Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

@damian en arosa
Elke auto kun je als daily rijden. Echter is de 4C hier wellicht wel de meest ongeschikte keus voor. Ja je hebt cruise control (af fabriek), maar de herrie, de in- en uitstap en de totale afwezigheid van enig comfort maakt deze auto totaal niet geschikt tot auto voor iedere dag. Hoe mooi ik hem ook vind, ik kan hem zo paar dagen laten staan.
 
Opspeed zei:
Vind dat allemaal best meevallen hoor.

Ik niet :)
Op Caterham, Morgan en dat soort deurloos spul na zou ik geen auto kunnen bedenken die minder geschikt is.
Wellicht die Aston Martin van James paar jaar geleden in Top Gear waarmee hij door Italië reed.

Maar een telefoongesprek voeren is alleen mogelijk onder de 80km/ph, de uitstap blijft lastig, de dreun in de uitlaat bij 120-140 erg hard en de stoelen zijn als een houten plank.

Doet niets af aan de rest trouwens. Maar de 4C als daily? Nee, no way haha.
 
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
@damian en arosa
Elke auto kun je als daily rijden. Echter is de 4C hier wellicht wel de meest ongeschikte keus voor. Ja je hebt cruise control (af fabriek), maar de herrie, de in- en uitstap en de totale afwezigheid van enig comfort maakt deze auto totaal niet geschikt tot auto voor iedere dag. Hoe mooi ik hem ook vind, ik kan hem zo paar dagen laten staan.
Het is dan wel weer leuker als je weer voor een keertje instapt.
 
Ik ervaar het anders, maar heb dan ook zes jaar dagelijks met een Speedster gereden en ben dus wel wat gewend.
 
Weet je, ik benader t anders. Ik ga bij een auto of motorfiets uit van het doel. Wat ga ik doen en welk vervoermiddel past daarbij? Veel snelweg...dan niet met de Ducati Monster; met duo....dan BMW K GT; naar strand...Harley; noem maar op. Met auto's heb ik klanten daar ga ik niet heen met mijn CLS maar met de 130i, paardentrailers met ML, boodschap 1 km verderop Honda Jazz. Net zoals je je kleding afstent op wat je gaat doen. Een 4C lijkt mij heerlijke auto als je m gebruikt waar ie voor is. Maar iedere dag als daily lijkt mij minder tenzij je op het circuit werkt.
 
We reageren vriendelijk en inhoudelijk. Dat vinden we niet raar, maar heel gewoon.

Terence
Autoweek moderator
 
FH218374 zei:
Weet je, ik benader t anders. Ik ga bij een auto of motorfiets uit van het doel. Wat ga ik doen en welk vervoermiddel past daarbij? Veel snelweg...dan niet met de Ducati Monster; met duo....dan BMW K GT; naar strand...Harley; noem maar op. Met auto's heb ik klanten daar ga ik niet heen met mijn CLS maar met de 130i, paardentrailers met ML, boodschap 1 km verderop Honda Jazz. Net zoals je je kleding afstent op wat je gaat doen. Een 4C lijkt mij heerlijke auto als je m gebruikt waar ie voor is. Maar iedere dag als daily lijkt mij minder tenzij je op het circuit werkt.
Precies. Je rijdt de auto voor de occasion. Zeker als je zoveel keuze hebt is dat heerlijk. Ik pak voor de leuke ritten de 4C en al het andere de yps. Al is dat nog tijdelijk. Meerdere auto's zou ideaal zijn, maar ik woon in het centrum en dan heb je helaas weinig plek voor een wagenpark...
 
BENZine zei:
Bofkont zei:
Ah juist FH218374, op die wijze.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een fijne dikke atmosferische motor, maar als ik de keus had uit deze 2 dan absoluut de 4C.
Deze Alfa is gewoon magisch.

Jij kreeg al nekklachten in de SLK, dan zou ik maar niet aan zo’n Spartaanse 4C beginnen Bofkont. Alleen die stoeltjes al, niets voor iedere op enig comfort gestelde automobilist, ik zou er ook niet aan moeten denken.

Doe mij dan maar een 355, fantastische auto en van een heel ander niveau.

Haha dat zeer zeker! maar dat was vooral van de wind en een gebrek aan een fatsoenlijk windscherm, qua rijden was het verder prima wel.
De 4C is dan ook echt geen auto voor mij!
Maar waardeer hem wel enorm, vind het pure auto porno.
Als ik echt veel geld zou hebben zou ik hem kopen om alleen naar te kijken waarschijnlijk :)
 
We reageren vriendelijk en inhoudelijk. Dat vinden we niet raar, maar heel gewoon.

Terence
Autoweek moderator
 
Mijn kritische noten zijn ook altijd uitstekend onderbouwd. Dus doe jezelf een plezier en stop met janken als iemand het eens niet met je eens is.
 
Echt een prachtige auto die 4C. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit eentje in het echt tegen ben gekomen.
Mooi om te lezen dat er je er van geniet, en daarvoor hoef je er echt niet elke dag in te rijden, misschien wel juist niet elke dag!

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe lang deze blijft, gezien je geschiedenis met de twee drie voorgaande Giulietta's
Misschien was het daar wel juist omdat je er elke dag mee reed en je snel weer toe was aan iets anders...

In ieder geval: Waanzinnige bak en geniet er van!
 
Tja wat moet dit nog overtreffen Joel :)
Een Ferrari 458/488 wellicht, anders zou ik het zo niet weten, ik denk dat dit wel een blijvertje is voor Thomas.
Ook omdat hij hem puur als fun auto gaat gebruiken.
 
Nee, dan denk ik eerder aan een Giulia QV. Wel het snelle en sportieve maar iets meer geschikt voor dagelijks gebruik. Maar eerst komende zomer even lekker genieten van de 4C hoor.
 
Maar even zonder dollen. Jullie maken elkaar het leven zuur waar jullie waarschijnlijk helemaal niet zo heel veel van elkaar verschillen. Beiden autoliefhebber op jullie eigen manier. Was meer om de angel er uit te halen.
 
Kristian zei:
Nee, dan denk ik eerder aan een Giulia QV. Wel het snelle en sportieve maar iets meer geschikt voor dagelijks gebruik. Maar eerst komende zomer even lekker genieten van de 4C hoor.

Nou, als Thomas dezelfde weg wil bewandelen. Dus een auto die eerder als pr-auto met mij is meegeweest, dan kan ik deze Giulia Q (geen QV meer tegenwoordig) aanraden: https://www.autothooft.nl/occasions-kopen/15401955-alfa-romeo-giulia-2-9-v6-510-pk-quadrifoglio-performance-ned-auto

Staat hier om de hoek. Kom je een bakkie doen Thomas? :)
 
Bij dezelfde aanbieder ook een 4C: https://www.autothooft.nl/occasions-kopen/12447242-alfa-romeo-4c-1750tbi-16v-240pk-spider-xenon-18-inch-lichtmetalen-velgen

Een geweldige sportauto met de looks van een Ferrari en gebouwdt in de fabriek van Maserati!

Nooit geweten dat de 4C in de fabriek van Maserati wordt gebouwd.
 
Phaeton V8 zei:
Nooit geweten dat de 4C in de fabriek van Maserati wordt gebouwd.

Leesvoer voor je. Een collega was in 2013 in Modena bij de bouw van de 4C:
Techniek en productie van de Alfa Romeo 4C

Supercars als Porsches, Ferrari’s of Maserati’s hebben sterke veelcilinder motoren. Die maken circuitprestaties op de openbare weg mogelijk.
Dat kan anders, bewijst Alfa Romeo. De nieuwe 4C doet het met een bescheiden 240 pk, maar komt toch tot supercarprestaties. Zijn geheim: een superlaag gewicht. Hoe speelde Alfa Romeo dat klaar? AMT onderzocht het in Modena, de thuishaven van… Maserati.
 
@adinsx
Zeg, ik heb hem net... En als vervanger voor de yps zit er helaas even niet in :)

@Phaeton
Sterker nog, het carbon voor het frame komt van Ten Cate in Nijverdal. Staat op YouTube wel een "how it's made" van de 4C. Erg boeiend!

@De Schaduw
Dat is Italiaans voor gesculpeerd. ;)


Auto wordt eind februari trouwens getuned door beek racing. Hierbij het resultaat van hun bij een andere 4C:

yb47tf2w.jpg
 
Dat tunen snap ik even niet.
Waarom meteen nu en waarom niet wachten tot het huidige vermogen soort van "went" in de toekomst, heb je voor het gevoel op dat moment weer een andere auto.
Andere reden waarom ik het niet snap, je "durft" er nu al niet mee te rijden wanneer het regent of glad is of in ieder geval niet droog / stralend weer. Waarom zou je er dan nog een partij aan extra vermogen bij willen hebben ?
Niet lullig bedoeld hoor maar komt bij mij beetje vreemd / onnodig over! ;)
 
Total Loss zei:
Dat tunen snap ik even niet.
Waarom meteen nu en waarom niet wachten tot het huidige vermogen soort van "went" in de toekomst, heb je voor het gevoel op dat moment weer een andere auto.
Andere reden waarom ik het niet snap, je "durft" er nu al niet mee te rijden wanneer het regent of glad is of in ieder geval niet droog / stralend weer. Waarom zou je er dan nog een partij aan extra vermogen bij willen hebben ?
Niet lullig bedoeld hoor maar komt bij mij beetje vreemd / onnodig over! ;)

Omdat het kan :)
Ik heb het vermogen ondertussen goed in kaart. Je merkt in alles dat deze auto toch wel vraagt om een stukje extra. Breken de mooie dagen aan dan heb ik het al onder de voet. Op natte en koude dagen gaat de wagen toch niet de weg op.
 
Ik snap het wel. Enerzijds kan de 4C qua onderstel meer vermogen aan. Sowieso maakt dat de auto nog meer fun. Wel eens, wen eerst hier aan en als het verveelt, tune dan. Aan de andere kant. De auto klaar voor het mooie weer is ook wel lekker.

En ja, met koud en nat weer is de 4C echt wel een uitdagende auto. Je rijdt defensief, houdt overal rekening mee en dat rijdt minder ontspannen. Juist in de 4C wil je ontspannen zitten en van elk moment genieten. Niet nadenken als 'ik neem maar wat gas terug voor die natte bocht', of 'ik haal hem toch maar even niet in'. En natuurlijk het vergt nog gewenning.
 
Dat was ook mijn punt hoor. Als je de auto goed kent en weet wat hij doet en hoe hij reageert dan snap ik het ook wel. Alleen jij kan dat bepalen en aanvoelen. Zou zelf wat langer wachten, juist om later na het tunen weer het nieuwe auto gevoel te hebben. :)
 
Dat is het verschil met enige decennia geleden. Toen moest je als bestuurder van een wat snellere (sport)auto zelf nog een beetje je verstand gebruiken en over rijders-skills beschikken. Dat maakte een auto juist spannend. Nu wordt er verwacht dat de auto foolproof is en dat zelf allemaal regelt met de diverse rij-modi zodat iedereen in een dergelijke auto kan rijden. Naar mijn mening moet je juist wel denken hoe je die bocht neemt en of je wel of niet moet inhalen. Voor ontspannen autorijden moet je geen 4C kiezen lijkt mij. Daarom mede is ie ook niet geschikt als daily driver omdat je ook wel eens iets anders aan je hoofd hebt dan actief autorijden als je met je werk bezig bent bijvoorbeeld.
 
Ik ben een beetje aan het bijlezen en zie hier een ware autosculptuur voorbij komen zoals alleen de Italianen dat kunnen maken! Wat Een Gave Kar!
Ooit ben ik op de snelweg ingehaald door een rode 4C terwijl ik gezapig heentufte in mijn Panda TA turbo. Toen 'ie naast me reed ging het gas er vol op en ik schrok van de herrie en de snelheid waarmee het hele spul verdween aan de horizon. Geweldige autokeuze EVUIEBN! Laat ze maar praten, ik benijd je met zoveel moois onder je derrière. Heel veel plezier ermee!
 
@adinsx
Klopt, doordat het frame zo ongelooflijk stijf is, merk je dat er veel meer mogelijk is. Alhoewel 300pk mij echt meer dan genoeg lijkt op dit wagengewicht. Dan kom je dus gewoon op 344pk per 1000kg. Dat is dus echt flink. Maar vooral het koppel van 471nm op 1000kg is indrukwekkend. Leuk voor de tussensprintjes.

@Total Loss
Ik heb het gevoel dat ik de auto goed kan plaatsen. Onder de 100km/ph is het vermogen echt meer dan genoeg. Vanaf 100km/ph vind ik het wel oke, maar niet overhouden. Ondanks dat je natuurlijk sneller bent dan 99% van het overige verkeer. Maar, ik vind dat er boven de 100 echt nog wel wat bij kan en mag.

@FH
Dat klopt! De 4C heeft 4 standen:
  • All weather (redelijk doods maar fijn met slecht weer. Trage gasresponse, minder turbodruk en de systemen die 0,0 slip toelaten. Hoeveel gas je ook geeft.)
  • Normal (nog steeds klimmen de toeren vrij langzaam. Gebeurt niet bijster veel, systemen geven iets meer toe en de motor levert iets meer vermogen)
  • Dynamic (dit is een vrij geniale stand. De motor levert vol vermogen en is lekker giftig en de systemen laten veel toe. Gek genoeg vangen ze je op de rand op, zonder dat je dat heel erg voelt. Het valt mij op dat je continu net niet over de grens gaat, terwijl je dat met de systemen uit wel zou gaan met alle gevolgen van dien.)
  • Race. (deze stand is voor de kamikaze piloten. Hierbij gaat alles uit. Op een parkeerplaats even geprobeerd en ik stond gelijk in een grote witte wolk. Dit is vrij heftig en niet geschikt voor in de winter. In deze stand moet je dus wel echt kunnen rijden)

Oftewel, de eerste drie standen vangen je onkunde op, de laatste stand, Race, straft ze echt hard af. Ik merk dat ik die stand dus ook nog wat eng vind om eerlijk te zijn. Daarom kan ik met tuning prima in de eerste drie standen reeds overweg. Simpelweg omdat de auto het niet afstraft. In de Race stand moet het toch echt boven de 10 graden zijn met droog asfalt wil ik daar voor de eerste keer echt een beetje sportief in willen rijden.

@Frederiksen
Dank je wel voor je leuke reactie! De 4C is in real life inderdaad erg indrukwekkend. Het geluid bij vol gas is echt absurd luid. Ik reed van de week door een tunnel met 6000 toeren. Ik had serieus een piep in mijn oren er na, want man wat is dat luid!
En ja, de looks van de 4C zijn begeerlijk :D
 
Een wannabe Ferrari. In dit geval overigens positief bedoeld. Eigenlijk een beetje zoals de Dino destijds. Ik vind het echt een tijdloze schoonheid. Het enige dat ontbreekt is dat het een cabrio is. Dat zou het voor mij de ultieme funauto maken. Maar ik ben me bewust van het feit dat cabrio's niet door iedereen gewaardeerd worden.
 
Hoeveel paardenkrachten/newtonmeters krijg je nu extra door de tuning?

@De Schaduw: En er staat ook 'hooft' met de letter 't' op het eind! :eek:

@Adinsx: Mooi artikel. Wie is de auteur?

@Opspeed: Leuk artikeltje! Maar als een dergelijk 'onderzoek' wordt gesponsord door een autofabrikant begin ik al een beetje sceptisch te worden. Al kan ik het best geloven dat je door een sportauto een goed gevoel kunt krijgen. Maar dat heeft naar mijn weten meer te maken met bepaalde hormonen die er dan vrij komen.
 
L.s.
De informatie die gegeven wordt over de matte autolak (grigio magnesio) van Alfa Romeo (o.a. Giulietta) is zeer divers. De ene reactie is positief ...prachtig om te zien en goed te onderhouden. Anderen beweren...het mat is vuilgevoeliger, een vogelpoepje kan (indien niet direct verwijdert) een vlek opleveren door inbijten van zuur. Steenslag of een kras kun je niet politoeren omdat dit glans op deze matte auto zou opleveren.
Mag ik vragen wat jullie ervaringen zijn.
Bij voorbaat dank,
groetjes, Eva
 
Beste Shumi,

Wat is naar uw mening de reden dat u de matte autolak (bv Grigio Magenesium) niet aanbeveelt?

Bij voorbaat dank voor uw reactie,

met vriendelijke groet,
Eva
 
@Eva Last
Het ligt er maar net aan: ik ben redelijk voorzichtig met mijn auto en hou van poetsen. Dan adviseer ik deze matte lak zeker aan. Waarom?

- Je ziet er geen krassen op
- Je ziet er geen swirls op
- Je ziet er veel minder vuil op
- Het ziet er simpelweg geniaal uit.

Aan de andere kant, als je geen poetser bent, of je kijkt niet al te veel om na de auto, dan zou ik het niet doen. Er horen namelijk nogal wat richtlijnen aan:

- Altijd wassen met PH neutrale autoshampoo
- Geen wasstraat!
- Direct verwijderen van vogelpoep
- Ter bescherming (voor vogelpoep e.d.) in een sealent zetten (en bijhouden) voor matte lak (Nanolex bijvoorbeeld).

Dit uiteraard als je het mooi wilt houden. Hopelijk heb je hier wat aan.
 
@Enzo
De 4C moet volgende week als het goed is richting de 280 tot 310pk gaan leveren. Ik hou het even ruim aan omdat de verschillen tussen 4C's af fabriek behoorlijk groot zijn. Het ligt er even aan wat het vertrekpunt is van mijn wagen.

Verder ben ik vorige week nog bij Munsterhuis in Hengelo geweest. Ik was uitgenodigd door een accoutmanager die het nieuwe Alpine voor Munsterhuis moet gaan trekken. Erg gastvrij ontvangen en heb die prachtige showroom die ik altijd vanaf de snelweg zie, nu eens van binnen bekeken. Staand naast een 458 schrok ik even van hoeveel groter zo'n auto eigenlijk is dan de 4C. Niet in de breedte, dat ontloopt elkaar weinig, maar vooral in de lengte.
Helaas stond er nog geen Alpine, dus ik heb ze nog niet goed kunnen vergelijken, maar dat komt nog wanneer die binnen is. Ik betwijfel of de Alpine dezelfde sensatie kan bieden als de 4C, maar het is altijd goed/leuk om ze naast elkaar te vergelijken.
Ik zag nog wel iets leuks staan voor mochten er kinderen komen en er staat een wintersport gepland:

gnphdczu.jpg


Verder het afgelopen weekend lekker veel gereden. Ook de auto eens in de race modus geprobeerd. Dat is toch wel kicken. Ik blijf mij verbazen hoe snel deze wagen naar 100 km/pu accelereert. Echt ongekend hoe hard dat gaat. Natuurlijk heb je de 488's en R8's die het nog in een seconde minder doen, maar dat zijn wagens die in een bocht bijna het dubbele gewicht moeten verplaatsen er waarvan ik met zekerheid durf te stellen dat zij niet de rauwe ervaring bieden van de 4C. Ik had een autospotter een rondje gegeven, die ervoor in een R8 had meegereden alsmede een aantal andere wagens. Hij kwam woorden tekort en was oprecht verbaasd dat een 4C zo verschrikkelijk hard loopt. Voor zijn gevoel was het de meest heftige rit tot nu toe. In de race modus grijpt de 4C pas ook wat grip in de 3de versnelling. In de 1 en 2 is het standaard wielspin. Straks, met een goede 40-50pk erbij wordt het dus een totaal gekkenhuis. Ik zag net nog wat cijfers langskomen van een Duitser met alleen andere software en rond de 290pk: 0-100 in 3,4 seconden en 100-200 in 9,1 seconden (GPS gemeten!). Dus geen tellerwaarden, maar GPS gemeten. Dat is echt ongelooflijk. Ik kan niet wachten!
Toch maar even nog wat foto's gemaakt het afgelopen weekend. Die staan hier nog niet heel veel. Hier kun je dus ook zien dat de spacers voor er weer vanaf zijn. Achter zitten ze er nog op:

kuzj8s47.jpg


4ud2fh3e.jpg


molw9cye.jpg
 
Munsterhuis Hengelo zit daar bij de Mac toch? En smart, Mercedes, etc? Zat van 11-12:30 in de toren met uitzicht op het dek van Jaguar, Ferrari, etc... tjonge wat rijdt er daar toch veel moois rond. Moest alweer snel terug naar kantoor, anders was ik even gaan 'neuzen'.

Nog wel rondgekeken naar een 4C in het wild maar helaas :)
 
Leuk dat je er was Thomas! blijft bijzonder om daar (bijna) elke dag te "werken".... super mooie Alfa heb je, gaaf om er weer 1 te zien na mijn eigen ritjes erin ;)
 
Terug
Bovenaan