Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Wegverkenner
Tomolino zei:Dat gaat behoorlijk ervandoor zeg, dit gaat niet goed zijn voor je verbruik ben ik bang.![]()
Vooral de veranderde rijstijl zal invloed hebben op het verbruik, want echt meer zal hij niet gaan verbruiken. Maar inderdaad, door de manier hoe vaak je het vermogen aanspreekt wel.
Nissan GT-R zei:Nee altijd minder verbruik met tuning healthans daar adverteren de meesten mee. Is niks van waar. Maar daar gaat het niet om..
Wauw. klinkt goed zo in de auto door mijn speakers en gaat er goed vandoor. Al heb ik de indruk dat ie nog wat sneller kan. Of had je het pedaal niet vol ingedrukt?
De 1.4 klinkt echt magistraal. Hij klinkt mooier dan de Abarth. Die was vooral heel erg luid, maar weinig subtiel. De Giulietta heeft dan geen laatste demper meer, maar nog wel de (kleine) middendemper. Deze filtert alles ruis, waardoor er enkel echt een mooie toon overblijft. Gisteren rondom Rotterdam veel in tunnels gereden en tsja, dan klinkt het echt super!
[size=large]Goed, Savali dus:[/size]
Gisteren om 12.00 een afspraak gemaakt. Eenmaal aangekomen was Ronald (de man achter Savali) nog niet zo ver. Daar Savali onderdeel is van Vireo auto (officiele Alfa Romeo dealer en hierdoor vervalt garantie ook niet door de aanpassingen van Savali) even mooi kunnen wachten in de showroom. Hierbij nog even in een 4C gezeten en wat andere modellen uitgeprobeerd.
Daarna kwam Ronald naar mij toe en hebben we eerst een half uur gepraat over waarom ik voor Savali heb gekozen en niet voor bijvoorbeeld Revlimit. Ik heb hierbij aangegeven dat het totaalplaatje (ervaring, deskundigheid, reeds opgedane ervaring met de Abarth en de gunfactor) doorslaggevend was. Ronald is daarbij zeer geïnteresseerd in wat andere partijen doen, dus we hebben lang met de laptop vermogensgrafieken en motorwaarden bekeken. Erg interessant en het is duidelijk dat Ronald merkt dat er om hem heen ook niet stilgezeten wordt.
Toen was het tijd om met mijn auto aan de slag te gaan. Savali werkt met een sjabloonbestand, wat eigenlijk betekent dat het een reeds geschreven stuk software is op deze specifieke motor en per wagen op wensen kan worden aangepast. Mijn wens was wat meer explosiviteit bij gasherneming en het laten ploffen bij overschakelen. Helaas is mijn computer van het merk Magneti Marelli. Op mijn vorige Bravo en Abarth waren deze van Bosch. Kort gezegd is de huidige computer veel minder geavanceerd dan de Bosch computer. Deze had voor het ploffen bij overschakelen bijvoorbeeld een aparte tabel, terwijl mijn huidige computer dat niet heeft. De keuze was dan om de ontsteking te vertragen bij overschakelen, maar we hebben ervoor gekozen dit niet te doen, daar de ontsteking erg vroeg staat bij gasherneming. Dit zou te grote klappen op de motor geven.
Wel heeft Ronald de DNA standen van de auto aangepakt. Dynamic is nu beter te bereiden in de stad en Normal is nu te gebruiken, zonder dat je 2 seconden moet wachten totdat er überhaupt wat gebeurd.
Ronald is daarna nog specifiek bezig gegaan met turbodruk waarden en heeft een deel van de software aangepast op mijn Ragazzon uitlaat. Alles om de software zo optimaal mogelijk af te stellen op mijn auto. Hij vond overigens mijn multiair erg goed en vlot aanvoelen. Nadat hij de software rond had (ongeveer een half uur), is hij de software gaan uploaden in de auto en vervolgens buiten de auto gaan inleren:
https://www.youtube.com/watch?v=SIZIQjXPpwU
Nadat dit proces ook gedaan was zijn Ronald en ik een behoorlijk stuk gaan rijden. Wat direct opvalt is het karakter van de multiair. Helaas is het explosieve wat de Bravo en de Abarth hadden er niet ingekomen. Dit komt volgens Ronald doordat er altijd een vertraging zit in de aansturing van de multiair module. Op het moment van het pedaal intrappen moet de computer de waarden voor de kleppen berekenen en dit vervolgens doorgeven. Dan moeten de kleppen zich vervolgens stellen. Hoe snel dit proces ook gaat, het duurt simpelweg even voordat er wat gebeurd. Echter, deze uitvoering van de 1.4 multiair is wel uitgerust met een grote GT1446 turbo van Garrett. En dat is te merken! Ik ben echt verbaasd dat dit nog een 1.4 betreft. De Bravo en Abarth waren snel, maar vooral in het middengebied. De Giulietta begint echter pas echt te leven vanaf 3500 toeren. En dan gaat het in 1 streep door naar de toerenbegrenzer op 6500 toeren, daar ik eerst altijd bij 5700 toeren schakelde. Het exacte vermogen weten we niet, maar volgens Ronald kunnen we dit nog een keer gaan meten als er even wat meer tijd is. Ik ben erg benieuwd, want het is overduidelijk de krachtigste auto die ik tot heden heb gehad. En, tegen de 200PK in een Giulietta is ook gewoon veel. De auto is nu precies zoals ik hem wou hebben, dus Ronald heeft echt uitstekend werk geleverd. Hoe hard het dan gaat?:
https://www.youtube.com/watch?v=zQ6GeSTavAI
Hard dus. Ik krijg nu het gevoel in een hothatch te rijden en dat ik precies waar ik naar opzoek was.