Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Ohja, zou ik dat bijna vergeten zijn. Dat zou zonde zijn. Even kijken of ik mijn vader mee krijg, alleen gaan is ook zo saai.

Barri zei:
Idranor zei:
En trouwens, evenementen van EMW zijn altijd erg leuk! Deze was niet zo ver bij jou uit de buurt, wanneer kom je eens kijken?
Ik moet me nog steeds aanmelden :)
Maar ik kom dan zeker eens kijken! (tu)

Je kunt ook komen kijken zonder je aan te melden hoor. Kun je jezelf geld besparen als je t helemaal niks vindt. :p En kun je je trouwens ook geld besparen als je alsnog lid wordt, want dan krijg je korting. :-D

305meeting041jn8.jpg

Edit: EMW-ling! Ik zag toevallig vandaag de op Wikipedia de 305 de ENIGE Peugeot is die GEEN eigen pagina heeft! Schandalig natuurlijk. Maar een heel goede reden om deze foto uit de oude doos te halen en dit ondergewaardeerde model weer eens in het zonnetje te zetten. Inclusief mijn GTX die niet meer onder ons is.

D. Elzinga zei:
Hopelijk betekent dit dat de haas niet heeft geleden en direct dood was. Heel naar om mee te maken.

Vergeleken met het lot wat veel hazen in de natuur wacht, is aangereden worden door een Cuore redelijk humaan te noemen.
Aan de andere kant was het niet heel humaan wat de haas bij de Cuore heeft aangericht. De eindstand van zaterdagavond:
- haas: dood (neem ik aan, anders lacht in zijn hazenvuistje)
- PR74: garagerekening à € 291,13

Nou we mogen onze portemonnee trekken :|

Vanaf 1-1-2014:
- Alle auto's van 40 jaar en ouder mrb-vrij
- Auto's op benzine van 26 tot 40 jaar hebben de keus:
1) kwarttarief mrb betalen met een maximum van 120 euro voor 9 maanden en verplicht schorsen van december t/m februari
2) volle mep mrb betalen en dan mag je 12 maanden rijden
- Diesel- en lpg-auto's komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.

Ja ik heb het net gelezen. :, Als ik nu snel nog twee auto's te koop zet voordat iemand doorheeft dat youngtimers geen drol meer waard zijn, dan kan ik hopelijk net de andere 4 op de weg/in de stalling houden...

Heel leuk ja, dat wordt in mijn geval dus de volle mep betalen voor twee auto's(td) [size=x-small]Gelukkig zijn ze niet echt zwaar...[/size]

Ik denk dat dit akkoord het best is samen te vatten als: 'goed voor oldtimers, slecht voor youngtimers'.

Wouter82 zei:
Nou we mogen onze portemonnee trekken :|

Vanaf 1-1-2014:
- Alle auto's van 40 jaar en ouder mrb-vrij
- Auto's op benzine van 26 tot 40 jaar hebben de keus:
1) kwarttarief mrb betalen met een maximum van 120 euro voor 9 maanden en verplicht schorsen van december t/m februari
2) volle mep mrb betalen en dan mag je 12 maanden rijden
- Diesel- en lpg-auto's komen niet in aanmerking voor de overgangsregeling.

En dan het schorsen weer duurder maken om alsnog voldoende bij elkaar te graaien.

Hebben ze me nu tweemaal te pakken : Eerst een Renault Trafic '00 waarvoor ik ineens de volle mep (grijs naar geel) moest betalen en aan de straatstenen niet kwijt kon daarom en nu heb ik een T3 '81 waarin ik nauwelijks rijd.

Rembecomu

Maar hoezo kom je niet voor die kwart regeling in aanmerking D. Elzinga?

Ik ga hem gewoon schorsen van december t/m februari, dan rij ik toch niet en in mijn geval kan ik gemakkelijk een andere auto pakken. Dat is voor heel veel anderen natuurlijk geen optie, maar dat snapt Den Haag niet *-).

Micha D. zei:
Maar hoezo kom je niet voor die kwart regeling in aanmerking D. Elzinga?

Dat zou kunnen, alleen moet ik dan een stalling huren voor twee auto's, en ben ik nauwelijks goedkoper uit dan gewoon doorrijden en wegenbelasting betalen.

EDIT: Ze mogen toch ook gewoon langs de straat staan, of niet? Geen ideale optie, maar het mag.

Even iets anders, dit stukje:

AutoWeek zei:
Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.

Wat ik uit dit stuk begrijp is dat als je gebruikt maakt van het kwarttarief, dat je in de maanden maart t/m november een kwart betaalt, en in die andere maanden schorst óf voor die drie maanden de volle mep, dus niet het hele jaar. Op begrijp ik het verkeerd?

Het is nog niet 100% duidelijk in elk geval... Maar dat lijkt me bepaald niet logisch, misschien een te snelle veronderstelling van AW?

Over het op straat staan, Weekers schrijft dit: "Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt."
Parkeren op de openbare weg is gebruik maken van de openbare weg, toch?

Natuurlijk is dat flauw, het blijft wel de regering hè. :D Maar ik heb de brief van Weekers nog eens bekeken, daarin staat "Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete." Over het al dan niet moeten schorsen twijfel ik nu (en daarmee zouden ook de restricties van het op eigen terrein zetten volgens mij versoepelen), maar hoe ze willen controleren of er niet gereden wordt als de auto wel aan straat mag staan lijkt me ook niet duidelijk. :S

Het doel met 's winters schorsen is dus duidelijk om je oldtimer niet als dagelijkse auto te gebruiken. In de winter komt er dus een enorme behoefte bij aan stallingsruimte van voertuigen die voorheen niet gestald werden. Het stallen zal dus niet goedkoop worden en voor het schorsen betaal je ook nog eens 24 euro.

Ik hoop dat de schorsingsregels toch wel wat versoepeld worden, want de vraag naar stalling zal aanzienlijk groter worden dan het aanbod dat door gewijzigde bestemmingsplannen e.d. steeds kleiner wordt...

Wouter82 zei:
Lijkt me inderdaad geen prettige ervaring :(

Is dit geen verzekeringswerk?
Nee, want omdat ik zo goedkoop mogelijk wil rijden is de Daihartsu alleen WA-verzekerd. De kosten zijn dus voor eigen rekening. Om mijn hart te luchten ga ik daarom zaterdag terug naar Dronten om die haas eens goed de waarheid te zeggen.

MWH zei:
Natuurlijk is dat flauw, het blijft wel de regering hè. :D Maar ik heb de brief van Weekers nog eens bekeken, daarin staat "Als het kwarttarief
van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete." Over het al dan niet moeten schorsen twijfel ik nu (en daarmee zouden ook de restricties van het op eigen terrein zetten volgens mij versoepelen), maar hoe ze willen controleren of er niet gereden wordt als de auto wel aan straat mag staan lijkt me ook niet duidelijk. :S

Waarschijnlijk op dezelfde manier als nu bedrijfs- cq.leaseauto's worden gecontroleerd.
Kentekens worden gescand door auto's van de belastingdienst, als een leaseauto die staat geregistreerd als "alleen zakelijk gebruik" en deze wordt in een weekend aangetroffen bij bv een bouwmarkt dan wordt dat nader onderzocht.

Vroeger toen houderschapsbelasting nog gewoon wegenbelasting was die je alleen betaalde als je de auto gebruikte fotografeerde de belastingdienst ook al.

Om mij voor de eerste en de laate keer te mengen in de regeling voor klassiekers. Ik vind het een nette regeling waarbij echte oldtimers gespaard blijven en de echte liefhebbers van Youngtimers een adequate regeling voorgeschoteld krijgen. En Friesland en Oost Groningen kunnen weer opgelucht ademhalen want het overschot aan afgetrapte slecht onderhouden stinkdiesels zal aanzienlijk afnemen.

PR74, als ik je moet helpen met die haas stel ik op de terugweg mijn BBQ ter beschikking........

Owwwwww. Ik besef nu pas dat er iemand binnen onze gelederen is met een niet stinkende goed onderhouden Japanse diesel. Lekker op HA platen je kilometers gaan maken vriend ;)

Ik vind de regeling op zich niet zo slecht bedacht maar er wordt te weinig rekening gehouden met de huidige bezitters van youngtimers en zij (wij 8-)) betalen nu de rekening...

Ik voel me een beetje in de val gelokt: decennia lang worden we gepaaid zodat we onze oude auto's tegen lage lasten op de weg kunnen houden en ineens gaan ze rekeningen sturen. Als we niet willen betalen kunnen we onze auto's verkopen maar de waarde is wel flink gedaald dus het kost sowieso geld. Ik voel me wel een beetje genomen.

Maar na lang nadenken heb ik ook iets positiefs gevonden aan de nieuwe regeling. Er zullen meer youngtimers naar de sloop gaan en dat is wellicht gunstig voor de onderdelenvoorziening! Wel weer een beetje vloeken in de kerk; was het niet één van onze doelstellingen het onnodig slopen van ondergewaardeerde auto's te voorkomen?

En voor wat betreft het schorsen: de auto mag dan (volgens de huidige regels) niet op de openbare weg staan en zelfs niet vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Op je eigen oprit met een pyjama aan mag dus volgens mij wel.

In dat geval schroef ik de kentekenplaten eraf, als ze op de oprit staan. Kunnen ze me niks maken.

Idranor zei:
Maar na lang nadenken heb ik ook iets positiefs gevonden aan de nieuwe regeling. Er zullen meer youngtimers naar de sloop gaan en dat is wellicht gunstig voor de onderdelenvoorziening! Wel weer een beetje vloeken in de kerk; was het niet één van onze doelstellingen het onnodig slopen van ondergewaardeerde auto's te voorkomen?

Vaak worden daar incourante auto's vrij snel platgedrukt en afgevoerd, inclusief alle (zeldzame) onderdelen.

rzasa zei:
Wouter82 zei:
Wie gaan er nu allemaal naar Zuid-Scharwoude met Koninginnedag?

Wat is er dan te doen?
Een oldtimerrit ter gelegenheid van Koninginnedag. Staat los van Elk Merk Waardig, maar een van onze leden zit wel in het organisatiecomité.

@Wouter82: ik ga met de Passat en zie je daar. Op de terugweg ga ik langs forummer Rush om zijn Passat-project te bewonderen.

Phoenixrood74 zei:
@Wouter82: ik ga met de Passat en zie je daar. Op de terugweg ga ik langs forummer Rush om zijn Passat-project te bewonderen.

Dat is qua kleur natuurlijk ook wel de meest logische keus! Gezellig :)

rzasa zei:
Wouter82 zei:
Wie gaan er nu allemaal naar Zuid-Scharwoude met Koninginnedag?

Wat is er dan te doen?

2de Langedijker oldtimerrit
Koninginnedag is in aantocht en we gaan na het succes van 2012 de 2de Langedijker Oldtimerrit rijden. Heeft u een Young- of Oldtimer, dan mag u deze rit niet missen. De locatie van samenkomst en de finishplek staan vast, de route is bekend en het mooie weer is gereserveerd. U kunt zich voor de Oranjerit inschrijven via dit formulier, voor 23 april a.s. Voor deelname dient uw auto 25 jaar of ouder te zijn. We gaan de Automobielen opstellen bij “De Binding” in Zuid-Scharwoude zodat het toegestroomde publiek de auto’s kan bezichtigen. Voor de deelnemers is de koffie bruin om 9.30 uur en de oranjekoek staat voor u klaar. De start vindt plaats vanaf 10.30 uur, dus kom op tijd! Na afloop is er nog gelegenheid om de automobielen te bezichtigen onder het genot van een oranjebitter of frisdrankje.
https://www.oczs.nl/ :)

@ouwediesel:

Mee eens. Echt positief is het dus niet.

stoterstangen90 zei:
Vanaf de openbare weg niet zichtbaar, is nooit een eis geweest. Dan zou ik mijn garagedeur niet eens meer mogen openen.......

Ik weet ook niet waar ik die info vandaag heb. Misschien is het zo dat als je voertuig gewoon met kenteken e.d. op de oprit staat, het gezag ervan uitgaan dat deze gebruikt wordt.

Ik heb vandaag besloten dat mijn Ford Dorchester het internet op gaat. 121 euro per maand voor een hobbyobject vind ik te gortig worden en om de nog maar nauwelijks gebruikte gasinstallatie nu alweer te laten verwijderen, dat is kapitaalvernietiging. Vanmiddag heb ik een advertentie aangemeld op Mobile.de, die waarschijnlijk wel spoedig zichtbaar zal worden. In Nederland probeer ik het niet eens.

Gecondoleerd grens. Je bent dan de eerste EMW'er die vooruitlopend op het besluit al maatregelen gaat treffen. Ga je hem ook in GB aanbieden, daar heb je wellicht meer kans gezien de rechtse besturing.

De motie-Bashir van gisteren om ook auto's op LPG en diesel onder een overgangsregeling te laten vallen is aangehouden, dus wellicht is het aan te raden nog heel even te wachten tot er zekerheid daaromtrent is.

[size=x-small]Mocht de regeling doorgaan zoals voorgesteld is, dan verwacht ik dat vanaf 2014 nu nog algemeen voorkomende auto's als de <'87 190 D ineens heel spotwaardig worden...[/size]

Ik houd de prijzen ook goed in de gaten. Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen. Of de nog wegenbelastingplichtige oude auto's echt zoveel goedkoper worden of niet.

Barri zei:
Ik houd de prijzen ook goed in de gaten. Ben benieuwd wat de prijzen gaan doen. Of de nog wegenbelastingplichtige oude auto's echt zoveel goedkoper worden of niet.

Mijn voorspelling:

- 40+ modellen die zonder al teveel moeite en concessies mbt comfort dagelijks gebruikt kunnen worden (Citroen DS, Mercedes W115, Volvo Amazon) zullen qua prijzen stijgen.
- Auto's op benzine tussen de 26 en 40 jaar oud zullen gemiddeld genomen een beetje in waarde dalen.
- De markt voor (nu nog) belastingvrije dieselauto's stort geheel in elkaar, en het leeuwendeel daarvan zal gesloopt, geschorst of geexporteerd worden. Auto's op LPG tussen de 26 en 40 jaar zullen (al naar gelang hoeveel jaren ze nog van de 40+ verwijderd zijn) ook zo goed als onverkoopbaar zijn. Klein voordeeltje tov de diesels is dat de LPG-tank tenminste weer verwijderd kan worden.
- De waarde van auto's uit eind jaren 80-begin jaren 90 zal ongeveer gelijk blijven.

Dan kan de Alfa 6 turbo diesel dus mooi een jaartje of 14 naast de Trevi Volumex op stal, ach, tegen die tijd zijn ze pas echt uniek*-)

Kunnen ze niet beter een sterrentax heffen en een straatbeeldvervuilingsatax( voor ultiem lelijke auto's, daarvan ken ik er tegenwoordig legio)

Ik verwacht inderdaad niet dat je een auto moet schorsen voor dec-jan-feb, aangezien je voor minimaal 3 maanden moet schorsen(dat is dan wel erg op de datum) omdat je anders alsnog voor de MRB opdraait. Het zal wel een kwarttarief worden met controles en inderdaad stalling regelen om het gebruik nog iets te bemoeilijken(voor veel mensen). Dat wordt afzien die 3 maanden, zonder mooie auto;s op de weg, dan kan het topic wat we hebben gezien voor moois op vakantie en kun je bv op de trailer naar Maastricht om een show bij te wonen met je youngtimer.

Vroeger keken we naar het communistische oostblok met medelijden voor de mensen, zijn wij inmiddels niet minimaal net zo ver? Enig verschil is volgens mij dat we nog vrij kunnen reizen.

bellamacchina zei:
Kunnen ze niet beter een sterrentax heffen en een straatbeeldvervuilingsatax( voor ultiem lelijke auto's, daarvan ken ik er tegenwoordig legio)

Vroeger keken we naar het communistische oostblok met medelijden voor de mensen, zijn wij inmiddels niet minimaal net zo ver? Enig verschil is volgens mij dat we nog vrij kunnen reizen.

Goed idee!

Vrij kunnen reizen? Ik weet niet of alle mensen dat nog zo ervaren, met de huidige benzineprijzen. Autorijden wordt weer een voorrecht van de elite.

ZDRIE zei:
Owwwwww. Ik besef nu pas dat er iemand binnen onze gelederen is met een niet stinkende goed onderhouden Japanse diesel. Lekker op HA platen je kilometers gaan maken vriend ;)

"Are you talking to me?" voorlopig is het nog steeds gedeeld door 2.

En daarnaast is mijn primaire reactie dat ik me niet laat wegpesten door de gelegaliseerde maffia en zo tegendraads als ik kan zijn juist met dit soort auto's blijf doorrijden. Puur omdat ik ze zo leuk vind en daarnaast om een statement te maken. Al overweeg ik bij vlagen om te emigreren maar weet best dat er landen zijn met eenzelfde belastingklimaat die niet gunstig is voor autoliefhebbers die gebruik van de openbare weg moeten maken omdat ze geen ruimte hebben om hun trots op te slaan. Al bedacht ik me net dat er een escape voor mij inzit, al moet ik nog wel uitzoeken of dat nou echt gunstiger gaat uitpakken. O.a. met die HA platen, waarbij ik voorzie dat daar ook een verandering gaat aankomen.

Verder wacht ik het vooralsnog af, misschien valt het kabinet wel. Je weet in ons landje nooit.
Een rokertje, een lekker drankje en zonnig weer maakt tijdelijk een hoop goed. O ja... net nog een Seat Malaga gespot, maar dat is voor een ander topic volgens mij. Werd er wel weer blij van!

grensrijder zei:
Vrij kunnen reizen? Ik weet niet of alle mensen dat nog zo ervaren, met de huidige benzineprijzen. Autorijden wordt weer een voorrecht van de elite.

En de trein is nou ook niet bepaald een voordelig alternatief, laat staan een aantrekkelijk. Nee we gaan allemaal lekker thuiszitten en ons opsluiten in ons eigen digitale wereldje
icon_geenlach.gif

Ik ga volgend jaar maar lekker veel kilometers met dit CO2-monster maken, ik ga er immers voor betalen
icon_twisted.gif

corvette14aug122.jpg

Zondag en dinsdag er ook lekker mee op pad. Binnenkort uitlaat aanpakken, nieuwe rubbers en als het meezit alsnog de cruisecontrol werkend krijgen (tu)

Oh ja... sterren en cirkiltax?

Dat had al jaren ingevoerd moeten worden. Kan dat niet met terugwerkende kracht van pak 'm beet 10 jaar?

En vergeet niet dat er binnenkort veel sterren met Islamitische kentekenplaten rond gaan rijden.
Platslaan? (tu)

Heel jammer dat onze 'geliefde' regering deze maatregel in de maatschappij gegooid heeft.Geld aftroggelen en graaien.
Maar ik blijf gewoon lekker in m'n Kadett rijden.Helaas moet ik tot z'n 40e verjaardag de volle mep betalen,en dat door alle profiteurs die zonodig met een stinkster moeten gaan rijden alszijnde woon/werkverkeer.
Is toch zonde om zo'n wagen,die ooit de straatbeeldbepaler van Nederland was,en dus een hoop MRB betaalt heeft,de sloop op moet gooien omdat de regering dat wil?

Wat word ik toch enthousiast van deze Tipo.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/tipo/9900398/fotos

Terug
Bovenaan