De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Wellicht de jongste Simca 1000 (1005)?
10-3-1978




https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1402969121-simca-1005ls-oldtimer.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
 
rzasa zei:
(er zijn twijfels over de huidige oudste begrijp ik?)

Omdat er geen foto's van te vinden zijn en nergens uit blijkt dat het een C-Kadett is en geen B-Kadett. Maar het kentekengewicht komt in elk geval wel overeen.
 
Oudste Carisma: LR-TG-49 - 23-6-1995

Zag 'm net in mijn wijk staan, maar was aan het rijden. Thuis geparkeerd, gelijk teruggelopen voor een foto maar natuurlijk was ie toen weg... Ik houd m'n ogen open.
 
Een vroege R129, 13 oktober 1989


1280x960.jpg
 
Zou dit de Oudste Peugeot 203 van Nederland kunnen zijn?
Kenteken 33-HX-21
Eerste toelating internationaal: 30 juni 1949
Geïmporteerd naar NL in 1976
De APK niet meer van toepassing voor deze auto maar ik heb hem op 1 juni 2019 zien rijden.
IMG-6099.jpg
 
De foto's van de 850 zijn helaas niet zichtbaar.

V.w.b. de 203: best mogelijk, maar als er ook maar één andere tweedehands ingevoerde 203 van hetzelfde bouwjaar in Nederland is zal die waarschijnlijk ook 30 juni als datum eerste toelating hebben.
 
Bij mij zijn de foto's van de 850 wel aanwezig, ik had ze eerst op Postimage gezet zonder account en toen weer verwijdert, nu heb ik een account aangemaakt en de foto's opnieuw geuploadet, zijn ze nu wel te zien?
 
omdat YN-10-VZ en KN-49-XL (Austin Maestro) gesloopt en geëxporteerd zijn is:
KZ-25-KX van 27 april 1984, momenteel de oudste Austin Maestro van Nederland. APK t/m 24 Oktober 2020
SG-45-ZG van 3 juli 1987, momenteel de jongste Austin Maestro van Nederland. APK t/m 2 November 2020
Hier staan ze allebij op een foto.
IMG-6249.jpg
 
In de Hall of fame schittert de Subaru Legacy nog altijd door afwezigheid.

Een mooie gelegenheid om die met een recente spot in het zonnetje te zetten. Met een eerste toelating op 05-01-1990 is de XY-45-ZY een hele vroege, die daarmee wat mij betreft een plaatsje in het register verdient. Met een APK tot mei 2020 kan hij er nog best even tegenaan. Op het oog een redelijk net exemplaar, met hier en daar wat loslatende blanke lak. Maar inclusief het obligate 'oude vrouwtje' :D

AChhC4D.jpg
 
De oudste Legacy (en de enige overgeblevene uit de Jaren 80 - 6 oktober 1989 om precies te zijn) is de XT-59-BP, althans volgens de RDW. APK tot 11 februari 2020.

Ik heb er helaas geen foto van.
 
Dat zou dan het enige overgebleven exemplaar uit de introductievloot zijn.

Vrijwel de hele XT-..-BP serie heeft destijds gefigureerd in de diverse autobladen. Gaaf om te lezen dat er na bijna dertig jaar blijkbaar nog eentje in leven is.
 
@louisz

Toch uit nieuwsgierigheid nog even in het archief gesnuffeld en de door jou genoemde XT-59-BP boven water gehaald.

Getest in Autokampioen 1 van 1990, en in feite dus een echte BN’er..

x4xwEgl.jpg
 
Gaaf dat die nog bestaat en rijdt, hopelijk (en ook wel waarschijnlijk dan) in handen van een liefhebber. Misschien volgend jaar bij Japan Classic Sunday?
 
Dit Eendje uit 1951 is nog iets ouder dan het exemplaar uit de lijst.

Kenteken: AM-15-83
Datum eerste toelating: 02-02-1951

 
Azure zei:
@louisz

Toch uit nieuwsgierigheid nog even in het archief gesnuffeld en de door jou genoemde XT-59-BP boven water gehaald.

Getest in Autokampioen 1 van 1990, en in feite dus een echte BN’er..
Gaaf, dank je wel!

Ter info, ik heb de link naar de foto toegevoegd aan een overzicht dat ik eerder dit jaar heb gemaakt van de Subaru's die er nog waren met een datum eerste toelating vóór 1990 en die nog een geldige APK hadden.
 
louisz zei:
Ter info, ik heb de link naar de foto toegevoegd aan een overzicht dat ik eerder dit jaar heb gemaakt van de Subaru's die er nog waren met een datum eerste toelating vóór 1990 en die nog een geldige APK hadden.

Die L13 is van mij.:)
 
Peter O zei:

1975 Citroën D Spécial.

Ik werd op Flickr gewezen dat dit wel een erg late Snoek was. Bij het zoeken kwam ik er achter dat deze van 19-8-1975 is. 3 maanden nieuwer in vergelijking met "huidige nieuwste"

Deze foto kreeg ik zojuist via Facebook: een nóg jongere DS van 9 september 1975. Het schijnt daadwerkelijk de laatste nieuw verkochte DS in Nederland te zijn.

De foto komt uit 1981, toen de Snoek pas 6 jaar oud was. Inmiddels is de DS gerestaureerd en hij bestaat dus nog steeds.

 
Hallo allemaal.
Graag wil ik reageren op de spot van Peter O, op 9 februari 2019. Hij spotte toen de oudste Ford Mondeo van Nederland; tenaamstelling: 1-4-1993; kenteken: GH-FG-56. Op 2 september jongstleden spotte ik ook een Ford Mondeo, niet wetende dat dit de oudste van Nederland is!!! Ik heb namelijk de GH-FG-14 gespot, tenaamstelling: 27-3-1993. Deze Mondeo is dus zowel qua kenteken als tenaamstelling ouder.
Ik heb de spots tussen 9 februari en nu niet gelezen, dus ik weet niet zeker of deze Mondeo al gespot is, of dat er toevallig een nog oudere gespot is.

https://s1158.photobucket.com/user/Rob1975_NL/media/GH-FG-14%2027-3-1993_zpsh25xqfxv.jpg.html]
GH-FG-14%2027-3-1993_zpsh25xqfxv.jpg
 
Als je even naar boven scrollt:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4696058,5874895#msg-5874895
 
helaas is de lijst van oudste niet correct.
De oudste in nederland rijdende lada 1200 is een lada met het kenteken dz-62-94.

betreffende voertuig komt uit 1972 en is mijn eigendom.
 
l,s

Momenteel is de oudste in nederland nog rijdende lada1200 een lada uit 1972, en wel met kenteken dz-62-94.
betreffende auto is in mijn bezit en geheel gerestaureerd na import uit rusland.

mvg

r.v.eindhoven
 
Bedankt voor de aanscherping. We kunnen er niet naar streven om de lijst constant accuraat te houden, daarvoor gaat er veel te veel werk in zitten. We zijn dus afhankelijk van wat binnen dit topic wordt aangedragen en wat ons zelf toevallig een keer opvalt.
 
Aangezien de huidige jongste Honda N600 is geëxporteerd, hier eentje die nog eens twee maanden jonger is:

22-05-1974:
 
Deze ID/DS(?) Break/Familiale is van 19-11-1959. Mogelijk de oudste van Nederland? Misschien kan iemand hem nog aanscherpen?

 
Dat kan goed de oudste zijn, 1959 is het eerste modeljaar voor de Break. De Break is er nooit als DS geweest, misschien uitgezonderd die van Prins Bernhard.
 
De jongste Citroën 2CV staat nu genoteerd als de YT-20-PD (19-09-1990)

Ik heb in april echter deze 2CV gespot en die heeft als datum eerste toelating: 08-05-1992. Dat is de YR-89-XL. Is dat een zogenaamde 'winkeldochter'?

 
Raar geval want elke 2CV van na 1987 is via grijze import naar Nederland gehaald. Dus in 1990 kenteken aangevraagd en pas in 1992 voor het eerst tenaamgesteld, kan zoiets?
 
929V6 zei:
Raar geval want elke 2CV van na 1987 is via grijze import naar Nederland gehaald. Dus in 1990 kenteken aangevraagd en pas in 1992 voor het eerst tenaamgesteld, kan zoiets?

Hmmm, ik had eigenlijk gedacht/gehoopt dat juist jij dat zou weten. ;) Ik zou het niet weten, ik keek er al op dat het niet 28-02-1992 of 30-06-1992 was.
 
Ik vind een dergelijke schade aan de achterbumper wel heel typerend voor de Starlet, of eigenlijk hun berijders (sters) Ik zie het in elk geval opvallend vaak.
 
De FK-87-BY staat op Mp te koop. Een D-kadett van 26 oktober 1979. In het overzicht staat een iets oudere, maar die heeft geen apk. Deze wel en het is een aparte uitvoering: 2 deurs (korte klep) 1.2N in de Luxus-uitvoering. Prachtig origineel ding!
 
244 55 zei:
De FK-87-BY staat op Mp te koop. Een D-kadett van 26 oktober 1979. In het overzicht staat een iets oudere, maar die heeft geen apk. Deze wel en het is een aparte uitvoering: 2 deurs (korte klep) 1.2N in de Luxus-uitvoering. Prachtig origineel ding!

Dank voor de aanvulling, maar wel of geen apk maakt niet uit voor het overzicht. Is anders ook niet bij te houden. Zolang het kenteken maar geldig is.
 
Oef, die TT is wel een beetje verpauperd.

Ik kom op MP een KIA Pride tegen, wat mij een erg vroeg exemplaar lijkt: <https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/kia/m1508804866-kia-pride-1-3-i-automaat-apk-3-12-2020.html>
LT-XN-13

$_85.JPG


Ik kan me ze niet herinneren met een L kenteken.
 
afentoe zei:
[url]https://farm2.staticflickr.com/1763/42681736014_871e76ef7b_c.jpg[/url]
De oudste 106 staat als gedemonteerd in de lijst. Dit is vast nog niet de alleroudste, maar het is op zijn minst een behoorlijk vroege die gezien de staat nog wel even mee lijkt te kunnen ook.
Eerste toelating: 02 januari 1992, vervaldatum apk 11 september 2018, kenteken DJ-NT-98
Dit exemplaar kent de RDW niet meer, dus hij rijdt in elk geval niet meer in Nederland rond... :(

Kwam ik achter nadat ik vandaag zowaar een nóg oudere tegenkwam: DH-JV-02, van 06 december 1991, APK tot 09 december 2020.
 
Tellen we in het buitenland langer doorgebouwde auto's wel of niet mee? Er is namelijk minstens 1 Astra Classic naar hier gehaald, die maar liefst vijf jaar (2009) jonger is dan het jongste origineel Nederlandse exemplaar.

49639946812_9777c4715e_c.jpg
 
@D. Elzinga,

Een oudste of jongste ingevoerd exemplaar vermeld ik apart (als die dus ouder of jonger is dan het ONK-exemplaar).
 
Ik zie in het overzicht niet zo gauw waar een reguliere Sud bijhoort, maar dit zou een tamelijk vroege zijn, 1974:

6D6dBIG.jpg
 
Wouter82 zei:
Ik zie in het overzicht niet zo gauw waar een reguliere Sud bijhoort, maar dit zou een tamelijk vroege zijn, 1974:

De gewone Alfasud staat er nog niet in, maar het gaat alleen om nog bestaande auto's.
 
Oudste 146.

27-07-1995

(op dit moment bij de 7e eigenaar)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-146-1-7-16v-boxer-org-nl-benzine-rood-857deda1-cf74-8868-e053-e350040aec6d?cldtidx=14&cldtsrc=listPage



 
rzasa zei:
Oudste 146.
27-07-1995
(op dit moment bij de 7e eigenaar)
Vermelding aantal eigenaren op de RDW site gaat niet verder terug dan 9 jaar (zie info-knopje), dus tussen 1995 en 2011 kan deze auto nog veel meer eigenaren gehad hebben.
 
Terug
Bovenaan