distributie riem na 200km kapot??

snelle willy

Net ingestapt
hallo autoweek forul.

ik heb vorige week een alfa romeo 159 sportwagon 1.9JTDm 16V met 150pk gekocht.
heb bij aankoop de distributie riem laten vervangen door een nieuwe.

volgens de garagist mocht ik los gaan omdat er een nieuwe op zit maar heb me wel ingehouden.

rij ik gisteren richting houthalen en toen hield de motor wat in en 200meter verder gas ik wat gas en toen hoorde ik:
rakakatakatakaktaka en heb ik geen gas gegeven en de motor gelijk uit gezet.µ

nu wil ik weten of de motor een    non-interference motor is(ben zelf bang van niet)

de garagist was gisteren niet op zijn plaats(regie cars maastricht) maar ik heb 200km gereden (+roet test voor de keuring voor belgie) en nu heb ik wel recht op garantie maar ben bang dat ik een neen krijg van de garagist.

maar is de motor een non-interferance motor of niet.

bedankt voor het lezen.

fouten zijn voorbehouden aan slecht nederlands.

Heel eerlijk gezegd, wat is een non-interferance motor?   

Bel ze op en vertel wat er gebeurd is.

Bij de meeste motoren komen bij een gebroken distributie de kleppen en de zuigers elkaar wel tegen. Alleen bij oude motoren (veelal nog de 8-kleppers) soms niet. Het geluid dat je hoorde zegt eigenlijk wel genoeg (helaas)...

Het lijkt me dat je na zo weinig kilometers gewoon 'recht' hebt op reparatie. Wat is de reden dat je daar aan twijfelt?

Groetjes,
Jan

de motor draait wel(zeer beroert) maar voor veilig heid voor de toekomst wil ik er een gloednieuwe motor in doen. en die kosten makelijk 6000euro

en heb zelf 5.500 euro betaalt inc. distributie riem. ga niet voor een ruil motor of ik moet er goede garantie voor krijgen.

+ garagist heeft het niet in het boekje gezet dat hij de distributie riem vervangen heeft. wel op het blok staat het.

(sorry 6000euro thanks hieronder, gisteren in me vinger geschoten:) )

6000 euro bedoel je denk ik. Nieuwe motor gaat hij nooit doen, vraag om een vergelijkbare motor.   

Normaal zijn de diesels van FIAT beresterk, nu zit er ook een oude motor in.      Dan is het niet meer dan redelijk dat de garagist een vergelijkbare motor monteert qua kilometers.

Nemen?
Ik denk dat je ene beetje vooruit loopt op de feiten.
Eerst maar eens de verkopende garage verwittigen en wachten op hun reactie.
De garage zal je - als de wagen gekocht is met garantie en het probleem inderdaad te wijten is aan de net vervangen distributieriem - eerst herstelling overwegen en indien geen herstelling meer mogelijk is hoogstens een ruilmotor aanbieden gelijk aan de huidige motor, dus 1.9JTDm 16V.
Waarom zou je een 2.0 170pk kunnen nemen;    de heeft er immers nooit ingezeten.

Bovendien,
je hebt 5.500 EUR betaald; denk je nu echt dat de garage ene motor van 6.000 EUR gaat plaatsen?
Dan zal een annulatie van de verkoop met teruggave van de aankoopprijs wellicht realistischer blijken.

British Racing Green zei:
Nemen?
Ik denk dat je ene beetje vooruit loopt op de feiten.
Eerst maar eens de verkopende garage verwittigen en wachten op hun reactie.

probleem bij mij. denk altijd dat plan A nooit lukt en plan B ben ik al mee bezig:)

maar als de 2.0JTDm een ketting heeft kan ik beter voor zo iets zoeken.(na de 2de kleine facelift zat die er wel in)

ik heb geen garantie op de auto maar wel op de distributie.(omdat die vervangen is op 24maart/2015)

voor de keuring in belgie is het niet moeilijk(oude sierdeksel er op. motor code iets aanpassen, en klaar:) )

En de rest van de auto....is het blok verder hetzelfde?        Computers, motorophanging, onderstel, versnellingsbak...ik noem maar een paar zaken.

British Racing Green zei:
Bovendien,
je hebt 5.500 EUR betaald; denk je nu echt dat de garage ene motor van 6.000 EUR gaat plaatsen?
Dan zal een annulatie van de verkoop met teruggave van de aankoopprijs wellicht realistischer blijken.
Precies. Lijkt me ook een fijner idee dan deze garage, die naar verwachting een fout heeft gemaakt met de distributieriem, een andere motor te laten plaatsen.

(fiat kennede) is de motor alleen anders de rest het zelfde.

ga straks naar officeel fiat alfa romeo dealer in overpelt voor info.

snelle willy zei:
de motor draait wel(zeer beroert) maar voor veilig heid voor de toekomst wil ik er een gloednieuwe motor in doen. en die kosten makelijk 6000euro

)
Als de motor wel draait, is de riem niet gebroken.

stoterstangen90 zei:
snelle willy zei:

)
Als de motor wel draait, is de riem niet gebroken.

zie onder kant.     

fouten voorbehouden aan slecht nederlands.

Wanneer de riem is gebroken kun je wel degelijk de motor verdraaien. Juist door dat de motor geen compressie meer heeft kun je de motor makkelijk rond draaien.
Wanneer de riem breekt, kun je er wel bijna zeker van zijn dat er kleppen krom zijn.

goed nieuws

REGIE auto's betaalt alles en haald de auto op maandag.

alleen 1 maar(maar ben zeker dat die maar niet klopt) ze zeggen als het niet de distributie riem is moet ik alle kosten betalen(werkuren, ophalen) maar hoe ik het mee maakte is gewoon dat de distributie versprongen is en de motor zicht zelf het einde wilde maken.

mijn sterke argument is dat de baas van regie auto's zei dat ik helemaal lost mocht gaan maar wel veilig moest blijve rijden.

en heb niets geks gedaan.

Als het een BOVAGbedrijf is, zou je normaal gesproken garantie op die auto moeten hebben bij een dergelijk aankoopbedrag, waarom heb jij dat niet? 'Even' een andere motor plaatsen gaat niet gebeuren tenzij je dat geheel zelf betaalt en je alle administratieve rompslomp voor lief neemt. Maareh, om te beginnen, wat zei de garage?

edit: ok, dat dus. Hoe ga je aantonen dat jij gelijk of zij ongelijk hebben? Jouw verweer heb je iig niets aan.

snelle willy zei:
mijn sterke argument is dat de baas van regie auto's zei dat ik helemaal lost mocht gaan maar wel veilig moest blijve rijden.

Vind je dat een sterk argument?!
Dat is echt het meest nutteloze argument waar je helemaal niets mee kunt aanvangen. Al had je het op tape, wat dan nog?

alleen 1 maar(maar ben zeker dat die maar niet klopt) ze zeggen als het niet de distributie riem is moet ik alle kosten betalen(werkuren, ophalen)

En hoe gaan ze dat bewijzen, of hoe denk je het tegenbewijs te kunnen leveren? :confused:

Als de garagist alleen de riem vervangen heeft en de spanrollen niet    kun je donder op zeggen dat het een keer gebeurd, dat is de grootste fout die de meeste maken een riem kost een paar tientjes en een complete kit paar honderd.    Wat ik ook niet snap hier in België dat ze zo tekeer gaan met die dieselmotoren je bent echt niet de enige waar ze de motor naar de knoppen helpen ken ook mensen waar het bij is gebeurd krijgen helemaal niks vergoed gewoon pech zeggen ze dan. Er lopen een paar schapen daar in Hechtel Eksel    autokeuring die deden een roet test bij de auto van mijn vader toen vroeg ik wat ze aan het doen waren ja de roet uitstoot meten, ja bij een benzine zij ik die gast het is toch een Mercedes dan heb ik ook zo mijn ? tekens. Net als lichten afstellen staat te laag of te hoog afgekeurd rij je gewoon een blok om sluit weer achteraan en goedgekeurd rara hoe kan dat. Ik weet niet of de alfa een ketting of riem heeft ik ben niet bekent met het merk kan ook nog dat hij het er verkeerd    er op gelegd heeft als je hem net gekocht hebt is hij verplicht 24 maanden garantie te geven lijk mij.

Nou, dat was weer een zinvolle bijdrage...
Waar zouden die 'domme Belgen'-moppen toch vandaan komen?

Rop0032 Ja het zou zo een mop kunnen zijn helaas echt gebeurd diep triest

Ik heb het meer over jouw bijdrage. Raakt in mijn ogen kant noch wel, en kennelijk heb je niet de moeite genomen om het topic door te lezen. Er wordt bijvoorbeeld meerdere keren gesproken over een riem, dus daar hoef je geen Alfa-kenner voor te zijn. Ook je laatste opmerking over die garantie. "Hij is verplicht...lijkt mij". Nee, daar kan TS wat mee!

"Ja op het AW-forum zei iemand dat u verplicht bent 24 maanden garantie te geven, dus ik heb garantie."

gt68 zei:
Als de garagist alleen de riem vervangen heeft en de spanrollen niet    kun je donder op zeggen dat het een keer gebeurd, dat is de grootste fout die de meeste maken een riem kost een paar tientjes en een complete kit paar honderd.    Wat ik ook niet snap hier in België dat ze zo tekeer gaan met die dieselmotoren je bent echt niet de enige waar ze de motor naar de knoppen helpen ken ook mensen waar het bij is gebeurd krijgen helemaal niks vergoed gewoon pech zeggen ze dan. Er lopen een paar schapen daar in Hechtel Eksel    autokeuring die deden een roet test bij de auto van mijn vader toen vroeg ik wat ze aan het doen waren ja de roet uitstoot meten, ja bij een benzine zij ik die gast het is toch een Mercedes dan heb ik ook zo mijn ? tekens. Net als lichten afstellen staat te laag of te hoog afgekeurd rij je gewoon een blok om sluit weer achteraan en goedgekeurd rara hoe kan dat. Ik weet niet of de alfa een ketting of riem heeft ik ben niet bekent met het merk kan ook nog dat hij het er verkeerd    er op gelegd heeft als je hem net gekocht hebt is hij verplicht 24 maanden garantie te geven lijk mij.

Als mijn tante ballen had, was ze mijn oom geweest.

Dat staat er ook in ze zullen alleen de riem vervangen en de spanrollen niet dat zal de oorzaak wel zijn zullen ze bij de alfa dealer ook wel zeggen waar hij naar toe gaat.

V-riem waterpomp distributie riem hele tierlantijn is vervangen.
rekening 700euro

@rob0032 je moet opletten met wat je zegt

ben niet eens een belg

Gaat lekker in dit topic, lijkt wel of er een paar in het verkeerde topic aan het posten zijn en dan ook nog zo heerlijk leesbaar...

@TS: al gevraagd (10.31u), waarom heb jij geen garantie? En als jij geen Belg bent waarom dan
voor de keuring in belgie is het niet moeilijk(oude sierdeksel er op. motor code iets aanpassen, en klaarsmiling smiley )

snelle willy zei:
hallo autoweek forul.

ik heb vorige week een alfa romeo 159 sportwagon 1.9JTDm 16V met 150pk gekocht.
heb bij aankoop de distributie riem laten vervangen door een nieuwe.

volgens de garagist mocht ik los gaan omdat er een nieuwe op zit maar heb me wel ingehouden.

rij ik gisteren richting houthalen en toen hield de motor wat in en 200meter verder gas ik wat gas en toen hoorde ik:
rakakatakatakaktaka en heb ik geen gas gegeven en de motor gelijk uit gezet.µ

nu wil ik weten of de motor een    non-interference motor is(ben zelf bang van niet)

de garagist was gisteren niet op zijn plaats(regie cars maastricht) maar ik heb 200km gereden (+roet test voor de keuring voor belgie) en nu heb ik wel recht op garantie maar ben bang dat ik een neen krijg van de garagist.

maar is de motor een non-interferance motor of niet.

bedankt voor het lezen.

fouten zijn voorbehouden aan slecht nederlands.

Willy, het enige wat jouw garage nu doet is een zondebok zoeken, want ja betalen daar hebben ze hekel aan,    wat ze dus nu gaan doen,    is kijken of door een fabricatie fout van de onderdelen die zijn gemonteerd, de riem uiteindelijk is gebroken, want dan hebben ze een punt, en moet dus de leverancier van de onderdelen, de schade betalen, die is ontstaan aan jouw auto, het geld gaat natuurlijk naar de garage en niet naar jou, maar blijkt het een fout van hun te zijn, dan proberen ze het op alle mogelijke manieren op jouw af te schuiven, je hebt dan een rechtsbijstand nodig om dit te kunnen winnen,    heb je deze gelijk met je wa-verzekering afgesloten ??? Dan kan je hun laten bemiddelen met de garage, heb je hem niet, vraag dan aan je tussenpersoon, of je hem als nog kan afsluiten, en gebruiken. Alleen doe je juriedies, helemaal niks,

ik heb een paar vrienden in de garage wereld. als regie auto's het op mij gaat schuiven ga ik met me vrienden van de garage wereld er heen.

en pak gelijk me advocaat mee om te laten zien dat ik het natuurlijk meen.

ik had zelfs op advies van de garage de distributie vervangen.

toen ik hem ophaalde had ik bij 1,500toeren soms een hik. dat heb ik al gemeld bij ze maar voor het bedrag dat ik betaalt heb moet het zeker een goede auto zijn.

+ regie auto's is aan gesloten aan bovag. die wil ik zelfs er bij betrekken als ze de schuld aan mij geven.

Vrienden uit de garage wereld:
DSC_0339-400x250.jpg

99d541efffd43c9fe09733c2a4002eb185f46443.jpg
S-a5-104-Sambalworst.jpg

Rob0032 zei:
Hoeft ook niet, Boppie. Gewoon achterover leunen en genieten. :D

Ik heb het nog een keer of vijf nagelopen en kom tot de volgende conclusie.

De riem is bij aflevering vervangen, dit heeft €700,- gekost. 200 km later is de riem vermoedelijk kapot gelopen.

Vervolgens maakt Willy zich in het voren druk over de reactie van Regie Auto. Die reactie blijkt alleszins mee te vallen, voor zover ik lees doet hij wat hij moet doen.

En nu is er een hoog "als" gehalte.

Als Regie het toch af gaat schuiven, dan gaat Willy met zijn kameraden uit de autowereld gewapend met een advocaat even langs om verhaal te halen.

Ondertussen komt er iemand met "als hij alleen de riem heeft vervangen" en iemand die op afstand vertelt dat Regie een zondebok gaat zoeken en alles zal doen om er onderuit te komen.

Terwijl Regie Auto aan Willy heeft toegezegd alles op te lossen mits het ook aan de riem ligt.

Goede Tijden is voor mietjes. Dit is het echte werk.

Ik heb op voorhand ook nog maar wat vrienden uit de garagewereld opgetrommeld die Willy, indien nodig, bij kunnen staan.

303825-houthifightersreuters1.jpg

_54963551_012735059-1.jpg

Goede raad voor Regie:
article7350147.jpg

Terug
Bovenaan