Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Om heel eerlijk te zijn: ik snap niet waarom iemand zowel naar een Megane RS kijk als naar een Giulietta QV. Een Giulietta QV is een fantastische allrounder, maar absoluut softer dan een Megane RS. Een GTI Performance en Giulietta QV vind ik wel heel erg overeenkomen.
Wat mij in het stuk echt tegen staat en wat ik echt stellig kan ontkennen na 3 Giulietta's te hebben gehad is onderstuur. Dat kent de Giulietta QV gewoon niet. Het maakt niet uit hoe hard je hem de bocht in smijt, pas als je gaat forceren zal die misschien iets gaan schuiven, maar dat doet die absoluut niet zolang je niet forceert.

Wat betreft remmen, je ziet dat ik op het einde van het rechte stuk al de alarmlichten weet aan te krijgen. Dan rem ik serieus hard. Op de rest van het circuit doe ik het enigszins rustig aan, dit in verband met, zoals je kunt zien, een licht dampige baan.

Als je op zoek bent naar een snoeihard circuitmonster, dan moet je de Giulietta QV echt laten staan. Als je op zoek bent naar een hele scherpe, speelse auto, dan moet je hem absoluut nemen. Een Megane RS is een "serieuze" auto, een Giulietta een "plezier" auto die je in de dagelijkse praktijk het leven niet te moeilijk maakt. Dat die softer is wil niet zeggen dat die ook langzamer is. De Giulietta QV TCT is serieus snel rondom het circuit. In verschillende tests verslaat die de Golf GTI 7 Performance. T.o.v. de Megane weet ik niet, maar ik ga er niet vanuit dat die nog heel veel sneller is.

Dit vind ik een erg goede test die het rijden in deze auto goed weergeeft: https://www.youtube.com/watch?v=my5Oh2wLpOA
Hoe het eindigt is typisch.

8:07.97 Renault Mégane RS Trophy
8:30 Alfa Romeo Giulietta QV

Zit inderdaad niet gigantisch verschil in. (Nordschleiffe) We zullen de RS275 Trophy maar niet in t vergelijk meenemen. :D

Nico GTR zei:

Zit inderdaad niet gigantisch verschil in. (Nordschleiffe) We zullen de RS275 Trophy maar niet in t vergelijk meenemen. :D

En dan is de trophy al een fancy model. Ben benieuwd naar de rs 250 tijd. Tevens, met een aantal upgrades komt de Giulietta dus ook richting die tijd. Software, remmen en intercooler bijvoorbeeld. Tevens lijkt me dit de tijd van de eerste generatie.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nico GTR zei:

En dan is de trophy al een fancy model. Ben benieuwd naar de rs 250 tijd. Tevens, met een aantal upgrades komt de Giulietta dus ook richting die tijd. Software, remmen en intercooler bijvoorbeeld. Tevens lijkt me dit de tijd van de eerste generatie.

Nieuwer kan ik ook niet vinden. :( De standaard RS250 zit op 8.29 dus dat doet niet veel voor elkaar onder. Ik zit in team Renault maar ik snap het ook als je de QV kiest. :D

Overigens Thomas, als jij upgrades op de Alfa mag schroeven mag ik ook hetzelfde doen met de hypothetische RS. :T

Nico GTR zei:
Overigens Thomas, als jij upgrades op de Alfa mag schroeven mag ik ook hetzelfde doen met de hypothetische RS. :T

Dat is exact wat ik wou zeggen. Als ik een Panda 100HP voorzie van een gigantische turbo, een intens onderstel en keramische schijven komt hij misschien ook nog wel in de buurt :S.

Nico GTR zei:
Nico GTR zei:

Nieuwer kan ik ook niet vinden. :( De standaard RS250 zit op 8.29 dus dat doet niet veel voor elkaar onder. Ik zit in team Renault maar ik snap het ook als je de QV kiest. :D

Je zou eigenlijk de Alfa Romeo Giulietta QV TCT Squadra Corse moeten pakken. Maar die is helaas nooit op de nurburgring geweest. Dat zou de perfecte concurrent voor de trophy zijn.

Anyway, het staaft in ieder geval mijn vermoedens dat het elkaar niet veel ontloopt. Qua gevoel en rijden wel, qua tijden niet.

Net nog even lekker stuk gereden op de nieuwe Nederlandse platen. Paar achteraf weggetjes hier gepakt met wat mooie bochten. Vooral de links rechts combinaties zijn fantastisch. Hij switcht zo snel van de ene naar de andere bocht. Wat een heerlijk apparaat! :-D

Micha D. zei:
Nico GTR zei:

Dat is exact wat ik wou zeggen. Als ik een Panda 100HP voorzie van een gigantische turbo, een intens onderstel en keramische schijven komt hij misschien ook nog wel in de buurt :S.

Gaat mij erom dat Nico niet de gewone rs qua tijd pakte, maar gelijk de trophy versie. Dat is toch geen vergelijk?

Micha D. zei:
Nico GTR zei:

Gaat mij erom dat Nico niet de gewone rs qua tijd pakte, maar gelijk de trophy versie. Dat is toch geen vergelijk?

Nee geef ik je gelijk in, maar ik keek niet verder dan mijn neus lang was, want de RS250 staat niet meer op de officiële lijst. Trophy die ik nam was de phase 1 en de phase 2 RS275 dook daar weer onder. Dus die heb ik ergens anders vandaan geplukt. Had ik gelijk moeten doen.

Micha D. zei:
Nico GTR zei:

Panda 100HP is best wel een lekker autootje moet ik zeggen!

De gewone RS doet idd 8:29 en die wordt omschreven als een van de beste Hot hatches die je kunt krijgen.
Dus dan zit het absoluut wel goed moet die 8:30 Thomas.

Nu nog even de skills om zelf die tijd te benaderen :D
Die ringtijden zijn leuk om te zien, maar deze worden alleen gereden door de beste coureurs, wij gewone stervelingen gaan daar nooit aankomen.

Mijn Z4 8:32 zie ik staan, erg netjes ook :D

Micha D. zei:
Maakte toch ook niets uit? Je hebt hem immers niet gekocht om mee te racen.

Maakt ook niet uit. Maar het interessante is, is dat de QV in tegenstelling tot een focus st, golf gti en megane rs softer is afgesteld in het onderstel (wel scherper stuurt) maar toch even snel is op het circuit.
Zag ergens in een test van de Giulia dat een journalist zei dat Alfa vaak een auto een sportief en snel karakter weet mee te geven zonder de auto gelijk plank hard te hoeven maken. Dat is ook mijn ervaring.

Ik zie nu die foto's van je vorige auto. Wat een heerlijk exemplaar. Ik blijf het geweldig vinden; een rosso competizione Giulietta met een sportuitlaat. Geweldig! Zet maar neer! (tu)

Maar nu ben ik wel benieuwd wat de QV TCT zou doen. Denk toch flink wat sneller dan de vorige versie.

Lijkt me niet, in de basis grotendeels dezelfde auto, of mis ik iets.

Bofkont zei:
Nico GTR zei:
Je mag ook niet laptijd meten op de Ring Rene, dat moet jij weten. :T Het is geen circuit namelijk. :}

En waar refereer jij dan met mee :S

Officiële rondetijden zijn gezet op een afgesloten en afgehuurd circuit. Dan is er ook verder niemand op de baan en staat niet gelijk aan Touristenfahren. ;)

Bofkont zei:
Maar nu ben ik wel benieuwd wat de QV TCT zou doen. Denk toch flink wat sneller dan de vorige versie.

Lijkt me niet, in de basis grotendeels dezelfde auto, of mis ik iets.

Eerste generatie leverde in de praktijk ongeveer "slechts" 225pk. De nieuwe in de praktijk ongeveer 255pk. Dat is wel een flink verschil. Daarbij voordeel van dubbele koppeling.

Ah dat klopt idd Nico (tu)
Maar die 8:29 van je haal je toch van de touristfahren lijst voor de Megane RS?
https://fastestlaps.com/tracks/nordschleife

Denk dat het niet zo enorm verschil maakt Thomas, de wagen/onderstel is in de basis vrij hetzelfde.
Denk dat het echt seconden werk is waar je dan over praat.

Bofkont zei:
Ah dat klopt idd Nico (tu)
Maar die 8:29 van je haal je toch van de touristfahren lijst voor de Megane RS?
https://fastestlaps.com/tracks/nordschleife

Nee, dat noemen ze heel officieel industry pool en dat is dus op een leeg circuit.
Is ook te zien.

Dan telt het rechte stuk ook mee, touristfahren is altijd BTG oftewel bridge to gantry.

Ja die ken ik Nico, maar die 8:29 van de gewone RS haal je van mijn lijstje lijkt me?
Ik heb het niet over de trophy.

Bofkont zei:
Ja die ken ik Nico, maar die 8:29 van de gewone RS haal je van mijn lijstje lijkt me?
Ik heb het niet over de trophy.

Ik denk dat die 8:29 ook industry pool is hoor Bofkont. De Huracan staat daar bijvoorbeeld ook op. En de Nismo GTR.

Barri zei:
Ik zie nu die foto's van je vorige auto. Wat een heerlijk exemplaar. Ik blijf het geweldig vinden; een rosso competizione Giulietta met een sportuitlaat. Geweldig! Zet maar neer! (tu)

Hij zal vast wel weer eens te koop komen (:P)
Ik had trouwens alleen een 3 inch downpipe met sportkat. Die sierstukken waren losse sierstukken om de standaard sierstukken te vervangen.

Ah ok! Maar door je aanpassingen klonk ie wel iets anders toch?
Onder een Giulietta vind ik een sportuitlaat wel passen, maar de enige sportuitlaat waar ik ervaring mee heb klonk heel irritant: de pijp onder de Barchetta had een vervelende dreun rond de 105km/u. Ben benieuwd hoe jouw MM uitlaat straks bevalt!

Barri zei:
Ah ok! Maar door je aanpassingen klonk ie wel iets anders toch?
Onder een Giulietta vind ik een sportuitlaat wel passen, maar de enige sportuitlaat waar ik ervaring mee heb klonk heel irritant: de pijp onder de Barchetta had een vervelende dreun rond de 105km/u. Ben benieuwd hoe jouw MM uitlaat straks bevalt!
Ja klopt, hij werd ietsje luider dan origineel, maar absoluut niet zo luid als dat de nieuwe straks met MM uitlaat wordt denk ik. Mocht ik droning krijgen gaat die er ook gelijk weer onderuit.

Hier nog een vergelijk van een standaard QV tegenover mijn oude QV met de downpipe: https://www.youtube.com/watch?v=rhsfAUdG9ds&feature=youtu.be

Morgen monteren :-D

4rcz3z7k.jpg

xv4vl39y.jpg

Mooi Thomas B)

Trouwens waar upload jij je foto's mee??
Photobucket laat door linken naar websites niet meer toe, dus ben op zoek naar een vervanger.

Bedankt Thomas(tu)

Micha heb een account aangemaakt, zal daar eens naar kijken, ook bedankt voor de tip.

Photobucket moet je ineens 399 dollar betalen p/jaar om te mogen hot linken*-)

Bofkont zei:
Bedankt Thomas(tu)

Micha heb een account aangemaakt, zal daar eens naar kijken, ook bedankt voor de tip.

Photobucket moet je ineens 399 dollar betalen p/jaar om te mogen hot linken*-)

Tja blijkbaar willen ze geen gebruikers meer ;)

Uitlaat is er al weer onder weg. Ondanks dat het geluid erg bruut is, zeker op schakelmomenten, is het gewoonweg te luid. Dus ga toch maar eens kijken naar een andere middendemper... Of die volledig verwijderen, want dempen doet die vrij weinig heb ik gemerkt. Misschien heb ik dan net de gewenste sound.

Uitlaat is ook alweer verkocht.

Zo ik ben even snel door de foto's gescrolled, echt een mooie nieuwe aanwinst zeg! Lekker impulsief ook ;-)
Ik snap je verhaal ook helemaal dat je niet meer exact hetzelfde wil vandaar deze kleur nu, al zie ik persoonlijk je rosso competizione liever.

Ik herken je verhaal ook dat deze degelijker gebouwd lijkt dan de oude versie, mijn schoonvader trok ook direct dezelfde conclusie!

En het personaliseren is ook alweer gestart met de uitlaat, heb je verder al plannen om dingen aan te passen? Of gaat het nu alleen om het geluid en blijft hij verder zoals hij is?

@Bofkont
Klopt, jammer inderdaad, maar heb de uitlaat alweer verkocht, plus dat dit inderdaad op de lange termijn niet heel leuk zou worden. Ik wil voor iets gaan wat er een beetje tussenin zit.

@Tinman
Het grappige is dat het echt in 2 kampen is gedeeld. Mensen die zweerden bij de Rosso Competizione, of mensen die aangeven dit zoveel gaver te vinden. Tja, ik vind beiden heel mooi, maar dit nog weer net wat bijzonderder. Het is ook ongelooflijk, want met de rode kreeg ik nooit enige opmerkingen in het openbaar over de auto. Met deze grijze komen kinderen, volwassenen, autoliefhebbers en zelfs vrouwen naar mij toe om dingen te vragen over de auto/kleur.
Inderdaad zit deze auto veel beter in elkaar dan de vorige. Dat merk je wanneer je er mee op pad gaat. Knoppen, stilte, onderstel... Alles voelt veel degelijker aan.

@Barri
Jep. Maar nu is die gewoon nog nieuw. Anders was die gebruikt geweest en had ik er ook niet zoveel voor kunnen vangen. Maakt nu slechts 30 euro verlies op de uitlaat.

@Caspian
Cool! Ja, als je het model kent valt het wel op wanneer er 1 passeert! Leuk om te horen van de mensen hier die er 1 in het echt hebben gezien, dat die mooier is dan van de plaatjes.

15 Juli ga ik naar BR-Performance om de auto op de bank te laten afstellen. Aan hun resultaten te zien kom je dan op ongeveer 270-275PK en 400NM koppel. Meer dan voldoende vermoed ik als ik na ga hoe vlot ik het nu al vind gaan. :)

Resultaat van een andere launch edition:

4y4pdjhp.png

Terug
Bovenaan