De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Een nieuwe kandidaat voor de oudste Land Rover Series I (en daarmee het merk als bonus).

Foto van voren, voor de liefhebbers: https://flic.kr/p/2kzwBq7
Kenteken: DZ-27-92
Eerste toelating: 15 sept. 1951 (import 2017)
APK: n.v.t.

De jongste Mazda 626 GE staat nog niet in de lijst.

SP-NJ-01

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-626-1-8i-lx-benzine-groen-74a435bd-3415-500d-e053-0100007f820d?utm_source=android-share

23-12-1997

Oudste Kadett C coupé: de 65-AG-85, van 4 oktober 1973, een aanscherping van 14 dagen. Deze Kadett staat nu op MP.

De oudste Alfa 145 staat te koop:

Alfa Romeo 145 1.4 IE *Youngtimer*
N.o.t.k.
https://link.marktplaats.nl/m1679592228?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Ik niet! Klikkerdeklik!
APK tot 22-6-22
$_85.JPG

Resteert de vraag: zou er eentje met sidecode 2 zijn? Anders is de modelwissel wel heel scherp met die van sidecode geweest.

Dank!
Ja, ik kan me van vroegâh nog wel B-Kadetten met een A of B-nummer herinneren, al was er niet veel overlap

244 55 zei:
Ik ben te lui om te leren hoe ik een link moet plaatsen😉

URL kopiëren en plakken, het forum maakt er vanzelf een link van.:)

@afentoe bedankt!

afentoe zei:
Resteert de vraag: zou er eentje met sidecode 2 zijn? Anders is de modelwissel wel heel scherp met die van sidecode geweest.

Voor zover bekend niet op geel kenteken, de oudste C-Kadettjes hebben een kenteken gehad met AD in het midden voor zover ik weet. Dus inderdaad precies samenvallend met de wissel. Maar sidecode 2 bestaat wel op C-Kadettjes Caravan met een bedrijfswagenkenteken.
Er zijn overigens nog wel heel veel B-Kadettjes verkocht met een sidecode 3-kenteken.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1672992734-opel-kadett-1-2-1973.html?previousPage=lr
Aha! Zo werkt dat dus! 929V6: dank! Nu nog plaatjes leren plaatsen
Trouwens, dat bedoelde ik: B-Kadetten met een side code 3 ('met de letters in het midden', zeiden we vroeger).
Trouwens 2: de overlap tussen generaties/kentekens: er waren (zijn?) er die heel nauw aansluiten, maar ook waar er een ruime overlap is. Zit daar een patroon in?
Als Taunus-gek vroeger (tranen met tuiten dat opa zijn zoveelste 1.6 L inruilde op iets walgelijks als een Sierra...) merkte ik al op dat de overgang tussen Taunus en Sierra zeer strak was: de laatste Taunus had HZ, de eerste Sierra JB.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2322902017830960&id=466598140128033&__tn__=%2As%2As-R

De vastigheden des levens vallen binnen 5 minuten om: Wouter vindt een HZ-Sierra, ikzelf een JB-Taunus.....
Weer een illusie armer.....

De oudst bekende 190 staat in de lijst als gedemonteerd. Is dit dan de nieuwe oudste? KD-01-PZ

rzasa zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1681904680-mercedes-benz-190-serie-2-0-e-122-pk-nieuwstaat-nap-log.html?previousPage=lr
$_86.JPG

Deze is iets ouder:

KB-21-LX by timvanessen, on Flickr

Ik denk dat er nog wel oudere zijn (zonder dat daar een foto van bekend is), maar voorlopig zal ik de KD-01-PZ als runner-up noteren aangezien bovenstaand exemplaar er redelijk gaar uitziet.

Hoe weet je nu of je de oudste auto heb?
Kan iemand mij dan vertellen hoe het met mijn Kadett E zit?
Er was een site op internet waar je kon zien hoeveel van er een bepaald type Kadett nog op kenteken staan.
Mijn Kenteken is:
PH-77-TH
Kadett 1.3S 1986

rottieroodmax zei:

Op de eerste pagina in het eerste bericht staat een link die uiteindelijk uitkomt in de database. Dan zie je dat de oudst bekende E Kadett het kenteken LL-07-TK heeft, maar dat die auto niet meer bestaat.

rottieroodmax zei:
Er was een site op internet waar je kon zien hoeveel van er een bepaald type Kadett nog op kenteken staan.
Mijn Kenteken is:
PH-77-TH
Kadett 1.3S 1986

Het gaat om het oudste en jongste exemplaar van een bepaald model op Nederlands kenteken dat tot dusver is gesignaleerd (en nog bestaat). Je moet dan dus weten wanneer een model in en uit productie ging en eventueel wanneer het op de Nederlandse markt werd geleverd (dat verschilt soms). De E-Kadett is in 1984 geïntroduceerd, de kans dat eentje uit 1986 het oudste exemplaar is van dat model is dan natuurlijk vrij klein.

Wouter82 zei:
rottieroodmax zei:

Op de eerste pagina in het eerste bericht staat een link die uiteindelijk uitkomt in de database. Dan zie je dat de oudst bekende E Kadett het kenteken LL-07-TK heeft, maar dat die auto niet meer bestaat.

Ik ben even aan het speuren geweest aangezien de LL-07-TK niet meer bestaat. De huidige oudste Kadett E van Nederland is de LP-51-LR van 15-11-1984 met als apk-vervaldatum 26-10-2021. Het leuke is dat deze nog altijd bij de eerste eigenaar is! Helaas heb ik er geen foto van kunnen vinden.

929V6 zei:
afentoe zei:
Jerry 6512610 zei:
Hoe is het eigenlijk met de PH-44-DR?

Dat is een Golf GTI waar al 16jr geen APK meer op zit.

En eentje van niet echt uit het begin van de productieperiode. Dus zou dat echt de oudste zijn? Dat er geen APK op zit maakt verder niet uit.

Absoluut niet. Ik heb er op mijn Flickr eentje op de foto staan van elf maanden ouder (12-4-85), zelfs nog bij de 1e eigenaar, en dat zal toch ook de oudste niet zijn: https://flic.kr/p/XLJ7x7

Dan maakt onderstaande misschien meer kans om de jongste Citroën XM te zijn. Omdat de huidige 'jongste' uit de lijst gesloopt is, lijkt me dit een leuke nieuwe benchmark. 47-FK-FP, eerste toelating 26-4-00, APK tot 3-6-21.

De HH-SR-86, een jongere combinatie dan de oudste (reeds gesloopte) Corsa B, maar wel een hele maand ( 28-02-1993) eerder tenaam gesteld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-corsa-1-2i-city-benzine-wit-d58887b6-9d74-c469-e053-0100007febc6?cldtidx=20&cldtsrc=listPage&searchId=-871177560

1280x960.jpg

Edit: dit betreft dus import, is als 11 maanden oude auto in Nederland op kenteken gekomen. Kennelijk begonnen in het buitenland de leveringen iets eerder...

TS13XL zei:
Van de jongste Starlet P90 staat geen fotoverwijzing in de lijst. Dat kan ik bij deze goedmaken:

Ik had dat kenteken zelf toegevoegd omdat dit exemplaar nota bene in mijn eigen straat staat.:) Ondertussen had ik er ook al een foto van, maar inderdaad nog geen linkje gemaakt.

D Elzinga zei:
De HH-SR-86, een jongere combinatie dan de oudste (reeds gesloopte) Corsa B, maar wel een hele maand ( 28-02-1993) eerder tenaam gesteld: https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-corsa-1-2i-city-benzine-wit-d58887b6-9d74-c469-e053-0100007febc6?cldtidx=20&cldtsrc=listPage&searchId=-871177560

https://prod.pictures.autoscout24.n...-f399-414f-b0dc-9c4a87957618.jpg/1280x960.jpg

Edit: dit betreft dus import, is als 11 maanden oude auto in Nederland op kenteken gekomen. Kennelijk begonnen in het buitenland de leveringen iets eerder...

Ik durf het te betwijfelen. 28-2 is zo'n typische "we weten het niet precies maar er moet iets staan" eerste toelatingsdatum bij importjes, net als 30-6. Gezien het zijportier is het een (alleen in '93 en '94 geleverde) Joy, dus dat het een vroege is geloof ik zo, maar volgens Wikipedia is dit model pas in april onthuld.

Toch wordt die 28-02 op die manier vooral gebruikt bij uit de VS geïmporteerde auto's met alleen maar een modeljaar in de papieren. Bij import uit Europa wordt in zo'n geval meestal 30 juni aangehouden, maar dat betreft meestal oldtimers. Bij recente auto's lijkt het me dat in elk geval ook in de rest van de EU-landen wel een datum eerste toelating bekend is. De informatie op de Engelstalige Wikipedia zal ook niet juist zijn of alleen de Vauxhall-versie betreffen (de Nederlandstalige beweert zelfs introductie in september 1993), want het tot dusver bekende oudste kenteken dateerde uit maart. Op de Duitstalige staat "Anfang 1993", dat lijkt me het meest aannemelijk.

Ik heb lang als gast meegelezen, maar kan nu toch een bijdrage leveren: ik zag zojuist een verbetering van de jongste Renault Laguna I. De 27-GN-NG, met eerste toelating op 24 januari 2001 en APK tot augustus.

Lycan Capri zei:
Die zal dan een hele tijd in een showroom / fabriek / loods gestaan hebben :)
De laatste Capri van het vaste land is in 1984 van de band rolt en in het VK in 1986

Er zijn in het VK geen Capri's gebouwd in die jaren. Alle type 3's zijn in Keulen gebouwd.

Van de week spotte ik een VWT3 camperbus met een kenteken beginnend met FJ-
In de lijst staat de oudste als FK-... dus.
Even ter info, al is dit ook wel uit de open data te halen natuurlijk.
Ik weet het een foto zegt meer dan duizend woorden. ( en een volledig kenteken )
:(

Even ter info, al is dit ook wel uit de open data te halen natuurlijk.

Dat is nog niet zo eenvoudig, want bijna elk exemplaar van de T3 is weer anders geregistreerd. Gewoon maar afwachten tot hij weer opduikt (wellicht op flickr).

Ik denk niet dat het mij op zo'n 80km-weg zou opvallen, en al helemaal niet op tijd om de gsm te pakken voor een foto.

Ik zie dat de jongste Volvo S90 (SV-NV-05) is verdwenen. Dit exemplaar is precies twintig dagen ouder en ziet eruit als net ingereden.

ST-BV-53, 09-jan-1998 (origineel Nederlands), APK tot 03-dec-2021.

Er staat nog geen jongste Porsche 911 993 in de lijst. Volgens Wikipedia is hij tot 'begin 1998' verkocht. Deze is van eind april dus maakt wat mij betreft wel een kans.
90-TLF-3, eerste toelating 27-apr-1998 (import: 15-mrt-2012), APK tot 11-mei-2022.

Wellicht een kandidaat voor de jongste Peugeot 306? De 307 was toen al een tijdje leverbaar.

Kenteken: 27-JH-JS
Datum eerste toelating: 22-11-2002

Hallo,
Ik ben in het bezit van de Renault 16 met kenteken EM-77-85, is dat zeker de oudste rijdende R16 van de wereld of is dit een aanname?
Gerard Fleuren

Toos Fleuren zei:
Hallo,
Ik ben in het bezit van de Renault 16 met kenteken EM-77-85, is dat zeker de oudste rijdende R16 van de wereld of is dit een aanname?
Gerard Fleuren

Dan moet je even kijken in het register in het eerste bericht.

Toos Fleuren zei:
Hallo,
Gerard Fleuren

Leuk, en welkom op het forum! :) Het is sowieso de oudste nog geregistreerde R16 van Nederland (hij staat al in de lijst), en dat het de oudste van de wereld is kun je waarschijnlijk ook wel stellen zolang niemand uit het buitenland aan de hand van het chassisnummer van zijn exemplaar het tegendeel bewijst.

De jongste Opel Manta B , de XZ-34-RJ van 15-01-1990,in de lijst is geexporteerd, dit lijkt mij een goede kandidaat voor nu van de jongste Manta B, de XZ-08-GR, van 09-01-1990:

Ik scrolde de lijst eens door en kwam erachter dat ik de oudste Renault 18 (sedan) met anderhalve maand kan aanscherpen. Mijn foto is al van 2,5jr geleden maar de auto rijdt nog steeds! Volgens mij heb ik hem van het voorjaar nog eens gezien.

1980 Renault 18 GTS
Kenteken: FT-87-RT
Eerste toelating: 05-mrt-1980
Vervaldatum APK: 03-jul-2022

Terug
Bovenaan