Mijn eerste hobby-auto was een 96 uit '76, ook soort-van-veronagroen
Origineel opaalgroen (licht appeltjesgroen), maar de auto was in '93 gerestaureerd en toen heeft de eigenaresse voor een tint in de buurt van veronagroen gekozen. Blijf het een verschrikkelijke goede kleur vinden op een 96. Het dateert de auto mooi en de lijnen komen er beter mee tot hun recht. Ik heb hem destijds van de eerste eigenaresse gekocht en een paar jaar best veel plezier aan gehad. Hij is qua roest al behoorlijk ver (te ver) heen en staat al jaren stil (altijd ook buiten gestaan), maar in een paar jaar terug heb ik via Jota (op het Saabforum) een nette uit '72 gekocht (en een stalling voor geregeld). Blijft gewoon te leuk spul om mee te rijden!
In 2018 ben ik ermee naar Oostenrijk geweest. Na aanschaf had ik de koelslangen, waterpomp en thermostaat al vervangen, radiateur zou gereviseerd zijn geweest. Heenweg was het 35+ graden en zodra er wat hellingen en oponthoud kwamen op de Autobahn kon ik wel mooi de verwarming aanzetten... 42 graden binnen. Bergop en bergaf precies wat jij omschrijft: bergop ging de wijzer richting het rood, bergaf ging de wijzer richting blauw. En bergop even stoppen voor een foto was tricky. Op de terugweg liep het distributietandwiel van de balansas stuk. Zonder waterpomp en koelvin loopt-ie nog sneller te warm
Ah, ik snap denk ik nu waar het 'activeren' vandaan komt
Waar ze eigenlijk op doelen is het resetten voor de 'fast idle' cam, dat heel hoog stationair lopen wat hij meteen in het begin doet (en wat ook weer verdwijnt als je bij stationair draaien na 10-20 seconden weer het gaspedaal intrapt). Dat werkt met een genokte plaatje in een aantal stappen om het toerental te regelen, en bij het intrappen van het gaspedaal reset je ook het nokje naar de 'hoogste' stationair-stand met inderdaad de vlinderklep van de choke zover mogelijk dicht. Bij het woord 'activeren' had ik wat andere associaties
Er zijn dus best wel veel afstellingen die juist moeten staan voor de autochoke om correct te werken; de veer moet niet alleen in de juiste inkeping zitten (middelste), maar met het chokehuis kan je het ook iets afstellen door te draaien en ook daar staan markeringen op (ook daar zou hij normaal in op de middelste markering moeten staan). En dus ook die fast idle cam moet dan correct staan.
En ik twijfel nu zelf ook hoor; ik durf nu niet te zeggen of die veer bij het inkrimpen daadwerkelijk de chokeklep weer (ver genoeg) dichttrekt. Het werkplaatshandboek ligt denk ik ergens in een verhuisdoos nog. En ik heb drie auto's met carburateur (de andere twee met handchoke), en ze werken allemaal weer wat anders.... Sowieso kunnen FoMoCo-carbjes nokkig zijn. Flink wat 96-rijders hebben er een Weber op gezet. Op die eerste 96 van mij is/was een Solex-carburateur gezet (van de bouwjaren erna). Op zich liep die altijd wel prima, maar die zijn/waren lastig te reviseren.
Als je auto al een tijdje stil heeft gestaan willen contactpuntjes ook nog wel eens vast gaan zitten of stroef gaan, dan kan je vergelijkbare klachten krijgen (wel starten/lopen koud, daarna slecht). Daar ben ik ook wel eens een middagje aan kwijt geweest omdat ik zeker was dat het een brandstofprobleem was...
Op zijn (bijgewerkte) plekjes na ziet Knut er nog heel erg aardig uit hoor, mooi wagentje! Roesten op dat hoekpuntje bij het achterpaneel en onderaan de deur zijn bekende plekken bij de 96. Hoeken voor in de bodemplaat/schutbord, bij de krikpunten, en bij de asdoorgangen zijn ook notoire punten. Sowieso heb je een leuke en mooi afwisselende verzameling

In 2018 ben ik ermee naar Oostenrijk geweest. Na aanschaf had ik de koelslangen, waterpomp en thermostaat al vervangen, radiateur zou gereviseerd zijn geweest. Heenweg was het 35+ graden en zodra er wat hellingen en oponthoud kwamen op de Autobahn kon ik wel mooi de verwarming aanzetten... 42 graden binnen. Bergop en bergaf precies wat jij omschrijft: bergop ging de wijzer richting het rood, bergaf ging de wijzer richting blauw. En bergop even stoppen voor een foto was tricky. Op de terugweg liep het distributietandwiel van de balansas stuk. Zonder waterpomp en koelvin loopt-ie nog sneller te warm
Ah, ik snap denk ik nu waar het 'activeren' vandaan komt
En ik twijfel nu zelf ook hoor; ik durf nu niet te zeggen of die veer bij het inkrimpen daadwerkelijk de chokeklep weer (ver genoeg) dichttrekt. Het werkplaatshandboek ligt denk ik ergens in een verhuisdoos nog. En ik heb drie auto's met carburateur (de andere twee met handchoke), en ze werken allemaal weer wat anders.... Sowieso kunnen FoMoCo-carbjes nokkig zijn. Flink wat 96-rijders hebben er een Weber op gezet. Op die eerste 96 van mij is/was een Solex-carburateur gezet (van de bouwjaren erna). Op zich liep die altijd wel prima, maar die zijn/waren lastig te reviseren.
Als je auto al een tijdje stil heeft gestaan willen contactpuntjes ook nog wel eens vast gaan zitten of stroef gaan, dan kan je vergelijkbare klachten krijgen (wel starten/lopen koud, daarna slecht). Daar ben ik ook wel eens een middagje aan kwijt geweest omdat ik zeker was dat het een brandstofprobleem was...
Op zijn (bijgewerkte) plekjes na ziet Knut er nog heel erg aardig uit hoor, mooi wagentje! Roesten op dat hoekpuntje bij het achterpaneel en onderaan de deur zijn bekende plekken bij de 96. Hoeken voor in de bodemplaat/schutbord, bij de krikpunten, en bij de asdoorgangen zijn ook notoire punten. Sowieso heb je een leuke en mooi afwisselende verzameling