DS SM Tribute concept

Marleen

Asfaltkampioen
DS%20SM%20Tribute%20concept%20-6.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-12.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-9.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-8.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-10.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-7.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-3.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-2.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-11.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-4.jpg

DS%20SM%20Tribute%20and%20Citroen%20SM.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-13.jpg

DS%20SM%20Tribute%20concept%20-14.jpg

Bron: autoexpress.co.uk

Laatst bewerkt:
Past wel bij DS, heel erg kitscherig. Mijn auto is het niet. Vind de gewoon SM al niet zo heel mooi, maar ben blij dat deze er niet komt

• Leuk
Waarderingen: JL86
Heel mooi gedaan. Jammer van de DS-logo’s, (had liever Citroën gezien) maar persoonlijk vind ik dat het enige puntje van kritiek.

Ik vind de gewone SM heel gaaf, ik herken wel SM-dingen hierin, dus je zou kunnen zeggen missie gelukt, maar nee... Nee gewoon nee, niet doen. Niet als DS, niet als Citroën. Gewoon niet. Echt een mislukte reïncarnatie dit. Met als toppunt wel die rare achterste wielkast.

Ik vind de gewone SM heel gaaf, ik herken wel SM-dingen hierin, dus je zou kunnen zeggen missie gelukt, maar nee... Nee gewoon nee, niet doen. Niet als DS, niet als Citroën. Gewoon niet. Echt een mislukte reïncarnatie dit. Met als toppunt wel die rare achterste wielkast.
Nog los van het model zelf, waarover ik eigenlijk weinig heb toe te voegen aan wat Pjötr daarover schreef omdat die vrijwel exact beschrijft hoe ik er tegenaan kijk, wat bezielt een merk in hemelsnaam om een (zeer schamel) jubileum te 'vieren' door juist zijn eigen totale gebrek aan automobiele historie zo pijnlijk duidelijk te etaleren door terug te moeten grijpen op een iconisch historisch model van een ander merk?!?

Wat mij betreft een blunder in drievoud:
van DS dat ze hun positie als 'zelfstandig merk' alleen maar nog ongeloofwaardiger maken dan hij toch al was door ook 10 jaar na hun gekunstelde begin met drie overduidelijk niet eigen modellen (Citroën DS3/4/5) nu nog steeds terug te (moeten) vallen op Citroën.
Van Stellantis dat ze dit schaamteloze jatwerk toelaten in de historie van één van hun (wel) legendarische merken,
Van Citroën dat ze deze gênante graai in hun rijke historie over hun kant laten gaan en daarmee benadrukken hoezeer ze in het 'budget' verdomhoekje zitten bij Stellantis.

Zo verwordt een (toch al weinig feestelijk) jubileum tot een in en in trieste marketingblunder waarmee Stellantis het risico neemt dat een grote groep potentiële klanten met nog steeds affiniteit met één van hun meest legendarische merken zich in walging definitief zal afwenden van het hele concern.

Tenslotte toch nog over het model, hoewel ik daar zo min mogelijk woorden aan vuil wil maken. Kitsch of niet kitsch is misschien nog enigszins subjectief, maar dat deze karikatuur van een legendarisch model retro-kitsch is valt toch moeilijk te ontkennen :(

Laatst bewerkt:
Van Citroën dat ze deze gênante graai in hun rijke historie over hun kant laten gaan en daarmee benadrukken hoezeer ze in het 'budget' verdomhoekje zitten bij Stellantis.

:(
Merken zijn gewoon marketing, er is maar een merk/bedrijf, Stellantis. En die hebben een grote la waaruit ze van alles kunnen grijpen.

• Leuk
Waarderingen: iDS
Ik geloof niet dat Citroën veel in te brengen heeft gehad t.a.v. het ontwikkelen en uitbrengen van deze concept-car, dit komt gewoon uit de koker van de marketingafdeling van Stellantis.

@PBO Heb je waarschijnlijk gelijk in, maar dat maakt de combinatie van een historisch model om een 'jubileum' van een merk zonder enige historie te vieren niet minder bizar. In tegendeel misschien wel, in de concernbrede (marketing-) communicatie wordt steeds benadrukt hoe begaan het concern zou zijn met zijn iconische merken, en op deze manier wordt één bij uitstek iconisch merk uit hun portfolio net zo belachelijk gemaakt doordat een deel van hun historie wordt ingepikt als het ander merk doordat het een feestje moet vieren met een stuk geschiedvervalsing

Nog los van het model zelf, waarover ik eigenlijk weinig heb toe te voegen aan wat Pjötr daarover schreef omdat die vrijwel exact beschrijft hoe ik er tegenaan kijk, wat bezielt een merk in hemelsnaam om een (zeer schamel) jubileum te 'vieren' door juist zijn eigen totale gebrek aan automobiele historie zo pijnlijk duidelijk te etaleren door terug te moeten grijpen op een iconisch historisch model van een ander merk?!?
Een DS SM inderaad. Slaat helemaal nergens op en wat een afschuwelijk ding.

Naar het schijnt zouden die verhoudingen overeenkomen met die van de oude Citroën SM. Ik heb het zelf nog niet vergeleken.

Naar het schijnt...? Bron?

Tussen portier en achterste wielkast zit te weinig afstand, de achterste zijruiten stoppen te laat en de kont vind ik optisch te kort ogen.

Naar het schijnt zouden die verhoudingen overeenkomen met die van de oude Citroën SM. Ik heb het zelf nog niet vergeleken.
Mij doet het profiel meer aan een Renault Fuego denken dan aan de originele SM.
Het interieur sluit echter wel erg dicht aan bij het origineel.
Interessant interview wel in Caradisiac, erg verhelderend.

Laatst bewerkt:
Past wel bij DS, heel erg kitscherig.
Allez, het standaard antwoord moest er al als eerste uit, slaat nergens op trouwens. Dit is een wel erg strak vormgegeven wagen, zeker in vergelijking met recente BMWs of alleen nog maar de dagrijverlichting of achterlichten bij Audi. Die zijn helemaal rijp voor de kermismolen.

Allez, het standaard antwoord moest er al als eerste uit, slaat nergens op trouwens. Dit is een wel erg strak vormgegeven wagen, zeker in vergelijking met recente BMWs of alleen nog maar de dagrijverlichting of achterlichten bij Audi. Die zijn helemaal rijp voor de kermismolen.
Het is gewoon een feit, alle DS modellen hebben er last van en strak zijn ze zeker niet.

Al eens goed gekeken naar de achterlichten van dit geval? Over kermisverlichting gesproken ... :sick:
Nee, loopt niet door over de volle breedte maar in plaats daarvan over de halve lengte o_O
Ook langs dat bespottelijke gat in het achterspatbord waarmee de bedenkers van dit geval alleen maar beklemtonen dat ze absoluut niets snappen van het origineel en waarom dat grotendeels dichte achterspatborden had. Op deze manier is het alleen maar een gimmick om de gimmick, zonder enig praktisch nut voor stroomlijn, banden/wielen verwisselen of wat dan ook. :rolleyes:
Koplampen en DRL zijn ook al zo gekunsteld, apart louter om apart te zijn. 'DS' ten voeten uit, dat ziet Frits toch een stuk scherper dan jij, maar een regelrechte aanfluiting voor een modelletje dat een 'tribute' voor een iconische Citroën pretendeert te zijn.

Al eens goed gekeken naar de achterlichten van dit geval? Over kermisverlichting gesproken ... :sick:
Nee, loopt niet door over de volle breedte maar in plaats daarvan over de halve lengte o_O
Ook langs dat bespottelijke gat in het achterspatbord waarmee de bedenkers van dit geval alleen maar beklemtonen dat ze absoluut niets snappen van het origineel en waarom dat grotendeels dichte achterspatborden had. Op deze manier is het alleen maar een gimmick om de gimmick, zonder enig praktisch nut voor stroomlijn, banden/wielen verwisselen of wat dan ook. :rolleyes:
Koplampen en DRL zijn ook al zo gekunsteld, apart louter om apart te zijn. 'DS' ten voeten uit, dat ziet Frits toch een stuk scherper dan jij, maar een regelrechte aanfluiting voor een modelletje dat een 'tribute' voor een iconische Citroën pretendeert te zijn.
Al eens naar de voorzijde van de SM gekeken? En dan komen zeuren over deze achterlichten :ROFLMAO: .
En die opmerking over het gekunsteld zijn: als je een wagen wilt die louter form follows function uitstraalt, dan belandt je al snel bij een oude Lada of Fiat 124. Bij àlles andere wagens, zelfs een ´spartaansˋ ding als de eerste Jetta zitten vol met zaken van vrom voor e vorm. Je geliefde Lancia moet op dat vlak zeker niet onderdoen.
Je gezeik komt dus erg hypocriet over (gezeik om het gezeik, laten we maar stellen).

Al eens naar de voorzijde van de SM gekeken? En dan komen zeuren over deze achterlichten :ROFLMAO: .
En die opmerking over het gekunsteld zijn: als je een wagen wilt die louter form follows function uitstraalt, dan belandt je al snel bij een oude Lada of Fiat 124. Bij àlles andere wagens, zelfs een ´spartaansˋ ding als de eerste Jetta zitten vol met zaken van vrom voor e vorm. Je geliefde Lancia moet op dat vlak zeker niet onderdoen.
Je gezeik komt dus erg hypocriet over (gezeik om het gezeik, laten we maar stellen).

Vertel, waarin precies doet mijn geliefde Lancia niet onder voor deze karikaturale kerstboom? Heel benieuwd naar je aannames - want dat is al wat het zijn, aannames.

En wat is er niet functioneel aan het front van de echte SM? Verlichting, kentekenplaat, luchtinlaat voor de koeling - volkomen functioneel. Maar dan in een gestroomlijnde - dus hoogst functionele - vorm door de plexiglazen kap eroverheen en andere stroomlijn bevorderende rondingen, waar de meeste andere merken in die tijd inderdaad niet veel verder kwamen dan wat slappe variaties op het hoekige blokkendoos-ontwerp. En met meedraaiende koplampen, net als jouw geliefde (echte) DS - ook zo functioneel dat vrijwel alle andere merken er ook toe overgingen - maar dan pas ettelijke decennia later, en meestal in de volkomen fantasieloze primitieve vorm van enkelzijdig in- en uitschakelende mistlampen. De échte DS en échte SM waren hun tijd mijlenver vooruit. Noem eens één vernieuwend aspect aan deze 2024-karikatuur dat anderen zullen overnemen? ('... krekelgeluidjes ...' zou een roemruchte mede-sitebezoeker nu zeggen ;))

Wat is er 'vorm voor de vorm' aan een 1e serie Jetta? Vrijwel net zo'n fantasieloze blokkendoos als die 124, een lichte helling in motorkap en kofferdeksel verandert daar niets aan. Interieur al net zo fantasieloos.
Functioneel is niet synoniem aan doodsaai. Maar dat hoeft nog niet door te slaan in een complete kermisattractie waar verdomd weinig functioneels aan te ontdekken valt...

Filmpje van het enige echte origineel ;)
(zoals ook te zien op foto #11 in de OP)

Precies dezelfde SM is overigens ook te bewonderen in het bij liefhebbers van Franse auto's waarschijnlijk wel bekende 'classique' museum in Buren, en daar zelfs te huur! :)
Geïnteresseerd om het origineel zelf te zien of ervaren maar weten jij én je favoriete zoekmachine het zo toch nog niet niet te vinden? Vraag het dan gerust per PM...

Deze video laat trouwens nog overtuigender zien - en horen :giggle: - hoe bijzonder het origineel nog altijd is.

Laatst bewerkt:
Thierry Métroz, stijldirecteur van DS, publiceerde onlangs afbeeldingen van twee nieuwe versies van de SM Tribute op Instagram: een shooting break en een rallyversie

De shooting-brake versie onderscheidt zich door zijn grote glazen koepel aan de achterzijde

citroen-concept-sm-break-1-bd.jpg

De rallyversie is een eerbetoon aan de overwinning van de Citroën SM tijdens de Rally van Marokko in 1971.

citroen-sm-tribute-version-rallye-1-bd.jpg

Bron: largus.fr

Laatst bewerkt:
Die shooting-brake vind ik eigenlijk veel fraaier dan de coupe. Met 2 extra portieren en met wat normalere achterste wielkasten zou die zo in produktie mogen om het straatbeeld op te fleuren!

Triest, het parasiteren op een merk mét historie waarvan het zogenaamd los zou staan gaat maar door :( . Lijkt wel of ze vastbesloten zijn het ontbreken van bestaansrecht als zelfstandig merk meer en meer te benadrukken.
DS heeft al die tien jaar de tijd gehad die Alfa en Lancia volgens de laatste berichten mogelijk niet eens meer gaan krijgen. De hoogste tijd om de stekker eruit te halen bij DS. Rebadgen is ook zinloos, geen enkel ander Stellantis merk waar een DS-model bij past zonder héél grondige herstyling om het van alle kitsch in interieur en exterieur te ontdoen :sick:

Laatst bewerkt:
Man man man, wat een gedrocht en doet geen enkel recht aan het origineel. De SM was vroeger een hit maar de DS SM is een grote flop.

Man man man, wat een gedrocht en doet geen enkel recht aan het origineel. De SM was vroeger een hit maar de DS SM is een grote flop.
Je boft, want ik praat je graag even bij:

De SM was nooit een hit - wel uiterst spectaculair en een icoon.
De DS SM is geen flop want louter een concept. Vandaar dat dit bericht onder het tab ‘Concepts & Scoops’ staat.

Welkom op deze site ….

Laatst bewerkt:
Je boft, want ik praat je graag even bij:

De SM was nooit een hit - wel uiterst spectaculair en een icoon.
De DS SM is geen flop want louter een concept. Vandaar dat dit bericht onder het tab ‘Concepts & Scoops’ staat.

Welkom op deze site ….
De originele SM is geweldig. Of het een hit was geen idee. Is alweer lang geleden. Ik zou er wel 1 willen hebben gerestaureerd. Blijft veel geld waard.

De DS SM vooral een concept laten. Het doet pijn aan me ogen en doet geen recht aan het origineel. (mening)

Dank je wel voor de hartelijke ontvangst, welkom op deze site.

Terug
Bovenaan