Auto encyclopedie
Asfaltkampioen
1e generatie 1984-1989
De 1e generatie Justy kwam in 1984 op de markt en was een eigen model. Verkrijgbaar met 2wd 4wd en 3 of 5 deurs, motoren bestonden uit 1.0 en 1.2 lijnmotor. Later kon kwam er ook nog een e-cvt bak. Boxer motoren bleven net als bij de kleinere Mini Jumbo uit.
facelift 1989-1996
Deze facelift had in eerste instantie dezelfde motoren als de daarvoor , al gingen ze qua vermogen er iets op achteruit. Vanaf 1993 werden de beide carburateur motoren vervangen door één 1.2 injectie motor met 73pk. GTI liefhebbers konden helaas niet bij Subaru terecht en waren o.a. aangewezen op de Charade of de swift.
2e generatie 1996-2003
Bijna tegelijk met de gefacelifte generatie Justy , kwam Suzuki met de 2e generatie Suzuki swift. Opvallend bij deze generatie Swift was dat de sedan leverbaar was met een 95 pk 1.6 en de andere carrosserieën niet. De Sedan moest het echter dan weer zonder de 1.0 doen. De 1.3 was in alle carrosserieën beschikbaar. De 3 deurs was er ook als 1.3 gti 16v deze leverde 101 pk tegen over de 68pk in de 8v. Deze Swift kreeg in 1996 een facelift. Bij de facelift verdween hier de sedan, de cabrio en de GTI.
Deze Swift facelift is al een keer voorbij gekomen in de rubriek
Facelift Friday facelift friday suzuki swift
Tegelijk met deze Facelift kreeg de Swift er een tweeling bij, namelijk de Subaru Justy. Bij de Subaru Justy was er bij deze generatie weinig te kiezen er was alleen een 1.3 en de klant zat altijd aan een handbak en 4wd vast. De (e)CVT bak kwam nooit weer terug in het b-segment van Subaru. Suzuki had destijds een 3 traps automaat in hun swift. De Kleinere Subara Vivio was nog wel leverbaar met een e-cvt bak tot 2000.
Naast deze generatie Justy, hadden meerdere fabrikanten dit gedaan.
De tweelingen zijn hier en daar gespot in Nederland.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-het-wild-geo-metro-convertiblechevrolet-swift/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-het-wild-geo-metro-1996/
3e generatie 2004-2007
De 3e generatie Justy ging als GX3 Justy door het leven, en was een soort van crossover. Waar de toevoeging GX3 voorstaat is mij tot heden nog een groot raadsel. De GX3 was niet langer meer een swift met 4wd maar een 5 deurs Suzuki Ignis van na de facelift met 4wd aandrijving. De Suzuki Ignis was alweer vanaf 2001 op de markt en de 5 deurs kreeg in 2003 een zeer uitgebreide facelift. De facelift bestond niet alleen uit een nieuwe neus , maar ook het dashboard was onder handen genomen, maar de grootste wijziging was dat de Ignis groeide in lengte. Bijzonder was dat nu ook de Ignis er met 4wd was. Het enige verschil is dat er bij Subaru gekozen kon worden tussen een 1.3 4wd en 1.5 4wd en bij Suzuki was er alleen een 1.5 4wd.
Wederom viel er ook deze keer bij Subaru weinig te kiezen. Bij Suzuki was de keuze reuze. De Ignis was e ookr als 3 deurs en kon er gekozen worden tussen een handbak of een 4 traps automaat. Hoogte punt was 2003 toen kwam de ignis met de sport die een 1.5 met 109pk aan boort had. De 3 deurs kreeg geen facelift en behield ook het interieur.
Bij de Facelift werd de Ignis ook leverbaar met een 1.3 diesel van Fiat. Deze diesel heeft niet tot grote verkopen geleid. De Ignis heeft het nog tot 2006 vol gehouden en de Justy uiteindelijk nog tot 2007. De Ignis en wellicht de Liana werd vervangen door de SX4 en de samenwerking met Suzuki kwam te einde en de toevoeging GX3 verdween ook weer uit de prijslijsten.
De Justy GX3 was niet de enige die hun loge plakte op de Ignis. De Ignis was in Downunder als Holden Cruze leverbaar.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-suzuki-ignis-holden-cruze/
4e generatie 2007-2011
Deze Generatie was gebaseerd op de Sirion 2 en had totaal niet met het beleid van de vorige generaties te maken en had al helemaal niks te maken met Subaru. Deze Justy was er alleen met een 1.0 en de aandrijving was puur op de voorste wielen. Dit was heel bijzonder want de Sirion 2 was er wel als 1.3 4wd en naast de 1.0 en 1.3 2wd was er een 1.5. Wilde je een automaat dan moest je ook bij Daihatsu zijn. Ook was de Siron 2 er in een sportuitvoering met mistlampen die wel iets weg hadden van een snelle subaru uit de jaren 90. Subaru had deze keer nog minder hun best gedaan dan voorheen. Bij de Suzuki modellen bleef de identieke Subaru modellen langer in productie , maar dat was deze keer niet het geval. In 2011 was het gebeurd met de Justy. De Sirion van de 2e generatie hield het nog tot 2012 vol. De auto was er ook als Daihatsu Boom, toyota Passo en als Perodua Myvi
5e Generatie 2011-2015
De Justy ging nu als Subaru Trezia door het leven. Het was nu een soort van kleine MPV gebaseerd wat gewoon Toyota Verso S was. Terwijl de Toyota leverbaar was met een fijne cvt automaat kon men bij de Subaru alleen maar kiezen voor een handbak of een halfautomaat (1.3 diesel). De Verso S was in Nederland niet als diesel leverbaar.
In 2015 viel het doek voor de Trezia en een jaar later voor de Verso S. Beide kregen geen opvolgers. Bij Toyota is de Yaris er nog in het b-segment en zoals het nu lijkt is het einde b-segment avontuur voor Subaru in Europa
De Balans
De Tweelingen van Subaru hebben het in Nederland nooit goed gedaan, wellicht elders wel. Het helpt ook niet mee als de auto waar ze hun logo op plakken al jaren in productie is en dat er bij Subaru minder te kiezen is vooral in de modellen waar men niet op zit te wachten. De Justy verkocht het beste toen het nog geen onderdeel was van een tweeling. Topjaar was 1989 met 1733 stuks, In 1993 zakten de verkoopcijfers voor het eerst beneden de 1000 stuks en zijn sindsdien daar nooit weer boven geweest. De jaren met Suzuki waren er meerdere jaren dat de verkoopaantallen ver onder de 100 stuks zaten. Het 2e jaar onder Daihatsu werden er nog 509 verkocht tegen 2942 Sirions, van de Trezia zijn er totaal 642 verkocht en van de Verso S tien keer zoveel.
Voor de liefhebber, Ik heb meer tweeling stukjes geschreven hier op het forum
Tweeling DAF 66- Volvo 66
De merkwaardige a-segment geschiedenis van VAG
en hier een heel groot tweeling forum waarin meerdere leden stukjes schrijven over bekende en minder bekende tweelingen
De 1e generatie Justy kwam in 1984 op de markt en was een eigen model. Verkrijgbaar met 2wd 4wd en 3 of 5 deurs, motoren bestonden uit 1.0 en 1.2 lijnmotor. Later kon kwam er ook nog een e-cvt bak. Boxer motoren bleven net als bij de kleinere Mini Jumbo uit.



facelift 1989-1996
Deze facelift had in eerste instantie dezelfde motoren als de daarvoor , al gingen ze qua vermogen er iets op achteruit. Vanaf 1993 werden de beide carburateur motoren vervangen door één 1.2 injectie motor met 73pk. GTI liefhebbers konden helaas niet bij Subaru terecht en waren o.a. aangewezen op de Charade of de swift.


2e generatie 1996-2003
Bijna tegelijk met de gefacelifte generatie Justy , kwam Suzuki met de 2e generatie Suzuki swift. Opvallend bij deze generatie Swift was dat de sedan leverbaar was met een 95 pk 1.6 en de andere carrosserieën niet. De Sedan moest het echter dan weer zonder de 1.0 doen. De 1.3 was in alle carrosserieën beschikbaar. De 3 deurs was er ook als 1.3 gti 16v deze leverde 101 pk tegen over de 68pk in de 8v. Deze Swift kreeg in 1996 een facelift. Bij de facelift verdween hier de sedan, de cabrio en de GTI.
Deze Swift facelift is al een keer voorbij gekomen in de rubriek
Facelift Friday facelift friday suzuki swift

Tegelijk met deze Facelift kreeg de Swift er een tweeling bij, namelijk de Subaru Justy. Bij de Subaru Justy was er bij deze generatie weinig te kiezen er was alleen een 1.3 en de klant zat altijd aan een handbak en 4wd vast. De (e)CVT bak kwam nooit weer terug in het b-segment van Subaru. Suzuki had destijds een 3 traps automaat in hun swift. De Kleinere Subara Vivio was nog wel leverbaar met een e-cvt bak tot 2000.

Naast deze generatie Justy, hadden meerdere fabrikanten dit gedaan.

De tweelingen zijn hier en daar gespot in Nederland.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-het-wild-geo-metro-convertiblechevrolet-swift/

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/in-het-wild-geo-metro-1996/

3e generatie 2004-2007
De 3e generatie Justy ging als GX3 Justy door het leven, en was een soort van crossover. Waar de toevoeging GX3 voorstaat is mij tot heden nog een groot raadsel. De GX3 was niet langer meer een swift met 4wd maar een 5 deurs Suzuki Ignis van na de facelift met 4wd aandrijving. De Suzuki Ignis was alweer vanaf 2001 op de markt en de 5 deurs kreeg in 2003 een zeer uitgebreide facelift. De facelift bestond niet alleen uit een nieuwe neus , maar ook het dashboard was onder handen genomen, maar de grootste wijziging was dat de Ignis groeide in lengte. Bijzonder was dat nu ook de Ignis er met 4wd was. Het enige verschil is dat er bij Subaru gekozen kon worden tussen een 1.3 4wd en 1.5 4wd en bij Suzuki was er alleen een 1.5 4wd.


Wederom viel er ook deze keer bij Subaru weinig te kiezen. Bij Suzuki was de keuze reuze. De Ignis was e ookr als 3 deurs en kon er gekozen worden tussen een handbak of een 4 traps automaat. Hoogte punt was 2003 toen kwam de ignis met de sport die een 1.5 met 109pk aan boort had. De 3 deurs kreeg geen facelift en behield ook het interieur.


Bij de Facelift werd de Ignis ook leverbaar met een 1.3 diesel van Fiat. Deze diesel heeft niet tot grote verkopen geleid. De Ignis heeft het nog tot 2006 vol gehouden en de Justy uiteindelijk nog tot 2007. De Ignis en wellicht de Liana werd vervangen door de SX4 en de samenwerking met Suzuki kwam te einde en de toevoeging GX3 verdween ook weer uit de prijslijsten.
De Justy GX3 was niet de enige die hun loge plakte op de Ignis. De Ignis was in Downunder als Holden Cruze leverbaar.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-tweeling-suzuki-ignis-holden-cruze/

4e generatie 2007-2011
Deze Generatie was gebaseerd op de Sirion 2 en had totaal niet met het beleid van de vorige generaties te maken en had al helemaal niks te maken met Subaru. Deze Justy was er alleen met een 1.0 en de aandrijving was puur op de voorste wielen. Dit was heel bijzonder want de Sirion 2 was er wel als 1.3 4wd en naast de 1.0 en 1.3 2wd was er een 1.5. Wilde je een automaat dan moest je ook bij Daihatsu zijn. Ook was de Siron 2 er in een sportuitvoering met mistlampen die wel iets weg hadden van een snelle subaru uit de jaren 90. Subaru had deze keer nog minder hun best gedaan dan voorheen. Bij de Suzuki modellen bleef de identieke Subaru modellen langer in productie , maar dat was deze keer niet het geval. In 2011 was het gebeurd met de Justy. De Sirion van de 2e generatie hield het nog tot 2012 vol. De auto was er ook als Daihatsu Boom, toyota Passo en als Perodua Myvi

5e Generatie 2011-2015
De Justy ging nu als Subaru Trezia door het leven. Het was nu een soort van kleine MPV gebaseerd wat gewoon Toyota Verso S was. Terwijl de Toyota leverbaar was met een fijne cvt automaat kon men bij de Subaru alleen maar kiezen voor een handbak of een halfautomaat (1.3 diesel). De Verso S was in Nederland niet als diesel leverbaar.
In 2015 viel het doek voor de Trezia en een jaar later voor de Verso S. Beide kregen geen opvolgers. Bij Toyota is de Yaris er nog in het b-segment en zoals het nu lijkt is het einde b-segment avontuur voor Subaru in Europa

De Balans
De Tweelingen van Subaru hebben het in Nederland nooit goed gedaan, wellicht elders wel. Het helpt ook niet mee als de auto waar ze hun logo op plakken al jaren in productie is en dat er bij Subaru minder te kiezen is vooral in de modellen waar men niet op zit te wachten. De Justy verkocht het beste toen het nog geen onderdeel was van een tweeling. Topjaar was 1989 met 1733 stuks, In 1993 zakten de verkoopcijfers voor het eerst beneden de 1000 stuks en zijn sindsdien daar nooit weer boven geweest. De jaren met Suzuki waren er meerdere jaren dat de verkoopaantallen ver onder de 100 stuks zaten. Het 2e jaar onder Daihatsu werden er nog 509 verkocht tegen 2942 Sirions, van de Trezia zijn er totaal 642 verkocht en van de Verso S tien keer zoveel.
Voor de liefhebber, Ik heb meer tweeling stukjes geschreven hier op het forum
Tweeling DAF 66- Volvo 66
De merkwaardige a-segment geschiedenis van VAG
en hier een heel groot tweeling forum waarin meerdere leden stukjes schrijven over bekende en minder bekende tweelingen