Paulus0013
Net ingestapt
Vat jij mijn reactie dan wel goed op???Maar als men begint te OH over een gemiddelde van 20 kW....
Ja een SUV is hoger, en heeft meer luchtweerstand, en heeft dus meer vermogen nodig bij gelijke snelheid.
En ja een sportwagen is lager, en heeft dus minder luchtweerstand, en heeft dus minder vermogen nodig bij gelijke snelheid.
En nee, gewicht doet er bijna niet toe.
Maar blijkbaar vind iemand het nodig, dat je in je antwoord alle details en uitzonderingen vermeld.
En als mensen dan stellen, dat een auto van 600 kg toch echt minder vermogen nodig heeft bij gelijke snelheid dan een auto van 1600 kg, zonder dat ook maar te bewijzen met de wetten uit de mechanica, etc., ja , dan wordt het minder leuk.
Ik stel namelijk helemaal niet hetgeen jij nu beweert.
Ik probeer aan te geven dat dingen niet zo kort door de bocht zijn als jij stelt.
Iets wat je nu weer doet door te stellen dat een suv meer weerstand zou hebben dan een sportwagen omdat die laatste lager is. Dat hoéft per definitie niet zo te zijn. Overigens een F1 auto heeft juist weer een erg hoge cw, zal dat iets met de enorme downforce te maken hebben?
Hierin spelen slechts 2 belangrijke (maar niet uitgesloten tot) zaken: de cw en het frontaal oppervlak. Als die suv in het geheel beter is uitgedacht om de luchtweerstand laag te houden kan ie prima minder weerstand hebben dan de sportwagen, ondanks zijn grotere formaat.
Formaat alleen is dus geen maatstaf voor de luchtweerstand. Anders zou een vliegtuig het ook erg slecht hebben, ondanks dat zijn cw toch behoorlijk lager is dan die van een auto.
Ik vind dus dat je op moet passen door dergelijke dingen in het algemeen te stellen. Wellicht dat het in 90% van de gevallen wel opgaat in de praktijk, maar mensen hier kunnen het ook anders lezen als leek. Dus een kanttekening hier en daar kan echt geen kwaad.
En natuurlijk verbruikt die auto van 600kg minder dan die van 1600kg. In theorie klopt dat, dat het in de praktijk wellicht verwaarloosbaar is staat daar los van. Alle zaken die hier meespelen zijn natuurkundige zaken, ook wel een exact vak genoemd. Alleen daar om al mag je wat mij betreft nuances benoemen.