Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Mijn eerste hobby-auto was een 96 uit '76, ook soort-van-veronagroen (y) Origineel opaalgroen (licht appeltjesgroen), maar de auto was in '93 gerestaureerd en toen heeft de eigenaresse voor een tint in de buurt van veronagroen gekozen. Blijf het een verschrikkelijke goede kleur vinden op een 96. Het dateert de auto mooi en de lijnen komen er beter mee tot hun recht. Ik heb hem destijds van de eerste eigenaresse gekocht en een paar jaar best veel plezier aan gehad. Hij is qua roest al behoorlijk ver (te ver) heen en staat al jaren stil (altijd ook buiten gestaan), maar in een paar jaar terug heb ik via Jota (op het Saabforum) een nette uit '72 gekocht (en een stalling voor geregeld). Blijft gewoon te leuk spul om mee te rijden!
3RsuF2F.jpg

In 2018 ben ik ermee naar Oostenrijk geweest. Na aanschaf had ik de koelslangen, waterpomp en thermostaat al vervangen, radiateur zou gereviseerd zijn geweest. Heenweg was het 35+ graden en zodra er wat hellingen en oponthoud kwamen op de Autobahn kon ik wel mooi de verwarming aanzetten... 42 graden binnen. Bergop en bergaf precies wat jij omschrijft: bergop ging de wijzer richting het rood, bergaf ging de wijzer richting blauw. En bergop even stoppen voor een foto was tricky. Op de terugweg liep het distributietandwiel van de balansas stuk. Zonder waterpomp en koelvin loopt-ie nog sneller te warm :p

Ah, ik snap denk ik nu waar het 'activeren' vandaan komt ;) Waar ze eigenlijk op doelen is het resetten voor de 'fast idle' cam, dat heel hoog stationair lopen wat hij meteen in het begin doet (en wat ook weer verdwijnt als je bij stationair draaien na 10-20 seconden weer het gaspedaal intrapt). Dat werkt met een genokte plaatje in een aantal stappen om het toerental te regelen, en bij het intrappen van het gaspedaal reset je ook het nokje naar de 'hoogste' stationair-stand met inderdaad de vlinderklep van de choke zover mogelijk dicht. Bij het woord 'activeren' had ik wat andere associaties :) Er zijn dus best wel veel afstellingen die juist moeten staan voor de autochoke om correct te werken; de veer moet niet alleen in de juiste inkeping zitten (middelste), maar met het chokehuis kan je het ook iets afstellen door te draaien en ook daar staan markeringen op (ook daar zou hij normaal in op de middelste markering moeten staan). En dus ook die fast idle cam moet dan correct staan.
En ik twijfel nu zelf ook hoor; ik durf nu niet te zeggen of die veer bij het inkrimpen daadwerkelijk de chokeklep weer (ver genoeg) dichttrekt. Het werkplaatshandboek ligt denk ik ergens in een verhuisdoos nog. En ik heb drie auto's met carburateur (de andere twee met handchoke), en ze werken allemaal weer wat anders.... Sowieso kunnen FoMoCo-carbjes nokkig zijn. Flink wat 96-rijders hebben er een Weber op gezet. Op die eerste 96 van mij is/was een Solex-carburateur gezet (van de bouwjaren erna). Op zich liep die altijd wel prima, maar die zijn/waren lastig te reviseren.

Als je auto al een tijdje stil heeft gestaan willen contactpuntjes ook nog wel eens vast gaan zitten of stroef gaan, dan kan je vergelijkbare klachten krijgen (wel starten/lopen koud, daarna slecht). Daar ben ik ook wel eens een middagje aan kwijt geweest omdat ik zeker was dat het een brandstofprobleem was...

Op zijn (bijgewerkte) plekjes na ziet Knut er nog heel erg aardig uit hoor, mooi wagentje! Roesten op dat hoekpuntje bij het achterpaneel en onderaan de deur zijn bekende plekken bij de 96. Hoeken voor in de bodemplaat/schutbord, bij de krikpunten, en bij de asdoorgangen zijn ook notoire punten. Sowieso heb je een leuke en mooi afwisselende verzameling (y)

Leuk verhaal! Heb je die '76 dan ook nog? Ik moet zeggen dat de 96 in alle groen kleuren goed tot zijn recht komt. Dank, maar jij hebt dan ook een leuke verzameling. Ook een 205 dus?
Mooie trip zo naar Oostenrijk. Jammer van dat distributie tandwiel maar dat kan nu eenmaal gebeuren he. Met onze LT bleef ik meestal van de AutoBahn en de Route Nationals af. Gewoon een beetje tussen de 50 en 80km/h binnendoor rijden en steden vermijden. Zo hebben we het kunnen redden ook bij 35+. En bij die snelheden kon ik ook in de 3e versnelling rijden. Hoop kabaal vanwege de toeren maar ook extra toeren op de fan.

Kijk, goede uitleg zo van de carburateur! Het is inderdaad altijd net wat anders. De andere carburateur auto die we hebben is gewoon met handchoke. Maar de FoMoCo hoort bij het verhaal van de auto wat mij betreft; inclusief zijn nukkigheden. Het was toen al bijzonder dat een fabrikant zijn eigen carburateur maakte. Daarnaast is mijn 96 met zijn Zweedse roots ook nog eens met deze carburateur door de eerste emissie standaarden gekomen. Zweden liep voor op de andere landen in Europa en adopteerde de US EPA standaard. Om die norm te kunnen halen selecteerde ze de beste carburateurs uit de productie die beter scoorde in de toleranties. Op de modellen voor andere Europese landen kwamen dan de carburateurs met iets ruimere tolerantie. Dat verschil zal na al die jaren wel verdwenen zijn maar het verhaal hoort er wel bij. Ik ben nu eenmaal een vakidioot.

Met het heerlijke weer deze week ben ik bijna elke avond wel op pad geweest met de Corvette (open dak) of met de Saab (ramen open zonder vervelend geklapper).
20210531_191807 by M R, on Flickr
IMG_20210531_195750_014 by M R, on Flickr

De avond dat ik niet op pad was heb ik de Suzuki verplaatst. Deze staat nu in de garage waar ook al mijn gereedschap is, goede verlichting aanwezig en stroom beschikbaar. Ook staat er hier veel minder opgeslagen zodat ik fatsoenlijk om de auto heen kan lopen. Voor nu puur om de accu weer eens goed op te laden. De bedoeling is om nu toch wel weer te beginnen. In November was de Suzuki voor het laatst verplaatst en toen wilde de motor niet aanslaan. Dat ga ik nog even verder uitzoeken. Verder bleek een jaar geleden tijdens de verhuizing dat het druklager van de koppeling nogal veel herrie aan het maken was dus ook die gaat vervangen worden. Verder moeten de draagarmen verwisseld worden voor de herstelde exemplaren. Dan blijft er nog wat afwerking aan de linkerzijde van de auto en nog wat laswerk aan de rechterzijde.
20210604_120308 by M R, on Flickr

Qua werk al bijna volgeboekt tot in volgend jaar. Echt rustig gaat het dus wederom niet worden maar zo nu en dan een uurtje eraan werken is nu hopelijk wat meer te doen. In ieder geval staat de Suzuki nu weer in het zicht.

Engineer2 zei:
Met het heerlijke weer deze week ben ik bijna elke avond wel op pad geweest met de Corvette (open dak) of met de Saab (ramen open zonder vervelend geklapper).
https://live.staticflickr.com/65535/51224909369_c976d4641f_z.jpg
Op die tweede foto komt de kleur van de Saab echt enorm tot zijn recht, zo blijkt zo'n op het eerste gezicht eenvoudige kleur toch heel veel diepte te kennen!

Engineer2 zei:
Leuk verhaal! Heb je die '76 dan ook nog? Ik moet zeggen dat de 96 in alle groen kleuren goed tot zijn recht komt. Dank, maar jij hebt dan ook een leuke verzameling. Ook een 205 dus?
Mooie trip zo naar Oostenrijk. Jammer van dat distributie tandwiel maar dat kan nu eenmaal gebeuren he. Met onze LT bleef ik meestal van de AutoBahn en de Route Nationals af. Gewoon een beetje tussen de 50 en 80km/h binnendoor rijden en steden vermijden. Zo hebben we het kunnen redden ook bij 35+. En bij die snelheden kon ik ook in de 3e versnelling rijden. Hoop kabaal vanwege de toeren maar ook extra toeren op de fan.

Kijk, goede uitleg zo van de carburateur! Het is inderdaad altijd net wat anders. De andere carburateur auto die we hebben is gewoon met handchoke. Maar de FoMoCo hoort bij het verhaal van de auto wat mij betreft; inclusief zijn nukkigheden. Het was toen al bijzonder dat een fabrikant zijn eigen carburateur maakte. Daarnaast is mijn 96 met zijn Zweedse roots ook nog eens met deze carburateur door de eerste emissie standaarden gekomen. Zweden liep voor op de andere landen in Europa en adopteerde de US EPA standaard. Om die norm te kunnen halen selecteerde ze de beste carburateurs uit de productie die beter scoorde in de toleranties. Op de modellen voor andere Europese landen kwamen dan de carburateurs met iets ruimere tolerantie. Dat verschil zal na al die jaren wel verdwenen zijn maar het verhaal hoort er wel bij. Ik ben nu eenmaal een vakidioot.

20210531_191807 by M R, on Flickr
IMG_20210531_195750_014 by M R, on Flickr

De avond dat ik niet op pad was heb ik de Suzuki verplaatst. Deze staat nu in de garage waar ook al mijn gereedschap is, goede verlichting aanwezig en stroom beschikbaar. Ook staat er hier veel minder opgeslagen zodat ik fatsoenlijk om de auto heen kan lopen. Voor nu puur om de accu weer eens goed op te laden. De bedoeling is om nu toch wel weer te beginnen. In November was de Suzuki voor het laatst verplaatst en toen wilde de motor niet aanslaan. Dat ga ik nog even verder uitzoeken. Verder bleek een jaar geleden tijdens de verhuizing dat het druklager van de koppeling nogal veel herrie aan het maken was dus ook die gaat vervangen worden. Verder moeten de draagarmen verwisseld worden voor de herstelde exemplaren. Dan blijft er nog wat afwerking aan de linkerzijde van de auto en nog wat laswerk aan de rechterzijde.
20210604_120308 by M R, on Flickr

Qua werk al bijna volgeboekt tot in volgend jaar. Echt rustig gaat het dus wederom niet worden maar zo nu en dan een uurtje eraan werken is nu hopelijk wat meer te doen. In ieder geval staat de Suzuki nu weer in het zicht.
Die '76 heb ik nog wel, maar die ligt al grotendeels uit elkaar. Er zou flink wat nieuw staal in gelast moeten worden om hem te kunnen redden; bodem/hoeken links & rechtsvoor, dorpels achter, beide asdoorgangen en de rand rondom de voorruit zijn al ver heen. Ik heb nooit een overdekte werkplek gehad dus ruimte voor een lasapparaat was er ook nooit (en dan moet ik het nog even leren). Misschien dat zo'n werkplek volgend jaar er wel komt, maar of die 96 nog redelijkerwijs te redden is valt dan nog te bezien... De laatste bouwjaren was de kwaliteit in staal slechter schijnt, en die roesten dus ook meer. Wel mooie herinneringen aan die wagen :)

Mijn dagelijkse auto is inderdaad die 205 uit '89. Dan heb ik nog een (FSM/Polski) Fiat 126p uit 1990, ooit aangeschaft om de Carbage Run mee te rijden. Ook een carburateur motortje natuurlijk - en net als jouw SC100 met de motor achterin en achter de achteras :cool: Ergens in een schuur staat al sinds 2014 nog een Mazda 121 cabriotop uit '91 opgeslagen; dat was 4 jaar lang mijn dagelijks auto en daar moet nu ook nog een nieuwe bodem in. Vorig jaar heb ik daar nog een vrij redelijke donor voor gevonden voor bijna-sloopprijs. En sinds het najaar heb ik een tot camper omgebouwde Renault Master 2.4 diesel uit '86 - wat qua prestaties vast vergelijkbaar is met zo'n LT die jij hebt gehad :p Ben er alleen nog niet echt mee op pad mee geweest. Omstandigheden liepen wat anders en ik gebruik hem nu als 'woning' (op terrein van familie) terwijl mijn huurwoning wordt vervangen.

Dat stuk draaien van de tandwielen is helaas geen onbekend probleem. Meestal wordt het veroorzaakt door speling op de balansas door versleten lagers (dan kan je de poelie ook wel redelijk heen en weer bewegen), maar die van mij waren kort na de aanschaf vervangen dus waardoor het dan gebeurd kan zijn is niet helemaal duidelijk. Misschien gewoon ouderdom of uitgedroogd; de auto had toen ik hem kocht al heel lang geen APK gehad. Hoe dan ook, het gebeurde dus op de terugweg dus dat scheelde al wat ;) Maar ja, dan mag het hele blok eruit want om die tandwielset te vervangen moet ook de carterpan eronder weg. Op zich reed het verder prima, 800 km op één dag was verder geen probleem. Op het Saabforum was er altijd iemand die een deel van zijn tijd in Denemarken doorbracht en dat altijd met zijn 95 (V4) op en neer reed.
Ik heb ook nog geen noodzaak gezien om die FoMoCo te vervangen. Zolang die het doet, vind ik het prima (sowieso is CO voor 1974 geen APK-eis). Heb je er nog een werkende vrijloop inzitten trouwens? Mijn '76 had dat wel, maar in de '72er is het eruit gehaald zo te zien.

Succes met de Suzuki! Als die ook nog contactpunten heeft zou ik daar eens naar kijken, ivm het lang stilstaan. Ook oxidatie op de rotor/in de rotorkap of op de bougiekabel-aansluitingen kan voorkomen met lang stilstaan (of gewoon even met een bougie checken of je überhaupt nog een vonk hebt). Wat verse benzine kan ook geen kwaad als er al heel lang niet meer mee getankt is. Eventueel kan je ook nog met een spuitbuisje startvloeistof (of desnoods remmenreiniger) direct in de carburateur gespoten proberen, als je ontstekingsproblemen hebt uitgesloten.

Dat van dat staal heb ik ook begrepen. Vroege en late bouwjaren zijn meer getroffen. 1972-1974 schijnen relatief de meeste ook nog van overgebleven te zijn.
Vrijloop doet het zeker. Kan ook nog steeds aan of uit gezet worden met die hendel bij het gaspedaal. Het kost me altijd even een 10 minuten om er aan te wennen maar daarna is het perfect rijden ermee.

Dank! De Suzuki heeft een hele boel werk nog maar ook al veel achter zich. 80% van de elektra is vervangen want het was een zooitje. Motor heeft al groot onderhoud gehad qua distributie, koeling, olie, etc. Alles van de ontsteking wordt nog vervangen en de carburateur gaat nog gereinigd worden. Nu dan nog de achteras uit elkaar, koppeling vervangen en transmissie olie verversen. En dan laat ik de voorremmen nog reviseren en alle remvloeistof vervangen, gelijk met de ontsteking goed laten afstellen. En dan weer eens APK erop. De laatste APK is van 2015 en die daarvoor was van 2005 dacht ik. Ik moet helaas voor de 3e keer de radiateur vervangen aangezien alle vervangende tot nu toe ook lek bleken. Nu uiteindelijk een heel stel laten afpersen en daar 1 goede van overgehouden.
Het ontbreekt me alleen nogal aan tijd op het moment. Veel werk en ook nog klusjes aan het huis. Maar jij met al je project auto's zal dat gevoel ook wel kennen.

Een kennis van mij uit de Alfa 164 groep was onlangs bij Klokje Rond. Een 164 met de TS en 6 ton op de klok die altijd voor dagelijks gebruik is ingezet.

https://youtu.be/HKZfQNmkD3k

Heel erg leuk fimpje geworden en ook het artikel is leuk. Er is wel wat werk aan natuurlijk. Ik heb een keer in deze gereden en het is inderdaad een fijne auto. Mijn onderstel is iets comfortabeler maar niet echt minder strak rijdend.
Helaas is er sindsdien schade gereden dus nu is het uitzoeken hoe we deze 164 weer kunnen herstellen.

Wat een leuk gevarieerd wagenpark, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Corvette (wat een prachtig ontwerp blijft dit toch, heeft de tand des tijds prima doorstaan met zijn strakke lijnen), de Saab (lekker eigenwijs ontwerp) en de Suzuki (briljant rugzakje). Leuk om te lezen!

Klassiekerrijder zei:
Wat een leuk gevarieerd wagenpark, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Corvette (wat een prachtig ontwerp blijft dit toch, heeft de tand des tijds prima doorstaan met zijn strakke lijnen), de Saab (lekker eigenwijs ontwerp) en de Suzuki (briljant rugzakje). Leuk om te lezen!

Dank! Goed te lezen dat het ook bij anderen goed bevalt.

Werk is nogal een ding op het moment. Weinig vrije tijd. Wel erg variërend op het moment.. van stadsbussen voor Bogota, trucks met automatische transmissie voor Belarus en Rusland, hybride vrachtwagens voor California en full electric motoren voor bussen in Japan en China. En daar tussen door nog een gewone plug-in hybride SUV uit China voor Europa en USA en wat Europese merken met hun EV platformen. En er zit nog een project met groot formaat diesel motor met wat emissie uitdagingen in de pijplijn. Dan weer werkend aan emissies, brandstofverbruik, veiligheid, cyber security maar ook aan software kwaliteit en project management. Gelukkig steeds meer in samenwerking met mijn zakenpartners zodat we de werkdruk een beetje kunnen verdelen.
Automotive blijft een fascinerend werkveld.

Uiteraard valt de auto hobby een klein beetje stil zo. Suzuki nog geen stap verder aan gewerkt. Wel pas geleden een mooie avondrit van EMW gereden met de Saab. Volgend weekend een rit van de KNAC met ook weer de Saab. Corvette en Alfa komen ook regelmatig wel even buiten; al is het maar om even naar de ijsboer te rijden.

Inmiddels wel duidelijkheid over de vertraagde camper. Die zou over 1,5 a 2 weken op de vrachtwagen naar Nederland staan. Met nog wat werk in de werkplaats en het aanmelden van het kenteken zou de camper dan nog net voor onze vakantie opgehaald kunnen worden. Heel ruim is de planning niet maar een uitgebreid plan B lijkt ook niet nodig te zijn. Als de grenssituatie zo blijft als het nu is dan misschien maar eens richting Noord Duitsland en hopen dat de drukte meevalt.

Tijd voor weer eens een event met wat foto's. De KNAC voorjaarsrit was al een paar keer uitgesteld en daardoor nu meer een zomerrit. De deelnemers waren verdeeld over 2 zaterdagen en daarbinnen ook nog eens in een vroege en late groep. Wij zaten bij de eerste 25 dus de eerste zaterdag en vroege groep. Route langs de waterlinie door Brabant.
De Saab kon weer goed ingezet worden. Het weer navigeren (KNAC is dan nog vrij eenvoudig) was wel weer even wennen.

Een mooie variatie bij het startpunt
20210703_092548 by M R, on Flickr
20210703_092608 by M R, on Flickr
Ik heb echt wel iets met de Ro80
20210703_092730 by M R, on Flickr
Op de foto vrij oranje maar de Daf was toch echt zalmroze
20210703_093140 by M R, on Flickr
20210703_093147 by M R, on Flickr
Net voor de start een kleine rijtest: vertrekken op een lijn en dan tot stilstand komen met je voorwielen precies op de volgende lijn. Dat is (binnen de gestelde tijd) erg lastig.

Het lunchpunt was bij Louwman in Raamsdonksveer. Daar waar het eigen Toyota museum nog is. Helaas was het tijdprogramma vrij kort dus we hadden geen tijd om rond te kijken. Maar 3 jaar geleden waren we er al wel een keer met meer tijd (oftewel even terugbladeren in het topic).
Wat ik wel zag staan en nog niet eerder had gezien; de Will
20210703_122729 by M R, on Flickr
210591108_5685683131504942_284444128934934924_n by M R, on Flickr

Bij het verlaten van het Louwman terrein een volgende rijtest; slalom achteruit. Dat is nog vrij makkelijk met de Saab dus daar hadden we het doel behaald.
209487961_5684827781590477_488415940997955575_n by M R, on Flickr
20210703_134623 by M R, on Flickr
Zo nu en dan een korte pauze om af te koelen. Het wil best wel warm worden in de Saab.

En dan de finish
20210703_151019 by M R, on Flickr
20210703_151039 by M R, on Flickr
20210703_151045 by M R, on Flickr
20210703_151132 by M R, on Flickr
20210703_151154 by M R, on Flickr
20210703_160930 by M R, on Flickr

De andere 25 die ook op deze dag reden hebben we nauwelijks gezien. Even wennen aan deze opzet maar zo rij je elkaar ook weer niet in de weg.

Edit: Als ik de foto's zo terugkijk valt pas echt op hoe afwijkend de Saab is qua design. Het aparte motorgeluid was ook een aantal mensen opgevallen.

Leuke en afwisselende groep auto's!

Het aparte motorgeluid was ook een aantal mensen opgevallen.

Dat is toch de V4 1500 van Ford die daar in ligt? Toen ik nog een Schaduwtje was hadden wij dat blok (maar dan de 1300) in een Ford 12M. Als mijn vader dan weg was met de auto en wij waren thuis dan konden we aan de hond merken dat onze auto er weer aankwam. Wij hoorden dan nog niks maar hij wel!

Klopt! De (Duitse) Ford V4 in 1500 vorm voor de Europese markt en 1700 vorm voor de USA. De Duitse V4 was ontwikkeld door Ford Dearborn (Michigan). De Engelse Ford tak had zelf een V4 ontwikkeld en die was ook in sommige modellen te vinden. Nagenoeg geen enkel onderdeel uitwisselbaar. Ik dacht dat de 12M een Duitse V4 had.
Door de uitlaat constructie van de Saab wordt het aparte geluid nog iets meer versterkt zelfs.

Jaren geleden had ik een Alfa 156 1.9 JTD. Die kon onze hond ook van veraf aan horen komen. Toen er in de buurt een andere 156 JTD kwam zat hij er weleens naast. Maar na een paar maanden had hij het luisteren zo verfijnd dat hij kon horen of het onze 156 was of de andere. Onvoorstelbaar wat een goed gehoor honden hebben. Leuke herinnering!

En toen wat goed nieuws: onze camper is net van de truck gereden bij de dealer! Een dezer dagen al even kijken voordat hij de werkplaats in gaat.

20210708_144225 by M R, on Flickr
Een eerste snelle blik geworpen. Staat al in de werkplaats. Trekhaak, bearlock, radio met achteruitrijcamera en gasflessen zijn er al. Zonnecellen en 4-seizoens banden komen nog. En het kenteken niet te vergeten.

Ziet er goed uit!
Mooie kleur ook!
De raamstijlen lijken zo dik, zitten daar rolgordijnen in verwerkt?

Ja de kleur beviel ons ook meteen! We zagen toen vooral diverse grijs/antraciet staan, een enkele brandweer rode en verder stond er eentje in dit licht blauw. Wit zie je op buscampers niet veel meer lijkt het. We wilden graag een lichte kleur (vanwege de zon) maar geen wit of grijs. En de rode kleuren kwamen niet helemaal mooi uit op zo'n groot vlak. We hadden nog heel even getwijfeld over het champagne (die staat toevallig rechts op de foto) maar blij dat we voor deze zijn gegaan. Ik zag nu best veel campers in dit blauw dus het slaat aan.
Het is trouwens een Fiat kleur dus met een mooie Italiaanse naam: Lago Azzuro
Daarnaast staat het goed bij al het zwarte kunststof. Ik heb bewust gekozen om de voorbumper niet mee te laten spuiten. Staat wat robuuster en is ook makkelijker qua eventuele beschadigingen.

De camper is denk ik een meter hoger dan de garagedeur dus dat gaat het niet worden inderdaad. Maar uiteindelijk wil ik een carport bouwen. Tot die tijd gewoon op de oprit.

Qua dikke raamstijlen op de voordeuren; klopt, hier zit een voorzet paneel op waar ook de verduistering inzit.

Morgen is de aflevering... in principe... Er is/was iets niet in orde bij de RDW. Vanwege de aanpassingen om een camper te worden (en vooral om 2 goedgekeurde zitplaatsen te krijgen in wat in feite de laadruimte was) heeft de camper een typegoedkeuring certificaat van de fabrikant Possl (komt dus ook niet als Citroen op kenteken). Possl hanteert als basis het chassisnummer en de typegoedkeuring van Citroen.

Nu is alleen het chassisnummer van de Citroen al geregistreerd met de Citroen typegoedkeuring. Zo kunnen de instanties in heel Europa zien of een bepaald chassisnummer inderdaad onder een bepaalde typegoedkeuring is gemaakt. Dat maakt de aanvraag van een kenteken voor de 1e keer een stuk makkelijker. In geval van een vervangende typegoedkeuring is die invoer echter verkeerd. Schijnbaar gaat het weleens fout dat ondanks dat er een vervangende typegoedkeuring is de oude invoer blijft staan. Dat is waarschijnlijk bij ons gebeurd.
Op zich geen punt want de RDW hoeft alleen maar even op de delete knop te drukken en dan kan er een nieuwe invoer gedaan worden. Maarja dat duurt soms even. Nog even spannend dus of de aflevering gaat lukken. Maar is het niet morgen dan wel ergens deze week.

Dit weekend heel even tijd vrij gemaakt voor de kilometer teller van de Alfa. Het zat niet mee....
  • Mijn originele tellerbak heeft in zijn geheugen de juiste kilometerstand maar een niet werkend display (en heeft mijn poging tot repareren niet overleefd)
  • Ik heb een vervangende tellerbak op de plank liggen waar het display ook niet van werkt maar mogelijk nog wel gerepareerd kan worden door een profi firma. Km stand in deze tellerbak onbekend
  • De 3e vervangende tellerbak had een volledig werkend display op het moment dat ik deze uit de donor haalde. Nu echter vallen er al veel segmenten uit. Km stand is ongeveer een ton meer dan mijn 164 heeft gemaakt

Mijn overweging was om te proberen nog voor de APK weer alles werkend te hebben. Dan blijft de stand "Logisch" in NAP behouden. Denk dat dit me niet gaat lukken. Gezien de kwetsbaarheid van displays voel ik er ook even niet zoveel voor om dingen te gaan wisselen.
Ik heb dus zo'n beetje de keus op dit moment tussen
1) de 3e tellerbak plaatsen met de hoop dat dit display op een goede dag wel goed genoeg af te lezen is (zoals ik met mijn oude tellerbak al een paar jaar deed) maar dan moet ik deze aangeven als vervangende tellerbak om die plotselinge ~100.000km extra te verklaren. Een vervangende tellerbak zorgt voor "Geen oordeel" in de NAP.
2) mijn originele of de 2e tellerbak plaatsen en gaan voor een "geen teller" bij de APK wat ook een "Geen oordeel" geeft.
Soit, het moet dan maar zo zijn. Ik denk toch niet dat ik die 164 ooit ga verkopen.

Als ik er een keer zin in heb stuur ik dan mijn originele en de 2e tellerbak in voor profi reparatie en kijken of ze in mijn originele tellerbak weer een werkend display kunnen maken. Wat een gedoe :D
Ik heb ook al gedacht aan schorsen en de APK pas laten doen als ooit die tellerbak het weer doet. Maar dat is me het ook weer niet waard. Ik wil wel kunnen rijden. Als het nog een beetje lukt zou ik nog op bezoek gaan bij een voormalig collega in de Ardennen (die ook diverse oude Alfa's heeft) en natuurlijk dan met de 164.

Overigens.... de Corvette heeft een analoge teller die aangedreven wordt door een motortje. Laatst bij toeval ontdekt dat dit motortje ermee gekapt is en dat de miles gemaakt dit jaar dus niet opgeteld zijn. Maar omdat die import is heeft die toch al Geen Oordeel als status in NAP.

Er schijnt in Apeldoorn een goed aangeschreven specialistisch bedrijf te zijn voor dit soort problemen. "KMS". Ooit voor de Chrysler daar geweest. perfecte service (De Chryslers hebben een aparte tellerverlichting (electroluminescent) met een 400 volt omzetter die wel eens sneuvelt)

.. en dan nog: een eventueel 'geen oordeel' bij verkoop is toch gewoon te verklaren door de ouderdomsproblemen m.b.t. de tellerbak?
Gelooft een potentiële koper je niet.. wijs 'm op dit draadje... ;) (als DPG dit forum niet ook gaat opdoeken tzt..)

Engineer2 zei:
Morgen is de aflevering... in principe... Er is/was iets niet in orde bij de RDW. Vanwege de aanpassingen om een camper te worden (en vooral om 2 goedgekeurde zitplaatsen te krijgen in wat in feite de laadruimte was) heeft de camper een typegoedkeuring certificaat van de fabrikant Possl (komt dus ook niet als Citroen op kenteken). Possl hanteert als basis het chassisnummer en de typegoedkeuring van Citroen.

Nu is alleen het chassisnummer van de Citroen al geregistreerd met de Citroen typegoedkeuring. Zo kunnen de instanties in heel Europa zien of een bepaald chassisnummer inderdaad onder een bepaalde typegoedkeuring is gemaakt. Dat maakt de aanvraag van een kenteken voor de 1e keer een stuk makkelijker. In geval van een vervangende typegoedkeuring is die invoer echter verkeerd. Schijnbaar gaat het weleens fout dat ondanks dat er een vervangende typegoedkeuring is de oude invoer blijft staan. Dat is waarschijnlijk bij ons gebeurd.
Op zich geen punt want de RDW hoeft alleen maar even op de delete knop te drukken en dan kan er een nieuwe invoer gedaan worden. Maarja dat duurt soms even. Nog even spannend dus of de aflevering gaat lukken. Maar is het niet morgen dan wel ergens deze week.

Van die camper ga je echt enorm veel plezier hebben. Wij hebben zelf een Westfalia Amundsen 540 uit 2018 gebaseerd op Fiat Ducato Maxi (2.3 180pk) in iron grey, met exact dezelfde indeling en grootte. Destijds ook gekeken naar een wat grotere halfintegraal camper van Sunlight, maar tot op de dag van vandaag ontzettend blij met de keuze voor het busje. Zo vlot en wendbaar, nooit zorgen waar te parkeren, multifunctioneel inzetbaar en met de 120l diesel tank kun je ook wel even vooruit.

Enige wat mij toch wel tegen valt is de bouwkwaliteit van Westfalia, zeker in combinatie met de prijs die ze rekenen voor het 'kwaliteitsmerk'. Ik heb de camper de afgelopen 2 jaar ook zeer regelmatig verhuurd (±8 weken per jaar) en dan kom je wellicht ook iets meer tegen. Helaas heb ik niet de controle hoe andere mensen hem gebruiken/misbruiken. In ieder geval, verschillende keren terug gegaan naar de dealer. Toch echt wel een aantal zaken waaraan je ziet dat ze er alles aan doen om kosten te besparen;
- Bodem van kastjes zijn erg dun (lijkt wel op dik karton)
- Koelkast is een merkwaardig geval (alles bevriest na een dag of 2, zelfs in lage stand)
- De schuifblindering van de ramen in de cabine moet je heel voorzichtig mee zijn, anders scheurt het direct. Vooral de zijramen.
- Plastic vergrendelingen van de klapramen breken spontaan af
- Rubberen drukknopjes die blijven steken in het centrale bedieningspaneel
- Geïntegreerd Touchscreen met Navi/Radio kan geen bluetooth verbinding maken met nieuwere telefoons (Prijs destijds: 1600 Euro in 2018! Inmiddels laten vervangen voor iets beter)

Ik wilde het liefst een automaat, meerprijs: >3000 euro. Zeker nadat ik eerst 4000 euro extra moest betalen om van 130pk naar 180pk te gaan, is dat echt schandalig! Dan schakel ik dus wel met de hand. Ik denk dat de firma Pössl een betere aanbieding heeft voor wat je krijgt. Wellicht dat ik over een aantal jaar eens langs ga bij Pössl om te kijken op basis van een gefacelifte versie (fiat/citroen/peugeot) en ik lees hier graag mee naar jouw bevindingen na de eerste vakantie/rit/kwaliteit. :D

Nou moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar als ik een oudje had met kloppende NAP, dan zou ik die eerder schorsen, tellerprobleem oplossen en dan pas aanbieden voor APK. Ik heb bij mijn e30 325i cabrio een foute stand in 1992. De tweede stand in het lijstje, is precies 75.000 rond. Dat had 95.000 moeten zijn, dan klopt het. En precies een ronde stand?Ik denk dat er in de garage iets is geroepen.
"Wat is die stand van dat groene ding?"
"Ja, euh, 95!"
"Oke, 75, dank!"

En ik baal er nog steeds van....

uwbuurman zei:
Nou moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar als ik een oudje had met kloppende NAP, dan zou ik die eerder schorsen, tellerprobleem oplossen en dan pas aanbieden voor APK. Ik heb bij mijn e30 325i cabrio een foute stand in 1992. De tweede stand in het lijstje, is precies 75.000 rond. Dat had 95.000 moeten zijn, dan klopt het. En precies een ronde stand?Ik denk dat er in de garage iets is geroepen.
"Wat is die stand van dat groene ding?"
"Ja, euh, 95!"
"Oke, 75, dank!"

En ik baal er nog steeds van....
Als je kunt aantonen dat het een fout is, even contact opnemen met de RDW! Ik heb dat ook een keer meegemaakt en toen is het kostenloos aangepast.

Nou heb ik aardig wat facturen , maar vooralsnog kan ik alleen de andere standen aantonen, dus die ervoor en erna. Maar dat hielp me niet.

Qua km tellers: KMS is inderdaad een bedrijf wat ik gedachten had. Maar ook goed om wat andere suggesties te lezen. Het hoort bij de auto natuurlijk om een werkende teller te hebben ook al is het eigenlijk totaal niet belangrijk.
Ik heb best even getwijfeld (en al best wat moeite gedaan richting reparatie) om te proberen die NAP status perfect te houden. Maar wetende dat het inderdaad niet uitmaakt mits goed gedocumenteerd (diegene die een goede 164 zoekt heeft toch nagenoeg geen keus), er maar 1x iemand een tikfout hoeft te maken en de NAP klopt al niet meer (ook zat ervaring mee) en dat die 164 toch als het mogelijk is nooit verkocht gaat worden.... Ik verkies rijden en plezier ervan hebben boven stilzetten voor zoiets.

NieckVB zei:
Van die camper ga je echt enorm veel plezier hebben. Wij hebben zelf een Westfalia Amundsen 540 uit 2018 gebaseerd op Fiat Ducato Maxi (2.3 180pk) in iron grey, met exact dezelfde indeling en grootte. Destijds ook gekeken naar een wat grotere halfintegraal camper van Sunlight, maar tot op de dag van vandaag ontzettend blij met de keuze voor het busje. Zo vlot en wendbaar, nooit zorgen waar te parkeren, multifunctioneel inzetbaar en met de 120l diesel tank kun je ook wel even vooruit.

Enige wat mij toch wel tegen valt is de bouwkwaliteit van Westfalia, zeker in combinatie met de prijs die ze rekenen voor het 'kwaliteitsmerk'. Ik heb de camper de afgelopen 2 jaar ook zeer regelmatig verhuurd (±8 weken per jaar) en dan kom je wellicht ook iets meer tegen. Helaas heb ik niet de controle hoe andere mensen hem gebruiken/misbruiken. In ieder geval, verschillende keren terug gegaan naar de dealer. Toch echt wel een aantal zaken waaraan je ziet dat ze er alles aan doen om kosten te besparen;
- Bodem van kastjes zijn erg dun (lijkt wel op dik karton)
- Koelkast is een merkwaardig geval (alles bevriest na een dag of 2, zelfs in lage stand)
- De schuifblindering van de ramen in de cabine moet je heel voorzichtig mee zijn, anders scheurt het direct. Vooral de zijramen.
- Plastic vergrendelingen van de klapramen breken spontaan af
- Rubberen drukknopjes die blijven steken in het centrale bedieningspaneel
- Geïntegreerd Touchscreen met Navi/Radio kan geen bluetooth verbinding maken met nieuwere telefoons (Prijs destijds: 1600 Euro in 2018! Inmiddels laten vervangen voor iets beter)

Ik wilde het liefst een automaat, meerprijs: >3000 euro. Zeker nadat ik eerst 4000 euro extra moest betalen om van 130pk naar 180pk te gaan, is dat echt schandalig! Dan schakel ik dus wel met de hand. Ik denk dat de firma Pössl een betere aanbieding heeft voor wat je krijgt. Wellicht dat ik over een aantal jaar eens langs ga bij Pössl om te kijken op basis van een gefacelifte versie (fiat/citroen/peugeot) en ik lees hier graag mee naar jouw bevindingen na de eerste vakantie/rit/kwaliteit. :D

Dank, ik verwacht ook wel dat dit veel plezier gaat opleven. De Westfalia hadden we ook wel even naar gekeken maar vonden we duur en badkamer minder handig. Niet dat een Possl heel goedkoop is. Qua materialen en apparatuur is er volgens mij niet heel veel verschil; bijna allemaal van dezelfde toeleverancier. Die blindering in de cabine zal bijvoorbeeld identiek zijn. Waren we inderdaad voor gewaarschuwd om rustig aan mee te doen. Voor de verduistering bij de achterramen; waar het beddengoed tegen aankomt, idem. Maar daar heb ik een doorzichtige beschermplaat voor (limmee.de) die erg makkelijk is. Verder is de schakelaar voor de piezo aansteker van het gasfornuis zo geplaatst dat die weleens nat kan worden en zo stuk kan gaan. Daar komt een stof/water kapje overheen van een electronica zaak. Je moet bij een camper toch nog altijd wat nawerk doen en/of heel voorzichtig zijn. Jouw ervaring bevestigd dat ook nog eens.

Ik heb hier alleen de meerprijs betaald voor een 140pk ipv de 120pk. Verder wel handgeschakeld. 140 is vrijwel het dubbele van de camper hiervoor dus gaat er goed op vooruit.

Maar vooralsnog is het allemaal theorie. Nog steeds hangt het op een actie bij de RDW :(

Hier spreekt ook iemand die als gevolg van een typfout in de garage tegen een onlogische tellerstand in het NAP-rapport aankijkt... inderdaad erg zuur, maar zoals je zegt verandert dat (uiteindelijk) niets aan het rijplezier dat je van de wagen hebt. Mocht je de auto verkopen zou iedere serieuze koper op basis van dit topic moeten kunnen oordelen dat dit gewoon een hele vervelende situatie is waar weinig aan te doen is. Het zij zo!

Als je de moeite ervoor wil nemen, kun je een onlogische km-stand corrigeren bij de RDW: moet wel duidelijk aantoonbaar foutje zijn en zoveel mogelijk bewijsstukken aanleveren.

Precies; eventueel corrigeren als het lukt en anders dan maar niet. 15 jaar geleden keek niemand naar de NAP kan ik me nog herinneren. :D

Kleine update over de camper: het hangt nog altijd bij de RDW. Schijnbaar is het voor een hele serie campers fout gegaan (dat de Citroen typegoedkeuring al is ingevoerd en nu dus eerst verwijderd moet worden) want alleen bij deze camperdealer zijn er al 5 afleveringen per week die geen doorgang kunnen vinden. Ook al is het piektijd dat betekent ongeveer dat de helft van de nieuwe afleveringen niet door kan gaan aldaar. Een eerder geval wat wel gelukt was zat over een week (wij nu ook) maar nog voor 2 weken... Ze hebben 1 medewerker die al 2 weken niets anders doet dan met de RDW (proberen) in contact te komen.
Geduld is moeilijk te bewaren zo maar we hebben weinig keuze. Gelukkig nog een beetje marge tot aan de vakantie.

Ondertussen voor de camper wel een aardig plan... tussen ophalen en op vakantie gaan zit nog wat werk. Er staan aardig wat dozen met spullen. Een greep:
  • Nog meer diefstalbeveiliging inbouwen - de Bearlock voorkomt dat ze de camper stelen maar voorkomt niet dat ze binnenkomen (en dat is niet heel erg moeilijk bij een Ducato/Jumper/Boxer). Dus alle deuren krijgen extra beugels of kettingen zodat los van de originele sloten ze nog niet naar binnen kunnen. Slaan ze een raam in (meeste ramen, ook van camperdeel, zijn van glas) kunnen ze alsnog naar binnen maar dat valt op.
  • De (papier)verduisteringen van de achterramen zitten op dezelfde hoogte als het bed... die leven dus niet heel erg lang. Hier komen transparante beschermplaten voor.
  • Typisch is dat de badkamer komt zonder kastje, opbergrek, of toiletrolhouder... dat komt er dus nog bij
  • Haken voor theedoek, handdoek, etc ook zelf nog toe te voegen
  • Behalve een bestekbak zijn alle kasten leeg... maar je wilt servies niet los in een kast zetten (ook al hebben we nu onbreekbaar glas/keramiek) vanwege de herrie die het gaat maken. Dit keer hebben we ook glazen ipv kunststof wat magnetisch op zijn plaats wordt gehouden. Wel allemaal nog inbouwen.
  • Qua elektra hebben we al zoveel als mogelijk meebesteld (stopcontacten 230V, 12V en US:cool: maar 1 wijziging is toch nodig... de piezo aansteker schakelaar beschermen met een waterdichte kap.
  • De bergruimte onder het bed moet nogal wat in. Van 230V kabel, waterslang, oprijbokken tot stoelen en tafel.. Daar zijn ook wat opbergzaken die ingebouwd moeten worden.
  • En voordat we vertrekken wil ik toch graag even alles controleren op werking...
Helemaal perfect af is een camper volgens mij niet te bestellen. Blijft altijd wel iets aanpassing nodig.

Buiten hier of daar een (sfeer)lampje extra niet eens zoveel extra aanpassing plannen. Misschien wat extra isoleren hier of daar voor als we eens in de winter richting Scandinavië zouden gaan. Grotendeels is het wel gelukt de camper meteen zo te bestellen als we willen gebruiken.
Dus 190Ah aan huishoud accu, 200wp zonnepanelen, compressorkoelkast op 12V. De Jumper komt standaard met een 220A slimme dynamo en meegeleverd is een 25A laadbooster die er voor zorgt dat die slimme dynamo ook gewoon 25A kan blijven geven tijdens het rijden aan de huishoud accu's. Normaal gezien is die dynamo daar te slim voor. :)
Verwarming op gas en/of op 230V elektro (meteen ook de 10 liter boiler), eventueel nog eens uitbreiden met 12V vloermat en 12V deken. Een 12V/230V zuivere sinus omvormer heb ik ook maar meer bedoeld voor laptop opladen etc. Gaat dan ook gewoon via een 12V plug. De 2 gasflessen zijn aangesloten via een crashsensor en mogen dus open blijven staan, en schakelen automatisch over als de ene leeg is. Allemaal erg handige zaken. Samen met de 4-seizoens banden kunnen we zo ook deze herfst en winter op pad zonder gebonden te zijn aan een 230V aansluiting.

^^^ kan je de inbouwzaken niet alvast op het terrein van de importeur uitvoeren?

Of zit dat dan juridisch wat klem doordat je (gok ik) nog niet (volledig) betaald hebt en dus formeel nog geen eigenaar?

Wat heerlijk zo'n camper. Doet mij denken aan de camper die wij 5 weken mee hadden een paar jaar geleden. Ook met zonnepanelen op dak, airco. onder de auto zelfs een aggregaat om de accu's te laden. Maar al met al kon je zo'n 2 dagen zonder stroomaansluiting dus aggregaat vrijwel niet gebruikt. Indeling was ook slim gedaan. En voorzien van een 3.6 V6 op benzine :T

51340498338_56cc99c821_b.jpg

wil ook graag zoiets hebben, maar de prijzen van campers zijn echt door het dak gegaan (en ze waren al prijzig). Dus zit niet in de financiële mogelijkheden nu. Ben wel jaloers :cool:

Verbaast mij wel dat je nog zoveel zelf wil/moet aanpassen. staan ook gewoon zaken op jou lijstje die de meeste camper eigenaren gewoon zouden willen hebben.

hopelijk krijg je alles snel geregeld.

@Durashift: interessant idee wel. Maar @A3White zijn idee is ook goed.

@Ascona: met airco zelfs! Dat is erg luxe. Wij hebben straks wel de gewone airco van de bus dus tijdens het rijden wel afkoeling. Dat is al een hele stap vooruit tov de oude LT. Met aggregaat en 3.6 dan denk ik toch aan een Amerikaanse spec..klopt?

Camper prijzen zijn inderdaad krankzinnig en worden steeds krankzinniger. 5 jaar oude campers kosten nagenoeg hetzelfde als een nieuwe maar de 11 maanden wachttijd die wij hebben voor een nieuwe kan je inmiddels echt vergeten. Nu bestellen is op zijn vroegst in 2023 in ontvangst nemen. Ik denk dat wij nog net op tijd waren en verder goed afspraken kunnen maken en zo bv de prijsstijging voor 2021 grotendeels geschenkt gekregen. Dat die prijsstijging een stuk hoger uitviel dan de dealer had voorzien namen ze op als hun eigen risico. Erg netjes. Possl is wel een relatief gunstig merk gelukkig. Al vaker geroepen; een VW camperbus kost meer.

Dit was een grote droom die we hebben waargemaakt. Dat waar we van hebben kunnen proeven met de LT bus nu voort zetten met een beter uitgeruste camper. Meer verre bestemmingen en verder veel winterweekenden in gebruik. En zelfs ook geschikt als mobiel kantoor. Hier moeten we toch wel 10 a 15 jaar mee verder kunnen.

Qua aanpassingen; ja dat is wel vreemd ergens. Aan de andere kant zijn campers ook wel heel erg individueel opgezet. Dus nu hebben we wel vrijheid van keuze in dat aanpassen. Qua keuze: je moet je voorstellen dat wij zo'n 20 opties hebben gekozen, 2 optiepakketen en nog zo'n 6 accesoires. En dan hebben wij ons nog erg ingehouden. Maar ook het kiezen van de camper zelf. In de 5.4m heeft alleen het merk Possl al een hele serie campers:
  • Roadcar - de goedkoopste
  • Roadcamp
  • Roadcamp R
  • Trenta - de duurste
  • Summit - deze hebben wij
  • Summit Prime
  • Summit Shine
  • Vario - 4 persoons met vast hoog dak (is er ook als 2 persoons in 5m lengte --> concurrent van de Ford Nuggets)
Grote verschillen in materiaalgebruik, badkamer concept en de ruimte boven de voorstoelen (opbergvak, openruimte of zonnedak). En dan heb je nog dochtermerken Globecar en Clever die ook nog auto's hebben in de 5.4m klasse. In de 6m en 6,4m lengte is de keus zelfs nog groter.

Inderdaad, USA. Is officieel dus een dodge. Sindsdien staat een buscamper op de wish-list hier in huis. Vooral het comfort en luxe / gemak was echt top. zelfs douchen was nog best te doen met mijn postuur en je niet te veel verwacht van de waterstraat o_O (heb ik ook maar een enkele keer gebruikt). Check ook de speakers aan de buitenkant en er zat ook een TV aansluiting aan de buitenkant o_O Maar blijkbaar is veel dus niet standaard als ik jou zo lees. Van alles mogelijk.

En toen kwam alsnog het goede nieuws. Kenteken is geregeld. Dus gisteren meteen de aflevering.

Bij het afsluiten van de verzekering bleek maar hoe vers het kenteken nog was; hun systeem wordt een 4 a 5 x per dag gesynchroniseerd met de RDW maar onze camper stond er nog niet tussen. Geeft niets; polis kon wel afgegeven worden.

Aflevering was keurig. Goede uitleg gekregen over de verschillende systemen en veel ook gedemonstreerd. De gebruiksaanwijzingen zijn allemaal in een tas meegeleverd; het is nogal een pakket. Verder is de camper afgeleverd met een half gevulde watertank al (scheelt werk in ontluchten), volle diesel en AdBlue tank en met de meebestelde gasflessen helemaal klaar voor gebruik. Alles wat we besteld hadden zit er ook op. Formulier voor camper tarief voor de belastingen was al deels voorbereid. Echt goed meegedacht en het is te merken dat ze een goede aflever controle hebben gedaan. Vooral dat laatste is iets waar je nogal eens andere verhalen over hoort.

Maar ik hou het voor nu even kort:
20210729_131747 by M R, on Flickr
20210729_131709 by M R, on Flickr
Zo stond hij klaar voor ophalen.

En voor nu even een beeld van het interieur uit het promo filmpje: Dit is gefilmd in het prototype dus op details anders en wij hebben een lichtere kleur hout en andere stoel/bank bekleding.
https://youtu.be/FABHExLp7Ys

Terug
Bovenaan