Dodge Caliber srt4 rij gedrag verbeteren

A

Anoniem

Guest
ik ben nu sinds kort eigenaar van een dodge srt4. Alleen vindt ik dat de auto zelf behoorlijk heen en weer deinen bij hobbels en bij wat slechter weg dek. ik vroeg mij af of hier iemand meer weet van het verbeteren van de wegligging en het wat stijver maken van de rit. als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!!

Komt uit 2009, maar ik had op internet al gelezen dat ze bekend staat om een wat belabberde wegligging. Nu schijnt Mopar goede sets te leveren alleen heb ik hier niet genoeg verstand van dat ik zomaar wat bestel. Wil eerst wat meer informatie bij elkaar verzamelen zodat ik een verstandige keuze maak.

Heb je een officiële Europese uitvoering? Er wil nog wel wat verschil zitten in de vering, demping en stabilisatorstangen. Ik weet dat de dealer in Doetinchem de eerste SRT4's heeft laten modificeren bij een bedrijf ergens in de achterhoek (dat bedrijf doet ook veel voor de Parijs Dakar auto's). Maar met 12 jaar oud kan de oorzaak ook bij de dempers liggen en de uitlijning.

Leuke site voor deze auto:

https://www.modernperformance.com/category/08-09-caliber-srt-4

Een paar tips:
Eventueel overgaan op een goede schroefset (Bilstein, KW, etc)? Die zou je nog verder kunnen instellen naar behoefte.
Heb je wel de Juiste banden maat? Heb wel eens een keer een auto gereden, waarbij de voorbanden breder waren dan de achterbanden. Dit reed ronduit gevaarlijk, vooral op de snelweg.

Verder is het een Amerikaanse wagen. Die staan niet echt bekend om een goede wegligging, maar daar kan je tegenwoordig wel veel aan doen.

Adil, al eens in SRT's gereden? Lastige is dat er veel "grijze" import is, waarbij niet altijd een "Europees" onderstel af fabriek is gemonteerd. In landen waar comfort (ivm matige wegen) belangrijker is dan strakke wegligging, ook bij 180 km/u, zitten hele andere veren, dempers en stabilisatoren.

Pietzoveel zei:
Adil, al eens in SRT's gereden?

Als het een amerikaan is en ze zeggen dat die een slechte wegligging hebben, heb ik daar wel een beeld bij. Het beeld van je bent blij dat je de hoek om bent.

Wat kan je doen aan een slechte wegligging?

1- Je kan de demping veranderen. Nu verloopt de demping van schokdempers door slijtage al van stug naar "zeer soepel", dus eens checken wat de huidige set nog doet kan geen kwaad. Ik heb zelf de ervaring dat de meeste dempers met ongeveer 100.000 km zo ver versleten zijn dat een verse set goed merkbaar is.
Er4 zijn aftermarket dempers te koop. De johnny-tuning setjes beperking zich tot de rijhoogte instelling, goede dempers (als die te koop zijn) kunnen ook de demping van de ingaande en uitgaande slag apart instellen. Denk echter niet te makkelijk over het correct afstellen van zo'n goede demper, het blijft een compromis van diverse lastige zaken en vakkenis is echt noodzakelijk.

2- Je kan de ophanging veranderen. Je kan de onafgeveerde massa minder maken door bijvoorbeeld lichtere wielen te monteren (daarom heten de gegoten aluminium wielen ook lichtmetaal... ) waarbij je echt even moet opletten wat de tuner in kwestie je wil verkopen. Niet ieder lichtmetalen wiel (eigenlijk zijn er maar bitter weinig) is werkelijk lichter dan een origineel wiel. Onafgeveerde massa verlagen kan je ook doen door speciale aandrijfassen en dergelijke, maar dat is een dure grap. Ook zware trommelremmen kunnen vervangen worden door lichtere schijven. Onder veel Amerikanen zit nog een starre achteras en die achterassen (met wielen en een deel van de cardanas) wegen flink door. Ook daar in kan je met heel veel soepele maandelijkse termijnen flink scoren door constructies met de cardan aan een subframe.
En je kan de stand van de wielen veranderen. Je kan de wielen wart schuiner zetten (Camber), maar ik denk zelf dat dat alleen met circuitgebruik echt meetbaar is. Ik zou voor een daily driver niet afwijken van de fabrieksinstelling.

Kortom: dit is geen eenvoudig doel. De fabrikant maakt binnen het gegeven budget en marketing eisen een zo goed mogelijk product en jij wil dat product verbeteren. Het product verbeteren waar honderden geleerde heren bij Dodge goed over nagedacht hebben.

Ik zou eens met een goed gevulde portomonnee bij een echte tuner langs gaan. Mij lijkt de suggestie van Pietzoveel een hele goede.

En als je, net zoals ik, een beperkt budget hebt, is het inruilen voor een normale auto te overwegen.

Ik krijg vandaag een uitgebreide keuring raport ik ben benieuwd wat daar uitgaat komen.
Ik heb wel een site gevonden waar ze aftermarket onderdelen verkopen: https://www.carid.com/2009-dodge-caliber-suspension-systems/ maar ook van het merk Mopar heb in veren en dempers gevonden.
Wat ik mij afvraag als je de veren veranderd moet je sowieso ook de dempers vervangen maar is dat andersom ook. Als ik beteren schokdempers er onder zet moet ik de veren dan ook aanpassen??

Het is een bij elkaar horende combinatie, de karakteristiek van de veer en de demper. Dus een setje.... Pas wel goed op dat je de juiste veren en dempers bestelt.... (land/regio code). Voor m'n Sebring JS zijn er 8 uitvoeringen...

Pietzoveel zei:
Adil, al eens in SRT's gereden? Lastige is dat er veel "grijze" import is, waarbij niet altijd een "Europees" onderstel af fabriek is gemonteerd. In landen waar comfort (ivm matige wegen) belangrijker is dan strakke wegligging, ook bij 180 km/u, zitten hele andere veren, dempers en stabilisatoren.

Nee, ik heb nog nooit in een amerikaan gereden.
Maar wat ik wel heb gedaan, is regelmatig de opgangen van mijn wagens aangepast. Ik kan je verzekeren dat dat heel veel kan doen. Wel voor een goede set gaan. kost wat, maar dan heb je ook wat.
Zie verder het uitgebreide bericht van RKE.
Ik sluit me daar volledig bij aan.

9990676 zei:
ik ben nu sinds kort eigenaar van een dodge srt4. Alleen vindt ik dat de auto zelf behoorlijk heen en weer deinen bij hobbels en bij wat slechter weg dek. ik vroeg mij af of hier iemand meer weet van het verbeteren van de wegligging en het wat stijver maken van de rit. als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!!

Ik heb sinds mei 2021 een zwarte (PXR) Dodge CSRT4 maar de wegligging is gewoon goed, neemt de bochten scherp op.
M'n auto heeft 20" velgen, 245 breed.
De beste optie is een verlagingset nemen zodat de zwaartepunt lager komt te zitten en dus het deinen ook dempt.
Wel moet je dan op de rijhoogte letten want de bumpers/chassis/uitlaatpijp raken dan ook sneller voorwerpen (stenen,stoepranden,drempels, etc) op de weg aan.
Een mooi en betaalbaar voorbeeld van een verstelbare set voor de CSRT4 (2007-2012) is deze:

https://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rear-Coilover-Kits-Dodge-Caliber-Caliber-SRT-4-Adj-Damper-2007-2012-/304038505475?var=0&mkevt=1&mkcid=1&mkrid=710-53481-19255-0&campid=5338268676&toolid=10044&customid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkdl3d15eqPujt2ap28rCVSShhJW_Ew5bGxdUls_fbRT0yPi1Tnm9HAaAmHzEALw_wcB

Ik hoop dat je het probleem had verholpen.
Zo ja, dan hoor ik dat graag, hoe of wat je er aan had gedaan, altijd interessant en leerzaam.
Grtz. André

Terug
Bovenaan