iDS zei:
Behalve dan dat Audi ook is opgeklommen van een producent van anonieme gezinswagens naar een BMW en Mercedesconcurrent (zet eens een Audi 60 naast een Rekord II of een CX...), Lexus uit het niets is ontstaan en (wereldwijd althans) een ernstige concurrent is voor deze merken.
Ook Volvo, constructeur van 'degelijke' wagens, klopt aan de deur.
Zoals je zelf al zegt: tijden veranderen. Om er nu nog tussen te komen als premiummerk, moet je wel van heel goeden huize komen. Lexus begon met een model (de LS 400) dat werkelijk innovatief was, het merk in een klap op de kaart zette en dan nog heeft het merk het niet gemakkelijk in Europa. DS begon daarentegen met een drietal Citroëns in Europa.
In China is de jaarverkoop van DS gedaald van 26.008 in 2014 naar ongeveer 4.000 stuks dit jaar. De speciaal voor China ontworpen 5LS sedan doet ongeveer 40 stuks op maandbasis (schommelt heel erg), de eveneens speciaal voor China ontwikkelde 4S zit rond dezelfde koers, de 5 zit rond de 10 stuks op maandbasis, de speciaal voor China ontwikkelde 6 op 50 stuks per maand. De 7 Crossback, het volumemodel van DS, is er vanaf maart en doet ongeveer 240 stuks per maand. In het laatste geval een slechte prestatie, de overige modellen zijn volkomen kansloos. DS is zogenaamd premium, maar op de 7 na gaat het om modellen met een antiek platform die technisch allang zijn ingehaald door de zogenaamd mindere automerken van PSA, Peugeot en Citroën.
De grote sedans van Peugeot-Citroën dan: de 508 deed in 2017 ongeveer 80 stuks op maandbasis, binnenkort volgt de nieuwe. De Citroën C5 zit op ongeveer 420 p/m, wat niet best is, maar gezien de leeftijd van het model niet eens zo slecht en de C6 op 340 p/m, met een trend naar beneden in het verloop van afgelopen jaar.
Ik zie niet in waarom DS het nu met een grote sedan probeert. Ja, DS heeft wat mij betreft dringend een
halo car nodig om het merk op de kaart te zetten, om het identiteit te geven. Nu is het een automerk met de naam van een iconisch model Citroën, maar met een aantal modellen die zowel technologisch als visueel weinig nieuws te bieden hebben. Oké, de E-Tense-uitvoeringen zijn een stap in de goede richting. Maar optisch vind ik de modellen te Duits, te inwisselbaar, ontwerpen die door wat diamantjes en andere kitsch premium moeten zijn. Wat ik graag zou willen zien is een topmodel met lijnenspel in de geest van de DS en CX, volledig elektrisch en met riante actieradius. Daarmee maak je impact, daarmee zet je een automerk op de kaart. Een auto waar de Frans-heid in positieve zin vanaf druipt.
Nu is DS bezig met een strijd die allang gestreden is. DS is niet het enige premiummerk dat strijdt om relevantie, merken als Infiniti en Cadillac hebben het geprobeerd, zelfs met in Europa geproduceerde modellen (Q30/QX30 respectievelijk BLS), maar zijn hard onderuit gegaan. Cadillac moet nu de elektrische auto-innovator van General Motors worden, Infiniti gaat eindelijk profiteren van Nissans expertise van elektrische auto's en komt over enkele jaren met elektrische modellen met actieradius waar de gevestigde orde het niet gemakkelijk mee zal hebben. De gevestigde orde heeft namelijk niet snel gereageerd op de successen van Tesla en daar ligt, of misschien beter gezegd lag, de kans om je als premiummerk op de kaart te zetten.