De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Arjan. zei:
Rob0032 zei:
Oudste staat nu op 30-6-1989, met een (in mijn ogen onzinnige) toevoeging dat deze datum niet hoeft te kloppen, ondanks dat het om een Nederlandse auto gaat, het kenteken klopt bij die datum en 30 juni 1989 gewoon een willekeurige vrijdag was.

Mwoah, die van 30-6-1989 (neem aan dat je de YN-17-PJ bedoelt) lijkt toch wel een beetje geïmporteerd. Een YN-kenteken hoort ook niet echt bij 6-1989, eerder bij de 6-1990 waarop hij dit kenteken gekregen heeft.

Welke van de twee eerder in gebruik genomen is zullen we dus nooit weten.

Ah natuurlijk, neem me niet kwalijk. Ik las XN in plaats van YN. Blijf ik het nog vreemd vinden dat men kennelijk niet wist wat de exacte datum was bij een 1 jaar oude Mercedes-Benz, maar hij is inderdaad niet origineel. My bad.

Als alleen de officiële documentatie (dus het buitenlandse kentekenbewijs) wordt geaccepteerd is dat toch niet zo vreemd? Als er alleen maar 1989 op staat, dan zullen ze het daarmee hebben moeten doen. Of de auto nu na 1 of na 10 jaar werd geïmporteerd maakt dan geen verschil.

Of hij was toevallig echt van 30 juni 1989. Zoals Rob al zei: het was gewoon een normale vrijdag ;)

We hebben er nu ten minste eentje van vóór 30 juni, dus laten we daar vooral erg tevreden mee zijn.:)

Daar de oudste Pony voor de export naar het Belgische land is vertrokken, is de mijne inmiddels de oudste. En niet alleen de oudste Pony, maar ook de oudste Hyundai met geldige apk van Nederland!

20056142024_91e9d159a2_c.jpg

Wat een gave aanwinst Rob, wees er maar zuinig op! Wel erg jammer van de oudste Pony, en waarschijnlijk ook de enige vierdeurs.

Sterker nog, de mijne is nog de enige Pony van dit type met geldige apk. De vierdeurs is naar een Belgisch museum/verzamelaar gegaan. Zeker jammer, maar anderzijds werd er ook flink mee gezeuld. Veel publiciteit in korte tijd opgezocht en daarna voor veel geld proberen te verkopen. En hij was kennelijk niet zo goed als 'ie leek.

Ow, dat is apart. VWE werkte hier even niet, dus checkte ik het kenteken via de RDW, die normaal geen gegevens meer toont wanneer een auto is geëxporteerd. De RDW toonde alle gegevens inclusief een APK-vervaldatum in de toekomst. Daarom ging ik ervan uit dat ie nog bestond.
Zonde dat ie niet meer in NL is. :(

VWE deed het gisteren bij mij ook maar nauwelijks, maar in m'n post hierboven had ik het ook over dit exemplaar. Deze staat dus momenteel hier in België bij een verzamelaar of in een museum. Zonde is het zeker, hoewel ik nu kan zeggen dat ik de oudste Hyundai van Nederland heb (met apk), en dat is stiekem toch ook wel bijzonder!

Bij de de RDW staat in het tabje Basis onder Status kenteken of de auto geëxporteerd is of niet. Gedemonteerde auto's zijn bij de RDW niet op te vragen, sinds enige tijd recent geëxporteerde auto's wel.

Ik gebruik de website van de RDW dermate weinig dat ik niet wist dat geëxporteerde auto's sinds kort nog zijn te achterhalen.

Volgens rdw.nl is er nog een oudere. Die is niet geexporteerd maar heeft geen geldige APK. HZ-83-JK.

Omdat de oudste Renault 9 is geëxporteerd is dit misschien een goede 'opvolger'?

Kenteken: HT-35-NV
Datum eerste toelating: 07-05-1982.

Ik ga er van uit dat iemand hem wel kan 'verbeteren'... ;)

Boerke zei:
Volgens rdw.nl is er nog een oudere. Die is niet geexporteerd maar heeft geen geldige APK. HZ-83-JK.

Precies, en het gaat om auto's met een geldige apk. De auto die jij noemt wordt dermate slecht behandeld dat ik me afvraag in welke staat 'ie verkeert. Bovendien hangt er inmiddels een 2,5 liter dieselmotor in. Hier heb je een filmpje van dat exemplaar: mishandeling Pony

Rob0032 zei:
VWE deed het gisteren bij mij ook maar nauwelijks, maar in m'n post hierboven had ik het ook over dit exemplaar. Deze staat dus momenteel hier in België bij een verzamelaar of in een museum. Zonde is het zeker, hoewel ik nu kan zeggen dat ik de oudste Hyundai van Nederland heb (met apk), en dat is stiekem toch ook wel bijzonder!

Bij mij is het vaak zo dat tussen 0:00 en 1:00 's nachts VWE het niet doet. Op andere tijden doet VWE het bij mij wel.

Gefeliciteerd trouwens! ;)

D' oh zei:
Rob0032 zei:

Bij mij is het vaak zo dat tussen 0:00 en 1:00 's nachts VWE het niet doet. Op andere tijden doet VWE het bij mij wel.

Gefeliciteerd trouwens! ;)

Nu je het zegt, dat is wel vaker inderdaad. Bedankt voor de tip!

En bedankt. Vond je het wat, afgelopen zondag?

D' oh zei:
Omdat de oudste Renault 9 is geëxporteerd is dit misschien een goede 'opvolger'?

Kenteken: HT-35-NV
Datum eerste toelating: 07-05-1982.

Ik ga er van uit dat iemand hem wel kan 'verbeteren'... ;)

Inderdaad:
HN-54-TR
RENAULT 9 GTS

02-03-1982

HN54TR.jpg

update voor de audi 80 B2 type 1978-1984

LJ-24-KY

Foto-HMXJ7CST-D.jpg

Een audi 80 SC van 22-08-1984.
Deze nu van de tweede eigenaar knappe audi stond een paar maandjes terug op MP

Dit is duidelijk een 83 er model!
type aanduiding C, de originele stalen wielen, stoelen, dit lijkt me een winkel dochter.

Vroeger bij ons op het dorp reed er de NB-81-PL rond, van een boertje.
Ik weet zeker dat die niet meer bestaat.

Zojuist op een rotonde gespot: PN-45-SZ, een Renault 21 TS van 15-05-1986. Al 15 jaar bij de huidige eigenaar en APK tot 15-05-2016. Zag er keurig uit en het model komt anno nu ook best tijdloos over.

Klassiekerrijder zei:
Ik moet nog ergens een foto hebben van een prefacelifter met een N-kenteken. Een diesel.
Deze diesel is wel een echte '84er: 19-10-1984

Grotefoto-O4MEVUEL.jpg

Rijdt deze toevallig niet ergens in de regio Amersfoort rond? Hij komt me zo bekend voor.

Rob0032 zei:
Boerke zei:

Precies, en het gaat om auto's met een geldige apk. [/url]

Nee, het gaat om auto's waarvan mag worden aangenomen dat ze nog bestaan. Dit exemplaar bestaat in elk geval ook nog:

5952054266_d7a26b1b6b_z.jpg

Oudste rijdende Toledo I?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m960404713-seat-toledo-1-8-cl-u9-1992-rood.html

xefr5s.jpg

DV-ZZ-82

rzasa zei:
Oudste rijdende Toledo I?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/seat/m960404713-seat-toledo-1-8-cl-u9-1992-rood.html

DV-ZZ-82

Ik kom dagelijks langs eentje met een DJ-kenteken, zal er eens beter op letten. Helaas staat hij op een onmogelijke plek voor een foto.

929V6 zei:
Rob0032 zei:
Boerke zei:

Precies, en het gaat om auto's met een geldige apk. [/url]

Nee, het gaat om auto's waarvan mag worden aangenomen dat ze nog bestaan. Dit exemplaar bestaat in elk geval ook nog:

5952054266_d7a26b1b6b_z.jpg

Hoe weet je dat dan? Die foto is acht jaar oud. Ik heb recentere beelden van deze auto gezien, en het is aannemelijker dat de auto niet in deze hoedanigheid meer bestaat, laat staan rondrijdt. Formeel gezien is 'ie alleen nog niet gesloopt, want dat is het enige lot dat deze auto beschoren is.

Auto's die na 2003 (officieel) gesloopt zijn staan normaliter ook als zodanig geregistreerd. Bovendien is de lijst onmogelijk bij te houden als er alleen auto's met geldige APK in mogen staan.
Ik ben dan overigens wel benieuwd naar die recentere beelden.

Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat 'ie formeel nog niet gesloopt is. Op YouTube staan al twee jaar jongere beelden van de auto, inclusief 2,5 liter dieselmotor. Ik heb nog recentere foto's gezien, ik zal eens kijken of ik die hier kan posten.

Rob0032 zei:
Dat weet ik, daarom zeg ik ook dat 'ie formeel nog niet gesloopt is. Op YouTube staan al twee jaar jongere beelden van de auto, inclusief 2,5 liter dieselmotor. Ik heb nog recentere foto's gezien, ik zal eens kijken of ik die hier kan posten.

Dat is een andere, de HZ-83-JK.

Dat van die Amazon kan haast niet kloppen, einde productie was al in 1970.

Ik heb een uniek geval:
4hqwrn.jpg

Dit is (obviously) een Suzuki Swift Mk1 die de jongste van Nederland is, maar tegelijkertijd ook weer niet. Obv kenteken (de huidige jongste is XF-**-DF) is het wel de jongste, omdat de door mij gespotte Swift ook origineel Nederlands is.
Obv eerste tenaamstelling is de -DF echter jonger dan bovenstaande -DG, 29 resp. 31 maart 1989.
Ik ben benieuwd welke spec in dit geval doorslaggevend is... Hoor ik graag nog wat van, als jullie tijd over hebben.
(APK tot 7 oktober aanstaande)

EDIT 29-08: Dit blijkt een Mk2, zie de reactie hieronder. *Gaat zich in een hoekje heel diep zitten schamen* Wel de oudste Mk2 van Nederland. Ook leuk :)

@afentoe,

De XF-54-DF is de jongste van de eerste generatie Swift, maar dit is er al een van de tweede. En daarvan is het dus de oudste.:)

De eerste generatie ziet er zo uit:

929V6 zei:
Dat van die Amazon kan haast niet kloppen, einde productie was al in 1970.

Toen de Amazon in 1970 uit productie ging, was de 140 er al even en de Amazon enorm gedateerd. Het zou dus zomaar kunnen dat een exemplaar nog een paar jaar als winkeldochter in een showroom heeft gestaan. Het zou natuurlijk ook weer een beruchte RDW-tikfout kunnen zijn... maar het lijkt me dat de eigenaar zoiets wel laat corrigeren.

Maar vijf jaar lijkt me wel erg lang, zo incourant waren ze nou ook weer niet. In Nederland althans, want deze komt ergens anders vandaan.

929V6 zei:
Rob0032 zei:

Dat is een andere, de HZ-83-JK.

Ah je hebt gelijk, neem me niet kwalijk. Ik blijf erbij dat ik een acht jaar oude foto en acht jaar verlopen apk niet echt bewijs vind dat 'ie nog zou bestaan, maar het is inderdaad niet degene die ik bedoelde. My bad.

Oudste Mazda 323F BG:
20770789840_ed86700dfe_z.jpg

Staat momenteel te koop, ziet er niet uit (wordt al geadverteerd met export), maar is onderhuids verbazingwekkend goed.

Edit: oja, DET 18-10-1989

Terug
Bovenaan