Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Mijn voorste remschijven beginnen alweer krom te trekken en de resonantie bij 4000 toeren is tergend. Echter, licht aan het einde van de tunnel. Een mede QV bezitter met exact dezelfde velgen heeft last van trillingen in het stuur, die ik ook waarneem. Hij heeft veel onderzoek laten doen en het blijkt dat er speling aanwezig is tussen de naaf en het naafgat van de velg. Dit zou bij mij ook alle problemen kunnen veroorzaken en is ook logisch te verklaren! Problemen zijn ook begonnen toen de banden met velg gemonteerd zijn. Erg slordig mocht dit de daadwerkelijke oplossing zijn, van de fabriek. Nog even geduld, volgend weekend zal het waarschijnlijk gebeuren.

Zit hem dus puur in de Velg als ik het goed begrijp???
Zou mooi zijn als je eindelijk eens weet waar deze ellende vandaan komt *-)

Ik kan het mij haast niet vorstellen. Een slechte centrering van de velg daarentegen kan best wat trillen veroorzaken.

Nou en het is juist. Ik heb het probleem ook. En ja, als een velg speling heeft op de naaf gaat die bij remmen schudden. De remmen trekken dus niet heel erg krom, maar de auto gaat wel shaken met remmen. Ik heb even een video gemaakt van de speling:

https://www.youtube.com/watch?v=y9nDW_iVSXI

Hier ook nog 2 foto's waarin je kan zien dat het wiel niet evenredig belast wordt:

ay6kg2co.jpg

em9bgdoc.jpg

De wielen worden waarschijnlijk uitgedraaid en er komen dan aluminium centreerringen onder. Je moet wel onthouden dat mijn auto met een dergelijk straf onderstel, harde rubbers en platte banden geen enkele ruimte voor tolerantie overlaten en alles in kwadraat laat doorkomen in de auto.

De speling die ik zie zou nooit mogen gebeuren. Lijkt wel alsof de wielbouten niet strak genoeg zitten. Kan mij goed voorstellen dat dit trillen veroorzaakt. Zijn de wielbouten niet te lang waardoor ze de velg net niet strak tegen de naaf aanzetten?

Boppie zei:
De speling die ik zie zou nooit mogen gebeuren. Lijkt wel alsof de wielbouten niet strak genoeg zitten. Kan mij goed voorstellen dat dit trillen veroorzaakt. Zijn de wielbouten niet te lang waardoor ze de velg net niet strak tegen de naaf aanzetten?

Even voor het idee, dit is zonder wielbouten. Dit is gewoon de verticale speling van de velg op de naaf.

Aha. Ik zag de velg ook iets loskomen van de naaf...dat klopt dan wel. Zit op de telefoon te kijken. Uitdraaien en een pasring kan een oplossing zijn voor speling op de naaf maar zou niet mijn voorkeur hebben. Zegt de leverancier/fabrikant er niets over?

Boppie zei:
Aha. Ik zag de velg ook iets loskomen van de naaf...dat klopt dan wel. Zit op de telefoon te kijken. Uitdraaien en een pasring kan een oplossing zijn voor speling op de naaf maar zou niet mijn voorkeur hebben. Zegt de leverancier/fabrikant er niets over?

Uitdraaien en centreerringen is ook het idee. Zojuist de verkopende partij geëmaild. Morgen maar eens achteraan bellen.

Dat zou je niet verwachten van een prodrive....maar mag ik even zeggen dat ik al had gezegd dat het bij de wielen zat? :D

Ik had het begrepen, zou het wel af laten hangen van wat de leverancier zegt. Die dingen waren toch niet echt goedkoop? Ik zou er dan wel van balen dat ik velgen uit moet laten draaien en er pasringen tussen moet zetten.

@nico
Ik heb continu de naaf genoemd, dus we zaten allebei goed :D

@boppie
Dat klopt, maar wachten op nieuwe gaat ongelooflijk veel tijd kosten. Plus, dan gaan de winterbanden er helemaal aan met deze temperaturen.
Ik ga met hun in overleg wat er op korte termijn mogelijk is. We gaan het zien!

Goed, problemen met remmen en resoneren zijn weer terug. Ook nu met de winterbanden/velgen er weer onder. Deze hebben dezelfde speling, dus het probleem kan daar niet vandaan komen. Daarom maar gelijk echt even doorgepakt:

1. Voor achter zijn er nieuwe schijven en blokken in bestelling (EBC GT, dit wegens het feit dat de verkopende partij heel coulant was met de kromme EBC schijven voor. Ga er vanuit dat dit een eenmalig iets was en gunde deze partij daarom ook deze verkoop.)
2. Nieuwe remblokken voor (Ceramische blokken via remschijf.nl)
3. Remschijven (Zimmermann sport) voor worden opnieuw afgedraaid
4. Bodemplaat gaat eraf om te kijken of de uitlaat ergens tegen het blok aan dreunt (checken op de resonantie/geklapper bij 4000 toeren)
5. Overige check van het onderstel.

De ceramische blokken kunnen veel hogere temperaturen aan. De verkoper geeft aan dat hij zeer veel Giulietta rijders al van dit probleem heeft afgeholpen. De remblokken met die pinnen achterop (die er bij mij nu opzitten en in de remcilinders gaan) gaan vastzitten na een stevige rempartij tegen de remschijf. Dat maakt de schijf zo heet dat die krom trekt. Vanaf 2012 heeft Alfa ook alleen nog maar blokken geleverd zonder deze pinnen. Echter, bij het online bestellen van remblokken voor 2011 Giulietta's worden ze nog altijd met pinnen geleverd, ondanks dat er verder geen verschil in remsysteem zit.
Deze ceramische blokken kunnen tot 800 graden en geven de warmte niet teveel door aan de schijven. In combinatie met het afdraaien van de Zimmermann schijf moet het probleem opgelost zijn volgens hem. Laten we het hopen!
Samen met de nieuwe achter remmen en dan nog even checken of de uitlaat niet klappert tegen het blok/frame, moet het goed zijn. Sowieso dus even de bodemplaat er dus af zaterdag. Als het de uitlaat niet is, is het geklapper hoogstwaarschijnlijk toch het remsysteem.

Als dit geen oplossing biedt, dan is het echt een spelt in een hooiberg.

Mooi dat je remschijf.nl hebt benaderd.
Maar man wat een ellende, dit verpest het autorijden wel heel erg kan ik me voorstellen.

Het probleem zit dus wel in de schijven??? of mis ik iets.

Bofkont zei:
Mooi dat je remschijf.nl hebt benaderd.
Maar man wat een ellende, dit verpest het autorijden wel heel erg kan ik me voorstellen.

Het probleem zit dus wel in de schijven??? of mis ik iets.

Zeg het maar... Zoals het er uitziet in de remblokken. En dan vooral de pinnen in de achterkant die in de remcilinders gaan. De modellen tot juni 2012 hadden de, daarna zijn ze weggelaten. Gekke is, als je op een webshop op kenteken zoekt krijg je die met de pinnen. Echter, het systeem is nooit veranderd. Zoek je op een Giulietta QV van na 2012 krijg je die pinnen dus ook niet.

Probleem is dat die pinnen gaan vastzitten, waardoor het remblok gaat vastzitten, soms tegen de remschijf aan. Dat zorgt voor hele hoge temperaturen wat er weer voor zorgt dat de boel krom trekt. Dat zou eventueel ook de resonantie kunnen veroorzaken, maar zeker weten doe ik het niet.
Oftewel: het is grote kans dat het daar in zit, maar 100% durf ik niet te zeggen.

Gezien de conische/schuine rand in het naafgat zou je verwachten dat er standaard ook vulringen bij horen.... (De OZ's op m'n auto's hadden die altijd wel). Ben benieuwd naar het vervolg!

Goed nieuws: alle remproblemen zijn opgelost. De nieuwe remmerij blijft niet meer "plakken". Dus geen trillende remmen meer en geen onbalans.
Slecht nieuws: net zoals zovelen ben ik de volgende: de turbo heeft het begeven. Een typische K04 kwaal, waar veel QV, VW GTI/R en Seat Cupra rijders mee te maken krijgen. Hij fluit er nu lekker op los. Auto staat bij de garage. Turbo wordt gereviseerd (als dit nog kan en wat ik vanmiddag weet) en uitgerust met sterkere lagers en as. Als het niet te reviseren is komt er een nieuwe turbo op.

Hoort er bij zullen we maar zeggen.. grappig wel dat je het vrij sportief opvat, terwijl een ander al direct in de pen geklommen was om allerlei boze brieven naar importeurs, dealers en consumentenorganisaties te schrijven. Jij weet natuurlijk prima waar je mee bezig bent om het maximale uit de auto te halen maar krijg je er nu niet zo'n onwijs billenknijpen-gevoel van iedere keer als je op het gas gaat met deze auto?

Wat een problemen joh! Maar goed, dat is het risico van het vak denk ik met zo'n performance wagen :O

In ieder geval is het positief dat de remproblemen zijn opgelost, da's weer een zorg minder!

@Zadelsnuiver
Dit is al de tweede turbo die er nu op zit. Op zich vat is het sportief op, maar het is bij mij nu ook wel een beetje klaar. Dit is wel (pas) het tweede probleem dat ik de auto echt verwijten. Dat remprobleem heeft Alfa Romeo zelf in 2012 ook opgelost, alleen worden door fabrikanten nog altijd aan de auto's voor dat bouwjaar de verkeerde remmen geleverd, met alle problemen van dien. Gelukkig nu dus geen last meer met de juiste remblokken.
De turbo is wel echt een dingetje. Mijn auto heeft na 30.000km al een nieuwe ontvangen en moet dus nu 70.000km later, weer een revisie of een nieuwe. Gelukkig wordt bij de revisie de boel versterkt, waardoor je er geen omkijken meer naar hebt.
Al het andere kan ik de auto niet verwijten. Dat slangklemmen niet sterk genoeg zijn door de toegenomen druk kan de auto niets aan doen. De velgen idem.
Bang om vol op het gas te gaan ben ik dan ook niet. Straks met de nieuwe turbo is dan eindelijk de boel weer in orde.

@BleuZ NL
Tja, ook bij veel standaard QV's gaat de turbo naar het gootje. Check anders eens dit: https://www.google.nl/search?q=k04+turbo+failure&oq=k04+turbo+failure&aqs=chrome..69i57.3519j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Die remmen ben ik inderdaad wel heel er blijf mee. Een simpele, maar doeltreffende oplossing: de remblokken zonder noppen die dus niet meer in de remcilinders gaan.

Idd balen zeg! Maar dit soort dingen kunnen altijd gebeuren ja... zeker als je een auto zo maximaal laat presteren. Maakt 't niet minder vervelend uiteraard. Hoop dat het allemaal snel opgelost wordt (tu)

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Pietzoveel zei:
Zo lang hobby's geld kosten én voldoende positieve resultaten opleveren....

We zitten op het randje :}

Haha, dit klinkt bijna als het telefoongesprek tussen mij en een maat van me. Die heeft zijn 1-serie maar verkocht omdat hij moe werd van de dure reparaties die eraan zaten en een hele degelijke Clio uit 2014 gekocht. *-) Toen is ook de discussie geweest over wat ik zou doen als de MINI vervelend zou gaan doen ontstaan, zoals ik toen tegen hem zei: "We zitten nog aan de goede kant van het gestelde budget, maar als we daar overheen gaan dan ga ik er toch over nadenken." Kanttekening: Mijn budget is nog niet gehaald, maar er is al wel veel geld in de auto gegaan al zijn dat vaak ook upgrades geweest die ik veelal zelf al wilde doen, dus het is ook wel een beetje mijn eigen schuld. :p

Pfoe, wat een probleempjes zeg! Ik heb bij mijn Punto eindelijk de airbagstoring laten oplossen. Twee weken later kwam ie met een storing aan de andere airbag. Storing is nu weer weg, maar ik word er wel moe van. zo moe dat ik weer wat fanatieker aan het rondkijken ben B)

Heel erg zuur Thomas dat je dit ook nog erbij krijgt.
Maar je moet zo maar denken straks volgas de zomer in B)(tu)

Jongens bedankt voor jullie berichten. Ik kan ze 1 voor 1 beantwoorden, maar er is ondertussen zoveel gebeurt dat ik het even algemeen houd.
De turbo is vandaag gedemonteerd. Ik ben er mee naar een reviseur geweest met het idee de turbo te laten reviseren. Het eerste prettige nieuws was dat het inderdaad de turbo was die problemen veroorzaakte. Dat is dus goed nieuws. Daar hielt ook het goede nieuws op.

Twee uur later belde de reviseur met het nieuws dat de turbo niet meer te redden was. Op de reden kom ik zo terug. Een nieuwe turbo kost 2400 euro ex btw. Die zijn wel direct leverbaar. Een gereviseerde komt op 1600 euro, maar kent een wachttijd van 4 weken. Op puur geluk heb ik A37 auto's gebeld in Klazienaveen. Ik weet dat zij altijd veel hebben liggen. Ze hadden net een gebruikte turbo binnen gekregen! Eigenlijk wouden ze deze niet aan mij verkopen, gezien zij van de turboproblemen weten en de prijzen ook kennen en deze dus voor hun klanten wouden bewaren. Echter, na enig aandringen, is hij toch overstag gegaan. Voor 850 euro mag ik mij de nieuwe eigenaar noemen van een gebruikte turbo met reeds 70.000km ervaring! Wat een geld, maar dat komt puur doordat de nieuwprijzen nergens over gaan en er altijd een statie systeem wordt gehanteerd. Helaas, want zo komt er nooit eens wat los in het circuit wat de prijs kan drukken. Dus, ik ben blij met de turbo, die ik wel nog even heb laten controleren door de reviseur. Die kon niet anders dan concluderen dat die er nog perfect uitziet.

De oorzaak van de problemen met de turbo zijn wat ongewis. De reviseur verdenkt de tuning, a37 en de tuner verdenken andere oorzaken. Wellicht dat iemand anders hier zijn licht er op kan werpen. De schoepen aan de uitlaatzijde zijn gaan afbrokkelen. Deze hebben voor een onbalans gezorgd, waardoor het schoepenwiel aan de inlaatzijde in het turbohuis is gaan vreten. Daardoor kon die ook niet meer gereviseerd worden. De as en lagers zijn allemaal nu wel krom, maar zijn volgens de reviseur het probleem niet. Die geeft aan dat puur de turbodruk de schoepen doet afbrokkelen. Teveel toeren is zijn conclusie. Is dat zo? Ik heb in ieder geval donderdag een second opinion staan bij een andere reviseur, plus een afspraak bij de tuner om de piekmomenten van de turbo te drukken. Dit zijn momenten dat de turbo de meeste lucht verzet. Oftewel: bar x toerental.
Maar er rijden zoveel met dezelfde druk rond. Zij hebben tot nu toe nog geen problemen. Daarnaast zien we veel originele QV's met dezelfde problemen. Is dit probleem dus wel puur aan de tuning toe te dichten?

Hieronder twee foto's van het schoepenwiel aan de uitlaatzijde:

uvrl2s8z.jpg

kv6vm88v.jpg

Het zit je momenteel niet echt mee. Laten we maar hopen dat vanaf nu geen problemen meer hebt en echt optimaal kunt genieten van de Alfa.

Het is overduidelijk te heet geworden. Dus ja ik ga mee met de reviseur in tuning, te arm mengsel, te hoge verbrandingstemperatuur en daardoor een te hoge uitlaattemperatuur.

Of het hem echter helemaal aan kan worden gerekend vraag ik me wel een beetje af......een arm mengsel moet je ook in andere dingen merken namelijk. Met name in het oppakken na deellast.
Dus belangrijkste is om dat te controleren. Nou ja je hebt ondertussen voldoende ervaring in het lezen van AFR grafieken om daar de goede dingen uit te halen. En de olie en watertoevoer van de turbo zelf, ook vanuit het blok of waar het dan vandaan komt. Kan het huis de warmte wel kwijt? Want dan kun je nog zoveel tunen als je wilt, dan loopt die altijd stuk.

Nico GTR zei:
Het is overduidelijk te heet geworden. Dus ja ik ga mee met de reviseur in tuning, te arm mengsel, te hoge verbrandingstemperatuur en daardoor een te hoge uitlaattemperatuur.

Of het hem echter helemaal aan kan worden gerekend vraag ik me wel een beetje af......een arm mengsel moet je ook in andere dingen merken namelijk. Met name in het oppakken na deellast.
Dus belangrijkste is om dat te controleren. Nou ja je hebt ondertussen voldoende ervaring in het lezen van AFR grafieken om daar de goede dingen uit te halen. En de olie en watertoevoer van de turbo zelf, ook vanuit het blok of waar het dan vandaan komt. Kan het huis de warmte wel kwijt? Want dan kun je nog zoveel tunen als je wilt, dan loopt die altijd stuk.

De AFR ratio kan ik wel uitlezen, maar ik heb geen idee welke waarden "veilig" zijn.
De olietoevoer is een bekend probleem, maar als het goed is, heeft mijne al de modificatie gehad, waarbij de leiding is vervangen voor een andere versie die beter met warmte om kan gaan.

Balen, je zou inderdaad zeggen dat hij het te zwaar heeft gehad, hoe kunnen anders de schoepen aan de uitlaatzijde afbrokkelen.

Wel zuur, denk je het op rit te hebben, krijg je dit.

Nico GTR zei:

De AFR ratio kan ik wel uitlezen, maar ik heb geen idee welke waarden "veilig" zijn.
De olietoevoer is een bekend probleem, maar als het goed is, heeft mijne al de modificatie gehad, waarbij de leiding is vervangen voor een andere versie die beter met warmte om kan gaan.

Lambda 1: 14,7 : 1 lucht : brandstof.

Daar gaan we vanuit, voor stationair zal die iets hoger zijn, lambda 1.1 of 1.2 zelfs. Voor topvermogen gaat het wat anders....daar is je mengsel sowieso armer, dus kan dat nog best naar een lambda 0.7 gaan waarbij je dus nog maar 10:1 kan hebben bijvoorbeeld. Maar dat zou heel veilig kunnen zijn.....kan ook dat het vermogen net iets teveel is voor de turbo. En dat je terug moet naar een 0.75 lambda om maar iets te zeggen.

Lambda 0.75 heeft de leuke karakteristiek dat (zolang het niet gaat pingelen) het de snelst verplaatsende vlamfront heeft. Dus op hoge toeren kun je stellen dat je altijd rond de 0.75 wil zitten. Lambda 0.8, 0.83 en 0.87 geeft ongeveer het hoogste koppel voor resp. rich, mean and lean. En 1 is uiteraard stoichiometrisch, alle emissies zijn daar het beste. Voor de beste feul-economy (excuus voor het engelse taalgebruik alvast) zit je liever op lambda 1.05 maar dat zul je in een moderne auto niet meer tegenkomen.

kan het geen inwendige vervuiling zijn waardoor er stukjes aan/tussen de schoepen komen? Het heeft niet veel nodig om te vreten, turbo is een kwetsbaar ding

Ik heb diesels open zien liggen waar forse vervuiling in zat...direct ingespoten benzinemotoren (ik weet niet of deze dat ook is) schijnen er ook best last van te hebben.

@Boppie
Tja, het is even niet anders. Morgen hopelijk weer rijden.
Vervuiling is niet het probleem. In de turbo is geen vervuiling aangetroffen en tevens gaat dit om de uitlaatzijde. Dit zijn dus uitlaatgassen. Al het vuil is hier al wel weggebrand. De schade aan de inlaatzijde is puur een gevolg van de problemen aan de uitlaatzijde.

@Nico
Volgens mij ga ik naar 11:1 bij volgas. Dus dit zou goed binnen de veilige marge liggen?

@Nico
Volgens mij ga ik naar 11:1 bij volgas. Dus dit zou goed binnen de veilige marge liggen?

Zeker dan zit je bijna perfect op Lambda 0.75, snelste vlamfront. Perfect dus! (tu)

Nico GTR zei:
@Nico

Zeker dan zit je bijna perfect op Lambda 0.75, snelste vlamfront. Perfect dus! (tu)

Dus zou dan niet de problemen de turbo moeten veroorzaken?
Als jij die schoepen zo ziet, is het dan warmte of juist luchtdruk die dit heeft veroorzaakt?

Niet gezien de AFR in ieder geval. Dat ligt in de lijn der verwachtingen voor een goede tune. Derhalve verwacht ik persoonlijk dan niet dat het op te weinig lucht stuk gaat.

Voor mij ziet het er echt uit als een probleem dat door warmte is veroorzaakt. Ik zou toch echt controleren of je inderdaad de modificatie hebt, voor zover je dat nog niet van plan bent.

edit: Een slechte warmteontkoppeling van het huis kan in een extreem geval exemplarisch zijn. Maar je wilt hier niet mee experimenteren.

@eenvrijeusernaamiserbijnaniet: ik weet dat je een echte Alfa (Italiaanse auto's) bent en dat je daar ook voor blijft gaan. Daarvoor hulde. Uit eigen ervaring weet ik dat een 120pk Giulietta al heel lekker rijdt maar de liefde voor een auto zou in mijn geval heel snel bekoelen als ik zie wat jij allemaal meemaakt.

Gelukkig heb jij veel geduld met je Italiaanse raspaardje. Bij mij had de auto al lang een rotschop gekregen.

Waarschijnlijk rij ik daarom ook in een burgerlijke en doodsaaie i20Crdi..... (te weinig autoliefhebber en teveel rationalist vrees ik:,()
En dat terwijl ik mij wel zelf zie als autoliefhebber.....

Is het niet een idee om de gebruikte turbo direct te laten reviseren met met beter spul as/lager?
Kost natuurlijk gelijk extra, maar met deze turbo ellende en je tuning zou ik het zeker overwegen.

Wel ontzettend zuur man deze problemen :(

Bofkont zei:
Is het niet een idee om de gebruikte turbo direct te laten reviseren met met beter spul as/lager?
Kost natuurlijk gelijk extra, maar met deze turbo ellende en je tuning zou ik het zeker overwegen.

Wel ontzettend zuur man deze problemen :(
Je bent me net voor, was ook mijn idee. En dan uiteraard wel de oorzaak blijven zoeken/oplossen.

Wel balen al die problemen. Het zit je echt niet mee...

@Verlichting
Laten we het eens opsommen wat er nou werkelijk aan problemen is geweest. Want dat valt echt wel mee. Er is veel aan gedaan, maar dat is een ander verhaal en eigen keuze Problemen:

1. Remproblemen (aan de auto/fabrikant te wijten, door de noppen achterop de remblokken)
2. Kofferbakverbinding van achterruitwisser (stekker doorgescheurd, aan de auto te wijten, bekend probleem)
3. Resonantie (niet het probleem, de downpipe (vergroot), kwam tegen het stuurhuis. Met originele uitlaat was dit niet gebeurt)
4. Losschietende klemmen (niet het probleem van de auto, komt door tuning en daarmee verhoogde druk)
5. Koppeling en vliegwiel (niet het probleem van de auto, komt door tuning en daarmee verhoogde druk)
6. Velgen (niet het probleem van de auto, geen officiële Alfa Romeo velg, al blijft het vreemd dat de naaf voor 0,1mm kleiner is dan achter)
7. Turbo (zoals het er uitziet wegens verkeerd gebruik van mij, daarover straks meer)

Dikgedrukt is direct te verwijten aan de auto. Valt mee denk ik. Veel komt door eigen keuzes.

Dan over de turbo. Deze is volgens een andere reviseur niet door de tuning (toerental wordt namelijk niet aangepast, enkel de druk en daarmee temperatuur) kapot gegaan door verkeerd gebruik. Ik ben eenmaal een doorrijder en rij veel in Duitsland. Daar heb ik meermaals volgens de reviseur simpelweg teveel gevraagd van de turbo. Een turbo heeft ongeveer 10 seconden nodig om te zakken in toerental wanneer je het gas loslaat. De turbo heeft dus op sommige stukken te lang en teveel op zijn donder gehad. Ik zal echt mijn rijstijl moeten gaan aanpassen, die boodschap was volgens deze reviseur (C&E in Amersfoort) heel duidelijk. Hij gaf ook aan heel veel hothatchrijders als klant te hebben. De auto's zijn gewoon heel erg kwetsbaar voor langdurige belasting.
Lag het wel aan de tuning, dan was het schoepenwiel echt afgeknapt. Dat is nu niet gebeurt. Het is door langdurige toeren te warm geworden, waarna er stukjes metaal afbreken.

@Bofkont & Auto-Fan
Zoals het er nu uitziet is de oude turbo niet meer te redden. Echter, er gaan nog meerdere reviseurs naar kijken. Probleem is dat het turbohuis is ingevreten, zowel in de diepte als hoogte. Hierdoor heeft vrezen en een groter compressorwiel weinig zin, er kan namelijk geen vacuüm worden opgebouwd, ook niet met een groter wiel. Er blijft teveel speling.

Ik (en vermoedelijk ook Bofkont) doel op de nieuwe turbo die je van A37 hebt om deze, Voor je hem in de auto zet, eerst laten voorzien van de sterkere/betere revisie-onderdelen om terugkeer van dit probleem iig zoveel mogelijk te voorkomen.

Auto-fan zei:
Ik (en vermoedelijk ook Bofkont) doel op de nieuwe turbo die je van A37 hebt om deze, Voor je hem in de auto zet, eerst laten voorzien van de sterkere/betere revisie-onderdelen om terugkeer van dit probleem iig zoveel mogelijk te voorkomen.

Ah oke. Dat maakt volgens de reviseur niets uit, omdat as en lager sterk genoeg zijn. Het is echter het schoepenwiel wat het begeeft en daar is geen modificatie voor beschikbaar.

Zoals Autofan al aangeeft doel ik idd op de nieuwe gebruikte turbo van A37.
Maar ben zeer benieuwd wat je zelf dan fout gedaan kan hebben met de turbo.

Bofkont zei:
Zoals Autofan al aangeeft doel ik idd op de nieuwe gebruikte turbo van A37.
Maar ben zeer benieuwd wat je zelf dan fout gedaan kan hebben met de turbo.

Oh, dat had ik zag ik nog niet beantwoord. C&E heeft er naar gekeken en geeft aan: te lang, te hard gereden op de snelweg. Dat moet dus door mijn recente stripjes naar Zuid Europa zijn geweest. Hij geeft aan dat ik de turbo te lang te warm heb laten worden. Wat ik niet wist, maar nu wel, is dat een turbo ongeveer 10 seconden nodig heeft om uberhaupt in "ruststand" te komen. Dat betekent dat het toerental begint te dalen.

Ga je bijvoorbeeld even vol gas, komt er een auto voor je waar je voor remt en vervolgens passeert is de turbo geen moment in rust gekomen en heeft dus niet de kans gekregen om hitte kwijt te raken. Ik heb op de terugweg vanuit deze tripjes echt flink doorgereden. De man gaf aan dat dit gewoon niet mogelijk is met zoveel vermogen. Je moet na een kwartier echt flink gassen de turbo laten afkoelen door steady 120km/ph te gaan rijden. Je exhaust gas temperature zakt direct bij het liften van het gas, maar de turbo gaat dan dus nog 10 seconden vrolijk door. Hij gaf aan heel veel hothatch klanten te hebben, want veel van deze auto's kunnen gewoon niet honderden kilometers achter elkaar op de staart worden getrapt zonder op de lange termijn schade over te houden. Dat was ook wat hij zei: dit is geen schade van afgelopen week. Dit is jaren opgebouwd en dan is het ineens klaar.

Hij gaf aan dat ook veel bestelbusjes deze problemen hebben. Veel gas los, gas erop, gas los, gas erop is killing voor de turbo's. De turbo's blijven altijd maar volle kracht doorfluiten, terwijl bijvoorbeeld je uitlaatgastemperatuur wel direct zakt bij gas liften.

Ik ga mijn rijstijl dus echt aanpassen met dit in het achterhoofd. Zeker eind mei naar Italië gaat het gewoon anders. Tenminste, de terugweg. De heenweg rij ik nooit echt door.

Terug
Bovenaan