Elektrische bestelbus, wel of niet doen?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe bedrijfsbus. Wekelijks rij ik zo’n 400 a 450 kilometer waarvan de meeste kilometers in en rondom een grote stad.

Ik twijfel of dit het juiste moment is om over te stappen naar een elektrische bus. Online lees ik positieve berichten over de nieuwe modellen, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Kun je toelichten hoe jouw elektrische bedrijfsbus bevalt (en welk model je rijdt) en waarom je ervoor gekozen hebt?

Of, waarom je op fossiele brandstof blijft rijden?

Dank jullie wel alvast!

Groeten Harry

Hangt er van af wat de range is en hoeveel er nog overblijft als je bestelbus vol geladen is en winterse omstandigheden. Ik weet niet welke je op het oog hebt? Nissan nv200?

Heb je een eigen oprit? Kun je veel gratis en of goedkoop opladen.

Helaas zijn er geen plug-in busjes , misschien een Skoda Superb plug-in een idee of liever niet laden een Toyota prius wagon

Je vergeet even aan te geven of je makkelijk ergens kan laden? Want ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid om in de buurt te laden, er staat 1 laadpaal en daar moeten nu al 8 auto's aan opladen. Mijn buurman heeft een paal aangevraagd en die kreeg hij niet want er staat er al 1. Bij mijn huis kan ik niet parkeren.

Het is geheel afhankelijk van jou situatie.

Wat wil je kwijt zijn aan maandelijkse lasten
Wat is het laadvermogen? EV busjes mogen vaak minder gewicht meenemen
Aanhanger? Hoe zwaar? EV busjes worden daar vaak in beperkt (en hou er rekening mee dat het bereik drastisch minder word)
Heb je voldoende plek om te laden? Beste is dat je bij huis in de nacht kan laden en niet tussendoor als er geld moet worden verdient met de bus
Wat rij je dagelijks maximaal aan kilometers? EV bereik bij veel busjes is beperkt. Incidenteel tussendoor laden kan, maar lijkt mij als ondernemer zonde van de tijd en geld als dit te vaak voor komt.

Rationeel gezien is het nog lastig om het financieel goed te praten om voor een EV busje te kiezen, je zult het allemaal door moeten rekenen. Een tijdje terug zag ik iets van een Mercedes vito waar je een normale al hebt vanaf 20.000 euro (ex. btw/bpm) terwijl je een Vito EV pas begint rond de 40.000. Dat is natuurlijk een gigantisch verschil van 20.000 wat je niet snel goed maakt aan brandstofverbruik en wegenbelasting.

Eisen jou opdrachtgevers dat je 'groen' moet rijden, of gaan de steden dat eisen waar je nu komt. Dan word het natuurlijk anders. Dan heb je ook weinig keuze.

De bus met de beste EV papieren op dit moment lijkt de Vivaro EV met 200 of 300 km batterijbereik. Reken daar ook maar op een prijs tegen de 40.000 (ex. ex.) die worden binnenkort bekend gemaakt.

Omdat het financieel nog niet heel aantrekkelijk is zijn er nog niet veel bedrijven die EV busjes hebben rijden. Je zult dit met name bij (semi)overheidsinstellingen vinden. Denk dat je hier ook weinig ervaring gaat vinden. In de toekomst gaat dit vast veel meer zijn, of het voor jou het goede moment is zou ik beginnen met alle kosten op een rij te zetten en bepalen of het voor jou dat waard is. (of überhaupt kan)

In Groningen rijdt er een parketdienst met een Maxus EV80. Hij is vergelijkbaar qua grootte met een Ford Transit. Dit is misschien niet de meest moderne bus, maar hij heeft een range van 200 kilometer lees ik.

Ik heb een tijdje geleden een heel artikel in een tijdschrift gelezen, maar ik kan het niet weer vinden. Terwijl ik zocht ik heb ik wel een ander (vergelijkbaar) artikel gevonden:

Maxus EV

Zowel de chauffeur als het bedrijf wordt met naam en toenaam genoemd, misschien kun je via hun wat informatie opdoen qua gebruik.

SAIC, het concern wat Maxus (en MG) produceert komt dit jaar met nog een bestelauto, die ook elektrisch is, met een grotere range.

Als het wat kleiner moet, zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar de Streetscooter Een bezorgauto die door het Duitse DHL is gebouwd.

Wat ga je doen... kopen of leasen?
Wat ga je ermee doen... zware ladingen vervoeren, aanhangers slepen of broodjes bezorgen?
Waar moet de bus aan voldoen... inhoudsmaten, trekgewicht, laadvermogen?
Laadmogelijkheden... zelfvoorzienend of openbaar, is het bereik per dag nog voldoende onder de zwaarste omstandigheden?
Hoe lang wil je er mee rijden?

Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig geweest, maar heb al snel afgehaakt om meerdere redenen.
- Trek- en laadvermogen te beperkt: 1000 kg in de auto en 2500 kg aan de trekhaak is gewoon een minimale harde eis. (80% daarvan is dagelijkse last)
- Actieradius te beperkt bij vollast: met 2 of 3 man een uurtje moeten snelladen is kostbaar, personeel moet namelijk wel doorbetaald worden in die tijd.
- Aankoopprijs: voor hetzelfde geld staan er ook 2 vergelijkbare diesels op de stoep.
- Levensduur, met name de accu... kon geen garantie krijgen dat die probleemloos 8 jaar/250.000 km mee zou gaan, en accu vervangen staat ongeveer gelijk aan een economisch total-loss.
- Boekhouder: in het gunstigste geval netto net zo duur rijden als met een diesel, dan moet de restwaarde wel heel goed blijven.
- Boekhouder nog een keer: beperk de aankoop van je transportmiddelen tot de veel goedkopere 5 jaar jonge ex-lease busjes, en investeer de rest van je centen maar in machines en middelen die je dagelijks geld opleveren i.p.v. geld kosten.

Heb al die jaren goed geluisterd naar m'n boekhouder, ik rijd dus nog steeds met busjes tussen de 5 en 9 jaar jong en investeer tevens in andere dingen.:)

Ik zou het niet doen. Het is namelijk een experiment zonder flinke voordelen, maar met een flinke domper als je een paar dagen per maand gedoe hebt met een bezette laadpaal, kou of range.

Auto encyclopedie zei:
Hangt er van af wat de range is en hoeveel er nog overblijft als je bestelbus vol geladen is en winterse omstandigheden. Ik weet niet welke je op het oog hebt? Nissan nv200?

Heb je een eigen oprit? Kun je veel gratis en of goedkoop opladen.

Helaas zijn er geen plug-in busjes , misschien een Skoda Superb plug-in een idee of liever niet laden een Toyota prius wagon

Ik zit nog in de orienterende fase en heb eigenlijk nog geen specifieke bus op het oog. Ja, ik heb een eigen oprit dus dat scheelt wel betreft de laadpaal. Zonne-panelen op het dak zou het helemaal afmaken dan...

Wat ik nodig heb aan range vind ik nog wel lastig te bepalen, want de ene dag heb ik meer lading mee dan de andere. Merk nu ook al dat een volle bus meer brandstof gebruikt. Hoe werkt dat met een elektrische bus. Heb jij een idee?

Epica zei:
Je vergeet even aan te geven of je makkelijk ergens kan laden? Want ik heb bijvoorbeeld geen mogelijkheid om in de buurt te laden, er staat 1 laadpaal en daar moeten nu al 8 auto's aan opladen. Mijn buurman heeft een paal aangevraagd en die kreeg hij niet want er staat er al 1. Bij mijn huis kan ik niet parkeren.

Ik kan thuis een laadpaal plaatsen. Ongetwijfeld zal ik onderweg nog eens bij moeten laden bij iets van Fastned of een openbare laadplek in de buurt. Hoe laad jij nu je auto?

AsconaGT zei:
Het is geheel afhankelijk van jou situatie.

Wat wil je kwijt zijn aan maandelijkse lasten
Wat is het laadvermogen? EV busjes mogen vaak minder gewicht meenemen
Aanhanger? Hoe zwaar? EV busjes worden daar vaak in beperkt (en hou er rekening mee dat het bereik drastisch minder word)
Heb je voldoende plek om te laden? Beste is dat je bij huis in de nacht kan laden en niet tussendoor als er geld moet worden verdient met de bus
Wat rij je dagelijks maximaal aan kilometers? EV bereik bij veel busjes is beperkt. Incidenteel tussendoor laden kan, maar lijkt mij als ondernemer zonde van de tijd en geld als dit te vaak voor komt.

Rationeel gezien is het nog lastig om het financieel goed te praten om voor een EV busje te kiezen, je zult het allemaal door moeten rekenen. Een tijdje terug zag ik iets van een Mercedes vito waar je een normale al hebt vanaf 20.000 euro (ex. btw/bpm) terwijl je een Vito EV pas begint rond de 40.000. Dat is natuurlijk een gigantisch verschil van 20.000 wat je niet snel goed maakt aan brandstofverbruik en wegenbelasting.

Eisen jou opdrachtgevers dat je 'groen' moet rijden, of gaan de steden dat eisen waar je nu komt. Dan word het natuurlijk anders. Dan heb je ook weinig keuze.

De bus met de beste EV papieren op dit moment lijkt de Vivaro EV met 200 of 300 km batterijbereik. Reken daar ook maar op een prijs tegen de 40.000 (ex. ex.) die worden binnenkort bekend gemaakt.

Omdat het financieel nog niet heel aantrekkelijk is zijn er nog niet veel bedrijven die EV busjes hebben rijden. Je zult dit met name bij (semi)overheidsinstellingen vinden. Denk dat je hier ook weinig ervaring gaat vinden. In de toekomst gaat dit vast veel meer zijn, of het voor jou het goede moment is zou ik beginnen met alle kosten op een rij te zetten en bepalen of het voor jou dat waard is. (of überhaupt kan)

Nee ze eisen niet dat ik groen rij. Maar met de strenger wordende milieuzones wil ik wel gewoon de stad in kunnen blijven rijden. Dank je voor de tip, heb gekeken naar de Vivaro EV duiken. Een range van 300km klinkt als een optie. Dat zal uiteraard minder worden met door de lading in de bus. En fijn dat er een trekhaak bij kan! Als ie 40.000 gaat kosten is het wel een erg prijzige bus. Als het iets duurder is dan een diesel is het okay, maar het dubbele...

Peter O zei:
In Groningen rijdt er een parketdienst met een Maxus EV80. Hij is vergelijkbaar qua grootte met een Ford Transit. Dit is misschien niet de meest moderne bus, maar hij heeft een range van 200 kilometer lees ik.

Ik heb een tijdje geleden een heel artikel in een tijdschrift gelezen, maar ik kan het niet weer vinden. Terwijl ik zocht ik heb ik wel een ander (vergelijkbaar) artikel gevonden:

Maxus EV

Zowel de chauffeur als het bedrijf wordt met naam en toenaam genoemd, misschien kun je via hun wat informatie opdoen qua gebruik.

SAIC, het concern wat Maxus (en MG) produceert komt dit jaar met nog een bestelauto, die ook elektrisch is, met een grotere range.

Als het wat kleiner moet, zou je eventueel ook nog kunnen kijken naar de Streetscooter Een bezorgauto die door het Duitse DHL is gebouwd.

Dank je voor de tip! Oude bus, maar ziet er interessant uit. Ik ga eens info opvragen

Harry 5182187 zei:
Epica zei:

Ik kan thuis een laadpaal plaatsen. Ongetwijfeld zal ik onderweg nog eens bij moeten laden bij iets van Fastned of een openbare laadplek in de buurt. Hoe laad jij nu je auto?
Ik heb geen elektrische auto, probeer alleen mee te denken. Maar als ik het zo lees zou ik persoonlijk nog even wachten met een elektrische bus.

Muddy Bandit zei:
Wat ga je doen... kopen of leasen?
Wat ga je ermee doen... zware ladingen vervoeren, aanhangers slepen of broodjes bezorgen?
Waar moet de bus aan voldoen... inhoudsmaten, trekgewicht, laadvermogen?
Laadmogelijkheden... zelfvoorzienend of openbaar, is het bereik per dag nog voldoende onder de zwaarste omstandigheden?
Hoe lang wil je er mee rijden?

Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig geweest, maar heb al snel afgehaakt om meerdere redenen.
- Trek- en laadvermogen te beperkt: 1000 kg in de auto en 2500 kg aan de trekhaak is gewoon een minimale harde eis. (80% daarvan is dagelijkse last)
- Actieradius te beperkt bij vollast: met 2 of 3 man een uurtje moeten snelladen is kostbaar, personeel moet namelijk wel doorbetaald worden in die tijd.
- Aankoopprijs: voor hetzelfde geld staan er ook 2 vergelijkbare diesels op de stoep.
- Levensduur, met name de accu... kon geen garantie krijgen dat die probleemloos 8 jaar/250.000 km mee zou gaan, en accu vervangen staat ongeveer gelijk aan een economisch total-loss.
- Boekhouder: in het gunstigste geval netto net zo duur rijden als met een diesel, dan moet de restwaarde wel heel goed blijven.
- Boekhouder nog een keer: beperk de aankoop van je transportmiddelen tot de veel goedkopere 5 jaar jonge ex-lease busjes, en investeer de rest van je centen maar in machines en middelen die je dagelijks geld opleveren i.p.v. geld kosten.

Heb al die jaren goed geluisterd naar m'n boekhouder, ik rijd dus nog steeds met busjes tussen de 5 en 9 jaar jong en investeer tevens in andere dingen.:)

Kopen of leasen, beide is een optie. Inderdaad maar eens met de boekhouder bespreken. Misschien kan ik die van jou eens bellen, die is al goed op de hoogte ;)

Hmm, ja de levensduur van de accu is een goede om rekening mee te houden. Zag dat de Vivaro EV een trekhaak heeft en laadvermogen a 1275 kg zou goed moeten kunnen. Alleen die prijs.. Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost?

Epica zei:
Harry 5182187 zei:
Epica zei:

Ik heb geen elektrische auto, probeer alleen mee te denken. Maar als ik het zo lees zou ik persoonlijk nog even wachten met een elektrische bus.

Ah okay, dank je wel! Ja de meningen zijn (nog) niet heel optimistisch. Wel zuur dat je buurman geen laadpaal gekregen heeft. 8 auto's op 1 laadpaal lijkt me niet te doen

Harry 5182187 zei:
Ah okay, dank je wel! Ja de meningen zijn (nog) niet heel optimistisch. Wel zuur dat je buurman geen laadpaal gekregen heeft. 8 auto's op 1 laadpaal lijkt me niet te doen
Gelukkig is het een Outlander Phev, maar dan nog. Milieuzones zou ik me ook nog niet echt druk om maken, als je nu een hele nieuwe bus koopt heeft deze de nieuwste uitstoot norm (volgens mij 6D) en die mogen echt nog wel wat jaren de stad in.

Als je eige 'n oprit hebt hoef je geen laadpaal, gewoon eigen stroom via stopcontact. Als die ook nog lekker warm binnen kan staan is het nog mooier.

De Nissan nv 200 heb je al op de occasion sites

Fabrikanten geef ook bij elektrische rijden een gunstige range, die altijd van de realiteit afwijkt. Geen zinnig woord over te zeggen, maar ga maar van het slechte uit +/- 35% minder.

Harry 5182187 zei:
Hmm, ja de levensduur van de accu is een goede om rekening mee te houden. Zag dat de Vivaro EV een trekhaak heeft en laadvermogen a 1275 kg zou goed moeten kunnen. Alleen die prijs.. Hoe heb jij het uiteindelijk opgelost?

Niet opgelost, en domweg om de redenen dat het schamele aanbod van elektrische bussen niet voldoet aan mijn eisen en de prijzen ervan veel te hoog zijn.
Ik blijf voorlopig wel dieselen, het economische kostenplaatje EV-bus drijft mij nog veel te veel op grote onzekerheden en risicofactoren ondanks de diverse subsidiemogelijkheden.
Voor de prijs van een nieuwe EV-bus koop ik namelijk ook een nieuwe dieselbus + nieuwe aanhanger + nieuwe minigraver: met die laatste verdien ik geld, de rest zijn voor mij slechts noodzakelijke kostenposten/investeringen die geen extra geld opleveren en dus zo laag mogelijk moeten blijven.
Als het transportmiddel maar voldoet en er netjes/representatief uit ziet dan is het voor mij al snel prima, al die (luxe) toetertjes, belletjes en show mogen wat mij betreft allemaal achterwege blijven... ik heb liever dat de bedrijfsreclame op m'n bus de aandacht trekt als dat de bus zelf opvalt.:)

Momenteel rijd ik (nog) met Ford Transit uit de vorige generatie, die had vorig jaar eigenlijk al vervangen moeten worden maar een geschikte opvolger hiervoor vinden valt in de praktijk toch aardig tegen.

@ Auto Encyclopedie..

Je hoeft niet te in ELK topic advies te geven he? EN als je dan al overal advies moet geven, geef dan tenminste of antwoord op wat iemand wil weten OF als je er zelf ervaring mee hebt.. Niet van dit soort berichten waarmee niemand iets kan...

Harry, ik denk dat het vooral uitmaakt wat voor bedrijf je hebt en waarvoor je de stad in wil. Zoals Epica terecht aangeeft zal een moderne bus nog wel nog wel een paar jaar de milieuzones in mogen. Ik denk dat ik persoonlijk misschien nog een keer een benzine bus zou kopen, en nog een generatie EV's zou wachten.

MAAR, zoals ik las in het stukje over de Maxus, heb je in bijvoorbeeld Groningen voordeel als je Electrisch rijdt. Je mag daarmee wel winkelstraten in, terwijl een "gewone bus" dit alleen mag op bepaalde uren.

Dit is misschien ook nog interessant:

In verschillende gemeentes bestaan er daarnaast extra subsidieregelingen voor bedrijven. Zo kan er in de gemeente Amsterdam voor maximaal €40.000 subsidie aangevraagd worden per aangeschafte nieuwe elektrische bestelauto of vrachtwagen. Elektrische bedrijfswagens vallen daarnaast onder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Hiermee kunnen tot maximaal 75% va de investeringskosten afgeschreven worden.

Als bedrijf kan het interessant zijn om na te denken over het aanschaffen van een elektrische bedrijfswagen. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en de wagens zijn welkom in de milieuzones in de stad. Doordat er minder onderhoud nodig is kan er bespaard worden op de vaste kosten. De verschillende subsidies en fiscale voordelen maken de aanschaf daarnaast financieel aantrekkelijk.

Aldus de ANWB

In dit artikel hebben ze het over de range en gebruik van Elektrische Busjes,
Artikel van het AD

Ik lees nog ook her en der dat het rijdend houden van een EV ook goedkoper is. Misschien ken je de site MoveMove al, maar hier staan ook nog wat dingen:
Wat een EV kost aldus MoveMove
Voor en nadelen volgens MoveMove

Ik hoop dat je laat weten wat je gaat doen. Ik ben erg benieuwd, want het lijkt nu nog wel dat een EV auto veel veder is dan dat een EV bestelbusje is.
Ik denk dat het vooral op gebruikerservaring je nog iets te vroeg bent, want veel lijkt er niet te vinden te zijn.

De grootste vraag is eigenlijk of je lease hebt of zelf koopt. En zelfs daarin....is de factor afschrijving het engste in de berekening. Dat zal voor de leasemaatschappij net zo hard gelden als voor jou.
Enige verschil is dat bij lease het niet jouw risico is natuurlijk.

Feitelijk voor een bus heb je maar 1 optie in mijn optiek, puur vanwege de range die ze beloven, das de 4 ling van PSA en Toyota. Kan redelijk snel laden, geen gigantische accu die een dag duurt om vol te krijgen op een normaal stopcontact en de mogelijkheid om gewoon op een 3 fase te laden.

Dan vraag 2, kosten zijn een groot ding, ik werk nu voor een start-up die binnenkort start met de productie van een toevoeging op de achteras van een reguliere LCV en daarmee een hybride creert met de goedkeuring van de RDW om de milieuzone in te rijden.
Dit kan doordat wij garanderen doormiddel van geolocalisering dat de brandstofmotor uit gaat en de elektromotor het over neemt.

Het eerste model in die reeks zal voor de achterwielaangedreven Mercedes Sprinter L3 zijn.

Ik zou je aanraden heel serieus te kijken naar een Toyota e-Pro-ace, Peugeot e-Expert, Citroen e-Jumpy of Opel Vivaro-e. Maar laat je niet gek maken door alle aankomende regeltjes. De dieselversies van die bussen zijn ook heel zuinig en mogen de komende jaren ook nog heel veel.

Over de Nissan NV200, mja, oud model, kan niet snelladen op een normale aansluiting (ChadeMo is ouderwets en wordt uitgefaseerd ter faveure van CCS) heeft maar een 7,2A 1 fase interne lader, oke vooruit kleine accu en klein busje dus hij laat relatief vlot. En het is een betrouwbaar en goed in elkaar stekend ding. i.m.o. is die ook beter dan de Leaf, let wel op dat je daarbij sowieso de 40 kWh variant wilt hebben.
Zitpositie is belabberd, infotainment zwaar verouderd, heel erg plastic van binnen en heeft een zelfde soort gevoel als de aloude Suzuki Super Carry. Heel leuk ding hoor, maar totaal niet praktisch in welk opzicht dan ook.

Volt zei:
Er zijn wel degelijk ook nog plug-in hybride bestelauto's:

Ford prijst Transit en Tourneo Custom plug-in hybride

Die staat ook nog in de kinderschoenen, alleen geschikt als werkpony en niet als werkpaard.
De lading moet beperkt blijven tot in de bus, en voor die 2000 kg die een bouwvakker of hovenier normaliter op de aanhanger meesleept moet je dan nog 2x rijden.
De Iveco Daily EV kan al dat gewicht als één van de weinigen wel prima aan, maar z'n 6-cijferige prijskaartje plaatst hem ook al gelijk buiten de markt.... de benodigde accucapaciteit is nog veel te duur om het verhaaltje economisch rendabel te krijgen.

Muddy Bandit zei:

Toyota introduceert PROACE Electric

Uniek in de bedrijfswagenmarkt is een volledige garantie op het voertuig van 5 jaar en 200.000 kilometer (vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via Louwman & Parqui). Voor de batterij is dit tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit.

Toyota PROACE Electric

Er zijn nog niet genoemde voordelen aan een elektrische bus:

• Premium parkeerplaatsen. Vrijwel overal zie je parkeerplaatsen met laadpalen waar je alleen met een elektrische auto mag parkeren. Het kan handig zijn als jij daar jouw bus kan parkeren.
  • Elektrische auto's hebben geen bezwaar tegen alleen korte stukjes rijden. De melkboer reed vroeger bij voorkeur met een elektrische wagen van Spijkstaal.
  • Je hebt geen gezever over milieuzones. Welke kleur de politiek of de milieuzone ook is, je mag daar met jouw bus rijden.

rke zei:
Er zijn nog niet genoemde voordelen aan een elektrische bus:
....

Mmm.. je hebt een klein puntje. Parkeren is niet altijd gratis en zeker niet onbeperkt qua tijdsduur.
Korte ritjes vind ik altijd wat zwaar aangezet op het forum: héél veel ritjes houden de motor warm en weinig korte ritjes zijn niet schadelijker dan de gemiddelde 4x <10km die ontelbare auto's probleemloos doen.
Milieuzones lijkt me ook geen punt bij een occasion onder de 5 jaar.

Onze bedrijfsbussen rijden ook veel korte afstanden, sommige rond de 8.000-12.000 per jaar, problemen die je bij personenauto's tegen komt zien wij eigenlijk nooit (EGR, roetfilter, verstuivers).

Ik zou even kijken naar de PSA/Toyota bestellers ,top of the bill ,met 300 + range.

Harry Music zei:
Ik zou even kijken naar de PSA/Toyota bestellers ,top of the bill ,met 300 + range.

real life 200 he. ;) Stel je daar wel op in. Die van mij was best zuinig en nog zwaarder ook dan de PSA range.

52815356_1365338450275559_1462378004272381952_o.jpg

Terug
Bovenaan