Elco: Peugeot 306 Cabriolet, 407 Coupé & 404 Berline

De 1:1 vreet ondertussen fijn z'n kilometers. Eén keer een motorlampje gezien, maar na uitlezen bleek er niet echt iets aan de hand te zijn. Vandaag dan ook probleemloos deze mijlpaal aangetikt:

IMG_20211020_161009-2.jpg

Een jaar geleden gekocht met 223.500 km, en dan heeft ie ook nog drie maanden op stal gestaan. Gaat lekker!

Er staat sindsdien alweer zo'n 1.600 km bij...

Dit weekend beide auto's maar eens gewassen. Dat was hard nodig en er was geen fatsoenlijke foto van de twee wagens samen. Nu is er dus wel eentje.

P1055260.jpg

Daarna even mijn standaardrondje met de 306 gereden. Ik rijd nu al wekenlang op zondag precies dezelfde 70 kilometers, dakloos en met ramen naar beneden. Je zou zeggen dat het gaat vervelen, maar niets daarvan. Ook al heeft-ie momenteel maar vier versnellingen, het ding rijdt gewoon zo leuk.

Volgende week zondag gaat-ie waarschijnlijk weer op stal. De herfstige foto's hieronder zullen dan ook wel de laatste plaatjes van het jaar zijn.

P1055281_vista.jpg

P1055279_vista.jpg

Ik vind de 407 Coupé wel een fraai model, vooral in het zilver oogt die nog erg fris en je zou dan ook zeker niet zeggen dat het ontwerp inmiddels alweer 15 jaar oud is.

Het is wel schrikbarend om te zien hoe weinig ze nog waard zijn tegenwoordig. Heeft dit wellicht ook iets met de betrouwbaarheid te maken? Het is voor m'n gevoel ook alweer een tijdje geleden dat ik er eentje zag rijden..

HarmenA zei:
Ik vind de 407 Coupé wel een fraai model, vooral in het zilver oogt die nog erg fris en je zou dan ook zeker niet zeggen dat het ontwerp inmiddels alweer 15 jaar oud is.

Het is wel schrikbarend om te zien hoe weinig ze nog waard zijn tegenwoordig. Heeft dit wellicht ook iets met de betrouwbaarheid te maken? Het is voor m'n gevoel ook alweer een tijdje geleden dat ik er eentje zag rijden..

Zilver is beter voor het model dan rood - maar ik heb toch liever de rode ;)

De restwaarde vind ik niet schrikbarend. Vrijwel elke grote Franse auto schrijft op deze manier af, ongeacht het imago of de kwaliteit. Er rijden in ons land nog zo'n 400 407 Coupés rond, het zal me niet verbazen als het er nieuw maar een handjevol méér was.

Daarmee zou je kunnen beweren dat de 407 Coupé geen onbetrouwbare auto is. Ik vermoed dat ie vanwege zijn hoge nieuwprijs een zekere uitzonderingspositie geniet. Dat-ie eigenaren heeft die het niet deert dat ze 'Volvo-geld' of 'Mercedes-geld' uitgeven aan onderhoud, omdat ze de auto fijn vinden. Ik ben ervan overtuigd dat als je de gemiddelde Franse auto onderhoudt met een dergelijk budget, dat ze minstens zo goed oud worden als de 'premium'-merken met een degelijk imago. Bij de reguliere 407 klagen de meeste eigenaren, doorgaans geen liefhebbers, al steen en been als de APK eens 500 euro kost, inclusief twee nieuwe Wanli's. Dan noemen ze het al 'een onbetrouwbaar hok'.

De 407 heeft 'n nieuwe versie van Windows! Al sinds aankoop keek ik tegen 'n paar witte vlekken in het gelaagde glas aan. Storend, want je ziet het bij instappen en elke keer dat je in de spiegel kijkt. Maar een nieuwe ruit kost 800 euro en gebruikt zijn ze er bijna niet. Tot er een paar dagen geleden eentje werd aangeboden op Marktplaats. Die's van mij!

Gisteren heb ik 'm opgehaald aan de andere kant van 't land en vandaag geplaatst. Heel blij mee! Hij is niet perfect, aan de achterkant zit ook een kleine beschadiging tussen de glaslagen, maar dat valt nauwelijks op en 't is niet wit uitgeslagen. Ook is de ruit, in tegenstelling tot het vorige exemplaar, krasvrij. Dat zie je goed op de tweede foto. Blij met deze upgrade!

Zo was 't. Dit is met geopende deur, gesloten komt het raam een centimeter omhoog en ziet het er erger uit.

IMG_20211121_154429.jpg

IMG_20211121_154433.jpg

Zo is 't:

IMG_20211121_163051.jpg

IMG_20211121_163048.jpg

En vooral... een veel beter uitzicht naar buiten.

IMG_20211121_163812.jpg

Ik zou me daar niet aan kunnen storen denk ik, maar wel mooi dat jij gewoon zo'n ruit gaat halen en vervangen!(y)

Er zijn maar weinig mensen die dat op zou vallen. Laat staan vervangen.
Good busy in ieder geval(y)

Als je het weet en je ziet het, dan zie je dat elke keer als je in wil stappen, elke dag weer. Ik zou daar ook niet tegen kunnen

als het dan voor geringe meerprijs te verhelpen is, (y) maar gaat inderdaad wel lekker met de kilometer met de 407. 1 op 10 is ook nog zeer netjes

Wat een prachtige 407. En die 306 is ook een snoepje. Ik ben op zoek naar een leuke auto. Eerst dacht ik aan een 306 cabrio, en zilveren met een rood dak en cognac bekleding. Maar die zijn lastig te vinden en praktisch was er iets op af te dingen.
Nu op zoek naar een 407 coupé V6 automaat. Laatst een stukje proefgereden en onder de indruk van het comfort, het vermogen en de luxe aan boord. Deze vakantie maar eens mijn slag slaan. Ik zoek een metallic grijze met rood lederen bekleding. En met V6 en automaat.
Soms twijfel ik nog wel, bijvoorbeeld als ik de babyblauwe 406 coupé zie die net wordt aangeboden, https://broekhuis.nl/aanbod/auto/peugeot-406-coupe-20-16v/29143999
helaas met een 2 liter. ook hier wil ik een V6.
We komen elkaar vast nog wel eens tegen in Haarlem

Dank voor de complimenten! Ik ben met beide auto's dan ook echt heel content. Kan niet wachten om de 306 met frisse versnellingsbak de zomer in te sturen. De 407 doet 't verder perfect. Er is laatst een rammel uit het onderstel gehaald, waardoor de rijbeleving nog beter is. De kilometerstand is vandaag door de 257.000 gegaan. Het blijft een heerlijke reisauto die desgewenst wel in is voor een potje sturen, als je het clichématig wilt benaderen.

Dat je de 306 Cabriolet in je zoektocht hebt laten vallen begrijp ik wel. Inmiddels is het echt een oudere auto, een aspirant-klassieker. Da's voor dagelijks gebruik misschien wel wat veel van het goede. De twijfel tussen 406 en 407 Coupé begrijp ik wel, zeker nadat ik vandaag in de eveneens rode V6 Coupé van forummer Blue Knightrider heb gereden. Een heel mooi exemplaar dat ondanks de dik 280.000 km nog ontzettend goed rijdt. De motor loopt onvoelbaar en onhoorbaar, da's bij mijn 407 niet het geval. Toch is de 406 sneller en aanzienlijk lichtvoetiger. Als het gaat om stoelen, zitpositie, audio, schakelen en ook sturen wint de 407 het weer. Ik zou 't ook lastig kiezen vinden, maar uiteindelijk ben ik nu nog blijer met de 407 dan ik destijds met mijn eigen 406 Coupé was.

Twee rode Peugeot Coupés naast elkaar, dat smeekt natuurlijk om foto's en die zijn er dan ook.

Peugeot 407 Coupé V6 & Peugeot 406 Coupé V6 by Elco van der Meer, on Flickr

Peugeot 407 Coupé V6 & Peugeot 406 Coupé V6 by Elco van der Meer, on Flickr

Mooie update naar Windows 4.07 (y)

En 406C of 407C... lastig, het zou zomaar kunnen dat ik die laatste toch mooier vind...

Best gaaf zo naast elkaar! De 406 was in z'n tijd veel mooier dan de 407 in z'n tijd. Maar nu beginnen auto's zo lomp te worden dat een 406 juist wat te iel oogt. Toch blijft het een prachtig model.

Barri zei:
Best gaaf zo naast elkaar! De 406 was in z'n tijd veel mooier dan de 407 in z'n tijd. Maar nu beginnen auto's zo lomp te worden dat een 406 juist wat te iel oogt. Toch blijft het een prachtig model.

Ik denk dat ik 't wel met je eens ben. De 406 Coupé vind ik nog altijd prachtig, maar in het huidige straatbeeld wordt het echt een oude auto. Misschien oogt ie wel gedateerder dan de 306. Maar da's prima, dan is het volgende station klassieker. Dat zie ik met de 407c nog niet zo snel gebeuren.

Met de 407 gaat het verder wel lekker. Volgende week zal hij door de 260.000 km gaan, wat betekent dat ik er zelf bijna 37.000 km bij heb gezet. Tegen zo'n 6,5 ct/km onderhoud, dat vind ik best netjes. Over zo'n 15.000 km staat wel een hele grote klus te wachten, nieuwe distributieriem + vervanging of revisie nokkenasverstellers en het voor deze motor gebruikelijke lekvrij maken. De kosten daarvan zullen in de buurt van de aanschafprijs komen, dus ben ik nu extra kritisch op de auto.

En ach, hij is zo mooi...
IMG_20220109_161157.jpg

Voor mij is het nauwelijks een probleem. Binnenkort eens aan een passagier vragen hoe het karakter bevalt.

Weinig te melden over de auto, dat schaar ik onder 'goed nieuws'. Wel heb ik op 'n verloren avond eens een review geschreven. Niet zo zeer om daar ook maar iemand mee op weg te helpen, maar om de auto 'terug te geven' aan AutoWeek. Daar begon ie immers zijn carrière. Mijn review vind je hier.

Ook maar even gewassen - het is toch zondag - en eindelijk weer eens wat foto's gemaakt. Stiekem is de collectie beelden van deze auto helemaal niet zo uitgebreid.

Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 by Elco van der Meer, on Flickr

Die laatste foto is echt geweldig met de weerspiegeling in de achterbumper. Ik vind dat de 407C goed opgedroogd is. Waar zijn voorganger echt een instant beauty was heeft deze gewoon een aantal jaar moeten rijpen als een goede wijn.

Prachtige foto's weer! Het valt me wel op dat de 407-aanduiding verdwenen is. Dat blijft m.i. een hele ingenieuze oplossing van Peugeot, om de ontgrendelknop voor de kofferbak in de 0 weg te werken.

Komt die er nog terug op? Dat zou de achterkant denk ik wel iets meer in balans brengen, visueel gezien.

BleuZ NL zei:
Prachtige foto's weer! Het valt me wel op dat de 407-aanduiding verdwenen is. Dat blijft m.i. een hele ingenieuze oplossing van Peugeot, om de ontgrendelknop voor de kofferbak in de 0 weg te werken.

Komt die er nog terug op? Dat zou de achterkant denk ik wel iets meer in balans brengen, visueel gezien.

Ik heb erover getwijfeld, maar weet nog steeds niet of het terugkomt. Ondanks dat de 'zwevende' knop ook niet alles is.

Het zit zo: toen ik de auto kocht stond er '707' op Een vorm van eerder vastgelegde grootheidswaanzin waar ik de humor niet van kon inzien. Deze aanduiding heb ik er nog geen uur na aanschaf vanaf gehaald. Ik kan natuurlijk een 407-logo terugplaatsen, maar het maakt de achterkant in mijn ogen wat rommelig. Het opschrift ' Peugeot' is namelijk heel subtiel terwijl '407' erg groot uitvalt, waarschijnlijk omdat er een knop in de '0' verwerkt moest worden.

Maar ja, die gimmick is ook wat waard.

Schermafbeelding-2022-02-16-224923.png

(foto van de AutoWeek rijtest uit 2006)

Verder niet heel veel te melden. Wel heb ik de gasinstallatie laten nakijken omdat-ie niet altijd even makkelijk op LPG overschakelde. Het resultaat was een rekening van 1.200 euro, maar de motor loopt nu zowel op benzine als op gas rustig stationair. Hij schakelt nu altijd en onvoelbaar over tussen de brandstoffen en levert op gas meer vermogen. Soms moet je investeren om te blijven besparen.

Komt natuurlijk ook omdat de teksten wat dichter op elkaar staan vanwege de beperkte breedte van de achterklep. Bij de 607 was het al veel minder druk: https://images.autoreview.nl/high/6106165040164-607.jpg

Ondertussen zijn we op 267.000 km beland, iets over het interval voor de oliebeurt. Morgen krijg ie dan ook verse olie en ook frisse remvloeistof. Dankzij de schoon verbrandende LPG is de huidige olie nog behoorlijk schoon en het verbruik ervan lijkt heel beperkt. Dat geldt niet voor het zweten. Gisteren heb ik de auto eens op de brug kunnen bekijken en er is absoluut sprake van hyperhidrosis. Deze V6'en houden van lekken via de kleppendeksels, maar de carterpanpakking lijkt ook een duit in het zakje te doen. Deze zaken moeten maar worden opgelost met de distributiewissel over ongeveer een half jaar. Voordeel: roesten zal de bodem nooit en 't is gelukkig niet zo erg dat de auto op elke parkeerplaats zijn plek markeert.

Met de huidige temperaturen is het wel een beetje jammer dat de airco het niet doet. Die verliest op laag tempo, maar toch bovengemiddeld koudemiddel. Ding laten bijvullen en doen alsof m'n neus bloedt kan, maar als je weet dat 625 gram van dit koudemiddel laten ontsnappen net zo klimaatonvriendelijk is als 5.000 km LPG rijden weet je... dat ik dat niet ga doen.

Plaatje bij:

407 Coupé by Elco van der Meer, on Flickr

Oude dingen hebben wel eens last van ongewild vochtverlies. ;) Hoe dan ook, aanpakken en verder genieten. Best een groot airco systeem. Dacht dat 550 gram het gemiddelde was. Maar ja, het is natuurlijk een grande coupe! :) Mooie foto weer hoor. :) (y)

Sinds de vorige update geen veranderingen: hij doet 't nog steeds en nog steeds goed, inmiddels staan we op 270.000 km. Het verbruik daalt naarmate de temperaturen stijgen, mijn eigen water- en zoutgehalte doen dat ook. Ik ga nu echt werk maken van 't weer op weg krijgen van de cabrio, liever dan het laten repareren van de 407-airco. Dat mag tegelijkertijd gebeuren met de megagrote beurt dit najaar. De afgelopen weken heb ik zoveel mensen van hun cabrio zien genieten dat mijn kriebels zelfs met cetirizine nauwelijks nog te onderdrukken zijn.

Wel heb ik na het EMWalhalla nog een paar nieuwe foto's geschoten in het centrum van Geertruidenberg, die ik de moeite van 't delen waard vind.

Peugeot 407 Coupé 3.0 V6
by Elco van der Meer, on Flickr

Peugeot 407 Coupé 3.0 V6
by Elco van der Meer, on Flickr

Dank Marc! Over de 407 is weinig nieuws te melden, behalve dan dat-ie nu iets mooier is. Er zaten een paar opvallende deuken in, vooral links op het achterscherm, boven de karakterlijn. Deze zijn voor zeker 85% verwijderd. Hij staat er nu aanzienlijk strakker bij.

Maar het mooiste nieuws is dat ik vorig weekend de cabrio van stal heb gehaald. Die staat nu bij de garage voor reparatie van de versnellingsbak. Of het revisie wordt of 'n vervangend exemplaar is nog niet duidelijk, ik hoor vanzelf wat de beste optie is. De rit van Fryslân naar de garage was in ieder geval volop genieten. Kan niet wachten om 'm weer met vijf versnellingen te gaan rijden.

IMG_20220611_164123.jpg

Niet in de polder, wel in Den Dolder! Je zou zeggen dat het uit de richting is, maar 't is 10 minuten vanaf mijn werk. Ideaal dus.

Haha, ook van mijn werk, en jij weet waar mijn huis woont! Maar Amersfoort is voor mij altijd a28 en Utrecht altijd a6 a27. Amersfoort a6 n302 doe ik bijna nooit.

Hé, fijn! Kun je binnenkort weer zorgeloos met de 306 op pad, met vijf versnellingen zal dat inderdaad een stuk prettiger rijden. Mooi compromis ook met de airco van de 407 want met een cabrio heb je (in mijn optiek)) eigenlijk geen airco nodig. De rijwind doet meer dan genoeg!

Nou, daar is ie dan! De auto waarmee het allemaal begon. Nu met 309.500 km, z'n derde motor en nu ook derde versnellingsbak.

IMG_20220730_122033.jpg

De monteur heeft in zijn vakantie doorgewerkt om de auto voor míjn vakantie in orde te maken. Er zijn een gereviseerde versnellingsbak en nieuwe koppeling geplaatst, die hopelijk garant staan voor weer heel veel kilometers. Ik hoop met deze aandrijflijn zeker de 4 ton te halen o_O.

Gisteren even gewassen, nieuwe laag wax, gestofzuigd. Hij blijft toch wel mooi, zeker voor een auto die dit jaar 24 oud geworden is :).

Moet er nog wat gebeuren? Ja, altijd. Dat begint bij de wielen. Ik wil eigenlijk een set Cyclones die in de basis al veel beter is en écht helemaal recht. Mocht iemand nog een set keurige, réchte Cyclone-wielen te koop heeft of weet, dan houd ik mij aanbevolen.

Hij ziet er in ieder geval prachtig uit, maar was een revisie van de bak niet mogelijk of was een andere bak simpelweg veel economischer?
Ik weet helaas geen nette set cyclones of big lions. En waar ze vroeger makkelijk te vinden waren zie ik ze ook niet op MP. Kun je deze set niet laten richten?

Edit: ik ken wel iemand die een set cyclones heeft, zijn niet netjes maar bij gebrek aan trillingen waarschijnlijk wel recht. Stuur maar een DM als je ze wil.

Fijn dat ie weer rijdt Elco!

Qua wielen, zijn dat "normale" 306 wielen. Als in zaten ze ook onder andere 306 modellen? Mijn vriend Erin werkt tegenwoordig bij "Hans Peugeot" en zij hebben geloof ik een aantal 306-en staan.

STOM trouwens, ik wou nog een foto maken, maar op de Venyard staat ook een gele cabrio!

Fijn dat 'ie weer rijdt zoals het hoort.

Er is genoeg keuze aan Cyclone-velgen in Frankrijk: https://www.leboncoin.fr/recherche?text=peugeot%20cyclone
Als je toch op vakantie gaat... ;)

Peter O zei:

Qua wielen, zijn dat "normale" 306 wielen. Als in zaten ze ook onder andere 306 modellen? Mijn vriend Erin werkt tegenwoordig bij "Hans Peugeot" en zij hebben geloof ik een aantal 306-en staan.

STOM trouwens, ik wou nog een foto maken, maar op de Venyard staat ook een gele cabrio!

Hans Peugeot, ik denk dan aan die ene keer dat ik er was. 'Oh, voor dat onderdeel moet je wezen bij Tweede Hans'. o_O

Ik zal Timo eens berichten. Hij heeft de set liggen die hij ooit van mij kocht, die ik nooit had moeten verkopen. Ik wil ze weer terug! :D

Nu een vakantie-update, met foto's van Peak District, Lake District, Yorkshire Dales, Schotland en...

P1440633_e.jpg

P1440716_e.jpg

P1440642_e.jpg

P1440787_e.jpg

P1440734_e.jpg

P1440831_e2.jpg

P1440888_e.jpg

IMG_20220811_155248.jpg

Na zo'n 2.500 km aan fijne (soms best wel snelle) vakantiekilometers besloot de net twee jaar jonge waterpomp dat het genoeg was. Lekkage tot en met, doorrijden was niet verantwoord. De auto is afgevoerd naar een garagebedrijf en later gerepatrieerd, waarna ik het laatste deel van de reis per Vauxhall Dementor (Crossland X) heb voortgezet. De 306 is waarschijnlijk deze week weer klaar, hopelijk valt er nog te genieten van een fijne nazomer.

Ook over de 407 heb ik een update: deze staat te koop. Ik wil een voordeligere daily, zodat ik meer (financiële) aandacht aan de 306 kan besteden en deze tegelijkertijd vaker kan inzetten voor dagelijkse ritten. De 407 is een dure auto om stil te laten staan, vandaar dat ik hem eigenlijk altijd meeneem voor woon-werkritten. Deze wil ik in de toekomst weer vaker per 306 gaan doen.

Peter O zei:

Hans Peugeot, ik denk dan aan die ene keer dat ik er was. 'Oh, voor dat onderdeel moet je wezen bij Tweede Hans'. o_O

Ik zal Timo eens berichten. Hij heeft de set liggen die hij ooit van mij kocht, die ik nooit had moeten verkopen. Ik wil ze weer terug! :D

Nu een vakantie-update, met foto's van Peak District, Lake District, Yorkshire Dales, Schotland en...

P1440633_e.jpg

P1440716_e.jpg

P1440642_e.jpg

P1440787_e.jpg

P1440734_e.jpg

P1440831_e2.jpg

P1440888_e.jpg

IMG_20220811_155248.jpg

...ja, een sleepwagen. Na zo'n 2.500 km aan fijne (soms best wel snelle) vakantiekilometers besloot de net twee jaar jonge waterpomp dat het genoeg was. Lekkage tot en met, doorrijden was niet verantwoord. De auto is afgevoerd naar een lokaal garagebedrijf en later gerepatrieerd, waarna ik het laatste deel van de reis per Vauxhall Dementor (Crossland X) heb voortgezet. De 306 is waarschijnlijk deze week weer klaar, hopelijk kan ik nog te genieten van een fijne nazomer.

Ook over de 407 heb ik een update: deze staat te koop. Ik wil een voordeligere daily, zodat ik meer (financiële) aandacht aan de 306 kan besteden en hem vaker kan inzetten. De 407 is een dure auto als je hem stil laat staan, vandaar dat ik hem standaard meeneem oor woon-werkritten. Deze wil ik in de toekomst weer vaker per 306 gaan doen, dat is toch het leukst.

Potdorie wat jammer dat het na zo'n afstand alsnog fout gaat op een jong onderdeel. Is de 306 wel al in Nederland? De trip zelf ziet er echt bijzonder gaaf uit en ook in goed gezelschap zo te zien (y)
De 407 weg doen lijkt me trouwens erg zonde, is de besparing voor een kleinere auto daadwerkelijk de moeite qua ROI?

Jammer dat de vakantie dan zo moet eindigen, het ziet eruit als een leuke trip met autoliefhebbers. Wel begrijpelijk dat je de 407 verkoopt ipv de 306 Cabrio. Dat is echt een prachtexemplaar die je eigenlijk nooit meer moet verkopen en de 407 Coupe heb ik altijd een raar model gevonden. Ik denk dat er leukere auto's zijn om dagelijks te gebruiken tegen lagere kosten, maar het is ook erg persoonlijk natuurlijk. Ben benieuwd wat je gaat kopen.

Elco zei:
Ook over de 407 heb ik een update: deze staat te koop. Ik wil een voordeligere daily, zodat ik meer (financiële) aandacht aan de 306 kan besteden en deze tegelijkertijd vaker kan inzetten voor dagelijkse ritten. De 407 is een dure auto om stil te laten staan, vandaar dat ik hem eigenlijk altijd meeneem voor woon-werkritten. Deze wil ik in de toekomst weer vaker per 306 gaan doen.

Ach! Nou ja, je bent in ieder geval een mooie ervaring rijker met zo’n fijne auto. Is een Peugeot 107 wat voor je, of is dat te goedkoop?

Terug
Bovenaan