Joost nu een Volvo maar straks weer een Toyota zei:
Tja Hans, dat is een onderbuikgevoelvraag, bij sommige segmenten vind ik andere merken zelfs aantrekkelijker. Zo vind ik in Mazda 3 sedan één van de allermooiste auto's in het C-segment en zeker fraaier dan bv een Auris station. Ik zit me nu ook te bedenken waarom ik van Toyota's houd. Het is de binding met het merk, ik heb vorige jaar nog een hele leuke dag bij de importeur gehad en dat kwam niet alleen omdat we met Ireen Wúst op de foto konden. Het is voor mij een bepaalde vanzelfsprekendheid, die misschien voor buitenstaanders angstaanjagend is.
En als ik het rijtje afga:
-Aygo: pruttelding, zou ik niet willen hebben
-Yaris: Een Clio of een oudere Suzuki Swift zijn fraaier, maar OK hebben niet de prettige en zuinige hybridetechniek
-Auris: zie hierboven
-C-HR: Een Qasqai of CX-5 is ruimer en ook fraai
-Verso: OK hier kan ik eigenlijk geen andere meer aantrekkelijke tegenhanger voor verzinnen
-Avensis: Ook dit vind ik één van de meest aantrekkelijke auto's in het D-segment, zeker in de station uitvoering
Het net maar net waar je iets mee vergelijkt, Joost: Een Juke en een CX-3 zijn juist weer
kleiner dan een C-HR
Het is maar net of je omhoog of omlaag kijkt.
De RAV4 (schittert door afwezigheid op jouw lijstje - expres? ) lijkt me eerder dan de CH-R in de categorie CX-5 te zitten, die beiden (CX-5 en RAV4 ) in de Australische pers bijvoorbeeld steevast met de Outlander, de CR-V, de X-trail, Kuga (Escape) , Tucson, Sportage en de Tiguan worden vergeleken, en vrijwel nooit met de Cherokee, XC60, Q5, Discovery Sport, Kodiaq, Stelvio, Santa Fe, GLA, GLC, X1, Koleos, F-Pace, E-Pace, 5008, QX50, DS7, X3, Sorento (om er maar een paar te noemen) , hoewel ik vind dat die vliegers niet helemaal opgaan. Dan wel helemaal niet opgaan.
En dat
niet terzijde, want:
welke auto moet/kun/mag/wil/zou je eigenlijk met welke vergelijken?
Voordat het ´oneerlijk´ wordt, bedoel ik - vooral als je ziet welke auto´s door vnl. amerikaanse en russische would-be autojournalisten op youtube met elkaar vergeleken worden - soms ronduit hilarisch, en niet eens opzettelijk.
Moet/kun/mag/wil/zou je een Avensis station vergelijken met een 318i Touring (prijs, cylinderinhoud) of met een 5201 Touring (kofferbakvolume) ?Of, omdat ie er qua lengte precies tussenin zit, met allebei? Of met geen van beide, omdat BMW
premium zou zijn en een Toyota "maar" een Toyota? En in dier voege alleen vergelijkbaar met Passat, Mondeo, Insignia, Mazda 6, Talisman - auto´s van andere volume-producenten, ofschoon er wrschlk meer 3tjes verkocht worden dan Talismannen (ik heb het eerlijk gezegd niet nageslagen, maar het lijkt me alleszins aannemelijk) .
[size=x-large]
Met welke auto/auto´s vergelijk je zelf je huidige?[/size]
(of je vorige of je volgende) En op grond van welke criteria juist die auto´s - en gaan andere vergelijkingen in jouw ogen mank?
Welke overeenkomsten moeten/mogen/kunnen twee, drie, vier, of meer wagens hebben, opdat een vergelijking op zijn plaats lijkt? En welke - en hoeveel - verschillen en afwijkingen zijn mogelijk c.q. acceptabel, voordat het een merkwaardige of in jouw ogen zelfs scheve vergelijking wordt?
Prijs? Brandstofsoort? Brandstofverbruik? Uitrusting? Carrosserievorm? Segment? Lengte? Hoogte? Breedte? Aandrijving? Transmissie? Gewicht? Cylinderinhoud? Compressieverhouding? PK´s? Koppel? Acceleratie? Topsnelheid? Hoeveelheid turbo´s? Productie-aantallen? Restwaarde? Kosten /mnd? Belading? Trekgewicht? Aantal portieren? Aantal zitplaatsen? Bandenmaat? Bandenmerk? Instaphoogte? Bodemvrijheid? Kofferbakvolume? Kofferbaklengte? Doorlaadmogelijkheden? Achterpassagierruimte? Klokkenwinkel? Doelgroep? Off-road capaciteiten? Land van herkomst? Veiligheidssystemen? Euro-NCAP sterren? Levertijd? Kleur? Kleurenpalet? Accessoires/Modificatiemogelijkheden? Optielijstprijzen? Wegligging? Handling? Gevoel van ruimte? Hoe het dashboard eruit ziet? Hoe het aanvoelt?
En dan vergeet ik er vast nog een dozijn.
mvrgr,
m´ns
[sup]PSssst, nee, ik heb geen Paasvakantie, mannen (volgende week) - maar probeer wakker te blijven tussen de stapels toetsen die ik moet corrigeren[/sup]
.