De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Gelukt om een foto erbij te zetten.
Naar mijn idee heb ik de jongste mazda 323 C IV BG.

20 jaar in een garage gestaan denk ik.
Met het nodige achterstallige onderhoud (remmerij). Zelfs de benzinetank was lek.
Nu weer in goede conditie en als nieuw.


(Hij staat al in het register!)

2KzYgCD.jpg
 
Ik kwam deze tegen op marktplaats. Een vrij oude Impreza. Vast niet de oudste, maar de Impreza ontbreekt nog in de lijst.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1267586407-subaru-impreza-plus-1-6-lx.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
16-6-1993
GP-ZZ-91
2a98jle.jpg
 
Vraagje wat betreft Volkswagen: waarom staan de legendarische Kever, T1 en T2 niet in de lijst?
Het kan zijn dat ik er volledig overheen kijk, maar ik voeg het volgende exemplaar toe als wellicht de jongste T2. Het is een T2B van 6 juni 1979 met kenteken FB-09-SH. Gespot door een Franse kennis in Mée-sur-Seine (Fr).

OP8EQ.jpg
 
XBXG zei:
Vraagje wat betreft Volkswagen: waarom staan de legendarische Kever, T1 en T2 niet in de lijst?

Omdat nog niemand er een heeft gemeld in dit topic waarschijnlijk. Maar bij de Kever bijvoorbeeld ook omdat exemplaren uit de jaren 40 wellicht niet eens voorkomen in Nederland en vanwege de lange productieperiode moeilijk te bepalen is wat nu het bouwjaar van het jongste exemplaar in ons land zou kunnen zijn. Bij de T1 is bijna alles import dus als er nog een paar exemplaren uit een vroeg bouwjaar zijn staan die allemaal op dezelfde datum (30 juni). De T2 geef ik nog wel kans, dus nu op zoek naar eentje met ONK uit 1967/1968. Bedankt voor deze T2 en @rzasa, ook voor de Impreza.
 
Ik ben nog eens door mijn register gegaan, en het lijkt erop dat mijn Seat Marbella nu de oudste van Nederland is.
Kenteken: SF-39-JZ.
1e datum van toelating: 10-06-1987

Via de RDW data heb ik geen vroeger exemplaar gevonden dat in het ovi-RDW bestand nog actief is.
 
Omdat er nog geen kandidaat is voor jongste Peugeot 205 Cabriolet (ben je trouwens zeker dat '94 als laatste bouwjaar klopt? Volgens Wikipedia hield het feestje al in '92 op), bij deze.


1993 Peugeot 205 1.9CTI
LS-HP-62 | Eerste toelating: 27 jan. 1993 | APK vervalt 17 apr. 2019
 
ben je trouwens zeker dat '94 als laatste bouwjaar klopt?

Volgens de Franstalige Wikipedia (lijkt me op dat punt de meest betrouwbare) is het zelfs 1995 en ik heb even in mijn Nederlandse jaarboeken van '95 gekeken, daar staat hij ook nog in.

(De NL-talige Wikipedia heeft het zelfs over Ronald Garros... o_O)
 
929V6 zei:
ben je trouwens zeker dat '94 als laatste bouwjaar klopt?

Volgens de Franstalige Wikipedia (lijkt me op dat punt de meest betrouwbare) is het zelfs 1995 en ik heb even in mijn Nederlandse jaarboeken van '95 gekeken, daar staat hij ook nog in.

(De NL-talige Wikipedia heeft het zelfs over Ronald Garros... o_O)

Ah oké, ik had inderdaad alleen de Engelse gekeken. Dan zal die groene ongetwijfeld niet de jongste zijn ;)
 
Aangezien de oudste 19 niet meer bekend is bij de RDW:
$_86.JPG


293zjir.jpg


Deze superleuke 19 staat overigens te koop:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1282210334-renault-19-1-4-gtr-s6.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
 
Hij staat al in het register, maar nog zonder foto: de oudste Mazda MX-5 van ons land. Het betreft de YD-21-JB van 12-02-1990.

 
Gisteren op Oh Oh Renault in Ommen een oudere ONK Renault 14 TL waarop recent het originele kenteken weer terug is
24-TX-57 2 januari 1978
41669267424_314352847b_b.jpg
 
Spekky zei:
Gisteren op Oh Oh Renault in Ommen een oudere ONK Renault 14 TL waarop recent het originele kenteken weer terug is
24-TX-57 2 januari 1978
41669267424_314352847b_b.jpg

Heb ik dat nou ALWEER gemist? Ik moet toch echt beter gaan opletten... :(
 

1997 Daewoo Espero
Er is nog geen kandidaat voor de jongste Daewoo Espero, die volgens Wikipedia tot 1997 is geproduceerd. Met een eerste toelating van 30 december van dat jaar lijkt dit mij een kanshebber.

Eerste toelating: 30 december 1997
APK: 30 december 2018
 
Oudste Scenic van 27-9-1996.
Renault Megane 1.6e RN Alizé (bj 1996)
€ 750,00
https://link.marktplaats.nl/m1302682533?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

2gsr3up.jpg


o9qwpv.jpg
 

De oudste 106 staat als gedemonteerd in de lijst. Dit is vast nog niet de alleroudste, maar het is op zijn minst een behoorlijk vroege die gezien de staat nog wel even mee lijkt te kunnen ook.
Eerste toelating: 02 januari 1992, vervaldatum apk 11 september 2018, kenteken DJ-NT-98

[url]https://farm2.staticflickr.com/1782/43398212501_675daa335b_c.jpg[/url]
En een kleine aanscherping voor de oudste Renault 4CV. De oudste die nu in de lijst staat is van juni '55, deze is net een paar maanden ouder.
Eerste toelating: 11 februari 1955, vervaldatum apk n.v.t., kenteken DM-06-13
 
Bedankt voor de toevoegingen. Een oudere ingevoerde 4CV (1948) staat al in de lijst, die van 1955 is origineel Nederlands en vermeld ik apart.
 
Wat betreft de Mercedes W123 in het overzicht:

Zowel de 23-MD-38 als de 16-YA-57 zijn geëxporteerd.

Wellicht is dit een mooie kandidaat voor het oudste Nederlandse exemplaar:

https://www.flickr.com/photos/sandertoonen/42639950295/in/dateposted/
 
Aangezien de oudste Porsche 944 is gedemonteerd, zou dit exemplaar wellicht in aanmerking komen van een nieuw oudste exemplaar.

Kenteken: GR-BL-68
Datum eerste toelating: 30-06-1982

 


Deze is ook van "30-06-1982", en zo waarschijnlijk nog wel een paar. Er zal vast nog wel een '82-er opduiken met een concrete eerste toelatingsdatum.
 
D' oh zei:
Kandidaat jongste T3 op geel kenteken?

Eerste toelating 21-08-1990.
Kenteken: 08-XXN-1

Ik denk van niet, want dit exemplaar is zijn carrière begonnen op grijs kenteken...
 
Datum 1e toelating wijzigt toch niet dan? Origineel NL 21-08-1990 en gezien 't kenteken omgekeurd in +/- 2012.
 
Sjon77 zei:
Datum 1e toelating wijzigt toch niet dan? Origineel NL 21-08-1990 en gezien 't kenteken omgekeurd in +/- 2012.

Maar moet ik het dan als jongste grijs of geel kenteken zien?
 
Stefan105 zei:
Oudste Suzuki SC100: 36-VK-81, 10-05-1978. Ik wist niet eens dat ze er met sidecode 3 waren...

Die stond/staat in Raamsdonksveer bij Louwman in de collectie die daar verder voornamelijk uit Toyota's bestaat. De officiële levering van de SC100 startte pas in '79 dus met sidecode 4.
 
afentoe zei:

De oudste 106 staat als gedemonteerd in de lijst. Dit is vast nog niet de alleroudste, maar het is op zijn minst een behoorlijk vroege die gezien de staat nog wel even mee lijkt te kunnen ook.
Eerste toelating: 02 januari 1992, vervaldatum apk 11 september 2018, kenteken DJ-NT-98

Ook deze is van 2 januari 1992... ;)

 
ginkelvanmichiel zei:
die leuke Orion hierboven kan alweer worden verwijderd, hij is gedemonteerd...

Gisteren dan toch nog een Orion zien rijden, de FJ-RT-25. Met verlopen APK en onduidelijk of het dan de oudste, de jongste of allebei is, maar het is er dan in elk geval toch eentje.
 
XBXG zei:
afentoe zei:
[url]https://farm2.staticflickr.com/1763/42681736014_871e76ef7b_c.jpg[/url]
De oudste 106 staat als gedemonteerd in de lijst. Dit is vast nog niet de alleroudste, maar het is op zijn minst een behoorlijk vroege die gezien de staat nog wel even mee lijkt te kunnen ook.
Eerste toelating: 02 januari 1992, vervaldatum apk 11 september 2018, kenteken DJ-NT-98

Ook deze is van 2 januari 1992... ;) [url]https://farm1.staticflickr.com/849/43008831055_51f684680d_c.jpg[/url]
Dan zal die een paar uur ouder zijn, gezien de kentekens. Voor zover ik op de foto's kan zien lijkt de groene wel nog langer mee te kunnen, time will tell. Misschien een idee om deze voorlopig allebei in de lijst te zetten, als ex aequo.


Nieuwe inzending: de jongste Citroën CX
In de Excelsheet staat ten onrechte dat de Citroën CX al in 1989 al uit productie ging. Dit is voor de Berline juist, maar de Break is volgens Wikipedia nog geproduceerd tot juli 1991, toen de XM Break werd geïntroduceerd.
Dit exemplaar moet volgens mij wel een van de aller-aller-allerlaatsten zijn geweest.


1991 Citroën CX Break
Eerste toelating: 29 oktober 1991 (NL: 26 oktober 2007)
APK: 8 november 2018
Kenteken: 69-XX-NK
 
De vermelding van de CX betreft uitsluitend de Berline, de Break en de Prestige/Limousine worden wat mij betreft apart in de lijst opgenomen. Goede kandidaat, deze Break.
 
Mijn ex, de 36-LFZ-3 is nog jonger :) De hierboven genoemde break is van een kennis, is een omgebouwde begrafenisauto, wordt niet zuinig mee omgegaan, maar wel goed voor gezorgd
 
929V6 zei:
De vermelding van de CX betreft uitsluitend de Berline, de Break en de Prestige/Limousine worden wat mij betreft apart in de lijst opgenomen. Goede kandidaat, deze Break.

Helder, mee eens!

Robbie1978 zei:
Mijn ex, de 36-LFZ-3 is nog jonger :) De hierboven genoemde break is van een kennis, is een omgebouwde begrafenisauto, wordt niet zuinig mee omgegaan, maar wel goed voor gezorgd

Een begrafenisauto, dat had ik niet verwacht. Over je laatste zin, die indruk kreeg ik zelf ook, op wat roest op de kofferklep na zag hij er helemaal niet slecht uit. Ik kreeg de indruk dat het 'gewoon' een daily driver is.
 
Ik zie dat de oudste Twingo uit de lijst is gedemonteerd.

Dit exemplaar is gespot door een kennis in Parijs, maar is helaas geëxporteerd.

L3RYd.jpg


Ik zal even op zoek gaan naar een nieuwe kandidaat voor in de lijst. ;)
 
Terug
Bovenaan