Pietzoveel zei:
Adil, al eens in SRT's gereden?
Als het een amerikaan is en ze zeggen dat die een slechte wegligging hebben, heb ik daar wel een beeld bij. Het beeld van je bent blij dat je de hoek om bent.
Wat kan je doen aan een slechte wegligging?
1- Je kan de demping veranderen. Nu verloopt de demping van schokdempers door slijtage al van stug naar "zeer soepel", dus eens checken wat de huidige set nog doet kan geen kwaad. Ik heb zelf de ervaring dat de meeste dempers met ongeveer 100.000 km zo ver versleten zijn dat een verse set goed merkbaar is.
Er4 zijn aftermarket dempers te koop. De johnny-tuning setjes beperking zich tot de rijhoogte instelling, goede dempers (als die te koop zijn) kunnen ook de demping van de ingaande en uitgaande slag apart instellen. Denk echter niet te makkelijk over het correct afstellen van zo'n goede demper, het blijft een compromis van diverse lastige zaken en vakkenis is echt noodzakelijk.
2- Je kan de ophanging veranderen. Je kan de onafgeveerde massa minder maken door bijvoorbeeld lichtere wielen te monteren (daarom heten de gegoten aluminium wielen ook lichtmetaal... ) waarbij je echt even moet opletten wat de tuner in kwestie je wil verkopen. Niet ieder lichtmetalen wiel (eigenlijk zijn er maar bitter weinig) is werkelijk lichter dan een origineel wiel. Onafgeveerde massa verlagen kan je ook doen door speciale aandrijfassen en dergelijke, maar dat is een dure grap. Ook zware trommelremmen kunnen vervangen worden door lichtere schijven. Onder veel Amerikanen zit nog een starre achteras en die achterassen (met wielen en een deel van de cardanas) wegen flink door. Ook daar in kan je met heel veel soepele maandelijkse termijnen flink scoren door constructies met de cardan aan een subframe.
En je kan de stand van de wielen veranderen. Je kan de wielen wart schuiner zetten (Camber), maar ik denk zelf dat dat alleen met circuitgebruik echt meetbaar is. Ik zou voor een daily driver niet afwijken van de fabrieksinstelling.
Kortom: dit is geen eenvoudig doel. De fabrikant maakt binnen het gegeven budget en marketing eisen een zo goed mogelijk product en jij wil dat product verbeteren. Het product verbeteren waar honderden geleerde heren bij Dodge goed over nagedacht hebben.
Ik zou eens met een goed gevulde portomonnee bij een echte tuner langs gaan. Mij lijkt de suggestie van Pietzoveel een hele goede.
En als je, net zoals ik, een beperkt budget hebt, is het inruilen voor een normale auto te overwegen.