Eerste auto: Skoda Octavia RS is weg!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniem
  • Startdatum Startdatum
Wat is jullie mening over de yatour icm USB stick?
Ik heb er al ruim een jaar een in mijn auto zitten en regelmatig loopt dat ding gewoon vast.. (ik heb het nog niet geprobeerd met een aangeraden mini sd kaart)

matthijs-b zei:
Nog steeds gefascineerd door je RS!
Ik heb toevallig zelf ook vorige week een Yatour ingebouwd in de coupe. Werkt perfect! Ik ga m ook nog precies zo wegbouwen als jij gedaan hebt. Nu ligt ie los op de asbak. Maar hij komt onder de radio.

173A6910-8C66-4D9E-9228-BC6D452F2184_zps064x9t1e.jpg

Ik ben er ook inderdaad erg blij mee! Werkt inderdaad lekker. Zal je interieur wel een stuk ten goede komen als je hem wegbouwt gok ik zo!
Ik heb er nog over na zitten denken om hem in het handschoenenkastje te bouwen, maar dit vind ik op zich ook mooi staan en het is natuurlijk een stuk handiger als je iets wilt wisselen.

From zei:
Wat is jullie mening over de yatour icm USB stick?
Ik heb er al ruim een jaar een in mijn auto zitten en regelmatig loopt dat ding gewoon vast.. (ik heb het nog niet geprobeerd met een aangeraden mini sd kaart)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de USB-poort nog niet gebruikt heb. Tot nu alleen de aux-poort en daar heb ik nog geen problemen mee ondervonden. Wel klinkt het geluid zeer matig, maar de standaard boxen van de Octavia zijn dan ook niet geweldig. Toch heb ik het idee dat het geluid een stuk beter is als ik radio luister, al weet ik niet of de radio de instellingen voor bass ed apart opslaat voor elke source. Dat moet ik nog eens proberen.

Overigens denk ik dat ik voor het dagelijks gebruik voor een SD-kaart ga. Geen geklooi met kabels en een telefoon die ergens los rondslingert en het oogt iets mooier dan een uitstekende USB-stick. Misschien dat ik op lange termijn hem ga uitbreiden met de bluetoothmodule.
Eerst alles eens uitproberen iig!

Kwaliteit vd Yatour is minimaal hetzelfde. (Ligt er natuurlijk ook aan of je je muziek op 180kb/s of 329kb/s downloadt).
Bij grote muziekbestanden op de usb doet ie inderdaad raar. Normale liedjes geen probleem.

Je moet de usb op FAT16 formatteren. En dat kan alleen maar tot 4gb sticks.

Ik heb tot nu toe alleen de aux-poort gebruikt en dan gestreamed via Spotify (althans, ik heb m'n playlists die ik offline beschikbaar heb gemaakt geluisterd (:P) ), dus aan de kwaliteit van de mp3's kan het niet liggen zou je zeggen. Ik vermoed dat de radio voor de cd-wisselaar niet de bass-instellingen en dat soort dingen heeft meegenomen van hoe ik het bij de normale radio heb ingesteld, al bedacht ik me dat net pas en heb ik dat dus nog niet daadwerkelijk bekeken.

@RicoVld
Ik heb het kenteken niet goed kunnen zien,maar volgens mij heb ik je van de week gezien in Vld-West.
Wat het stuur betreft,ik heb bij mijn auto leder verf gebruikt,werkt vrij aardig.
Mooie auto trouwens,er staat hier in de buurt een blauwe,verder zie je deze auto's niet zo vaak.

Ik heb zelf goede ervaring met de Parrot MKI 9200 carkit. Van een Yatour had ik nog nooit gehoord, maar als ik het zo lees, beschikt een MKI9200 over dezelfde functies (sd en kabel voor usb, aux en iphone), daarnaast ook natuurlijk nog de handsfree belmogelijkheid). Bij mij is de geluidskwaliteit eigenlijk beter dan standaard de radio, maar dan spreek ik natuurlijk wel over een andere type auto.

Het is vrij lang stil geweest rond de RS. Hij tuft gewoon lekker rustig door zonder enige problemen, waar ik ook heen ga. Dagje Duitsland gedaan en hele stukken met kruissnelheden van ver boven de 200: geen enkel probleem. Het dagelijks woonwerkverkeer: geen centje pijn.
Het enige is dat het lampje van het motormanagement nog steeds een beetje een eigen willetje heeft. Af en toe brandt ie, af en toe staat ie uit. Inmiddels is het lampje al bijna 3 weken uit, dus dat is prima!

Kortom, er was weinig te melden over Octo, zoals hij inmiddels gedoopt is. Tot vanavond dan. De doos met spullen begon toch behoorlijk in de weg te staan, dus ondanks mijn 2 linkerhanden heb ik toch een gereedschapskist uit de schuur gepakt en ben aan de slag gegaan.
Als eerste heb ik er nieuwe ruitenwisser opgezet, maar dat vond ik niet interessant genoeg om te fotograferen :}

Vervolgens een ander klusje wat ik binnen enkele minuten af had: een naamloze kentekenplaat.
Voor:
DSC_0371_zps49d2e2ba.jpg

Na:
IMG-20150420-WA0052_zpsp138aucz.jpeg

Vervolgens werden mijn "kwaliteiten" pas echt op de proef gesteld: ik ging de unit van de achterlamp verwisselen!

Even ter herinnering, dit was de reden dat ik hem wilde vervangen:
DSC_0372_zpsb2269f79.jpg

Eerst de bekleding los halen en de lampjes eruit halen. Dat ging overigens vrij gemakkelijk, dat is gewoon een kliksysteem.
DSC_0399_zpsbxrcexvo.jpg

Daarna een stuk beschermstrip eraf halen zodat je bij de schroeven van de unit kunt:
DSC_0400_zpsrmsaqgyh.jpg

4 bouten losdraaien en de unit zat los:
DSC_0401_zpsaseuneh0.jpg

Beetje duwen en trekken en hij was eruit:
IMG-20150420-WA0058_zpsc0iuiqhk.jpeg

DSC_0402_zps4etxkrp7.jpg

DSC_0403_zps7zlphphx.jpg

Vervolgens een kwestie van alles weer in omgekeerde volgorde doen. Oftewel, nieuwe unit erin:

DSC_0404_zpsb7juprmd.jpg

IMG-20150420-WA0060_zpsmq4nkkho.jpeg

En na het aandraaien van de schoefjes:

DSC_0405_zps6yvi23p5.jpg

Vervolgens lampen weer aansluiten en even kijken of ze het nog wel deden natuurlijk :}

DSC_0407_zps05vza5qv.jpg

DSC_0408_zpsifz5jwjk.jpg

Beschermstrip en bekleding er weer op:
DSC_0410_zpszbhspzqs.jpg

DSC_0414_zpshp7qe196.jpg

En je hebt weer een schadevrije achterlampunit erin zitten!
IMG-20150420-WA0062_zpsgv8w9wtn.jpeg

Ter vergelijk, de rechterunit die inmiddels dus 13 jaar oud is. Verschil in helderheid valt me reuze mee:
IMG-20150420-WA0064_zpsftzqvm3v.jpeg

Ondanks mijn inschatting vooraf vond ik het een vrij simpele klus die behoorlijk voorspoedig ging! Al moet ik er volgende keer iets eerder aan beginnen, want de foto's verraden al dat het vrij snel donker wordt :}
Al met al blij met het eindresultaat!

mdej zei:
@RicoVld
Ik heb het kenteken niet goed kunnen zien,maar volgens mij heb ik je van de week gezien in Vld-West.
Wat het stuur betreft,ik heb bij mijn auto leder verf gebruikt,werkt vrij aardig.
Mooie auto trouwens,er staat hier in de buurt een blauwe,verder zie je deze auto's niet zo vaak.

Dat zou heel goed kunnen, ik heb een paar vrienden in West! Al weer ik niet meer of ik half februari in West was, maar dat zal ongetwijfeld wel :}

Al heel lang geen updates meer over de Octavia geplaatst, maar daar gaan we eens verandering in brengen! Inmiddels staat er op een haar na 2 ton op de teller, dus ik heb er al weer ruim 20k opzitten in de RS. Véél meer dan ik van te voren had verwacht dat ik zou rijden, maar hij heeft nog geen kilometer verveeld!

In ieder geval moet hij om de 15k in een beurt, dus dat is ie een maand of 2 geleden geweest. Een kleine dit keer. Buiten de reguliere dingen die er bij zo'n beurt gebeuren, waren er nog een paar vloeistoffen en er is een nieuwe multiriem in gezet. Verder was de auto prima in orde, al gaf de monteur wel nog als dringend advies mee dat de distributieriem vervangen moest gaan worden. Die zat er 8,5 jaar en 120k omheen. Hij kan 10 jaar en 180k mee volgens de dealer, maar dat risico wil je niet lopen natuurlijk!

Buiten de distributieriem kon hij volgens de monteur er nu weer jarenlang tegenaan, dus dat was mooi nieuws. Echter ging ik een paar weken na de beurt op vakantie. Dat betekende van elke dag rijden naar 3 weken stil staan. Toen ik terug was bleek de accu zo dood als een pier te zijn. Hij was zo leeg, dat de deuren zelfs niet met het draaien van de sleutel open konden. Kortom, die was echt heel erg leeg. De achterbak kon nog wel open, dus via daar naar binnen geklommen en de motorkap geopend. Met wat startkabels in de weer gegaan en de motor sloeg weer aan (en de deuren konden weer open!). Echter toen de startkabels eraf gingen, ik de auto van de handrem afhaalde en wilde gaan rollen om een blokje om te gaan sloeg hij gelijk weer af en was ie met geen mogelijkheid meer te starten. Toen de ANWB gebeld, die zeiden dat ze krachtiger startkabels hebben, dus daarmee aan de slag gegaan. Toen bleef ie wel draaien, ben ik een blokje om gegaan en alles leek weer goed.

Tot de volgende ochtend. De deuren gingen dit keer wel open, maar de accu was nu alweer te leeg om te starten. Uiteindelijk de ANWB weer gebeld wegens mijn linkerhanden. Er kwam nu iemand anders, die concludeerden al heel snel dat de accu niet goed meer was. Het bleek ook nog de originele, 13 jaar oude accu te zijn. Omdat ik de auto elke dag gebruikte had hij de kans niet om leeg te gaan en viel het dus niet op dat de accu niet goed meer was, maar mijn 3 weken vakantie deden dat dus wel :p
Uiteindelijk een nieuwe accu erin gezet, dus die is nu ook weer up-to-date.

Toen besloot ik een paar weken geleden dat het tijd was voor de distributieriem. Toch een vrij belangrijk onderdeel waar ik geen risico mee wilde nemen. Omdat je tegenwoordig 2 maanden voor de vervaldatum je APK kan laten keuren, maar de originele vervaldatum kan aanhouden, besloot ik maar gelijk een APK te doen (vervalt op 10 december). Verder dus de hele distributieset vervangen, inclusief waterpomp en spanrollen. De APK ging verder prima, hij is zonder opmerkingen, reperaties of adviespunten goedgekeurd. Dus nu met een nieuwe multiriem, accu en distributieset kan ik voorlopig weer jarenlang zorgeloos planken!! :}

Vanmiddag ook maar even gedaan. Een maat van me had een nieuwe gekocht (een 206RC uit 2004), dus we moesten natuurlijk even kijken welke nou sneller was (:B
Uiteindelijk een paar landweggetjes opgezocht en een beetje rondgecrosst, met dit als resultaat:

M'n auto was blinkend schoon toen ik thuis vertrok, dus ik was door deze aanblik te geschokt om te denken aan wat overzichtplaatjes met de 206 (:P)

Al met al verder een leuke middag. Smerige auto en op dat ene kleine ritje een kwart tank leeg gereden, maar het was gezellig :-D

Goed bezig met onderhoud Rico! Is toch een erg prettig gevoel en met een verse auto rond te rijden.

En die ritjes zijn de leukste ritjes(tu)

Goed bezig (tu)

Nu nog even de wagen goed wassen/waxen.
Voor de winter ook geen overbodige luxe wat bescherming.

Wat heb je nu gedaan met de thermostaat?

Want best netjes om deze als eerste auto te hebben, en de 1.8 is erg sterk. Maar minder dan 90 graden? Je kunt er mee doorrijden en het zorgt ervoor dat olie en koelvloeistof langer mee gaan. Maar of het echt goed is verschillen de meningen over.

Ik ben van mening dat je beter 90 graden kunt hebben vanwege het thermodynamisch rendement en emissie's, je benzine verbrandt beter wat ook de oorzaak van je uitlaatlampje kan zijn omdat je lambdasensor in gevecht is met je luchtmassameter. Er wordt meer benzine gemeten dan normaal voor je katalysator. Dus je lambdasonde wil verarmen en je luchtmassa geeft aan dat er genoeg lucht is. Dus als je geluk hebt wint de lambdasonde en is het goed, anders brandt er een lampje.
Dus thermostaat vervangen zou echt wel eens kunnen helpen, en je zou er meer power door kunnen krijgen en een beter verbruik.

@RicoVld
Heb met plezier je topic gelezen. Ben zelf sinds kort ook in het bezit van een Octavia 1U (type 1) maar dan de Combi en met de iets tammere versie van deze motor, de gewone 1.8 20VT motor :) De mijne is uit bouwjaar 2003 met net geen 2 ton op de teller.

Het verhaal van die koelvloeistof meter viel me op in jouw topic. Heb je de mogelijkheid om de auto eens rijdend uit te lezen via de OBD poort? Ik heb zo'n OBD lezer via Ebay gekocht voor nog geen 12 euro geloof ik. Samen met een app op m'n telefoon kan ik diverse zaken uitlezen. Waaronder de temperatuur van de koelvloeistof. Bij mij wordt die netjes 87 ~ 89 ºC net als bij mijn vorige Skoda (Fabia) Het metertje hoort dan strak in het midden te staan. Er is een kans dat of de temperatuurvoeler en/of een van de thermostaten (er zit er een in de motor, maar ook een bij de radiateur) niet meer helemaal optimaal functioneert bij jouw Octavia. Hij kan bijv. niet goed meer dichtgaan / blijft beetje open staan. Dit resulteert in een iets te koude motor, waardoor de verbranding ook niet optimaal gaat (immers de ecu denkt dat de motor te koud is en zal misschien meer brandstof inspuiten: te rijk mengsel) Het verbruik kan daardoor te hoog zijn en op lange termijn is dit ook niet goed voor je katalysator.

ps. ben je al lid van het skodaforum.nl? (:P) Er is daar iemand met exact dezelfde RS als jij :-D

Weer een tijdje geen updates geplaatst, maar inmiddels zitten de volgende 15k er weer op. Bijna 208k op de teller dus en het was weer tijd voor een beurt. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niks met de thermostaat had gedaan. Het lampje van het motormanagement was ook maandenlang niet meer gaan branden, de temperatuur kwam altijd wel op minimaal 80-85 graden uit en ik merkte niks met rijden, dus ik vond het goed. De laatste weken brandt het lampje echter weer. Met Valentijnsweekend heb ik m'n vriendin meegenomen naar Luxemburg en op die rit van bijna 4 uur is de temperatuur niet hoger gekomen dan 70-75 graden. Dat vond ik toch wél erg koud worden en in combinatie met het lampje dat maar niet uit wilde blijven, besloot ik toch dan het dan maar tijd was om er wat aan te gaan doen. Het was ook weer bijna tijd voor een beurt en die is begin deze week gebeurd.

Ik heb toen ook meteen aangegeven dat het lampje al sinds ik de auto in bezit heb dan weer wel en dan weer niet brandt en dat ik het vermoeden had dat het aan de thermostaat lag. Uitgelegd dat de temperatuur ook wel erg laag bleef onderweg naar Luxemburg en dat ie eigenlijk nooit 90 graden bereikt (al was ie nog nooit zo koud gebleven als het weekend). Rond lunchtijd werd ik gebeld door de garage: ze hadden de auto uitgelezen en de foutcode bleek inderdaad te zitten in het koelsysteem. Dat had van alles kunnen zijn, maar in combinatie met mijn verhaal over mijn rit in het weekend concludeerde de garage dat het inderdaad de thermostaat moest zijn. Die is dus vervangen en sindsdien staat de temperatuur strak op de 90 en is het lampje weer uit. Ben ook wel benieuwd wat dat met het verbruik gaat doen!

Verder geen problemen gevonden met de auto en dus alleen de gebruikelijke werkzaamheden gebeurd, al hebben mijn voorbanden nog maar tussen de 2,5 en 3 millimeter profiel. Die moeten dus binnenkort vervangen gaan worden. Achter zit er nog ruim 4,5mm op, dus misschien dat die omgewisseld kunnen worden, maar dat zie ik te zijner tijd wel.

Volgende week roadtripje Duitsland met m'n vriendin, dan zal ik wel weer eens wat plaatjes van de auto schieten!

Waarom niet direct die thermostaat vervangen?? kost maar 35 euro de thermostaat zelf.
Is toch wel erg belangrijk hoor, vooral omdat deze motor ook nog extra slugde gevoelig is.
Hij zal absoluut zuiniger zijn nu, en ook nog een stukje beter doortrekken, tenminste dat was mijn ervaring bij de S3 destijds.

Maar goed bezig dat je hem alsnog vervangen hebt (tu)

Bofkont zei:
Waarom niet direct die thermostaat vervangen?? kost maar 35 euro de thermostaat zelf.
Is toch wel erg belangrijk hoor, vooral omdat deze motor ook nog extra slugde gevoelig is.
Hij zal absoluut zuiniger zijn nu, en ook nog een stukje beter doortrekken, tenminste dat was mijn ervaring bij de S3 destijds.

Maar goed bezig dat je hem alsnog vervangen hebt (tu)

Sowieso had ik zelf niet begonnen aan het inbouwen, omdat ik nog geen schilderij kan ophangen, dus ik had alsnog naar een garage gemoeten. Ik had echter bij de vorige beurt 15k geleden al eens gezegd dat ik me zorgde maakte over de thermostaat, maar toen was het lampje uit en konden ze verder niks vinden. Vrij snel daarna te maken gekregen met een privesituatie, waardoor de auto eigenlijk niet zo belangrijk meer was.

Maar goed, de beurt icm een brandend lampje was wel reden om het nog een keer te zeggen, dit keer met resultaat dus (:B

Overigens, wat betreft verbruik: ik hou de verbruiksmonitor hier niet (meer) bij, maar als ik de boordcomputer moet geloven zit ik gemiddeld tussen de 10 en 10,5l per 100 kilometer. Vanuit Luxemburg terug naar huis heb ik echter 7,9l weten te halen met continu 120 op de cruisecontrol (:B Ook hier thuis dus nog kunnen genieten van benzine die een euro per liter kostte :}

Vorige week met m'n vriendin naar Duitsland geweest voor een paar stedentrips. We hadden Hamburg, Berlijn en Münster op het programma staan. Uiteindelijk ook nog een middag naar Hannover geweest omdat dat precies halverwege op de route van Berlijn naar Münster lag. Heel veel gezien en dus ook heel veel gereden! Uiteindelijk zo'n 1200km afgelegd met de Skoda.

Pluspunt: met de nieuwe thermostaat lijkt ie inderdaad een heel stuk zuiniger te zijn. Normaal had ik moeite om zuiniger dan 10L/100km te rijden, maar op de snelweg hier in Nederland met de cruisecontrol op een tellersnelheid van tussen de 120 en 140 (afhankelijk van de Vmax) rij ik nu tussen de 7,5 - 8L/100km. Zelfs in Duitsland met een gemiddelde kruissnelheid van tussen de 160 en 170 op de teller zit ik nu rond de 9 - 9,5L.
Daarnaast lijkt ie ook wat beter te trekken. Op een rustig stuk tussen Hamburg en Berlijn 260 op de teller (253 op de GPS) gekregen! En toen werd ik ingehaald door een VW Touareg *-)
Overigens verbruik ik bij die snelheden 32 - 33L/100km, dus dat was geen gewoonte :T

Anyways, foto's die ik onderweg geschoten heb. We begonnen met een belangrijk detail dat je in Duitsland nodig hebt. Ik kreeg nog een groene ook, terwijl ik eigenlijk een gele verwacht had (waar ik dan toch niks aan had gehad, aangezien de Umweltzone in Berlijn, Hannover en Münster alleen voor groene stickers te betreden zijn, dus dan had ik hem uiteraard niet gekocht).

Vervolgens de achterbank volgeladen met de broodnodige versnaperingen voor onderweg en wat landkaarten en tevens flink gebruik maken de Yatour!

En toen konden we gaan rijden, met uiteraard de nodige stops onderweg.

Om na een weekje stedentrippen weer veilig thuis in de straat te parkeren!

De oplettende kijker heeft misschien al een issue kunnen opmerken. Bij de beurt voor de roadtrip werd al gezegd dat er een lekje in de uitlaat zit en dat ie op termijn waarschijnlijk vervangen moet gaan worden. Ze zeiden er ook direct bij dat een originele Skoda-uitlaat me ongeveer 500 euro zou gaan kosten, dus ik had zoiets van "het is nu niet storend, dus ik kijk het voorlopig nog wel even aan". Echter in de week roadtrippen is de uitlaat er behoorlijk zielig bij gaan hangen en komt er een gigantische takkeherrie uit, niet te zuinig. Ik vrees dus dat ik een heel stuk sneller dan ik gehoopt had aan de nieuwe uitlaat mag.

Nissan GT-R zei:
ik weet niet hoe goed je bent met een schroevendraaier en sleutels

Maar als de uitlaat alleen aan de onderkant rot is, of alleen de demper of wat dan ook, ik weet niet precies hoe en wat. Valt dat met een krik, 2 assteunen en een simpele gereedsschapsset makkelijk zelf te doen. En ook al bespaar je niet gigantisch veel. Het is toch leuk. ;)

Als ik 1 ding niet ben is het handig, ik ben bij wijzen van spreken al trots als ik de ruitenwisservloeistof heb bijgevuld (:B
Maar ik heb ook al een aantal adresjes gekregen van anderen, dus ik ga sowieso eens rondshoppen!

Leuk detail trouwens, ik kocht de groene sticker plaatselijk bij de ATU in Duitsland. Die man die me hielp was gelijk helemaal enthousiast, die had ook een Octavia RS uit 2002. Hij legde gelijk helemaal uit wat hij ermee gedaan had en dat hij nu op 250pk zit. Met mijn steenkolenduits kreeg ik het niet 100% mee, maar was zeker gezellig!

nette wagen zou dan hoor,heb er zelf ook altijd wel een zwak voor gehad.
rond de 500 euro voor een nieuwe standaard uitlaat?
voor minder dan dat heb je een rvs einddemper inclusief met eindstuk naar keuze meestal+ incl montage.

Zoals de titel zegt: slecht nieuws... Vandaag in de file de auto voor me een kusje gegeven. Op een of andere manier gleed mijn voet van de koppeling. Ik weet het zelf niet eens meer, omdat ik een hele aparte dag achter de rug heb. België uiteraard, maar ook slecht nieuws in de privésfeer. In ieder geval was het resultaat dat ik in de file naar voren reed en de VW Caddy voor me een kusje heb gegeven.

Het ging gelukkig heel zachtjes en had de Caddy een trekhaak. De Caddy-meneer kon dus zonder enige schade zijn weg vervolgen en ik heb alleen een kromme kentekenplaat aan de voorzijde. Direct even langs de AGO gereden dus en binnen een kwartiertje stond ik weer met een geheel verse kentekenplaat buiten, die inmiddels ook op de auto zit. Verder zit er (uiteraard) een deukje achter de kentekenplaat, maar dat zie je niet aangezien de plaat daarvoor zit. Ik heb ook nog even onder de kap gekeken, maar er zit niks direct achter de bumper, dus dat zit allemaal goed. Ook ben ik na de aanrijding nog zo'n 20 kilometer naar huis gereden (waarvan 15 snelweg) en dat leverde geen raar weggedrag op of iets dergelijks. De techniek lijkt dus allemaal nog prima in orde te zijn dus. Op het eerste gezicht is er verder ook geen grote optische schade, al lijkt de naad bij de lampunit rechts íets te zijn gaan wijken. Wellicht kan ik dat terugklikken op een of andere manier, maar daar heb ik vandaag even totaal geen puf meer in..

Zal morgen een paar foto's van de "schade" schieten!

lex1976 zei:
nette wagen zou dan hoor,heb er zelf ook altijd wel een zwak voor gehad.
rond de 500 euro voor een nieuwe standaard uitlaat?
voor minder dan dat heb je een rvs einddemper inclusief met eindstuk naar keuze meestal+ incl montage.

Het gaat om de einddemper die lek is. Heb al rond zitten kijken op het internet, dat hoeft inderdaad niet meer dan 200,- te kosten. Al heb ik nog geen origineel RS-eindstuk gezien, dus ik kijk voorlopig nog even verder!

als we puur naar de auto zelf kijken valt het slechte nieuws natuurlijk reuze mee (tu) zeker een trekhaakje meepakken kan hele grote gevolgen hebben...

Het schrikmoment zal groot zijn geweest aan het einde van een lange dag. Maar een nieuwe kentekenplaat voorschotelen als slecht nieuws... Iets zegt mij dat hetgene in de privé sfeer nog een tikkie vervelender was. Desalniettemin, succes. Met de Octavia zit het wel snor, getuigen de prima staat op de foto's eerder deze maand. Moeiteloos 1200km, prima bezig!

Al bijna 2 jaar niks gepost in mijn topic, maar daar gaat verandering in komen! Afgelopen november heb ik de Octavia helaas weg moeten doen. Waar ik bij alle beurten en apk's steevast complimenten kreeg over de staat van de auto, was dat in november anders. Het was tijd voor een grote beurt en een apk, maar ineens bleken alle defecten tegelijk te komen. De remleidingen en een van de remschijven waren in matige conditie, de draagarmen voor waren niet goed meer, de waterpomp was niet goed meer, de achterbanden hadden te weinig profiel, de turbo en de koppeling bleken op hun eind te lopen en daarnaast nog wat luxeproblemen zoals een niet goed werkende airco. Uiteraard had alles gerepareerd kunnen worden, maar om hem door de apk te krijgen was er al meer geld nodig dan dat de aanschaf mij had gekost en dan waren de luxeprobleempjes nog steeds niet opgelost. Uiteindelijk heb ik dus de beslissing genomen om hem weg te doen. Na 3 jaar, maar liefst 80k aan kilometers en vooral heel erg veel plezier dus een einde aan het tijdperk Octavia RS. Verschillende roadtrips, 2 rondjes over de Ring, honderden kilometers Autobahn met 240 gemiddeld afleggen... Kortom, het was me een genoegen (:B (:P)
Ik heb hem bij de garage laten staan, die hebben hem voor een helaas niet bijster hoog bedrag van me overgenomen en 3 dagen later bleek hij al geëxporteerd te zijn. De garagehouder vertelde ook dat er hoogstwaarschijnlijk alleen een tweedehands remschijf op zou komen en dat ie dan naar het Oostblok zou gaan waar de eisen toch niet zo hoog zijn (:P)

De timing was echter redelijk, voor zover dat opgaat bij zoiets. Ik mocht namelijk voor het eerst van mijn leven een leasebak gaan uitzoeken! Uiteindelijk heb ik die vandaag pas gekregen, dus na een paar maanden behelpen met het OV (wat minstens 2 uur per dag langer reizen betekende....) ben ik eindelijk weer mobiel! Waar ik altijd riep dat de enige eisen aan mijn volgende auto waren "meer dan 4 cilinders en sneller dan de RS" is het iets heel anders geworden. Voortaan ga ik vervoerd worden door de 999cc, 3 cilinders, 0 turbo's en 67 daverende paarden van een Kia Picanto Colour Edition! :}

Eerste impressies zijn prima. Het rijdt best volwassen, ik zie - ondanks dat het een A-segmenter is - nergens kaal metaal in de auto en het is een vrij luxe uitvoering. Ook die 67pk zijn minder wennen dan ik had verwacht. Op de snelweg is het - zeker als je niet terug schakelt - allemaal een beetje behelpen, maar bij het stoplicht ben je vrij rap weg. Het rijgedrag is echter vrij volwassen en ook het schakelen gaat vrij soepel. Zoals gezegd is de Colour Edition een vrij complete auto. Ik heb bijvoorbeeld de beschikking over onder andere:

-climate control
-cruise control en snelheidsbegrenzer
-navigatie met bluetooth en ondersteuning voor Android Auto
-multifunctioneel stuur

En de accessoires die een Colour Edition onderscheiden van andere Picanto's:
-privacy glass
-16 inch lichtmetaal
-kunstleren bekleding

Even drie snelle foto's gemaakt met mijn telefoon, betere foto's volgen!

index_zpsody6v0pe.jpg

index2_zpsjunscbc4.jpg

index3_zps8a7lnjpo.jpg

Ik wil op termijn reclameloze kentekenhouders, luxe platen en een middenarmsteun gaan monteren, maar ik zal (zeker voor die laatste) eerst eens kortsluiten met de leasemaatschappij of ik dat allemaal zomaar mag doen. Voorlopig ga ik er na bijna 4 maanden autoloos te zijn geweest eerst even van genieten dat ik niet meer met de bus naar m'n werk hoef en de wekker een uur later kan gaan zetten!

Wow wat een omslag. Ik ben benieuwd hoe je over een maand of drie de auto vind en of het missen van vermogen wat je gewend was dan niet groter is, ondanks de lol van een nieuwe auto. Ik stapte van een Mégane R26 met ~260 pk ook in mijn eerste leaseauto. Een Mégane-gezinsstation met 1200 cc T en 130 paardjes. De helft dus, en dat vond ik de eerste paar maanden helemaal prima. Nieuwe luxe, meer ruimte, etc. etc. Maar op een gegeven moment is daar de lol vanaf en ga je dingen missen waaronder dat vermogen. Natuurlijk, die 130 pk, en in jouw geval 67, zijn gewoon voldoende om mee te komen met het verkeer. Ging prima zelfs, maar toch, je was iets anders gewend.
Inmiddels hier wat rechtgetrokken met 205 paardjes in een iets versere gezinsstation en tjonge, dat is toch wel weer lekker hoor.

Voor je de lol wegwuift, die nieuwe Picanto is gewoon een ontzettend lekker smoelende A-segmenter. En in deze uitvoering ontbreekt het je aan weinig zo te lezen. Zeker omdat veel dingen niet op de Octavia zaten. Toch? Of had die al wel Climate?

Kortom, geniet van je nieuwe vierwieler. Oh, en luxe platen en reclameloze houders is geen probleem voor een leasemaatschappij. Die armsteun, dat ligt er aan of je gaten moet boren / maken die later zichtbaar blijven als je de armsteun weer verwijderd. Daar kan een leasemaatschappij wel moeilijk over doen, maar even bellen en je weet het. Luxe platen en dun frame, zeker doen (tu)

adinsx zei:
Zeker omdat veel dingen niet op de Octavia zaten. Toch? Of had die al wel Climate?

Een Octavia heeft bijna altijd climate control. En CC, parkeersensoren, alles elektrisch, hydraulische stuurbekrachtiging en in behoorlijk wat uitvoeringen (waaronder de RS) ook stoelverwarming. Bovendien is er ruimte voor dubbeldin en daarmee aftermarket moderne multimedia. De vraag is meer hoeveel je eigenlijk nodig hebt...

Ohh... natuurlijk het was de RS-uitvoering en daarmee topmodel. Ook van die generatie dus al lekker aangekleed. Tja, dan mis je straks eigenlijk vooral het vermogen :}

De picanto is gewoon een heel goede a segmenter. Gefeliciteerd.

Jammer van de RS natuurlijk maar met een lease auto geen zorgen meer voor onderhoud. Dat lijkt me als je (zoals je zelf zegt) niet zo handig bent ook wel een enorme luxe.

Terug
Bovenaan