Eerste leaseauto kiezen LASTIG!

A

Anoniem

Guest
Goedenavond allen!

Ik mag vanaf 1 januari 2021 mijn eerste leaseauto uitkiezen.
Het budget is €950,- op 48 maanden en 45000km per jaar.
Kwa opties wil ik wel een “volle” auto maar daar hangt ook weer 10% van de aanschafprijs aan.

Kwa model mag het een hatchback zijn maar ook een sedan of suv.
Ik heb nu een short list gemaakt van auto’s waar wij al in hebben proef gereden.

1) Bmw 1 serie
2) Mercedes CLA
3) Mazda CX30

Ik zou graag wat meer auto’s willen proberen en uiteindelijk de beste te kiezen..

Wie heeft er tips en de onderbouwing van de auto!?

Alvast bedankt voor het mee denken.

Fijne avond!

Hangt natuurlijk helemaal van je eisen af ( met name omtrent ruimte en gebruik zoals aantal kilometers/afstanden, etc. )

Als tegenhanger voor de Mazda zou je voor de spiksplinternieuwe Opel Mokka kunnen gaan.

Gezien bovenstaande auto's heb je inderdaad een goed budget om zowat alles tot en met het "premium" C-segment te kiezen, dus een flinke taak voor de boeg.

Veel plezier en succes met nemen van een beslissing. (y)

3 verschillende auto's.

De 1 is een hatch.
De CLA is een sedan.
De CX30 een kleine SUV.
Een dikke 118i kost je 50k (ben er toevallig zelf mee bezig voor iemand).
De CLA heeft een heel gaaf dashboard. Qua rijgedrag zou ik denk ik de 1 kiezen. Qua interieur ruimte wint de 1 het denk ik van de CLA.
De CX30 ken ik niet, maar denk wel meer waar voor z'n geld.

Ipv de cla de a-klasse sedan die is meer ingetogen sjiek.

Audi a3 sedan/hatchback

Mazda 3 sedan/hhatchback

Kia proceed

Hyundai i30 fastback

Honda civic sedan/liftback

SSander zei:
Een dikke 118i kost je 50k (ben er toevallig zelf mee bezig voor iemand).

Nou...dan heb je wel een vrij veelomvattende definitie van 'dik'. Hij is natuurlijk veel te duur maar er staat een 118i bij de reviews die toch best 'dik' genoemd mag worden, en die heeft kennelijk 43k gekost. Nog steeds een knettergek bedrag, overigens. Maar goed, ieder het zijne ;)

Van het genoemde rijtje zou mijn stem naar de CLA gaan, met het advies om ook even naar de A-klasse limousine te kijken. Beide zijn voor rond de eerder genoemde 43k in een nette uitvoering te rijden (Business AMG meen ik). Qua uitstraling en afmetingen is zo'n CLA wat mij betreft meer een auto die zo'n prijs rechtvaardigt dan de BMW.

Maar misschien is het ook wel aardig als de TS een inkijkje geeft in wat hij verstaat onder 'een beetje premium'...

Tja, met deze beperkte info kunnen we niet zoveel.
Wat er mogelijk is hangt van je budget af, door alleen te zeggen "Het budget is gelukkig aardig hoog." worden we niets wijzer.
Naast kilometers (45.000 per jaar) is ook de looptijd en het budget (in euro's) per maand van belang.

In de lease kan het namelijk zo zijn dat een duurdere auto goedkoper is qua leasetarief dan een goedkopere, dit wordt doorgaans veroorzaakt door het verschil in restwaarde.

Ik heb nu een short list gemaakt van auto’s waar wij al in hebben proef gereden.

1) Bmw 1 serie
2) Mercedes CLA
3) Mazda CX30

In welke uitvoeringen? Full option met werkelijk het hele boekje aangekruist of kun je ze voor jouw budget nipt rijden in crisis uitvoering?
In het eerste geval kun je bijv. ook voor een redelijk uitgeruste 3-serie gaan bijvoorbeeld, in het laatste geval zou ik dan liever gaan voor een lekker uitgeruste Opel Astra, Ford Focus, VW Golf, Renault Megane etc.

Kortom, geef meer informatie...

Ik vind 45000 dermate veel dat ik echt op comfort zou uitkiezen: automaat, adaptive cruise, dikke stoelen, lange wielbasis etc. Misschien ben je een harde gespierde spijker maar als lichaamsklachten bekend zijn dan zou een 1-serie wel eens wat hard kunnen zijn.
Een mooie MINI?? (Geen comfort maar wel premium)

Meer comfort: Volvo V40, Kia Ceed of Sportage, 308, 3008 (mooi interieur, stoere bak). Tucson, Skoda suvs, etc..

V0RQ zei:
Ik vind 45000 dermate veel dat ik echt op comfort zou uitkiezen: automaat, adaptive cruise, dikke stoelen, lange wielbasis etc. ......

Precies dat!
Opel Insignia, met de AGR stoelen

opel-insignia-2020-5.jpg

Guus Leferink zei:
V0RQ zei:
Ik vind 45000 dermate veel dat ik echt op comfort zou uitkiezen: automaat, adaptive cruise, dikke stoelen, lange wielbasis etc. ......

Precies dat!
Mooi natuurlijk maar de gedachte dat je voor 45k km/jaar per se zo'n grote auto zou moeten hebben is onzin. C-segmenters bieden ruim voldoende comfort, en groter is ook meer gedoe met parkeren. Meer rijden is doorgaans ook meer parkeren, dus ook een relevant gegeven.

Ook die automaat is nogal subjectief. Zelf doe ik 45000/jaar in een handgeschakelde Focus ST-Line, heerlijk. Moet er niet aan denken dat de koppeling van mijn auto bediend wordt door een stel elektronische kaboutertjes met een eigen willetje. ACC vind ik wel een fijne toevoeging maar is ook een smaakkwestie.

DeeTwee zei:
Guus Leferink zei:
V0RQ zei:

Precies dat!

https://www.top10motor.com/wp-content/uploads/2019/12/opel-insignia-2020-5.jpg
Mooi natuurlijk maar de gedachte dat je voor 45k km/jaar per se een grote auto zou moeten hebben is onzin. C-segmenters bieden ruim voldoende comfort. Ook die automaat is nogal subjectief. Zelf doe ik 45000/jaar in een handgeschakelde Focus ST-Line, heerlijk. Moet er niet aan denken dat de koppeling van mijn auto bediend wordt door een stel elektronische kaboutertjes met een eigen willetje. ACC vind ik wel een fijne toevoeging maar is ook een smaakkwestie.

Zo zie je maar dat iedereen verschillend is! :D
Het kan mij niet comfortabel genoeg en ik zou nooit meer anders willen dan een automaat
ACC is een goede tip en let bij veel kilometers per jaar ook op het geluidscomfort van de auto

Tsja, maar groter is niet altijd comfortabeler. Toen ik van een 2012 Mondeo overstapte naar een 2016 Astra (met die fijne AGR stoelen), nam het comfort op alle fronten significant toe. Qua onderstel, zitten, geluid. Terwijl de Astra ook nog eens veel leuker was om te rijden dan de Ford.

Nou vind ik de Insignia in dezen wel een beter voorbeeld. Opel mengt toch wat meer comfort in de onderstelmix. Maar de Astra is ook al heel erg goed wat dat betreft.

V0RQ zei:
Ik vind 45000 dermate veel dat ik echt op comfort zou uitkiezen: automaat, adaptive cruise, dikke stoelen, lange wielbasis etc. Misschien ben je een harde gespierde spijker maar als lichaamsklachten bekend zijn dan zou een 1-serie wel eens wat hard kunnen zijn.
Een mooie MINI?? (Geen comfort maar wel premium)

Meer comfort: Volvo V40, Kia Ceed of Sportage, 308, 3008 (mooi interieur, stoere bak). Tucson, Skoda suvs, etc..
De volvo V40 is zeker een hele mooie auto maar die is niet meer samen te stellen, dan kom je bij de XC40 uit maar die is in een leuke uitvoering te duur naar mij mening.
Kia Ceed is zeker mooi, daar ga ik ook nog kijken.

DeeTwee zei:
Tsja, maar groter is niet altijd comfortabeler. Toen ik van een 2012 Mondeo overstapte naar een 2016 Astra (met die fijne AGR stoelen), nam het comfort op alle fronten significant toe. Qua onderstel, zitten, geluid. Terwijl de Astra ook nog eens veel leuker was om te rijden dan de Ford.

Nou vind ik de Insignia in dezen wel een beter voorbeeld. Opel mengt toch wat meer comfort in de onderstelmix. Maar de Astra is ook al heel erg goed wat dat betreft.
Nieuwe insignia is zeker een toffe bak, de Astra vind ik persoonlijk niet zo heel mooi..

Een beetje afwijkend, maar wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-2008-diesel-2020-49628045

Allemaal ook wel een beetje afhankelijk of brandstof is inbegrepen in je leasebudget, maar een CLA in business solution luxury of amg is al aardig aangekleed.
Een BMW 2 gran coupé is een beetje hetzelfde idee (en in het echt veel mooier dan op de plaatjes. Misschien nog een Peugeot 508 overwegen?

Met 45.000 km per jaar zou ik vooral selecteren op comfort.

Goede stoelen.
Rustig en comfortabel rijgedrag.
Automaat.

Bijvoorbeeld:

Citroën C5 Aircross
Peugeot 508
Kia Xceed
Etc.

Let ook op je banden. 19" en sportonderstel kan een auto dik aankleden, maar als je echt lekker relaxed wil cruisen wil je liever "normaal'

@Deetwee zeg nou eens heel eerlijk: 45000km schakelen of gewoon één voet, rechterhand altijd vrij, alleen dan heb je echte ACC, nul voeten nodig in de file. Heerlijk!!

45000km in een handgeschakelde Ferrari/M4/911 lijkt me ook tof, maar gezond verstand zegt toch wel: automaat

ak2 zei:
Met 45.000 km per jaar zou ik vooral selecteren op comfort.

Goede stoelen.
Rustig en comfortabel rijgedrag.
Automaat.

Bijvoorbeeld:

Citroën C5 Aircross
Peugeot 508
Kia Xceed
Etc.

Kia ziet er tegenwoordig goed uit, we gaan binnenkort ook kijken bij de gewone Ceed!

Kia Proceed zou mijn keuze zijn, maar een gewone Ceed is iets goedkoper. Heeft ACC als je m met automaat bestelt.

Nu het budget en het aantal kilometers wel duidelijk zijn kunnen we gerichter gaan kijken.
Volgens directlease zou dit zelfs ook moeten passen binnen jouw budget en eisen. Dan heb je een SUV met 300 pk, Automaat en 4x4. Moet je uiteraard wel af en toe de stekker eraan hangen. ;) ( of niet natuurlijk, afhankelijk van wel/niet inclusief brandstof en "onbeperkte" brandstofpas ).

Met 45K per jaar kun je ook voor een zuinige, krachtige en comfortabele Toyota Corolla (Touring Sports) of C-HR 2.0 Hybrid gaan of voor een volledig elektrische auto met een flinke actieradius b.v. de Kia e-Niro.

Barri zei:
Kia Proceed zou mijn keuze zijn, maar een gewone Ceed is iets goedkoper. Heeft ACC als je m met automaat bestelt.
Die is inderdaad nog dikker dan de normale Ceed!
Wel een hele sloep aan auto, dat hebben wij niet per se nodig maar voor dat uiterlijk!

Total Loss zei:
Nu het budget en het aantal kilometers wel duidelijk zijn kunnen we gerichter gaan kijken.
Volgens directlease zou dit zelfs ook moeten passen binnen jouw budget en eisen. Dan heb je een SUV met 300 pk, Automaat en 4x4. Moet je uiteraard wel af en toe de stekker eraan hangen. ;) ( of niet natuurlijk, afhankelijk van wel/niet inclusief brandstof en "onbeperkte" brandstofpas ).
Volgens mij gaat dat wel veel bijtelling kostten met leuke opties.. de brandstof zit er wel bij trouwens.

Jeffry 5044203 zei:
Barri zei:
Die is inderdaad nog dikker dan de normale Ceed!
Wel een hele sloep aan auto, dat hebben wij niet per se nodig maar voor dat uiterlijk!

Misschien de i30 fastback ook nog iets? Zie test video i30 fastback proceed

https://youtu.be/axkRPM-mwfk

Het hele c-segment van de volkswagen groep is ook allemaal recent ververst. De nieuwe 5 deurs octavia is ook gaaf heeft ook iets 5 deurs coupé achtig.

V0RQ zei:
Let ook op je banden. 19" en sportonderstel kan een auto dik aankleden, maar als je echt lekker relaxed wil cruisen wil je liever "normaal'

@Deetwee zeg nou eens heel eerlijk: 45000km schakelen of gewoon één voet, rechterhand altijd vrij, alleen dan heb je echte ACC, nul voeten nodig in de file. Heerlijk!!

45000km in een handgeschakelde Ferrari/M4/911 lijkt me ook tof, maar gezond verstand zegt toch wel: automaat

Met mijn vorige auto heb ik gemiddeld 44.000km per jaar gemaakt, dat is geen 45.000km dus misschien dat die laatste 1.000km wel het verschil maken, maar ik heb een automaat niet gemist.
Vind het ook gek dat veel km's gelijk staan aan veel file rijden, ik sta/stond nooit in de file. Het is ook te hopen van niet, want met zoveel kilometers zit je al lang genoeg in de auto als je dan ook nog eens zeer langzaam rijdt wordt die tijd alleen maar langer.

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen. Ook nu heb ik bewust niet voor een automaat gekozen. Kost vaak toch een flink stuk extra en daar kies ik liever andere zaken voor uit.

B Real zei:
V0RQ zei:

Met mijn vorige auto heb ik gemiddeld 44.000km per jaar gemaakt, dat is geen 45.000km dus misschien dat die laatste 1.000km wel het verschil maken, maar ik heb een automaat niet gemist.
Vind het ook gek dat veel km's gelijk staan aan veel file rijden, ik sta/stond nooit in de file. Het is ook te hopen van niet, want met zoveel kilometers zit je al lang genoeg in de auto als je dan ook nog eens zeer langzaam rijdt wordt die tijd alleen maar langer.

Kortom, zoveel mensen zoveel wensen. Ook nu heb ik bewust niet voor een automaat gekozen. Kost vaak toch een flink stuk extra en daar kies ik liever andere zaken voor uit.
Daar kan ik wel mee inkomen, automaat rijd wel fijn maar schakelen heeft nog nooit verveeld. Soort luxe probleem haha.

Ik heb bij mijn huidige auto (Mégane IV GT205) zelfs bij de dealer gevraagd of hij er ook als handbak kwam :). Ik rij 30.000 per jaar, nagenoeg niet in files en het leek me betrouwbaarder. Inmiddels 70.000 km in 2,5 jaar op de klok en ik zou de automaat niet meer willen missen. Ok, soms grijp ik in met de flippers aan het stuur, zeker bij even lekker sportief rijden, maar verder: héérlijk.

Zou ik het als optie aanvinken? Hm, inmiddels wel, maar als het budget het niet toe laat zou ik voorrang geven aan andere zaken. Xenon of led-verlichting bijvoorbeeld ipv achterhaalde halogeen-verlichting. Fatsoenlijke navigatie en geluid, een gave kleur en wielen, etc. Nu heb ik alles in één pakket, de looks, de go en het gemak van een snelle automaat, maar ik snap het wel dat de keuze lastig kan zijn.

950,- is inclusief brandstof neem ik aan? En wat wil je aan bijtelling kwijt zijn?
Ik had bij mijn vorige auto een leasebudget van 960,- (48 maanden, 35k/jaar) maar wilde ook de fiscale prijs in de buurt van de 30.000,- houden. Dan kom je al snel bij de Franse merken uit, met als nadeel dat de auto's meer afschrijven en dus de leaseprijs hoger is.

Laatste tip: luxe aankleden is leuk, maar als er geen gang in zit gaat het alsnog vervelen. Ligt aan je rijstijl / behoefte uiteraard, maar ik stapte van een privé hothatch over naar een 130 pk station. Poe, dat was wennen. Uiteindelijk went het, maar 200+ pk in een station is een stuk prettiger :)

V0RQ zei:

Ik heb jaren geleden een civic hybrid gereden. Traploze automaat icm hybride, een van vloeiendste en comfortabelste aandrijflijnen die ik me voor kan stellen. Echter, daarna toch heel bewust weer voor handgeschakeld gekozen. Kilometrages zijn over de jaren altijd 40-45 duizend geweest, dus daar lag het niet aan.

Ik ben niet mordicus tegen een automaat, alleen wel tegen de suggestie '45k per jaar rijden DUS een automaat nemen'. Die suggestie komt een beetje voort uit de gedachte dat koppelen en schakelen zoveel inspanning zou vergen. Maar dat is het niet (tenzij je er fysiek niet (goed) toe in staat bent uiteraard).

En die suggestie komt ook een beetje voort uit de gedachte dat een automaat per definitie comfort- en rijplezierverhogend zou zijn. Maar dat klopt wat mij betreft dus ook niet. Vrij recent heb ik nog gereden met de zeventraps DCT van Kia. Dat is een moderne dubbelekoppelingsautomaat die volgens de meeste media 'prima' is: Ik vond de schakelacties te lang duren en dus niet vloeiend, en zie daardoor geen meerwaarde. De achttrapsautomaat van Aisin in de Peugeot 508 vond ik beter, maar net als veel automaten met veel versnellingen resulteert een beetje extra gasgeven te vaak in ver terugschakelen. Vind ik niet prettig, de motor schiet in de hoge toeren, en in combinatie met een turbomotor die juist laag in de toeren al veel koppel heeft is dat nergens voor nodig, of werkt zelfs averechts. En dan gaat mij dat irriteren.

Tel daarbij op de automaten meestal extra investering vergen, en ik kom tot de conclusie dat ook vandaag de dag een automaatbak geen vanzelfsprekende keuze is of zou moeten zijn, als handgeschakeld ook mogelijk is.

Dan nog even over ACC: In mijn beleving is dat ook niet perfect, het nodigt toch vaak uit om zelf in te grijpen. Ik gebruik het in principe altijd, maar de enige keer dat het volledig tot zijn recht komt is op enkelbaans wegen waar je braafjes je voorligger volgt. Het werkt bijvoorbeeld erg prettig bij al die Baustellen in Duitsland. Maar dan maakt het echt niet zoveel uit of het icm automaat of icm handbak is.

DeeTwee zei:
V0RQ zei:

Ik heb jaren geleden een civic hybrid gereden. Traploze automaat icm hybride, een van vloeiendste en comfortabelste aandrijflijnen die ik me voor kan stellen. Echter, daarna toch heel bewust weer voor handgeschakeld gekozen. Kilometrages zijn over de jaren altijd 40-45 duizend geweest, dus daar lag het niet aan.

Een CVT vergelijken met een automaat is ook niet realistisch.... Ik zou mijn 8 traps automaat nu niet meer willen missen, maar de multitronic CVT in mijn Audi A5 vond ik een jankend drama, waarin ik weer naar een handbak verlangde. Nu rijdt je een dubbele koppelings automaat, die ook niet vergelijkbaar is met een "traditionele" automaat.
Het is niet voor niets dat in het luxesegment bijna alleen traditionele automaten worden toegepast.
Ik ben het met je eens dat een handbak helemaal geen straf hoeft te zijn, maar met regelmatige files zou ik geen handbak meer willen.....

Als je iets tussen een SUV en Hatchback wilt, kun je ook eens kijken naar de Focus Active 155pk hybrid.
Zo ziet die er uit: https://www.ford-a1.nl/personenauto/detail/384861

Rijdt sportief als een BMW, maar relatief zuinig en je kunt alles aanvinken in de optielijst.

Majortom zei:
Een CVT vergelijken met een automaat is ook niet realistisch.... Ik zou mijn 8 traps automaat nu niet meer willen missen, maar de multitronic CVT in mijn Audi A5 vond ik een jankend drama, waarin ik weer naar een handbak verlangde. Nu rijdt je een dubbele koppelings automaat, die ook niet vergelijkbaar is met een "traditionele" automaat.

Nee, ik rij nu dus handgeschakeld. Die DCT was slechts een proefrit, maar ik was er dus niet van onder de indruk. De achttrapsautomaat in de peug 508 was ook tijdens een proefrit, die bak is dezelfde als in jouw Volvo. Vond ik ook een stuk aangenamer, superieur aan de genoemde DCT, maar was in die bewuste auto wel gekoppeld (haha) aan de 225 pk GT benzineversie. Typisch een motor met over een vrij breed toerengebied aanzienlijk meer kracht dan ik gewend was en zelf zou mogen rijden bovendien. Zelf was ik namelijk verplicht een diesel te nemen en noopte het budget mij tot de 1.5hdi met 130 pk, maar daar kon ik dus helaas geen proefrit in doen. Mijn angst was die motor met die bak een nerveus ding zou worden dat in praktijk erg vaak en erg ver terug zou schakelen. Obv wat ik lees en zie was die angst ook wel enigszins gegrond.

Het fileverhaal is natuurlijk wel altijd een goed argument om toch voor een automaat te kiezen, een enkele keer begint het voetenwerk in de file me ook wel tegen te staan. Maar kennelijk onvoldoende om extra budget vrij te maken voor die automaat.

DeeTwee zei:
Het fileverhaal is natuurlijk wel altijd een goed argument om toch voor een automaat te kiezen, een enkele keer begint het voetenwerk in de file me ook wel tegen te staan. Maar kennelijk onvoldoende om extra budget vrij te maken voor die automaat.[/quote

Helemaal mee eens....het blijft een persoonlijke afweging. In mijn S80 had ik ook een handbak en ik vond het in de files toen eigenlijk geen probleem. Dat veranderde pas toen ik gewend raakte aan het gemak van een automaat....Alle automaten die ik gehad heb, waren ook gekoppeld aan vrij sterke , motoren en dat scheelt wellicht ook....Als de topicstarter in een redelijk filevrije regio woont is het misschien helemaal geen issue....

Ik rij nu in mijn eerste automaat, wat ik veel eerder had moeten doen. Wat een verademing, zeker in de file gecombineerd met ACC en autopilot.

Terug
Bovenaan