Einde in de huidige vorm, nieuwe start in de nieuwe vorm

m'ns (afd. ae&d) zei:
Speciaal voor Joost


Toyota
All Models
2017 675.620 4,36%
2016 595.539 3,97%
2015 556.480 3,94%
2014 526.272 4,07%
2013 509.862 4,16%
2012 518.720 4,13%
2011 587.715 3,96%
2010 636.365 4,29%
2009 770.944 4,88%
2008 830.286 5,14%
2007 993.745 5,70%
2006 960.499 5,61%
2005 905.805 5,24%
2004 865.913 5,05%
2003 722.807 4,69%
2002 670.709 4,27%
2001 585.711 3,58%
2000 594.946 3,60%
1999 478.645 3,13%
1998 434.440 3,00%
1997 379.169 2,81%
1996 333.935 2,61%
1995 306.258 2,54%
1994 312.835 2,62%
1993 315.508 2,80%
1992 339.180 2,51%
1991 362.002 2,70%
1990 363.285 2,69%



mvrgr,
m´ns

Ik ga er even gemakshalve vanuit dat de geselecteerde lijst het marktaandeel van Toyo in de EU betreft. Dan is toch wel opmerkelijk dat vanaf 1990 tot nu zelfs in het BESTE jaar van Toyo 94,3% van de autokopers in de EU voor een ander merk kozen....:)

Ik bevind mij in goed gezelschap.:cool:
 
Wat betreft oorlog heeft het EU concept en zijn voorgangers wel aardige resultaten bereikt qua West Europa. Alleen al daarom zal ik altijd op een pro EU partij stemmen. Ik snap de Britten ook niet dat ze doorzetten. Heb sterk de indruk dat de brexit vanuit de onderbuik komt. Farage heeft in ieder geval goed doorgezet....
 
Mannen,
Terwijl ik nietsvermoedend statistiekjes in elkaar aan het knutselen was en van website naar website aan het springen om e.e.a. bij elkaar te jatten zoeken, is hier een waar slagveldje uitgebroken. Lijkt me niet nodig.

Staat u mij toe er ook mijn plasje over te doen?

Ik voor mij hoef niet zo nodig producten waar kinderarbeid aan te pas is gekomen. Geen kleren uit Bangla Desh, schoenen uit Indonesie, ballen uit Pakistan. Niet voor mij.
Uit landen waar mensenrechten worden geschonden? Ook liever niet, maar... hier betreden we een groot grijs gebied. Er zijn nu eenmaal errug veel landen waar de mensenrechten selectief, of een beetje, worden geschonden. U en ik wonen ook in van die landen. Hier gaat het plotseling om gradaties.

Uit landen waar mensenrechten werden geschonden? Ook dit is een grijs gebied. Hoe lang geleden en wellicht vooral op welke schaal. En in hoeverre heeft het land in kwestie de zaken erkend, er verantwoordelijkheid voor genomen, zijn schuld en spijt betuigd, en er voor geprobeerd te zorgen dat e.e.a. zich niet zal herhalen.

Allemaal zaken om in overweging te nemen, en de ene keer wellicht linksom en in het andere geval rechtsom te redeneren/beslissen. Niets mis mee. Men mag wat mij betreft, op grond van persoonlijke betrokkenheid in de problematiek bijvoorbeeld, best met twee maten meten. Niet alle monniken hoeven wat mij betreft gelijke kappen te dragen.

mvrgr,
m´ns
 
Bestaan er mensen die niet met twee maten meten m'ns? Dat dit - onder voorwaarden - mag van je zou dit kunnen suggereren.
 
Niet onder voorwaarden, hoor Idefiqs, altijd. (de persoonlijke betrokkenheid is slechts een voorbeeld)

Ik denk dat er idd vrijwel geen mensen zijn die niet met meerdere maten meten. Het jezelf toegeven is een ander verhaal.

De Romeinen wisten het al: quod licet Jovi, non licet bovi

mvrgr, m´ns
 
Krijg net een Whatsapp binnen:

Keinen Döner mehr wegen Erdogan
Keine Cola mehr wegen Trump
Keinen Wodka mehr wegen Putin
So langsam wird´s knapp mit der Grundversorgung.

:eek:

mvrgr, m´ns :)
 
Er is een heel groot grijs gebied.
Neem nu de tegenstelling tussen islamieten en ultrarechts. De een wil rechts maar dan volgens de Koran, de ander wil rechts volgens het andere boekje.
Terwijl we lang geleden besloten hebben een samenleving op te bouwen volgend de regels van de bijbel ( het andere boekje) maar op basis van godsdienstvrijheid.
Ik, in mijn oneindige dommigheid, heb dan zo'n gevoel van leef je uit met je godsdienst maar val mij er niet mee lastig.

Op de een of andere manier wordt de ene manier van lastig vallen als een aanslag op mijn vrijheid gezien maar de andere manier moet ik maar goed vinden. De ene manier moet mij opgedrongen worden ( ik wil helemaal niet op mijn knieën naar Mekka zitten janken) maar de andere manier moet ik erkennen ( ik mag mijn bolide niet op zondag wassen).

Met twee maten meten.....

Hallo,
we zijn mensen die ieder voor zich de vrijheid heeft in willekeurige opperwezens te geloven. Probeer de theorie van Erich von Daniken of de Tao eens. Of geloof niet in een opperwezen, je leeft slechts eenmaal en daarna rot je weg.
Maakt toch niets uit, in het hier en nu moeten we er het beste van maken. Met miljoenen meningen en misschien nog meer meningsverschillen. Zonder idioot afknallen van andere mensen omdat de schakeling van hun hersencellen jouw even niet uitkomt.

Ik zou Trump van de volgende uitspraak kunnen verdenken: Heb uw naaste lief en schiet als eerste.
 
rke zei:
Er is een heel groot grijs gebied.
Neem nu de tegenstelling tussen islamieten en ultrarechts. De een wil rechts maar dan volgens de Koran, de ander wil rechts volgens het andere boekje.

Er is geen tegenstelling, het zijn bondgenoten.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Krijg net een Whatsapp binnen:

Keinen Döner mehr wegen Erdogan
Keine Cola mehr wegen Trump
Keinen Wodka mehr wegen Putin
So langsam wird´s knapp mit der Grundversorgung.

:eek:

mvrgr, m´ns :)

Gelukkig hebben we voetbal.:) En porno.
 
Boppie zei:
Wat betreft oorlog heeft het EU concept en zijn voorgangers wel aardige resultaten bereikt qua West Europa. Alleen al daarom zal ik altijd op een pro EU partij stemmen. Ik snap de Britten ook niet dat ze doorzetten. Heb sterk de indruk dat de brexit vanuit de onderbuik komt. Farage heeft in ieder geval goed doorgezet....

De EU? Onze laatste hoop.
 
Volledigheidshalve heeft u het Midden-Oosten nog van me tegoed.
Het hele Midden-Oosten laat hetzelfde beeld zien: scherpe terugval in verkoop.

Qatar (2.7 miljoen inwoners - 51.563 nieuwe auto´s - trend sterk dalend sinds topjaar 2014 - bijna 100.000)

Oman (4.7 milj inw - 78.372 nieuwe auto´s - trend sterk dalend sind topjaar 2013 - 220.000)

Koeweit (ruim 4 milj inw - 102.573 nieuwe auto´s - trend dalend sinds topjaar 2014 - 155.000)

Saoedi-Arabie (33.5 mil inwoners - 518.657 nieuwe auto´s (- - trend sterk dalend sinds topjaar 2014 - 847.000)

In Saoedi-Arabie verdelen 3 merken precies 2/3 deel van de markt
1 Toyota 31.7%
2 Hyundai 23.9%
3 Nissan 10%

Modellen
1 Toyota Camry
2 Toyota Hilux



De VAE (9.5 miljoen inwoners)

2017 266.382
2016 310.659
2015 398.235
2014 406.990
2013 357.001
2012 302.463
2011 243.982
2010 168.323
2009 205.088
2008 233.592
2007 161.221
2006 151.667
2005 157.000

(volgens een andere bron tot. 271.123 nieuwe auto´s - een daling van 15,6% tov 2016 - )

Merken Top10 (de eerste tien verliezen allen in absolute aantallen tov 2016)
Merk - verschil in aant tov 2016 - marktaandeel
1 Toyota -13% -------------30.5%
2 Nissan -1% -------------17.7%
3 Mitsu -18%--------------9%
4 BMW -1 %
5 Kia -1%
6 Chevrolet -3%
7 Lexus -6%
8 Honda -13%
9 Hyundai -54%
10 Ford -21%

Verder omlaag een paar omzetstijgers
? Citroen + 140%
? Geely + 62%
? Ram +42%
? Peugeot +38%
? Volvo +27%
? Mazda +17%
? Dodge + 8%


Modellen Top 10
Merk/Model (tov 2016)
1 Nissan Patrol (+36%) marktaandeel 7.8% !
2 Toyota LandCruiser (-3%)
3 Toyota HiLux (-25%)
4 Toyota Prado (-6%)
5 Mitsubishi Lancer EX (-21%)
6 Toyota Camry (+19%)
7 BMW X5 (+11)

Succesvolle nieuwelingen - in de loop van het jaar op de markt gekomen
24 Nissan Kicks (Qashqai)
130 Mazda CX-3
140 Geely X7 Sport
146 Land Rover Velar

mvrgr,
m´ns
 
Maleisie (32.5 milj inwoners)

2017 571.307
2016 573.720
2015 649.946
2014 658.780
2013 651.365
2012 613.938
2011 600.627
2010 602.030
2009 534.032
2008 544.669
2007 484.428
2006 486.653
2005 551.042

Malaysia-car-sales-market-share-PV-2017-1.jpg



Malaysia-car-sales-market-share-CV-2017.jpg




Taiwan (23.5 milj inwoners )
2017 428.858
2016 424.558
2015 410.757
2014 414.301
2013 369.899
2012 354.586
2011 367.929
2010 304.514
2009 288.284
2008 222.488
2007 319.134
2006 356.771
2005 446.477

Top 5 Merken 2017 aantallen x1000
1 Toyota/Lexus 128 (28.8%)
2 Mitsubishi 48 (10.9%)
3 Nissan 43 (9.6%)
4 Honda 34 (7.7%)
5 Mercedes 28 (6.4%)

De eerste vier worden ook in Taiwan geproduceerd. Import neemt trouwens toe en heeft 2017 een record-hoogte bereikt


Argentinie (44 milj inwoners)
2017 863.827
2016 683.210
2015 626.486
2014 658.602
2013 917.073
2012 803.068
2011 818.305
2010 634.268
2009 493.794
2008 574.864
2007 534.199
2006 420.304
2005 402.690

Verwacht wordt dat er in 2018 voor het eerst meer dan een miljoen auto´s zullen worden verkocht. De cijfers van de eerste maanden (+20% tov 2017) stemmen hoopgevend.
Dat maakt - gemeten aan nieuwe auto verkoop per hoofd van de bevolking - Argentinie 25e op de lijst van rijkste landen ter wereld.

Top 8 Merken PRODUCTIE in Argentinie - aantallen x1000
1 Toyota 97.8
2 Ford 85.5
3 VW 66.2
4 Renault 61.1
5 Peugeot 59.4
6 GM 55
7 FCA 35.8
8 Honda 12

Drie keer raden welke merken het beste verkopen...

Top 10 Merken 2017 aantallen x 1000
1 VW 145
2 Chevrolet 123
3 Renault 115
4 Ford 114
5 Fiat 94
6 Toyota 91
7 Peugeot 72
8 Citroen 32
9 Honda 18
10 Mercedes 18


Chili (17.5 miljoen inwoners)
2017 360.200
2016 302.627
2015 269.300
2014 337.596
2013 384.350
2012 338.000
2011 338.000
2010 285.500
2009 172.044
2008 248.518
2007 227.692
2006 190.637
2005 200.000

Splits heb ik geen zin meer in
Of the three largest markets in the region Brazil grew by 9% to 2,17 million, Argentina by 26% to 861.000 and Chile by 22% to 370.000

Maar Mexico splits had ik gisteren beloofd. En belofte maakt schuld. There goes:
Mexico (124 miljoen inwoner - ruim 1.5 miljoen nieuwe auto´s)
2017 1.528.806
2016 1.603.196
2015 1.350.227
2014 1.133.773
2013 1.061.742
2012 984.433
2011 904.470
2010 818.778
2009 752.561
2008 1.020.513
2007 1.093.379
2006 1.132.417
2005 1.168.508

Top 10 2017 Merken aantallen x 1000
1 Nissan 401
2 GM 305
3 VW Groep 247
VW 198
Seat 25
Audi 14
Porsche 1,5
4 Toyota 105
5 FCA 104
6 Ford 99
7 Honda 88
8 Kia 88
9 Mazda 55
10 Hyundai



Latijns Amerika in zijn geheel

Top 10 Modellen (jan/nov 2017) aantallen x1000
1 Chevrolet Onix 210
2 VW Gol 147
3 Ford Ka 138
4 Renault Sandero 118
5 Nissan Versa 116
6 Toyota HiLux 112
7 Toyota Corolla 98
8 Hyundai HB20 98
9 Chevrolet Prisma 93
10 Nissan March 78

Aantallen zijn van 11 maanden. Ca. 10-12% bij optellen dus.
Een stoere pick-up (Hilux) en verder imo veel ambtenarenautootjes.


Samenvattend
In 2017, worldwide sales of passenger cars and light commercial vehicles increased 2,4%, according to JATO Dynamics figures, based on their data of 52 markets. Slightly more than 2 million additional vehicle sales compared to 2016 make for a new total of 86,05 million global car sales. Passenger car sales were up 2,3% to 82 million and LCV sales were up 4,4% to 4,05 million vehicles. 13 out of the 52 markets showed double digit growth including Russia, Argentina and Thailand, balancing small declines in major markets like the UK, United States, South Korea and Mexico. Growth in China slowed to just 2,3% from 17% in 2016. India and Brazil were other engines of growth, the former setting a third consecutive annual sales record and the latter recovering from a decline the year before.
Disclaimer: this total excludes some major markets like Iran, the Middle East and Magreb countries, Pakistan, Philippines and a few South American countries. Still, this should give a reasonably accurate picture of the global car market last year.
A database of 189 countries shows a total of 93,25 million worldwide car sales, an increase of 2,1%

Ik geloof dat ik er nu wel klaar mee ben :rolleyes:

Voor vergroting van best verkopende auto´s per land hier klikken En dan nog een keer op die kaart klikken, kunt u e.e.a. nauwkeurig bestuderen.
Top-Selling-Car-Models-6-1.jpg



mvrgr,
m´ns


2017-worldwide-car-sales-regions.jpg
 
Struikelde ik vanmorgen over dit taartdiagram en dit cartogram ,
begreep ik bij nadere bestudering - en met een lichte blos van schaamrood op de strakgespannen kaken - dat er nog een paar belangrijke automarkten waren die ik volledigheidshalve nog moest naslaan : Vietnam(95 milj inwoners), Ethiopie (idem), Iran (81.5 miljoen inwoners) , Kongo (Kinshassa) (idem) ,

Over Ethiopie en de Kongo kunnen we kort zijn: de nieuwe auto verkopen zijn nagenoeg nul (enige duizenden stuks) en beperken zich waarschijnlijk tot hoge regeringsfunctionarissen. Splits per merk zijn niet te vinden, maar het zou me niets verbazen als het Mercedes aandeel boven de 80% schommelt.

Vietnam staat met 1 nieuwe auto per 500 inwoners net als India nog in de kinderschoenen, resten Iran en Thailand - samen goed voor zo´n 2.5 miljoen stuks - als middelgrote spelers op de wereldautomarkt.


Iran - diachrone ontwikkeling van de markt
2017 1.499.744
2016 1.286.557
2015 1.078.000
2014 1.162.349
2013 711.000
2012 1.030.995
2011 1.590.000
2010 1.493.000
2009 1.348.416
2008 1.193.038
2007 1.066.800
2006 978.515
2005 857.500

De Top drie PRODUCENTEN (vnl licensie
Iran Khodro (IKCO) - 50 % marktaandeel - o.a Peugeot 405, 206, 2008 ; Samand (Iraans ontwerp) ; Tondar 90 = Renault Logan
SAIC - 33% - o.a Pride (sinds 1993 het goedkoopste autootje op de Iraanse markt) ; Brilliance ; Changan
Pars Khodro - 17% - o.a Renault Logan, Sandero
Deze drie producenten produceren een beetje méér nog dan er in Iran verkocht wordt. Belangrijkste exportmarkt is Irak.

De verkopen in ongevere % van die 1.5 miljoen
33% Peugeot
30% Renault
17% Pride
8% Samand
4% Hyundai
4% Lifan, Mitsubishi, Mazda
2% Kia
1% Toyota
1% Geely

bron o.a financial tribune

Alle ins & outs & bits & bobs voor de liefhebber
Weliswaar uit 2014, desalniettemin een interessant en gedegen document, kan ik aanbevelen.

Thailand volgt.

mvrgr,
m´ns



[sub]p.m Oostenrijk, Andorra, Monaco, Liechtenstein, Vaticaan, Luxemburg, Virgin Islands, Wit-Rusland, Baltische landen, Ierland, verdeling in USA per staat [/sub]
 
59035d527dea72bc008b500c-960-1220.png


Voor het leuk

Ford F-150 22
Chev. Silverado 7
GMC Sierra 1
Toyota Tacoma 1 (31 x pick-up)
Honda Civic 3
Honda Accord 1
Toyota Corolla 1 (5 x sedan)
Honda CR-V 5
Toyota RAV4 4
Subaru Outback 3
Nissan Rogue 2
Ford Escape 1 (15 x SUV)

mvrgr,
m´ns
 
Mooie lijsten M'ns!

Ik vind het soms echt bijzonder om de cijfers van het buitenland te zien. Zo schrijf ik over auto's, en kwam ik er dus achter dan bijvoorbeeld in het rijke Saudi-Arabië de goedkope Protons heel erg goed verkochten, iets wat ik niet had verwacht. Of dat onze Volvo 300 in Groot-Brittannië heel goed verkocht, dit was de grootste afzetmarkt. Of dat Lada in Nieuw-Zeeland heel goed verkocht.

Of dat Landwind in Europa meer verkocht dan in China bijvoorbeeld, ook zoiets bijzonders. Er zijn zoveel grappige weetjes.

Maar over uw cijfers...

Maleisië, dat is ook bijzonder , Proten het staatsbedrijf heeft het jarenlang goed gedaan, beter dan Perodua, Nu is het haas wegt.. Nu moet er wel een kleine noot gezegd worden, als ik met niet vergis produceert Honda nu auto's in Maleisië, met Proton maar dan onder de naam Honda.
Grappig is ook wel Honda daar heel anders in de markt wordt gezet, als een goede no nonsense auto, en veel minder als de premium auto zoals hier. (terwijl het dezelfde wagens zijn).

Taiwan is overigens ook best een bijzondere markt, relatief klein maar toch worden er meerdere modellen voor de lokale markt gemaakt en ook lokaal ontworpen, maar ik had inderdaad ook begrepen dat de importheffingen wat minder lijken te worden. Er was trouwens in de jaren 90/00 een tijd dat de Alfa's, Lancia's en FIAT's die daar verkocht werden bij de Nederlandse dealers werden gekocht.
 
The day after: laat ik beginnen met te zeggen dat ik een opgewonden standje ben. Maar Joost haalt soms het bloed onder de welbekende nagels vandaan.
In de eerste plaats het hemels verheerlijken van Toyota. Daarnaast het afbranden van een ander merk, zonder daarbij feiten en waarheden te verkondigen.
Joost, het was je eigen keus in dieVolvo te gaan rijden. Je had ook in een Toyota kunnen blijven rijden, alleen had je meer bijtelling gehad. Als krent zijnde (je eigen woorden) koos je voor de goedkoopste oplossing.
Vanaf het allereerste moment heeft die Volvo geen enkele kans gehad. Dat blijkt al uit je "Joost, nu een Volvo,straks weer eenToyota" . Het komt over als een verwend kind dat zijn zin niet krijgt. Sorry. Als je dan vervolgens zegt : ik heb rugklachten, ik weet niet od ik de lease periode wel kan uitzitten. Klinkt ook als een excuus om snel weer in een Toyo te stappen.Daarnaast bash je altijd VW, die deugen jou inziens niet. Ze zijn nog steeds frauduleus, zaadloos en weet ik het allemaal. Dan kan je wachten op reacties zoals van Idefiqs en mij.
Ik weet dat je bij dit soort situaties niet reageert, je laat het doodbloeden.
Ik heb geen enkel probleem met discussies maar wel met het maar benoemen van feiten zonder die te kunnen onderbouwen.

Ik hoop oprecht dat je straks van je baas weer een Toyota mag rijden. Of die 180 pk versie van de CH-R geschikt is, vraag ik mij af.

Ik keer mijn andere wang toe.........aan jou wat je ermee doet.
 
Geldt niet voor mij, ik ben er wel een beetje klaar mee nu, komt door discussies zoals deze;

Joost veelrijder zei:
Idefiqs zei:
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
Ide, wat zijn lippendiensten?

Lippendienst bewijzen aan iets...:)


Ooh, een beetje zoals ik vroeger beloofde niet meer zo Toyota op te hemelen?

;-)

Idefiqs zei:
Nee, dat is niet helemaal hetzelfde. Ik ga ervan uit dat jij je voornemen meende, dat de uitvoering lastig is begrijp ik heel goed .;)

Je intentie is/was dus goed. Lippendienst aan iets bewijzen heeft een minder goede intentie.

Idefiqs zei:
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
Idefiqs zei:
Nee, dat is niet helemaal hetzelfde. Ik ga ervan uit dat jij je voornemen meende, dat de uitvoering lastig is begrijp ik heel goed .;)

Je intentie is/was dus goed. Lippendienst aan iets bewijzen heeft een minder goede intentie.

Op het moment wel, maar later dan toch ook weer niet....

Prima, jouw beslissing. Wordt het hier waarschijnlijk iets rustiger...

Dit soort opmerkingen tussendoor;

Joost veelrijder zei:
Prima,
k heb me bewust een maandje afzijdig gehouden om te kijken of mensen daadwerkelijk worden afgeschrikt door mijn gedrag. Dat lijkt dan toch niet zo te zijn.....

Een kleine selectie die de sfeer en motivaties goed weergeeft.

"Nieuwe starts" worden vervolgens gebagatelliseerd, op teruggekomen. Het houdt een keer op wat mij betreft, dan borrelen ook onverkwikkelijke zaken zoals de PB's weer op die ik achter mij gelaten had.

Waar geen wil is....

En je hoeft niet altijd de minste te zijn Hans, it takes two to tango.;)
 
Ik voel mij ook niet de minste! Ook ik heb genoeg ervaringen die bij jou ervaringen aansluiten. Ook ik heb me geërgerd aan het feit dat we op een andere manier verder gingen en met name Joost die daar zo op tegen was " omdat dan al zijn punten verdwenen "
Ik heb gezegd, wat ik wilde zeggen. De bal ligt bij Joost. Hij is degene die met de billen bloot moet. Ik hou van dansen, maar inderdaad : " Its takes two to tango"
 
Ok, dat meende ik op te maken uit "je andere wang toekeren", dat achtte ik niet nodig. Wat overigens slechts mijn mening is, waar jij natuurlijk anders over kan denken.

Wat mij betreft is er genoeg over gezegd.:)
 
De andere wang toe keren is misschien niet geheel juist. Ik bedoel eigenlijk te zeggen : de bal ligt bij Joost. Ervaring is dat hij zich met dit soort dingen stil houd. Prima, laat hij dan ook maar weg blijven. Op zijn minst moet er inzicht zijn in eigen gedrag en daar heb ik een hard hoofd in. Laat hij ons eens verassen, en dan niet via pb.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
59035d527dea72bc008b500c-960-1220.png


Voor het leuk

Ford F-150 22
Chev. Silverado 7
GMC Sierra 1
Toyota Tacoma 1 (31 x pick-up)
Honda Civic 3
Honda Accord 1
Toyota Corolla 1 (5 x sedan)
Honda CR-V 5
Toyota RAV4 4
Subaru Outback 3
Nissan Rogue 2
Ford Escape 1 (15 x SUV)

mvrgr,
m´ns

Top 10 Staen in de USA met hoogste aantallen nieuwe auto´s 2017
Staat (inwoners x milj) - nieuwe auto´s x 1000
1 California (39.5) - 1.098 - Civic
2 Florida (21) - 637 - Corolla
3 Texas (28,3) - 573 - F-150
4 New York (20) - 383 - Rogue
5 Oklahoma (3.9) - 306 - F-150
6 Illinois (12.8) - 254 - CR-V
7 New Jersey (9) - 253 - CR-V
8 Ohio (11.7) - 236 - Civic
9 Pennsylvania (12.8) - 233 - CR-V
10 Georgia (10,4) - 230 - F-150

Het zijn dus vooral de dunner bevolkte staten waar men de voorkeur geeft aan de pick-up trucks. Ook schiet daar de auto-dichtheid per hoofd van de bevolking en het aantal nieuwe auto´s per jr pro capita fors omhoog
 
Ik wil hier nog wel op reageren, want als ik niet reageer ben ik een watje, een nietsnuit die problemen uit de weg gaat, een looser, een duiker, noem het maar op. Ik zou excuses kunnen maken voor de situatie, die zal worden geaccepteerd, we gaan weer op dezelfde voet verder, maar over drie weken zitten we wederom in deze situatie. Ik reageer hier vooralsnog (ik sluit niets uit) als laatste bericht, reageren heeft dus waarschijnlijk geen zin. Dit doe ik omdat er wederom allerlei conclusies worden gemaakt die niet op waarheden zijn berust. Allereerst zal ik Hans helpen met de nicknameverandering die gemaakt is, deze heeft niets te maken met recente discussies over automerken, wel vanwege het gisteren ontvangen verzoek van een webmaster die vond dat het aantal karakters wat ik hiervoor had slecht strookte met de opmaak. Ik heb hier gehoor aan gegeven.

Verder: Het schijnt dat iedereen hier heel goed kan aangeven wat ik wel en niet met mijn leaseauto waar ik geld voor betaal, wat mijn keuze is geweest moet doen. Ik moet mij als een kleine kleuter op allerlei manieren verdedigen en daar pas ik oprecht voor. Eigenlijk te belachelijk voor woorden dit úberhaubt nog te moeten benoemen. Ik ga hier daarom niet inhoudelijk op in, omdat reactie erop toch zinloos is. Tevens ben ik verbaasd dat ik rugklachten heb (het gehele woord rug is nog nimmer in dit verband gebracht). Waar ik wel klachten heb, tja.......ik had het best willen aangeven maar het was ook helemaal niet om die reden neergezet, maar om een andere reden en dat is wederom verkeerd beconcludeerd.

De beide heren hierboven zijn heel goed in staat elkaar de woorden na te spreken, jarenlang de voorbeelden hierover gelezen, het beeld van Waldorf en Statler komt op, maar ik denk dat Hans in de basis een man is met een goed hart. Zelfs Idefiqs, al heb ik eigenlijk nagenoeg nooit een goed gesprek met hem gehad, hier op dit medium dan. Iemand met zo'n argwanende geest is lastig voor mij in de omgang.

De vervelende discussies (waarvan ik me afvraag of sommigen ze écht zo vervelend vinden, maar dat terzijde) zal vast ook deels door mij komen, blijkbaar ben ik in staat irritaties op te roepen, knopjes in te drukken die zenuwtjes kunnen prikkelen. Ik steek hier graag de hand voor in eigen boezem. Het beste is dus dat er één de hielen ligt en zoals jullie wellicht zullen begrijpen ben ik dat, net als met een aantal andere mensen waarvan de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ik daar meer connecties meevoelde en al enkele jaren geleden zijn vertrokken. Het maandje rust was een prima testcase en proeft wat mij betreft naar meer.

Conclusie is dat omdat allerlei discussies altijd op een negatieve manier naar mij toe worden uitgelegd, dit medium mij meer nadelen dan voordelen biedt. Sommigen zullen dat narcistisch vinden, maar je gaat toch plussen en minnen met zoiets. Ik vind het oprecht jammer voor de leuke berichten met anderen, nieuwere mensen maar ook met M'ns die hier terugkwam. Helaas, maar het is niet anders.
 
Idefiqs zei:
it takes two to tango.;)

IDD!
Met als sterren van de avond....T-Rocker & CHRis!!!
Het zou wat. Daar laten we ons goede humeur toch niet door bederven, wel?

Want er zijn nog zo veel andere leuke paartjes, waar nooit iemand naar omkijkt, zoals deze & die Niet brilliant, maar....
[size=x-small][sub](je houdt 10 mille in je zak om al dingen die ze in de reclame-filmpjes altijd laten zien - (kite)surfen, raften, skien, abseilen, ijsklimmen, duiken - ook daadwerkelijk te gaan doen)[/sub][/size]

mvrgr, m´ns
 
Kom ik terug op mijn post van vorige week

m'ns (afd. ae&d) zei:
Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
Tja Hans, dat is een onderbuikgevoelvraag, bij sommige segmenten vind ik andere merken zelfs aantrekkelijker. Zo vind ik in Mazda 3 sedan één van de allermooiste auto's in het C-segment en zeker fraaier dan bv een Auris station. Ik zit me nu ook te bedenken waarom ik van Toyota's houd. Het is de binding met het merk, ik heb vorige jaar nog een hele leuke dag bij de importeur gehad en dat kwam niet alleen omdat we met Ireen Wúst op de foto konden. Het is voor mij een bepaalde vanzelfsprekendheid, die misschien voor buitenstaanders angstaanjagend is.

En als ik het rijtje afga:

-Aygo: pruttelding, zou ik niet willen hebben
-Yaris: Een Clio of een oudere Suzuki Swift zijn fraaier, maar OK hebben niet de prettige en zuinige hybridetechniek
-Auris: zie hierboven
-C-HR: Een Qasqai of CX-5 is ruimer en ook fraai
-Verso: OK hier kan ik eigenlijk geen andere meer aantrekkelijke tegenhanger voor verzinnen
-Avensis: Ook dit vind ik één van de meest aantrekkelijke auto's in het D-segment, zeker in de station uitvoering

Het net maar net waar je iets mee vergelijkt, Joost: Een Juke en een CX-3 zijn juist weer kleiner dan een C-HR

Het is maar net of je omhoog of omlaag kijkt.

De RAV4 (schittert door afwezigheid op jouw lijstje - expres? ) lijkt me eerder dan de CH-R in de categorie CX-5 te zitten, die beiden (CX-5 en RAV4 ) in de Australische pers bijvoorbeeld steevast met de Outlander, de CR-V, de X-trail, Kuga (Escape) , Tucson, Sportage en de Tiguan worden vergeleken, en vrijwel nooit met de Cherokee, XC60, Q5, Discovery Sport, Kodiaq, Stelvio, Santa Fe, GLA, GLC, X1, Koleos, F-Pace, E-Pace, 5008, QX50, DS7, X3, Sorento (om er maar een paar te noemen) , hoewel ik vind dat die vliegers niet helemaal opgaan. Dan wel helemaal niet opgaan.
En dat niet terzijde, want:

welke auto moet/kun/mag/wil/zou je eigenlijk met welke vergelijken?

Voordat het ´oneerlijk´ wordt, bedoel ik - vooral als je ziet welke auto´s door vnl. amerikaanse en russische would-be autojournalisten op youtube met elkaar vergeleken worden - soms ronduit hilarisch, en niet eens opzettelijk.

Moet/kun/mag/wil/zou je een Avensis station vergelijken met een 318i Touring (prijs, cylinderinhoud) of met een 5201 Touring (kofferbakvolume) ?Of, omdat ie er qua lengte precies tussenin zit, met allebei? Of met geen van beide, omdat BMW premium zou zijn en een Toyota "maar" een Toyota? En in dier voege alleen vergelijkbaar met Passat, Mondeo, Insignia, Mazda 6, Talisman - auto´s van andere volume-producenten, ofschoon er wrschlk meer 3tjes verkocht worden dan Talismannen (ik heb het eerlijk gezegd niet nageslagen, maar het lijkt me alleszins aannemelijk) .

[size=x-large]Met welke auto/auto´s vergelijk je zelf je huidige?[/size]
(of je vorige of je volgende) En op grond van welke criteria juist die auto´s - en gaan andere vergelijkingen in jouw ogen mank?
Welke overeenkomsten moeten/mogen/kunnen twee, drie, vier, of meer wagens hebben, opdat een vergelijking op zijn plaats lijkt? En welke - en hoeveel - verschillen en afwijkingen zijn mogelijk c.q. acceptabel, voordat het een merkwaardige of in jouw ogen zelfs scheve vergelijking wordt?

Prijs? Brandstofsoort? Brandstofverbruik? Uitrusting? Carrosserievorm? Segment? Lengte? Hoogte? Breedte? Aandrijving? Transmissie? Gewicht? Cylinderinhoud? Compressieverhouding? PK´s? Koppel? Acceleratie? Topsnelheid? Hoeveelheid turbo´s? Productie-aantallen? Restwaarde? Kosten /mnd? Belading? Trekgewicht? Aantal portieren? Aantal zitplaatsen? Bandenmaat? Bandenmerk? Instaphoogte? Bodemvrijheid? Kofferbakvolume? Kofferbaklengte? Doorlaadmogelijkheden? Achterpassagierruimte? Klokkenwinkel? Doelgroep? Off-road capaciteiten? Land van herkomst? Veiligheidssystemen? Euro-NCAP sterren? Levertijd? Kleur? Kleurenpalet? Accessoires/Modificatiemogelijkheden? Optielijstprijzen? Wegligging? Handling? Gevoel van ruimte? Hoe het dashboard eruit ziet? Hoe het aanvoelt?
En dan vergeet ik er vast nog een dozijn.


mvrgr,
m´ns

[sup]PSssst, nee, ik heb geen Paasvakantie, mannen (volgende week) - maar probeer wakker te blijven tussen de stapels toetsen die ik moet corrigeren[/sup]


.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Over Ethiopie en de Kongo kunnen we kort zijn: de nieuwe auto verkopen zijn nagenoeg nul (enige duizenden stuks) en beperken zich waarschijnlijk tot hoge regeringsfunctionarissen. Splits per merk zijn niet te vinden, maar het zou me niets verbazen als het Mercedes aandeel boven de 80% schommelt.

Ik bekijk je lijsten met veel plezier, goed bezig (y)
In die 80% kan ik me echter niet vinden. Puur gevoelsmatig, zonder eender welke merkendiscussie (al dan niet opnieuw) aan te willen zwengelen, denk ik dat het aantal nieuw verkochte LandCruisers in veel Afrikaanse landen hoger ligt dan het hele merkengamma van Mercedes bij elkaar.
 
afentoe zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Over Ethiopie en de Kongo kunnen we kort zijn: de nieuwe auto verkopen zijn nagenoeg nul (enige duizenden stuks) en beperken zich waarschijnlijk tot hoge regeringsfunctionarissen. Splits per merk zijn niet te vinden, maar het zou me niets verbazen als het Mercedes aandeel boven de 80% schommelt.

Ik bekijk je lijsten met veel plezier, goed bezig (y)
In die 80% kan ik me echter niet vinden. Puur gevoelsmatig, zonder eender welke merkendiscussie (al dan niet opnieuw) aan te willen zwengelen, denk ik dat het aantal nieuw verkochte LandCruisers in veel Afrikaanse landen hoger ligt dan het hele merkengamma van Mercedes bij elkaar.

Ik weet dat het cynisch klinkt maar ik heb - bij wijze van uitzondering misschien zelfs - er goed over nagedacht.

Dat van die LC´s dacht ik eerst ook (en ik wil ook niet met honderd procent zekerheid beweren dat het niet zo is) , afentoe, tot ik me realiseerde dat een heleboel van die Laro´s en LC´s waarschijnlijk als gebruikte wagens ingeklaard worden o.a door buitenlandse bedrijven, hulporganisaties en ngo´s en safari-organisatoren etc. Daarvan rijden er tien-, nee honderdduizenden in Afrika rond. Uiteindelijk belanden die bij de lokale bevolking. Maar niet nieuw. En dat hoeft ook niet. Die Mercedes van de nieuwe minister moet wél nieuw zijn. (want de oude minister heeft zijn oude meegenomen - klinkt weer cynisch, ja) .
Echt die paar duizend nieuwe in Ethiopie of Kongo of Nigeria (allemaal landen met 80 miljoen inwoners en meer, en met honderdduizenden auto´s op de wegen) zijn geen Landcruisers maar Mercedessen, wat ik je brom.
 
Onze Volvo garage weet nog niet dat wij geen Volvo meer hebben en stuurde ons vorige week van het My Volvo Magazine het Sommar nummer toe, boordevol tips voor aktieve vakanties in Zweden. Wij gezellig bladeren samen op de bank, mijn vrouw en ik. Je weet maar nooit of we - al hebben we dan geen Volvo meer - misschien toch klandestien naar Zweden zouden kunnen gaan, een keer.
Enfin. Mooie plaatjes van uitgestrekte natuur. Blauwgroene tinten overheersen. En op alle plaatjes vanzelfsprekend een Volvo. Maar dan vooral sfeervol, en zeker niet ál te nadrukkelijk, in beeld.
Tevens een blik op de nieuwe V60, een rondgang door de Volvo fabrieken, een blauwgroene zakelijke pagina waarin Volvo´s uitgebreide Dienstleistungen - van zomerklaar maken tot fleet-control - worden ge-etaleerd en bewierookt (kost wat, hebbu ook wat) , een zonovergoten impressie van de XC40, een vooruitblik op de komende Polestar Coupé, veel kano´s ook in beeld en een dubbele pagina vol zeilboten over de Volvo Ocean Race.

Bijna te veel om op te noemen. Prachtig allemaal. Maar voor zo veel lifestyle is een mens natuurlijk nooit toegerust...
Geen nood: om de vier pagina´s is er een dubbele pagina met accessoires ingelast. Van dakdragers, fietsdragers, dakkoffers en kofferruimtematten, tot weekendtassen, loopwagens voor de kleine, thermosbekers, Suunto horloges en setjes Harman Kardon earplugs. Toebehoor voor nieuwe, maar ook voor oude - nee, klassieke - Volvo´s ; toebehoor voor grote en kleine volvicionado´s
Allemaal niet goedkoop natuurlijk (earplugs van 120 Franken! - hoe verzin je het? - onze dochter verslijt een setje per week...) , maar dat heb je er graag voor over om een blauwgroene zomervakantie daar in het hoge noorden te kunnen genieten.

Komen we bij de de voorlaatste dubbele pagina. Daar staan wielen afgebeeld, twee bladzijden vol wielen. Ik direct proberen mijn vrouw te enthousiasmeren. Mijn vrouw heeft haar hart op de tong: Maar mijn auto heeft toch al wielen? Ik heb er zelfs acht! Heb verdorie mijn winterwielen net vorige week gewisseld.
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar dit zijn niet zomaar wielen, dit zijn hele mooie lichtmetalen velgen, sommige zelfs luisterend naar sprookjesachtige vikingnamen - Tamesis, Ixion, Alecto. Bovendien worden ze als Kompletträder met reuze kortingen aangeboden! Kijk hier maar: 720 Franken korting, nee daar, 810 voor die 19" ! Daarboven 1150! Wow! Hè, dat valt nou weer tegen, op die Ixion III van 17" maar 680... Maar moet je die daarnaast zien: 1230 korting! En dan die onderste drie daar links: allemaal 1400 Franken korting! 1400 Franken! Foewie! Direct doen!

Maar wat kost dat dan eigenlijk zo´n setje wielen, dat daar 1400 Franken af kan? , vraagt mijn vrouw wantrouwig.
Eens kijken.. staat er heel klein, heel dun gedrukt bij... Waar is mijn bril... WÀT? Zijn ze nou helemaal van god los? 5600 Franken!
Dat verzin je!
Nee het staat er echt: Aanbieding, Van 5600 Franken nu voor slechts 4200 Franken. Een Aanbieding nota bene! Nu bij uw eigen Volvo dealer. Uw prijsvoordeel 1400 Franken...
Voor acht van die wielen kun je een auto kopen!
Wacht, er staan nog meer kleine lettertjes.
Lees eens voor, je hebt nu toch je bril op... Nou?
Kraftstoffverbrauch E, Nasshaftung C, Gerauschpegel 72dB.
Krijg nou wat! Zitten nog beroerde banden op ook! Nasshaftung C... Rijd je daar zo´n veilige Volvo voor...
En nog iets...
Wat?
Dat je voor het monteren van al dat moois nog even 25 Franken moeten bijbetalen...
WÀT?
Per wiel...
Zucht.
O tempora, o mores...

mvrgr, m´ns



.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
afentoe zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Over Ethiopie en de Kongo kunnen we kort zijn: de nieuwe auto verkopen zijn nagenoeg nul (enige duizenden stuks) en beperken zich waarschijnlijk tot hoge regeringsfunctionarissen. Splits per merk zijn niet te vinden, maar het zou me niets verbazen als het Mercedes aandeel boven de 80% schommelt.

Ik bekijk je lijsten met veel plezier, goed bezig (y)
In die 80% kan ik me echter niet vinden. Puur gevoelsmatig, zonder eender welke merkendiscussie (al dan niet opnieuw) aan te willen zwengelen, denk ik dat het aantal nieuw verkochte LandCruisers in veel Afrikaanse landen hoger ligt dan het hele merkengamma van Mercedes bij elkaar.

Ik weet dat het cynisch klinkt maar ik heb - bij wijze van uitzondering misschien zelfs - er goed over nagedacht.

Dat van die LC´s dacht ik eerst ook (en ik wil ook niet met honderd procent zekerheid beweren dat het niet zo is) , afentoe, tot ik me realiseerde dat een heleboel van die Laro´s en LC´s waarschijnlijk als gebruikte wagens ingeklaard worden o.a door buitenlandse bedrijven, hulporganisaties en ngo´s en safari-organisatoren etc. Daarvan rijden er tien-, nee honderdduizenden in Afrika rond. Uiteindelijk belanden die bij de lokale bevolking. Maar niet nieuw. En dat hoeft ook niet. Die Mercedes van de nieuwe minister moet wél nieuw zijn. (want de oude minister heeft zijn oude meegenomen - klinkt weer cynisch, ja) .
Echt die paar duizend nieuwe in Ethiopie of Kongo of Nigeria (allemaal landen met 80 miljoen inwoners en meer, en met honderdduizenden auto´s op de wegen) zijn geen Landcruisers maar Mercedessen, wat ik je brom.

Is ook goed mogelijk, jammer dat de openbare cijfers uit deze landen zo beperkt beschikbaar zijn.
Nigeria is overigens een vak apart. De grootste economie van Afrika, en niet te vergeten de grootste bevolking, met (geschat) slechts 10.000 verkochte nieuwe auto's vorig jaar... Vergeleken met de 561.000 (vijfhonderdeenenzestig) van Zuid-Afrika - tweede grootste economie, een derde van het aantal inwoners - echt belachelijk weinig. Inflatie en wisselkoersen hebben de Nigeriaanse markt in korte tijd volledig de das omgedaan.

Zweden is een prachtig land overigens, aanrader om eens naartoe te gaan. Zo misleidend zijn die "op elk plaatje een Volvo"-afbeeldingen overigens niet. ;)

EDIT: voor de geïnteresseerden, uit Zuid-Afrika zijn wel gedetailleerde cijfers te vinden van afgelopen maand (klik!)
 
afentoe zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
afentoe zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
Over Ethiopie en de Kongo kunnen we kort zijn: de nieuwe auto verkopen zijn nagenoeg nul (enige duizenden stuks) en beperken zich waarschijnlijk tot hoge regeringsfunctionarissen. Splits per merk zijn niet te vinden, maar het zou me niets verbazen als het Mercedes aandeel boven de 80% schommelt.

Ik bekijk je lijsten met veel plezier, goed bezig (y)
In die 80% kan ik me echter niet vinden. Puur gevoelsmatig, zonder eender welke merkendiscussie (al dan niet opnieuw) aan te willen zwengelen, denk ik dat het aantal nieuw verkochte LandCruisers in veel Afrikaanse landen hoger ligt dan het hele merkengamma van Mercedes bij elkaar.

Ik weet dat het cynisch klinkt maar ik heb - bij wijze van uitzondering misschien zelfs - er goed over nagedacht.

Dat van die LC´s dacht ik eerst ook (en ik wil ook niet met honderd procent zekerheid beweren dat het niet zo is) , afentoe, tot ik me realiseerde dat een heleboel van die Laro´s en LC´s waarschijnlijk als gebruikte wagens ingeklaard worden o.a door buitenlandse bedrijven, hulporganisaties en ngo´s en safari-organisatoren etc. Daarvan rijden er tien-, nee honderdduizenden in Afrika rond. Uiteindelijk belanden die bij de lokale bevolking. Maar niet nieuw. En dat hoeft ook niet. Die Mercedes van de nieuwe minister moet wél nieuw zijn. (want de oude minister heeft zijn oude meegenomen - klinkt weer cynisch, ja) .
Echt die paar duizend nieuwe in Ethiopie of Kongo of Nigeria (allemaal landen met 80 miljoen inwoners en meer, en met honderdduizenden auto´s op de wegen) zijn geen Landcruisers maar Mercedessen, wat ik je brom.

Is ook goed mogelijk, jammer dat de openbare cijfers uit deze landen zo beperkt beschikbaar zijn.
Nigeria is overigens een vak apart. De grootste economie van Afrika, en niet te vergeten de grootste bevolking, met (geschat) slechts 10.000 verkochte nieuwe auto's vorig jaar... Vergeleken met de 561.000 (vijfhonderdeenenzestig) van Zuid-Afrika - tweede grootste economie, een derde van het aantal inwoners - echt belachelijk weinig. Inflatie en wisselkoersen hebben de Nigeriaanse markt in korte tijd volledig de das omgedaan.

Zweden is een prachtig land overigens, aanrader om eens naartoe te gaan. Zo misleidend zijn die "op elk plaatje een Volvo"-afbeeldingen overigens niet. ;)

EDIT: voor de geïnteresseerden, uit Zuid-Afrika zijn wel gedetailleerde cijfers te vinden van afgelopen maand (klik!)


Ik natuuuuuurlijk klikken en aandachtig de cijfers van Z-Afrika bestuderen. Heel interessant.
in Z-Afrika zijn afgelopen maand 49.233 nieuwe auto´s verkocht.
Toyota, Volkswagen, Ford, Nissan zijn samen goed voor zo´n 30.000 stuks.
Mercedes-Benz heeft met een kleine tweeeneenhalf duizend een marktaandeel van 5%. Niet gering, maar geen reden je daar over op te winden.
Dat zijn de auto´s die in Z-Afrika zijn verkocht en in Z-Afrika zijn gebleven, daar op kenteken zijn gezet.

Ook zijn er in Z-Afrika in maart auto´s omgezet die NIET in Z-Afrika zijn gebleven. Die voor de export waren bedoeld. Volkswagen, Toyota, Ford én Mercedes Benz nemen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. MB zelfs ruim een derde: 9.255 voertuigen. Samen zo´n 27.500 duizend.
Bij Toyota en Ford gaat het daarbij vooral om z.g. light commercial vehicles. Pick-ups en bestelwagens. (Hilux en Rangerl)
Trouwens ook Isuzu, Nissan (Hardbody, een spartaanse pick-up) en Hyundai (H100 Bakkie) exporteren op enige schaal LCV´s en ook VW exporteert er ruim vijfhonderd LCV´s (vooral Amaroks en Caddy´s)
Ergo:
- 11.000 pick-ups en busjes,
- 16.500 personenwagens ( waarvan VW en MB samen bijna 16.000 .....)

Bij VW handelt de export zich vrijwel uitsluitend om personenwagens en wel de in Z-Afrika geproduceerde Polo (6.689 stuks) ,


Allemaal niets mis mee. Maar nu komt het, en ja, het staat er zwart op wit:
9.250 van de 9.255 door Mercedes Benz niet in Z-Afrika zelf verkochte, maar naar de buurlanden uitgevoerde auto´s zijn personenwagens.

Die zullen niet naar Europa of Azie of Amerika worden uitgevoerd schat ik. Drie keer raden waar die allemaal blijven.
Mercedes Benz geeft geen opgave van de typenspreiding...

mvrgr, m´ns
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
afentoe zei:
EDIT: voor de geïnteresseerden, uit Zuid-Afrika zijn wel gedetailleerde cijfers te vinden van afgelopen maand (klik!)

Ik natuuuuuurlijk klikken en aandachtig de cijfers van Z-Afrika bestuderen. Heel interessant.
in Z-Afrika zijn afgelopen maand 49.233 nieuwe auto´s verkocht.
Toyota, Volkswagen, Ford, Nissan zijn samen goed voor zo´n 30.000 stuks.
Mercedes-Benz heeft met een kleine tweeeneenhalf duizend een marktaandeel van 5%. Niet gering, maar geen reden je daar over op te winden.
Dat zijn de auto´s die in Z-Afrika zijn verkocht en in Z-Afrika zijn gebleven, daar op kenteken zijn gezet.

Ook zijn er in Z-Afrika in maart auto´s omgezet die NIET in Z-Afrika zijn gebleven. Die voor de export waren bedoeld. Volkswagen, Toyota, Ford én Mercedes Benz nemen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. MB zelfs ruim een derde: 9.255 voertuigen. Samen zo´n 27.500 duizend.
Bij Toyota en Ford gaat het daarbij vooral om z.g. light commercial vehicles. Pick-ups en bestelwagens. (Hilux en Rangerl)
Trouwens ook Isuzu, Nissan (Hardbody, een spartaanse pick-up) en Hyundai (H100 Bakkie) exporteren op enige schaal LCV´s en ook VW exporteert er ruim vijfhonderd LCV´s (vooral Amaroks en Caddy´s)
Ergo:
- 11.000 pick-ups en busjes,
- 16.500 personenwagens ( waarvan VW en MB samen bijna 16.000 .....)

Bij VW handelt de export zich vrijwel uitsluitend om personenwagens en wel de in Z-Afrika geproduceerde Polo (6.689 stuks) ,
Allemaal niets mis mee. Maar nu komt het, en ja, het staat er zwart op wit:
9.250 van de 9.255 door Mercedes Benz niet in Z-Afrika zelf verkochte, maar naar de buurlanden uitgevoerde auto´s zijn personenwagens.

Die zullen niet naar Europa of Azie of Amerika worden uitgevoerd schat ik. Drie keer raden waar die allemaal blijven.
Mercedes Benz geeft geen opgave van de typenspreiding...

mvrgr, m´ns

Inderdaad geen groot raadsel.
Denk dat Mercedes juist met die reden de typenspreiding liever niet openbaar maakt, als maar genoeg invloedrijke trouwe klanten daarom vragen... Geef ze eens ongelijk.
 
Ook even een Top 30 in elkaar geknutseld voor de verkoop in mrt 2018 [sup]van de auto´s die in Z-Afrika op kenteken worden gezet[/sup].

Z-Afrika per model maart 2018 (totaal bijna 50.000 stuks)

1 Polo Vivo 2736
2 Polo 2121
3 Toyota Fortuner 1274
4 Corolla 1189
5 Hyundai i10 1032
6 Renault Kwid 856
7 Ford Ecosport 813
8 Kia Picanto 789
9 Toyota Etios 696
10 Toyota Yaris 664
11 Datsun Go 610
12 Ford Everest 559
13 VW Tiguan 525
14 Hyundai i10 510
15 BMW 3-serie 506
16 Nissan Qashqai 489
17 Ford Fiesta 477
18 Toyota RAV4 463
19 Nissan X-Trail 440
20Toyota Avanza 425
21 Renault Clio 422
22 Hyundai Creta 413
23 Nissan Almera 408
24 Hyundai Tucson 400
25 Nissan Micra 398
26 VW Golf 381
27 Mazada CX-5 378
28 Ford Figo 370
29 Kia Rio 355
30 CX-3 349


De Polo Vivo (vorige model Polo + een sedan uitvoering daarvan) leidt afgetekend, voor de huidige Polo, waarvan het merendeel (alle? ) van de rest van de in Uitenhage geproduceerde exemplaren naar Europa wordt getransporteerd. MB (1823 personenwagens) geeft, als gezegd, geen cijfers over de de verdeling per model.

Overigens produceren de volgende automerken op grotere of kleinere schaal in Z-Afrika: Volkswagen, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Toyota en Nissan

mvrgr, m´ns
 
afentoe zei:
m'ns (afd. ae&d) zei:
afentoe zei:
EDIT: voor de geïnteresseerden, uit Zuid-Afrika zijn wel gedetailleerde cijfers te vinden van afgelopen maand (klik!)

Ik natuuuuuurlijk klikken en aandachtig de cijfers van Z-Afrika bestuderen. Heel interessant.
in Z-Afrika zijn afgelopen maand 49.233 nieuwe auto´s verkocht.
Toyota, Volkswagen, Ford, Nissan zijn samen goed voor zo´n 30.000 stuks.
Mercedes-Benz heeft met een kleine tweeeneenhalf duizend een marktaandeel van 5%. Niet gering, maar geen reden je daar over op te winden.
Dat zijn de auto´s die in Z-Afrika zijn verkocht en in Z-Afrika zijn gebleven, daar op kenteken zijn gezet.

Ook zijn er in Z-Afrika in maart auto´s omgezet die NIET in Z-Afrika zijn gebleven. Die voor de export waren bedoeld. Volkswagen, Toyota, Ford én Mercedes Benz nemen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. MB zelfs ruim een derde: 9.255 voertuigen. Samen zo´n 27.500 duizend.
Bij Toyota en Ford gaat het daarbij vooral om z.g. light commercial vehicles. Pick-ups en bestelwagens. (Hilux en Rangerl)
Trouwens ook Isuzu, Nissan (Hardbody, een spartaanse pick-up) en Hyundai (H100 Bakkie) exporteren op enige schaal LCV´s en ook VW exporteert er ruim vijfhonderd LCV´s (vooral Amaroks en Caddy´s)
Ergo:
- 11.000 pick-ups en busjes,
- 16.500 personenwagens ( waarvan VW en MB samen bijna 16.000 .....)

Bij VW handelt de export zich vrijwel uitsluitend om personenwagens en wel de in Z-Afrika geproduceerde Polo (6.689 stuks) ,
Allemaal niets mis mee. Maar nu komt het, en ja, het staat er zwart op wit:
9.250 van de 9.255 door Mercedes Benz niet in Z-Afrika zelf verkochte, maar naar de buurlanden uitgevoerde auto´s zijn personenwagens.

Die zullen niet naar Europa of Azie of Amerika worden uitgevoerd schat ik. Drie keer raden waar die allemaal blijven.
Mercedes Benz geeft geen opgave van de typenspreiding...

mvrgr, m´ns

Inderdaad geen groot raadsel.
Denk dat Mercedes juist met die reden de typenspreiding liever niet openbaar maakt, als maar genoeg invloedrijke trouwe klanten daarom vragen... Geef ze eens ongelijk.

Laat ik vooralsnog geen al te voorbarige conclusies trekken (had ik eigenlijk al gedaan, maar - boetekleed aan - hier is ruimte voor nader onderzoek, zal ik maar zeggen) , want ik heb net uitgevonden dat Daimler produceert in Z-Afrika. Het kan dus allemaal nog steeds meevallen...
Toch eerst eens uitzoeken welke typen ze daar in Z-Afrika maken. (vanavond weer)

mvrgr, m´ns
 
Ach wat, vanavond, afentoe. Mijn nieuwsgierigheid is te groot. En Google biedt ook nu direct uitkomst

Das Mercedes-Benz Werk East London ist Teil des globalen Produktionsverbunds für die C-Klasse mit dem Lead-Werk Bremen. Dazu gehören auch das Mercedes-Benz Werk Tuscaloosa (USA) und das Joint Venture-Werk BBAC in Peking (China). Am Ostkap Südafrikas werden C-Klasse Limousinen für Rechts- und Linkslenkermärkte für den Export produziert. Mit dem Produktionsstart der aktuellen C-Klasse im Mai 2014 wird bereits die vierte Fahrzeuggeneration der volumenstärksten Mercedes-Benz Baureihe gefertigt. Seit Sommer 2016 läuft die C-Klasse Limousine in East London auch als Plug-in-Hybrid vom Band. 1958 begann Car Distributers Assembly Ltd. mit der Auftragsfertigung für Mercedes-Benz Fahrzeuge. 1984 erwarb die ehemalige Daimler-Benz AG 50,1 Prozent von United Cars and Diesel Distributors UCDD. Seitdem ist das Unternehmen als Mercedes-Benz of South Africa (MBSA) registriert.

Zoveel voor wat getreft die 9.200 exportwagens van MB.
Bij deze mijn verontschuldigingen voor de overrappe gevolgtrekkingen.

mvrgr,
m´ns

PSssst, afentoe, hetgeen overigens natuurlijk niets zegt over die paar duizend nieuwe auto´s in Kenia, Tanzania, Nigeria, Kongo, Ethiopie, Mozambique etc etc.
En niets over die 1823 nieuwe MB personenwagens in maart in Z-Afrika zelf
En gelukkig weten we dat Ford met zijn Rangers, Toyota met zijn Hiluxen, Nissan met z´n Hardbody´s, Hyundai met z´n H100 Bakkies in Z-Afrika en Isuzu überhaupt verstandige auto´s voor het Afrikaanse continent exporteren.
 
Toch nog even reageren Joost.

Joost zei:
ben ik een watje, een nietsnuit die problemen uit de weg gaat, een looser, een duiker, noem het maar op.
Dat heeft niemand hier gezegd of gesuggereerd, volledig uit je eigen brein ontsproten.
Joost zei:
wel vanwege het gisteren ontvangen verzoek van een webmaster die vond dat het aantal karakters wat ik hiervoor had slecht strookte met de opmaak. Ik heb hier gehoor aan gegeven.
Wel heel heel toevallig, dat na ongeveer een jaar ineens de webmaster dat vraagt. Komt erg ongeloofwaardig over.
Joost zei:
Verder: Het schijnt dat iedereen hier heel goed kan aangeven wat ik wel en niet met mijn leaseauto waar ik geld voor betaal, wat mijn keuze is geweest moet doen.
Het is aan jou om te beslissen wat je met je geld doet en aan welke auto je dat wel of niet besteed. Echter: je hebt zelfs voor de goedkoopste oplossing gekozen, waarbij zelfs je vrouw aangaf, zou je dat nou wel doen? Nu rij je dus in een auto die vanaf het allereerste moment je niet bevalt.
Tussen de regels door laat je steeds weten dat die Volvo je niet bevalt. Dat je ook fysieke klachten ontwikkeld. Je "Joost nu een volvo, straks weer een Toyota"was dan ook meer dan aanwijzend.
Jij hebt blijkbaar een verkeerde keus gemaakt, maar val ons daar niet mee lastig.
Daarnaast blijf je Toyota maar verheerlijken, en roep je zaken over andere merken ( met name VW) die je met geen enkel bewijs kan staven en waar je als je daarop word aangesproken je stil houd. Dat is tevens tactiek van jou. Niet reageren.
Daarnaast is het inderdaad op het kinderachtige af, zoals ook Idefiqs vermeld dat toen we overstapten naar een nieuwe vorm, jij degene was die het heel naar vond dat je punten verdwenen. Je bleef inderdaad een poosje weg. Daar kan je niet de conclusie uit trekken dat als jij er niet bent er geen woorden zijn.
Joost zei:
Waldorf en Statler
Leuk gevonden, moet ik hartelijk om lachen, net als jij had kunnen lachen en reageren op mijn verhaaltje over jij en de Toyota dealer.
Joost zei:
Conclusie is dat omdat allerlei discussies altijd op een negatieve manier naar mij toe worden uitgelegd, dit medium mij meer nadelen dan voordelen biedt.
Joost, je moet doen wat je goed lijkt. Wat mij betreft ben je welkom. Je moet alleen eens ophouden met altijd maar het over Toyota te hebben en daarbij andere merken te bashen, dat stuit mij in ieder geval tegen de borst. Zeker als die feiten die je beschrijft nergens worden gestaafd ( zoals VW) en als je gegevens en feiten van Toyota net wat beter voordoet dan het is.
 
De Schaduw zei:
Zou je vrouw op dezelfde manier reageren als het om schoenen of tassen ging...? ;)

:D

Miniblogje, Schaduw, miniblogje. Faction, een mengeling tussen feiten en fictie. Dwz: het volvo magazine was er echt, plus de hele inhoud incl. de velgenaanbieding. Ook de bedragen heb ik niet verzonnen. Mijn vrouw heb ik er echter met de haren bijgesleept.

[sub]En sowieso heb ik geen interesse in nieuwe wielen. En Volvo velgen passen niet op onze Nissans. En die had ik net idd op 16 wielen laten leveren. 8 x 19" en voor de winter 8 x 17", op A1+ banden, En ik zie me nog niet gezellig met mijn vrouw samen op de bank een Volvo magazine lezen, of zelfs een Nissan magazine. Die heeft wel wat beters te doen, en ik ook. En ik heb ook alleen dat magazine opgeslagen om me op te winden over de accessoireprijzen (hoewel die eigenlijk wel meevielen) . Ik heb wel wat beters te lezen. Of anders wel te schrijven. En... en... en [/sub] :)

Was alleen verrast dat zelfs een zo in en in fatsoenlijk merk als Volvo in alle ernst met zulke 21" en 22" aanbiedingen voor normale XC60 en XC90 komt. En dan nog op baggerbanden. Noem me conservatief, maar ik voor mij vind eerlijk gezegd dat hele R-design al niet des Volvo´s...

mvrgr, m´ns
 
Joost veelrijder zei:
De beide heren hierboven zijn heel goed in staat elkaar de woorden na te spreken, jarenlang de voorbeelden hierover gelezen, het beeld van Waldorf en Statler komt op, maar ik denk dat Hans in de basis een man is met een goed hart. Zelfs Idefiqs, al heb ik eigenlijk nagenoeg nooit een goed gesprek met hem gehad, hier op dit medium dan. Iemand met zo'n argwanende geest is lastig voor mij in de omgang.

De vervelende discussies (waarvan ik me afvraag of sommigen ze écht zo vervelend vinden, maar dat terzijde) zal vast ook deels door mij komen, blijkbaar ben ik in staat irritaties op te roepen, knopjes in te drukken die zenuwtjes kunnen prikkelen. Ik steek hier graag de hand voor in eigen boezem. Het beste is dus dat er één de hielen ligcht en zoals jullie wellicht zullen begrijpen ben ik dat, net als met een aantal andere mensen waarvan de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat ik daar meer connecties meevoelde en al enkele jaren geleden zijn vertrokken. Het maandje rust was een prima testcase en proeft wat mij betreft naar meer.

Conclusie is dat omdat allerlei discussies altijd op een negatieve manier naar mij toe worden uitgelegd, dit medium mij meer nadelen dan voordelen biedt. Sommigen zullen dat narcistisch vinden, maar je gaat toch plussen en minnen met zoiets. Ik vind het oprecht jammer voor de leuke berichten met anderen, nieuwere mensen maar ook met M'ns die hier terugkwam. Helaas, maar het is niet anders.

Ik heb het ook een dagje laten rusten.

Jouw reactie sluit naadloos aan bij mijn beeldvorming van jou, Joost. Het ridiculiseren van de ervaringen van Hans en mij (Waldorf en Stadtler, zenuwtjes...) Ik pak het niet persoonlijk hoor, maak je niet ongerust. Je doet het namelijk - met andere woorden - bij iedereen die niet de genialiteit van Toyota herkennen. Wat natuurlijk mag, het geheel wordt er alleen niet sympathieker op.

Daarnaast schrijf je het verdwijnen van andere, wel gewaardeerde bloggers, impliciet aan Hans en mij toe. Dat Joost, is jouw aanname. Net zo goed als het een aanname van mij is dat het best eens zou kunnen dat jouw - in mijn ogen - dominante aanwezigheid en Toyota fixatie daar ook (deels) debet aan is. We weten het niet hé, we kunnen immers niet in hun hoofden kijken.

Je schrijft mij een argwanende geest toe Joost. Ik denk dat dit een heldere analyse van je is, naar jou toe is dit inderdaad spot-on(y). In PB heb ik dit nog even voor je verbijzonderd, dat dit niet zonder reden is weet een enkeling.

Ik heb je in real-life leren kennen als een aimabele, sociale en spontane persoonlijkheid. Helaas gaat achter die façade , in mijn beleving (!), een - en om jouw beeldspraak te gebruiken - een uiterst, laat ik het vriendelijk zeggen, donkere geest schuil. Dat is erg voor je, je zult er immers zelf het meeste last van hebben. Dan gaat zelfs 24/7-365 in de kerk zitten je niet helpen vrees ik. Ik denk dat je in je laatste regels genoemde aan jezelf toegeschreven karaktertrek inderdaad - ook - een goede zelfanalyse is.

Wat mij betreft ben je meer dan welkom, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik je niet zal missen. Maar hey, eerder door jouw genomen besluiten en afspraken bieden zoals we weten geen garantie voor de toekomst.;)

Tenslotte; Waar ik respect voor heb is de medebloggers die dingen kunnen laten zijn, zaken laten passeren. Dat is wijs en krachtig, ik kan dat niet altijd en dat is mijn grote zwakte.
 
m'ns (afd. ae&d) zei:
Noem me conservatief, maar ik voor mij vind eerlijk gezegd dat hele R-design al niet des Volvo´s...

mvrgr, m´ns

Dat ben ik volledig met je eens. Overigens welgemeende excuses dat ik de passage"je vrouw er bij de haren bij sleept" intern heb gevisualiseerd.:)
 
Idefiqs zei:
Tenslotte; Waar ik respect voor heb is de medebloggers die dingen kunnen laten zijn, zaken laten passeren. Dat is wijs en krachtig, ik kan dat niet en dat is mijn grote zwakte.

Daar sluit ik volledig bij aan. Is mijn zwakte ook, ik kan niet tegen onrecht, liegen of jokken en zeker niet tegen iemand die zich voor doet als gerespecteerd kerklid.
.( want je maakt mij niet wijs dat jij een bericht van de webmaster hebt gehad, foei, mag jij jokken ?)
 
ik mag inderdaad niet speculeren, , maar het is wel heel,heel toevallig dat dat ineens gisterenavond heeft plasts gevonden. Laat Joost maar bewijzen dat dat welzo is. Ik geloof er niks van ( en dat is intuitie)
 
Idefiqs zei:
Wat mij betreft is deze casus nu gesloten. Alles wat je aandacht geeft groeit

Ik zeg er ook niks meer over, ik heb wel wat anders te doen, dan zielige figuren een platform te bieden don't f.u.c.k. with a scorpion.
 
30715747_1644283679012371_5545848642327281664_o.jpg


Het ene ongelezen PM bericht van eergisterenavond lees ik trouwens niet (maar bewaar het wel), in het verleden had ik nog wel eens de gedachte dat er iets van een handreiking inzat, echter uit het verleden weet ik dat hier zaken instaan waar de honden geen brood van lusten. Ze zitten nog in het archief, voor het geval dat. Ik zal mezelf dit besparen. Spammen met berichten hoeft dus niet.
 
Joost veelrijder zei:
Het ene ongelezen PM bericht van eergisterenavond lees ik trouwens niet (maar bewaar het wel), in het verleden had ik nog wel eens de gedachte dat er iets van een handreiking inzat, echter uit het verleden weet ik dat hier zaken instaan waar de honden geen brood van lusten. Ze zitten nog in het archief, voor het geval dat. Ik zal mezelf dit besparen. Spammen met berichten hoeft dus niet.

Je bent vrij alles te posten Joost, ik ben in PM altijd netjes gebleven.

Zelfs na (strafbare) bedreigingen en chantagepogingen van jouw kant.

Het is en blijft overigens bij één bericht.
 
@Joost

We kunnen ons archief natuurlijk allebei aan de mods sturen, laat zij de inhoud maar beoordelen. Doen?

Zullen we eens zien waar "de honden geen brood van lusten".
 
Terug
Bovenaan