flits in De Panne zei:
Misschien kan iemand die het wel begrijpt een poging doen?
Zal ik een poging doen?!
Voorbeeld auto weegt 1.000 kg en heeft af-fabriek 100 pk.
Door
chiptunen wordt vermogen (en koppel) verhoogd met laten we
het simpel houden 20%.
Een en
hetzelfde gewicht vooruit duwen met 100 of 120 pk, waarbij we in acht nemen dat
de rijstijl, alsmede
rijomstandigheden (banden druk, wegdek, het weer) identiek zijn - dan zal auto met 120 pk's 'minder hard' moeten werken om een en
hetzelfde gewicht te verplaatsen over dezelfde afstand met dezelfde snelheid. Let wel op - we hebben het hier over
hetzelfde gewicht! Niet over 2 verschillende af-fabriek motoren waarbij ene fysiek zwaarder is dan andere.
Je kan het ook zo zien; een gespierde kerel zal met minder 'moeite' bepaalde gewicht liften dan iemand met duidelijk minder
spierkracht.
Ik rij
d zelf een Ibiza ecomotive (slowmotion). Heb een keer een simpele (geen professionele) test gedaan met een collega van mij met zijn Ford Mondeo 2.0 diesel.
Goed, zijn auto is behoorlijk zwaarder een heeft bijna 2 x zo veel vermogen als ik.
Als we beide tot circa 90 km/h reden - reed ik zuiniger. Wanneer we naar 140 km/h gingen was hij zuiniger dan ik. Ra-ra he

Mijn kleine motor (75 pk) is zuinig(er) bij lagere snelheden. Wanneer mijn auto tegen veel wind / banden weerstand moet - met twee keer zo weinig vermogen, dan moet motor behoorlijk hard werken - en is ie niet meer zuinig.
Dus, ik ben volledig met 'flits in De Panne' eens, dat - goede - chip tuning zuiniger motor maakt (uitgaande van een en dezelfde rijstijl / omstandigheden). Pas nadat vermogen van de wagen tegen de limieten loopt zal een chip ge-tunde wagen minder zuinig zijn - maar wel hogere prestaties leveren (betere acceleratie alsmede hogere maximale snelheid). Het is dan een mythe wat tuners verkopen (en ik neem ze niet kwalijk daarin hoor) dat ze zeggen dat je auto _en_ sneller _en_ zuiniger wordt. Nee, het is of - of. Bij dezelfde (lagere) snelheid is ie zuiniger - terwijl maximale snelheid en acceleratie hoger zijn. Maar niet beide gelijktijdig.
Ten slotte, m.b.t. allerlei wetgeving;
autofabrikanten zorgen altijd voor de 'gouden middenweg'. Ik kan beamen dat
brandstofkwaliteit in zuidelijke delen van Europa (Balkan area) bijzonder slecht is. Volgens mij halen ze niet eens 90 octaan (verwaterd, dubieus afkomst, je wilt het maar niet weten). Een en dezelfde (bijvoorbeeld Duitse) Golf dient nagenoeg dezelfde prestaties te leveren in Duitsland als in Balkan - en net zo lang mee te gaan. Mede daardoor is
de af-fabriek afstelling van de motor in de gouden middenweg. Dan zie dat tijdens testen van de auto's dat ze van de Death Valley (50+ graden Celsius) tot Alaska (-50) gaan om de auto onder alle omstandigheden te testen.
Zo, heb
mijn best gedaan