Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

Om nog even olie op het vuur te gooien :p :

En verder:

Ik gruwel van Agila's en dergelijke maar deze kan ik erg waarderen.:D

Voor het eerst (een Wagon buiten beschouwing gelaten) dat ik er één op de foto zet, of het terecht is... geen idee.

Alweer 25 jaar oud en op het oog nog netjes.

Nog zo'n geval. Zeldzaam of niet?

Staat al zeker een jaar (niet continu) bij mij in de straat maar nu kon ik er eindelijk eens een foto van maken. Helaas is het schuifdak verroest dus ik vrees toch export binnen afzienbare tijd.

Pjötr zei:
...

Maar over sommige auto's word gezegd "wow überzeldzaam" en "ze verdwijnen snel", maar dan denk ik nou nou, ik bedoel een W123 is nog niet echt een snel verdwijnende auto te noemen. Op flickr zag ik laatst iemand die bij een Yaris(..........) zei "ze verdwijnen snel", en dan loop ik een rondje en kom ik er 10(!!) in een uur tegen, dan gaat dat niet helemaal op. Ik krijg het idee, maar dat is mijn gevoel, dat er soms "maar" wordt gezegd, "ze verdwijnen snel" om een spot aantrekkelijk te maken.
Maar dat is toch helemaal niet nodig, als iemand een Yaris, W123, Kalina of wat dan ook boeiend vind om vast te leggen, OF omdat hij(zij) dat een mooie auto vind, dan is het toch prima?

Zeker. Maar als je iets als dit doet voor je lol en we er even vanuit gaan dat iedereen dat hier doet, maak je je daar toch niet druk over? Ik zie bij vrijwel iedereen hier wel eens spots waarvan ik denk 'nou, da's toch niet zo bijzonder?', maar dan haal ik mijn schouders op en scroll verder tot ik iets bijzonders tegenkom.
Misschien is er wel een deeltje van het land waar geen Toyota-dealer zit en waar weinig Yarissen rijden. Als je niet vaak uit je eigen kringetje komt, kan het dan inderdaad lijken of de Yaris zeldzaam wordt. Ik ben zelf vrij kritisch wat mijn spots betreft, ik laat veel gaan wat ik bij anderen wel zie langskomen maar wat ik zelf nog niet echt bijzonder vind. Dat is overigens niet gebaseerd op absolute aantallen, maar op perceptie. Ik stond laatst te twijfelen bij de eerste generatie Clio 16V, heb 'm uiteindelijk wel op de foto gezet omdat ik ze niet veel meer zie. Zijn ze zeldzaam? Geen idee...

@929V6,
Die Corolla is echt heel erg tof!
En aangezien je erom vraagt: ik weet niet of zo'n Lantra zeldzaam is qua cijfers, maar ik zie ze wel steeds minder (logisch ook). Vooral vroege exemplaren zoals deze. Toch leg ik ze niet vast, omdat ik ze simpelweg niet interessant vind. Dat komt pas als ze allemaal weg zijn. ;)

Ik denk ook niet dat ik die Lantra's vanaf nu allemaal ga fotograferen, maar eens moet de eerste keer zijn dacht ik. Misschien als ik nog eens een erg strak exemplaar tegenkom, dan heb ik er in elk geval een goede foto van.

Datzelfde heb ik met de Fiat Punto Cabrio. Drie van de vier exemplaren in mijn omgeving zijn de laatste maanden naar de sloop verdwenen, misschien dan toch maar eens die ene overblijvende op de foto zetten? Zo bijzonder vind ik 'm aan de andere kant ook niet, maar het lijkt er wel op dat het een verdwijnend model is, want ook op de weg zie ik ze nooit meer.

Het lastige is dat je er bij veel auto's pas achterkomt dat ze 'zeldzaam' zijn op het moment dat ze (bijna) allemaal weg zijn. Voor mijn gevoel zijn bijvoorbeeld Sierra's en BX'en de laatste jaren zeer uitgedund, terwijl toen ik begon met spotten ik nog behoorlijk selectief was met die auto's. Het gebeurt soms heel plots.
Ik heb al eens bedacht om een topic te openen over auto's die gaan verdwijnen of aan het verdwijnen zijn, zoals bijvoorbeeld de jaren 90 middenklassers als ZX'en en grotere auto's als de Omega. Is er nooit van gekomen, maar wellicht dat deze discussie hiertoe leidt.

Ik blijf er sowieso bij dat men gewoon moet vastleggen wat hij/zij bijzonder acht. Iedereen heeft daarin een eigen perspectief natuurlijk en het zorgt, buiten soms wat frustratie mijner zijde, voor een gevarieerd topic. Alleen Eendjes en 500's is natuurlijk ook maar saai. ;)

Janus Diedericus (koning van de kartbaan) zei:
Vooruit, nog een paar spotjes van mijn kant. Ik ben vanmorgen immers niet voor niets op pad geweest, ditmaal onder andere naar Oud Gastel.

Redelijk onverprutste Subarus Impreza leg ik meestal ook vast.

Leuk om weer eens een foto van mijn oude Impreza tegen te komen heb er toch 2 jaar veel plezier mee gehad.

Rob0032 zei:
Het lastige is dat je er bij veel auto's pas achterkomt dat ze 'zeldzaam' zijn op het moment dat ze (bijna) allemaal weg zijn. Voor mijn gevoel zijn bijvoorbeeld Sierra's en BX'en de laatste jaren zeer uitgedund, terwijl toen ik begon met spotten ik nog behoorlijk selectief was met die auto's. Het gebeurt soms heel plots.
Ik heb al eens bedacht om een topic te openen over auto's die gaan verdwijnen of aan het verdwijnen zijn, zoals bijvoorbeeld de jaren 90 middenklassers als ZX'en en grotere auto's als de Omega. Is er nooit van gekomen, maar wellicht dat deze discussie hiertoe leidt.

Ik blijf er sowieso bij dat men gewoon moet vastleggen wat hij/zij bijzonder acht. Iedereen heeft daarin een eigen perspectief natuurlijk en het zorgt, buiten soms wat frustratie mijner zijde, voor een gevarieerd topic. Alleen Eendjes en 500's is natuurlijk ook maar saai. ;)

''Zeldzaam geworden'' is natuurlijk ook maar relatief. Vergeleken met zo'n twee jaar geleden rijden er veel minder oude Mercedessen rond (W123, W124, W201), maar ze behoren (en ja, dat is puur mijn interpretatie) nog steeds tot de meest voorkomende typen young/oldtimers op onze wegen. Vastleggen of niet? Tot dusverre neig ik tot ''ja, mits het betreffende exemplaar op een of andere manier iets bijzonders heeft" (kleur, uitvoering, staat)...

Het aanmaken van een "wat is er aan het verdwijnen''-topic is wel een leuk idee, trouwens(y)

Vandaag gezien:

BMW 3.0 cs van 1973:

kteqdsdnedq.jpg

MG ZT van 2006:

1xshtgiqsjj.jpg

Mazda xedos 9 van 2000:

naymbjoqt8l.jpg

Peugeot 309 van 1992:

bmx6kyxtc5u.jpg

Toyota Previa van 1994:

oedplgtof6k.jpg

Ik kijk hier al een tijdje mee en heb vandaag besloten ook een bijdrage te leveren. Dus zie hier:

Polo's van dit model zie ik in ieder geval niet dagelijks en ik vond hem erg mooi. Hij heeft ONK en is nu nog maar bij de tweede eigenaar.
PH-41-GX by V60T3, on Flickr

Deze Citroën CX Pallas stond twee auto's verderop, deze is bij zijn derde eigenaar en heeft ook een ONK.
GF-89-JZ by V60T3, on Flickr

D. Elzinga zei:
Het aanmaken van een "wat is er aan het verdwijnen''-topic is wel een leuk idee, trouwens(y)

Als ik me als meelezer ook even hierover mag uiten: als we uit dit topic alle verdwijnende auto's uit de jaren '80 en '90 alleen al weghouden vallen er, zeker in de winter, een hele hoop spots weg. Het kan opzich best, maar dan heb je twee kleinere topics in plaats van een grote.

Maar het is niet bedoeld om de foto's van elkaar te scheiden. Het is bedoeld om ruimte te bieden om te informeren naar mogelijk uitstervende auto's. Ik heb bijvoorbeeld een zwak voor Omega's A en ik zie ze bijna nooit. Misschien dat iemand er dagelijks veertien ziet. In zo'n topic zou je zoiets kunnen bespreken. Maar ook als je niet zeker weet of een auto wel of niet bijzonder/zeldzaam is, dan kan dat daar besproken worden.

En als blijkt dat er inderdaad niet veel meer van zijn, zullen er meer mensen op gaan letten en zien we wellicht meer foto's in dit topic terug.

Die Previa! Zou ik graag nog eens bezitten dat 1e model! wat was die gaaf toen hij net uitkwam zeg.

ik heb slechts eentje gespot, niet superbijzonder, maar lekker kleurtje en een Madison editie.

Yt-45-lx by Quatrelle4ever, on Flickr

Leuk, die Golf! Goede kleur ook!

Veder ook leuke spots van Charger, mooie MG, leuk zo'n 309! En die Previa, super !

Welkom Caspian! Wat een leuke Polo zeg! En ook die CX vind ik mooi! (y)

Zo'n "vraag-topic" zou niet eens zo'n slecht idee zijn, ik heb vaak genoeg ook dingen waarvan ik denk "zou het bijzonder zijn?"
Gelukkig heb ik daar een hulplijn voor, :)

Anyhow, ik zag vandaag dit:

Een heuse Nissan Prairie 2! :eek:

Ahzo, Rob en Klassiekerrijder, dan heb ik heel het idee verkeerd begrepen o_O. Als ik het zo hoor klinkt het zeker niet verkeerd!
PS: wat een leuk Golfje, Quatrelle! In die kleur zie ik ze bijna nooit.

Kwam deze net tegen hier in het VK. (helaas niet mijn foto, telefoon camera kapot) Even met eigenaar gepraat. Schijn dus in de basis deels een Dodge en een Renault te zijn. Permanent 4x4. De gene die ik zag was voor het Engelse leger gebouwd, en had de zelfde configuratie als hier onder. Deur is van een Dodge busje, chassis van Renault.

6020921187_404e2ffcce_z.jpg

Wat een apart ding Sketcher, jammer dat je geen camera bij je had. Als ik er trouwens zo naar kijk, is de deur lang niet het enige wat van een Dodge busje afkomt, volgens mij is al het plaatwerk boven en achter de voorbumper en voor het begin van het doek puur Dodge.

Ik heb nog twee spotjes van gisteren liggen, voordat ik geveld door de griep thuis moest blijven.
Allereerst een Poolse Citroën XM.

En nog een Citroën, een 2CV6 uit 1982 met flinke dakkapel erop.

Geweldige Nissan Prairie (2) Pjötr en dat aanhangsel op die 2CV is ook wel, op z'n zachtst gezegd, bijzonder te noemen.

Vandaag gezien:

Citroen c15 van 1996:

b17tevz3zel.jpg

VW Caravelle van 1990:

fnjvqdxacgm.jpg

Volvo 940 van 1997:

nyrkuqhthly.jpg

Ik heb nog wat spotjes van mijn retourtje Friesland van eergisteren:

Allereerst deze fraaie Mercedes W114 uit 1973. Jammer van de té moderne velgen overigens.

Vervolgens kwam ik in Kuinre een restaurant tegen met op de parkeerplaats een groot deel van het Nederlandse automobiele erfgoed.
Het zijn allemaal Dafjes 33 variomatic.

Uit 1974:

Ook uit 1974:

Uit 1973:

Uit 1970:

Uit 1974:

Uit 1970:

Uit 1972:

Uit 1973:

Uit 1973:

Vervolgens werd ik in Wolvega volledig verrast door deze origineel Nederlandse Ford Taunus uit 1972. Gelukkig stond ik al stil voor een rotonde. Er was verder geen verkeer, dus heb ik even de tijd genomen om door de achterruit deze foto te nemen.

Even verderop in Noordwolde stond deze fraaie Volvo 142, eveneens met een origineel Nederlands kenteken uit 1973.

Ik zie zelf bijna nooit meer ZX'en. Volgens mij zijn ze inmiddels zeldzamer geworden dan BX'en. Dit exemplaar heeft weliswaar BX-velgen, maar zag er verder zeer netjes uit.

Even verderop stond deze nette Volvo 940 uit 1991, met inmiddels 635.000 km op de teller. (y)

Daarna kwam ik nog een ZX tegen. Dit maal een exemplaar met een automatische versnellingsbak. Ik wist wel dat dat ooit geleverd was, maar ik had er nog nooit een in het echt gezien.
De ZX had overigens enkele maanden stilgestaan. Starten wilde ie niet meer. Na het monteren van 4 gare bougies wilde ie wel starten, al kwam daar "een beetje" rook bij vrij. o_O

En als laatste nog een spot van vandaag: een leuke Scania Vabis L7642 uit 1967.

Leuk die legertruck. De hele cabine is van Dodge, je ziet nog de originele koplampuitsparingen waar nu extra grilles zijn geplaatst :)

XBXG zei:
Even verderop in Noordwolde stond deze fraaie Volvo 142, eveneens met een origineel Nederlands kenteken uit 1973.
Vergis ik me nu of is dit een 142 met de achterlichten van een 240? Er lijkt iets niet te kloppen.

Mooie foto's XBXG! (y) Waren die Dafjes daar vanwege een treffen? Of staan ze daar gewoon te staan. Ze zien er allemaal wat vervallen uit namelijk. :rolleyes:

@Phoenixrood74: Vanaf modeljaar 1973 kreeg de 140-serie deze achterlichten.

@Astrawez: Er liep af en toe iemand langs op het parkeerterrein, maar niemand die bij de Dafjes leek te horen. Alle Dafjes hebben overigens een geldige APK.

XBXG zei:
Dank voor de toelichting. Ik had in mijn hoofd dat de 140 altijd de smalle verticale achterlichten had.

Heren, hier op het werk kijk ik uit op de A1. Nu keek ik nét naar buiten toen er iets bijzonders voorbijreed, een oude lichtblauwe/grijze SUV. Ik moest meteen aan de Monteverdi Safari denken, maar dit was een 5-deurs exemplaar met een nét iets strakkere belijning. Ik kan niet op de naam komen en kan dus ook geen plaatje tonen. Wie weet wat ik zag? Het lijkt me wel een soort Italiaanse Range Rover kopie overigens.

Exact, zo eentje was het. Dank, Dennis! (y)
Als ik het goed zag was het een exemplaar op Nederlands kenteken.

Dat kan kloppen, daar staat er minimaal eentje van op Nederland kenteken. Ooit eens gezien met Italia a Zandvoort.

Wellicht de ZD-68-SY??

https://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=70615

Barri zei:
Heren, hier op het werk kijk ik uit op de A1. Nu keek ik nét naar buiten toen er iets bijzonders voorbijreed, een oude lichtblauwe/grijze SUV. Ik moest meteen aan de Monteverdi Safari denken, maar dit was een 5-deurs exemplaar met een nét iets strakkere belijning. Ik kan niet op de naam komen en kan dus ook geen plaatje tonen. Wie weet wat ik zag? Het lijkt me wel een soort Italiaanse Range Rover kopie overigens.
Kijk je niet uit op je pc?

@Nico: meestal wel, tot ik me omdraai ;)

Leuke spots hierboven. Op het werk doen foto's het niet zo goed.
Die Polo sedan vind ik vooral leuk door de Avus/Quartett wielen. Die heb ik nu ook (weer) onder de Golf mk2.

Phoenixrood74 zei:
XBXG zei:
Dank voor de toelichting. Ik had in mijn hoofd dat de 140 altijd de smalle verticale achterlichten had.

De serie met de brede achterlichten is ook aan de voorkant goed te herkennen aan de grote knipperlichtblokken aan de zijkant. Het laatste jaar kwamen er ook nog de grote stootbumpers bij en verdwenen de tochtruitjes in de voorportieren.

@Barri,

Rayton Fissore?

Langs de weg een aantal (niet meer bij het RDW erkende) Ascona A's. Het lijkt een hobby/verzameling van iemand te zijn. Het deed mij denken aan zo'n Amerikaans autokerkhof langs Route 66 maar dan in ons eigen Nederland :). Er stond ook een Corsa A, Manta A en een Rekord C, plus nog wat spul onder een zeil. Ik ben niet uitgestapt om betere foto's te maken aangezien dit allemaal op privé terrein staat. Tevens, mocht de eigenaar dit zien en er bezwaar tegen hebben dan verwijder ik de foto als vanzelfsprekend! Ik dacht dat dit wellicht interessant was voor dit topic!

11009530_781951245218796_1956074004_o.jpg

Wat een mooie spots weer! Teveel om persoonlijk te benoemen, hierbij weer de auto's die ik gespot heb!

Als eerste deze nette 7 serie

Een nette Saab 900 cabrio

MB307 uit 1986

Amazon

Leuke AUDI 80

Leuke DS break

Bedford uit 1979

Een aan z'n lot overgelaten Jaq/Daimler

Een nog goed uitziende Golf 2

Reliant Kitten Estate uit 1977, dit heb ik echt nog nooit eerder gezien

Deze fraaie Volvo 1800 ES uit 1972

nette 7 serie met boot

Leuke mini uit 1999

Ferrari 458 uit 2011, de bestuurder zag dat ik een foto wilde maken en ging even langzamer rijden

Grand Wagoneer uit 1987

Een als laatste deze volgens RDW Fiat 850, uit 1970, op de auto stond echter SEAT 850, leuke wagentje!

Bodo zei:
Langs de weg een aantal (niet meer bij het RDW erkende) Ascona A's. ... Ik dacht dat dit wellicht interessant was voor dit topic!
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.0-12/11009530_781951245218796_1956074004_o.jpg?oh=db3d03e3ebf5487b1dcac335bbfef2c3&oe=54F0D314&__gda__=1425051588_b83af5bec8565f18015cc31c3b65920d

Gewelig gespot! (y) Waar is dit ergens? Ik zou het hier wel aandurven om even op het terrein rond te neuzen. :)
Je rijdt zelf ook D Kadett zo te zien? Leuk!

@gil77: erg gaaf die Bedford, en leuk dat vroege Golfje II!

XBXG zei:
Altai zei:
Wellicht de ZD-68-SY??

https://forum.alfaclub.eu/viewtopic.php?t=70615

Die is geëxporteerd. Grote kans dat het de 19-SVR-5 is geweest. ;)
(y)

@Barri en XBXG:
De 19-SVR-5 is op Marktplaats (geplaatst 26 feb. '15, 14:14 ) gevonden door D. Elzinga,
In het topic: Het leuke en/of zeldzame old-/youngtimers en klassiekers te koop topic - deel 7
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5388734,5411888,page=12#msg-5411888
(y)(y) voor Dennis.

Astrawez zei:
Mooie foto's XBXG! (y) Waren die Dafjes daar vanwege een treffen? Of staan ze daar gewoon te staan. Ze zien er allemaal wat vervallen uit namelijk. :rolleyes:

Als je goed kijkt staat het erop.. Dafje in, dagje uit. Ofwel, het zijn huurdafjes. Leuk!
Zie hier : https://www.hollandsdafje-uit.nl/page4_0.php

Terug
Bovenaan