Elektrisch rijden is duurder dan gas en diesel geworden.

V0RQ zei:
Het blijft een kwestie van pieken beheren. EVs dus opladen in het holst van de nacht. Warmtepompen van 16kW geven door de 'COP' meer warmte. Bijvoorbeeld 24kW. Een goed geïsoleerd huis hoeft 's nachts echt geen urenlang 24kW te stoken. Net als de inductiekookplaat, dat is max 30 minuten een paar kW.

Een uur lang 9kW laden bij de auto betekent dat je ongeveer 40km (22.5kWh/100km heel onzuinige auto) hebt gereden en dat is alleen op zo'n 300 dagen per jaar voor de gemiddelde EV.
Een warmtepomp met een COP van onder de twee is wel een heel erg slechte, dan kan je beter op gas stoken. Richting 4 lijkt er meer op. 24 kW heb je echt niet nodig in een normaal geïsoleerd huis. Als een gasketel dat al haalt is dat meestal voor warm water.

Leon in zn Fiesta zei:
Nee dat hoeft zeker niet, maar ik merk om me heen dat mensen nogal de neiging hebben om het wel zo aan te vliegen. (Althans, dat is de wens van de gedachte). In dat opzicht vind ik het ook erg gevaarlijk om te denken dat je maar kan terugleveren met je panelen, en dat dat in het terugverdienmodel wordt meegenomen. Het moment dat terugleveren niet meer kan is niet meer zo ver weg (voor zover het al niet speelt, het net is al grotendeels vol en we zijn amper begonnen aan de hele energietransitie). Dan heb je dus een dure installatie die overdag de meeste elektriciteit opwekt maar z'n stroom niet kwijt kan (dus die 'verdampt'), en 's avonds een netaansluiting waarover je je daadwerkelijk te gebruiken stroom binnenhaalt. Want dan gaat de Tesla aan de stekker, gaan de lampen en de tv aan en worden de aardappeltjes gekookt op een inductieplaat. Dan zou je dus in het perfecte plaatje evenveel stroom kunnen binnenhalen als dat je verbruikt, maar door de (on)gelijktijdigheid van het één en ander koop je daar niks voor. Het stroomnet werkt nu nog als soort van onbeperkte centrale accu, maar reken er op dat daar een einde aan gaat komen.

Daar hoeft helemaal niet snel een einde aan te komen.
België star met een windmolenpark dat de groene stroomvoorziening uit windenergie zowat verdrievoudigt op enkele jaren tijd. Daarenboven voor ziet de huidige minister ook een aanvulling met gascentrales om leemtes te vullen (dat gaat flexibeler met gas dan met kernsplitsing).
Er wordt internationaal ook al hard nagedacht om stroomoverschotten om te zetten in waterstof.
Een ander project dan in B al was geopperd maar toen niet doorgezet omdat ministers nu eenmaal max. 4 jaren vooruit kunnen denken, is opslag van overtollige energie op zee. Heel simpel door water in een reservoir te pompen, hoger dan het zeepeil . Bij windstilte kan het reservoir dan leeglopen en energie leveren.
Voor wie de bedenkers van zo’n systeem gek willen verklaren: dat deed men in het verleden wel vaker, zelfs voor wie windmolenparken op zee wilde bouwen.

iDS zei:
Er wordt internationaal ook al hard nagedacht om stroomoverschotten om te zetten in waterstof.
Een ander project dan in B al was geopperd maar toen niet doorgezet omdat ministers nu eenmaal max. 4 jaren vooruit kunnen denken, is opslag van overtollige energie op zee. Heel simpel door water in een reservoir te pompen, hoger dan het zeepeil . Bij windstilte kan het reservoir dan leeglopen en energie leveren.
Voor wie de bedenkers van zo’n systeem gek willen verklaren: dat deed men in het verleden wel vaker, zelfs voor wie windmolenparken op zee wilde bouwen.
Waterstof...

Ik ben bang dat de explosiegrenzen van waterstof onbeheersbaar blijken te zijn, maar elektriciteit omzetten in waterstof en weer terug is een mogelijkheid.
Ik weet dat er plannen zijn voor een ringvormige dijk in de Noordzee zodat je met wind water er in kan pompen en met windstil weer kan het zeewater elektriciteit opwekken.
Maar een ringvormige dijk in de Noordzee heeft ook gevolgen voor het milieu. (Er zijn ook plannen voor een dam in een Noors fjord).

En, ook dit soort "accu's" hebben een rendement lager dan 100%.

iDS heeft wel gelijk, ons huidige 4 jaars overheidssysteem heeft moeite met dergelijke lange termijn planning. Toen ik 40 jaar geleden op school zat, was het al duidelijk dat de milieuverwoesting zich ooit tegen ons gaat keren. Dat het uitgerekend het "onschuldige" CO2 zou zijn, was toen nog niet duidelijk. Wij waren eerder bang voor radioactief afval, zo kort na Hiroshima, Bikini eiland en Tjernobyl. Vooral Tjernobyl heeft ons geleerd dat "boem" aan de andere kant van de wereld hier duidelijk meetbaar is.

Oh, ik wil ook niet beweren dat dit dé oplossingen zijn.
Ik stel alleen vast dat de (wetenschaps)mens inventief is en naar oplossingen zoekt wanneer problemen zich aandienen en die oplossingen ook wel vindt.
Wie zou 20 jaren geleden ernstig genomen zijn met een discussie over elektrische wagens?
Ik heb zo”n 30 jaren geleden milieuvriendelijke gebouwtechnieken leren kennen die toen enerzijds duur waren en langs de andere kant werd je weggezet als iemand met geitewollen sokken als je er nog maar iets over wist.
Nu vallen die zaken niet meer aan te slepen en ben je wereldvreemd als je er niét in meegaat.

iDS zei:
Oh, ik wil ook niet beweren dat dit dé oplossingen zijn.
Ik stel alleen vast dat de (wetenschaps)mens inventief is en naar oplossingen zoekt wanneer problemen zich aandienen en die oplossingen ook wel vindt.
Wie zou 20 jaren geleden ernstig genomen zijn met een discussie over elektrische wagens?
Ik heb zo”n 30 jaren geleden milieuvriendelijke gebouwtechnieken leren kennen die toen enerzijds duur waren en langs de andere kant werd je weggezet als iemand met geitewollen sokken als je er nog maar iets over wist.
Nu vallen die zaken niet meer aan te slepen en ben je wereldvreemd als je er niét in meegaat.

Ach ja, het voortschrijdend inzicht.

Een en een optellen is heel vervelend als het vooral jezelf raakt.
Weten dat je hartfalen riskeert met obesitas is een ding, er serieus iets aan doen gebeurt pas nadat de chirurg je het bekende verhaaltje verteld heeft - en zelfs dan is het moeilijk....
We zijn inmiddels in de tijd dat het overduidelijk zichtbaar is wat de mensheid met de natuur doet. Ik bedoel maar; in mijn jeugd stond ik ieder jaar op natuurijs, nu heb ik mijn roestige glijijzers maar naar de kringloop gebracht.

Als ik Rutte een keer mag quoten: "we moeten het samen doen". Mijn kilo's CO2 zijn een serieuze bijdrage maar vergeleken met de tonnen CO2 van de complete mensheid is het minder dan de overbekende druppel. Bovendien heb ik nog steeds dat kinderstemmetje in mijn hoofd: Waarom moet ik alleen al het speelgoed opruimen?

20 jaar geleden geloofde vooral de man van de SRV in de elektrieke auto. (Spijkstaal).
Maar ook toen waren er al enthousiaste mensen aan het ombouwen van ICE naar EV. Jammer genoeg was de accu-techniek toen nog niet op het huidige niveau, veel mensen reden toen met loodzwavelzuur accu's (tractiebatterijen) en vorkheftruck techniek. 100 km/uur was erg moeilijk en een actieradius van meer dan 100 km was vrijwel onmogeljk.
https://youtu.be/D0JbbRFuMhw

En, 120 jaar geleden was de elektrische auto zelfs populairder dan de ICE:
576d9dbfbf5f6_dode_de_elektrische_auto.jpg

Het energievraagstuk is simpel.

Zorg dat de grote industrie schoon wordt en moedig ze nu op dit moment kei en keihard aan om te investeren in waterstof gedragen infrastructuur. Grote windfarms, waterkrachtcentrales, zonneenergie, etc. alles wat niet gebruikt kan worden wordt omgezet in een "relatief" goed te transporteren materiaal (waterstof)
De grootverbruikende industrie is groen. Wij kunnen onze overtollige energie kwijt en hoeven niks weg te gooien.

Vrachtwagens kunnen op waterstof.

Stadsbussen en auto's op accu's. En voor de mensen die op dat moment echt nog niet willen geloven dat een auto met 60 kWh aan energie meer dan voldoende is voor alles wat ze willen doen....die kunnen dan vast wel bij Toyota aankloppen voor een Mirai.

Nico GTR zei:
...
Vrachtwagens kunnen op waterstof.

...

Vrachtwagens kunnen ook op accu. Twee chauffeurs aan boord is zeldzaam en erg duur. Een vrachtwagen rijdt daarom niet schrikbarend veel. Ik dacht 400km gemiddeld.

ik ben best benieuwd naar de onderhoudskosten van de eerste generatie elektrische auto's. Deze zijn nu zo'n 10 jaar op de weg. Mechanisch verwacht ik weinig problemen, maar ik ben heel benieuwd hoe de elektronica, software en schermen zich houden.

Deunan zei:
ik ben best benieuwd naar de onderhoudskosten van de eerste generatie elektrische auto's. Deze zijn nu zo'n 10 jaar op de weg. Mechanisch verwacht ik weinig problemen, maar ik ben heel benieuwd hoe de elektronica, software en schermen zich houden.
Waarschijnlijk hetzelfde als in auto's met een verbrandingsmotor, daar zit ook genoeg electronica, schermen en software in.

Pietzoveel zei:
Ivm rijtijdenbesluiten zijn er steeds meer internationale vervoerders met 2 chauffeurs per auto....

Dat zijn vooral koeler boeren. Verse vracht kan je zo snel ter plaatse krijgen. Verder herken ik het niet.

Deunan zei:

Het blijven natuurlijk complexe machines. De ophanging en vering hebben echt wel iets te houden. Het grote voordeel zit hem echter in de eenvoud van motor plus accu. Het gaat standaard al erg lang mee zonder enig onderhoud en als het dan toch stuk of op is dan is het redelijk vlot te vervangen.

Daarbij durf ik ook nog te gokken dat er een levendige handel ontstaat in oude EV bakken waarbij de accu nog 50km range heeft. Stel met een wat uitgewoond interieur, kapotte beeldschermen en deuken is zoiets weinig waard en een nieuwe accu wat teveel van het goede. Je kan er echter prima jarenlang mee rond de stad crossen. Of toch maar naar familie op zondag en dan even een kwartier op de snellader ook al is het maar 70km. Dagelijks naar je werk op 30km en daar bijladen is ook te doen.

Eigenlijk hetzelfde als de 30 jaar oude auto's van nu maar dan beter tegen roest beschermd. Geen bougies, koppelingen, koppakking, distributie, uitlaat. olie, etcetera. Minder slijtage aan remmerij.

V0RQ zei:
Deunan zei:

Het blijven natuurlijk complexe machines. De ophanging en vering hebben echt wel iets te houden. Het grote voordeel zit hem echter in de eenvoud van motor plus accu. Het gaat standaard al erg lang mee zonder enig onderhoud en als het dan toch stuk of op is dan is het redelijk vlot te vervangen.

Daarbij durf ik ook nog te gokken dat er een levendige handel ontstaat in oude EV bakken waarbij de accu nog 50km range heeft. Stel met een wat uitgewoond interieur, kapotte beeldschermen en deuken is zoiets weinig waard en een nieuwe accu wat teveel van het goede. Je kan er echter prima jarenlang mee rond de stad crossen. Of toch maar naar familie op zondag en dan even een kwartier op de snellader ook al is het maar 70km. Dagelijks naar je werk op 30km en daar bijladen is ook te doen.

Eigenlijk hetzelfde als de 30 jaar oude auto's van nu maar dan beter tegen roest beschermd. Geen bougies, koppelingen, koppakking, distributie, uitlaat. olie, etcetera. Minder slijtage aan remmerij.

Even afhankelijk van hoe die 50km is opgebouwd in cel capaciteit kan het zo maar zijn dat het laden naar die 50 km (100%) enkele dagen zo niet langer in beslag neemt. Echter zijn dat soort accu's ideaal om open te breken, te reconditioneren door de kapotte cellen te vervangen en dan is het gewoon weer bruikbaar.

Dan toch wel benieuwd naar de onderhoudskosten. Want aan de motor is weinig onderhoud. Maar de ophanging en banden hebben wel veel te lijden. Ik rij 60.000 km met mijn banden, maar er zijn Tesla rijders die na 15.000 km al nieuwe banden nodig hebben. En met mijn Audi die ik nu heb, heb ik bijna 180.000 km gereden en nog geen zaken hoeven te vervangen, behalve remblokken voor, filters, olie en banden. Dus ik ben nog niet overtuigd om over te stappen naar elektrisch.

Die eerste zaken had je dus al niet gehad met de elektrische auto.

Banden is altijd leuk hoe ga je daar mee om. Ik doe ook al bijna 30.000 km met mijn Michelin pilot supersports. Vrienden van mij rijden die er ook de helft van de tijd onder weg en ik heb nog een kleine 4 mm...

Tesla idem, ja het is een zwaar hok dat snel kan accelereren dus ja je kunt je banden er in notime mee verslijten. Rijd je gewoon normaal en lange afstanden doen die banden ook gewoon prima kilometers.

TCO van een EV is gewoon minder. Al was het maar alleen omdat ze zo efficiënt zijn.

Onderhoud is dan minder, maar als je voor een vergelijkbare auto 20.000 euro meer moet betalen, dan kun je met je gewone auto nog heel wat kosten maken.

Nico GTR zei:
(..)

TCO van een EV is gewoon minder. Al was het maar alleen omdat ze zo efficiënt zijn.

..én vrijgesteld zijn van een aanschafbelasting.. plus een, relatief, hoge restwaarde toegekend krijgen.

Ach, ik denk dat de Schiphol taxi bedrijven toch wel iets anders naar de TCO van hun EV's (de Tesla's) kijken dan een puur woon-werk-wat privé gebruiker met 20 duizend kilometer per jaar.. Heimwee naar een E-klasse op satan sap hebben die taxibedrijven, denk ik.

Hebben die taxi boeren met hun collectief geklaag al gelijk van een rechter gekregen? Een deel was grijze import toch?

Loopt volgens mij nog.

De problemen waren er eerst met de model S, toen heeft men met Tesla een deal gemaakt en model S (deels) ingeruild voor de model X.. en daar gaat nu (mede) de strijd over, begrijp ik.

Een fragment:

pvmagazine.nl zei:
(..)Taxi Jappie uit Zwanenburg, die samen met Bios op Schiphol rijdt, heeft met haar 10 Tesla’s dezelfde ervaring. “Ik heb bij Mercedes nooit een draagarm of aandrijfassen hoeven te vervangen. Zelfs niet toen we rolstoelvervoer deden en de busjes zwaar belast werden”, zegt directrice Jill Sweijen in het Financieele Dagblad. Ze noemt verder een waslijst aan klachten op, de een nog vreemder dan de andere. Het meest vreemde: de kilometerstanden – belangrijk voor een correcte ritregistratie en bij ILT controles – verspringen (bijvoorbeeld bij een reset) regelmatig. (..)

https://pvmagazine.nl/bios-groep-is-gebreken-en-gebrek-aan-service-van-tesla-zat-en-eist-e13-mln/

Je hebt ook de stichting Tesla claim:

https://www.teslaclaim.nl/

Ik lees daar ook nog geen (collectief) resultaat.

Ach ja, ik ken wel een MB eigenaar die bij twee van zijn auto's de aandrijfassen moest vervangen omdat de naven uitgeslagen waren.....

Kijk even naar het vermogen en bet koppel van de Model X. Dan snap je dat bij een beetje gebruik de aandrijving iets sneller slijt dan bij een Mercedes. Gewoon heel veel minder vermogen.

Koppel aan de wielen en dus aandrijfassen zal niet veel uitmaken. Uiteindelijk heeft een verbrandingsmotor er altijd een versnellingsbak tussen zitten omdat het motortoerental niet direct aan de wielen te leveren is. Daarmee wordt ook het koppel in lagere versnellingen dat bij de wielen uit komt hoger dat wat de motor levert.

Hansie L zei:
Onderhoud is dan minder, maar als je voor een vergelijkbare auto 20.000 euro meer moet betalen, dan kun je met je gewone auto nog heel wat kosten maken.

TCO -> Total cost of ownership.

Maar houd je gewoon van de domme idd, das makkelijker.

Nico GTR zei:
Hansie L zei:

Toevallig staat er op de frontpagina een weblog van Bas, die heeft een ID3 vergeleken met een Golf. Die kwam tot de conclusie dat een vergelijkbaar uitgeruste Golf hetzelfde kostte als een ID3. Waarbij de ID3 ook nog eens betere prestaties had.

EVV zei:
Koppel aan de wielen en dus aandrijfassen zal niet veel uitmaken. Uiteindelijk heeft een verbrandingsmotor er altijd een versnellingsbak tussen zitten omdat het motortoerental niet direct aan de wielen te leveren is. Daarmee wordt ook het koppel in lagere versnellingen dat bij de wielen uit komt hoger dat wat de motor levert.
Dat zij relatief kleine pieken en niet het voortdurende niet aflatende vermogen. Overigens heeft een EV nog altijd wel een eindoverbrenging. Er is geprobeerd om de eerste Roadster te voorzien van een versnellingsbak. Die was echter niet bestand tegen al het geweld.

EVV zei:
Nico GTR zei:
Hansie L zei:

Toevallig staat er op de frontpagina een weblog van Bas, die heeft een ID3 vergeleken met een Golf. Die kwam tot de conclusie dat een vergelijkbaar uitgeruste Golf hetzelfde kostte als een ID3. Waarbij de ID3 ook nog eens betere prestaties had.

https://www.autoweek.nl/columns/artikel/het-is-bijna-1-1-voor-elektrisch-weblog/

Jammer dat het zo'n half verhaal is door alleen op nieuwprijs te vergelijken en niet de gebruikskosten mee te nemen.

Terug
Bovenaan