Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Vervelend nieuws:

Tijdens de proefrit merkte is al dat de (af fabriek) Parrot radio wat slecht functioneerde. Nu blijkt bij preparatie van de wagen de radio kapot te zijn. Gezien deze radio in een later stadium van de productie van de 4C al vervangen is door een (honds lelijke) Alpine module (echt afmarket look) is de Parrot al een aantal jaar niet meer in productie en dus ook vrijwel niet te verkrijgen.

Dat betekent dat er een andere radio erin moet. Dat heeft als voordeel dat er iets echt nieuws en goed in kan, maar heeft als nadeel dat je dus gewoon geen originele unit meer hebt. Maar goed, die Alpine is zo lelijk en beperkt: dat wil ik echt niet.

Hier hoe het origineel was, Parrot Astroid:
alfaromeo4cle-244.jpg

De Alpine:
Screen-shot-2015-07-13-at-11.21.46-AM.png

Nu heb ik met de garage besproken om er een gloednieuwe Pioneer in te zetten. Goed voor het geluid en de connectiviteit. Maar wel flink aan de prijs. We steggelen nog een beetje over het bijbetalen. De Parrot had navigatie en dit vind ik belangrijk bij de volgende unit. Vandaar dat naast de looks, de Alpine sowieso afvalt. Ik snap dat de unit duur is, maar aan de andere kant moeten zij mij de navigatiemogelijkheid aanbieden, gezien ik de auto ook heb gekocht met deze optie. Komen we wel uit, wel lastig verhaal.

Het zou dan gaan om deze unit:
5e34bfa9d7b0f296283f2ada5e75cd48.jpg

841357b67882532878bc795d232025b1.jpg

Verder: Nog 9 dagen!

Inderdaad vervelend al die dingetjes voor het in ontvangst nemen van de auto. Zeker omdat je eerst zo'n goede deal had gesloten met leenauto etc.
Ik zou wel proberen die oude, kapotte radio erbij te krijgen. Er zijn genoeg bedrijfjes die zulke autoradio's weer kunnen repareren en wellicht is het maar iets kleins.

Dat zijn wel prachtige systemen en vaak beter dan menig affabriek systeem!

Alleen, het scherm zit wel pontificaal voor je luchtroosters. Is het systeem ook te gebruiken zonder uitgeklapt scherm? Bijvoorbeeld wanneer je alleen radio wil luisteren?

@IBUD
Dat ga ik inderdaad even vragen.

@B-Real
Dat klopt inderdaad. En, wanneer het scherm ingeklapt is blijft de navigatiestem en de muziek wel doorspelen. Er is dus geen noodzaak het scherm continu omhoog te hebben. Tevens kan de luchtstroom over of naar de zijkant van het scherm worden gericht.

@Barri
Nou, vind ze maar eens. En dan moeten ze ook nog passen.

Ik zie op Conrad.nl genoeg mooiere enkel-DIN radio's. Ik had in de Golf destijds een Alpine. Was €77 en deed het perfect. Ook een heel goede bluetooth.

Blaupunkt Stockholm
Blaupunkt Toronto
Pioneer DEH-X8700BT

Ik vind de Blaupunkt radio's het mooist, maar de Pioneer en Sony units zijn ook redelijk strak vormgegeven.

edit: sja, die zijn wel zonder navi...

Barri zei:
Ik zie op Conrad.nl genoeg mooiere enkel-DIN radio's. Ik had in de Golf destijds een Alpine. Was €77 en deed het perfect. Ook een heel goede bluetooth.

Blaupunkt Stockholm
Blaupunkt Toronto
Pioneer DEH-X8700BT

Ik vind de Blaupunkt radio's het mooist, maar de Pioneer en Sony units zijn ook redelijk strak vormgegeven.

Geen navi, plus (op de laatste na), blauwe verlichting in een verder rood verlicht interieur. Nee, het moet sowieso een touchscreen met (mogelijkheid tot) navi zijn.

Verlichting moet wel aan te passen zijn, dat kan bij bijna elke radio. Navi is wel heel lastig in een enkel-DIN en zo'n groot scherm zou ik juist niet willen. Ik zou persoonlijk gaan voor een goede enkel-DIN radio met bluetooth en een Brodit telefoonhouder, zodat je Google Maps voor je neus kan houden.

Barri zei:
Verlichting moet wel aan te passen zijn, dat kan bij bijna elke radio. Navi is wel heel lastig in een enkel-DIN en zo'n groot scherm zou ik juist niet willen. Ik zou persoonlijk gaan voor een goede enkel-DIN radio met bluetooth en een Brodit telefoonhouder, zodat je Google Maps voor je neus kan houden.

Probleem is dat de ventilatieroosters in de 4C niet geschikt zijn voor een telefoonhouder. Daarbij is het dasboard verder ook niet echt geschikt voor een houder.
Het is helaas een best beperkt verhaal...

Is de rechterkant van het dashboard geen optie? Hier ergens bijvoorbeeld:
c7WRa5t.jpg

Ik heb het in de C2 ook zo gedaan en voor Navigatie werkt dat meer dan prima! De radio moet idd qua verlichting gewoon dezelfde kleur hebben als de rest in het interieur. In de C2 is alle verlichting oranje, dus ik ben ook voor een oranje radio gegaan voor een beter geheel. Tevens meteen maar 1 genomen met Bluetooth uiteraard.

Dat ziet er toch niet uit met alle respect? Tevens is dat stuk scheef, dus komt de houder volgens mij ook scheef.
Maar goed, de auto had navi en dus moet er weer een navi module komen. Ik weet zeker dat de voordelen van het klapscherm met AndroidAuto verreweg zwaarder wegen dan het nadeel van zijn looks. En anders rij ik lekker "gesloten" rond. Dan valt de unit niet eens op.

Wat een raar verhaal zeg! Het betreft toch een courante auto en geen model van 15 jaar oud, dan moet alles wat er origineel in zat toch gewoon nog nieuw leverbaar zijn?

Ik zou het nooit accepteren zo. Je koopt voor best veel geld een bijzondere auto, daar zou ik zeker geen after-market ding van Pioneer in willen hebben. Het ziet er wat mij betreft niet uit en doet enorm afbreuk aan de hele auto.

BENZine zei:
Wat een raar verhaal zeg! Het betreft toch een courante auto en geen model van 15 jaar oud, dan moet alles wat er origineel in zat toch gewoon nog nieuw leverbaar zijn?

Ik zou het nooit accepteren zo. Je koopt voor best veel geld een bijzondere auto, daar zou ik zeker geen after-market ding van Pioneer in willen hebben. Het ziet er wat mij betreft niet uit en doet enorm afbreuk aan de hele auto.
Maar ja, de originele unit is ook aftermarket...
Ik vind het ook een lastige situatie. Maar aan de originele radio is niet te komen. Tenminste, dan moet er een backorder worden geplaatst en dat kan zo maanden duren, als die nog te krijgen is (model is al 3 jaar uit productie). Daarbij werkt die Parrot gewoon totaal niet. Ding schijnt de grootste frustratie van iedere 4C rijder te zijn. Maar ja, hij heeft wel navi.
Zeg het maar wat verstandig is.

Is er geen Brodit telefoonhouder gemaakt voor de 4C? Die dingen vind ik ideaal!
Ik zou toch voor een goede enkel DIN gaan zonder navi.

Zo’n aftermarket klapscherm doet m.i. enorm afbreuk aan het interieur. Ik ging voor een decente radio met Bluetooth en dan een telefoonhouder voor als je Google Maps nodig hebt. (En hoevaak gebruik je de navi nou echt, toch niet elke keer als je een ritje maakt? Zonde om voor die paar keer constant zo’n koeiengroot ding in je interieur te hebben)

https://www.bol.com/nl/p/hangup-smartphone-houder-type-2/9200000023081335/

Even handigere houder dan dit heb ik nog niet gevonden.

Op Conrad.nl kan je ook de handleiding van de radiosystemen vinden. Ik heb 'm niet geopend, maar daar staat vast in of het scherm altijd omhoog moet staan of niet.

@Barri
Zoals reeds aangegeven: het systeem kan ook in gesloten toestand muziek afspelen.

@Kristian
Kijk, zover was ik nog niet eens. Lastige alleen is, is dat de dealer niet bij een Duitse particulier gaat kopen. Moet dus even wat zien te regelen met de dealer. Het zou denk ik toch mijn voorkeur hebben, de originele Parrot.
Geluidskwaliteit is dan wel weer jammer. Dat schijnt super te zijn met de Pioneer.

De Parrot is 7 jaar geleden gepresenteerd, niet zo heel vreemd dat hij niet meer geleverd wordt. Klapscherm verdient geen schoonheidsprijs, maar dan het je wel Apple Carplay/Android Auto en DAB+.

Jammer van de hele situatie.
Ik zou denk ik wel voor het origineel gaan. Voor zo'n fun-auto zou ik de geluidskwaliteit niet zo belangrijk vinden. Het beste geluid zit toch achter je rug. :}
Succes met het nemen van de beslissing.

Die originele Parrot is ook niet bepaald moeders mooiste, daar zou ik niet rouwig om zijn dat je die niet hebt. Ik vind het klapschermpje nog niet zo verkeerd, als je per se navi moet hebben dan, maar ik zou het wel geloven in die auto en er een heel simpel passend radiootje in stoppen.

Barri zei:
Is er geen Brodit telefoonhouder gemaakt voor de 4C? Die dingen vind ik ideaal!
Ik zou toch voor een goede enkel DIN gaan zonder navi.
Helaas. Die dingen zijn idd ideaal en ik heb er ook zo 1 in de C2.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Dat ziet er toch niet uit met alle respect? Tevens is dat stuk scheef, dus komt de houder volgens mij ook scheef.
Maar goed, de auto had navi en dus moet er weer een navi module komen. Ik weet zeker dat de voordelen van het klapscherm met AndroidAuto verreweg zwaarder wegen dan het nadeel van zijn looks. En anders rij ik lekker "gesloten" rond. Dan valt de unit niet eens op.
Ook in de C2 loopt dat niet recht, maar de houder hangt wel degelijk recht. En doordat hij aan de bijrijderskant zit heb ik er ook geen last van met de bediening. Tevens is hij ook aangesloten op de 12V, zodat ik niet met losse kabels hoef te klooien. Daardoor vind ik het alsnog best clean ogen. Als clip heb ik zoiets met hierop dan deze houder voor mijn telefoon. Echter zie ik net dat Brodit helaas geen clips heeft voor de 4C, maar misschien dat een goede inbouwer je nog op ideeën kan brengen. Misschien als je kan instellen dat hij alleen uitklapt op verzoek en niet automatisch dat de Pioneer toch een optie kan zijn idd. Wel zou ik dan goed kijken wat de bedieningsmogelijkheden zonder dat scherm zijn! Anders rij je straks alsnog continu met dat ding uitgeklapt en dat wil je zelf ook niet gaf je al aan.

Carfanatic zei:
De Parrot is 7 jaar geleden gepresenteerd, niet zo heel vreemd dat hij niet meer geleverd wordt.

Als Alfa er 4 jaar geleden voor gekozen heeft om dat model af fabriek in een bepaalde auto te leveren dan hadden ze daar toch afspraken over moeten maken? Of ze hadden met een alternatief moeten komen wat ook weer helemaal past bij het dashboard qua kleurstelling en uitvoering.

BENZine zei:
Carfanatic zei:
De Parrot is 7 jaar geleden gepresenteerd, niet zo heel vreemd dat hij niet meer geleverd wordt.

Als Alfa er 4 jaar geleden voor gekozen heeft om dat model af fabriek in een bepaalde auto te leveren dan hadden ze daar toch afspraken over moeten maken? Of ze hadden met een alternatief moeten komen wat ook weer helemaal past bij het dashboard qua kleurstelling en uitvoering.

En dat is dus de Alpine geworden.

Moeilijke situatie. Zelf zou ik er een mooie high end unit zonder navigatie in zetten zoals de Nak CD400 of Denon DCT-100. Maarja dat is puur CD en verder helemaal niks maar wel mooi om naar te kijken en gewoon het aller-allerbeste geluid.

De Pioneer vind ik in gesloten modus eerlijk gezegd ook geen porum, Kenwood had een poos geleden in elk geval een heel mooi klapscherm dat er ook gesloten gewoon heel decent uitzag.

Single DIN is er nog de JVC NX5000, toendertijd OEM geleverd in de Tesla Roadster maar dat is ook alweer 10 jaar oud natuurlijk.

Aangezien je boven en onder nog wel wat ruimte hebt zou je eventueel nog zoiets als dit kunnen overwegen. Ok het merk doet natuurlijk zwaar afbreuk aan de rest van de auto maar wellicht dat een wat meer premium merk een soortgelijke unit in het assortiment heeft?

single_1_din_android_car_radio_autoradio_stereo_sofia_system_e1_1.jpg

Die hebben andere 4c rijders ook. Ziet er vanaf het stuur prima uit, maar kijk je vanaf de zijkant springen de tranen je in de ogen:

893299cd244a536b9bb89f6715500607.jpg

Het is inderdaad een mooie oplossing die goed in de 4C past, maar helaas is er geen vergelijkbaar model van een premium merk met een betere afwerking.

En hangt helemaal voor die knoppen eronder, wat een prutswerk.
Ik zou een zo strak mogelijk model kiezen, en dan maar met wat minder opties. Bij zo'n auto is het esthetische eigenlijk belangrijker dan het praktische.
Ik vind de radio's van VDO er altijd erg strak uitzien.

BENZine zei:
En hangt helemaal voor die knoppen eronder, wat een prutswerk.
Ik zou een zo strak mogelijk model kiezen, en dan maar met wat minder opties. Bij zo'n auto is het esthetische eigenlijk belangrijker dan het praktische.
Ik vind de radio's van VDO er altijd erg strak uitzien.

De strakste die ik tegen kwam, met navi mogelijkheid in single din, is de originele radio van de Mercedes Citan. Maar ja, waar haal ik die vandaan, en start die niet op met een Mercedes logo?

mercedes-citan-navegador.jpg

dWE5CkG.jpg

Wat moet je met een radio in zo'n auto, rijden wil je !!
Maar goed ik snap de functionaliteit van de navigatie, koop je toch voor 150 euro die van ebay kleinanzeigen in Duitsland.
Klein geld vergeleken met de auto, en de oude unit idd opsturen vaak een kleinigheid.
Sowieso zou ik nimmer nooit niet zo'n klapscherm willen hebben, echt een verschrikking.

Die Mercedes citan radio/nav is zeker mooi!
Ach en met die ster als opstartscherm heb je toch nog een beetje het premium gevoel:}

Ik kan me niet herinneren dat ik de radio heb aangehad in die 4C tijdens vijf dagen Sauerland :}. Alleen de auto zelf maakt al zo'n geweldig geluid. Hoewel, op constante snelheid is de 'herrie' irritant aanwezig en dan is een goede radio die ook goed hard kan wellicht toch handig. Of oordopjes ;)

De strakste die ik tegen kwam, met navi mogelijkheid in single din, is de originele radio van de Mercedes Citan. Maar ja, waar haal ik die vandaan, en start die niet op met een Mercedes logo?

De Mercedes Citan is toch gewoon een Renault met een Mercedes embleem? Heb je al bij Renault gekeken?

speedtouch zei:

De Mercedes Citan is toch gewoon een Renault met een Mercedes embleem? Heb je al bij Renault gekeken?

Zei de Mercedes dealer ook al (die de unit op 1100 euro prijsde :O )
Hij gaf aan dat de unit ook op een Kangoo werd geleverd. Maar dat kan ik online absoluut niet vinden.

Hij gaf aan dat de unit ook op een Kangoo werd geleverd. Maar dat kan ik online absoluut niet vinden.

Dan maar even, als het uitkomt, een bezoekje aan de Renault dealer?

speedtouch zei:

Even naar de Duitse dealer. De Nederlandse hebben enkel nog de bedrijfsuitvoering en ik vind t heel lastig om spul te krijgen. (tu)

Is dit de goede?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-radio-s-cd-en-dvd-spelers/a1152375306-radio-mercedes-benz-citan-2012-heden.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=s7XrVd70tvW5eSS6JG1GBwe4hGf0zX2_CVEVEgn1h4HGy9PH2g5ciNcT_15ZnuBB-5DhUqs5_AEVz-S8Paq7cAbJ0w0p7W0jLPH43jUTgzZvwxtzkdV8c3fQ_eDfBa9VtGcQfSXGcqPf6axROpYc6EOBgCMCfTTN1uZnf7565QnWKvPjOx3Y19cjNWfrYJPsDPHM2PHQk7Ljjt8IDcCAKnV53K0zH7JbVZUGl_mi3zAwUiEZ12gXqzVp0A-FXIBDIC8QL79jn1sZRBrMAVV5nerrqimdCtKRDD9BJrjH_tITSp_IFgIUeDUOdDIno2hVoNlXNQfiZ2QLpfFeExX6gsg_AhiGLmsacSfTa55nJ5CZ32iE6uBzYoK_KBfC57ApV3lDDlXyY80TR6dayIr8VgvOtEzlj5uualGkA23wj4IlY2lgiQ3ZE1TmxEDnFdIRDTOC3qBXVzAv3Y4QnmAdrkNsA5sRObT9QJGLhFsyLGMBObv3uKZcPVTgLbCZFLqT
$_84.JPG

haarr zei:
Is dit de goede?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/accessoires-radio-s-cd-en-dvd-spelers/a1152375306-radio-mercedes-benz-citan-2012-heden.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=s7XrVd70tvW5eSS6JG1GBwe4hGf0zX2_CVEVEgn1h4HGy9PH2g5ciNcT_15ZnuBB-5DhUqs5_AEVz-S8Paq7cAbJ0w0p7W0jLPH43jUTgzZvwxtzkdV8c3fQ_eDfBa9VtGcQfSXGcqPf6axROpYc6EOBgCMCfTTN1uZnf7565QnWKvPjOx3Y19cjNWfrYJPsDPHM2PHQk7Ljjt8IDcCAKnV53K0zH7JbVZUGl_mi3zAwUiEZ12gXqzVp0A-FXIBDIC8QL79jn1sZRBrMAVV5nerrqimdCtKRDD9BJrjH_tITSp_IFgIUeDUOdDIno2hVoNlXNQfiZ2QLpfFeExX6gsg_AhiGLmsacSfTa55nJ5CZ32iE6uBzYoK_KBfC57ApV3lDDlXyY80TR6dayIr8VgvOtEzlj5uualGkA23wj4IlY2lgiQ3ZE1TmxEDnFdIRDTOC3qBXVzAv3Y4QnmAdrkNsA5sRObT9QJGLhFsyLGMBObv3uKZcPVTgLbCZFLqT
$_84.JPG

Die had ik ook al gezien. Is helaas de standaard radio zonder Nav.

Nieuw!
https://www.ebay.nl/itm/Parrot-Asteroid-Best-1-DIN-Single-DIN-USB-MP3-Digital-Media-Receiver-Android/322975302260?hash=item4b32d40274:g:2TQAAOSwMK9aTCfu

@total loss
Thanks die ga ik morgen eens bellen!

@bofkont
Helaas Amerika. Weet niet of de dealer daar aan wil beginnen.

@speedtouch
Morgen weer heel erg druk, dus ben er bang voor. Moet morgenvroeg een keuze maken ivm ophalen auto. Dus morgenvroeg even bellen met die schade citan en anders maar de dealer vragen om een nieuwe Parrot.

Porsche heeft ook zo'n soort navi, speciaal voor de oudere modellen. Nou moet je ook geen Porscheexemplaar hebben maar er is dus ergens een bedrijf dat die dingen zo maakt. B)

@r-w
Dat is kramer automotive. Helaas verkopen ze niet particulier. Amerikanen die deze unit willen lopen ook tegen dit probleem aan.

@singer911
Super ding! Precies goed (ervan uitgaande dat de kleuren aangepast kunnen worden) Maar die prijs... Allemachtig wat duur voor een radio. Ook maar eens voorleggen aan de dealer.

Tof hoe dit forum toch werkt. Iedereen denkt mee, thanks!

Ik zou die JVC doen. Niet goedkoop, maar dan weet je dat het goed staat en ook goed werkt. Die aanschafprijs ben je dan snel weer vergeten.

R-W zei:
4
Singer911 zei:

Die noemde zadelsnuiver hierboven ook al, radio uit 2007 maar als die bij de tijd te halen is, niet slecht.

En OEM geleverd voor de Tesla Roadster, dus denk dat het wel een prima unit zal zijn maar inderdaad, alles staat of valt met hoe het valt te updaten en ik heb begrepen dat de interface ook niet helemaal je-van-het is.

Alpine heeft blijkbaar ook een "tablet" achtige unit, maar die prijs is wel om te huilen..

https://creativeaudio.net/x108u/

Thomas,

Kun je toch prima buiten de dealer om regelen :S
Nogmaals kleingeld in totaal op zo'n 4c.
Maar waarom niet de huidige unit laten maken bij verotronics ??
https://www.verotronics.nl/

adinsx zei:
Ik kan me niet herinneren dat ik de radio heb aangehad in die 4C tijdens vijf dagen Sauerland :}. Alleen de auto zelf maakt al zo'n geweldig geluid. Hoewel, op constante snelheid is de 'herrie' irritant aanwezig en dan is een goede radio die ook goed hard kan wellicht toch handig. Of oordopjes ;)

Het eerste wat ik ook dacht. Nooit in een 4C gereden, wel in een Speedster compressor. Zat een radio in, maar die was totaal nutteloos. Vanaf autowegsnelheden gingen de oordopjes in, lagen meerdere setjes van in de auto.

Bofkont zei:
Thomas,

Kun je toch prima buiten de dealer om regelen :S
Nogmaals kleingeld in totaal op zo'n 4c.
Maar waarom niet de huidige unit laten maken bij verotronics ??
https://www.verotronics.nl/

Met alle respect, maar ik koop toch geen auto voor dit geld met kapotte radio?
En de hele tijd roepen over kleingeld is wat naïef. Het gaat hier over honderden euro's, in sommige gevallen zelfs duizend euro of meer. En dat in een situatie die niet door mij, maar door de garage moet worden opgelost.

Terug
Bovenaan