Distributieketting

Dank allemaal,
Er zitten veel techneuten onder degenen die reageren, merk ik. Daardoor is dit forum -op technisch gebied- zeer leerzaam. Wat de distributieketting betreft is het voor mij wel duidelijk dat het in feite toch niet normaal is dat een distributieset al voordat de motor de 100.000 km bereikt heeft, moet worden vervangen. De fabrikant is het daar natuurlijk mee eens, want de latere versies van de Tiguans en soortgenoten zijn voorzien van een motor met een distributieriem. Het is voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat PON destijds niet heeft gekozen voor het terugroepen van alle auto's die het betrof. Nu werd het tot een schandaal en een grotere anti-reclame (behalve misschien het softwareschandaal) vo0r
VW en PON kun je je niet voorstellen.
Reageer svp nog meer op dit specifieke technisch probleem. Ik zal de verhalen over Volkswagen waarmee ik mijn voordeel kan doen, met interesse lezen.

Wim 9922970 zei:
Het is voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat PON destijds niet heeft gekozen voor het terugroepen van alle auto's die het betrof. Nu werd het tot een schandaal en een grotere anti-reclame (behalve misschien het softwareschandaal) vo0r VW en PON kun je je niet voorstellen

Dit is Normaal voor PON.
Zoals al meermaals aangekaard.
Terugroepacties en Bekende problemen die bij hun "niet bekend" zijn en dergelijke.
Voorwaarden compleet dichttimmeren voor winstmaximalisatie. Klantvriendelijkheid en coulance staan niet in die voorwaarden.
Behalve als je een nieuwe auto wilt kopen natuurlijk.

Nee mocht je ooit nog eens overwegen om een VAG auto te kopen. Doe dat dan bij een dealer net over de grens. Dan heb je niks te maken met PON.

Wim 9922970 zei:
Het is voor mij nog steeds onbegrijpelijk dat PON destijds niet heeft gekozen voor het terugroepen van alle auto's die het betrof. Nu werd het tot een schandaal en een grotere anti-reclame (behalve misschien het softwareschandaal) vo0r VW en PON kun je je niet voorstellen.
Ik vraag me dat af. Immers, jij wist dit ook niet bij aankoop. Hoeveel mensen zullen weten van het gedoe met distributiekettingen in de TSI's? Ik vermoed dat er een afweging gemaakt is of dat opweegt tegen de exhorbitante kosten van een massale terugroepactie, om van al die auto's de kettingen en alle geleiders te vervangen (en misschien ook wel olieschraapveren en nog veel meer).
Los daarvan zou ik zelf wel het piep-systeem hanteren als ik de importeur was (beetje gulden-middenweg), want door je kop in het zand te steken schiet je als importeur inderdaad niet veel op. Maar die houding zie je bij elke importeur, ook bij Ford en Fiat bijvoorbeeld. De 1.0 Ecoboost heeft nooit een terugroepactie gehad voor het gevoelige koelsysteem (op te lossen met nieuwe slangen en tankje), maar wel voor een eventueel probleem met de koppeling (verplicht denk ik, want veiligheidsissue).

Het komt niet zo vaak voor dat er een terugroepactie is voor uitsluitend een zuiver technisch probleem.
Wel voor wettelijke zaken en veiligheidszaken.
Het is uitsluitend een kwestie van kosten/baten.
De kosten van een terugroepactie kan men precies calculeren. Men weet om hoeveel auto's het gaat en wat de kosten per auto zijn.
En men weet over het algemeen wat het uitvalpercentage is en wat de kosten dan zijn.
En ondanks het rumoer wat er ontstaat moet men zich realiseren dat er tienduizenden van deze motoren zijn gemaakt en het uitvalpercentage toch relatief gering zal zijn.
Blijft natuurlijk nog een ander aspect en dat is het image van het merk of de importeur. Men calculeert dat gewoon in, hangt er een prijskaartje aan en dan is de beslissing over een eventuele terugroepactie snel gemaakt.

Los van dat ik het een prettig leesbare tekst vind en het jammer is dat je niet meer gaat reageren ben je een van de velen.

Als consument heb je natuurlijk onderzoeksplicht en het synoniem kwaliteit en Volkswagen bestaat inderdaad niet meer. Het is inderdaad zonde maar helaas, het is gebeurd.

@ScaniaV8,
Precies en dan zijn we weer bij het begin, had TS zichzelf goed geïnformeerd, was hij dit soort posts in veelvoud tegengekomen en had hij vooraf zich kunnen afvragen of hij tot de zoveel% wil behoren die ongevraagd maar wel tegen betaling wat extra produkteigenschappen krijgt.

Terug
Bovenaan