Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Jôh, zou je niet verwachten hè :T.

Je moest eens weten wat voor verschil het maakt of je in een Panda of een zwarte Mercedes rijdt...

Terwijl ik de gril bestelde zag ik deze. Vind het niet slecht staan, zal ik dit kopen nu ik de gril toch vervang?

Gaas

Mesh-Parts-Front-Grille-Alfa-Romeo-159-Tuning-_57.jpg

Reed en parkeerde net achter een bijna identieke Alfa Rome 159. Zelfde kleur, moter, uitvoering is alleen een jaartje jonger.

Kunt het verschil in velgen goed zien. Vind die van mij mooier maar als de mijne er origineel zo uit hadden gezien had ik ze zo gelaten.
33542364104_3c796e634b_c.jpg

Oude gril is er uit, gelijk wat steenslag rond de gril aan het wegwerken. Vandaag was een vrije dag maar een hopelijk toekomstige nieuwe klant dacht daar anders over dus de familie en auto's moeten even wachten. Frustrerend want er zijn zat dingen nog te doen.

Lijstje voor de Alfa
Nieuwe Grill
Bumper bijwerken
Gaas bumper goed zetten (zit er nu een beetje uit, kan er pas bij met bumper af)

Schade linker voordeur repareren.
laatste wiel opknappen en spuiten.
Lak poetsen en swirls en kleine krasjes weg krijgen.

Distributieriem vervangen
Versnellingsbak olie vervangen.

Joël D. zei:
Toch de originele grille besteld hoop ik? ;)

Jazeker, maar dit gaas gaat er achter. Maar ik laat het voor wat het is denk ik. Vind het wel aardig staan maar is meer iets voor sportieve versies, mijn lusso is eerder chique.

Ik dacht voor ik de bumper er af haal en de nieuwe gril monteer zal ik eens wat van de schades repareren rond de gril. De vorige eigenaar(en) hebben duidelijk soms een stoeprandje of iets anders geraakt. Hier en daar zitten scheurtjes en zijn er stukjes verf af. Het zwart is zeer vergevingsgezind dus gelukkig zie je het niet goed. Maar ja ik weet het dus erger me er aan. Niet dat de Alfa nou perfect moet zijn maar toch. Dus plamuren, schuren, plamuren, schuren etc.

34486035556_767c0bb6b3_c.jpg

33684472224_2e89999e98_c.jpg

Daarna nog eerste lagen grond verf en kleur maar het was te donker voor goede foto's

Volgen stap weer schuren, paar kleine imperfecties wegwerken en weer kleur + lak. Dan wetsanden zodat alles blend met de lak er naast en dan poetsen.

Poeh dat ziet er idd nog best wel beschadigd uit! Ben heel benieuwd hoe de "na" foto's zullen worden :)

Ja met filler ziet het er altijd wat dramatischer uit, maar onder de gril zat best wat schade. Naast de gril moest op de foto gewoon nog wat weggescheurd worden.

Zal zeker een goede na foto's plaatsen, met nieuwe gril natuurlijk.

Blijft een mooi ontwerp zo'n 159. Lijkt me echt heel handig als je zo handig bent, zou ik ook graag willen maar dat leer je niet zomaar even 1 2 3 :T

Damianw26 zei:
Blijft een mooi ontwerp zo'n 159. Lijkt me echt heel handig als je zo handig bent, zou ik ook graag willen maar dat leer je niet zomaar even 1 2 3 :T

Dat weet ik niet, volgens mij is veel gewoon een kwestie van doen. Jaren geleden durfde ik mijn remmen niet zelf te doen, nu zoek ik de instructies niet eens op omdat ik dat ook wel zonder kan (of dat slim is is een 2de :) ) Ook had ik me toen nooit durven wagen aan een project als de 159 of de koppakking van mijn Land Rover.

Ik zou gewoon kleine dingetjes gaan doen, via forums, YouTube etc. is er zoveel informatie te vinden. Dan groei je je er wel in. Zo super handig ben ik nou ook niet altijd en maak ook gewoon foutjes.

159 blijft me ook bekoren, mede daarom is hij er ook nog gewoon.

P.S. dit kwam net binnen om bij de nieuwe grill te gaan. Alle andere logo's op die op het stuur na heb ik al vervangen (hou niet zo van het goud in het oude logo)

34535456415_9e96338983_c.jpg

Mooi dat je het zo hebt aanpakt, bedankt voor de tips, eens bedenken wat ik dan aan zou kunnen pakken als het nodig is.

Grill nog altijd niet vervangen, Had een poging gedaan om de bumper er af te halen maar kwam wat tussen. Wel logo al vervangen. Persoonlijk vind ik het nieuwe logo veel mooier, ben niet zo van het goud.
34022103904_6e372a0916_c.jpg

PS wie zegt dat de Alfa niet praktisch is.....
34733774741_04b3e874ab_c.jpg

Er passen 3 velgen en 3 hele grote terrein banen in :) Helaas net geen set.

APK vandaag.

Ik moet zeggen dat ik wel het een en ander verwacht. Voor het eerst in mijn leven heb breng ik straks een auto naar de APK die ik niet eerst zelf volledig heb gecontroleerd. (als was het met de Discovery 2 weken terug ook een snelle inspectie)

Wel nog even een flink eind gereden, familie er in gepropt (nou ja vergeleken met de Discovery) en uit gewoonte naast een mooie Land Rover geparkeerd.
35587356860_77430d68ec_c.jpg

Ik weet dat een remlicht het soms niet doet. Lamp bekeken die is prima, bedrading lijkt ook goed. Contact punten schoongemaakt maar toch doet hij het soms een keer niet en dan weer een hele tijd wel.

Voorbanden zijn tegen het minimum aan, die zal ik dus vervangen.

Draag armen zijn altijd gevoelig dus wie weet. Oh ja en ben vergeten de handrem iets strakker af te stellen.

Maar ik ben een paar weken voor het verstrijken van de APK dus tijd zat om dingen te repareren en te herkeuren mocht dat nodig zijn, zou hem zelfs nog later kunnen laten keuren. Heb hem toch niet nodig.

Zo terug en een FAIL.

Maar niet getreurd, op de banden dus geen verassing en op de uitlaat pijp die kennelijk bij de DPF los aan het raken is en gas doorlaat (wel verassing, niks van gemerkt en zoals ik al schreef had ik hem ook niet nagekeken dus ook niet gezien). Nieuwe bouten en moeren en zou weer goed moeten zijn. Gaan we dus maar even doen.

Verder wat advies punten:
Andere banden ook aan minimum, wielkuip beschadigd (zat los bij aankoop, zit nu vast dus geen afkeur). Misschien voor het nette eens een nieuwe scoren en hitteschild boven middendemper zit (weer) los.

Al met al valt het dus goed mee, geen draagarmen, doorgerotte schubframes etc. Ik zeg win! Als ik het binnen 10 werkdagen doe is de her-test gratis, even kijken of ik daar tijd voor heb.

Moet te doen zijn ware het niet dat komend weekend al volgeplanned is met een Land Rover show en ik net aan een nieuw project op werk begonnen ben die snel af moet. Denk aan een aantal 3am nachten op een rij, ja het leven van een ontwerper gaat over rozen. ;)

Maar kwa hoeveel werk valt het mee, ga het in elk geval proberen.

Maandag herkeuring dus handen uit de mouwen, van de week 2 nieuwe achterbanden gemonteerd, voorbanden komen binnenkort.

Voor het mogen verkrijgen van de de apk voor weer een jaar moest ook de uitlaat repareren.

Alfa dus omhoog (lijkt wel een 4x4 zo :) )
35956406121_c0f4e240a5_c.jpg

Dit was het probleem. De klem op de uitlaat na de DPF was door roest los gaan zitten en daar kwam dus uitlaat gassen door heen, duidelijk te zien op de foto. Bout uiteraard verroest en brak af bij een poging om hem er af te draaien. Slijptol weer tevoorschijn gehaald en klem voorzien van nieuwe bout. Finito is Mario!

35699401830_e80431e865_c.jpg

Ook de nieuwe gril er nog even gemonteerd. Heel verhaal maar het is me uiteindelijk gelukt dat te doen zonder de hele bumper te moeten demonteren. 3 boutjes nog even terug zetten zodat de bumper weer mooi uitlijnt maar nu al weer een hele verbetering.
35956387201_c640ece22b_c.jpg

Maandag mag hij voor de herkeuring, zou nu goed meten zijn.

Morgen Land rover show, ik heb er in!

Uiteraard door de herkeuring gevlogen en dus weer goed gekeurd. Dat kwam goed uit want terwijl ik Zaterdag lekker aan het off-roaden was gebeurde er van alles in NL waardoor ik snel een ticket voor de Eutochannel trein geboekt heb en de Alfa de sporen gegeven heb.

3am Zondag vertrokken, naar NL, Maandag avond weer terug, ruim 1600km. Ook de Alfa is een heerlijke reis auto en met een gemiddeld verbruik van 52mpg (ongeveer 1 op 19 uit mijn hoofd) ook net wat zuiniger als ik het met mijn Land Rover gedaan zou hebben :D

Verder weinig nieuws, mensen gezien die ik nog wilde zien voordat... en andere verrast en zo beterschap gewenst. Had ik met alleen de Discovery toch niet zo snel gedaan denk ik.

Route, met tussenstop in het midden van NL.
36164028742_048cb8e797_c.jpg

Alfa op de terugweg in de door mijn bedrijf ontworpen eurotunnel trein.
35497035684_56be513476_c.jpg

Komend weekend eens aan de gang met de swirls want de are Alfa verdiend echt beter. Ik heb een Chemical Guys 5.5" Hex-Logic Quantum Orange Medium Cutting Pad voor het grove werk maar moet de compound nog bestellen.

Micha D. zei:
Mooie rit en mooi verbruik. Let op met Alfa lakken, ze kúnnen erg zacht zijn.

Dank, dat is goede informatie en waarschijnlijk ook waarom er zoveel swirls in zitten. Ik ga het rustig aan doen.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Sterkte! En je was heel dichtbij zeg! Helaas geen 159 met Engelse platen gespot.

Ik heb mijn ogen ook open gehouden voor auto's die ik ken van het forum maar helaas niemand van jullie gespot. Wel nog een Z4 met andere kleur voor bumper dus ik dacht die kan nooit van Bofkont zijn. :T :p

Dit weekend van plan de Alfa eens goed te verzorgen, en lak te poetsen. Nog een paar maandjes genieten en dan....

36669645894_855010c421_c.jpg

Ga dat lekkere kontje toch wel missen denk ik.

Ook met de Alfa met de lak bezig geweest. Ondanks dat ik hier niet zo vaak off road ga met de Alfa :p zitten hier ook een hoop kleine krasjes en door de zachte lak ook een hoop swirls in.

Hier en daar heel voorzichtig ook ge-wetsand maar omdat hij toch binnenkort weggaat hou ik het simpel. Resultaat is ondanks dat enorm opgekapt.
37195000230_802574a84f_c.jpg

Duidelijk maar een kant gedaan. Ik werk op mijn gemak stukje bij beetje rond de auto heen. Hier en daar overigens wel bewijs van slechte reparaties waar de lak vreemde dingen doet, zoals een plek net boven de koplampen waar het plots wat doffer is. Lijkt onder de blanke lak te zitten.
36743302514_45c21eb3e9_c.jpg

Kleine genoot ook nog even van de Alfa, zo vader zo zoon. Alfa overigens gekocht toen hij maar uit 2 celletjes bestond :p, nu een weer een jaar oud, pff tijd vliegt
37405073886_7f223a1e4b_c.jpg

Sketcher zei:
Kleine genoot ook nog even van de Alfa, zo vader zo zoon. Alfa overigens gekocht toen hij maar uit 2 celletjes bestond, nu een weer een jaar oud, pff tijd vliegt

Hij lijkt ook flink op je. Heeft dezelfde haarstijl.

cirKel zei:
Sketcher zei:
Kleine genoot ook nog even van de Alfa, zo vader zo zoon. Alfa overigens gekocht toen hij maar uit 2 celletjes bestond, nu een weer een jaar oud, pff tijd vliegt

Hij lijkt ook flink op je. Heeft dezelfde haarstijl.

Volgens mij heeft hij al meer haar, maar ja dat ik ook nauwelijks een prestatie. :)

Wilde deze ook nog even delen. Vorige week naar de Ferarri raceday gegaan op Silverstone. Erg tof en helemaal niet duur. Helaas mijn Enzo FXX thuis gelaten :p maar andere dus niet. Daarnaas ook een F1 ferrari demonstratie en 2x Ferrari cup races.

37062606730_c5d18f8ef5_c.jpg

Voor de kenners, welk jaar F1 Ferrari is dit?
36609253834_b93e51ba93_c.jpg

Dat geluid, door de botten ging het, beter zelfs dan de F1.
37062613410_349ee2c71d_c.jpg

Veel mooie auto's op de parkeer plaats ook, deze was mijn persoonlijke hoogtepunt. Ook een raceauto op zijn eigen manier, afhankelijk van de route ook aanmerkelijk sneller dan een Enzo :)
37062613130_4165201a52_c.jpg

Zo, dat was een stevige rit zeg, 'even' naar oost-Nederland. Sterkte iig met de situatie waarvoor je 'even' naar Nederland moest.

Die Alfa heb je weer goed laten glimmen zeg, wauw!

Heeft dat paneel rechtsvoor nou zoveel orange peel of is het water :D?

Mooi resultaat met het polijsten!

Barri zei:
Zo, dat was een stevige rit zeg, 'even' naar oost-Nederland. Sterkte iig met de situatie waarvoor je 'even' naar Nederland moest.

Die Alfa heb je weer goed laten glimmen zeg, wauw!

Ja zeker niet weinig maar ging nog wel. Misschien wel omdat ik Amerikaanse en nu Engelse afstanden gewend ben waar je al snel veel langer in de auto zit dan in NL. Ben ik elk geval blij dat ik gegaan ben. Eind volgende week overigens weer naar België (Kortrijk, BusWorld) en NL (familie, vrienden en DutchDesignWeek) Nog niet besloten welke auto de gelukkige wordt.

Micha D. zei:
Heeft dat paneel rechtsvoor nou zoveel orange peel of is het water :D?

Mooi resultaat met het polijsten!

Dat is gewoon de lak idd. Flinke orangepeel. Het glimt wel mooi maar duidelijk in de fabriek door een werkloze pizzabakker gespoten. In het echt valt het overigens wel mee, maar netjes is anders.

Haha, een werkeloze pizzabakker :T. Je ziet het overigens steeds vaker bij moderne auto's, komt voornamelijk omdat de milieu-eisen strenger zijn geworden en de samenstelling van de lak daardoor is veranderd met orangepeel tot gevolg. Merkte het bij de auto van m'n vader ook, zwarte lak laat dat erg goed zien helaas.

Veel plezier overigens op de DDW, zit zelf nog te twijfelen om te gaan, altijd wel leuk namelijk.

Vandaag eerste XC90 gaan bekijken. Het model dat de Alfa mag gaan opvolgen.

Een donker grijze XC90 T6. Benzine, 2 turbo's en 270pk. Dat wilde best vooruit.
Auto heeft wel aandacht nodig. Blauwe rook bij stationair en in het begin. Volgens de dealer van de verkoper de turbo seals. Dat kan kloppen maar is zelf te doen mits de schoepen en rest van de turbo okay zijn (niet gekeken)
Ook flinke olie lekkage en helemaal super zag het er onder de olie dop niet uit. Interieur en buitenkant hebben ook tlc nodig.

De T6 is een heerlijke 6 in lijn die als redelijk goed bekend staat. De automaat echter komt van GM en dat is geen gelukkig huwelijk. Gaan erg, erg vaak kapot dus daar moeten we rekening mee houden. Olie in automaat zag er dan wel weer prima uit en rook niet verbrand.
Redelijk wat negatieve puntjes dus maar de prijs was er naar en km stand rond de 100k (miles) dus prima. Heb bieding gedaan en we gaan het zien.

Deze gezien te hebben gaat de voorkeur nu wel uit naar een zwart interieur. Deze heeft een erg licht interieur wat wel ruimtelijk is maar dat is uiteraard wel erg besmettelijk, deze was dan ook ronduit vies.. Carrosserie kleur was donker grijs, dat was zeker wel mooi. Zilver staat net wat frisser dus heeft de voorkeur. We blijven nog even zoeken.

Ik ben heel benieuwd, ben zelf groot fan van deze XC90, hoewel ik er nog nooit zelf mee gereden heb. Leuke herinneringen aan een zilvergrijze met zwart lederen interieur en aan een zwarte met zwart lederen interieur.

Vandaag eindelijk helemaal van de Chinese banden af. Op de vooras zater er nog 2 maar aangezien ik weer naar Nederland kom, met de familie dit keer, wilde ik er nu echt vanaf. Achter had ik ze al vervangen voor de MOT/APK.

Nu nette Pirelli's er onder. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat hoewel ze iets stiller zijn ik het verschil nog niet gevoeld heb, maar het is in elk geval een fijner idee dan rollen op Freeway's of hoe die Chinese meuk ook heette.

Ook met de Alfa weinig nieuws te melden.

Olie wissel gedaan van de handbak, maakt helaas nog steeds (te)veel geluid. Soms wordt het opgelost door iets meer olie in de bak te doen dan af-fabriek (had ik al gedaan) en nu dus andere betere olie geprobeerd. Helaas. Zal tzt toch eens de bak open moeten maken en eens kijken. Zal wel een lager zijn op de 3-4 as. Bij deze bak gaat vaak de 5-6 lager kapot maar hier dus niet. Andere optie is gewoon door te rijden en kijken tot het goed gaat dan een andere bak er onder t e knallen. Werk verder prima, meeste zullen het niet eens merken.

Als ik op de motor afremt dan zingt de bak ook een beetje. Mijn 1 jarige kopieert het geluidje inmiddels, lag helemaal dubbel! :D

Zoektocht naar een opvolger stond op een laag pitje. Zeker ook omdat eentje opknappen beter in de lente gaat. Dus blijf (tenzij ik een buitenkansje tegenkom) nog even doorsturen in de Alfa. Die gaat me vast belonen door heel betrouwbaar te zijn. *afkloppen*

Achja, scheelt sowieso al een hoop dat je zelf handig bent en dus al bepaalde kleine reparaties etc zelf kan doen :)

En Alfa’s hebben een mind of their own. Dus gewoon af en toe lieve woordjes tegen ‘m fluisteren... dan komt alles goed :T

Ook hier veel woei, bij ons gister nacht. Helaas waaide iets van mijn dak af op de Alfa die daar normaal nooit staat. Resultaat een putje net boven de koplamp. Zonde. Hopelijk kan de 'dent doctor' hier makkelijk bij en is het weer netjes te maken.

38876316925_c3dfd33a16_c.jpg

A3-White zei:
Zou je het niet zelf proberen te fixen?

Ik kan een hoop maar uitdeuken zonder spuiten...?
Ik vrees dat ik het dan alleen erger maak. Zo duur is dat ook niet en dan kan ik er gelijk nog wat plekjes aan laten pakken.

Liep toevallig tegen Ti mat chrome spiegelkappen op (Dahm you eBay feed, you got me again! :p), twijfelde even of dat zou staan maar toch maar kopen en eens proberen. Moet zeggen dat het heel goed kan. Staat goed bij de handgrepen, knipperlichten en de zwarte lak.

26210988418_8690064a3c_c.jpg

26241066998_fb30d14795_c.jpg

Als de auto weer gewassen is, (verdorie net gedaan maar ze strooien hier met zout alsof het niets is) maak ik nog even een goede foto.

Grrrrr.

Druk op werk, vrouw ziek dus s'avonds even naar huis om eten te koken en kids naar bed te doen dan nog even boodschappen doen en vervolgens nog even terug naar kantoor.......EN DAN kgggggg

18 jaar zonder schades op de weg (tel het verzuipen en krassen van de Discovery bij het offroaden even niet mee) en dan schraap ik de Alfa tegen een muurtje bij een krappe doorgang. Balen! Denk dat 90% er wel af gaat maar er zal ongetwijfeld wat te zien zijn.

25417955587_e8cc248c1b.jpg

Godver das jammer! Maar jij kunt dat wel weer netjes krijgen natuurlijk (y)
Spiegelkappen en grille/bumper ook weer netjes trouwens. Heb het een beetje gemist maar heb jij een TI bumper?

Zadelsnuiver zei:
Godver das jammer! Maar jij kunt dat wel weer netjes krijgen natuurlijk (y)
Spiegelkappen en grille/bumper ook weer netjes trouwens. Heb het een beetje gemist maar heb jij een TI bumper?

Idd jammer, vanmorgen even gekeken. het is vrij zacht kalk, het meeste gaat eraf, op een paar kleine krasjes na. Maken we wel weer netjes, mag op het lijstje To Do.

Bij mijn weten bestaat er geen ti bumper, die is hetzelfde als de andere versies. De ti heeft alleen 18 (EDIT 19) inch wielen (ipv 17), ligt een paar mm lager en heeft speciale side skirts en die chrome spiegel natuurlijk. Ik heb een lusso, een professional in NL geloof ik.

Ik heb alleen een rubber lip onder de bumper die dient vooral als bescherming tegen lage stoeprandjes (ben ik niet gewend met de Discovery :D)

Ah Ok, ik vond de bumper wat sportiever dan standaard zeg maar, vandaar dat ik dacht misschien TI. Maar dat rubberen lipje staat wel erg gaaf én ook nog functioneel dus (y)

Veel succes met het schadeherstel!

Soms valt het mee soms valt het tegen....

Nu valt het gelukkig mee. De deuk in mijn ego is groter.

Na tussen de bedrijven door de boel met korrel2000 ge-wetsand te hebben...Hier halverwegen
40382688641_7a79feb5e1_c.jpg

..bleven er alleen wat zeer minuscule krasjes over die eigenlijk op meer dan 50 cm niet waarneembaar zijn. Na het poetsen zag het er zo uit.
40425777341_b3a220a1be_c.jpg

Binnenkort de rest even poetsen en deze velg moet nog gespoten worden en dan kunnen er weer tegenaan.

Terug
Bovenaan