De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

929V6 zei:
@afentoe,

De XF-54-DF is de jongste van de eerste generatie Swift, maar dit is er al een van de tweede. En daarvan is het dus de oudste.:)

De eerste generatie ziet er zo uit:


Dat kan ook nog, ik was er om een of andere reden vanuit gegaan dat dit een Mk1 was. Ook leuk :)
Thanks voor de snelle reactie.
 
Klassiekerrijder zei:
10-10-1989

Grotefoto-BGLO7Z4P.jpg

Die ziet er heel knap uit nog! En kan zo in het trouwe liefde topic, ruim 23 jaar bij dezelfde eigenaar.
 
Op MP: de 67-JE-18, een Peugeot 604, voor het eerst in Nederland op kenteken op 18 februari 1976. Daarvoor al geregistreerd op 30 juni 1975. Een hele vroege dus.
 
244-55 zei:
Op MP: de 67-JE-18, een Peugeot 604, voor het eerst in Nederland op kenteken op 18 februari 1976. Daarvoor al geregistreerd op 30 juni 1975. Een hele vroege dus.

Een beetje dubieus wel, een dit jaar toevallig belastingvrij geworden "schuurvondst" in showroomconditie. Omgekat?
 
Daar lijkt inderdaad een luchtje aan te zitten. Unieke 'schuurvondsten' beschikken gewoonlijk ook niet over een redelijk recente radio met cd-speler, en voor het publiek dat echt unieke auto's weet te waarderen hoef je zo'n ding als autobedrijf ook echt niet te installeren / als verkoopargument te gebruiken.
 
OK, dubieus. Ik ben geen 604-specialist, maar heb al wel gezien dat het stuurwiel niet van een vroeg model komt. Het dashboard wel en ook aan de buitenkant (emblemen) verraden een vroeg model. Over de kleur heb ik dan weer twijfels...... Een '76'er kenteken op een, bijvoorbeeld, '82 'er, dat snap ik, maar hoe komt die datum 30 juni 1975 er dan bij?
 
@ 929V6: Voor het geval je ook de oudste/jongste (of eerste/laatste) van de sidecodes bij wilt gaan houden (daar was meen ik een tijdje terug sprake van):

Mijn kameraad zag vandeweek deze Combo van 04-01-1994. Ik kan me niet herinneren ooit een sidecode 4 uit 1994 gezien te hebben.
Dus wellicht is dit de laatste sidecode 4 die er nog over is:
 
De huidige oudste Ford Ka (PZ-XJ-07) lijkt niet meer te bestaan. Als verse oudste stel ik de RB-GS-70 voor. Vandaag nog rijdend gespot. Gelet op de algehele staat helaas niet in handen van een 'liefhebber', dus het is maar de vraag hoe lang hij zijn nieuwe titel nog zal kunnen verdedigen....
 
Klassiekerrijder zei:
Twee minuten zoeken op autoscout gaf de 12TVJJ van 08-11-1996 als oudste. Is wel een import, maar dat doet er verder niets aan af.

En vijf minuten zoeken in de RDW database geeft zonder twijfel een nóg oudere. De real-life spots hebben wat mij betreft een grotere waarde dan filter-resultaten van internet sites. Dat was toch ook de oorspronkelijke opzet van dit topic?
 
Zie de startpost.

D. Elzinga zei:
Oke, ik kwam op het idee voor dit topic nadat ik vanmorgen een vroege BMW E36 zag (ZK-3?-??). Vervolgens ben ik op aanbodsites verder gaan zoeken naar nog oudere exemplaren, waarbij deze, beginnend met ZF en uit februari '91 (voorlopig?) de oudste is.

https://img.autotrader.nl/bmw/3-serie/bmw-3-serie-sedan-benzine-blauw-001--12178735-Medium.jpg

Uiteraard kan het spelletje van het spotten van het oudste (of jongste!) exemplaar met bijna elk automodel worden gedaan. Ik hoop dat het idee hierachter een beetje wordt opgepikt;)

Het register vind je hier.
 
Azure zei:
Klassiekerrijder zei:
Twee minuten zoeken op autoscout gaf de 12TVJJ van 08-11-1996 als oudste. Is wel een import, maar dat doet er verder niets aan af.

En vijf minuten zoeken in de RDW database geeft zonder twijfel een nóg oudere. De real-life spots hebben wat mij betreft een grotere waarde dan filter-resultaten van internet sites. Dat was toch ook de oorspronkelijke opzet van dit topic?

Nee hoor, ik noteer liever in één keer de oudste dan dat ik tien keer moet aanscherpen. Het is al werk genoeg.
 
Een behoorlijke aanscherping........ de jongste Volvo 240: de HT-VS-33 van 15 april 1994. Staat nu op MP. Moet wel een winkeldochter zijn geweest of, als het zoals de advertentie zegt een echte "classic" is, uit het buitenland gehaald zijn voordat-ie daar op kenteken kwam. Volgens mij waren in de laatste jaren hier alleen de Polar en de GLE te koop.
 
929V6 zei:
rzasa zei:
Oudste rijdende Toledo I?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m960404713-seat-toledo-1-8-cl-u9-1992-rood.html


DV-ZZ-82

Ik kom dagelijks langs eentje met een DJ-kenteken, zal er eens beter op letten. Helaas staat hij op een onmogelijke plek voor een foto.

Hier is hij dan. Ondanks dat het kenteken veel eerder is uitgegeven is de DET maar een paar weken ouder dan die van het tot nu toe bekende oudste exemplaar.
21385527415_16e68d3430_c.jpg
 
Wellicht is dit de jongste Chevrolet Celebrity?

Kenteken: FJ-JR-02
Datum eerste toelating: 30-06-1990




Een verbetering van de jongste Citroën 2CV:

Kenteken: GL-766-N
Datum eerste toelating: 11-10-1990

 
Ik vind die auto achter de 2CV veel interessanter eigenlijk! Een Cutlass Ciera? Gave spot ook, die Celebrity, maar dit geheel terzijde.
 
Het was een Buick. Geen kenteken aanwezig en ik kon 'm niet goed fotograferen door het hek.
De volgende keer als ik er weer ben zal ik 'm proberen te fotograferen.
 
Oudste Laguna 1 Break
NB-LR-52
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m970885371-renault-laguna-break-1-8-rt.html?c=347e0191902299e17a0270b34509bada&previousPage=lr

j950ns.jpg


mijk1u.jpg
 
Een vreemd geval: deze Opel Astra F Caravan heeft een eerste tenaamstelling van 01-10-2001, terwijl de Astra G toen al enkele jaren leverbaar was.
Wellicht is het toch een toevoeging in de vorm van de jongste Astra F?

 
Vreemd inderdaad. Misschien is het een Astra F Classic, die productie is pas gestopt toen de Astra H werd geïntroduceerd (2004). Toen werd de F Classic namelijk overgenomen door de G Classic. Ook van de oude modellen van de Zafira A en B zijn Classics gemaakt. Deze zijn meen ik voor de Afrikaanse en Oost-Europese markt gemaakt.
De Astra hierboven heeft overigens een F1 handgreep op de achterklep, terwijl het verder zo te zien wel een F2 is.
 
Zelfs op de originele foto kan ik niet lezen wat er rechts onderaan staat geschreven onder het woord Astra. Wellicht "Classic"?
Wie weet gaat het hier om een in Oost-Europa geproduceerd exemplaar?
 
BMW cabrio E30 325I uit het jaar 1986, mijn auto en persoonlijk mijn favo oude auto!
Tof dat er nog zoveel oude auto's in Nederland zijn dacht dat het heel erg tegen zou vallen om te zien hoeveel mensen er nog een oude auto tot hun bemachtiging hadden!
 
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m971355227-unieke-mooie-ford-taunus-2-0-ghia-1976-te-koop.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

95-HV-30, een Ford Taunus TC2 van 28 januari 1976, een aanscherping met 20 dagen.

Leuk ding hoor: een oranje 2-deurs 2 liter Ghia (helaas geen V6) met zwart vinyl dak. Meer seventies wordt het niet!
 
De SV-36-HH heeft een vroeger kenteken, maar is later op kenteken gezet: 14-01-1988. Ziet er wel minder goed uit dan die hierboven...

 
Vanmiddag gezien in Almelo: Audi 100 Typ 43 HR-39-RT

Datum eerste toelating: 02-04-1982(33,5 jaar)
Vervaldatum APK: 15-08-2016
 
2cifpya.jpg

Er staat nog geen vermelding, maar deze vind ik genoeg kans maken om 'm in te zenden. Fordjes Ka Mk1 zie ik nog wel eens met sidecode 6 beginnend op Z, maar een origineel Nederlandse sidecode 7 had ik nog niet gezien. Daarom is dit denk ik (een van de) jongste Ford Ka Mk1 van Nederland.
Vervaldatum APK 30-05-2016. Datum eerste toelating 30-05-2008.

EDIT: er zijn verderop deze pagina nieuwere Ka'tjes gevonden.
 
Klassiekerrijder zei:
Ik zal eens kijken of de Ka met GFB in mijn buurt een originele Nederlander is en wat de DET is.

Die zou dan inderdaad nog nieuwer zijn. Ik ben benieuwd... Laat je wat weten?
 
Via internet vond ik de onderstaande Ford Ka, ook origineel Nederlands en dus nóg jonger:
$_85.JPG


En nóg jonger:
ford-ka-1-3-cool-en-sound-airo-nieuw-geleverd-incl-ml-beh-13453861-2.jpg


En nog een stuk jonger:
1846653_3.jpg


Vervaldatum APK 29-12-2016
Datum eerste toelating 29-12-2008

Dat heb ik dus ook nooit geweten dat het eerste type Ford Ka nog zo lang werd verkocht.
 
Dat verbaast mij ook. Als je van de laatste Ka even de datum eerste toelating en vervaldatum APK hier neerzet, dan kan de admin deze in het overzicht verwerken...
 
Nog jonger:

18-HKF-4, 09-01-2009(!)

En nóg jonger:

$_85.JPG


59-HTX-5, 27-02-2009

En het houdt niet op, deze is nog weer jonger:

$_85.JPG


12-HZX-5, 17-06-2009
 
Ik ben ook nog even op zoek geweest naar de oudste Ka, aangezien de genoteerde gedemonteerd is, en dit is de oudste die ik kon vinden:

$_85.JPG


78-SL-SF, 13-11-1996 (First Edition)
 
De Citroën Jumper werd in 1994 geïntroduceerd als een drieling, met haar zusjes de Peugeot Boxer en de Fiat Ducato.
Dit is een exemplaar uit het eerste bouwjaar en ziet er voor een bestelwagen van 21 jaar oud nog bijzonder goed uit.

Kenteken: VD-FJ-79
Datum eerste toelating: 29-07-1994

 
De DF-SH-46 (van 18-10-1991) is dan een mooie runner up. ;)

De nieuwe oudste Astra GSi (met apk) is de DJ-VT-49 van 02-01-1992.
Toevallig in 2009 door mij gefotografeerd:


Edit:
De nieuwe oudste Astra G Caravan is de SZ-GV-34 én SZ-GV-35. Beiden van 17-02-1998.
De nieuwe oudste Astra G is de SZ-DZ-10 van 16-02-1998.
De nieuwe oudste Frontera is de FJ-DS-26 van 11-07-1992.
De nieuwe oudste Omega B is de HV-FV-51 van 22-04-1994.
De nieuwe oudste Sintra is de RF=PZ-26 van 12-02-1997.
De nieuwe oudste Tigra (origineel NL) is de JX-VH-67 van 18-01-1995.
De nieuwe oudste Vectra (met apk) is de TX-65-SB van 04-01-1989.
 
Terug
Bovenaan