en paar elektronische problemen (Renault Mascott)

chi 3564510

Net ingestapt
Ik heb een Renault Mascott uit 2005 met een paar elektronische problemen waar ik me een beetje zorgen over maak. Het injector/filter lampje gaat steeds aan. Als je dan een beetje port in de elektrische aansluiting van de injectoren en wat contactcleaner erin spuit dan gaat het lampje weer uit, tot de volgende grote bobbel/ te hard genomen bocht, dan gaat het lampje weer aan. Dat lampje op zich is geen probleem maar dan gaat de bus ook meteen in een sort safe mode en dan wil hij niet meer boven de 2100 toeren en dat is wel een probleem.
Daarnaast moet ik alweer de koplampen vervangen in minder dan een jaar, eerst was het de ene dan de andere en nu beiden, iedere keer weer doorgebrand. En dit zijn zo'n beetje de duurste lampen die je in een auto kunt hebben (H7).
En het ABS lampje gaat ook soms aan en daarna weer uit.
De brandstof metertje doet ook maar wat, je kunt bijvoorbeeld honderden kilometers rijden zonder een druppel diesel 'te verbruiken' dan stop je even dan gaan er een paar streepjes af en na een poosje rijden komt er weer een of twee streepjes terug.

Ik hoop dat er iemand is die hier iets intelligents op te zeggen heeft.
alvast bedankt voor je antwoord.

Ik heb het idee, dat de spanningsregelaar van de dynamo defect is, waardoor de dynamo constant vol vermogen levert. Het voltage kan daardoor oplopen tot 18 á19 volt. Dit leidt tot veelvuldig doorgebrande lampen, en de genoemde elektronica storingen. Meet de spanning eens bij draaiende motor, bij minstens 2000 toeren per minuut. Als je dan méér meet dan pakweg 14½ volt, dan is vrijwel zeker de spanningsregelaar defect.

Klinkt als een massa probleem. Controleer eens de kabel die van de accu naar het chassis loopt.

Zijn "overspanningsetjes" voor leverbaar en spaningsverlagers (diode)... H7 is erg gevoelig en wordt snel te warm.

Supervisor R zei:
chi 3564510 zei:
Nee jammer genoeg was dat niet het probleem :confused:

Zeker weten? Het feit dat de koplamepen vaak doorbranden, verraadt een te hoog voltage.

Gisteren bleef hij, zolang je onder de 2000 toeren bleef, moi tussen de 14.45v en de 14.50v.
Maar nu net maakt niet uit of je stationair of 3000 toeren laten draaien, hij blijft tussen de 14.66v en de 14.70v:confused:

chi 3564510 zei:
Supervisor R zei:
chi 3564510 zei:
Nee jammer genoeg was dat niet het probleem :confused:

Zeker weten? Het feit dat de koplamepen vaak doorbranden, verraadt een te hoog voltage.

Gisteren bleef hij, zolang je onder de 2000 toeren bleef, moi tussen de 14.45v en de 14.50v.
Maar nu net maakt niet uit of je stationair of 3000 toeren laten draaien, hij blijft tussen de 14.66v en de 14.70v:confused:

14,7 volt bij stationair toerental, is te veel. Ik zou eens een andere/nieuwe spanningsregelaar proberen.

14.7v klinkt nog niet direct als een kapotte spanningsregelaar. Vooral omdat de laadspanning wel stabiel wordt gehouden rond de 14,6-14,7, ongeacht 3000RPM of stationair.

Ik heb lopen testen, tijdens het rijden gaat hij af en toe over de 15v. Het hoogst dat ik heb gezien was 15.09

Bij moderne auto's met 'slimme' laadsystemen komen laadspanningen van 15V wel eens voor maar ik denk niet dat deze Mascott dat al heeft.
Voor een normale regelaar is 15V wel erg veel.

gisteren langs de garage gegaan, de injectoren problemen leek veroorzaakt door een brandstof temperatursensor die los zaat, ty rap eromheen?, en opgelost? Dat is in ieder geval wat ze hebben gedaan.
(ik krijg het niet voor elkaar om dit eerder te platsen)

Terug
Bovenaan