Deunan zei:
ik ben best benieuwd naar de onderhoudskosten van de eerste generatie elektrische auto's. Deze zijn nu zo'n 10 jaar op de weg. Mechanisch verwacht ik weinig problemen, maar ik ben heel benieuwd hoe de elektronica, software en schermen zich houden.
Het blijven natuurlijk complexe machines. De ophanging en vering hebben echt wel iets te houden. Het grote voordeel zit hem echter in de eenvoud van motor plus accu. Het gaat standaard al erg lang mee zonder enig onderhoud en als het dan toch stuk of op is dan is het redelijk vlot te vervangen.
Daarbij durf ik ook nog te gokken dat er een levendige handel ontstaat in oude EV bakken waarbij de accu nog 50km range heeft. Stel met een wat uitgewoond interieur, kapotte beeldschermen en deuken is zoiets weinig waard en een nieuwe accu wat teveel van het goede. Je kan er echter prima jarenlang mee rond de stad crossen. Of toch maar naar familie op zondag en dan even een kwartier op de snellader ook al is het maar 70km. Dagelijks naar je werk op 30km en daar bijladen is ook te doen.
Eigenlijk hetzelfde als de 30 jaar oude auto's van nu maar dan beter tegen roest beschermd. Geen bougies, koppelingen, koppakking, distributie, uitlaat. olie, etcetera. Minder slijtage aan remmerij.