Dit topic mag verwijderd worden, dank u.

De enige Panda's die de potentie hebben tot cult-status zijn Panda 4x4's naar mijn mening.
 
Wat mij betreft ook de 'gewone' oer-panda t/m max 1986 => potentie tot cult-status, maar of dat lukt valt over te twisten. Wel heb ik nog steeds de reclame in m'n hoofd zitten "met de Fiat Panda lach je iedereen uit" :D
 
De Panda zal naar mijn mening de geschiedenis ingaan als een vergeten auto. Ohja, die was er ook nog. En die reclame blijft idd ook hangen.

Mijn doel is om voor de zorgen dat de oude Panda niet vergeten zal worden.

En de 4x4 versie, ik denk dat de mooie exemplaren in musea verdwijnen en de minder mooie wachten op restauratie die wellicht nooit komt. Die prijzen blijven stijgen. Wie gaat met een duur betaalde auto de gok wagen om deze door de blubber te jakkeren? Tijd zal het leren wat er gaat gebeuren en niemand kan de toekomst voorspellen.
Ik zeg eerlijk dat ik stiekem ook wel een 4x4 zou willen, maar voor dagelijks gebruik heb je in NL helemaal niks aan. Alleen maar extra aandacht nodig voor het achterste zeer zeldzame differentieel. Als er een andere auto bijkomt, dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een 500.
 
Ik ben regelmatig in bergstreken en daar zijn 4x4 Panda's gewoon te koop. Volgende keer zal ik eens concreet kijken. Is t beetje betrouwbare techniek?
 
Ach, 2de hands auto's kopen is altijd de rotzooi van iemand anders overnemen ;) . Roest kan een groot probleem zijn. Het zijn kleine motoren, die vaak tot max belast worden, dus kunnen er problemen optreden. Maar bij correct gebruik en onderhoud zijn Panda's motorisch onverwoestbaar. Plaatwerk is altijd het duurste om te herstellen en onderdelen zijn niet alles meer leverbaar.
 
Punt is natuurlijk ook dat je niet teveel moet investeren omdat de kostenteller dan heel snel oploopt, in verhouding tot de waarde van de auto. En ook omdat ik vrijwel alles laat doen.
 
Als je een auto goed wilt onderhouden zijn de kosten bij zelf sleutelen nog steeds meer dan een Panda waard is. Ik heb de intentie om de auto niet meer weg te doen. En de droom van een 4x4? Praktisch gezien, ben ik blij dat ik niet 1 heb ;) .
 
Rij je over snelweg, vrachtwagentje inhalen, bam motor dood........:confused:. Gelijk naar vluchtstrook gestuurd, daar zijn ze dus voor, motor uitgezet. Opnieuw starten, wil niet, flikkeren wel lampjes, temp. schiet in rood cq danst. Alarmlichten aanzetten, wil ook niet. :eek:........
ANWB maar gebeld, wat moet je anders he. Die kwam gelukkig na 30 min. en mij gelijk van snelweg afgesleept. ANWB monteur kon het ook niet vinden en besloot mij af te slepen naar een garage. Hij deed verder niet moeilijk en mocht naar mijn vaste gasinbouwer. Echt top service van ANWB.

27972823_330085530836774_8000796592102112953_n.jpg


Aangekomen bij de gasinbouwer, kreeg ik leenauto mee en ze zouden later die dag kijken of ze de fout konden vinden. Ze moesten eerst nog een inbouw doen. Volgende dag na mijn werk stond de Panda weer klaar. Euvel was een massaprobleem, daar waren ze snel achter en ANWB trouwens ook. Alleen WAAR zat het massaprobleem. Bleek 2 massadraden te zijn bij de benzine-ECU, gecorrodeerd. En 2 relais waren ook niet goed meer en zijn ook vervangen. Verder alle massapunten ook gecontroleerd. Al met al toch 5 uren bezig geweest met onderzoek en reparatie.
's Avonds gelijk een stuk gereden en motortje liep als een zonnetje. Vanmiddag de Panda weer schoongemaakt, want met 50km achter een ANWBbus hangen in de pekel wordt deze niet schoner van.

27866976_331066124072048_4611044263768534822_n.jpg


Dat was een avontuurtje op zich en volgens de monteur kan deze euvel niet meer voorkomen. Voorlopig doet hij het weer, was gewoon domme pech. Gelukkig sinds behalen van mijn rijbewijs lid v/d ANWB.
 
Volgens mij had de groene Panda last van een griepje, maar na wat draden/stekkers controleren en sensoren schoonmaken, blijft het motorlampje nu uit. Vorige week de zomerwielen weer gemonteerd en tevens auto schoongemaakt.
28685770_340911856420808_5848759178042015744_n.jpg


28870849_341064179738909_308431162122960896_n.jpg


Tevens de zwarte weer cumlaude goedgekeurd. Na de keuring de auto achtergelaten voor een cil.kop revisie. Vorige eigenaar had de motor te heet laten worden en waarschijnlijk hebben de klepseals een opdonder gehad, wat resulteerde in hoog olieverbruik. Dus tijd zal het leren, of olieverbruik nu opgelost is. Garage gaat nu uitzoeken welke cruise control op de zwarte gemonteerd kan worden.
Er zijn heel veel foto's gemaakt tijdens de reparatie, maar die moet ik nog uit sorteren, maar een nieuwe radiator is altijd een mooi gezicht:
29136567_342752892903371_8856799399934689280_n.jpg


Tevens gelijk gebruik gemaakt om de draden drl netjes weg te werken en tijd voor fotoshoot samen in zonnetje:
29063224_342753319569995_142508470875193344_n.jpg


29066892_342753332903327_3447404716164644864_n.jpg

Ondanks dat de groene Panda zwaardere hulpveren heeft, staat de zwarte toch iets hoger op z'n poten.

29066746_342753342903326_4218119533526777856_n.jpg


29103380_342753412903319_1936524080010231808_n.jpg
 
Foto's ook binnen v/d cil.kop revisie.

Daar hangt de auto dan, beter voor de rug met sleutelen ;) .
29176881_343204306191563_7418494399593578496_n.jpg


De koppakking ziet er na 50.000km er nog heel goed uit.
29103268_343204609524866_2147248296677081088_n.jpg


Nu kun je zien wat er gebeurt in de cil. Denk dat het olieverbruik nu wel te verklaren is.
29133738_343204452858215_3959941769394651136_n.jpg


Ter controle de zuigerveren controleren. Is diesel toch nog ergens goed voor :p .
29136174_343204556191538_93921889562394624_n.jpg


Stelletje prutsers die hier aan gesleuteld hebben:
29133951_343204469524880_7947715919004827648_n.jpg


Heeft de garage gelijk opgelost:
29136650_343204536191540_2953208624987504640_n.jpg


Gereviseerde cil.kop met nieuwe klepseals, kleppen afgeslepen en alles weer schoon:
29177937_343204299524897_5792447870414094336_n.jpg


Alles weer in elkaar, met nieuwe waterpomp, d-riem, nieuwe rekbouten, etc. En starten en lopen :) .
29177893_343204386191555_5758681992879144960_n.jpg
 
Mooi werk. Zo'n gereviseerde kop is een lust voor het oog, jammer dat je hem na montage niet meer kan zien!:)
 
Het is niet alleen een lust voor het oog, het verjongt de motor ook ontzettend. ;) Merk je wel zeker Billy? :D
 
Geen idee nog hoe het rijdt. Auto staat mooi droog in de werkplaats, kan de eigenaar garage mooi mee pronken :) . Hij is er trots op dat hij aan zo'n mooie Panda heeft mogen werken en verschillende klanten met de grootste wagens vinden het ook schitterend :D .
Dat terzijde, hij is nog aan het uitzoeken welke cruise control voor deze Panda geschikt is, omdat over de gasklep al 2 kabels lopen ivm variomatic. Een elektronische een kan ook niet, ECU is weer te oud :p .
 
De garage heeft een cruise control gevonden die op de zwarte Panda zou moeten kunnen, wordt John Gold. As vrijdag mag ik deze zelf (indien hulp nodig, krijg ik die) inbouwen. Dit omdat ik al meerdere keren een interieur uit een oude Panda heb geschroefd en precies weet hoe alles zit.

Daarna wordt de zwarte ingezet als daily vervoer zeg maar. Wil ook heel graag weten of olieverbruik nu nagenoeg weg is. Ach en een automaat rijdt ook wel erg fijn :D .
 
Foto's zeggen genoeg, maar 1x en nooit weer. Alles moet aangepast worden. Geen elektronische snelheidssignaal, 3 kabels over gasklephuis (normale, variomatic & cruise control), etc.............. Alles past net, maar ook net.
29512804_347674635744530_7192797839362256844_n.jpg


Zie je hem zitten?
29572372_347674502411210_3037668394421698335_n.jpg


Dit zie je ook niet vaak, maar je kan rustig op de vloer zitten sleutelen zonder smerige broek te krijgen:
29511856_347674499077877_5049189089407042968_n.jpg
 
Cruise control is nu ingebouwd en ingeleerd. Achteraf gezien veel werk, maar erg blij dat deze er nu echt inzit. Het werkt echt eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Tikje naar achteren, aan of uit. Met omhoog zet je snelheid vast, met rem of hendel naar voren halen cc eraf, naar beneden en hij pakt laatst gestelde snelheid weer in. Met omhoog cq omlaag kun je vastgestelde snelheid bijstellen.
29597625_350235715488422_2018541682430835344_n.jpg


Hier zie je de motor zitten die de gaskabel bedient.
29571067_350235735488420_5294589449887435431_n.jpg


Dit was eigenlijk het meeste werk, de (3de) gaskabel zodanig monteren dat deze het gasklephuis zonder weerstand kan bedienen (de nu nog glimmende kabel). Alleen de andere 2 gaskabels zitten wat in de weg. Het past eigenlijk net niet, maar toch voor elkaar gekregen.
29695196_350235718821755_7122668260661122801_n.jpg


Volgende week de sensor die de snelheid meet vanaf de aandrijfas nog goed inspuiten met dinitrol, anders gaat dit weer roesten. En mindraad van drl repareren, die was afgebroken :( . Dan kunnen we gaan met deze banaan :lol: .
 
Leuk klusje, daar verhoog je het rijcomfort toch aanzienlijk mee. (y) Het staat nog op de planning voor mij om in te bouwen in mijn XM. Hopen dat het dan wat simpeler is. :)
 
Ik wou het zelf doen, maar monteur heeft het meeste gedaan :) . Komt nog een hoop bij kijken.

Als je bijna 2m lang bent en best veel lange stukken rijdt, dan is een cruise control geen overbodige luxe in een oude Panda :p .
In mijn groene Panda zit ook een, gelijk hij aanschaf ook gemonteerd, dat kon ik zelf. Hoefde alleen nog signaaldraad verbonden te worden. De zwarte heeft weinig elec. voor plug&play aansluitingen,
Het zit er nu op en ben er erg blij mee.
 
Zwarte Beertje is weer klaar gebruik, kan alleen aan buitenkant een wasbeurtje gebruiken. Nog een foto van interieur waar je de cruise control duidelijk kun zien zitten en met de achteruitrijcamera in actie:
29597870_352579061920754_4215442928525226926_n.jpg


Zal maar niet verder achteruit rijden, dan heb ik de verzekering wat uit te leggen :p :
29790983_352579058587421_700612669602961641_n.jpg


Beeld is nog scherp ook:
29791830_352579055254088_7814503442660025683_n.jpg

Waarom een achteruitrijcamera? Tsja, ik had destijds het interieur toch eruit liggen en gewoon omdat het kan. Ik wilde het beeld eerst via het beeldscherm v/d radio laten zien, maar die kan alleen digitale beelden aan en geen analoge. Dan maar zo.

En de Italiaanse verzameling op een rij:
29792018_352591548586172_7292507058014490293_n.jpg
 
Als ik later groot ben, wordt ik een pick-up truck :D :
30124647_353856675126326_6942836027216101376_n.jpg

Beiden rijden op lpg, de RAMtruck heeft een 2x zo grote tank als de mijn, maar ik kom 2x verder :D ..........
 
Leuke foto's!
Maar wat doet die tennisbal bij je gaspedaal ? :confused:
 
Dat was mijn goedkope versie van cruise control. Daar leg ik mijn voet op (rij altijd zonder schoenen) en kan ik met gestrekte been het gaspendaal enigzins in comfortabele houding 'vast' zetten.
 
De eerste 1000km zijn gereden met de gereviseerde cil.kop. Olie verbruik lijkt weg te zijn, peil blijft mooi in het midden staan. En wanneer ik ca 100km/h rij, lijkt de motor wel muisstil te zijn. Het lijkt net een elec. auto, zo stil klinkt deze.
Ik rij bewust de eersten km's op benzine, kunnen de kleppen eerst wat inslijten voordat we lpg er doorheen jagen :) .

Cruise control werkt uitstekend, rijdt super.

Ik ben ook aan het rondkijken voor een rvs uitlaat, incl. spruitstuk. Heeft iemand nog aanbevelingen, waar men met liefde hun vak uitoefenen en vakwerk leveren? Ik heb namelijk geen zin om veel geld uit te geven en 2 jaar later dondert de uitlaat onderweg ivm 'even een uitlaatje' lassen tussendoor.
 
30725965_358763711302289_8571052816255156224_n.jpg

Ledstripje ook weer gerepareerd. Een 70l lpgtank, goed voor ruim 800km actieradius. Met benzinetank meegerekend zou ik ruim 1400km kunnen rijden zonder te hoeven te tanken. Doe ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen.
 
Afgelopen weekend In Bardolino geweest met de Panda. Zondag was een Fiat meeting waar alle oudere Fiat/Lancia/Alfa modellen te bewonderen waren. Ik ben vrijdagochtend 4:00 vertrokken om 0:30 aan te komen bij de B&B waar plekken voor ons gereserveerd waren. We waren met 2 NL-Panda's heen gereden. Zaterdag beetje bijkomen en wachten tot er meer mensen kwamen om te overnachten met hun Panda. 's Avonds lekker op z'n Italiaans gegeten en zondagochtend vroeg vertrokken om de auto te parkeren voor de show wat duurde tot ca 16:00. Maandag rond 8:00 daar vertrokken om weer 23:30 weer thuis. Ca 2550km gereden voor €80,- en €116,- bespaard op brandstof als ik op benzine had gereden. Gemiddeld verbruik was 1op16 op lpg.

Ik kan wel heel veel over schrijven en foto's laten zien, maar je moet zoiets gewoon beleven om te ervaren hoe geweldig het zoiets is om mee te maken. En ik moet zeggen dat de Panda, ondanks zijn geringe motorinhoud, totaal geen moeite had in de bergen. De Panda leidde mij door de bergen ipv dat ik deze reed. Dan snap waarom Italianen zo hun auto's bouwen.
En het rijgedrag van de Italianen......, laat ik het zo zeggen als een Hollander haast denkt te hebben, die zijn pas gevaarlijk :p .

Alpen komt eindelijk in zicht na 800km in Duitsland te hebben getuft:
31739863_364838850694775_1697482044449226752_n.jpg


Dan wordt je volgende ochtend wakker in Italië:
31671501_364839827361344_6359222255989293056_n.jpg


Daar sta je dan in Italië:
31761938_364840277361299_7212056521633431552_n.jpg


Ontbijt op z'n Italiaans:
31715160_364839377361389_7712109861575589888_n.jpg


Op weg naar de meeting:
31676672_364839764028017_6781869556429225984_n.jpg


Zeldzame 4x4 Sisley:
31668138_364850194026974_2685167026078482432_n.jpg


En ik ben niet de enige die op lpg rijdt:
31689142_364839040694756_4959508812408029184_n.jpg


In NL is deze kleur ook geleverd, maar zo ziet het eruit als deze kleur glimt en dan vind ik het ook mooi:
31693106_364839997361327_600337205646327808_n.jpg


Geen idee, maar er stonden min. 10 naast elkaar:
31697398_364840137361313_4789099727171878912_n.jpg


De NL-plaat was gewoon een eyecatcher :D :
31658044_364840057361321_4163020458943315968_n.jpg


De eerste Panda 30 in perfecte staat, met luchtgekoelde 2cil. Alleen geleverd in Italië. De Panda 34/45 hebben rooster in gril aan rechterkant.
31648258_364840617361265_5209911938410086400_n.jpg


Tijd om afscheid te nemen:
31662123_364838764028117_8429323100260139008_n.jpg


Geweldig toch:
31687404_364850130693647_9062464823731683328_n.jpg


En vandaag de Panda gekeurd:
31942569_366285983883395_51745675787894784_n.jpg


Met de complimenten v/d APKmeester cum laude door de APK.

Je zit soms wel in of de auto wel goedgekeurd wordt ivm hoesjes etc.
Volgend jaar ga ik weer naar Italië en hopelijk kan ik meer Panda's meenemen. Een geweldige ervaring en paar vrienden erbij gekregen.
 
Als ik eerlijk mag zijn....de besparing zou mij geen ruk interesseren. De ervaring wel. Italië is een prachtland. Vraag mij niet waarom maar ik kan er enorm van genieten. De mensen, het eten, drinken en het landschap.
 
Mooie foto's en een hele belevenis zo te lezen. Leuk man! Groet van een mede-Pandarijder (312). Save the Panda! (y)
 
Mooie actie om zo even naar Italie te rijden. Ik kan me herinneren dat een Panda Classic helemaal nog niet zulke verkeerde stoelen had.

Gefeliciteerd met de verse APK. Zoals je zegt blijft het toch altijd even spannend.
 
De heenreis wel het stuur paar keer uit handen gegeven, maar terugreis zelf gedaan en was naar einde rit niet echt moe. Wel moe v/d de lange dag, maar niet door de rit zelf cq door de stoelen nee. Ik zeg wel eerlijk dat ik cruise control heb en deze ook 'intensief' gebruikt, behalve in de bergen. Ik gebruik cruise control bijna altijd :p . Anders hou ik het niet vol met mijn 1,85m lengte.

Nu is helaas een v/d draagbanden onder mijn stoel losgeschoten en dit wordt hopelijk volgende week gerepareerd. Misschien dat alle 6 draagbanden vervangen worden, maar dat moet eerst bekeken worden.

Volgend jaar ga ik weer en de APKmeester wilde ook wel mee :D . Ik ga dan ook de oude Fiatfabriek bezoeken, is slechts 300km bij B&B vandaan. Tenminste als meeting weer in Bardolino wordt gehouden :p . Jaar erop de huidige fabriek en jaar daarna wellicht Ferrarifabriek. Niet dat ik wat met Ferrari heb, maar lijkt mij wel leuk om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn en de groep zal hopelijk wat groter zijn. Anders zijn er wel andere bezigheden wat typisch Italië zijn.
 
32349682_369876866857640_1360666521503793152_n.jpg

Kleine update, de 'nieuwste' km-wijzer gemonteerd. Alleen jammer dat de benzinemeter en temp. niet passen :( .

De km-wijzer is nu ook 0 ipv net onder de 10 als de Panda stil staat :) . En als wijzer op 50 staat is het volgens tomtom 48, maar als wijzer op 100 staat is het volgens tomtom 91??????? Vaag.

En de temp.meter staat nu ook meer waarheidsgetrouw ipv bijna 20 graden verschil :p .

Alleen waarom slaat de fan bij selecta's sneller aan, dan bij de handgeschakelde versies? Bij de groene als fan aanslaat en weer uitgaat, kan het 5min duren voordat fan weer aanslaat. Bij de selecta slaat deze binnen een min. weer aan. Met file rijden blijft de fan v/d selecta bijna continu draaien.
Iemand een idee?
 
Tijdens de trip naar Italië kwam ik erachter dat een van de banden onder de stoel was losgeschoten. Op de meeting daar was iemand die stoelen kon repareren, maar mijn Italiaans was net zo slecht als zijn Engels o_O .
In NL even google-en en iemand gevonden. Erheen gereden en met goed gevoel de stoel achtergelaten.
45313702745409579043.jpg

Achteraf gezien had hij toch meer werk, maar resultaat er ook naar. En er zit een laag tussen het foam (die eigenlijk af was, maar toch gerepareerd) en de banden.
Stoel zit ook wat steviger, ben zeer benieuwd hoe deze zit bij langere ritten.
 
Het zwarte beertje heeft deze mijlpaal ook gehaald (y) :
52198629567458214475.jpg


Blijft toch mooi als het ouder spul gewoon blijft rondhobbelen :D :
75341534909254540791.jpg
 
Zo, de kat ook verwijderd:
04709554524594341624.jpg


De motor liep gelijk iets rustiger. Topsnelheid ligt ook iets hoger, maar is zo niet boeiend. Verbruik lijkt bij eerste tankbeurt ook gunstiger. Geluid is ietsje rumoeriger, maar als je het verschil niet weet........ De co-waarden bleef mooi onder de 0,5, alleen visueel moet kat zichtbaar zijn :cry: .
Alleen bij apk, moet de kat er weer onder of tegen die tijd ligt er een rvs exemplaar eronder. Eerst zo eens ontdekken hoe de auto met de tijd erop reageert.

Tevens de groene staat bij spuiterij:
69904277989629976314.jpg


Mooi geworden :cool: :
45827867803796357914.jpg


Laat deze nu rustig een maandje in garagebox staan, heeft lak mooi de tijd om uit te harden cq te drogen. Dan kan ik de roofrails ook monteren en dan is de ombouw van 'young' naar 'hobby'uitvoering eindelijk klaar.
 
Nee, dat is meegenomen. De motor zat te stampen stationair en nu niet meer. Waarschijnlijk begon de kat dicht te zitten.
 
Voor wat betreft de fan: het is logisch dat die meer aanslaat bij een automaat (ongeacht wat voor technologie). Die moet immers ook gekoeld worden. Een handbak heeft genoeg aan rijwind koeling en wordt niet echt heet tijdens file rijden. Althans als je de koppeling goed bedient.
 
De bak wordt apart gekoeld, deze radiator zit onder de auto en behoeft alleen rijwindkoeling (heeft ook geen fan). De motor v/d automaat hoeft ook minder te werken dan de handbak, draait lagere toeren ivm variomatic (mits je hier correct mee omgaat).
De fan slaat vrij snel aan, met dit weer, slaat hij binnen een min. weer aan als deze uit gegaan was. Bij de handbak duurt het veel langer voordat de fan weer aanslaat. Temp loopt bij handbak ook op naar 100graden, daar krijgt de automaat geen kans voor o_O.
 
Dat bedoel ik juist. Een automaat hoeft geen externe oliekoeler te hebben of juist een koeling direkt bij de radiateur. Maar koeling is er nu eenmaal meer nodig. Er zit in je DNR set (waarme je Drive, Neutraal en Achteruit inschakeld) in ieder geval olie die heet kan worden. En dan is er de interne hydrauliek nog.

Als je langzaam rijdt of in de file staat is er hiervoor geen rijwind koeling. Zoals gezegd bij een handbak geen probleem omdat daar nu eenmaal heel weinig warmte ontwikkeling is.

Nu had FIAT natuurlijk iets kunnen maken dat de fan (die dan de rijwind gaat nabootsen) aangaat afhankelijk van de temperatuur in de automaat. Of ze denken eens logisch na... als je file rijdt of langzaam wordt de motor ook warm en zal die de fan gaan inschakelen. Waarschijnlijk hebben ze zo proefondervindelijk een balans gevonden met wanneer de fan aanmoet om zowel de motor te koelen (maar niet al te vroeg aanslaan) als ook rijwind nabootsen voor de automaat. Ik kan me voorstellen dat de fan dan vaker aanmoet en ook wel iets te vroeg is voor wat de motor aan kan. Zo'n goedkope oplossing heeft natuurlijk ook nadelen. Ook de hysterese (in feite hoe lang de fan draait iedere keer) is daardoor beïnvloedt.

Ik denk dus dat jij je ergert aan een slimme besparing van de FIAT ingenieurs, iets wat juist past bij het verhaal van de Panda.

Ik zou me pas zorgen maken als de fan te weinig aanging!
 
Dus als ik je goed begrijp, heeft Fiat gewoon software/hardware van een 'standaard' automaat gebruikt om zelf niks te ontwikkelen hiervoor wat logisch is om de kosten te drukken. In deze software/hardware is al vastgelegd dat de fan gewoon eerder moet aanslaan ivm koeling v/d radiator v/d bak zelf?
 
Tanken is voortaan weer leuk:
95130034713567509876.jpg


Zwarte Beertje maakt zijn km's wel, ondertussen wordt er hard gewerkt aan de groene Phoenix.
De ombouw van 'young' naar 'hobby'uitvoering is nu eindelijk klaar. Alles wat een hobby heeft, zat er al in. Alleen de roofrails moesten nog gemonteerd worden, wat vorige week gerealiseerd is.
Daarna de auto gewassen, in de was gezet en de plekjes bijgewerkt:
77533109305172279419.jpg


07018701403061913532.jpg


De donkere achterlichten mogen officieel niet, bij apk moeten de ongespoten gemonteerd worden. Voor oom agent is het belangrijk dat er overdag de juiste kleur fel genoeg brand, indien ze aan staan. Dat laatste doen ze, anders had ik ze niet gemonteerd. Moet wel veilig blijven :p .
51690054351784980095.jpg


Iedereen heeft een mening over de drl die ik geplaatst heb in de grille. De redenen waarom deze plek, is omdat er een grille is met op deze plek mistlampen erin.
25772239810243544316.jpg


Het bewijs dat deze Panda en ik bij een Italiaanse meeting aanwezig waren. Volgend jaar mag zwarte Beertje zijn certificaat halen :LOL: :
17600022003650841938.jpg


De 70l 'bom', goed voor 800km bereik en gevuld voor ca €30,-. Nu waren de Italianen zelf niet verbaasd dat mijne omgebouwd was, ze schrokken alleen vanwege de grootte v/d tank :) :
13211301001976383285.jpg


Vanwaar de naam 'De groene Phoenix'. Iedereen die Harry Potter gezien heeft, weet dat Dumbledore een vogel Phoenix heeft. Als deze zijn leeftijd bereikt heeft, dan verbrand deze en ontstaat uit de as een ei waaruit de Phoenix opnieuw wordt geboren.
Na mijn ongeluk in nov2013 was mijn Panda hobby technisch totalloss, koets was getordeerd en schadehersteller (hoewel deze mij graag wilde helpen) zei dat het altijd een probleemauto zal blijven. Alles gedemonteerd en week later stond deze te koop met 1 cijfer verschil in kenteken, maar als young uitvoering. Dus vandaar De groene Phoenix, deze is infeite opnieuw geboren.
27753314868833425406.jpg


En dit jaar ga ik weer naar Italië en neem mijn vespa mee:
34574750428467189896_thumb.jpg


De motortrailer is ik wat aangepast met led-verlichting:
58750163977158491669.jpg

Op de wielkuipjes heb ik ook lampjes gemonteerd, dan zie ik in het donker deze in de buitenspiegels. En ik ga eens kijken of ik ze ook kan laten knipperen met de richtingsaanwijzers als extra.
Velgjes worden zwart gepoedercoated.

De groene Phoenix is nu weer inzetbaar, nu met zwarte Beertje aan de gang. Zit wat lichte roest aan de wielkuipen aan de binnenkant en ga dit aanpakken. Roest is helaas waar de 141 Panda's niet van gevrijwaard zijn, ondanks de goede anti-roestbehandeling. Je kunt moeilijk de binnenkant inspuiten, plakt alles zoo_O .
 
Vespatrailer is nu ook zover klaar, alleen remmen nog afstellen:
25833204934972858667.jpg

De oranje lampjes op de wielkasten gaan nu gewoon aan met de verlichting, dan zie ik ze ook in de het donker in de buitenspiegels.
 
Die oranje lampjes vind ik slim! (y)
Bij een caravan zie je ook in het donker nog wel waar het ding ophoudt, maar bij zo'n 'open' aanhanger is dat natuurlijk minder. Topidee! Ik weet wel niet zeker of je van de wet ook knipperende lampjes aan de zijkant van een aanhanger mag hebben, die oranje lampjes op een vrachtwagenoplegger zullen wellicht met een reden niet knipperen.
 
Terug
Bovenaan