De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

De oudste Suzuki Alto uit de lijst is inmiddels gesloopt of geëxporteerd. Dit exemplaar is net geen jaar jonger.


Eerste toelating: 03 sep 1982
APK: 23 mrt 2019 (maar hij bestaat nog wel, foto van vanochtend)
 
Nog meer Suzuki: aangezien de productie begon in augustus 1979 lijkt mij deze Carry van 1980 een tamelijk vroege:
WGAmWNe.jpg
 
Omdat de oudste Micra uit de lijst is geëxporteerd, hierbij een nieuwe kandidaat voor de oudste:


Vervaldatum APK 08-07-2020B
Datum eerste toelating 15-12-1992
 
De lijst kent nog geen jongste Renault Express. Dit lijkt me een aardige kandidaat. Ook leuk: hij is nog steeds bij de 1e eigenaar, dus zal vast nog wel even rond blijven rijden.


1997 Renault Express
Kenteken: VS-VV-08. Eerste toelating: 05 nov. 1997, APK-vervaldatum: 14 nov. 2020.
 
rzasa zei:
Omdat de oudste Micra uit de lijst is geëxporteerd, hierbij een nieuwe kandidaat voor de oudste:


Vervaldatum APK 08-07-2020B
Datum eerste toelating 15-12-1992

Deze is een paar weekjes ouder:

48446017011_e12dcd7640_c.jpg


Vervaldatum APK 29-03-2021
Datum eerste toelating 26-11-1992
 
Gisteren een Ford Fiesta mk III gezien met het kenteken XG-87-ND,van 14-04-1989,ruim 2 maanden ouder dan de oudste Fiesta mk III die er nu in staat.
 
*Geeft een flinke schop*



De jongste Fiat Panda is al een tijdje niet meer. Dit exemplaar lijkt me een goede nieuwe kanshebber.
Kenteken: 08-NF-XG
1e toelating: 27-08-2003 (origineel Nederlands)
APK: 21-02-2021
 
In tegenstelling tot zijn voorganger staat de Jaguar XJ X300 nog niet in de lijst. De rechter auto komt uit de laatste maand van productie en lijkt me daarom een uitstekende kandidaat voor het jongste exemplaar. De linker is een modelletje later.


2001 Jaguar Sovereign & 1997 Jaguar XJ6
Kenteken: RS-PS-63, 1e toelating: 06-06-1997 (origineel Nederlands), vervaldatum APK: 26-08-2020
 
Ik ben toch geneigd om de X300 en X308 als één modelgeneratie te zien, met de X308 als faceliftvariant.
 
ginkelvanmichiel zei:
De jongste Fiesta Mk3 1.8D van Nederland:

PJ-LF-99

foto volgt nog.

Ik neem aan dat je bedoelt de jongste Fiesta Mk3. Ik ga de lijst niet per motoruitvoering bijhouden, ik ben gekke Henkie niet. ;)
 
929V6 zei:
Ik ben toch geneigd om de X300 en X308 als één modelgeneratie te zien, met de X308 als faceliftvariant.

Ik moest ook even heel goed zoeken! Be my guest, ik zou je wel begrijpen.
Volgende kandidaat dan: de jongste Honda Civic IV uit de lijst is geëxporteerd. Deze is van 31 mei (productie tot augustus) dus lijkt me een aardige nieuwe 'benchmark'.


Kenteken: ZN-99-HP, eerste toelating 31-05-1991 (origineel Nederlands), vervaldatum APK 07-07-2021
 
Ik had zelf deze nog in de fotocollectie:



De Civic van de volgende generatie kwam pas eind 1991 op de Nederlandse markt en dat betekent dus dat veel Civics van het oude type nog tot in 1992 uit voorraad werden geleverd. Sowieso staan Japanse auto's na het einde van de productie nog maanden op de boot. :)
 
Net niet de oudste, maar wel een van de èn op dit moment te koop op MP: een heerlijke oranje-met -vinyl dak 2 deurs Taunus TC2 Ghia. De 82-HX-63, drie weken jonger dan het oudste bekende exemplaar.
 
... En nu een echte jongste: de 08-31-VM, een Daf 55 van 17 april 1973. Staat nu op MP te koop.
De opvolger van de 55, de 66, was al vanaf oktober '72 in productie, maar ze hebben de 55 nog een paar maanden parallel doorgebouwd, als iets goedkoper alternatief. Hij was er nog maar in één kleur: Nutella-bruin; die verf moest zeker op (was in de latere modellen ook niet meer leverbaar)...

Inderdaad, dezelfde kleur als de mijne (en de 44 van Mr. Rob, de Tsjernobyl-Daf, zeg maar), maar die van mij is van '70, dus geen uitloopmodel.

Als je na de forummeeting van afgelopen zaterdag denkt: ik wil ook zo'n bruine Daf: hier is je kans! Ding ziet er netjes uit en de prijs is niet gek.
 
De VM-serie is al wel uitgegeven in laat 1972 (1973 begon ongeveer bij VT), dus ik denk dat dit een reguliere 55 is die een paar maanden heeft moeten wachten op zijn eerste tenaamstelling, of een wat vroeger exemplaar van die uitloopserie.
 
Zou kunnen, maar het is zeker dat de laatste exemplaren van de 55 nog tot medio '73 op kenteken zijn gezet, allemaal bruin, alleen als sedan en met een V-kenteken. Volgens de literatuur werd die bruine 55 nog tot begin '74 in België verkocht...
Toen was de voorraad verf op...
 
Mag de Multipla nog meedoen?
https://www.autowereld.nl/fiat/multipla/1-6-elx-6-persoons-airco-cdv-33916669/details.html

fiat-multipla-1-6-elx-6-persoons-airco-cdv.jpg


Er zijn ongetwijfeld oudere...
Kenteken 05-DL-BK
Datum deel 1 14-09-1999
 
Kandidaat voor de jongste Saab 96:

stms53.jpg


idbv1rl4xrl.jpg


De FR-15-NT van 23-04-1980,2 maanden jonger dan de 96 die nu in het lijstje staat.
 
Goede kandidaat!(y)
Ik heb in mijn fotocollectie de FR-51-XH van 05-06-1980, maar die is helaas geëxporteerd.
De FR-34-NT in mijn verzameling is ouder dan jouw spot, maar ook iets nieuwer dan het exemplaar dat tot nu toe het jongste was.
 
Oudste Manta is 00-09-PH, eerste toelating is 5-10-1970, apk tot 2-6-2022. Toch 4 dagen ouder dan de huidige.
21555398031_66573f5008_b.jpg

https://www.flickr.com/photos/harry_nl/21555398031/
 
Bedankt weer voor alle aanvullingen. Ik heb de lijst er weer helemaal mee bijgewerkt (het checken van de bestaande vermeldingen is een ander verhaal, dat kost te veel tijd om in één keer te doen en gaat dus stukje bij beetje. Het wordt daarbij ook steeds pijnlijk duidelijk hoeveel moois er verdwijnt door sloop en export). Bij de Saab 96 heb ik drie kentekens laten staan: ONK met de jongste eerste tenaamstelling, ONK met het jongste kentekennummer (dat is van de overgebleven exemplaren dan weer mogelijk de laatste die officieel is geïmporteerd, maar wel eerder op naam is gezet), en de jongste over-all (een ingevoerd exemplaar). De FR-34-NT heb ik dan weer als runner-up vermeld, voor het geval dat.
 
Aangezien ik momenteel zelf een Nissan Almera N15 erbij heb die een vrij vroeg kenteken heeft, zat ik even te kijken. De oudste uit het register is intussen niet meer op de Nederlandse wegen, bij deze een nieuwe kanshebber:
https://www.autowereld.nl/nissan/almera/1-4-gx-29049940/foto.html#foto-465020863
 
Oudste Ibiza
https://www.facebook.com/marketplace/item/335177944365654/
Ik zal morgen de foto's wel even veiligstellen.
NG-99-LS
13 mei 1985
 
Kennelijk de oudste W123:

97-JR-98
15-04-1976



Ik heb overigens ook nog een Saab 96 uit dezelfde kentekenserie in de aanbieding: FR-31-NT. Populaire serie kennelijk...
 
Hoe slordig, een redelijk en een behoorlijk oude spot die ik hier nooit geplaatst heb. Moet me zijn ontschoten. Bij deze alsnog.


1984 Suzuki Swift (SA310) (foto: juli 2017) Volgens mij herinner ik mij nog waar hij stond, dus zal morgen even checken of ik hem nog zie.
Oudste Suzuki Swift I (ook nog een SA310). Herstel, ik zie nu dat er een apart model voor is. Dan maar zo: jongste Suzuki SA310. :)
Kenteken: LF-94-LP
Eerste toelating: 20 jun 1984 (origineel NL)
APK vervaldatum: 01 jul 2020 (verlopen, dus kijk maar even of je hem in de lijst zet of niet)



1991 Suzuki Swift (foto: februari jl.)
Oudste Suzuki Swift II Sedan.
Kenteken: ZT-37-RK
Eerste toelating: 01 aug 1991 (origineel NL)
APK vervaldatum: 06 aug 2021
 
Een nieuwe kandidaat voor de jongste Volvo 66 Combi. Een importje, maar bijna een jaar jonger dan de huidige vermelding.


Kenteken: JK-370-S
Eerste toelating: 08 mrt. 1979 (NL: 13 apr. 2016)
Vervaldatum APK: 15 apr. 2022
 
Een nieuwe gegadigde voor de oudste Peugeot 604.
Kenteken: 22-YD-50
Eerste toelating: 16 mrt 1976 (import: 2016)
APK: 15 jun 2022

 
Renault Laguna 2.0 RT AUT E2 1994 Rood (75.000 km)
€ 1.500,00
https://link.marktplaats.nl/m1634555024?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Oudste Laguna? Hr-sl-39
 
Ik heb er helaas geen foto van, maar wel jarenlang getwijfeld of mijn Polo 6N uit 1994 (die ik kocht en weer verkocht in 2001) de allereerste geweest zou kunnen zijn. Het kenteken was JN-VP-17 en volgens Finnik geleverd op 15-10-1994. Een rode 5-deurs 1.3 met een 4-bak en ó, zo traag!
Ik verkocht hem toentertijd aan een autohandelaar in Overloon en in de zomer van 2008 stond hij daar om de hoek bij een sloperij, klaar om gedemonteerd te worden. Die leeft dus niet meer... (n)
 
Wouter, dan zal het toch een 5-bak geweest zijn. Ik weet nog dat het apparaat een enorme herrie maakte op de snelweg dus in mijn beleving waren het er maar 4 :confused:
 
Eerste NL kentekens van de Polo 6N stammen uit sept. 1994 (eentje die ik zo gauw even kon terugvinden is bijv. JL-BP-56 van 12-09-1994), maar als ik 't goed heb zijn dat van die hele vroege showroom gevallen, ter promotie / voor journalisten enz, zeg maar. De NL-kentekens uit de reguliere verkoop begonnen in okt. 1994, bij mijn weten. Doordat ik een register heb aangelegd en bijhoud van de eerste 2 generaties Polo's (type86c.nl), ben ik die vroege 6N's ooit tegengekomen (maar niet opgeslagen).
 
Als oudste Ford Ka MkI staat tot nu toe de RF-PV-15 van 14-2-1997 in de lijst.

Gisteren kwam ik de RB-XS-46 tegen, met een datum eerste toelating op 23-1-1997 en een geldige APK tot februari 2021. Zomaar een dikke drie weken ouder dan de huidige oudste.

Zo in het voorbijrijden te zien was het een First Edition die er van een afstandje nog aardig uitzag. Maar met de Ka weet je het nooit. Van dichtbij kan ie best krokant zijn. Voorlopig is ie in ieder geval nog op de weg. Het is ook niet de eerste keer dat ik hem zag. Bij gelegenheid zal ik er de volgende keer een plaatje van maken.
 
Ooit heeft iemand van de organisatie gezeg dat we auto.s tot 2000 gaan invoeren, anders wordt het te gek.
Onlangs bekeken we een new mini uit 2001, het kenteken begon met HV (cijfercijfer-HV-letterletter)
Ik meende dat de eerste mini's met een J begonnen.

De New mini ontbreekt ook in de lijst.
Misschien dat er alleen speciale ofzo opgenomen kunnen worden?
 
Dat wou ik graag zo houden, omdat veel nieuwere modellen nog zoveel in omloop zijn dat een willekeurig gespot "oudste" of "jongste" exemplaar altijd wel aan te scherpen is. Je moet er dan wel echt zeker van zijn dat het een van de alleroudste of -jongste is. Een New Mini met HV in het midden is in elk geval zeker niet een van de oudste,

Het testexemplaar van Autoweek, dat nog steeds bestaat:
m1by1lbbh6ku_800.jpg
 
Er staat nog geen oudste Audi 100 C2 (Typ 43) in de lijst. Dit is hem vast niet, maar eentje uit de zeventiger jaren lijkt me een mooie benchmark, zo veel zullen er nu ook weer niet over zijn.
Kenteken: 18-NL-JK
Eerste toelating: 31 mei 1979 (import: 19 november 2003)
APK-vervaldatum: 9 juli 2022

 
Mag de Polski Fiat 126 ook meedoen? Dit model is geproduceerd van 1973 tot en met 2000.

Oudste: 44-UE-65, datum eerste toelating: 30-06-1976, maar 2 jaar later naar Nederland gekomen.



Jongste: ZL-441-T, datum eerste toelating: 18-05-1999

 
Op zich wel, al lijken modellen die officieel nooit in Nederland geleverd zijn en pas recent hiernaartoe zijn gehaald me niet zo ontzettend relevant, zeker niet als er maar een paar exemplaren van zijn. Het gaat wat mij betreft toch meer om in Nederland geleverde oudste en jongste exemplaren van een bepaald model die hier nog over zijn gebleven, eventueel aangevuld met ingevoerde auto's die dat nog weer aanscherpen. Maar dat is slechts mijn zienswijze, ik wil ze best in de lijst zetten. :)
 
Je hebt een punt wat betreft de zeldzaamheid van het model in Nederland. Zijn echter niet alle na 1980 verkochte exemplaren 126'jes die onder de Fiat-badge hun weg naar Nederland vonden? (en daarmee dus automatisch Polski Fiats?)
 
XBXG zei:
Je hebt een punt wat betreft de zeldzaamheid van het model in Nederland. Zijn echter niet alle na 1980 verkochte exemplaren 126'jes die onder de Fiat-badge hun weg naar Nederland vonden? (en daarmee dus automatisch Polski Fiats?)

Dat klopt, maar die zijn gewoon als Fiat geregistreerd en er kunnen ook nog in Italië gebouwde winkeldochters tussen zitten. Dat is dus moeilijk te controleren.
 
Laat dan de Polski-Fiat maar buiten beschouwing in het overzicht. ;)

Er is nog geen jongste BMW E9 vermeld. Wellicht is dit een kanshebber?

Kenteken: 45-EU-31
Datum eerste toelating: 11 april 1975

 
Terug
Bovenaan