EUR 95 en 98 als brandstof bij geblazen turbo motoren..

A

Anoniem

Guest
Ik vraag mij het volgende af nu we al E10 e.d. in onze brandstof hebben.
Hoe zit het nu met EUR 95 als 98 bij turbomotoren.

Kun je bij de zelfde rijstijl nu wel "zuiniger" rijden bij Euro 98 of maakt dat nog steeds nauwelijks wat uit?

Ik heb een geblazen motortje (1.2 Turbo) die ik wil voorzien van een chip, gaat mij voornamelijk meer om het koppel onderin. Ik kan de motor laten chippen en dus afstellen op EUR 95 of EUR 98 maar wil toch even weten wat wijsheid is op dat vlak.

In mijn tankdopje staat iig EUR 95 (nu nog standaard/niet gechipt).
 
Motoren hebben sinds de vorige eeuw klopdetectie. Bij vol vermogen grijpt de computer in bij gepingel, het te vroeg ontbranden van het mengsel.
Euro98 gaat later pingelen dus meer vermogensontwikkeling is dan mogelijk.
Op de openbare weg met legaal gebruik merk je het verschil amper.
 
Een goede chipper zal dat samen met jou bespreken. Even op de rollenbank en dan zien wat voor chip / instellingen je wil hebben. Ik gok dat het type brandstof daarin ook meegenomen kan worden.
 
@ Barri: Zit er verschil in calorische verbrandingswaarde tussen 95 en 98? Ik kan het niet 1,2,3 terugvinden. 98 heeft een hoger waarde tegen zelfontbranding (explosie) en een lagere verbrandingssnelheid.
 
Ik weet het niet precies, maar ik lees het op veel plekken. Ook bij de rollenbank items van Autoweek wordt het meermaals benoemd.
 
Elke motor moet op RON95 kunnen lopen zonder gekke defecten, maar mág dan wel wat minder vermogen leveren mits de fabrikant RON98 als 'recommanded' adviseert. Is bij mijn 1.6T in de GT ook het geval. Loopt prima op 95, op 98 of 100/102 eveneens. Theoretisch is hij afgesteld affabriek op 98 (vandaar de recommanded), dus dan zal hij zijn 205 pk halen. Op RON95 wellicht een fractie minder, maar zoals een ander al zegt, dat is niet in de dagelijkse praktijk merkbaar.

Wat ik wel merk van RON98 (VPower) zijn de additieven in die brandstof. Na een paar tanken RON98 lijkt de motor stationair ook wat soepeler te lopen. Maar ook nu geldt: gevoel, tussen de oren en geen keiharde feiten.

Wat wel een feit is: Op RON98 kan de motor meer vermogen leveren door een latere ontsteking. Bij 'op de rollenbank' van Klokje rond zie je dat veel, maar bijvoorbeeld ook bij de écht goede tuners als Renault-specialist Dekker Motorsport. In deze Facebookpost laat hij zien wat het verschil is tussen RON95 en RON98 bij een Mégane III RS265. Dat scheelt gewoon 24 pk en 15 Nm! -> https://www.facebook.com/groups/clio197.net/permalink/10159537106431412

3SRin4zl.png



Bij de 1.2 T van de topicstarter ga je het verschil niet merken en moet je je afvragen of je altijd de duurdere RON98 brandstof wil blijven tanken voor dat kleine beetje meer vermogen.
 
En op de rollenbank gaat'ie "volgas"..(iets wat in het dagelijks gebruik weinig voor komt) Bij erg hoge temperaturen in de verbrandingskamer kan de elektronica (klopsensor) bij een hoger octaangetal benzine de motor iets langer "optimaal" bijregelen. Bij vervuilde motoren zal de sensor eerder detonatie ontdekken en dan de ontsteking verlaten. Ook dan helpt 98 een heel klein beetje.
 
Pietzoveel zei:
@ Barri: Zit er verschil in calorische verbrandingswaarde tussen 95 en 98? Ik kan het niet 1,2,3 terugvinden. 98 heeft een hoger waarde tegen zelfontbranding (explosie) en een lagere verbrandingssnelheid.

In principe niet. Er zit wel 30% verschil in calorische verbrandingswaarde tussen Ethanol en de koolwaterstof die wij kennen als reguliere benzine. Waarbij direct duidelijk kan zijn dat die dingen los van elkaar staan aangezien het octaangetal van ethanol op 108 kan worden gezet.

En das natuurlijk veelal de reden dat mensen 3% minder zuinig rijden met E10.
 
Het is volgens mij een algemeen bekend feit dat een motor die gemaakt is voor betere prestaties dan standaard (zoals een turbomotor of een motor in een sportwagen of anders met een hoog specifiek vermogen) beter zal presteren als deze benzine met een hoger RON-gehalte heeft. Deze zullen ook in de regel afgestemd zijn op RON 98.

Wanneer je een benzine met een lager RON-gehalte gaat gebruiken, zal de regeleenheid in de auto de ontsteking vervroegen of verlaten om het zogenaamde pingelen te voorkomen (willekeurige verbranding). Dit heeft zijn (nadelige) invloed op de prestaties.

Aan de andere kant, bij "normaal" dagelijks gebruik zal het overgrote deel van de automobilisten het verschil niet direct merken. Sterker nog, als je auto is afgeregeld op RON 95 is RON 98 tanken alleen maar weggegooid geld. De verbetering in prestaties zal (zeker bij een standaard motor zonder zaken als een turbo en zo) dan nagenoeg nihil zijn. De enige toegevoegde waarde van RON 98 is dan dat deze benzine max. 5% ethanol bevat, wat in bepaalde gevallen beter is om te tanken om technische problemen te voorkomen.

Tot slot ooit een reportage van VARA Kassa gezien. Wat blijkt, alle merken worden vanuit één groot centraal regionaal depot bevoorraad. Merken als FINA, Total, Esso, Shell halen allemaal dezelfde basisbenzine bij dat ene centrale depot. Vervolgens doen ze dan zelf een beetje toevoeging erbij. Echter de concentratie is zo laag, dat je je kunt afvragen of de "heilzame" werking van die premium-benzines niet meer een placebo-effect is.

Ergo, gewoon tanken wat de fabrikant voorschrijft, je hoeft niet te experimenteren. E10 is in principe goed genoeg als je auto ervoor geschikt is, en eens in de zoveel tijd eens E5 tanken kan dan geen kwaad.
 
Ik heb een 1.6 T in de Volvo (ecoboost) en hiervoor een 1.6 VTI gehad in de 207.

Altijd ron98 getankt. Bij de Peugeot merkte ik dat het olieverbruik (wat ie had) langzaam (iets) minder werd. Mogelijk ook door het consequente onderhoud dat ik hem gaf.
De Volvo loopt merkbaar lekkerder op 98. Hij verbruikt iets minder en ik heb het idee dat het zorgt voor minder vervuiling van de motor, doordat de basis van de brandstof beter is. Ook speelt nu bij me mee dat ik geen extra bio-ethanol in mijn brandstof hoef. Heb er weinig vertrouwen in dat het op lange termijn niet zorgt voor extra slijtage.
Ik rijd weinig (15k km per jaar) en vind dit de meerprijs van ron98 het waard, zeker omdat ik het verschil merk, en zuinig op mijn spullen ben.
 
Ik tank altijd (Duitsland daargelaten) benzine euro 95 echter merk wel een verschil in verbruik bij zelfde rijstijl of ik Shell en of Argon getankt heb.......
Ik vermoed dan ook dat Shell er een soort additief in doet waarmee de motor minder brandstof nodig heeft, verbruikt waardoor je met een volle tank meer kilometers kan maken tijdens dezelfde omstandigheden..... (De Shell brandstof is daarentegen dan ook wel standaard 1 a 2 cent per liter duurder)
 
In de motor tank ik meestal 98 e5 omdat wordt gezegd dat dit beter is voor de carburateurs, en omdat deze benzine minder snel slecht zou worden. Maar als ik op 95 e10 rij merk ik geen enkel verschil. In de auto tank ik sowieso altijd 95 e10.
 
Ik zelf heb een 1.0 TSI motor (met turbo). Is het dan beter om Euro 98 (E0) te tanken of Euro 95 (E10)? Auto zal eind november gechipt worden. Bedrijf nog niet gesproken over voorkeur brandstof, maar dacht wie weet hebben jullie advies.

Tankstation bij mij in de buurt verkoopt dat namelijk. Je hebt hier maar 2 opties E10 of E0 en prijsverschil is 10 ct per liter! Volle tank €4,-

Auto rijdt niet veel, denk kleine 10.000km per jaar en met een tank brandstof doe ik zeker wel 1 maand.
 
ErikF zei:
Ik zelf heb een 1.0 TSI motor (met turbo). Is het dan beter om Euro 98 (E0) te tanken of Euro 95 (E10)? Auto zal eind november gechipt worden. Bedrijf nog niet gesproken over voorkeur brandstof, maar dacht wie weet hebben jullie advies.

Tankstation bij mij in de buurt verkoopt dat namelijk. Je hebt hier maar 2 opties E10 of E0 en prijsverschil is 10 ct per liter! Volle tank €4,-

Auto rijdt niet veel, denk kleine 10.000km per jaar en met een tank brandstof doe ik zeker wel 1 maand.

In jouw geval zeker 98! Ethanol trekt vocht aan dus zeker in jouw geval veroudert de brandstof in je tank met de bekende "ethanol" problemen.
 
Terug
Bovenaan