Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

@Nico
A-ha! Nou, dan tegen die tijd maar weer eens terug. Ben toch wel benieuwd hoe die in real life oogt.

@funf
Thanks. Ik vind het een waanzinnig ontwerp. Zeker met deze velgen. De spacers achter staan lekker dik en voor staat het zonder spacers gewoon weer beter.

@Hellracer
Ja, die voorkant is recht van voren echt briljant. De enige zwakke hoek van de 4C vind ik schuin van voren, dus daar zullen jullie niet teveel foto's van langs zien komen. Dan werken de koplampen niet echt mee. Maar recht van voren: bam! Mega breed, enorm priemende blik en heerlijke lijnen die helemaal naar achter doorlopen.

@adinsx
Ja dat klopt, tegenover Baan Mercedes. Ik was met de verkoper even in de pitbox (werkplaats) en daar stond veel bijzonders kan ik vertellen. Heerlijk om onder die Italiaanse raspaarden te staan waar even een koppeling wordt vervangen.

@L P dijkstra
Je bent een enorme bofkont met een dergelijke werkplek! Wellicht moeten we t.z.t. als de Alpine binnen is, maar eens een uitstapje doen. Kunnen we onderweg wisselen en ervaringen delen. Kun je nog eens een stukje rijden in een 4C met sportonderstel, sportuitlaat en tegen die tijd, nog een stukje meer vermogen.
 
Ik vind juist schuin van achter gezien deze auto pure Porno :D
Een na laatste foto.
Zo zie je maar weer hoe meningen kunnen verschillen.
 
Het effect van die spacers zie je in real life beter dan op de foto’s, denk ik. Mij valt het iig niet op. Maar het ontwerp is inderdaad prachtig. By far de mooiste Alfa.
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
@L P dijkstra
Je bent een enorme bofkont met een dergelijke werkplek! Wellicht moeten we t.z.t. als de Alpine binnen is, maar eens een uitstapje doen. Kunnen we onderweg wisselen en ervaringen delen. Kun je nog eens een stukje rijden in een 4C met sportonderstel, sportuitlaat en tegen die tijd, nog een stukje meer vermogen.

Deal! maken we een mooie reportage in het Twentse land (y)
 
sm4ugg.png


Er is nog een 4c rijder bijgekomen maar dan uit België
 
@funf
Op zich valt het niet heel erg op. Het enige is, is dat die nu wat mooier op zijn wielen staat. De achterwielen staan mooi verder naar buiten. Voor staat standaard gewoon goed.

@L P Dijkstra
Ik zie de uitnodiging graag tegemoet!

@Hellracer
Er zullen er wel meer zijn ;)
De persoon durft wel, met een 4C een dergelijk "parkeerterrein" op.

@Bofkont
Juist haha. Ik ben het volledig met je eens


Anyway, aankomende week gaat er veel gebeuren aan de 4C:

- Software aanpassing op bank met vermogensuitdraaien vooraf en achteraf
- Paar garantiedingetjes (motorafdekplaat komt soms los (zit niet echt vast), zit iets in de blower waardoor die klinkt als een krekel en de remmen piepen net iets teveel.) Geen spannende dingen, maar wel even dingen die opgelost moeten worden.
- De oranje reflectors worden in Rosso Alfa gespoten.
 
Gisteren ben ik naar Den Haag geweest om de 4C eens te laten vertroetelen. Eerst even naar de dealer voor wat puntjes aan de 4C (vrijwel alles netjes hersteld). Daarna door naar Beek voor een beetje extra sap.
Ik heb natuurlijk wel eens eerder een auto van extra vermogen voorzien. Het chiptunen van een Giulietta QV levert om en nabij de 30/35pk extra op en ongeveer 50 tot 80nm. Maar dat alles op een wagengewicht van 1300kg.

Ik was dus best gespannen omdat ik weer dat er uit een 4C meer te peuteren is. Met een wagengewicht van slechts 870 kilo is elke extra pk bijna voelbaar. Je moet natuurlijk begrijpen dat de 4C in standaard versie al een erg snelle auto is. Veel sneller dan een Giulietta QV. Het lastige echter aan de 4C is dat het tot 150km/ph echt heel erg extreem is en je daarna eigenlijk merkt dat de auto helemaal niet zoveel vermogen heeft, maar vooral blijft door accelereren door een klein frontaal oppervlak en weinig gewicht. Daarom wou ik toch bij de 4C wat meer vermogen om ook boven de 150 de gang er goed in te houden.
Nou... Dat is gelukt. Ik ben niet snel meer weggeblazen van een softwarematige ingreep, maar dit is echt waanzin.

Allereerst was het moment daar om de auto op de rollerbank te meten om het standaard vermogen te testen. Ik heb voor de liefhebbers even een filmpje gemaakt van het warmdraaien om het geluid goed te laten overkomen:

https://www.youtube.com/watch?v=xKNn4bIKMh8

De resultaten? 249PK en 356NM koppel. De 4C levert dus 8pk meer en 6nm meer dan fabrieksopgave. Reden: het koude weer en de euro 98 brandstof. Ik was best tevreden met het standaard resultaat en bevestigde mijn gevoel dat de auto absoluut zijn vermogen leverde wat er werd beloofd.

Daarna was het tijd voor Ghisbert (bekend van de rollerbankfilmpjes hier op Autoweek) om de computer te verwijderen uit de auto, aan te passen en wat wijzigingen aan te brengen. Ghisbert had nog een softwareversie van een andere 4C, van een iets later bouwjaar. Gek genoeg had deze wel wat wijzigingen t.o.v. die van mij. Die wijzigingen hebben we overgenomen. Heeft vooral met de normale bedrijfstemperatuur te maken. Deze is nu wat lager, waardoor als je gas geeft de marges wat groter zijn. Tevens heeft hij op wens de snelheidsbegrenzer verhoogt van 270 (wat ik reeds had gehaald) naar 300km/pu. Je weer maar nooit ;)
Verder heeft Ghisbert het koppel begrenst om de koppeling niet teveel klappen te laten geven. Zie onder wat dat doet voor de koppelkromme :eek:

Vervolgens was het tijd om de software in de auto te laden en te zien wat de resultaten zijn. Hier 2 foto's van op de bank:

ei2ey797.jpg


gh3v3onv.jpg


En dat resultaat is echt geweldig:

8vvgrqgg.jpg


Bijna 300pk op 870 kilo. 400NM op 870 kilo. We hebben meerdere runs gedaan. Af en toe kwam het koppel iets hoger uit en soms de pk's, maar we zijn voor deze afstelling gegaan. Een prachtig verloop. 50PK erbij en 50NM erbij. Op zo'n laag gewicht merk je dat niet een beetje, maar transformeert het de wagen.

Ik heb voor de tijd nog een 100-200 opgenomen en zal als het goed weer is wederom een 100-200 opnemen en de video's onder elkaar plakken. Want het verschil is echt dag en nacht. Alleen: echt het vermogen kwijt kunnen lukt onder de 150 niet meer met dit soort temperaturen. De auto is echt verandert van een snelle sportwagen naar een supercar. Veel anders kan ik er niet van maken. Wat een waanzin. Wat ongelooflijk snel. 3kilo per pk is natuurlijk ook een verdeling waar maar weinigen aan komen. Over 2,1 kilo per nm nog maar te zwijgen. Gisteren met 140km/pu greep de esp ook abrupt in. Ik moet dus echt even geduld hebben om het volledige potentieel te benutten.
 
Wauw, wauw, wauw. De 4C kan het absoluut aan qua onderstel en techniek, en inderdaad boven de 150 kan wat extra power nooit kwaad. Maar dit moet wel heel serieus van de plek komen nu.
 
adinsx zei:
Wauw, wauw, wauw. De 4C kan het absoluut aan qua onderstel en techniek, en inderdaad boven de 150 kan wat extra power nooit kwaad. Maar dit moet wel heel serieus van de plek komen nu.

Je kunt je echt niet voorstellen hoeveel harder dit loopt. Waar je boven de 140 eerst het gevoel had dat hij er niet echt aan sleurde, heb je nu het gevoel dat het bijna overdadig is. Zoveel meer power:eek:o_O
 
Beetje Giulia Q idee dus, die liep bij 200 nog zó hard door:
https://www.youtube.com/watch?v=gX9PFaHVW0A

Maar dan met nog wat meer beleving. In zo'n Q gaat het te gemakkelijk / clean.
Ik heb de 4C een keer naar 260 gebracht op de A18, maar toen liet ik graag het gas los omdat hij sporen zoekt zeker zonder de stuurbekrachtiging. Maar die sporing had je al wat aan laten doen toch?

Tijd om van het voorjaar de 4C van dichtbij te bekijken hoor (y)
 
adinsx zei:
Beetje Giulia Q idee dus, die liep bij 200 nog zó hard door:
https://www.youtube.com/watch?v=gX9PFaHVW0A

Maar dan met nog wat meer beleving. In zo'n Q gaat het te gemakkelijk / clean.
Ik heb de 4C een keer naar 260 gebracht op de A18, maar toen liet ik graag het gas los omdat hij sporen zoekt zeker zonder de stuurbekrachtiging. Maar die sporing had je al wat aan laten doen toch?

Tijd om van het voorjaar de 4C van dichtbij te bekijken hoor (y)

Holy @#%$@#% dat gaat hard... Dat houd ik dan ook weer niet bij denk ik haha.
Ik heb de camber maximaal laten zetten, maar het blijft tricky hoor. Ik heb hem op 270 gehad, maar dat blijft lastig met de enorme directheid in het stuur. Ik heb met de dealer overlegd om er mogelijk dikkere draagarmblokken op te zetten. Dan kan de camber negatiever worden afgesteld dan nu. Dealer vond dat ook een goed idee.
 
@Brent
Als je nagaat dat je 300pk draait uit een 1.7! En dat met standaard hardware. Het is inderdaad echt flink

@michel1975
Thanks! Het is denk ik wat deze auto eigenlijk ook verdient. Het chassis is zo goed, dat hij het vermogen goed kan hebben. Nu alleen de temperaturen buiten nog even iets omhoog voor de bandjes

@Bofkont
Zeg dat wel. Volgens mij weet jij nog niet wat je gaat meemaken als we elkaar weer zien. Dit is echt bizar.

@haarr
Ja, ik kan het met geen ander woord omschrijven. Dit is echt een compleet andere klasse dan origineel. Op papier is het een flinke stijging, maar in de praktijk (door het wagengewicht) is het zoveel extremer dan dat het op papier lijkt. Compleet andere wagen.

@Damian
Ik kan niet wachten op 15 graden en zon! Ik ben zo benieuwd wat die dan kan.
 
Klinkt allemaal erg gaaf. Maar zonder zuur te willen zijn, is het allemaal wel te doen? Ik bedoel, ik lees andermaal alleen maar dat je dat vermogen niet op de weg krijgt, dat je geen grip hebt en dat je op het voorjaar moet wachten. Dat soort verhalen ken ik niet van een M3 of een RS4. Tuurlijk, die willen ook wel gummen, zeker de M3, maar toch anders dan wat ik bij jou steeds lees.

Klinkt eigenlijk als een auto die je bijna niet langs de weg durft te parkeren, waarmee je bijna niet goed op het gas kunt gaan en die je derhalve zeer selectief kunt gebruiken.
 
Dat is indrukwekkend, Thomas! Kan me de transformatie helemaal voorstellen. Mijn S3 veranderde na tuning (+35pk, +50Nm) van een snelle hatch tot een sportwagen. Jouw 4C heeft een grotere vermogenswinst en is ook nog veel lichter :eek: :D
 
@LP Dijkstra
Absoluut. Ik denk dat je versteld zult staan van de mate waarin de 4C nu stappen zet.

@uwbuurman
Ik begrijp je reactie heel goed. Echter, laten we niet uit ogenschouw verliezen hoe koud het momenteel is. Het was gisteren -veel en er lag zeker richting het oosten best wel wat vocht, pekel en sneeuw op de weg. Daarbij zijn mijn achterbanden ook bijna kaal.
Ik weet zeker dat op een zonnige dag met nieuwe banden de auto boven de 50km/ph zijn kracht kwijt kan. Dat een M3 en RS4 minder last zouden hebben is niet helemaal waar. Ook een M3 heeft nu gewoon moeite. Een 4C is echter nog veel lichter en heeft relatief brede banden voor zijn gewicht. Ik heb er met nat weer dus eerder last van.

@Phaeton
Ja, het is lastig onder woorden te brengen. Daarom wacht ik ook even op een mooie dag voor een 100-200 poging. Dat gaat het heel veel duidelijker maken. (y)
 
Belachelijk snel apparaat! Absoluut geweldig. Garantie voor heel veel lol de komende maanden.

En toch denk ik dat dit ook wel weer snel went en dan het spartaanse karakter wel wat op gaat breken. Maar dan heb je er in ieder geval wel eentje gehad.
 
Dat zijn de betere upgrades o_O (y) Knap ook dat zo'n lichte auto genoeg downforce heeft om ook bij 200+ fatsoenlijk op de weg te liggen. En ga je remmen nog opwaarderen?
 
Wouter82 zei:
Dat zijn de betere upgrades o_O (y) Knap ook dat zo'n lichte auto genoeg downforce heeft om ook bij 200+ fatsoenlijk op de weg te liggen. En ga je remmen nog opwaarderen?

Inderdaad! Dat herinner ik mij ook van de Lotus Exige's van vroeger. Van 0-100 km/h ging door het lichtgewicht en motor van 200-250 pk vaak rond de 4 seconden, maar qua topsnelheid kwamen ze niet veel verder dan 245 km/h. Daar heb je dan toch echt meer pk voor nodig om het op die snelheid te winnen van de natuurwetten.
 
Als Thomas nou even wil bijkomen kunnen we wel een dagje wisselen. Hij in de SL ik in 4c. Ff lekker onthaasten.:)
 
@Kristian
Dit went niet zo snel hoor. En heb nog best wel wat plannetjes. Wil met het camber aan de slag en nog wat andere dingetjes. Het irriteert mij nog lang niet en dan is het nu zelfs winter. Wel zal ik hem volgende winter ongetwijfeld wat meer laten staan.

@Enzo
Thanks! Het is leuk om te delen met mede enthousiastelingen!

@Springbok
Vandaag nog even een stukje gereden, maar de ESP neemt continu het vermogen weg. Dus echt ervaren hoe hard het nou precies gaat lukt nog niet echt. Pas vanaf 150km/ph heb ik vol vermogen. Nog even geduld dus. Maar het gaat echt absurd hard en het is inderdaad heerlijk rauw. Wat schitterend is, is om bijvoorbeeld bij 5000 toeren een beetje te spelen met het gas. Als je lichtjes van het gas afgaat begint die heerlijke te knetteren en ga je op het gas klinkt die zo waanzinnig!

@funf
Ja, een magische grens volgens mij. Maar vooral het koppel, 2,1 kilo met nm is echt indrukwekkend.

@Wouter82
Als je de diffuser ziet die achterop zit, dat is echt serieus. De auto is volledig plat van onderen, heeft een mega diffuser (compleet van staal vanaf de onderkant van de auto tot aan de achterkant en hij heeft de optionele spoiler. Ik heb nog nooit een auto gehad die merkbaar naar de grond wordt gedrukt, maar bij deze gebeurt het. Vanaf 200 km/ph zelfs zeer serieus.
De remmen zijn standaard al zo goed, die behoeven echt geen upgrade. Volgens verschillende testen minimaal zo goed als de carbon remmen op een Nissan GT-R en andere supercars.

@Nico
Nondeju! :)

@Enzo
Klopt, al gaat de 4C nu over de 270 km/ph heen. Maar het vermogen wat je op hoge snelheden nodig hebt om te blijven accelereren neemt exponentieel toe.

@W212
Thanks! Komt helemaal goed!

@michel1975
Haha, dat moet bijna meditatie zijn! Maar goed, dat zijn de ritjes in de Ypsilon ook continu.
 
https://www.youtube.com/watch?v=5Sh90rftWxo

Een video van het enorme verschil van standaard versus getuned. Helaas liep ik de toerenbegrenzer in, in de getunede situatie. Daarom iets minder snelle schakelmomenten. Ook voel je dat de ESP soms op voorhand in de drie al ingrijpt en niet al het vermogen direct loslaat. Niettemin, 100-200 in 8,2 seconden. Mijn vorige Giulietta deed 13,5 en dat met 275pk.
Ik denk dat onder de 8 seconden onder goede droge en warmere omstandigheden mogelijk is, maar het is helemaal prima zo. Nu bezig met de onderstelafstelling (reeds wat geshopt bij Madeno Racing voor de camber en caster afstelling) en hij is wel klaar. (y)

Wat een apparaat!
 
Dik hoor, erg vet! Volgens mij zit je qua pk/gewicht verhouding op ongeveer hetzelfde niveau als een nieuwe BMW M5, dus dat wil wel inderdaad.

Chapeau voor je keuze voor deze auto en de tuning(y)
 
Terug
Bovenaan