Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/geheel-nieuwe-ds-4-en-ds-4-cross-gepresenteerd/[size=x-large]Nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld[/size]
Ook als plug-in hybride! DS breidt zijn momenteel uit drie modellen bestaande gamma uit met de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross. De nieuwe DS 4 volgt het gelijknamige model op dat in 2018 van de Nederlandse markt verdween. De nieuwe DS 4 en diens iets avontuurlijker aangeklede Cross-broertje komen beschikbaar als plug-in hybride en zijn in het vierde kwartaal van dit jaar bij de dealers te vinden.
Highlights
Geen EV-versie, wél 225 pk sterke plug-in (E-Tense)
Geen diesels, wel twee benzineversies
DS 4 Cross vervangt DS 4 Crossback van weleer
Scherp gesneden in- en exterieur
Vanaf vierde kwartaal in Nederland
DS heeft het enkele jaren zonder DS 4 moeten doen. Sinds het verdwijnen van de in 2010 als Citroën DS4 gepresenteerde en in 2015 tot DS 4 (Crossback) omgedoopte model bevindt zich tussen de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback een aardig gat in het DS-gamma. Dat gat wordt nu opgevuld door een compleet nieuw model. Die nieuwe DS 4 is met naar DS-maatstaven relatief strakke vormgeving al een interessant model, maar het feit dat het een technisch broertje is van de volgende generatie Peugeot 308 en Opel Astra is, geeft het model extra lading.
De nieuwe DS 4 is meer dan zijn voorganger een auto die het midden houdt tussen een conventionele hatchback en een cross-over. DS Automobiles mikt met de nieuwe DS 4 dan ook niet alleen op hatchbacks als de Mercedes-Benz A-klasse en BMW 1-serie, maar ook op meer cross-overachtigen als de BMW X2, Lexus UX en Cupra Formentor. De nieuwe DS 4 is 4,4 meter lang, 1,83 meter breed en 1,47 meter hoog. Met die afmetingen is de DS 4 zo'n 15 centimeter langer dan bijvoorbeeld de huidige Peugeot 308. De bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter en daarmee troeft de nieuwe Fransman auto's als de Volkswagen Golf (381 liter) en Ford Focus (375 liter) met gemak af. Opvallend zijn de wielen die onder de DS 4 zitten, die zijn namelijk tot 20-inch groot.
Platform en techniek
Onderhuids gaat echter geen volledig nieuw platform schuil. De nieuwe DS 4 staat op een doorontwikkeling van het EMP2-platform waar auto's als de reeds genoemde 308 en grote broers DS 7 Crossback en DS 9 gebruik van maken. Zeventig procent van het platform is echter volledig nieuw.
Wie het EMP2-platform een beetje kent, weet dat dat platform geschikt is voor plug-in hybride aandrijflijnen. Zodoende komt de DS 4 direct bij zijn introductie beschikbaar met een 225 pk sterke plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor en een 110 pk krachtige elektromotor die in de achttraps automaat is verwerkt. Deze stekkerversie krijgt de van DS bekende aanduiding E-Tense. De DS 4 E-Tense moet dankzij zijn 12,4 kWh grote accupakket 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. DS Automobiles geeft aan dat het platform in de basis ook geschikt is voor een volledig elektrische versie, al zit die vooralsnog niet in het vat. Mogelijk wacht DS tot het reeds voor 2023 aangekondigde eVMP-platform van Groupe PSA/Stellantis zijn debuut maakt. De DS 4 E-Tense staat op 20-inch lichtmetaal, wielen die voorzien zijn van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand tot een minimum te beperken.
Liever geen plug-in? Geen probleem. De nieuwe DS 4 komt namelijk ook beschikbaar met de bekende PureTech 130- en PureTech 180-benzinemotoren, machines die altijd gekoppeld zijn aan een achttraps automaat. Dieselen is met de DS 4 niet mogelijk.
Exterieur
De duidelijk op het uiterlijk van de DS Aero Sport Lounge Concept geïnspireerde koets van de nieuwe DS 4 is met minder tierelantijnen besprenkeld dan die van bijvoorbeeld de DS 7 Crossback. Dat wil niet zeggen dat de DS 4 niet als DS herkenbaar is, daar zorgen onder meer het front met z'n DS Wings, de eigenwijze C-stijl en de met een opvallende lichtsignatuur ingevulde achterlichten wel voor. Andere zaken die opvallen zijn de scherpere koplampen die optisch overlopen in een hoekige uit twee rijen van 49 ledjes bestaande dagrijverlichting die het leeuwendeel van de hoogte van de neus beslaat. De koplampen zijn uitgerust met Matrix-ledtechniek. De DS 4 heeft verder opvallend vormgegeven zijspiegelkappen en beschikt altijd over verzonken deurgrepen. Het dak loopt opvallend ver naar achteren door, waardoor de achterruit optisch kleiner lijkt dan -ie is.
DS levert de nieuwe DS 4 straks in drie varianten. Er is een naamloze basisversie, simpelweg DS 4, maar ook een sportief aangeklede DS 4 Performance Line met zwarte exterieurdetails. De in 2015 op de vorige generatie DS 4 geïntroduceerde Crossback-variant vindt opvolging in de DS 4 Cross. De DS 4 Cross is net als z'n voorganger een met cross-details volgehangen versie. Deze variant krijgt onder meer bumpers waarvan de onderste delen met zwart kunststof zijn afgewerkt. Zwarte wielkastranden krijgt de Cross niet. Uit navraag blijkt dat DS 4 hiervoor gekozen heeft om de proporties, met name de verhouding tussen de hoeveelheid koets en de wielkasten/wielen, niet te verstoren. De raamstijlen van de DS 4 Cross zijn net als de grille in het zwart uitgevoerd en de auto wordt verder aangekleed met zaken als in carrosseriekleur uitgevoerd dak, inclusief dakdragers. De DS 4 Cross is de enige DS 4 die optioneel met Advanced Traction Control te krijgen is.
Interieur en gadgets
Hoewel het binnenste van de DS 4 net als het exterieur duidelijk wat glimmende verwennerij herbergt, oogt het interieur strakker en rustiger dan dat van de 3 en 7 Crossback. In een dunne strook op het dashboard zijn de knoppen voor de klimaatregeling, maar ook de ventilatieroosters ondergebracht. Erboven vinden we een 10-inch groot infotainmentsysteem dat DS 'Iris System' noemt. Opvallend is ook de plaatsing van de buitenste ventilatieroosters, die zijn namelijk in de portieren in plaats van in het dashboard zelf ondergebracht. Meer opvallende zaken? Zeker. In de middentunnel zit onder meer de bijzonder vormgegeven keuzehendel (E-Toggle) van de automatische transmissie. Erboven zit een 5-inch groot touchscreen waarmee ook het infotainmentsysteem valt aan te sturen. DS heeft diverse soorten materialen voor de afwerking van het interieur liggen. Zo is er niet alleen alcantara, koolstofvezel en hout, maar ook - onze persoonlijke favoriet - zalmleer aanwezig. DS Automobiles zegt tegen AutoWeek dat het waarschijnlijk voor het eerst is dat interieurdelen van een auto af te werken zijn met gelooide zalmhuid.
Minstens zo interessant als de term zalmleer is het beschikbare systeem dat het gebruikelijke head-up display vervangt. Middels augmented reality is het DS Extended Head-up Display geheten systeem in staat de bestuurder informatie recht voor de toeter van de bestuurder te projecteren als ware het vier meter voor de auto op het wegdek is geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter. Net als de DS 3 Crossback en DS 7 Crossback is de DS 4 in staat om 'semi-autonoom' z'n gang te gaan. Het opgewaardeerde systeem heet in de DS 4 'DS Drive Assist 2.0'. De DS 4 kan door de adaptieve cruise control ook volledig tot stilstand worden gebracht, maar kan de auto ook weer op gang brengen als de voorliggende auto gaat rijden. Het systeem kan de DS 4 niet alleen semi-automatisch laten inhalen, maar past ook de snelheid aan voor bochten en past de cruisecontrol eveneens aan op basis van verkeersborden. DS geeft de nieuwe 4 onder meer het van onder meer de 7 Crossback bekende DS Active Scan Suspension mee en brengt ook DS Night Vision naar z'n kakelverse nieuwkomer.
De nieuwe DS 4 is vanaf het vierde kwartaal van dit jaar bij de DS Stores te vinden. Nederlandse prijzen van de DS 4 volgen in aanloop naar de marktintroductie.
Rush Hour zei:Niet zichtbare delen dash voor 20% gemaakt van ..... hennep
929V6 zei:Rush Hour zei:Niet zichtbare delen dash voor 20% gemaakt van ..... hennep
Deed Mercedes niet ook al eens zoiets? Zal overigens geen hennepsoort zijn waar je stoned van wordt.
Best een knappe auto geworden. Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta, mocht het nog eens wat worden met dat merk onder Stellantis (SVF, lees je even mee?).
Inderdaad, temeer omdat het (alweer, zucht) zo'n crossovert is. Daar zou toch wel een laagje accu's in de bodem moeten passen zou je zeggen.Carfanatic zei:Ik vind hem prachtigMaar geen full-electric? Dat begrijp ik dan weer niet.
Het platform daarvoor is (nog) niet af, wordt pas tegen 2022-23 verwacht. Voor de ontwikkeling van het merk zal het niet aangewezen zijn om zolang te wachten:Carfanatic zei:Ik vind hem prachtigMaar geen full-electric? Dat begrijp ik dan weer niet.
'Gek doen' hoort bij het merk: de ontwerpers gaan bewust voor een sculpturale vormgeving. Ik vind de C-stijl vooral erg expressief, enkel het zwarte inzetstuk zou ik eenvoudiger houden. De vouwen in het plaatwerk geven hem een erg robuuste uitstraling en benadrukken de horizontale lijnen. M.i. maken die vouwen echt deel uit van het globale ontwerp.DeeTwee zei:Maar het had DS gesierd als ze nu eens niet gek waren gaan doen (met de C-stijl). De auto heeft dat gekliert mijns inziens niet nodig.
929V6 zei:Mooie basis voor een nieuwe Lancia Delta, mocht het nog eens wat worden met dat merk onder Stellantis (SVF, lees je even mee?).
Oh, in dat geval vind ik 'm níet lelijk...Joop 5528328 zei:Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.
Deze impressie heeft inderdaad een mooie C-stijl. Jammer dat-ie in deze vorm het productiemodel niet gehaald heeft.Joop 5528328 zei:https://topgear.nl/thumbs/hd/2020/02/ds-aerosport-lounge-2-scaled.jpg
Een vlak dat om de achterruit van de staart naar voren loopt, of andersom. Mooi vloeiende C-stijl zo!
'Stel jullie zo niet aan': mooi woordgebruik alweer. Dit is geen forum voor legerrecruten die moeten afgeblaft worden.Joop 5528328 zei:Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.
DeeTwee zei:Deze impressie heeft inderdaad een mooie C-stijl. Jammer dat-ie in deze vorm het productiemodel niet gehaald heeft.
DeeTwee zei:Oh, in dat geval vind ik 'm níet lelijk...Joop 5528328 zei:Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.Is trouwens gewoon mijn mening, geen aanstellerij.
MCW zei:Zo valt de C-stijl niet zo op in negatieve zin en vind ik het echt wel een mooie auto
![]()
Stel jullie niet zo aan, de C-stijl is gewoon een doorontwikkeling van de DS Aero Sport Lounge concept.
speedtouch zei:Ik lees net, misschien heb ik het over het hoofd gezien elders, dat de DS4 in DUITSLAND geproduceerd wordt!
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/ds-4-frankreich-golf-ist-made-in-germany/
Vb: 9 maanden na de DS7 introductie in China had een merk een quasi identieke snuit op een nieuwe SUV geschroefd.
MCW zei:Vb: 9 maanden na de DS7 introductie in China had een merk een quasi identieke snuit op een nieuwe SUV geschroefd.
De DS snuit lijkt dan weer geïnspireerd op Audi
Bedankt voor de foto's Forza 4984431! Mooie auto. Raambedieningknopjes zitten op een erg rare plek