Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Bedankt voor de reacties. Normaal zou ik het niet durven, maar goed hier komen de eerste foto's van een héle vieze Abarth:

2cy6254.jpg

bhg6d3.jpg

29q019e.jpg

Zoals jullie zien staat hij nu nog op wintervelgen en banden. Zoals hieronder wordt de Abarth. De velgen liggen hier opgeslagen met zomerbanden er omheen. De rode striping kom op de zijkant. Die schorpioen op de motorkap alsmede het schaakbord op het dak blijven achterwege. Ook wordt het logo achterop vervangen, want deze is een beetje verweerd.

11028BK-2008-Fiat-500-Abarth-118-Bburago.jpg

peugeot gek zei:
Blijven heerlijke gebakjes, die abarth 500.

Heb een gewone of een SS. Ben reuze benieuwd naar de foto's.
Het betreft een gewone Abarth 500. Een SS schijnt bekend te staan als een stuiterbak... Ik heb deze Abarth gister al als dusdanig beschouwd, dus wat dat betreft een goede keuze om voor een gewone te gaan.
Hij is op de Autobahn erg stug, en zet zich op wat hobbelige scherpere bochten op de Autobahn zelfs in de bochten. Dat is toch wel opletten geblazen. Twee handen aan het stuur!

Twee supermini's die ik allebei heel er leuk vind (tu) Striping aan de zijkant (zonder schorpioen- en daksticker) is perfect zoals het hoort, zomervelgen zullen ook een stuk beter staan dan de (wat iele) winterexemplaren. Persoonlijk vind ik velg-design nog knapper.

Best een verandering qua ruimte en insteek t.o.v. de MG-F en Bravo, maar daarom niet minder leuk. Zullen jullie de praktische kanten van de Bravo niet missen?

Escher zei:
Twee supermini's die ik allebei heel er leuk vind (tu) Striping aan de zijkant (zonder schorpioen- en daksticker) is perfect zoals het hoort, zomervelgen zullen ook een stuk beter staan dan de (wat iele) winterexemplaren. Persoonlijk vind ik velg-design nog knapper.

Best een verandering qua ruimte en insteek t.o.v. de MG-F en Bravo, maar daarom niet minder leuk. Zullen jullie de praktische kanten van de Bravo niet missen?
Mijn vriendin en ik zijn weinig rationeel ingestelde personen. Een aankoop gaat meer vanuit de overtuiging dat iets een bepaald gevoel moet oproepen dan dat het praktisch moet zijn. Vervolgens bekijken we of het bevalt. Bevalt het niet, dan gaat het weer weg en komt er wel weer wat ander. Echter, wellicht heb ik mij wel wat verkeken op het comfort van de Abarth. Ik maak veel kilometers voor werk, dus ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. Gisteren was het wel echt een vermoeiende rit, maar daarbij moet gezegd worden dat de Autobahn niet met de Nederlandse wegen zijn te vergelijken.

Het velg-design wat jij laat zien vind ik zelf ook erg mooi. Echter, vind ik mijn wielen ook echt niet verkeerd. Sterker nog, ik vind ze eigenlijk even mooi. Die jij laat zien vind ik wat luxueuzer, die onder mijn Abarth zitten/komen, wat sportiever.

Ik heb voor de liefhebbers even een korte demonstratie van het geluid tot 2500 toeren gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=NRtFtzlihuI

En ook gelijk een (eerste?) foto van de Ypsilon.

Gefeliciteerd met je aankoop! Hoeveel heeft de auto inmiddels gereden (of heb ik daar overheen gelezen?).

Gaaf hoor! Maar ik ben ook wel benieuwd of en wanneer er een comfortabele 'zoever' bij komt voor de lange afstanden.

der Magistrat zei:
En ook gelijk een (eerste?) foto van de Ypsilon.

Gefeliciteerd met je aankoop! Hoeveel heeft de auto inmiddels gereden (of heb ik daar overheen gelezen?).
Auto heeft een respectabele 120k gelope. De auto is tot in de perfectie dealer onderhouden waardoor ik dat wel aandurf.Mocht de Abarth super bevallen zou ik hem ook zomaar eens kunnen verkopen om er 1 met minder kilometers te kopen om daar vele jaren in te rijden.

En inderdaad: de eerste kiekjes van de Yps!

Ik kan je mijn ervaringen met de Abarth 500 geven, over een periode van 3 jaar.

Comfort:
De standaard versie is al vrij stug, dat merk je soms behoorlijk ;) Esseesse blijkt nog veel harder te zijn.
Ik heb een tijd woon-werk verkeer met de Abarth gereden (30k in minder dan een jaar). Ervaring met lange ritten van 110km enkele reis is positief, maar ook vermoeiend. Positieve is dat het altijd fun in de auto is, vooral de tussen acceleraties en het dakje open. Nadelen zijn er natuurlijk ook: rumoerig, continue het motor geluid; files zijn niet prettig met het schakelen. Het schakelt minder soepel/ wat spartaanser; zitvlak te kort voor mij (ben 1.87m), benen rusten niet goed; verbruik niet altijd even gunstig :D. Het is een stuk vermoeiender rijden dan mijn Volvo V40 (na 1 jaar veel rijden merk je het goed) maar wat een lol elke keer.
Winter weer kan vervelend zijn. Heel gedoseerd gas geven is mij advies. Met regen heb ik wielspin in de 3, laat staan als het glad is. Uiteraard wel winterbanden hier, vanzelfsprekend goed opletten net als iedereen.

Prestaties:
Ook ik vond de 500 erg snel, de belevenis maakt hem veel sneller dan hij op papier is. Pas na de tuning bij Savali is die pas echt snel (en nog leuker) geworden. Turbodruk >1.4 is getuned, daaronder niet. Jouw exemplaar zal niet getuned zijn, of zeer behouden natuurlijk. Na tuning was de topsnelheid op de teller 230+km p/u.
Verbruik geen groot verschil met voor en na de tuning. Nog steeds tussen de 1 op 8 en 18. 1 op 8 is gebruiken waar die voor bedoeld is, en 1 op 18 rustig rijden op 80 wegen.

Heel veel plezier met de 500, geniet ervan en veilige kilometers gewenst.

Vroem, heel erg bedankt voor jouw uitvoerige post. Zoals je het omschrijft ervaar ik het ook. Komend vanaf een Bravo is dit wel even wennen. Zitpositie is niet ideaal, maar ook niet beroerd. Ik ben overigens ook 1.87.

Wat betreft turbodruk: hij tikt de 1.0 aan. De 160pk schijnt standaard 1.2 te draaien. Wel heb ik gisteren op de autobahn met gemak 225 op de teller gereden,heuvel afwaarts zelfs 235 met nog best wat over. Ik vraag me toch af hoe dat kan. Wellicht is er eens een andere turbo geplaat... Dat ga ik eens laten uitvogelen.

Anyway, feest is het juiste woord. Continu. De vraag die ik heb is of ik feest altijd leuk ga vinden. Ben benieuwd naar het eerste reguliere werkverkeer met Abby.

Overigens er is wel een pop off filter gemonteerd en ook het inlaatspruitstuk is 5000km geleden vervangen. Wellicht een reden voor de goede prestatie, alhoewel het niet tot meer vermogen zou moeten resulteren.

Echt geweldig! ben zelf een zeer groot abarth fanB)
Super dat het is doorgegaan, ben zeer benieuwd naar de toekomstige updates, kan hier erg van genieten.
Stiekem zit ik zelf ook wel te kijken naar een 500 abarth als mogelijke opvolger ooit.

Bofkont zei:
Echt geweldig! ben zelf een zeer groot abarth fanB)
Super dat het is doorgegaan, ben zeer benieuwd naar de toekomstige updates, kan hier erg van genieten.
Stiekem zit ik zelf ook wel te kijken naar een 500 abarth als mogelijke opvolger ooit.
Dank je Bofkont. Ik zou zeggen: ga eens testrijden. Ik vind de Abarth veel extremer in alles dan ik van tevoren had verwacht. Dat moet je wel liggen.
De stoelen zijn bijvoorbeeld heel smal. Pas je erin, dan zit je echt strak er in en heb je veel zijdelingse steun. Ben je wat gezetter, dan zit je vrijwel op de wangen en dat zit denk ik niet fijn.

Oftewel, het moet je liggen of niet :)

De rug van de stoel zit bij mij wel als gegoten. Goede zijdelingse steun, fijne rugvorm en geïntegreerde hoofdsteun voelt ook verrassend goed. Deze is niet verstelbaar maar voor mij gelukkig ook niet nodig. Ik heb geleden dat de rails van de stoelen te vervangen zijn om de stoelen wat te verlagen.

Hou abarthforum.nl in de gaten voor Italia a Zandvoort. Afgelopen jaren worden Abarth eigenaren door de importeur uitgenodigd om die dag in de pitstraat te ontbijten en daarna het beestje uit te laten op het circuit. Altijd gezellig en leuk om in een gecontroleerde omgeving te kijken wat de auto kan. Remkracht, vermogen en handeling vallen me elke keer weer positief op. Aangezien er alleen liefhebbers rijden geen gedoe met racen tegen anderen, perse willen inhalen en ander "gevaarlijk" gedoe, gewoon sociaal. Overigens ook leuk om bijna geen 2 dezelfde Abarths te zien, terwijl er maar 3 modellen zijn geweest vanaf 2008 (Punto, Evo, 500), heel veel individualisering.

Misschien is jouw turbo druk meter anders ingesteld, en geeft die een lagere waarde aan. Als je een keer in een andere rijdt die zeker weten wel (of juist niet) getuned is weet je het direct. Het verschil in acceleratie is enorm. Het is wel verstandig om dit zeker te weten omdat een Esseesse uitvoering, en daarmee ook een getunede variant, een ander olie onderhoudsschema heeft. Dan moet de olie om de 10k ververst worden, ipv 15k km. Ook moet er andere olie in.

Ik heb de lange ritten overigen nooit als niet plezier ervaren. Natuurlijk is de V40 veel comfortabeler, en de Abarth vermoeiender. Maar de rit zelf is wel veel leuker :)

Oké thanks! Ik zal het in de gaten houden, klinkt namelijk erg leuk. Heb jij jouw Abarth eigenlijk nog? En ga je dit jaar weer naar Italia à Zandvoort?
De rugleuning zit mij ook perfect, maar zeker de zitting is smal. Ik pas er wel tussen, maar de wangen staan ver naar binnen waardoor sommige mensen er wat moeite mee kunnen hebben.

Het is overigens geen SS. Ik heb het fabriekscertificaat doorgenomen en daar staat duidelijk dat het een standaard uitvoering is.
Echter, het gegeven dat hij sneller is dan mijn Bravo (gemeten) en veel vermogen houdt in de hoge toeren zegt mij dat dit gewoonweg niet origineel kan zijn. Olie doe ik sowieso 2 keer per jaar.

Striping is trouwens besteld!

Leuk bommetje op wielen, Abarths zijn misschien wat stugger en dus voor sommige oncomfortabel maar het is net wat Vroemmmmm zegt de rit zelf is veel leuker.

de velgen die er nu onder liggen of die van dat andere plaatje ?
Indien het tweede; zijn originele

Giordino zei:
de velgen die er nu onder liggen of die van dat andere plaatje ?
Indien het tweede; zijn originele

Ik weet het eerlijk gezegd niet. Wil het nog even uitzoeken. Iemand een tip hoe ik het kan uitzoeken zonder de vorige eigenaar te storen?

Ik heb trouwens even de zomerwielen gemonteerd :

b5jxfk.jpg

Gefeliciteerd! Kan eigenlijk ook niet mis gaan ;)

De velgen die erop zaten uit Duitsland zijn niet officiële velgen (voor de Abarth 500). Die er nu op zitten wel, mooie 17" ers! Zijn ook zonder heel veel moeite goed schoon te houden.
Ik vind de zomer wielen veel mooier staan. De imola's en OZ legenda vind ik samen met deze de mooiste sets (tu)

Zelf heb ik ook lang gedacht dat mijn 500 getuned was. Genoeg vermogen, rap en niet buiten adem te krijgen. Na het kuurtje bij Savali wist pas wat dat inhield. Bij volgas 2 handjes aan het stuur en de auto blijft je mee sleuren in elke versnelling. Het vele extra koppel doet hem goed. Je kan trouwens ook controleren of het luchtfilterhuis 3 a 4 geboorde gaten heeft. Dit is nodig om boven de 160pk te komen, anders komt er te weinig lucht binnen. Als jouw auto dat heeft weet je genoeg, zo niet dan zorgt dit voor 10-15pk extra als die wel getuned is. Staat zowel op de site van Squadra en savali genoemd: https://www.vireoauto.nl/index.php/savali/tuning-abarth

​
Stickers zijn binnen! Ik ben benieuwd naar jullie mening wat betreft plaatsing en soort.

Op sommige Abarth 500's worden de stickers wat lager geplaatst zoals dit: (dan kan ook op de voorbumper het stickervel meegenomen worden)

Abarth_500_race_car.jpg

Normalerwijze zit de sticker wat hoger: (maar vervalt de mogelijkheid van een sticker op de voorbumperflank)

tn_Dsc00268.jpg

Tevens heb ik ook de schorpioen voor de motorkap extra binnen gekregen:

500abarth.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie mening en voor welke combinatie jullie zouden gaan. De stickers zijn allen rood en de auto uiteraard zwart.

De lager geplaatste band is zo te zien een heel stuk breder en vult de voorbumperflank;
de hogere versie zou deze bumperopening geenszins "vullen", dus hoort niet lager.
En eerlijk gezegd,
ik vind het net wat mooier als de band achteraan net boven de flankverbreder staat.

De schorpioen zou ik eventueel op de achterruit plaatsen, maar niet op de motorkap.

Ikzelf zou de sticker op originele hoogte doen zodat ie mooi boven de flankverbreder staat.
Vind ik persoonlijk mooier staan dan erop.

En de sticker van de schorpioen zou ik niet op de auto plaatsen, vind die sticker altijd iets teveel van het goede.

Giordino zei:
Ikzelf zou de sticker op originele hoogte doen zodat ie mooi boven de flankverbreder staat.

En de sticker van de schorpioen zou ik niet op de auto plaatsen, vind die sticker altijd iets teveel van het goede.

Ja, dat is ook wat in mijn gedachten zit. Goed dat bevestigd te horen.

De kentekenpapieren gaan vandaag op de post aldus het RDW. Die komen dan morgen aan. Ik ben echter skiën, dus mijn vriendin gaat even de kentekens laten maken.
Dan ga ik zondagochtend even lekker de auto wassen en op de plekken waar de stickers komen, kleien. Dan ga ik vervolgens thuis de stickers er op doen en beloof ik maandag even wat foto's te uploaden van hoe de auto geworden is. Zondag ben ik langs familie, dus kom ik er niet meer aan toe.

Leuke auto! Bijzondere stap vanuit een Bravo. Het rijden van lange afstanden met mijn vorige auto, een Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso, en de Punto Evo 1.3 Multijet is ook een groot verschil. Waar de Punto enorm comfortabel is voor een B-segmenter, was de Yp toch wel ontzettend genieten onderweg. Met meer dan 30.000 km per jaar zou ik alleen niet terug willen. Heeft een Abarth wel cruise control?

Maak dan meteen ook even foto's met je Ypsilon erbij, die hebben we ook nog nauwelijks gezien. Of is die geen foto's waard?

DS345 zei:
Leuke auto! Bijzondere stap vanuit een Bravo. Het rijden van lange afstanden met mijn vorige auto, een Ypsilon 1.2 16v Elefantino Rosso, en de Punto Evo 1.3 Multijet is ook een groot verschil. Waar de Punto enorm comfortabel is voor een B-segmenter, was de Yp toch wel ontzettend genieten onderweg. Met meer dan 30.000 km per jaar zou ik alleen niet terug willen. Heeft een Abarth wel cruise control?

Maak dan meteen ook even foto's met je Ypsilon erbij, die hebben we ook nog nauwelijks gezien. Of is die geen foto's waard?

Nee, Abby heeft geen cruise, geen isolatie en bijna geen comfort. Wel stoelverwarming trouwens. :-D Abby heeft echter wel de mogelijkheden een grijns op je gezicht te toveren. Dat vind ik persoonlijk wel erg leuk waardoor ik zijn mindere punten vergeef. Ik ben van de week ook een hele dag met de Yps onderweg geweest. Heerlijk wagentje op de snelweg. Super stil!

Ik zal gelijk even wat foto's plaatsen van de Yps. Niet dat het een bijzonder wagentje is, maar wel een erg prettige stadsauto voor mijn vriendin. Auto staat te koop om een wat jonger exemplaar uit Duitsland te importeren. Destijds kwamen we moeilijk van de MGF af en de zaak die deze Yps had staan gaf veruit de beste inkoopprijs. Vandaar dat het deze Yps werd. Verkoop heeft geen haast, maar als er iemand komt mag die weg.

Ik ben echter skiën, dus mijn vriendin gaat even de kentekens laten maken.
Wel luxe platen hè?

Helemaal eens!

Barri zei:
Ik ben echter skiën, dus mijn vriendin gaat even de kentekens laten maken.
Wel luxe platen hè?

Helemaal eens!

Helaas, geen luxeplaten. Ik kan het gewoon niet mooi vinden. Tevens zijn ze lastig schoon te houden/krijgen. Het is absoluut geen geld-kwestie, want die paar centen zou ik, indien ik ze graag zou willen hebben, er zo voor over hebben. Echter, ik vind plat mooier. Ik vind kentekens al niet mooi, laat staan dat ze als een soort pronkstuk moeten fungeren. Gek genoeg lijkt ik daar 1 van de weinige in te zijn.

Over de stickers ben ik uit. Het wordt zoals op voorbeeld 2. De schorpioen, alsmede de stickers voor de voorbumper, laat ik weg.

Leuke 500 en opvallende keus na de Bravo. Ben wel benieuwd hoe het op langere termijn gaat bevallen zonder cruise, zonder achterportieren en met de stugge vering. Ik vind mijn Mito al stug, ik denk dat de Abarth nog wel wat stugger is. Toch een erg fraaie wagen en ben benieuwd naar meer foto's!

Ik zie trouwens geen foto's van de Ypsilon.

Over het logo achterop wat is verweerd ben ik met Fiat Nederland in gesprek. Mijn inziens valt dit logo onder een carrosserie (of plaatwerkdeel) en zit hier dus gewoon 8 jaar garantie op. Het logo kost maar liefst 38 euro en dat is nog exclusief montage. Dat kan ik ook zelf, maar kost wel paar uur, gezien de gehele binnenbekleding van de kofferbak eruit moet. Naast het gegeven dat ik van mening ben dat dit onder de garantie moet vallen, ook het proberen waard. In Amerika is er kosteloos voor alle Abarth bezitters van voor 2012 (toen het logo met andere materialen is opgebouwd) een nieuwe logo geplaatst. Raar dat dit niet wereldwijd is gebeurd.

Kortom: ik ben benieuwd wat eruit gaat komen!

Wat lekker! Helemaal goed zo met die striping. Die weggetjes zien er ook wel vermakelijk uit: tevreden met z'n prestaties?

Meer dan tevreden!

Rechtuit:
Exact even snel als mijn oude Bravo. Heb hem tegen de identieke Bravo van mijn collega gehad (185pk) en het gaat vanaf 50 exact gelijk op. Wat wel opmerkelijk is: in eerste instantie rijdt de Bravo weg. Duidelijk meer kracht onderin. Maar bovenin de toeren kom ik langszij, totdat ik moet schakelen en de verzetten van de Abarth net iets te lang zijn om gelijk weer maximaal vermogen te leveren. Dan duurt het weer even en kom ik weer langszij. Bij 220 is de pret dan uit, gezien het rode gebied ingedoken wordt en het vermogen afneemt. De Bravo loopt dan vervolgens rustig weg. Ongelooflijk hoe hard die Bravo eigenlijk loopt! Bijzonder om te zien. Toch hou ik van het hoogtoerige karakter van de Abarth, alhoewel het voor de Bravo prettiger is om direct het vermogen te hebben. Beide karakters passen precies bij de auto's.

Bochtige wegen:
Hier verbaasde de Abarth mij echt! Wat een vertrouwen geeft die. Korte links rechts combinatie: remmen, bocht induiken, rem lossen, auto laten zetten en volgas midden in de bocht eruit. Het sper sleept je de bocht uit. Alsof het kinderspel is, zo snel en makkelijk. Super leuk om te doen!

Zo weer even een update:

Zojuist post uit China ontvangen. Heerlijk nieuwe logo's voor de achterschermen ontvangen. Wel zijn deze logo's net iets groter dan de originele, maar eigenlijk vind ik het wel mooi staan.

Wat is er gebeurd de afgelopen tijd:

- Voorbumper en motorkap opnieuw gespoten (teveel verwaarlozing door vorige eigenaar)
- Logo's op achterscherm (zojuist geplaatst)

Wat komt er nog aan:

- Bofkont gaat mij leren polijsten. Dus hopelijk wordt de rest van de auto net als de voorbumper en de motorkap. Serieus veel swirls nu!
- Nieuw logo op de achterklep (haal ik van de week op in houten bij Vireo, huidige verweerd)
- Nieuw dagrijlicht bestuurderszijde (huidige laat vocht door, haal ik ook nog aankomende week op)
- Nieuwe striping op de zijkant. Vooral de passagierszijde is niet goed gegaan. (td) :,( Ga het nu samen met een professional plaatsen.

Iets langere termijn:

- Novitec EVO Corse uitlaatsysteem
- Chiptuning

En dan voor nu even 2 plaatjes van hoe hij er momenteel bij staat en 1 detailopname van de nieuwe achterscherm logo's:

fbiyyh.jpg

b6x15v.jpg

1zyub0g.jpg

Terug
Bovenaan