DS N°4 | Facelift

Wouter82

Moderator

yvgyscpb5qk0.jpg

548y4knb5ys7.jpg

i11yok8bcewb.jpg

nvpylxfbey1p.jpg

av1y3zkbpqps.jpg

2ipy70gbbv9s.jpg

Laatst bewerkt:
[size=x-large]Nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld[/size]

Ook als plug-in hybride! DS breidt zijn momenteel uit drie modellen bestaande gamma uit met de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross. De nieuwe DS 4 volgt het gelijknamige model op dat in 2018 van de Nederlandse markt verdween. De nieuwe DS 4 en diens iets avontuurlijker aangeklede Cross-broertje komen beschikbaar als plug-in hybride en zijn in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers te vinden.
Highlights

Geen EV-versie, wél 225 pk sterke plug-in (E-Tense)
Geen diesels, wel twee benzineversies
DS 4 Cross vervangt DS 4 Crossback van weleer
Scherp gesneden in- en exterieur
Vanaf vierde kwartaal in Nederland

DS heeft het enkele jaren zonder DS 4 moeten doen. Sinds het verdwijnen van de in 2010 als Citroën DS4 gepresenteerde en in 2015 tot DS 4 (Crossback) omgedoopte model bevindt zich tussen de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback een aardig gat in het DS-gamma. Dat gat wordt nu opgevuld door een compleet nieuw model. Die nieuwe DS 4 is met naar DS-maatstaven relatief strakke vormgeving al een interessant model, maar het feit dat het een technisch broertje is van de volgende generatie Peugeot 308 en Opel Astra is, geeft het model extra lading.

De nieuwe DS 4 is meer dan zijn voorganger een auto die het midden houdt tussen een conventionele hatchback en een cross-over. DS Automobiles mikt met de nieuwe DS 4 dan ook niet alleen op hatchbacks als de Mercedes-Benz A-klasse en BMW 1-serie, maar ook op meer cross-overachtigen als de BMW X2, Lexus UX en Cupra Formentor. De nieuwe DS 4 is 4,4 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen is de DS 4 zo'n 15 centimeter langer dan bijvoorbeeld de huidige Peugeot 308. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter en daarmee troeft de nieuwe Fransman auto's als de Volkswagen Golf (381 liter) en Ford Focus (375 liter) met gemak af. Opvallend zijn de wielen die onder de DS 4 zitten, die zijn namelijk tot 20-inch groot.

Platform en techniek

Onderhuids gaat echter geen volledig nieuw platform schuil. De nieuwe DS 4 staat op een doorontwikkeling van het EMP2-platform waar auto's als de reeds genoemde 308 en grote broers DS 7 Crossback en DS 9 gebruik van maken. Zeventig procent van het platform is echter volledig nieuw.

Wie het EMP2-platform een beetje kent, weet dat dat platform geschikt is voor plug-in hybride aandrijflijnen. Zodoende komt de DS 4 direct bij zijn introductie beschikbaar met een 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt de van DS bekende aanduiding E-Tense. De DS 4 E-Tense moet dankzij zijn 12,4 kWh grote accupakket 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. DS Automobiles geeft aan dat het platform in de basis ook geschikt is voor een volledig elektrische versie, al zit die vooralsnog niet in het vat. Mogelijk wacht DS tot het reeds voor 2023 aangekondigde eVMP-platform van Groupe PSA/Stellantis zijn debuut maakt. De DS 4 E-Tense staat op 20-inch lichtmetaal, wielen die voorzien zijn van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken.

Liever geen plug-in? Geen probleem. De nieuwe DS 4 komt namelijk ook beschikbaar met de bekende PureTech 130- en PureTech 180-benzinemotoren, machines die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. Dieselen is met de DS 4 niet mogelijk.

Exterieur

De duidelijk op het uiterlijk van de DS Aero Sport Lounge Concept geïnspireerde koets van de nieuwe DS 4 is met minder tierelantijnen besprenkeld dan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback. Dat wil niet zeggen dat de DS 4 niet als DS herkenbaar is, daar zorgen onder meer het front met z'n DS Wings, de eigenwijze C-stijl en de met een opvallende lichtsignatuur ingevulde achterlichten wel voor. Andere zaken die opvallen zijn de scherpere koplampen die optisch overlopen in een hoekige uit twee rijen van 49 ledjes bestaande dagrijverlichting die het leeuwendeel van de hoogte van de neus beslaat. De koplampen zijn uitgerust met Matrix-ledtechniek. De DS 4 heeft verder opvallend vormgegeven zijspiegelkappen en beschikt altijd over verzonken deurgrepen. Het dak loopt opvallend ver naar achteren door, waardoor de achterruit optisch kleiner lijkt dan -ie is.

DS levert de nieuwe DS 4 straks in drie varianten. Er is een naamloze basisversie, simpelweg DS 4, maar ook een sportief aangeklede DS 4 Performance Line met zwarte exterieurdetails. De in 2015 op de vorige generatie DS 4 geïntroduceerde Crossback-variant vindt opvolging in de DS 4 Cross. De DS 4 Cross is net als z'n voorganger een met cross-details volgehangen versie. Deze variant krijgt onder meer bumpers waarvan de onderste delen met zwart kunststof zijn afgewerkt. Zwarte wielkastranden krijgt de Cross niet. Uit navraag blijkt dat DS 4 hiervoor gekozen heeft om de proporties, met name de verhouding tussen de hoeveelheid koets en de wielkasten/wielen, niet te verstoren. De raamstijlen van de DS 4 Cross zijn net als de grille in het zwart uitgevoerd en de auto wordt verder aangekleed met zaken als in carrosseriekleur uitgevoerd dak, inclusief dakdragers. De DS 4 Cross is de enige DS 4 die optioneel met Advanced Traction Control te krijgen is.

Interieur en gadgets

Hoewel het binnenste van de DS 4 net als het exterieur duidelijk wat glimmende verwennerij herbergt, oogt het interieur strakker en rustiger dan dat van de 3 en 7 Crossback. In een dunne strook op het dashboard zijn de knoppen voor de klimaatregeling, maar ook de ventilatieroosters ondergebracht. Erboven vinden we een 10-inch groot infotainmentsysteem dat DS 'Iris System' noemt. Opvallend is ook de plaatsing van de buitenste ventilatieroosters, die zijn namelijk in de portieren in plaats van in het dashboard zelf ondergebracht. Meer opvallende zaken? Zeker. In de middentunnel zit onder meer de bijzonder vormgegeven keuzehendel (E-Toggle) van de automatische transmissie. Erboven zit een 5-inch groot touchscreen waarmee ook het infotainmentsysteem valt aan te sturen. DS heeft diverse soorten materialen voor de afwerking van het interieur liggen. Zo is er niet alleen alcantara, koolstofvezel en hout, maar ook - onze persoonlijke favoriet - zalmleer aanwezig. DS Automobiles zegt tegen AutoWeek dat het waarschijnlijk voor het eerst is dat interieurdelen van een auto af te werken zijn met gelooide zalmhuid.

Minstens zo interessant als de term zalmleer is het beschikbare systeem dat het gebruikelijke head-up display vervangt. Middels augmented reality is het DS Extended Head-up Display geheten systeem in staat de bestuurder informatie recht voor de toeter van de bestuurder te projecteren als ware het vier meter voor de auto op het wegdek is geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter. Net als de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback is de DS 4 in staat om 'semi-autonoom' z'n gang te gaan. Het opgewaardeerde systeem heet in de DS 4 'DS Drive Assist 2.0'. De DS 4 kan door de adaptieve cruise control ook volledig tot stilstand worden gebracht, maar kan de auto ook weer op gang brengen als de voorliggende auto gaat rijden. Het systeem kan de DS 4 niet alleen semi-automatisch laten inhalen, maar past ook de snelheid aan voor bochten en past de cruisecontrol eveneens aan op basis van verkeersborden. DS geeft de nieuwe 4 onder meer het van onder meer de 7 Crossback bekende DS Active Scan Suspension mee en brengt ook DS Night Vision naar z'n kakelverse nieuwkomer.

De nieuwe DS 4 is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar bij de DS Stores te vinden. Nederlandse prijzen van de DS 4 volgen in aanloop naar de marktintroductie.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/geheel-nieuwe-ds-4-en-ds-4-cross-gepresenteerd/

Op een of andere manier vind ik hem haast wat Aziatisch hebben. Die vele hoeken en vouwen, dat zie je oa bij Lexus ook...

Dit is de Cross, maar de verschillen lijken minimaal:

fxkygx1b5is8.jpg

qz1ytu5bmr4k.jpg

wgfyi9lb7o1x.jpg

Verschil aan de achterkant is iets duidelijker:
y9nyx48bwh2s.jpg

i11yok8bcewb.jpg

Al die studioshots en renders zijn toch lastig te beoordelen, een foto is fijner. Van Autoplus:

nouvelle-2021-tout-sur-berline-compacte-nouvelle-generation.jpeg

Zo vallen al die vouwen al een stuk minder op, hoewel ze mijn smaak niet zijn. De hele auto valt niet echt op eigenlijk. Maar misschien is dat voor kopers wel een pluspunt... Er zijn geen vreemde elementen zoals de haaienvin bij de DS 3 Crossback waar men over kan vallen.

Oogt premium. Oogt ook langgerekt en platgedrukt met dat miniscule achterruitje. Vind het moeilijk om hier al een oordeel over te vellen.

Alle persfoto's: https://www.netcarshow.com/ds/2022-4/

Eerste indruk was positief. Maar ga ik langer naar foto's kijken dan staat me die drukke en rommelige C-stijl erg tegen. Bij deze impressie was het geheel ook een stuk fraaier: https://i.ibb.co/Q852XXW/1c302810.jpg Zeker van schuinachter vind ik het echt heel lelijk. Terwijl de rest van de auto echt wel wat heeft. Interieur ook wel fraai. Weer zo'n PSA model wat twijfelachtig overkomt

Zo valt de C-stijl niet zo op in negatieve zin en vind ik het echt wel een mooie auto

mZnOpyn.jpg

Niet gek.
Stukken beter dan de DS 3 Crossback. Ik waardeer wat frivoler design wel, maar de 3 is m.i. niet echt gelukt. Dat maffe interieur vind ik ook niets, helaas.
Deze 4 is wel wat generisch en...weer hoog op de poten. :( Maar goed, dat is nu eenmaal 'hip'.
Ik had liever gezien dat de fraaie én succesvolle DS 3 hadden opgevolgd. De markt voor driedeurshatchbacks is inmiddels zo dood als de markt voor cabrio's..

https://www.youtube.com/watch?v=61O2UXfEOvA

Goed beeld van binnen en buiten (y)

In het artikel van Autoweek is sprake van 3 motoren.
In bovenstaand filmpje in de reactie van MCW wordt ook een diesel van 130 pk en een benzine (niet hybride) van 225 pk vermeld.
Een hybride van 180 à 190 pk zou ook wel mogen.

Autoweek heeft het alleen over de Nederlandse markt waarschijnlijk. Hier zou de niet-hybride 225 pk versie zichzelf uit de markt prijzen door de nationale CO2-taks en diesel wordt ook nauwelijks meer verkocht. In Frankrijk heeft diesel nog altijd een marktaandeel van 30% dus is niet te verwaarlozen.

Voor wie het Frans machtig is, een erg interessante reportage waarin informatie over de totstandkoming van de wagen en het werk dat geleverd is op vlak van nauwkeurige en hoogwaardige afwerking: materialen, pasvorm op het hoogste niveau.

Zeer geslaagd design.
Moderne Astra ;)

Trouwens, daar zeg ik wat: de DS4 en de komende Astra lopen van dezelfde band in DUI.

Heel aardig geworden. Led-slierten voorop en een rare C-stijl zijn voor ontwerpers nog steeds een soort wedstrijdje ver plassen, maar goed, het totaalplaatje klopt wel. Ziet er m.i. beter uit dan Focus, Corolla, Golf of Leon.

In de kantlijn van deze m.i. fraaie auto:

Niet zichtbare delen dash voor 20% gemaakt van ..... hennep o_O:)
Auto voor 95% recyclebaar
Vents tot PM 2,5 partikel - luchtkwaliteit op je scherm
Sound door 690 W en 14 Focal luidsprekers

https://www.netcarshow.com/ds/2022-4/1280x960/wallpaper_01.htm

Rush Hour zei:
Niet zichtbare delen dash voor 20% gemaakt van ..... hennep

Deed Mercedes niet ook al eens zoiets? Zal overigens geen hennepsoort zijn waar je stoned van wordt.

Best een knappe auto geworden. Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta, mocht het nog eens wat worden met dat merk onder Stellantis (SVF, lees je even mee? ;)).

Toen ik de foto's voor het eerst zag dacht ik "wow!". Nu ik het wat meer op me laat inwerken vind ik 'm niet uit alle hoeken even mooi. Op details zie ik inderdaad wat Lexus, maar ook Nissan invloeden. Ik ben het eens met MCW; vanuit die hoek en in die kleur oogt de auto op z'n best.

@ 929V6
Qua ontwerp hebben ze al wat inspiratie bij Lancia vandaan gehaald (C-stijl), dus dan mag DS wat mij betreft best wat terugdoen. :p

929V6 zei:
Rush Hour zei:
Niet zichtbare delen dash voor 20% gemaakt van ..... hennep

Deed Mercedes niet ook al eens zoiets? Zal overigens geen hennepsoort zijn waar je stoned van wordt.

Best een knappe auto geworden. Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta, mocht het nog eens wat worden met dat merk onder Stellantis (SVF, lees je even mee? ;)).

"Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta"

Daar zeg je wat. Idd een prima basis om Lancia in één keer onder de aandacht te krijgen.

Carfanatic zei:
Ik vind hem prachtig (y) Maar geen full-electric? Dat begrijp ik dan weer niet.
Inderdaad, temeer omdat het (alweer, zucht) zo'n crossovert is. Daar zou toch wel een laagje accu's in de bodem moeten passen zou je zeggen.

Deze nieuwe DS4 is overigens toch al gauw zo'n 200% verbetering tov de voorganger zou ik zeggen, al was het maar omdat de achterruiten bij deze tenminste wél open kunnen. Maar het had DS gesierd als ze nu eens niet gek waren gaan doen (met de C-stijl). De auto heeft dat gekliert mijns inziens niet nodig.

Carfanatic zei:
Ik vind hem prachtig (y) Maar geen full-electric? Dat begrijp ik dan weer niet.
Het platform daarvoor is (nog) niet af, wordt pas tegen 2022-23 verwacht. Voor de ontwikkeling van het merk zal het niet aangewezen zijn om zolang te wachten:
de planning voor DS was één nieuw model per jaar. Voor 2020 is dat maar met een kunstgreepje gelukt: de DS9 is gepresenteerd, vanaf het najaar bestelbaar mar nog steeds niet leverbaar.

DeeTwee zei:
Maar het had DS gesierd als ze nu eens niet gek waren gaan doen (met de C-stijl). De auto heeft dat gekliert mijns inziens niet nodig.
'Gek doen' hoort bij het merk: de ontwerpers gaan bewust voor een sculpturale vormgeving. Ik vind de C-stijl vooral erg expressief, enkel het zwarte inzetstuk zou ik eenvoudiger houden. De vouwen in het plaatwerk geven hem een erg robuuste uitstraling en benadrukken de horizontale lijnen. M.i. maken die vouwen echt deel uit van het globale ontwerp.

929V6 zei:
Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta, mocht het nog eens wat worden met dat merk onder Stellantis (SVF, lees je even mee? ;)).

Haha, dit lijkt me eerder een leuk klusje voor lybra, hij is hier wel een beetje de Lancia kunstenaar..;) Misschien wel een goede suggestie voor een nieuwe shopwedstrijd.:)Ik zag deze gister op het kleine scherm van mijn telefoon en dacht, best een fraaie auto. Maar op het grote scherm op mijn laptop vind ik hem te veel verprutst door allerlei lelijke vouwen en details om vooral maar anders en afwijkend te zijn en dan met name inderdaad die rare C-stijl.

Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.

ds-aerosport-lounge-2-scaled.jpg

Een vlak dat om de achterruit van de staart naar voren loopt, of andersom. Mooi vloeiende C-stijl zo!

Ik vind hem wel geslaagd, niet zo 'raar om het raar doen' als de DS 3 en niet zo generiek als de DS 7. Mooie tussenweg!

Joop 5528328 zei:
Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.
Oh, in dat geval vind ik 'm níet lelijk... o_O Is trouwens gewoon mijn mening, geen aanstellerij.

Joop 5528328 zei:
https://topgear.nl/thumbs/hd/2020/02/ds-aerosport-lounge-2-scaled.jpg

Een vlak dat om de achterruit van de staart naar voren loopt, of andersom. Mooi vloeiende C-stijl zo!
Deze impressie heeft inderdaad een mooie C-stijl. Jammer dat-ie in deze vorm het productiemodel niet gehaald heeft.

Joop 5528328 zei:
'Stel jullie zo niet aan': mooi woordgebruik alweer. Dit is geen forum voor legerrecruten die moeten afgeblaft worden.

Niet correct trouwens die inspiratiebron: Thierry Métroz van DS heeft bij de introductie van de DS4 verteld dat de DS4 de concept heeft geïnspireerd, niet andersom.
Die Aero Sport Lounge is eerder een vingeroefening voor een opvolger van de DS5.

Zo op de foto's vind ik het totaalplaatje best mooi. Wel in een wat lichtere kleur graag, die donkergrijze met zwarte wielen doet me dan weer weinig.

DeeTwee zei:
Deze impressie heeft inderdaad een mooie C-stijl. Jammer dat-ie in deze vorm het productiemodel niet gehaald heeft.

Is een officiële DS concept, bedoeld voor Genève 2020. Geen impressie;)

@iDS: Zo gaat dat meestal, wisselwerking tussen concept en productiemodel en andersom. Zie als simpel voorbeeld Dezir/Clio IV.

MCW zei:
Zo valt de C-stijl niet zo op in negatieve zin en vind ik het echt wel een mooie auto

mZnOpyn.jpg

Deze foto van de DS4 is te yummie om niet te herhalen. Bij deze dus.

Wat daar staat is gestaalde perfectie, een atletische Stelvio bedwinger, elegante Bld Haussmann chique en gespierde babe magnet in één.
En dan heb ik het nog niet over de hyper fraaie & krachtige glut / derrière. Die is voor later.
:T

Maar dan wel een stuk minder strak en ingetogen

Heer IDS, uw "Thierry Métroz heeft in een interview al aangegeven dat er veel tijd is doorgebracht met de ingenieurs van het onderstel om de accenten te leggen zoals zij dat wilden voor hun ontwerp, die overhang zal dus niet onbedoeld zijn" is interessante info.

Ik lees net, misschien heb ik het over het hoofd gezien elders, dat de DS4 in DUITSLAND geproduceerd wordt!
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/ds-4-frankreich-golf-ist-made-in-germany/

speedtouch zei:
Ik lees net, misschien heb ik het over het hoofd gezien elders, dat de DS4 in DUITSLAND geproduceerd wordt!
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/ds-4-frankreich-golf-ist-made-in-germany/

Klopt. Je las het in dit topic gisteren (3 Feb., 18,35) (y)

Ziet er beter uit dan ik had verwacht, eerste gedachte is dat ik het design erg Japans vind, niet Frans, maar dat is niet erg. Ben benieuwd hoe ie in het echt overkomt.

Wat zal die uiterst fraaie, rete strakke, en hyper orginele DS4 kont gekopieerd gaan worden!
En niet alleen door Chinezen ......

Vb: 9 maanden na de DS7 introductie in China had een merk een quasi identieke snuit op een nieuwe SUV geschroefd.
Inclusief die trademark lichtsignatuur. Dat bood overigens geen garantie voor succes. Beide merken lijden in de marge.

PS: De door een aantal mensen genoemde gelijkenis met Lexus zie ik niet.
Sommige Lexus modellen (UX) hebben schreeuwerige, wilde stijlkenmerken (zoals de insane grove a-symmetrische wielkasten met kliko plastic randen)
Vind dat bij deze DS wel meevallen.

Vb: 9 maanden na de DS7 introductie in China had een merk een quasi identieke snuit op een nieuwe SUV geschroefd.

De DS snuit lijkt dan weer geïnspireerd op Audi

Bedankt voor de foto's Forza 4984431! Mooie auto. Raambedieningknopjes zitten op een erg rare plek

MCW zei:

De DS snuit lijkt dan weer geïnspireerd op Audi

Bedankt voor de foto's Forza 4984431! Mooie auto. Raambedieningknopjes zitten op een erg rare plek

Zekers. Punt is, verzin maar eens iets nieuws. Het is doorgaans een variatie op een thema.
De trapezium vorm zit o.m. ook op Hyundai's en dozijnen Chinese en US modellen.

Door de komst van EV's krijgt het wagenpark echter een andere (en minder agressieve) look.
Een Tesla eendesnavel of ID catfishbek oogt net wat anders dan dat van een ICE als Golf GTI / BMW 4.
Zal echter niet lang duren of er komen carrosserie kits uit Duitsland om de zij-ige ID's een mean look te geven.

Lang verhaal kort, de DS4 achterkant is top.

Dat witte leder: bah, zowel de kleur als de stiksel, geef mij dan maar de horlogebanduitvoering.
De positie van de raambediening: niks mis mee. Alleen je hand 15 cm hoger heffen dan indien ze in de armsteun zijn weggewerkt, dat moet nog lukken. Correctie: de hand ligt op het stuur en moet dus gewoon wat opzij bewegen in plaats van naar beneden. Dit moet op ergonomisch vlak zeker niet onderdoen, in tegendeel. Dat went na een uurtje rijden.
Nog een mysterie voor mij is de indeling van de achterlichten.
De bovenste lijn is het knipperlicht, de fijne lijn eronder? Dan kleine lijntje dat binnen de achterklep kan toch niet het achteruitrijlicht zijn? Daar valt niet veel licht uit te puren. Mistachterlicht? Nog niet ontdekt.

Er zit een hele rij climate control knoppen onder het scherm, allemaal om de ‘airco’ te bedienen. Bekijk je de foto’s in dit topic wel?

Joop/Joris 23190153,3032, kunnen jullie niet gewoon samensmelten? Beide van hetzelfde niveau :rolleyes:

Ik ging er van uit die dikkere knoppen aan de uiteinden voor temperatuur en ventilatie zouden zijn. Maar Joop kan daar zekerheid over verschaffen.

Terug
Bovenaan