Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

omniradius zei:
Tof hoor die intercooler! Ik vraag me zo langzamerhand wel af wat je nog meer kan/zal doen om de wagen nóg sneller te maken :}
Is het limiet al bereikt inmiddels? :p

Grotere brandstofpomp met meer debiet, druk en opbrengst
Injectoren met meer capaciteit.

Maar op een gegeven moment bereik je de grenzen die het interne materiaal in de motor aan kan. Dat betekent dat je dan kijkt naar een motoropbouw die zal bestaan uit versterkte drijfstanglagers, forged rods and pistons. sterker koppakking en ga zo maar optellen.

Je kunt heeel heeeel ver gaan voor je de limiet hebt bereikt. Maar dan gaan we het maar even niet over geld hebben. ;)

Naja om het niet over geld te hebben...ik denk dat binnen no time een hele mooie giulia quadrifoglio uitgegeven gaat worden aan deze giulleta als je kijkt naar de aanschaf en updates :T

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
De intercooler is vooral nodig om voor de zomer de boel een beetje te blijven koelen zodat de turbo ook lang mee gaat. Niet zo gericht op prestaties, maar wel op betrouwbaarheid. Niet dat de boel nu kapot zou lopen, maar wil toch een beetje extra zekerheid.

Waarom zou de turbo langer meegaan door het gebruik van een grotere intercooler? Die koelt de samengeperste lucht, dus na de turbo. Door compressie van gas gaat de temperatuur omhoog (werkt ook bij een fietspomp zo) en een kleiner verschil in temperatuur tussen inlaat- en uitlaatlucht zorgt voor een verlaging van de arbeid en het rendement bij een verbrandingsmotor. Daarom wil je de inlaatlucht zo koud mogelijk en de uitlaatgassen zo heet mogelijk hebben. Maar de turbo leeft er volgens mij niet langer door, of wel?

Staat wel gaaf die intercooler, maar aangezien de rest van de auto ook subtiel gedaan is denk ik persoonlijk dat zwart hem beter zal staan. Nu springt de intercooler er optisch een beetje uit ten opzichte van de rest van de auto als je het mij vraagt. Niks mis mee, maar als je de keuze hebt... ;)

Ik zou persoonlijk ook voor zwart gaan. Net iets te aanwezig op deze manier, de wolf onder die schaapskleren tilt zijn rokje een beetje op om te tonen dat er meer onder zit. Als je snapt wat ik probeer te zeggen :S

@Bofkont
Ja, je ziet mensen nu ook echt met de ogen richting de intercooler kijken als zij voor de auto staan. Hij valt ook best op en inderdaad, het lijkt nu om een echt serieuze machine te gaan. De locatie kom ik geregeld: "this is where the magic happens":}

@Barri
Dat klopt. Van bekenden waar ik niets tegen heb gezegd hoor ik geen reactie. Dus die valt het niet op. Anderzijds, wellicht hebben de mensen het ook nog niet goed gezien, want ik vind hem wel degelijk opvallen.

@Omniradius
Er kan nog heel erg veel, maar voor mij is het zo goed. De auto is snel genoeg, biedt veel plezier en ziet er fantastisch uit. Dit is het eindstadium. Nu is het tijd voor het grote genieten.

@Nico GTR
Dat klopt, je kunt heel erg ver gaan. De interne delen kunnen ongeveer 400PK goed handelen. Maar daar moet inderdaad een grotere turbo, grotere injectoren, grotere brandstofpomp en grotere nokkenas wel voor geïnstalleerd worden. Daar heb ik gewoon geen zin meer in. Het is goed zo, want ja, hoe snel wil je een auto hebben? Van 70 naar 170 is gewoon in een flits voorbij. Ongekend hoe hard dat gaat. Het is zo prima

@Schumi1986
Over geld praat ik niet. Wel kan ik aangeven dat ik altijd kwaliteit wil, maar ook niet onbeperkt maar geld over de brug smijt. Het moet wel in verhouding staan.
Om je een idee te geven: een vrouw met een Giulietta QV met 550PK heeft in totaal bijna 50.000 euro eraan vertimmerd. Dat zijn bedragen waar ik niet eens in de buurt kom. Bizar. Maar goed, dan heb je natuurlijk wel wat unieks.

@S Velthuis
Omdat de intercooler een lagere inlaattemperatuur creëert, wat ook resulteert in een veel(!) lagere uitlaatgastemperatuur. En aan een te hoge uitlaatgastemperatuur overlijdt een turbo het vaakst. Natuurlijk betekent koude lucht meer druk, wat weer betekent dat de turbo harder moet werken, maar dat is in geen vergelijk met de daling in uitlaatgastemperatuur.

@auto-fan & Tinman
Ik begrijp jullie standpunt. Gisteravond is de slang vervangen maar was er te weinig tijd de intercooler te demonteren en zwart te spuiten. Ik laat het voor nu even zo en zie wel of het mij gaat storen of niet in de toekomst.

Zojuist is even een stukje gereden om de intercooler eens goed te proberen. En ja, dat is wel gaaf. De inlaattemperatuur komt niet meer boven de 40 graden, waar die eerst tot boven de 60 doorliep. Tevens kan de turbo beter doorblazen en loopt de auto mooier. Voor mijn gevoel wederom een vermogenstoename, zei het een kleine. Maar daar ging het ook niet om. Het oppakgedrag, vloeiend motorkarakter, etc is toegenomen, terwijl de temperaturen allen zijn gedaald. Super toevoeging dus.

Wel slecht nieuws uit Duitsland. Nadat afgelopen maandag ein-de-lijk de remschijven waren verstuurd, blijkt dat deze niet gericht waren aan Nederland. Ze hebben enkel mijn adres, zonder land op de doos gezet. Dat snapt DHL dan weer niet en nadat ze nu 2 dagen in een postsorteercentrum hebben gelegen worden ze nu terug naar de verkoper gestuurd. Lekker bezig jongens. Vorige week maandag besteld en hopelijk morgen pas juist op de post. Tevens werd mij in eerste instantie ook niet verteld dat de schijven niet op voorraad waren toen ik per email bestelde, ook al werd dat op de website wel zo aangegeven. Niet echt Duitse gang van zaken, zoals ik ze vaak (vlekkeloos) gewend ben. (td)
Mijn huidige remmen zijn namelijk in een dergelijk erbarmelijke toestand dat je het moet vergelijken met die RS3 problematiek. Hard remmen betekent dat alles begint te schudden. Wordt snel erger de laatste tijd.

@S Velthuis
Omdat de intercooler een lagere inlaattemperatuur creëert, wat ook resulteert in een veel(!) lagere uitlaatgastemperatuur. En aan een te hoge uitlaatgastemperatuur overlijdt een turbo het vaakst. Natuurlijk betekent koude lucht meer druk, wat weer betekent dat de turbo harder moet werken, maar dat is in geen vergelijk met de daling in uitlaatgastemperatuur.

Hoe kan dat zo veel lager zijn dan? De warmte die vanuit de cilinder maar buiten komt is vooral toegevoerd door de verbrandingsreactie en vanuit de cilinderinhoud. Daar doet een wat lagere inlaattemperatuur niet zo veel aan. Bovendien wil je helemaal niet dat de uitlaatgastemperatuur lager is, dan zakt het rendement bij een warmtemotor flink in. Daarom isoleer je bij hoogvermogensmotoren ook het uitlaatspruitstuk.

Dat onderdelengedoe heb ik trouwens ook gehad met een grote Duitse ebay webshop. Volgens de winkel alles op voorraad. Ja ja...

s velthuis zei:
@S Velthuis

Hoe kan dat zo veel lager zijn dan? De warmte die vanuit de cilinder maar buiten komt is vooral toegevoerd door de verbrandingsreactie en vanuit de cilinderinhoud. Daar doet een wat lagere inlaattemperatuur niet zo veel aan. Bovendien wil je helemaal niet dat de uitlaatgastemperatuur lager is, dan zakt het rendement bij een warmtemotor flink in. Daarom isoleer je bij hoogvermogensmotoren ook het uitlaatspruitstuk.

En daar ga je dan echt de technische onderbouwing bij nodig hebben die ik ontbreek. Maar Google maar eens op "bigger intercooler exhaust gas temperature". Dan vind je erg veel artikelen die de verbanden van een grotere intercooler en lagere uitlaattemperaturen aantonen: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=exhaust+gas+temperature+bigger+intercooler&*

Deze bijvoorbeeld: https://www.trucktrend.com/how-to/expert-advice/1007dp-the-truth-about-egt/

Toch kun je dan beter extra brandstof inspuiten, heeft meer effect om de temperatuur omlaag te krijgen aan de uitlaatzijde.

s velthuis zei:
@S Velthuis

En daar ga je dan echt de technische onderbouwing bij nodig hebben die ik ontbreek. Maar Google maar eens op "bigger intercooler exhaust gas temperature". Dan vind je erg veel artikelen die de verbanden van een grotere intercooler en lagere uitlaattemperaturen aantonen: https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=exhaust+gas+temperature+bigger+intercooler&*

Deze bijvoorbeeld: https://www.trucktrend.com/how-to/expert-advice/1007dp-the-truth-about-egt/

Interessant, ik ga het eens lezen (tu)

Nee idd daar had ik al rekening mee gehouden (tu)

Dit is ook wel wat Thomas.
https://www.autoblog.nl/nieuws/404-pk-in-een-abarth-500-pogea-doet-het-97043

Ik moet zeggen dat ik het juist wel tof vind dat de intercooler niet gespoten is. Maakt wat beter zichtbaar dat het niet "zomaar" een Alfa is tussen alle leasebakken. Ze kan het hebben wat mij betreft.

Bofkont zei:
Nee idd daar had al rekening mee gehouden (tu)

Dit is ook wel wat Thomas.
https://www.autoblog.nl/nieuws/404-pk-in-een-abarth-500-pogea-doet-het-97043

Ja, dat project ken ik nog wel van wat jaren geleden. Ze dachten dat het uiteindelijk niet ging lukken, maar blijkbaar dus toch. Ken iemand met dat pakket. Geen idee hoe het er met zijn auto tegenwoordig voor staat, maar het zal nu wel klaar zijn. Die 1.4 t-jet is toch wel een juweel, alhoewel er natuurlijk veel aan geknutseld is. Gaaf ding!

PauseBreak zei:
Ik moet zeggen dat ik het juist wel tof vind dat de intercooler niet gespoten is. Maakt wat beter zichtbaar dat het niet "zomaar" een Alfa is tussen alle leasebakken. Ze kan het hebben wat mij betreft.
Ik denk dat er ook niet echt een slechte keuze te maken valt. Ja, roze spuiten misschien.:} Maar zowel RVS als zwart hebben beide hun eigen charmes en het is een kwestie van smaak welke van de 2 je voorkeur heeft. Ik kan beide waarderen, maar gezien de rest van de auto vind ik persoonlijk zwart beter passen. Echter kan je zoals gezegd niet echt een foute keuze maken hierin denk ik.

Je bent nog steeds heel goed bezig met de QV!
Persoonlijk zou ik het zaakie voorin zwart spuiten, lekker onopvallend knallen.

Momenteel ben ik zelf een beetje aan het rondkijken wat ik over ongeveer een half jaar aan wil schaffen, oa een 147 of 156 GTA staan op de verlanglijst, maar ook een 159 Tbi kijk ik met een schuin oog naar.
Aangezien jij als ik het zo lees redelijk thuis bent in de turbo motoren uit de FIAT garage ben ik wel benieuwd of je het verschil weet tussen de 1750 in de 159 en de QV?
Daar de 159 standaard 200 pk levert en na een squadrachip op 235 pk zit en de qv dit standaard al heeft, deze komt na een chip op zo'n 255 pk volgens mij, waar zit dit hem in?

@Tomolino
De 159/Delta/Brera/Spider maken gebruik van de 1.750TBI met K03 turbo. De Giulietta en 4C met de K04 turbo. Deze turbo is dus net wat groter en kan meer lucht verplaatsen. Daar ontstaat het vermogensverschil.

De remschijven zijn geannuleerd. Er ging zo belachelijk veel mis (elke dag bellen naar Duitsland; heb wel wat beters te doen) dat ik niets anders kon. Heb nu bij een Nederlandse zaak EBC Turbo Grooved Discs GD1464 remschijven besteld. Die komen vrijdag binnen. Nog een hele week rondrijden met deze krakkemikkige remschijven, maar blij om van het gekloot af te zijn met die Brembo's.

Deze dus:
2-St%C3%BCck-EBC-TURBO-GROOVE-DISCS-BLACK-f%C3%BCr.jpg

Bedankt voor de info, 235 pk lijkt me genoeg, maar toch leuk om te weten waar het verschil vandaan komt.
Jammer van de schijven, een week kan op deze manier lang duren. Succes met het wachten.

https://remschijf.nl/

Deze levert alles tegen zeer concurrerende prijzen, doet ook veel voor super sporters 400pk plus geweld en racerij.
Hij had je die brembo's zeker kunnen leveren!!

Bofkont zei:
https://remschijf.nl/

Deze levert alles tegen zeer concurrerende prijzen, doet ook veel voor super sporters 400pk plus geweld en racerij.
Hij had je die brembo's zeker kunnen leveren!!

Brembo's waren helaas in Nederland, zelfs niet bij de importeur op voorraad. In Duitsland slechts 2 schijven voorradig. Daarom nu over op deze schijven. Komen over uit Engeland.

Intercooler springt er op de foto erg uit inderdaad, dus dan zou ik zeggen zwart. In het echt valt hij in mijn ogen ook wel op, maar is niet zo aanwezig dat het mij stoort. Zwart spuiten is natuurlijk nooit verkeerd.

Maar het blijft een fantastische wagen!! (tu)

2m3iye1.jpg

dhfs78.jpg

Ja die kleur is fenomenaal!! helemaal na een polijst beurt, verschil was opmerkelijk.
Volgende keer moet je toch echt vroeger komen, starten we rond 08:00 :}

Rijden met die QV van je was echt een beleving!! volgas in de 3 is gewoon angstaanjagend, je wordt echt afgeschoten B)

Hij stond er inderdaad erg mooi bij. Hij viel mooi op !!

Was in mn ooghoeken al aan het zoeken naar de Giully op de bezoekersparkeerplaats maar besefte me al snel dat hij daar niet thuishoorde. (tu)

s velthuis zei:
De remschijven zijn geannuleerd. Er ging zo belachelijk veel mis (elke dag bellen naar Duitsland; heb wel wat beters te doen) dat ik niets anders kon.

Welk bedrijf was dat? ATP?

Motointegrator. Kan er een boek over schrijven. Wat een amateurs. Ongelooflijk.

Nee, dat is een ander bedrijf. Maar ik heb zelf soortgelijke ervaringen, dat was dus met ATP, vandaar de vraag. Zo lang je bestelt wat er op Ebay aangeboden wordt, gaat het goed. Maar ik had een grotere bestelling, ook met dingen die alleen in de webwinkel stonden. Meer dan een maand aan het lijntje gehouden, ook met glasharde leugens ('spullen zijn al binnen, we wachten nog op één ding'. 'Prima, stuur de rest maar vast, kan ik verder.' 'O nee, het is er toch nog niet...'), kwam zelfs bijna in de knoei met de APK datum van één van de auto's. Heel erg niet duits.

s velthuis zei:
s velthuis zei:
De remschijven zijn geannuleerd. Er ging zo belachelijk veel mis (elke dag bellen naar Duitsland; heb wel wat beters te doen) dat ik niets anders kon.

Welk bedrijf was dat? ATP?

Motointegrator. Kan er een boek over schrijven. Wat een amateurs. Ongelooflijk.

Nee, dat is een ander bedrijf. Maar ik heb zelf soortgelijke ervaringen, dat was dus met ATP, vandaar de vraag. Zo lang je bestelt wat er op Ebay aangeboden wordt, gaat het goed. Maar ik had een grotere bestelling, ook met dingen die alleen in de webwinkel stonden. Meer dan een maand aan het lijntje gehouden, ook met glasharde leugens ('spullen zijn al binnen, we wachten nog op één ding'. 'Prima, stuur de rest maar vast, kan ik verder.' 'O nee, het is er toch nog niet...'), kwam zelfs bijna in de knoei met de APK datum van één van de auto's. Heel erg niet duits.

Dat viel hier wel mee, tenminste er werd niet gelogen. Maar ze hadden het pakket niet naar Nederland gericht, waardoor het ergens in een pakketsorteercentrum weer werd geretourneerd en vervolgens doen ze er een week over om het weer te versturen.
Tevens zou het in eerste instantie op voorraad zijn maar bleek dat niet zo te zijn. Echter was dit volgens mij geen liegen, maar gewoon laksheid om het niet even zeker te checken.

Gaaaaaf. Al doet mij stiekem de 2e auto die na jou wegrijdt nog iets harder kwijlen ... maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur :p

@Omniradius
Die Camaro? Oh, er reed nog wel veel meer kwijlerig spul rond. Alleen wel heel erg veel spul van bedrijven, plus natuurlijk 2de auto's. Leuk vond ik vooral veel mooie Mazda's. Een RX-7 bijvoorbeeld... Geweldig apparaat. Stond ook nog een prachtige NSX. Ik merk wel dat ik steeds minder heb met dat hele exclusieve spul. Geen idee waardoor. Alhoewel zo'n Maserati GranTurismo MC Stradale Novitec wel heel erg jaloersmakend is!

@Gewoon Dirk
Ja, het polijsten heeft de kleur echt naar voren gehaald! Wauw! De auto is afgewerkt met Meguiers Ultimate Polish en vervolgens in de Meguiars Deel Crystal Carnauba Wax gezet, met als topping Sonex Xtreme Brilliant Shine Detailler. Het oogt allemaal erg lekker:

d4xo6f9f.jpg

@Damianw26
Thanks Damian! Gister veel complimenten gehad. Auto stond in rij met zijn concurrenten (A AMG, Focus RS, Golf R en nog wat spul) en kreeg verschillende mensen (vooral de wat oudere nette mannen) die aangaven dit veruit de mooiste uit de serie te vinden. Leuk is dat. Jongeren staan vooral om zo'n A AMG heen. Bij mij kijken ze dan vooral door het raam naar binnen. Ik vind zo'n A AMG juist er "te blond, te bruin, te goud".

Leuk om te horen op de video is hoe het sper zijn werk doet. Op het even opbouwen van de turbodruk in lagere toeren na, schiet de motor naar steady 5500/6000 toeren, terwijl de wielen niet slippen. Hij brengt alle krachten precies naar het juiste wiel. Pas bij het schakelen naar de tweede versnelling dalen de toeren weer.

...

@Damianw26
Thanks Damian! Gister veel complimenten gehad. Auto stond in rij met zijn concurrenten (A AMG, Focus RS, Golf R en nog wat spul) en kreeg verschillende mensen (vooral de wat oudere nette mannen) die aangaven dit veruit de mooiste uit de serie te vinden. Leuk is dat. Jongeren staan vooral om zo'n A AMG heen. Bij mij kijken ze dan vooral door het raam naar binnen. Ik vind zo'n A AMG juist er "te blond, te bruin, te goud".
Uit dat rijtje zou ik denk ik ook de Giully kiezen idd. De Golf heb ik sowieso niks mee en de Focus RS is erg leuk, maar optisch wat schreeuweriger. De A Amg, tsja, weet het niet. Hoewel ik het absoluut een mooi model vindt en de AMG me erg leuk lijkt doet het me gewoon weinig. Om de 1 of andere reden krijg ik het er niet warm van. Weet niet wat dit is.

Auto-fan zei:
...

@Damianw26
Uit dat rijtje zou ik denk ik ook de Giully kiezen idd. De Golf heb ik sowieso niks mee en de Focus RS is erg leuk, maar optisch wat schreeuweriger. De A Amg, tsja, weet het niet. Hoewel ik het absoluut een mooi model vindt en de AMG me erg leuk lijkt doet het me gewoon weinig. Om de 1 of andere reden krijg ik het er niet warm van. Weet niet wat dit is.
Dat heb ik dus ook.

Auto stond in rij met zijn concurrenten (A AMG, Focus RS, Golf R en nog wat spul).

Een A AMG, Focus RS en Golf R zijn wel van een andere orde dan een Giulietta. Zowel qua prijs als qua prestaties. Het is meer een concurrent van een Golf GTI.

Flieger zei:
Auto stond in rij met zijn concurrenten (A AMG, Focus RS, Golf R en nog wat spul).

Een A AMG, Focus RS en Golf R zijn wel van een andere orde dan een Giulietta. Zowel qua prijs als qua prestaties. Het is meer een concurrent van een Golf GTI.

Daar heb je gelijk in. Echter, door de wijzigingen die zijn doorgevoerd is het qua performance wel vergelijkbaar. Af fabriek is de auto beter te plaatsen tegen de Golf GTI en Focus ST. Iets wat Alfa Romeo ook beseft gezien de Giulietta QV nu onder de naamvoering Giulietta Veloce wordt geleverd. Iets wat mij zegt dat de nieuwe Giulietta een concurrent gaat voeren voor de A AMG/RS3, wederom met de QV aanduiding. De Veloce blijft dan de GTI concurrent.

Terug
Bovenaan