Jongens bedankt voor jullie berichten. Ik kan ze 1 voor 1 beantwoorden, maar er is ondertussen zoveel gebeurt dat ik het even algemeen houd.
De turbo is vandaag gedemonteerd. Ik ben er mee naar een reviseur geweest met het idee de turbo te laten reviseren. Het eerste prettige nieuws was dat het inderdaad de turbo was die problemen veroorzaakte. Dat is dus goed nieuws. Daar hielt ook het goede nieuws op.
Twee uur later belde de reviseur met het nieuws dat de turbo niet meer te redden was. Op de reden kom ik zo terug. Een nieuwe turbo kost 2400 euro ex btw. Die zijn wel direct leverbaar. Een gereviseerde komt op 1600 euro, maar kent een wachttijd van 4 weken. Op puur geluk heb ik A37 auto's gebeld in Klazienaveen. Ik weet dat zij altijd veel hebben liggen. Ze hadden net een gebruikte turbo binnen gekregen! Eigenlijk wouden ze deze niet aan mij verkopen, gezien zij van de turboproblemen weten en de prijzen ook kennen en deze dus voor hun klanten wouden bewaren. Echter, na enig aandringen, is hij toch overstag gegaan. Voor 850 euro mag ik mij de nieuwe eigenaar noemen van een gebruikte turbo met reeds 70.000km ervaring! Wat een geld, maar dat komt puur doordat de nieuwprijzen nergens over gaan en er altijd een statie systeem wordt gehanteerd. Helaas, want zo komt er nooit eens wat los in het circuit wat de prijs kan drukken. Dus, ik ben blij met de turbo, die ik wel nog even heb laten controleren door de reviseur. Die kon niet anders dan concluderen dat die er nog perfect uitziet.
De oorzaak van de problemen met de turbo zijn wat ongewis. De reviseur verdenkt de tuning, a37 en de tuner verdenken andere oorzaken. Wellicht dat iemand anders hier zijn licht er op kan werpen. De schoepen aan de uitlaatzijde zijn gaan afbrokkelen. Deze hebben voor een onbalans gezorgd, waardoor het schoepenwiel aan de inlaatzijde in het turbohuis is gaan vreten. Daardoor kon die ook niet meer gereviseerd worden. De as en lagers zijn allemaal nu wel krom, maar zijn volgens de reviseur het probleem niet. Die geeft aan dat puur de turbodruk de schoepen doet afbrokkelen. Teveel toeren is zijn conclusie. Is dat zo? Ik heb in ieder geval donderdag een second opinion staan bij een andere reviseur, plus een afspraak bij de tuner om de piekmomenten van de turbo te drukken. Dit zijn momenten dat de turbo de meeste lucht verzet. Oftewel: bar x toerental.
Maar er rijden zoveel met dezelfde druk rond. Zij hebben tot nu toe nog geen problemen. Daarnaast zien we veel originele QV's met dezelfde problemen. Is dit probleem dus wel puur aan de tuning toe te dichten?
Hieronder twee foto's van het schoepenwiel aan de uitlaatzijde: