DS 8/9

iDS

Wegverkenner
In Franse media duiken de eerste beelden op van het nieuwe topmodel van DS: de DS 8.
Op hetzelfde onderstel als de DS 7 en met op het eerste gezicht dezelfde structuur als de 508L (dus een langere wielbasis als de 508).
Chinese beelden via Worldscoop.fr:
ds8_sp10.jpg


ds-8-s11.jpg


ds8_sp11.jpg


Op de site vind je ook nog een impressie gemaakt door Auto Journal en twee foto's van de ingepakte voor- en achterzijde.
Die vragen echter wel wat extra werk om over te zetten, dus voorlopig enkel de link:
Worldscoop.fr DS Automobiles DS 8
 
Oei...in een foute rubriek terechtgekomen...Dit moest onder Scoops natuurlijk. Even zelf melden.
 
Geen probleem, ik heb je topic verplaatst naar Scoops.

CorZa
Moderator Autoweek.nl
 
744x0_17.jpg


744x0_m910_autohomecar__ChsEfVw8GbKAD_vIAAN_znuCMWc112.jpg


744x0_m910_autohomecar__ChsEnlw8GbOAI5P4AAZolgbxtL8228.jpg


Denk alleen voor China. Een omgebouwde 508L zitten wij hier niet op te wachten
 
Inderdaad een erg klassiek silhouet. Maar daarom alleen voor China? Daarom gelukkig geen Citroën! Spijtig genoeg verkopen 'frisse' ideeën in de hogere middenklasse niet. Al die leasers willen ofwel een SUV, stationwagen of klassieke berline. Ik zie rond mij een pak 4-deurs BMWs, Mercedessen en Audi's rondrijden.
Dus er is een markt voor.
De 508L als basis: dat is natuurlijk een manier om de investering draaglijk te maken, het zou me sterk verwonderen als je dat aan het uiteindelijke resultaat zal kunnen afleiden.
De 508L is in Europa niet leverbaar en bovendien vermijdt DS hiermee een van de handicaps van de 508: de beperkte hoofdruimte achterin en ook de beenruimte zal er wel bij varen.
En voor wie liever iets minder klassiek wilt...er is nog steeds een C5-opvolger in aantocht, dacht ik.
 
@iDS,

Frisse ideeën verkopen vooral niet omdat ze vaak gecombineerd worden met té controversieel design. Maar wie een conventionele sedan zoekt zal ook niet gaan winkelen bij DS, verwacht ik. Juist omdat BMW, Mercedes en Audi die al leveren.
 
O fijn, PSA heeft weer een nieuwe DS voor China in ontwikkeling. Het wordt een grote sedan. Op voorhand de zoveelste kostbare commerciële flop voor PSA China, zegt de pessimist (of realist?) in mij. Overigens strookt de carrosserie niet helemaal met wat er eerder werd beweerd in een AutoExpress-artikel van vorig jaar mei:

Our exclusive images preview the look of the new luxury DS 8 fastback, which is set to arrive in 2020

DS will crown its range with a ‘spectacular’ new flagship, Auto Express can reveal. It will be on sale by 2020 and mark 65 years since the arrival of the original Citroen DS.

The popularity of traditional saloons is in decline – Ford recently decided to stop development of such vehicles in North America – but bosses from the newly formed luxury French brand feel it is imperative that the company has such a flagship model in its range.

Expected to be called the DS 8, the car is set to get a more radical look to help it fight against a struggling market. Speaking to Auto Express at the recent Beijing Motor Show, DS vice-president of product, Eric Apode, confirmed the design of the BMW 5 Series rival has been signed off by company bosses.

“The design is finished and I can tell you the car looks amazing. Since the beginning it was extremely important to have this car in our range,” he said. “But we will never do a copy; DS is something different, something spectacular. With our flagship we will do that.”

It’s understood the marque will shun a traditional three-box saloon silhouette for a design-led fastback, as previewed by our exclusive images.

Design cues taken from the new DS 7 Crossback will appear to continue the family look, while the flagship’s more unconventional rear end will give it a unique selling point in the market.

Apode added: “When we talk about DS, we say we are the only French car maker positioned in the luxury premium sector, that we are unique in this position. Whenever we do a car we don’t start the process by saying we want to copy a car from Mercedes.”

Beneath the skin, the DS 8 will be based on the recently launched Peugeot 508 and use that model’s EMP2 architecture, while conventional 2.0-litre BlueHDi diesels and 1.6-litre PureTech petrols will be offered.

Electrification will play a significant role in the DS 8, with Apode admitting that electrification has become the new definition of luxury.

The plug-in hybrid model will make use of the E-Tense system found in the current DS 7 Crossback. However, unlike with the SUV, it will be front-wheel drive only and feature a more modest power output. An EV range of 40 miles will be achievable.
 
iDS zei:
En voor wie liever iets minder klassiek wilt...er is nog steeds een C5-opvolger in aantocht, dacht ik.

C5 komt in het C+ (C-D) segment zoals ook C5 Aircross tegenhanger is van Peu 3008. Wel op EMP2 maar wielbasis van ik gok 2,75 (iets langer dan huidige 408).
Nieuwe C4 komt namelijk in C entry (B-C) segment en vervang huidige C4 cactus, C Elysee en C4. Komt op CMP. Wielbasis rond 2,65m

De vraag is of er nog een nieuwe C6 komt voor China. Die zou goed op verlengd 508(L) kunnen komen (2,90m wielbasis). Ik gok van niet gezien de verkoopcijfers van de huidige C6.
 
929V6 zei:
Alleen voor China mag ik hopen. Het silhouet oogt wel erg conventioneel.

Wij kijken hier niet alleen naar het silhouet (kernconstructrie) van de 508L, maar ook van de nieuwe Insignia.
 
929V6 zei:
@iDS,

Frisse ideeën verkopen vooral niet omdat ze vaak gecombineerd worden met té controversieel design. Maar wie een conventionele sedan zoekt zal ook niet gaan winkelen bij DS, verwacht ik. Juist omdat BMW, Mercedes en Audi die al leveren.
...inderdaad kansloze actie want in de wereld verandert nooit iets...o_O
Behalve dan dat Audi ook is opgeklommen van een producent van anonieme gezinswagens naar een BMW en Mercedesconcurrent (zet eens een Audi 60 naast een Rekord II of een CX...), Lexus uit het niets is ontstaan en (wereldwijd althans) een ernstige concurrent is voor deze merken.
Ook Volvo, constructeur van 'degelijke' wagens, klopt aan de deur.

PSA is indertijd uit de markt gespeeld omwille van elektrische problemen bij de lancering van hun topmodellen en het feit dat de organisatie ook niet volgde om de klanten van het duurdere segment te bedienen zoals die dat verwachten.

DS Stores zijn ondertussen veel aantrekkelijker dan de gemiddelde Audi of BMW-garage. De wagens kunnen erg luxe aangekleed worden zoals de klant het wilt.
Enkel het modellenaanbod stelt nog niet veel voor en motorisch kan DS ook nog niet volgen. Het gamma evolueert echter en zal zeker voor zeker in Zuideljik Europa een deel van de klanten terugwinnen die omwille van prestige naar de Duitse concurrenten was overgestapt.

Ik vind het dus kortzichtig om dit project op voorhand af te schrijven...Rome is niet op een dag gebouwd (en ook Audi heeft 20 jaren moeten zwoegen om als evenwaardig aan zijn Duitse concurrenten beschouwd te worden).
 
Ik vind het dus kortzichtig om dit project op voorhand af te schrijven...Rome is niet op een dag gebouwd (en ook Audi heeft 20 jaren moeten zwoegen om als evenwaardig aan zijn Duitse concurrenten beschouwd te worden).

Van 117000 verkopen in 2012 naar 53000 in 2018 is gewoon slecht, andere fabrikanten breken records.

Kun je nog zulke aantrekkelijke showrooms stores hebben o_O
 
iDS zei:
Behalve dan dat Audi ook is opgeklommen van een producent van anonieme gezinswagens naar een BMW en Mercedesconcurrent (zet eens een Audi 60 naast een Rekord II of een CX...), Lexus uit het niets is ontstaan en (wereldwijd althans) een ernstige concurrent is voor deze merken.
Ook Volvo, constructeur van 'degelijke' wagens, klopt aan de deur.

Zoals je zelf al zegt: tijden veranderen. Om er nu nog tussen te komen als premiummerk, moet je wel van heel goeden huize komen. Lexus begon met een model (de LS 400) dat werkelijk innovatief was, het merk in een klap op de kaart zette en dan nog heeft het merk het niet gemakkelijk in Europa. DS begon daarentegen met een drietal Citroëns in Europa.

In China is de jaarverkoop van DS gedaald van 26.008 in 2014 naar ongeveer 4.000 stuks dit jaar. De speciaal voor China ontworpen 5LS sedan doet ongeveer 40 stuks op maandbasis (schommelt heel erg), de eveneens speciaal voor China ontwikkelde 4S zit rond dezelfde koers, de 5 zit rond de 10 stuks op maandbasis, de speciaal voor China ontwikkelde 6 op 50 stuks per maand. De 7 Crossback, het volumemodel van DS, is er vanaf maart en doet ongeveer 240 stuks per maand. In het laatste geval een slechte prestatie, de overige modellen zijn volkomen kansloos. DS is zogenaamd premium, maar op de 7 na gaat het om modellen met een antiek platform die technisch allang zijn ingehaald door de zogenaamd mindere automerken van PSA, Peugeot en Citroën.

De grote sedans van Peugeot-Citroën dan: de 508 deed in 2017 ongeveer 80 stuks op maandbasis, binnenkort volgt de nieuwe. De Citroën C5 zit op ongeveer 420 p/m, wat niet best is, maar gezien de leeftijd van het model niet eens zo slecht en de C6 op 340 p/m, met een trend naar beneden in het verloop van afgelopen jaar.

Ik zie niet in waarom DS het nu met een grote sedan probeert. Ja, DS heeft wat mij betreft dringend een halo car nodig om het merk op de kaart te zetten, om het identiteit te geven. Nu is het een automerk met de naam van een iconisch model Citroën, maar met een aantal modellen die zowel technologisch als visueel weinig nieuws te bieden hebben. Oké, de E-Tense-uitvoeringen zijn een stap in de goede richting. Maar optisch vind ik de modellen te Duits, te inwisselbaar, ontwerpen die door wat diamantjes en andere kitsch premium moeten zijn. Wat ik graag zou willen zien is een topmodel met lijnenspel in de geest van de DS en CX, volledig elektrisch en met riante actieradius. Daarmee maak je impact, daarmee zet je een automerk op de kaart. Een auto waar de Frans-heid in positieve zin vanaf druipt.

Nu is DS bezig met een strijd die allang gestreden is. DS is niet het enige premiummerk dat strijdt om relevantie, merken als Infiniti en Cadillac hebben het geprobeerd, zelfs met in Europa geproduceerde modellen (Q30/QX30 respectievelijk BLS), maar zijn hard onderuit gegaan. Cadillac moet nu de elektrische auto-innovator van General Motors worden, Infiniti gaat eindelijk profiteren van Nissans expertise van elektrische auto's en komt over enkele jaren met elektrische modellen met actieradius waar de gevestigde orde het niet gemakkelijk mee zal hebben. De gevestigde orde heeft namelijk niet snel gereageerd op de successen van Tesla en daar ligt, of misschien beter gezegd lag, de kans om je als premiummerk op de kaart te zetten.
 
Eigenlijk snap ik sowieso niet dat PSA bestaat. In Noord-Amerika zitten ze niet, in Japan hebben ze geen betekenis, in Australie volgens mij ook niet, in China gaat het al niet eens meer goed. Wat blijft over? (West-)Europa en misschien paar Zuid-Amerikaanse landen? Weet iemand dat?
 
Bird Nerd zei:
Eigenlijk snap ik sowieso niet dat PSA bestaat. In Noord-Amerika zitten ze niet, in Japan hebben ze geen betekenis, in Australie volgens mij ook niet, in China gaat het al niet eens meer goed. Wat blijft over? (West-)Europa en misschien paar Zuid-Amerikaanse landen? Weet iemand dat?

beetje inzet mag best.:rolleyes:

psa verkopen 2018
fdrX5sZ.jpg
 
swvy0ofbw9kn.jpg


k3sy5ahbrne6.jpg


Zo, even de impressies van de homepage toegevoegd. Ze sluiten dicht aan bij wat de foto's van de mules laten zien en zullen er dus niet ver naast zitten. Omgebouwde 508? Onderhuids alleszins maar daar is op de beelden nauwelijks iets van te merken.
Mooie aanvulling van het PSA-gamma.
 
Het zijn maar impressies. Bovenstaande prototypes (als het mules waren zouden ze niet zo ingepakt zijn) maken toch een heel wat minder dynamische indruk.
 
Blinkers in het bovendeel van de C-stijl? Dat is een coole verwijzing naar het verleden! En nog effectief ook!
 
DS 8 met ter vergelijking de Peugeot 508 L sedan voor China eronder:

%252C11.jpg


2019030710505250521515_6535198_11.jpg


m12.jpg


201903071051235123184243_6535195_11.jpg


Het kost me moeite om nog positief te blijven over de toekomst van DS.
 
Ik hoop toch echt niet dat dit de DS8 wordt, wat een duf ontwerp, eerst de echte persfoto's maar afwachten..... . Ben benieuwd of AW redacteuren er nog wat over kunnen vermelden want die hebben meen ik de nieuwe DS8 onder embargo al mogen bekijken of collega's van Autobild.
 
Had DS dan gewoon de luxe-uitvoeringen van Citroëns laten blijven, dan was een andere neus en bips nog enigszins recht te praten geweest. Al had PSA zich er zelfs voor een C5-opvolger niet zo makkelijk van af mogen maken.
 
Ik neem aan dat bovenstaande DS 8 ook alleen voor China is. Ik kan me niet voorstellen dat DS in Europa, als hier überhaupt een DS 8 komt, een omgebadgete 508 gaat voeren.
 
Ze kunnen DS beter helemaal in China laten. De Citroën DS3 en DS5 waren nog mooi, maar de kitscherige gebakjes die DS als 'zelfstandig merk' produceert zijn niet bedoeld voor de Europese consument.
 
Enkele impressies die op basis van de scoops zijn gemaakt, tonen toch dat DS er een heel eigen wagen van weet te maken:
ds-8-av-615x410.jpg


hqdefault.jpg


img-70967569d3.jpg


Het blijven impressie natuurlijk maar op deze basis zie ik toch een wagen met een eigen karakter en met een meerwaarde voor het model in Europa (waar hij ook zal gevoerd worden).
Immers:
- de 508 is in Europa een liftback, de DS8 een notchback (4-deurs sedan)
- de DS8 wordt op de 508L gebaseerd en zal dus meer ruimte bieden op de achterbank (een van de kritieken op de 508)
- DS gebruikt eigen onderstelafstemmingen en heeft een actieve vering. DS milt daarbij trouwens vooral op comfort terwijl Peugeot het sportievere broertje is.

Het is nog geen C6 maar toch veel meer een wagen waar een Franse president zich in kan laten zien dan de DS7 of een 508.

Daarnaast is DS Automobiles nog steeds een merk dat in zijn kinderschoenen staat. De groei gaat blijkbaar moeilijker dan voorzien (waren er geen 6 modellen beloofd tegen einde 2020? We zitten nog maar aan nummer drie...). Presentatie van deze wagen wordt trouwens voor dit najaar gepland.
 
Hahaha ik dacht even dat "straatos" die impressies plaatste. Duidelijk gebaseerd op de Tesla Model S en het productiemodel is beduidend minder sierlijk en heeft sowieso andere lijnen en raamlijn. Je ZIET zelfs de algemene lijnen op de afbeeldingen die DC plaatste. Hans Anders is vandaag misschien wel open ;)
 
DS zou het meer luxe en vooral eigenzinniger merk van PSA moeten zijn. Dit is toch niets bijzonders en voor mij overbodig. Trek DS en Citroen maar weer samen en maak echte aparte auto's, dat is de reden van bestaan van Citroen. Het zal nooit een massamerk worden en ook niet super premium.
 
MattCurlew zei:
Hahaha ik dacht even dat "straatos" die impressies plaatste. Duidelijk gebaseerd op de Tesla Model S en het productiemodel is beduidend minder sierlijk en heeft sowieso andere lijnen en raamlijn. Je ZIET zelfs de algemene lijnen op de afbeeldingen die DC plaatste. Hans Anders is vandaag misschien wel open ;)

Tja Matt,

ik heb er even foto's van een Model S naastgelegd en geen gelijke plooien van het koetswerk gevonden. Ook de daklijn is verschillend (afgevlakt bij de impressies, een vloeiende curve bij de Model S. Zelfs de vlakliggende deurkrukken zijn verschillend. Ik neem je graag mee naar Hans Anders :)
Het derde zijruitje lijkt inderdaad niet voor te komen op de gecamoufleerde wagens maar tegelijkertijd is er niets wat erop wijst dat de Chinese tekeningen ook niet een of andere impressie zijn: de vorm van het radiatorrooster onderaan lijkt ook helemaal niet op de foto's terug te komen...
 
Dank voor het plaatsen. Vinden we ervan?
Ik eerst? FRAAI!
 
Idd erg mooi hoop dat dit hem wordt maar had begrepen van AW redacteuren dat de knipperlichten hoog in de dakrand zouden worden geplaatst op de versie die zij al hebben gezien. Ds heeft echt een mooie sedan nodig.
 
Dat was alleen op oudere impressies te zien. Op de afbeeldingen die Rutger DC plaatste zijn ze niet te zien dus was gewoon een verzinsel
 
Curlew zei:
Dat was alleen op oudere impressies te zien. Op de afbeeldingen die Rutger DC plaatste zijn ze niet te zien dus was gewoon een verzinsel

Wat was een verzinsel? Dat AW redacteuren een DS 8 zagen met een hoog geplaatste 'clignoteur'?
 
Hoezo hebben ze die gezien..? Waar hebben ze dat gezegd?
 
Op zich fraai, maar wat mij betreft ook dit erg inwisselbaar. Met Lexus of Peugeot plakplaatje had ik het net zo aannemelijk gevonden. Snap sowieso dat hele submerk DS niet. De C6 was in mijn ogen meer 'DS' dan zoiets als dit.
 
Toch wel erg 508 op dee beelden. Ik hoop dat hij in realiteit toch wat meer een eigen lijnvoering zal hebben.
Bij een DS7 koop je duidelijk een andere wagen dan de 3008. De aankleding verantwoordt ook het prijsverschil.

In dit geval lijkt dat ( oo basis van deze beelden) allemaal wat twijfelachtiger.
 
Curlew zei:
Hoezo hebben ze die gezien..? Waar hebben ze dat gezegd?

Een tijdje geleden in de gedrukte AW..... . Kan een vertaald artikel zijn geweest overgenomen van een van de zusterbladen.
 
Ah artikel staat ook op de website: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/blik-to-the-future-ds-8/ "We konden de auto al van dichtbij bekijken en er zelfs in zitten, maar hem fotograferen was nog ten strengste verboden. Onze grafische tovenaar maakte op basis van ons getuigenverslag deze compositietekeningen en die komen behoorlijk dicht bij de werkelijkheid."
 
Met dat uiterlijk ga je twee keer moeten kijken om de 508 en DS 8 uit elkaar te houden straks. Dat zou een gemiste kans zijn.
 
Curlew zei:
Ah artikel staat ook op de website: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/blik-to-the-future-ds-8/ "We konden de auto al van dichtbij bekijken en er zelfs in zitten, maar hem fotograferen was nog ten strengste verboden. Onze grafische tovenaar maakte op basis van ons getuigenverslag deze compositietekeningen en die komen behoorlijk dicht bij de werkelijkheid."

Laatste alinea van dit artikel geeft de plaats van de achterlichten weer. Afwachten of eea idd productiestadium haalt. Hoop wel dat de ds8 een ruimere wagen wordt dan de 508. Vlgs mij inmiddels een megaflop voor Peugeot. Veel en veel te krap zo jmmr van zo'n mooi model, onbegrijpelijk ook van Peugeot.
 
Cdlop zei:
Curlew zei:
Ah artikel staat ook op de website: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/blik-to-the-future-ds-8/ "We konden de auto al van dichtbij bekijken en er zelfs in zitten, maar hem fotograferen was nog ten strengste verboden. Onze grafische tovenaar maakte op basis van ons getuigenverslag deze compositietekeningen en die komen behoorlijk dicht bij de werkelijkheid."

Laatste alinea van dit artikel geeft de plaats van de achterlichten weer. Afwachten of eea idd productiestadium haalt. Hoop wel dat de ds8 een ruimere wagen wordt dan de 508. Vlgs mij inmiddels een megaflop voor Peugeot. Veel en veel te krap zo jmmr van zo'n mooi model, onbegrijpelijk ook van Peugeot.

I. De DS8 wordt 490 cm lang. Aanzienlijk langer dan de 508.
II. De DS8 wordt in China produceerd. Europa krijgt tzt dus import
III. De 508 II is vooralsnog geen flop, zeker financieel niet. Door de komst van de SW staat de teller nu op 5000 p/m. Excl China.
 
DS verkopen in China en de rest van Azië zijn nihil, 1757 in 1e helft 2019. Economisch gaat het niet lekker in China en dan kom je met een sedan terwijl de markt om SUV's schreeuwt. Oh Dongfeng wil ook af van zijn aandeel PSA. Ik zie het niet zo rooskleurig in voor DS in China.

III. De 508 II is vooralsnog geen flop, zeker financieel niet

Waar baseer je dat op?
 
Carfanatic zei:
DS verkopen in China en de rest van Azië zijn nihil, 1757 in 1e helft 2019. Economisch gaat het niet lekker in China en dan kom je met een sedan terwijl de markt om SUV's schreeuwt. Oh Dongfeng wil ook af van zijn aandeel PSA. Ik zie het niet zo rooskleurig in voor DS in China.

III. De 508 II is vooralsnog geen flop, zeker financieel niet

Waar baseer je dat op?

Vakpers
 
"DS verkopen in China en de rest van Azië zijn nihil, 1757 in 1e helft 2019. Economisch gaat het niet lekker in China en dan kom je met een sedan terwijl de markt om SUV's schreeuwt. Oh Dongfeng wil ook af van zijn aandeel PSA. Ik zie het niet zo rooskleurig in voor DS in China".

BIj PSA spelen meerdere scenario's m.b.t. China. Eén daarvan is terugtrekking.
Van alle modellen waarmee PSA het in China probeert / probeerde waren de 3008 (daar 4008) en C5 AC uitgelezen modellen. Beide starten meer dan bemoedigend, met maand verkopen van 5000 tot 7000. Binnen 18 maanden was de positieve flow foetsie. Inmiddels doen beiden hooguit 2000 st p/m.

DS is dood. In China. Wat doet DS? De dure upscale DS8 introduceren. Alleen mega veel geluk helpt deze limo aan 2000 st p/m. Op dat niveau zit marktlijder VW met de Arteon en Phideon. Die worden in China beschouwd als een flop.
 
Zou jammer zijn als het over en sluiten is met DS. erg mooie auto's en in Frankrijk wordt je nog net niet dood gegooid met de DS7.
 
Terug
Bovenaan