De witte schicht - Audi 80 B4 1992

300EW124

Net ingestapt
Begin 2016 heb ik om financiële redenen mijn toenmalige youngtimer MB E270 CDI van 2000 de deur uit gedaan. Na een tijdje met mijn VW busje te hebben rondgereden vond ik het toch wel weer tijd worden voor een normale personenauto. Maar natuurlijk wel een youngtimer en deze keer met een zeer bescheiden budget. Zodoende kocht ik in de zomer van vorig jaar mijn vierde Audi: een 80 B4 uit 1992.

audi80-2.jpg

Deze stond te koop bij een no-nonsense autobedrijf voor 699 euro met 13 maanden apk. Niet gepoetst, niet gewassen, zo goed als lege tank en prijs niet onderhandelbaar. Maar de proefrit verliep goed en door het vuil heen (ik denk dat de auto een tijd ongebruikt buiten had gestaan, in alle hoeken en gaatjes had zich groene aanslag genesteld) zag ik er toch wel wat in. Met de nodige TLC zou er wel wat van te maken zijn, en de lange apk was natuurlijk ook wel lekker.

audi80-3.jpg

Kortom, de auto gekocht en een paar dagen later opgehaald. Op de laatste druppels met samengeknepen billen het dichtstbijzijnde tankstation gehaald, en de volgende dag gelijk de vuurdoop: een ritje naar Brabant. Ging perfect, de motor ging steeds mooier lopen en ik was blij met mijn aankoop.

audi80-4.jpg

In de maanden erna heb ik de auto zoveel mogelijk TLC gegeven: grondig gereinigd, gepoetst, bijgetipt. Nieuwe bougies en bougiekabels geplaatst, kreunend stabilisatorstangetje laten vervangen, kachelweerstand vervangen.

audi80-5.jpg

Met behulp van Marktplaats en Ebay allerlei leuke kleine dingetjes gerepareerd en vervangen: nieuwe matten, nieuwe pookhoes, raamslingertje, asbakdeksel, dashboardlampjes, mooier en beter stuur (de bovenste rand zat los - er zijn mensen die daar jaren mee rijden zonder er erg in te hebben, ik vind het vet irritant), logo's op de wieldoppen. Kost allemaal niet veel maar is erg leuk om te doen. Je ziet het opknappen.

audi80-6.jpg

De grootste kostenpost tot nu toe was een nieuwe radiateur, voor ruim een half jaar rijden valt dat alles mee.

audi80-7.jpg

Zodra het een beetje knap weer wordt maak ik wat nieuwe foto's.

Ik blijf dit een heel charmant model vinden, leuk dat je de witte schicht met ons deelt! Wat voor motor ligt er in?

Lijkt mij een goede koop voor erg weinig geld. (y)

In Den Helder gekocht, zie ik. (pand van voormalig Volvo dealer).

Is de Audi toevallig origineel geleverd door Hoyinck?

Zadelsnuiver zei:
(..)Wat voor motor ligt er in?

2 liter benzine, 90 pk, volgens RDW.nl

@ Durashift: klopt, daar zit nu een autohandelaar in, sympathiek bedrijf. Ik was er nog nooit geweest, shopte in de allergoedkoopste klasse en werd gewoon normaal als klant behandeld. Maakt voor de te kopen auto niks uit maar is toch wel fijn.

Er is verder geen enkele historie bij de auto behalve een nap uitdraai.

Audi 1 was een 80 B4 Avant 2.0E 90 pk, 1994, nieuw in de lease, 3 jaar gehad

Audi 2 was een A8 2,8 Quattro 1995, gekocht in 2013, 1,5 jaar gehad

Audi 3 was een Cabriolet 2.0E 115 pk, 1995, gekocht in 2013, 3 jaar gehad https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5171232,5171232#msg-5171232

Audi 4 is dus deze

Audi 5 wordt waarschijnlijk een 80 B4 Avant, halverwege 2017, als ik een mooi exemplaar kan vinden om een paar jaar mee te doen.

Mooie auto!
Ik heb nog steeds erg veel waardering voor dit type Audi; heb zelf een aantal jaren naar volle tevredenheid gereden met een 1.8 S uit februari 1990, de voorloper van deze dus.
Bijzonder aan dit type vind ik toch wel de afwerking, de volledig verzonken koets en het geweldige ronde model. Hoewel het geen zware auto doet ie toch zeer solide aan.
Een broer van een patiënt van me rijdt al 20 jaar in een 2.6E Avant, met de 10 spaaks lichtmetalen Audi velgen. Staat inmiddels 4 ton op de klok en rijdt nog als een zonnetje. Succes met deze schicht!

Schitterend model, mijn favoriete 80/90 model (y) Ik hoop deze ook nog eens te bezitten.

Leuk ding, en dat voor 700 euro. :D

Ik heb ook best nog een zwak voor dit model. Oersterke auto's. Ik durf best te beweren dat er hier in heel Litouwen geen enkel dorp te vinden is waar niet op z'n minst één Audi 80 staat. Of anders toch zeker een Audi 100 (C4).

Dat is een goede aankoop geweest!
Met wat geluk en goed onderhoud is je afschrijving vrijwel nihil en kun je hier nog vele jaren mee rijden.
Je hebt ook echt verbeteringen doorgevoerd, zonder daarbij door te slaan.
Mooie auto geworden

Mooie Audi! Ziet er nog héél netjes uit, zeker voor dat geld. Veel plezier ermee, en het is altijd leuk om te horen dat je 'm toch steeds wat netter maakt!

O wat mooi. Toen plastic wieldoppen nog gewoon als aerodynamisch hulpmiddel werden gezien.
Prachtig! Houden zo.

Leuke audi! Nog zo lekker nonsense zoals de typische iets simpele jaren 90 stijl. Wel een lelijke deuk in de motorkap moet ik zeggen, daar zou ik zeker wat aan doen, de audi is het waard!

Ik blijf het een sympathiek model vinden, je zit de sedan-uitvoering ook nog redelijk vaak rijden en de witte kleur staat hem prima. De Avant-versie zie je dan weer veel minder vaak, toevallig zag ik er vorige week nog ééntje rijden en besefte ik toen hoe weinig je deze versie nog ziet.

Ik heb al weer zeven jaar zo'n sedan in blauwgroen (zie review). Gekocht voor ruim 1600 euro (was inc. inruil). Best wat kosten aan gehad, maar de meeste reparaties betroffen gewone slijtage (remmen, uitlaat, brandstofpomp oa). Al met al geen heel dure kostganger en best zuinig.
2,5 jaar terug wel een vastloper gehad, waarschijnlijk door verkeerde olie bij verversing. Olieverbruik is de 66 kw niet vreemd. 15W40 beviel me beter dan 10W40, maar 5W40 bleek te dun en reinigt te sterk. Ruilblok met minder kilometers laten plaatsen en dat is een goede keuze geweest. Hou de koeling in de gaten. Thermostaatje wordt een keer minder, waardoor de motor niet goed op bedrijfstemperatuur komt.

Leuke reacties weer ! En goede tips ook. Thermostaat zal ik een keer naar laten kijken, de meter komt meestal niet erg hoog. Echter is het de vraag hoe betrouwbaar die aanwijst, want dat is een gekend probleemding bij dit type. Bij mijn cabrio heb ik destijds de printplaat van het combi-instrument laten doorsolderen, bij deze auto is af en toe een hengst op het dashboard voldoende om de meter weer tot leven te wekken :)

Olie verbruiken doet-ie ook wel, al wist ik niet dat de viscositeit zo nauw luistert. Weer wat geleerd.

10W40 is prima olie voor deze 2-liter motoren. En het voordeel is dat het weinig kost (net als het filter trouwens) dus je bent er nooit te veel aan kwijt. Het verwisselen van de thermostaat is een koud kunstje, dus die zal ik eerst aanpakken voordat ik met het dashboard aan de gang ging.

Ik dacht dat ik 'm gistermiddag tegen kwam in Amersfoort, maar het was een broertje. Met G kenteken en een spoilertje achterop, maar ook een witte!

Als de koelvloeistoftemperatuurmeter (scrabble!) rond de 60, 70 graden blijft hangen, ga dan uit van een overlijdende thermostaat. Ik heb daar ook wel eens wat discussie over gehad met een garagist, die sprak over slechte verbindingen, maar uiteindelijk loste een nieuwe thermostaat het probleem onmiddellijk op.
10W40 is inderdaad uitstekend maar 15W40 zorgde bij mij voor een veel lager olieverbruik. Bij mijn wagen zijn net twee flenzen van het koelsysteem vervangen omdat ik steeds wat vloeistof verloor.

Vandaag een paar verse fotookes gemaakt:

audiklaar1.jpg

afhankelijk van de lichtval valt het deukje best mee

audiklaar2.jpg

sticker zag ik in Duitsland en wilde ik perse ook hebben .....

audiklaar5.jpg

nieuwe pookhoes is een enorme upgrade, en het stuur houdt veel fijner vast. Radio met oranje verlichting maakt het af.

Barri zei:
Wat staat er precies op die sticker?

4.2L (rechtsachter)?
Dat had van mij dan net niet gehoeven, maar goed.

Een witte Audi 80, uit een tijd dat wit al een beetje uit de mode was, met wieldoppen; dat vind ik nu leuk :) Het uit graniet gehouwen dashboard met die aparte ventilatiesleuven zijn ook kenmerkend voor zo'n 80, vind ik. Zo te zien kan de bekleding van de stoelen nog wel een goede reinigingsbeurt krijgen, verder ziet de auto er al een stuk frisser uit dan bij aankoop! Mooi dat je al een hoop eraan hebt gedaan, ik ben benieuwd naar de verdere progressie!

Inmiddels heb ik deze auto al weer meer als anderhalf jaar in bezit.
Gekocht als boodschappenwagen voor korte periode, rijd zo goed en prettig dat hij nu als primaire auto in gebruik is.
Tot nu toe alleen accu en nummerplaat lampje hoeven vervangen.

Ger 2882204 zei:
Inmiddels heb ik deze auto al weer meer als anderhalf jaar in bezit.
Gekocht als boodschappenwagen voor korte periode, rijd zo goed en prettig dat hij nu als primaire auto in gebruik is.
Tot nu toe alleen accu en nummerplaat lampje hoeven vervangen.

Kijk, dat vind ik nou ontzettend leuk om te lezen ! Vlak na de inruil zag ik hem nog wel eens rijden in het dorp, maar daarna niet meer. Was al bang dat-ie naar de eeuwige schrootvelden was verdwenen.
Gaaf, dat het ding nog steeds gewoon dienst doet als een fijne betrouwbare auto. Ik wens je er nog veel plezier van/mee !

Weer glansrijk door APK!
Maar heb hem over ca. 1 maand niet meer nodig.
Hoop er nog iemand gelukkig mee te kunnen maken en anders helaas toch maar naar de sloop.

Als we auto er verder nog netjes uit ziet, geen in het oog springende roest enzo en geen gekke dingen in het interieur dan denk ik echt wel dat er nog iemand te vinden is voor deze witte schicht en anders gewoon op de export wel :)

Zadelsnuiver zei:
Als we auto er verder nog netjes uit ziet, geen in het oog springende roest enzo en geen gekke dingen in het interieur dan denk ik echt wel dat er nog iemand te vinden is voor deze witte schicht en anders gewoon op de export wel :)

Dat dacht ik destijds ook maar de belangstelling viel toch tegen. Zit er aan te denken om hem weer te kopen maar weet niet wat ik er mee zou moeten...……. zou gewoon jammer zijn als-ie naar de sloop gaat maar helaas kunnen niet alle leuke oude auto's bewaard blijven

Ger 2882204 zei:
Weer glansrijk door APK!
Hoop er nog iemand gelukkig mee te kunnen maken en anders helaas toch maar naar de sloop.

Ik ga je even een PB sturen! Ik heb eventueel wel interesse , ben al tijdje opzoek naar een betaalbare Audi. En het zou dan extra leuk zijn omdat de auto al bekend is op het forum en dat dan ook nog even zo blijft!

audilovertje zei:
Ger 2882204 zei:
Weer glansrijk door APK!

Ik ga je even een PB sturen! Ik heb eventueel wel interesse , ben al tijdje opzoek naar een betaalbare Audi. En het zou dan extra leuk zijn omdat de auto al bekend is op het forum en dat dan ook nog even zo blijft!

audilovertje zei:
Ger 2882204 zei:
Weer glansrijk door APK!

Top, tel 06 50616823

audilovertje zei:
Ger 2882204 zei:
Weer glansrijk door APK!

Super idee ! En dit is gewoon een goeie.

Niets geworden met audilovertje ?

Het gaat me aan het hart dat de auto wellicht richting sloop verdwijnt, maar ik kan hem er zelf echt niet bij hebben...….

Mocht je besluiten te gaan adverteren, ik heb nog een stuk of 20 goede foto's van toen ik hem wilde verkopen. Ik kan ze eventueel ook hier neerzetten als je dat wilt.

Wat wordt eventueel de vraagprijs ?

Dank voor je aanbod, maar heb zelf al recent wat foto’s gemaakt voor een advertentie.
Staat inmiddels op autoscout.
Hoop er nog iets van 450 euro voor te krijgen. Heb ik de kosten van banden en accu eruit.

Terug
Bovenaan