Eerste auto aankoop (help) - Hyundai i10 1.2l 2016

Max 5818403

Net ingestapt
Hey, ik ga morgen misschien wel mijn eerste auto kopen. Het gaat om een 2016 Hyundai i10 met 1.2l uit 2016 met 120k kilometers en alle mogelijke opties. Ik vind het erg spannend om deze aankoop te doen dus ik ben benieuwd naar jullie inzichten en tips. Vooral als er auto monteurs of dealers hier zijn, vooral wat schrijven :) Wat info over de auto:

• Het gaat om een importmodel die in 2017 in NL is geregistreerd. DE auto is gunstig geprijsd.
  • Onderhoudshistorie niet bekend.
  • Dealer geeft 6 maanden garantie. Google reviews zijn goed.
  • Een APK en onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd bij aankoop.
  • De dealer wist me verder niet veel te vertellen over de auto, ook niet met 100% zekerheid dat er geen schadeverleden is.
  • De prijs is gunstig meenemend dat de auto's alle opties heeft en uit 2016 komt.
Ik vind het spannend dat de dealer, ondanks de goede reviews, mij weinig kan zeggen over het verleden van de auto. Hoe kan ik checken of ik wat goeds in huis haal?

Intussen heb ik al een lange checklist voor morgen. Zijn er andere tips of gedachtes? Zou ik de schadeverleden online moeten checken? Wat is het verschil tussen carfax.nl of autoverleden.nl?

Maar wat maakt dat deze i10 er uit springt tussen de andere aangeboden auto's, is de prijs veel goedkoper dan gelijkwaardige auto's?
Bang voor schade verleden zou ik niet zijn, ja hij kan schade hebben gehad maar dat is niet de reden van import, daar is de auto te goedkoop voor, er valt te weinig te verdienen.
Je kan natuurlijk altijd een aankoopkeuring laten doen.

Gaat om deze?:

Auto ziet er op de foto's goed uit. Je bent goed bezig qua voorbereiding zoals Barri al schrijft.

Het soort reviews wat je van dit bedrijf ziet zegt mij erg weinig; teveel in dezelfde schrijfstijl (de juichende reviews).
Garantie is van de handelaar zelf, geen Bovag of iets dergelijks.

De start van je aanpak is goed (hoewel je snel handelt als je onderzoek wil doen). Kijk even naar eerdere (occasion)tests van de i10. AutoWeek had de i10 ook een tijdje als duurtester, dat vind je er ook bij. Hoewel dat uiteraard een (praktisch) nieuwe auto is/was. Er zijn ook mensen die een Hyundai i10 van deze leeftijd hebben gehad en reviews hebben geschreven die je kunnen helpen. Ik heb zowel een jaar eerder als een jaar later in de selectie gezet. Dat helpt je een beeld van de praktijk te krijgen. Probeer in ieder geval de onderhoudshistorie (boekjes) te zien als ze er zijn. Ik neem aan dat je ook een kritisch oog en oor hebt tijdens bezichtiging en proefrit...

Maar wat maakt dat deze i10 er uit springt tussen de andere aangeboden auto's, is de prijs veel goedkoper dan gelijkwaardige auto's?
Bang voor schade verleden zou ik niet zijn, ja hij kan schade hebben gehad maar dat is niet de reden van import, daar is de auto te goedkoop voor, er valt te weinig te verdienen.
Je kan natuurlijk altijd een aankoopkeuring laten doen.
Wellicht de reden dat die er uitspringt is dat het een 1.2 betreft, die is in NL nooit geleverd in deze generatie , dus dat zit je sowieso aan import vast.
Ik vind het verdacht dat er geen onderhoudsgeschiedenis bij zit , lijkt me kleine moeite om even de garage rekeningen in het dashboardkastje achter te laten, maar aangezien kenteken op naam is veel landen en niet op auto koop je daar eigenlijk ook weinig voor.

Ik adviseer TS om deze auto te laten voor wat het is. Het halve land doorkruisen voor de beste deal moet wel je ding zijn, kijk gewoon wat er voor je budget te koop staat in je eigen woonplaats, daar weet je en anders kom je er wel achter wat een betrouwbaar adres is. Hou er verder rekening mee dat de i10 een hele populaire zoekopdracht is en dat zie je terug de stevige vraagprijzen, het loont om naar de minder populaire a-segmenters te kijken of wellicht een stapje hoger.

Dat er geen rekening bijzitten van voor de import is niet heel gek, hij was 1 jaar of nog niet eens 1 jaar toen hij hier heen gehaald is, dus weinig onderhoud gehad.

Ik zou me niet zo focussen op 1 model, en hier voor ver te moeten rijden.

Kies gewoon een auto die aan vrijwel al je eisen voldoet, en redelijk in de buurt staat. Laat bij twijfel een aankoopkeuring doen, bijvoorbeeld bij een Vakgarage.

Wat ik raar vind is dat er weinig bekend is over de onderhoudshistorie. Je ziet wel dat de auto de eerste jaren jaarlijks in de garage kwam, en daarna blijkbaar veel minder,
als ik kijk naar het NAP rapport.

Laatst bewerkt:
Gaat om deze?:

Auto ziet er op de foto's goed uit. Je bent goed bezig qua voorbereiding zoals Barri al schrijft.

Het soort reviews wat je van dit bedrijf ziet zegt mij erg weinig; teveel in dezelfde schrijfstijl (de juichende reviews).
Garantie is van de handelaar zelf, geen Bovag of iets dergelijks.

Als het gaat om deze, dan heeft deze auto volgens Finnik sinds de import maar 1 Nederlandse eigenaar gehad die de auto 6,5 jaar in bezit heeft gehad. Dat geeft de burger op zich weer wel moed. Maar het is inderdaad wel bijzonder en op zich merkwaardig dat er helemaal niets bekend is over onderhoud. Meestal is er toch wel een onderhoudsboekje aanwezig.

https://finnik.nl/kenteken/nl205v#historie

Volgens kentekenrapport is de auto regelmatig bij de garage geweest, maar dat kan ook alleen voor de 2 jaarlijkse APK zijn geweest. Dan moet de km-stand ook worden gerapporteerd. De onderhoudsinterval van de Hyundai i10 ken ik niet, maar de laatste keren bij de garage zat er zo'n 30.000km tussen de bezoekjes. Weet niet of dat de onderhoudsinterval is?

Weet je wel wanneer de distributieriem is vervangen?
Dat zou ik wel willen weten en als de auto vervolgens een grote beurt krijgt en de proefrit goed bevalt, dan zie ik geen bezwaar om de auto te kopen.

Import na 1 jaar is vaak exverhuur.
Die kleine dingen worden meestal flink verkracht.
Ooit een Getz gehad die uit een Spaanse verhuurvloot kwam. bijna tot 200K km gereden zonder grote problemen en mét de eerste koppelingsplaat. Niet iedere huurder misdraagt zich.....

Terug
Bovenaan