Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Ik denk dat voor de meeste wegenwachters zo'n auto weer op weg helpen de kers op de taart zijn. En ook hij heeft er een leuk verhaal bij.

Leuke verslagen!
Ga je nog een oldtimerkenteken aanvragen voor de NSU? Wordt dan wel een PM plaat denk ik, maar nu zit er een kenteken combinatie van 1995 op.

Ik denk dat voor de meeste wegenwachters zo'n auto weer op weg helpen de kers op de taart zijn. En ook hij heeft er een leuk verhaal bij.
Klopt. Ik zag wel een grijns toen hij de auto gestart had. Het aparte geluid van de startmotor en daarna de motor valt op.

Het was me iets te benauwd maar toch nog wel wat kluswerk gedaan.
Aan de auto's bleef het ook beperkt.

De Saab heeft zijn nieuwe ruitensproeierpomp en doet het prima. Er was nog wat gedoe laatst met de verlichting maar ook dat is opgelost met een nieuw lampje en het even goed aanduwen van het verlichtingrelais. En zo is de Saab klussenlijst voorlopig leeg. Natuurlijk ooit nog eens de roest (die wel stabiel blijft) en ook de achterbankbekleding eens doen maar dat is niet voor dit of komend jaar gedacht.
Binnenkort mag de Saab opdraven voor een tijdschrift reportage. Die zal dan richting herfst/winter wel verschijnen.

Verder aan de Suzuki een begin gemaakt met het uitboren van puntlassen. De laatste hoek van de auto met nog roest gaat nu blootgelegd worden en dan hersteld. Ook voor deze kant heb ik een vervangdeel voor de buitenplaat.

Gisteren was de Alpine toe aan zijn 1e onderhoud. Op een soms optredend rammeltje (vlakbij het rechteroor van de bijrijder) na had ik geen enkele punten van aandacht.

Ik ben een 2 uur daar geweest en de auto kwam keurig schoon (binnen en buiten) weer terug. Behalve het onderhoud (olie, vloeistoffen, check op SW updates, etc.) wat standaard is bij de 1e beurt verder ook een interieurfilter en ik denk iets van een airco reiniging (het rook anders).
Het rammeltje bleek een bekend kwaaltje; het rechter koelvloeistof reservoir zit aan het schutbord gemonteerd net achter de bijrijder. Dit boutje mist een rubberen ring om uitzetten-krimpen van het tankje op te vangen en kan zodoende weleens rammelen. Eenvoudige fix.

Even snel rondgekeken verder (de Alpine showroom is op de Maandag niet bemand) en behalve de net binnengekomen A110 van Dave stond er best een aardige serie aan verkochte (en hier en daar afgedekte voor aflevering) Alpine's. Ze hebben zelfs een deel van het Renault Occasion center moeten innemen.

Gaat schijnbaar goed met de Alpine verkopen

De Panhard is een tijdje weg geweest. Die is namelijk uitgebreid gepoetst en ingezet als trouwauto. Niet van ons want wij zijn al in 2008 getrouwd maar wel van een vriend.

Erg leuk en de Panhard heeft het goed doorstaan. Erg elegante auto hiervoor.

Bij het ophalen een mooi rijtje met Franse auto's.

Het was alweer een tijdje geleden dat de Corvette langskwam in het topic

Doet het goed en komt ook best weleens op de weg. Zoals hier op weg naar een lunch locatie. Moet eigenlijk wel binnenkort eens goed schoongemaakt en gepoetst worden.

Verder is de diagnose van de 164 verder gegaan. Toen de aircoproblemen begonnen had ik de zekeringen en relais gecontroleerd. Nadat de blower ermee opgehouden was echter niet meer. Dat ben ik dus maar gaan doen en inderdaad bleek de aircokoppeling/blowermotor zekering stuk. Ik heb die ooit al eens vervangen.
Nieuwe zekering erin en inderdaad deed de blower het gewoon weer. Het moment dat de airco koppeling in schakelde hoorde ik het relais zoemen en toen klapte de zekering meteen weer.

De stekker van de airco koppeling losgehaald (goed verstopt onder de dynamo) en dan blijft de zekering wel gewoon heel.

Het lijkt er dus op dat de koppeling stukgegaan is en uiteindelijk zo dat deze vastzit of kortsluiting maakt. Dat wordt een nieuwe aircocompressor. Maar voor nu in ieder geval een werkende blower motor en daarmee kan de APK gepland worden.

En toen was er nog eentje. De Ioniq5 heeft een barst in het voorraam.

Dat wordt een nieuwe. Ik twijfel een beetje maar dit lijkt op steenslag toch?

Zo, dat is een flinke scheur, lijkt mij inderdaad dat daar een nieuwe in moet.

De Panhard als trouwauto is erg mooi! (y)

Dat is inderdaad een steen geweest, je ziet de inslagputjes, in die bovenste uitloper ook nog twee kleinere. Naar stukje steen dus, balen zeg! Scheur of alleen putje maakt niet uit, deze zit zo op de rand, dat hij niet geplakt had kunnen worden. Dat wordt inderdaad een nieuwe ruit.

Gebruik je de Ionic5 veel?

Ja dat wordt een nieuwe ruit. Binnenkort maar voor een afspraak. Ik denk dat het onder de verzekering valt.

In de zomer gebruiken we de Ioniq niet zo heel erg veel want dan zijn er ook een stuk minder reizen en rijden we veel meer met de oude auto's. Daarbuiten wel wat meer. Nu zo'n 20.000km erop in 1,5 jaar. Op wat drukkere periodes na ook wel iets minder gaan reizen sinds Corona.

Mooi dat de 164 gemakkelijk aan een nieuwe APK kan komen, wel balen natuurlijk dat de AC compressor vervangen meot worden. Ook wel ff balen van de ster in de Ioniq ruit. Ik verbaas me er soms over hoe hard een steen op de ruit soms klinkt en dat het dan niet meer achterlaat dan een heel klein putje. Dit is een gevalletje dikke pech denk ik dan?
Mooi dat het las- en slijpwerk aan de Suzuki er bijna op zit nu, ben benieuwd wanneer we die eens rijdend kunnen aanschouwen.

Afgelopen weekend was weer een van de grootste Alfa Romeo evenementen wereldwijd - gewoon in Nederland en dat al in de 25e editie. Het circuit Zandvoort is maar net groot genoeg ervoor.
Op de zaterdag was het weer niet zo best maar de zondag maakte dat ruimschoots goed.

Je kon je auto vereeuwigen in dit oversized Matchbox doosje. Erg leuk! Op de zondag ochtend met de zon erbij maar een 2e keer gedaan, maar allebei zijn wel erg leuk geworden.

Best wel wat Sud's gezien (op zondag zo'n 25 stuks) maar mijn auto was de oudste. Er was ook verder maar 1 andere first-series en ook de eerste facelift was dun gezaaid. Het was vooral de 3rd-series met plastic bumpers die er veel te zien was.

Mijn kleur (Blu Procida) was wel redelijk vertegenwoordigd. Niet een heel veel voorkomende kleur dus best leuk het zo op verschillende auto's te zien.

Ik was niet de enige met een focus op een specifieke kleur

Veel heel bijzondere Alfa's - zie ook mijn Flickr account. Maar voor mij ook bijzonder zijn de buitenbeentjes.

Ja.. dit is een Arna

En dit is de rebadge van de Arna.. de Cherry Europe. Maar op bv het typeplaatje staat Alfa Romeo. Dit is overigens de enige 3-deurs die overgebleven is.

Een Rio dan

Niet elke Alfa is een bochtenridder

Nog maar een paar

Zelf bij dit event weer als vrijwilliger meegeholpen. Diverse werkzaamheden maar vooral beschikbaar voor vragen en pechhulp. Wat kleine klusjes als een autotrailer met stroomvoorziening problemen, een klein scheurtje in een koelslang, ontsteking kabelboom die last kreeg van de warmte op het circuit, een uitlaat die onder de auto uitkwam, foutcodes lezen, etc.
Om het een beetje mooi aan te kleden ook altijd een pitbox met spullen die meestal van verzamelaars geleend worden. Dit keer kozen we als thema GTA en GTAm en hadden we diverse race motoren (van sommige zijn er maximaal 10 stuks ooit gemaakt) en enkele oude race-auto's. Eentje daarvan was gedurende de dag regelmatig op de baan.

Dat er een evenement was, vermoedde ik al toen we vrijdag op weg naar, en ook op de terugweg van, Soest diverse Sudjes, 33's en Alfa's in racetrim tegenkwamen. Jammer van het weer op zaterdag maar toch een geweldige opkomst zo te zien. (y)

Bij Japan Classis Sunday was overigens ook een Cherry Europe aanwezig. Mijn zoon kende het helemaal niet, kon ik hem ook nog wat vertellen want van de Japanners weet hij dan weer veel meer. :rolleyes: :D

Alfa Romeo heeft toch wel ongelooflijk veel mooie, bijzondere en uitzonderlijke auto's gemaakt. Die rode op de laatste foto van de eerste serie is echt een schoonheid om te zien!

Zeg dat wel, @HarmenA . Wat een plaatjes allemaal. Op de parkeerplaats van Japan Classic Sunday stond dan weer deze prachtige AlfaSud te shinen ;)

6D4zES7.jpg

byML3fW.jpg

Die is ook wel heel mooi. Een 1st-series ook en dit is zelfs de echte basis uitvoering - vandaar het gemis aan hoofdsteunen.

Afgelopen weekend was er een klusje te doen. De Saab is uitgekozen voor een vergelijkende test in Autoweek Classics. De vergelijking; met een Kever van hetzelfde bouwjaar die ook nieuw in Zweden is geleverd.
Het is nog even afwachten tot het artikel met de volgens mij erg mooie foto's zover is.

Overigens was de Saab niet heel erg blij met de warmte en het veel manoeuvreren en wachten.. er was wel wat vapor-lock aan de hand waardoor het volgen van de camera auto soms zelfs lastig was met al dat horten en stoten. Eenmaal wat warmte onder de motorkap weg en dan ging het weer prima.

Het was hier even stil vanwege vakantie en dergelijke. Tijd voor een update.

Net voor de vakantie was het plan dat de Alfa 164 nog een verse APK zou krijgen. Dan was er geen haast erna. Helaas bleken de voorste remmen niet goed vrij te komen en was de beste oplossing om toch maar weer de remmen te reviseren om er zo weer voor een aantal jaar vanaf te zijn. Dat betekende wel dat de 164 bij de garage zou blijven. Voor mij een prima oplossing maar voor de garage een extra auto om te stallen. Dat kwam allemaal goed en met gereviseerde remmen en nieuwe APK kon ik deze weer ophalen.
Ook een actieplan voor de 164 voor de winter/volgend jaar om deze helemaal top te krijgen en te houden:
- Nieuwe aircopomp (via de wielkast goed te vervangen en het is hetzelfde deel als Lancia Thema etc)
- Instrumentenpaneel opsturen voor revisie
- Softtouch coating van sommige dashboard delen verwijderen
- Schakelaar raambediening bijrijder vervangen (is er mee gekapt)
- Klepdekselpakking vervangen
- Kleppen stellen
- Distributie ketting speling afstellen
- Grote beurt
- Bronzen sierlijst van de voorbumper vervangen (ik heb een betere)
- Polijsten en coaten van de lak

Dan voor het jaar erna de wielen weer aanpakken (helaas is de blanke lak aan het barsten en vergelen) en een klein scheurtje in de achterbankbekleding laten herstellen. Ik heb de 164 al bijna net zo lang als dat ik getrouwd ben (ook al lang) en als meest inzetbare van de hobby auto's moet dat wel zo blijven.
Ik zie steeds vaker video's of rapportages van 164 dus het model lijkt in de belangstelling te blijven.

Over belangstelling gesproken; nauwelijks was de fotorapportage van de Saab gemaakt of er was de vraag voor eentje van de Panhard; dit keer in het kader van een aankoopadvies. Even twee foto's van de hele serie die er gemaakt is.

En toen dus tijd voor vakantie. We hebben onze camper weer ingezet en zijn als eerste bij ons oude huis in Luxemburg gaan kijken.
Vandaar een beetje de Frans-Duitse grens gevolgd, het Schwarzwald door en naar de Oostenrijkse regio Voralberg gegaan. Vanuit daar weer terug door Schwarzwald en vanuit de Elzas de Franse Alpen in gegaan en uiteindelijk via de Ardennen weer naar huis. We hebben vooral gezocht naar plekken die niet vol met toeristen waren en plaatsen om te overnachten waar hooguit een handvol andere campers waren, al stonden we meestal alleen. Ondanks de toename in campers is dat dus nog steeds mogelijk, al moet je wel echt zoveel mogelijk off-grid kunnen staan en moet je camper niet al te groot zijn.
Qua weer natuurlijk ook steeds minder met meer regen maar echt zwaar weer aardig kunnen vermijden.

Op de Frans-Duitse grens in een klein dorp kwamen we deze Renault liefhebber tegen. Er staat ook nog een 4tje enigzins verstopt.

Een half opgeknapte Romeinse ruine

Overnachting in het Schwarzwald

Met 4 andere campers op een boerenerf in Oostenrijk op 1300m hoogte

Oostenrijk heeft mooie plaatsen en is niet overal druk. De 140pk op net geen 3000kg van onze camper maakt dat er hard gewerkt wordt onder de motorkap en zo ook de remmen. Maar net goed schakelen en niet bang zijn het gas onderin te houden ben je ver van de langzaamste. Ik vond het opvallend hoeveel ik moest inhouden omdat mensen met veel krachtigere auto's treuzelden of niet fatsoenlijk een bergpas konden rijden.

Ook een opvallende spot, vooral omdat deze goed te horen was

Overnachten aan de Duitse Alpen. Hier werden we 's ochtends wel gevraagd om hier niet meer te overnachten. Dat heb ik nog nooit eerder gehad maar dat doen we dan ook maar niet. Je hoort al genoeg van plekken die verdwijnen vanwege overlast.

Een camper vakantie is voor een hond natuurlijk geweldig.

Ik heb heel erg veel leuks gezien, vooral in de kleine Franse dorpen. Maar om nu speciaal te stoppen voor een foto is meestal niet te doen.
Ik heb overigens wel een paar keer een Alpine gezien, waaronder 1x een Nederlandse. Verder ook Saab 96's, NSU Prinz en zelfs een AlfaSud. Een Panhard alleen juist weer niet.

Als afsluiter van de vakantie nog de Bergrennen (heuvelklim) in Osnabruck bezocht. Van dit kampioenschap met internationaal deelnemersveld zijn de races van Osnabruck en Eschdorf (Luxemburg) vanuit Nederland het dichtstbij. Het varieert van ex LeMans proto's, Formule auto's, Toerwagens, Sportwagen cup auto's, etc. maar ook oldtimers zoals Audi 50 en veel NSU's. Er wordt gereden op een afgezet stuk openbare weg met asfalt en dat een paar kilomter lang is, vrij steil heuvelop gaat en met een paar uitdagende bochten.
Op een uur met wat regen na was het droog maar het terrein was natuurlijk wel modderig.

Vooraf een tijdsessie (of erna, afhankelijk van de baan) moeten de auto's zich verzamelen en komen dan kalm aan heuvelaf over het parcours. Zo kan je het soms net wat beter zien.

Met de camper een 4000km gereden binnen 3 weken. Het gemiddelde verbruik staat nog steeds op 9l/100km - ook al rij ik als we op de snelweg rijden 110km/h en soms ook wel 130km/h. Best zuinig naar mijn idee en met een 90l Dieseltank heb je dan een fijne actieradius. Vrij aan het begin van de vakantie wel voor de 2e keer AdBlue moeten bijvullen. Een 10l daarvan gaat dus ongeveer 6000km mee bij mijn gebruik.

En als echte afsluiter van de vakantie met sommige auto's nog wat kunnen touren. Met de Corvette in een hoosbui terecht gekomen en die moet nu toch echt gewassen worden en moet even goed drogen.. het dak blijft iets lek.

Ziet eruit als een fijne vakantie!! Ik was zaterdag ook bij Osnabruck, na een weekje Romantische straße. Had ik dat Bergrennen op de korrel gehad, was ik ook komen kijken. Gaaf evenement lijkt me dat!!

De Ioniq5 liet ook van zich horen. Die is begonnen aan de eerste grotere OTA SW update; namelijk een heuse EV routeplanner. Dat is wel een functie die gemist werd in vergelijk met andere merken EV's - met Tesla natuurlijk als de bedenker van zo'n functie.

Mooi zeg, dat dergelijke software later nog kan worden toegevoegd. Mijn Ampera-e wordt helemaal niet meer ondersteund, terwijl EV-navigatie daarin, met het oog op laadvoorzieningem, wel erg handig was geweest.

Mooie verhalen weer Engineer!

De vakantie ziet er ook goed uit! Leuke foto's!

Die witte Audi Quattro heb ik pas ook gezien, hij was ook in Bockhorn op de oldtimermarkt. Wat een machine is dat zeg!

De Ioniq heeft gewoon een ingebouwde 4G/5G modem. Geen WiFi nodig dus. Elke auto die je met een app kan besturen (bv voorverwarmen) heeft dat.
Hyundai geeft dacht ik minimaal 5 jaar ondersteuning met updates en 8 jaar met SW bugfixes. Wel is het zo dat na die 5 jaar je ervoor moet betalen. Inmiddels ook al weer ouderwets.. er komen nu al auto's op de markt die 15 jaar lang ondersteuning krijgen en fixes zonder extra kosten.

De Ioniq heeft gewoon een ingebouwde 4G/5G modem. Geen WiFi nodig dus. Elke auto die je met een app kan besturen (bv voorverwarmen) heeft dat.
Hyundai geeft dacht ik minimaal 5 jaar ondersteuning met updates en 8 jaar met SW bugfixes. Wel is het zo dat na die 5 jaar je ervoor moet betalen. Inmiddels ook al weer ouderwets.. er komen nu al auto's op de markt die 15 jaar lang ondersteuning krijgen en fixes zonder extra kosten.
de Ampera had inderdaad ook 4g ondersteuning. Met de overname door Stellantis is dat helaas komen te vervallen. De app werkt dus ook niet meer.

Drukke tijd met werk en dergelijke dus weinig met de eigen auto's bezig gehouden.

Een klant kwam op bezoek met een net nieuwe (nog net pre-facelift) Polestar 2 Performance editie en daar heb ik een mooi stukje mee kunnen rijden.

Grappig detail dat het logo geprojecteerd wordt op de binnenzijde van het glazen panorama dak.
Het band- en wind-geruis viel me tegen. Verder wel een fijn sturende EV. De zwaarte van de stuurbekrachtiging is instelbaar en dat doet een hoop. Toch blijft er een stukje kunstmatig gevoel in zitten zodat je bijvoorbeeld niet kan voelen in het stuur wanneer de voorbanden grip beginnen te verliezen. Bij de Alpine zit dat er (enigszins gedempt) nog wel; een kwestie van keuzes maken in de SW regeling. Stuurbekrachtiging en Steer-by-wire systemen werk ik ook aan in sommige projecten en zodoende een fascinatie voor stuurgevoel aan het ontwikkelen.

Qua ruimte en type achterklep is zo'n Polestar wel handig voor de hond. Dan hoef je geen crossover of SUV. Maar het kan handiger; ik zag dat Nio nu ook de ET5 als Touring aan het verkopen is in Nederland. Misschien ook maar eens naar kijken. De Ioniq5 hoeft niet weg natuurlijk maar de ogen open houden hoort er wel bij. Maar de keuze is niet heel groot. Wel weer erg leuk; bij Nio hebben ze voor zowel de lak als qua interieur een hoop kleurkeuzes ipv allerlei varianten op grijs of zwart.

default.png

Er was ook weer een zakenreis naar Polen waar mijn zakenpartner zit. Hij is ooit gestart en ik ben er iets later bijgekomen. Inmiddels op 3 continenten zijn er locaties en naderen we de 10 zakenpartners, met nog een grote groep aan freelancers wereldwijd. Dat vraagt ook wat vaker overleg. Dit keer wat spullen mee te nemen dus dan maar eens met de auto. Maar nog flexibeler is om met de camper te gaan.

Eerste dag een stuk de DDR in en iets voor Leipzig een overnachtingsplek gezocht. Bij het bekijken waar ik precies wilde gaan staan reed ik een klein stukje een bospad op wat naar ik dacht naar een parkeerterrein ging. Dat was niet zo dus omdraaien dan maar. En helaas was de grond direct naast het bospad heel erg los en zakte de camper bijna tot aan de rechterdorpel in de grond. De voorwielen stonden net tegen het randje van het verharde en hadden dus ook geen grip. Dan kan je wel all-weather banden met grof profiel en een elektronische sperdifferentieel hebben.. daar kom je gewoon nooit uit.

Stomme actie, al zag de grond er stabiel uit. Gelukkig een auto kunnen aanhouden, meegelift naar een garage een kilometer verderop en die hebben hun oude VW LT 4x4 aangeslingerd en met maar een klein beetje trekken pakte de voorwielen weer grip en stond ik weer op stevige grond.
Een stukje verderop en wat hoger wel een prachtige plek gevonden om te staan.

Bij mijn zakenpartner op locatie de volgende dag en aangezien hij een stuk land heeft aan een boerenerf kan je daar ook mooi staan. Op een heuvel met uitzicht op de Sudeten bergen in Tsjechie.

Ontspanning moet er natuurlijk ook zijn dus een BBQ aan een meertje op zijn land. Alleen bereikbaar per jeep.

Zakenreizen zijn eigenlijk altijd naar industrie/kantoor gebieden (soms een stadscentrum) en dan is dit wel een fijne afwisseling.

Terugreis in 1,5 dag gereden. Op de trip heen en weer wel een 8liter AdBlue verstookt. Das normaal wat minder maar het constant op 130km/h rijden zorgt ervoor dat die katalysator hard aan het werk is. Op dit soort reizen is de grote Diesel tank wel erg fijn. 700 a 900km op een tank is goed mogelijk op snelweg tempo. Het geheel flexibel zijn qua eten, slaapplek etc is wat het echter nog beter maakt.

Ik denk dat het woord zakenvakantie ook maar in de dikke van Dale moet komen. Wel erg leuk zo.

En ja, naast het verharde blijft link, dan merk je ineens dat een camper heel wat weegt.

Naar aanleiding van het kunnen rijden met een Polestar laatst toch maar eens gaan kijken bij wat auto's. Vooral benieuwd naar nieuwkomers op de markt. Ik zag dat zowel XPeng als Nio tegenwoordig in Breukelen zitten langs de A2 dus mooi te combineren voor een bezoek.

Als eerste de Xpeng P7. Een echte sedan zoals een Tesla Model3, wel iets groter in het interieur lijkt het. Dit groen is op de Long Range en de Performance het meest spannende. Op het sportieve topmodel (met vleugeldeuren!) is er ook gifgroen leverbaar. De voorzijde ziet er foto's wat apart uit maar in het echt zeker wel mooi.

Achterzijde is wel herkenbaar, maar ook een beetje apart met die extra reflectorblokken zo.

Interieur vrij donker, al zijn stoelen in grijs of rood ook te krijgen. Haast opvallend; er zijn best veel knoppen aanwezig en het scherm domineert niet het hele dashboard. Climate control dan wel weer in het scherm, inclusief verstelling van de luchtopeningen. Kwaliteit van materialen en algemene afwerking is echt heel goed, beter dan de Ioniq5 en aardig op het niveau van een moderne Audi of BMW.

Qua rijden ook heel erg goed. Deed me denken aan de Polestar alleen dan met minder wind- en band-geruis. Verder lijkt het qua zuinigheid de Ioniq5 te overtreffen, ook al reed ik een Performance met AWD en de auto wat meer geprobeerd. Snelladen schijnt minimaal net zo goed te zijn als Hyundai/Kia of het zelfs te overtreffen maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Wel is er nog wat verbetering mogelijk in vooral de software. De spraakherkenning is in het Engels vooralsnog (niet zo'n probleem voor mij) en daardoor zijn Nederlandse plaatsnamen moeilijk. Andere zaken zoals bv raam open, stoelverwarming aan etc zijn wel probleemloos. Ook probeerde ik Schiphol als bestemming (op zijn Engels uitgesproken) maar ondanks dat je kan meelezen wat de auto herkent op het scherm en dit klopte kon er toch niet naar genavigeerd worden. Bij de Ioniq5 lukt dat ook nogal eens niet maar een beetje vooruitgang had ik wel verwacht.

Ander puntje: de XPeng heeft een gewone camera op de stuurkolom gericht op de bestuurder en in het stuur zit ook iets van een infraroodcamera. Genoeg informatie dus om te weten of de bestuurder wel aan het opletten is. Voeg daar nog aan toe dat je met een capaciteitssensor kan zien of de bestuurder het stuur aanraakt en je zit perfect. Maar toch wil de Xpeng om de paar seconden dat je het stuur iets draait zodat hij weet dat je er nog bent. Idem bij de Ioniq5 maar daar is de periode langer.. en het is wel een irritatiepuntje bij de Ioniq moet ik toegeven dus bij de Xpeng zou dat nog meer zijn. Komt nog bij dat als je het stuur iets te ver verdraait dat hij dan denkt dat je de controle wil overnemen en springt hij uit de XPilot mode... wat vergezeld gaat van een pingel geluidje. En op B-wegen lukt het niet meer dan een seconde om op Xpilot te rijden.

Wel heel positief; de auto raakt niet van slag van 60km/h wegen zonder middenstreep of met fietssuggestie stroken.

Ik denk dat de Xpeng een heel goede auto is, zeker als elektrisch rijden nieuw is. Ik snap wel waarom VW hun platform wil gaan gebruiken. Maar ik zelf kijk het nog even aan. Mocht je trouwens een SUV willen dan is hun prijs voor wat je ervoor krijgt echt onverslaanbaar. Heel ruime en luxe SUV.

Dan de Nio. Het was me al opgevallen dat ze een Touring hebben naast ook een sedan. Dat zijn al meteen pluspunten.

Voor een proefrit kregen we een basis model mee van de sedan. En we hebben meteen het battery-swapping geprobeerd. Achterkant van de Nio is in mijn ogen wat fraaier dan de Xpeng. Allebei hebben ze vrij beperkt zicht in de binnenspiegel waar de Nio wel het extreemste in is.

In het zwart een stuk anoniemer en komen de lijnen niet echt uit. Niet echt de beste kleur wat mij betreft. Wel een erg fraaie neus met een opvallend lage "motorkap" zodat je goed zicht hebt. Alle Nio's hebben een LiDar module bovenop het dak staan zoals diverse andere merken nu hebben aangekondigd. Volgens mij heeft verder alleen de Lotus SUV dit op dit moment in EU op de weg. Heel fraai is het niet maar het werkt wel heel goed zo. Zal gewenning zijn.

Wederom, zwart staat het niet. Zonder meerprijs ook beige/zand kleurig en grijs leverbaar. Meerprijs zelfs groentinten. Kwaliteitsgevoel van materialen en afwerking is zelfs in deze basis versie al heel erg goed. Nog een stapje beter dan de Xpeng, beter dan de Polestar en gelijk of beter dan de BMW i4. Wel wat meer minimalistisch, maar daarentegen wel heel duidelijke hendels aan het stuur voor verlichting en ruitenwissers. Bij de Xpeng is dat gecombineerd in eentje en dat is zoeken. De schermen werken heel fijn, zijn goed overzichtelijk en rustig aan de ogen, etc. Tesla/Polestar niveau. Heel groot verschil met de Ioniq5 die ik toch ook al niet slecht vindt.

Wat op het eerste oog een gimmick lijkt (NOMI, het gezichtje op het dashboard) is juist ontzettend handig. Het voelt veel natuurlijker om met spraakcommando's met de auto te werken. Die visuele feedback (het gezichtje draait naar je toe en heeft gezichtsuitdrukkingen) is echt heel belangrijk merk je dan ineens. Verder (nu nog in het Engels, deze herfst ook in het Nederlands) werkt het ook ontzettend goed. Het leert bij met AI techniek in een cloud en past zich zo dus ook snel aan. Een beetje zoeken naar hoe dat met privacy zit en het blijkt dat Nomi niet de hele tijd meeluistert en wat ze opslaat in de cloud blijft netjes in de EU. En je kan ook gewoon opt-out zodat jouw commando's niet bijdragen aan het AI leren maar je wel van het resultaat profiteert. Dan helpt het toch dat Nio ontwikkelcentra heeft in München en Berlijn.

De Nio Pilot zoals in China is heel ver ontwikkeld maar voor Europa wel ingeperkt. Toch profiteer je wel van de stand van de techniek bij Nio want op zowel snelweg als B-wegen werkt het erg goed. Met een infraroodcamera wordt je wel in de gaten gehouden voor oplettendheid (kijkt vooral naar je ogen) en je moet minimaal een vinger aan het stuur hebben, maar hoeft er niet aan te draaien of kracht op te zetten. Ook is eventjes het stuur loslaten ok. Wegkijken van de weg wordt wel al eerder een waarschuwing voor gegeven. Omdat de auto een heel groot blikveld heeft lijkt het ook allemaal soepeler te reageren. Vertrouwenwekkend is ook dat op het display je het verkeer om je heen ziet. Dat heeft de Ioniq5 en de Xpeng ook maar bij de Nio klopt het ook helemaal. Zeker bij de Xpeng zie je daar weleens aparte dingen. De Ioniq5 heeft dat opgelost door alleen wat er vlak naast of voor je zit op het display weer te geven. Uiteindelijk is de reden van deze weergave dat je vertrouwen krijgt dat de auto ook ziet wat jij ziet en dat is bij de Nio indrukwekkend. Het gekste wat ik daar zag was dat hij bij sommige kleine vrachtwagens niet wist of hij een bestelwagen of een vrachtwagen moest afbeelden.

Dan het unieke deel van de battery swap. Zoals te zien in de interieurfoto is die genomen op weg naar zo'n station. Een plekje en een accu is gereserveerd. Eenmaal aangekomen parkeer je voor het station en druk je op start. De auto parkeert zichzelf dan zelfstandig in het station. Tijdens de wissel (6 minuten) kan je de auto niet uit dus daar moet je even aan denken. Je kan dus niet zoals bij een laadstop even wat eten, naar een toilet, etc. Maar snelladen kan ook gewoon, je hebt de keuze. Snelladen is niet super snel maar wel heel betrouwbaar zonder allerlei cold/hot-gate gedoe.

Ik was sceptisch over die swaps. Niet voor niets dat Better Place het niet gehaald heeft. Nio heeft er echter goed naar gekeken waar dat aan lag en dit is wel een slimme toevoeging. Verder wordt voor volgend jaar zomer het ook vrijgeschakeld dat je voor een maand een ander formaat accu kan krijgen. Met een auto met een 75kWh kan je dan tijdelijk een 100 of (ook zo rond die tijd vrijgegeven) een 150kWh accu gebruiken. Zal in het hoogseizoen best lastig zijn maar daarbuiten een prima werkbare optie.

Nog heel even naar een Touring gekeken die net binnengekomen was in wat naar mijn idee wel een van de beste kleurencombinaties zou zijn.

Dit is een full-options versie. De balk met de LiDar blijft ook in deze kleur zwart en valt zo eigenlijk minder op. Het panoramadak bij de Touring is van dat elektrisch dimbare glas en is dus soms nog veel donkerder.

De Nio is interessant genoeg om nog eens een iets uitgebreidere proefrit mee te maken. De Zeekr zou ik misschien ook nog eens willen zien. Algemeen moet ik zeggen dat de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van deze Chinese auto's echt heel erg goed is. Maar ook rijeigenschappen en naar wens sportief weggedrag. Ik zou niet snel een BMW of Mercedes hierboven verkiezen, maar zelfs een Alfa/Lancia zie ik hier nog niet bij in de buurt komen (al hoop ik dat wel).
Privacy zaken zijn erg transparant en er is goede afbakening naar China toe. De Hyundai was hier al best goed in maar daar was dit eigenlijk pas echt te achterhalen nadat je al klant geworden was - waaronder wat data transfer naar de USA.

Ik ben op autovlak een dinosaurus. Benzine en diesel in mijn aderen, bosje oldtimers in de schuur en twee dagelijkse BMW tourings in de zelfontbranderuitvoering. Daardoor waardeer ik dit soort verslagen van jouw extra, Engineer! Heerlijk. Want ik lees dit soort vergelijkjes en achtergrondinfo erg graag om te weten wat ik mis en om me te realiseren dat ik echt van het uitstervende soort ben. Jij hebt natuurlijk ook een hele berg oudjes staan en daar heb je ook plezier van. Maar ook het nieuwe spul heeft (mede beroepsmatig) je interesse. En die mix vind ik prachtig.

Dus blijf maar doorkomen. Dank!

:D Ja dat is wel zo natuurlijk. Maar de toekomst van autorijden is voor mij net zo fascinerend als het verleden. Natuurlijk is er wel veel minder romantiek en meer efficiëntie in gekomen.

Nog een kleine toevoeging aan die swap stations. Nio heeft (ook in Nederland) met die stations een speciale taak als grid-stabilisatie. En daarnaast hebben ze de mogelijkheid om voor het meest voordelige tarief te kiezen tijdens het laden. Dus ook op plekken waar een snellader het net teveel zou belasten kan zo'n powerswap juist wel. De kosten voor de hele installatie zijn dan weer afgezet tegen het goedkoper elektriciteit in kopen.
Zoals gezegd; van sceptisch ben ik naar voorstander.

Leuk verslag weer. Zo'n battery swap lijkt best een goede oplossing. Ik zie het nog niet op grote schaal gebeuren, maar het is wel iets om over na te denken. Bij bijvoorbeeld deelscooters is accu's wisselen ook de standaard (door de 'power rangers').

Leuk om te lezen over de Nio en Xpeng. Zitten hier om de hoek, maar ben er nog niet geweest. In het gebouw van Xpeng heb ik vijf jaar een bijbaantje gehad dus extra leuk!
Goed te lezen dat het best goede en efficiënte auto's zijn.

Mooi verslag. Ik krijg er wel een computer gevoel van. Net als vroeger met die dingen elk jaar iets nieuws, sneller en een fraaier uiterlijk. Heb je het nodig? Nee niet echt maar je kwijlt er zo lekker bij weg.

Leuk verslag om te lezen! Qua design vind ik de Nio veruit het lekkerst van deze twee, en ook interessant om te lezen hoe de boel softwarematig werkt. Las juist vanmorgen een stuk op Radio1 meen ik over de 'data-stofzuigers' uit China wat betreft BYD, Nio, e.d. Vond het echter wat te populistisch geschreven, want volgens mij moeten ze gewoon aan de EU data-act e.d. voldoen. Wel zouden ze zelf actiever kunnen ingrijpen in de auto. Wanneer je de auto/accu 'mishandeld', kunnen ze direct ingrijpen door minder vermogen beschikbaar te maken. Althans, 'van horen zegge'. ;)

Hoe kijk je naar de toekomst? Gaan dergelijke merken als BYD, Nio, Xpeng ook in de universele markt terecht komen in interessante aantallen? Of blijft het bij de dealer/servicecenter?

Mooi verslag. Ik krijg er wel een computer gevoel van. Net als vroeger met die dingen elk jaar iets nieuws, sneller en een fraaier uiterlijk. Heb je het nodig? Nee niet echt maar je kwijlt er zo lekker bij weg.
Dat is het natuurlijk ook een beetje. Gelukkig zie je dat net als bij telefoons en computers dat de auto's ook steeds meer voorbereid zijn om met updates (ook van firmware) ook na de aankoop steeds verder te evolueren. En zelfs mechanische updates kan je in de toekomst vanuit fabrikanten gaan verwachten. Het concept "oude auto" wordt zo wel een heel eind opgerekt en een fabrikant is niet meer alleen afhankelijk van nieuwe auto verkoop om te kunnen bestaan. Die prikkel om steeds iets nieuws te kopen kan zo zelfs wel minder worden.

Leuk verslag om te lezen! Qua design vind ik de Nio veruit het lekkerst van deze twee, en ook interessant om te lezen hoe de boel softwarematig werkt. Las juist vanmorgen een stuk op Radio1 meen ik over de 'data-stofzuigers' uit China wat betreft BYD, Nio, e.d. Vond het echter wat te populistisch geschreven, want volgens mij moeten ze gewoon aan de EU data-act e.d. voldoen. Wel zouden ze zelf actiever kunnen ingrijpen in de auto. Wanneer je de auto/accu 'mishandeld', kunnen ze direct ingrijpen door minder vermogen beschikbaar te maken. Althans, 'van horen zegge'. ;)

Hoe kijk je naar de toekomst? Gaan dergelijke merken als BYD, Nio, Xpeng ook in de universele markt terecht komen in interessante aantallen? Of blijft het bij de dealer/servicecenter?
Dat artikel ook gelezen inderdaad. Laten we eerlijk zijn; elke auto is een data-stofzuiger. Maar de EU en China hebben daar via GDPR en ook andere regels heel strenge eisen aan. Net als dat een Europese fabrikant van een auto die in China rijdt de gegevens niet naar EU mag halen is dit andersom ook zo. Er zijn uitzonderingen op maar die zijn best beperkt, sterker nog de EU kent meer uitzonderingen dan China. En je ziet ook dat Chinese fabrikanten met auto's in de EU sommige diensten niet in EU aanbieden omdat ze dan regels zouden kunnen overtreden. Verder hebben ze een EU afdeling met datacentrum.
Zitten er achterdeurtjes in? Waarschijnlijk wel, maar daar is China natuurlijk niet uniek in. Ik las dat UK probeert encryptie te verbieden voor alle activiteiten van tech bedrijven die een vestiging hebben in de UK (dus ook voor hun activiteiten buiten UK) dus misschien is er in de USA en EU het nog wel erger. En aangezien elke auto bestaat uit componenten uit Korea, China, USA en EU heeft dus elke auto voor elk regime wel een achterdeurtje. Zowel in de USA, China maar ook sommige landen in EU ben ik daar niet perse blij mee. Maar goed.. in ieder geval luistert Nederland nu niet meer zoveel telefoongesprekken af.. daar was Nederland wereldwijd koploper in.

Dat ingrijpen heb ik mijn vraagtekens over. Wel zie ik bij veel fabrikanten (zeker niet alleen Chinese) dat beoordeling van een garantieaanvraag wel gedaan wordt met gebruikersdata. Wel weet ik dat garantie aanvragen vroeger en nu nog ook bij bewijs van misbruik vaak wel toegekend worden. De garantie claim kan goedkoper zijn dan de negativiteit die zo'n persoon dan verspreid over het merk. Maar er is een grens natuurlijk. Wat misschien gezien wordt als ingrijpen kan natuurlijk wel een van de vele veiligheidstechnieken zijn. China, EU en USA gebruiken de ISO 26262 methode (en nog een heel stel) en als er zaken in het voertuig een probleem zouden kunnen geven wordt er een risico reducerende maatregel genomen. Sommige daarvan kan je merken als een (tijdelijke) vermogensbeperking. Door misbruik is het mogelijk in zo'n situatie terecht te komen (zo wordt het ook wel getest) en wordt er ingegrepen. In grote lijnen is dit voor alle auto's identiek. Overigens merk ik dat er meer en meer op de juiste uitvoering van die ISO 26262 wordt gelet bij de type goedkeuring voor de EU. Soms wat vraagtekens bij de jurische basis daarvoor maar aangezien het er toch is (aansprakelijkheid als je het niet goed gedaan hebt als fabrikant)...

Ik zie heel veel paniek en sensatie. In the UK was er een artikel (in The Sun) dat nogal paniek gaf. Er zouden SIM kaarten verstopt zitten in auto's in de onderdelen die uit China kwamen. Ik moest hier professioneel iets mee dus in verdiept. Waar het om ging is dat er een SIM kaart in auto's zit (ja, dat is een verplichting met eCall) en voor overheidspersoneel zou na hacking (door China of Rusland) daarmee een tracking opgezet kunnen worden. En inderdaad is er ondanks de heel snelle ontwikkeling van Cyber Security in auto's er best iets voor te zeggen dat voor hoog risico personen er dan extra beveiliging moet zijn. Maar dat artikel sloeg echt nergens op.

Qua universeel kanaal; ik denk zelfs dat dit soort merken laten zien hoe de toekomst wordt.

Qua software en firmware loopt alles met de fabrikant. Dat is inmiddels ook een verplichting (UNECE R155, R156, R157) en we gaan zelfs naar een punt dat een auto die al te lang niet meer een update heeft gehad zijn typegoedkeuring kan verliezen (niet uitgevoerde recall via OTA). Ook de logistiek steeds meer aangezien we inmiddels komen op het punt dat een auto niet meer op bestelling wordt gemaakt. Je bouwt bijvoorbeeld 100 witte auto's en in die regio's waar er vraag is stuur je ze naar toe. Met de firmware/software wordt het dan een EU, China, US of iets anders van gemaakt. OTA is dus zowel een verplichting als een deur naar meer flexibel nieuwe auto's produceren.
Mocht een voertuig eigenaar geen zin hebben in OTA of zoiets dan is er met een universeel tooltje (soms zelfs USB ) en een (vaak gratis) log-in op een website zo een update te downloaden en installeren. Maar zo'n business kan je neefje van 16 ook gewoon opzetten.
Gewoon onderhoud is vrij beperkt (banden, remmen, interieurfilter, remvloeistof en 1x in de levensduur koelvloeistof en olie in de e-motor) en kan bij een fastfitter gedaan worden. Zijn er reparaties nodig dan ga je naar 1 van de service centra van de fabrikant (lange garantie termijn immers) of ze komen aan huis. Een universeel garage kan zo'n reparatie centrum zijn; je koopt met de right-to-repair immers voor niet al te veel geld een licentie op de benodigde website en je kan dan onderdelen bestellen. Wel een puntje; onderhoudsitems gaan de recycling in maar reparatie onderdelen moeten de re-furbishment in of de door de fabrikant georganiseerde recycling. De fabrikant is immers dadelijk verplicht zo'n re-use/re-furbishment traject te hebben en moet bepaalde onderdelen in de nieuw productie met een x% van recycled materialen maken.. en daarvan moet x% ook echt uit automotive komen. De fabrikant zal zelfs voor toeleveranciers de aanlevering van ruwe/recycle materialen en grondstoffen overnemen of in samenwerken.

Ik denk dat de dealer niet meer bestaat op den duur. De universeel kan of specialiseren in reparaties (voor een x aantal merken) of standaard onderhoud. Showrooms en proefrit centra zullen wel blijven bestaan maar zijn dan of van de fabrikant of als een soort publiekstrekker voor een business in verwante zaken. Voor een Apple store kan een auto in de showroom bijvoorbeeld best extra mensen de winkel in trekken.

Zo, thanks voor de lange uitleg met termen en haakjes die ik inmiddels veel langs hoor komen bij collega's die zich bezig houden rondom de R155/156/157, typeapproval, end of life circle en 3R approval en zo meer. Na 7 maanden begin ik de afkortingen te kennen en verbanden te zien :LOL:

Ik kom pas na de typegoedkeuring in de lucht met mijn specialisme en verantwoordelijkheid, maar evenzo interessant. Ook rondom het stukje OTA's, wat binnen DGMove ook vaak op tafel ligt. We gaan het zien hoe de automotive gaat veranderen de komende jaren onder invloed van wet en regelgeving, vindingrijkheid van fabrikanten en consumentengedrag (y):).

Op persfoto’s wordt een auto natuurlijk op z’n voordeligst gefotografeerd, maar ook op jouw foto’s vind ik de Touring nog steeds een mooie auto. Zeker in deze kleur.

Leuke verslagen om te lezen. Zowel de Nio en XPeng zijn duidelijk geinspireerd door Tesla maar de Nio vind ik veel geslaagder. Rustige styling en mooi in harmonie. De XPeng oogt de neus wat 'gesmolten' en de zijkanten een slechte kopie van Tesla S. maar uiteindelijk blijven dit (denk ik) afschrijfkanonnen en spek je de Chinese overheid.

Leuke verslagen om te lezen. Zowel de Nio en XPeng zijn duidelijk geinspireerd door Tesla maar de Nio vind ik veel geslaagder. Rustige styling en mooi in harmonie. De XPeng oogt de neus wat 'gesmolten' en de zijkanten een slechte kopie van Tesla S. maar uiteindelijk blijven dit (denk ik) afschrijfkanonnen en spek je de Chinese overheid.
Qua afschrijving natuurlijk een beetje een gok. Maar een EV stationwagon lijkt me best waardevast aangezien er daar veel minder van zullen zijn dan er vraag is over een aantal jaar in de 2e hands markt. Daarnaast heb je natuurlijk niet de markt-dumping als er grote hoeveelheden tegelijk uit de lease komen.

Bij de aankoop van een auto spek je natuurlijk altijd wel een overheid. Maar vooral de aandeelhouders en (beetje omgekeerde wereld) bij Chinese merken zijn dat heel veel kleine beleggers in Europa en de VS. Bij de westerse merken spek je dan weer de grote beleggers uit Azië.

Terug
Bovenaan