DS 8/9

508 een megaflop? De introductie is traag verlopen, de voor Nederland belangrijke SW wordt pas sinds enige tijd uitgeleverd. Peugeot gaat meer voor marge dan aantallen, maar dat de auto langzaam maar zeker richting de top van zijn klasse lijkt te gaan (non-premium) is dan toch een bemoedigend signaal.

De DS 8, nee dat zie ik niet goed komen. Overigens worden de DS-modellen door de Changan PSA joint-venture gebouwd en niet door Dongfeng PSA.

Ik dacht altijd dat PSA vooral actief was in Europa en China. Blijkt toch iets meer te zijn... Peugeot (2014)

sxELIrts5x0qDNippr1wutEVyXou3DrTKpkVsNQZS1g.png

Maar in Zuid-Amerika minder goed en China met DS ook niet goed. Denk dat de DS8 niet veel verschil kan maken

Rutger DC zei:
508 een megaflop? De introductie is traag verlopen, de voor Nederland belangrijke SW wordt pas sinds enige tijd uitgeleverd. Peugeot gaat meer voor marge dan aantallen, maar dat de auto langzaam maar zeker richting de top van zijn klasse lijkt te gaan (non-premium) is dan toch een bemoedigend signaal.

De DS 8, nee dat zie ik niet goed komen. Overigens worden de DS-modellen door de Changan PSA joint-venture gebouwd en niet door Dongfeng PSA.

De SW, beschikbaar vanaf Juni, gaf direct een belangrijke impuls. Maandverkoop ging omhoog van 2600 st naar 4500 st. H1 2019 19.000 st totaal (EU).
Het goede nieuws is dat de Juli verkoop v/d 508 II de 5.000 st aantikte. Bekijk de lijst (H1) en zie hoe de 508 zich verhoudt tot de cc.
Rutger stelt terecht PSA's focus op marge aan de orde - die is het hoogste van alle merken in Europa (H1 2019: 8,7%, was 8,2% over 2018, toen al bizar goed).

https://carsalesbase.com/european-sales-2019-h1-midsized-car-segment/#more-54286

How Tavares has turned PSA into a profit machine:
https://europe.autonews.com/automakers/how-tavares-has-turned-psa-profit-machine (!)

PSA takes plant efficiency 'to another level':
https://europe.autonews.com/automakers/psa-takes-plant-efficiency-another-level (!!)

Ben benieuwd of de verkopen duurzaam blijken te zijn na 1 jaar, verwacht het niet.

s velthuis zei:
Curlew zei:
Ik dacht altijd dat PSA vooral actief was in Europa en China. Blijkt toch iets meer te zijn... Peugeot (2014)
Iran is altijd een van de grootste Peugeot markten geweest.

Iran kreeg CKD's.
Op de door Iraniërs geassembleerde 206 en 406 - jaarlijks tot een half miljoen stuks - verdiende PSA een paar tientjes per stuk. Nix dus.

37836586-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-3.jpg

fdb32a1d-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-4.jpg

ac9d4633-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-7.jpg

c46e6933-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-8.jpg

a17f7c4d-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-10.jpg

dae023a7-2020-ds-8-flagship-sedan-spy-shots-12.jpg

Alle pics: https://www.carscoops.com/2019/09/2020-ds-8-flagship-starts-testing-in-europe-ahead-of-launch-next-year/

Ik voorzie een enorme flop van de DS8 in Europa :T

Als er niet meer verkooppunten komen wordt het niets met DS. Gewoon bij Citroen neerzetten dit merk en de Citroën dealers. Verwacht wel een mooie sedan en ruimer dan de 508 maar DS zal toch echt een andere verkoopondersteuning moeten krijgen om een suc6 te worden. En met DS van weleer heeft het helaas niets te maken.

DS 8 has been renamed to DS 9, at least in China. In this page there are 2 pictures as evidence. It seems definitive look.
https://www.auto-moto.com/nouveautes/scoop/ds9-premiere-photos-fuite-internet-220123.html#future-ds9-220125

DS 8 has been renamed to DS 9, at least in China. In these 2 pictures you can see definitive look with "DS9" in its back.
0x0_m910_autohomecar__chccrv2asl2adzf7aajsfxd6hxy205.jpg

744x0_m910_autohomecar__chsem12asl-appdeaalpwuj5ru8766.jpg

Dit lihkt de definitieve versie idd. Veel 508 van opzij gezien. Jammer.

Vanuit deze hoek inderdaad duidelijk familieverwantschap. Ik hoop dat hij in werkelijkheid wat meer eigenheid zal vertonen.
As such wel een mooie wagen.
@Cdlop:
de verkopen van DS vertonen weer een stijgende lijn. De dip is er gekomen door het verouderen van het gamma (vooral de DS3 was een verkoopsucces).
Bij het verzelfstandigen van het merk heeft Tavares DS 20 jaren gegeven om zich volwaardig in de markt te plaatsen. Dat lijkt me de enige terechte strategie: selselmatig opnieuw opbouwen, waarbij het gamma nu inderdaad nog erg beperkt i, me daaraan verbonden lage verkoopcijfers.

Eén ding kan je DS verwijten: tegen 2020 zou er een gamma van 6 nieuwe modellen staan. Dat zullen er dus slechts 3 zijn. Dat tempo zullen ze toch wat moeten opvoeren of de DS7 is al verouderd vooraleer model nr. 4 verschijnt.

@ids. Ben met je eens hoor maar ze hebben vooral verkooppunten nodig en aandacht, goede marketing. Neemt niet eeg dat ik elke grote Franse sedan toejuich. Deze zou ruimer moeten zijn dan de 508...., dat hoop ik dan maar want de 508 is veel en veel te krap.

@Wijn: Laat ze daar alsjeblieft niet in investeren, dat zou een enorme verliespost worden zeg... :eek: (maar ach, dat wordt de DS8/DS9 ook al, vrees ik)
De term 45THP gebruikt DS in China reeds bij de DS 7, en is een 1.6 met zo'n 220pk. De 35THP is ook een 1.6, maar dan met zo'n 180pk. Ik neem aan dat het dus om dezelfde motor gaat, en dat ze niet ineens de motoriseringscodering weer overhoop gooien.

94-1P426140911293.png

Wijn 8578185 zei:
45 THP? Een 4.5 liter?

Haha, klinkt erg Audiaans inderdaad. Verder een leuke auto voor Macron, maar voor wie nog meer? De Peugeot 508 komt in bepaalde opzichten tekort tegen bijvoorbeeld een Opel Insignia, niet alleen letterlijk (krap), maar ook door iets minder verfijning (1.6 turbo benzinemotor is niet zo fijn als 2.0 turbo's van concurrentie, auto rijdt niet zo lekker als sommige concurrenten). Dat geldt eigenlijk ook al voor de DS 7 Crossback. Met een SUV kom je daar nog wel mee weg, maar een (hogere) middenklasse sedan moet toch wel verdomd goed zijn, een vernieuwende aandrijflijn hebben, of een verfrissend, sprankelend ontwerp hebben wil je kunnen opvallen tussen de gevestigde orde. Zelfs voor Jaguar, Lexus en Infiniti is dat al een hele opgave gebleken en die merken pakten het allemaal een stuk grondiger aan. Lexus heeft nu wel de GS laten vallen ten faveure van de voorwielaangedreven ES, dat lijkt me dan ook de meest vergelijkbare concurrent. Maar ja, die heeft een hybride-aandrijflijn. Hoop dat DS de 9 standaard een plug-in hybride-aandrijflijn geeft.

InqFWt9.png

t2Iggcq.png

K1sGsI2.png

Filmpje: https://www.motor1.com/news/399741/ds-sedan-teased-february-debut/

Verkopen DS marginaal en dit wordt een opgeleukte 508 variant zo lijkt het, erg jmmr. Onvoorstelbaar dat ze zo aanrommelen met DS. Lijkt nergens op. Ben benieuwd wanneer de stekker uit DS gaat, revitaliseer Lancia en Alfa en zet een punt achter DS.

@Cdlop: aanrommelen? Lijkt nergens op? Benieuwd naar je argumentatie.
Het enige wat je kan zeggen over DS is dat alles wat lang duurt. Maar je zou ook kunnen stellen dat ze zich niet laten opjagen: snel spullen in de markt zetten die niet uitontwikkeld zijn en het gewenste afwerkingsniveau halen doet meer fout aan je imago dan dat langzaam maar zeker op te bouwen.
De start met 2 SUVs is in de huidige markt een logische stap, nu dus een uitbreiding met een sedan als imagobuilder.
Daarbij kan je betreuren dat er voortgebouwd wordt op een bestaand model. Maar het zullen toch vooral de Chinezen zijn die hier 'last' mee zullen hebben aangezien de DS meer onderdelen deelt met de 508L dan met de Europese 508.

Om even een vergelijking te maken: VAG wpordt vaak verweten dat de stijl van haar SUVs nauwelijks van elkaar verschilt: qua uiterlijk verschillen de Tarraco, Tiguan en (in mindere mate) Kodiaq nauwelijks. Tarraco en Tiguan Allspace zijn op voor- en achterzijde na (en de oplopende D-stijl) identieke voertuigen. Hetzelfde verhaal een klasse lager bij Skoda en Seat.
Toch worden ze nooit benoemd als doorslagjes van elkaar. Nochtans zijn er veel meer (zichtbare) onderdelen die deze wagens met elkaar delen dan de DS9 en 508.

Ik wacht nog even af of de gemeenschappelijke basis van 508 en de DS effectief prominent aanwezig zal zijn. Qua stijl is alleszins meer moeite gedaan om ze van elkaar te laten verschillen dan bij bovenstaande voorbeelden.

Cdlop zei:
Zie carsalesbase.com

Ik zou zelfs meer zeggen: analyseer de cijfers van carsalesbase: zelfs rekening houdend met de trieste evolutie in China, gaan de verkoopcijfers van DS er opnieuw sterk op vooruit. Zoals al gemeld: qua planning lopen ze achter. Qua opbouw van het gamma wordt er helemaal niet gerommeld maar is er een duidelijke strategie.

2012:117.000 eenheden
2019: 52.000 eenheden. Wat is daar nu onduidelijk aan?????

Wellicht dat ze dit jaar even de 65k of 70k aantippen met de nieuwe modellen, vooral door uitlevering aan dealers, die ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raken.

Ds is een dure flop. De modellen die nu op markt komen zaten al in de pijplijn maar zullen zeker met de fusie met FCA waarschijnlijk geen vervolg krijgen.

Wouter82 zei:
Rutger DC zei:

Voor wie nog de hoop had op knipperlichten in de D-stijl: helaas.

Dat is dan wel vreemd want diverse autojournalisten hebben ruim jaar geleden preview gehad...., vermoed dat uiteindelijk gekozen is voor aangepaste 508 ipv model wat journalisten indertijd hebben gezien. De artist impressies op basis van die preview lieten ook een heel ander ontwerp zien, zie autoweek er maar op na.

Cdlop zei:
Dat is dan wel vreemd want diverse autojournalisten hebben ruim jaar geleden preview gehad...., vermoed dat uiteindelijk gekozen is voor aangepaste 508 ipv model wat journalisten indertijd hebben gezien. De artist impressies op basis van die preview lieten ook een heel ander ontwerp zien, zie autoweek er maar op na.

Dat is helemaal niet zo vreemd. Op de prototypes van een jaar geleden was eigenlijk al te zien dat het niet ging gebeuren. Ook de officiële schetsen van mei maakten het al duidelijk. Ook de impressies die na die tijd zijn gemaakt, inclusief die an DS zelf, blijken dicht bij de uiteindelijke auto te zitten en dus zonder boeiende details. Die preview was ergens in 2018, toen hebben ze misschien een leuk studiemodelletje gezien. Mogelijk door bezuiniging hebben ze vervolgens maar een 508L gepakt en daar wat DS7-elementen overheen gesmeerd.

#wouter, mogelijk maar denk dat autoweek redacteuren hierin maar wat opheldering moeten geven.

Tja, in hoeverre je die nou als meest betrouwbare bron kunt zien... Ze pakken ook vaak uit met paginagrote artist impressions met een heel verhaal er omheen gefantaseerd over het hoe en waarom en die er 9 van de 10 keer zo goed als volledig naast zitten. Of ze plaatsen scoopfoto's die al maanden op het forum staan. Dat soort dingen :)

Petert zei:
Incl Audi knipperlichten denk ik. Veel chrome ook, typisch Frans.....:)
Tja Petert, die knipperlichten hebben nu eenmaal voor het eerst het levenslicht gezien op een Franse wagen...de Citroën numéro 9;)

Hoe dan ook, zo op de foto, in het zwart, ziet eea er wel chique uit, laat me graag positief verrassen.

Cdlop zei:
2012:117.000 eenheden
2019: 52.000 eenheden. Wat is daar nu onduidelijk aan?????

Wellicht dat ze dit jaar even de 65k of 70k aantippen met de nieuwe modellen, vooral door uitlevering aan dealers, die ze vervolgens aan de straatstenen niet kwijt raken.

Ds is een dure flop. De modellen die nu op markt komen zaten al in de pijplijn maar zullen zeker met de fusie met FCA waarschijnlijk geen vervolg krijgen.

Dus jij weet hoeveel van die wagens op de parking van de verkopers blijven staan, hoedje af hoor.

Maar voor de rest wil/kan je er blijkbaar niks van begrijpen:
De cijfers in 2012 betroffen in grote mate vernieuwingsoperatie, herpositioneren van DS is (te) laat op gang gekomen met als gevolg een verouderd gamma. Dat verklaart duidelijk de verkoopdip.
De Nieuwe modellen bereiken echter wel een eigen publiek en de verkopen ervan stijgen. Daarom is de vergelijking met recente jaren relevant, die met 2012 véél minder. Daarnaast worden ze in de markt gezet in segmenten waar er meer op een wagen verdiend wordt, dus zet DS eerst in op kwaliteit vooraleer massaal modellen uit te rollen.
Ik hoop dat de onduidelijkheid daarmee voor jou is uitgeklaard.

Wouter82 zei:
iDS zei:
Petert zei:
Incl Audi knipperlichten denk ik. Veel chrome ook, typisch Frans.....:)
Tja Petert, die knipperlichten hebben nu eenmaal voor het eerst het levenslicht gezien op een Franse wagen...de Citroën numéro 9;)
Nope, de 1965 Thunderbird.
Die was ik effe uit het oog verloren :)

Er zit trouwens wel een accent bovenaan de C-stijl aan weerszijden van de achterruit. Ik ben benieuwd wat dat is, toch een verre herinnering aan de hooggeplaatste knipperlichten?

@ids. Fijn dat jij het succes ziet vam DS. De rest van de wereld niet.

Cdlop zei:
Puur uit interesse: uit hoeveel personen bestaat 'de rest van de wereld' dan behalve jij?
Ppep behoort er alleszins niet toe:
Ppep zei:
@Ragnar: Vorig jaar was DS binnen Groupe PSA de grootste stijger. Het begon allemaal wat aarzelend met de DS7 Crossback, maar na de introductie van de DS 3 Crossback begin 2019 groeide de verkoop stevig. De afzet binnen Europa steeg vorig jaar met 9,6% tot 49.795 auto’s, en ruim 60.000 wereldwijd. Op de Franse thuismarkt (de belangrijkste markt voorlopig voor DS) heeft DS inmiddels een aandeel van 9% in het premiumsegment. Het gaat gewoon hartstikke goed op dit moment met DS. En dat is gewoon een objectieve vaststelling van een niet-fanboy (maar wel liefhebber).
Vind je hier terug.

Wouter82 zei:
Tja, in hoeverre je die nou als meest betrouwbare bron kunt zien... Ze pakken ook vaak uit met paginagrote artist impressions met een heel verhaal er omheen gefantaseerd over het hoe en waarom en die er 9 van de 10 keer zo goed als volledig naast zitten. Of ze plaatsen scoopfoto's die al maanden op het forum staan. Dat soort dingen :)

Touche. Vaak kloppen die artists impressions sowieso niet als je goed naar de spy shots kijkt. Belangrijke details kloppen gewoon echt niet. Als er geen spy shots zijn dan is het puur fantasie. Gek genoeg denkt 75% van de reacties er onder dat dat 'm ook echt wordt. Bizar

iDS zei:
Cdlop zei:
Puur uit interesse: uit hoeveel personen bestaat 'de rest van de wereld' dan behalve jij?
Ppep behoort er alleszins niet toe:
Ppep zei:
@Ragnar: Vorig jaar was DS binnen Groupe PSA de grootste stijger. Het begon allemaal wat aarzelend met de DS7 Crossback, maar na de introductie van de DS 3 Crossback begin 2019 groeide de verkoop stevig. De afzet binnen Europa steeg vorig jaar met 9,6% tot 49.795 auto’s, en ruim 60.000 wereldwijd. Op de Franse thuismarkt (de belangrijkste markt voorlopig voor DS) heeft DS inmiddels een aandeel van 9% in het premiumsegment. Het gaat gewoon hartstikke goed op dit moment met DS. En dat is gewoon een objectieve vaststelling van een niet-fanboy (maar wel liefhebber).
Vind je hier terug.

60.000 stuks per jaar een succes, serieus???????

Terug
Bovenaan