De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Lijkt me een behoorlijk vroege Barchetta inderdaad. Origineel Nederlandse exemplaren zijn sowieso redelijk zeldzaam.

Astrawez zei:
Maar die is 1,5 maand jonger dan de mijne (die Corrado bedoel ik dus)... 8-)

De "jouwe" heeft geen geldige APK meer. De "mijne" wel. Ik laat het aan Eelco om te beslissen welke het overzicht in gaat. ;)

Zolang het kenteken nog geldig is en mag worden aangenomen dat de auto nog bestaat (bij een laatste APK van meer dan 10 jaar geleden is dat, zeker als het geen bijzonder model is, twijfelachtig), gaat hij in de lijst. De runner-up probeer ik voortaan wel te vermelden in een notitie, voor het geval dat.

Ik overweeg overigens om de lijst te gaan beperken tot modellen uit de 20e eeuw, het wordt anders gewoon veel te veel werk om bij te houden. Zelfs voor iemand met een redelijk brede smaak op autogebied is er ook vrij weinig lol aan om bij wijze van spreken de oudste Hyundai i10 weer met één dag te moeten aanscherpen. Erg boeiend is dat niet. Dus liever alleen nog de (wat) oudere modellen waarvan de spoeling dunner is (of dat begint te worden).
Kunnen jullie daarmee leven? Zo niet, dan kan ik altijd nog één van jullie bewerkingsrechten voor de spreadsheet geven om de 21e eeuwse modellen bij te houden.

Begrijpelijk dat je het bij de vorige eeuw gaat houden. Anders houdt het nooit op inderdaad.
Behoud je wel de auto's waar al een oudste en nieuwste in staan, of gooi je nu per definitie alles van na 1999 eruit?

Ik laat ze wel staan voorlopig, de bedoeling is in elk geval geen modellen meer toe te voegen die vanaf 2000 zijn geïntroduceerd.

Goed bezig, Eelco! (tu)

Ik (en alle andere mensen van dit forum) waarderen je inzet voor dit overzicht enorm.

Jij bent goed bezig 929V6! (tu) Ik wilde kijken of de door mij (gisteren) gespotte GSA al in de lijst stond. Staat ie er gewoon al in met met foto en al.

Daardoor zag ik ook dat de "oudste" ZX gedemonteerd is. Ik meen ooit oudere gezien te hebben, vandaar dat ik wat ben gaan speuren.
Ik heb zodoende de ZT-09-HX van 11-07-1991 gevonden. Een waardige opvolger dus. ;)

Is dit de jongste Niva van Nederland?
Foto650-4M7DY4VL.jpg

Datum eerste afgifte Nederland: 15-02-2008

@Janus D.

Op pagina 1 van dit topic vind je de link naar de lijst met genomineerden, daarin staat al een Niva die in 2012 is geregistreerd.

Goed idee Eelco!

Ik zag overigens nog geen oudste E30 cabrio in de lijst. ik kwam er eentje tegen uit 1988 (TG03NX) en dacht dat dat een vroege was, maar ik zie dat ie er al was in 1985 :D

Als variant op de Mercedes T2 transporter, de Hanomag F40, F46, F55, F65 (1971-1974).

Wellicht 1 van de laatsten?

DH-50-PK Hanomag Henschel F46
Datum eerste toelating: 13-09-1974
Vervaldatum APK: 12-02-2016

De Toyota Carina E ontbreekt nog in het overzicht (of heb ik er helemaal overheen gekeken?). Ik heb een mooie kandidaat voor de jongste: XV-DN-65 van 01-03-1999. De oudste Avensis 1 is een jaar en een maand ouder!

Vorige week zag ik een Mazda MX-5 NA die ouder is dan de oudste orignele Nederlander in het overzicht, de YD-21-JB van 12-02-1990.

Tot zover wellicht de jongste Chevrolet Camaro van de twee generatie?

Kenteken: 18-TK-VG
Datum eerste toelating: 02-05-1980

Jongste Golf IV is deze: 64NPBX (08-01-2004). Gezien de wielbasis is dit een IV, een V heeft namelijk een wielbasis van 258 cm.

Wel jammer dat op geheel democratische wijze (ahum) is besloten dat er geen auto's uit deze eeuw meer worden bijgevoegd. Auto's als de Golf V vind ik bijvoorbeeld best interessante toevoegingen. Maar goed, je kunt niet bezig blijven...

Ik vind het geen gekke beslissing. Dan blijf je bezig. En als jij dat soort dingen graag wil bijhouden, dan doe je dat toch? ;)

Rob0118 zei:
dat op geheel democratische wijze (ahum) is besloten

Dus als ik vier positieve reacties krijg en op jou na niemand tegensputtert is het niet democratisch? :O Bovendien lees ik nergens dat er al iets was besloten, maar met zulke zure reacties ben ik er gauw klaar mee. Ik sluit me verder aan bij wat Joël zegt.

929V6 zei:
Rob0118 zei:
dat op geheel democratische wijze (ahum) is besloten

Dus als ik vier positieve reacties krijg en op jou na niemand tegensputtert is het niet democratisch? :O Bovendien lees ik nergens dat er al iets was besloten, maar met zulke zure reacties ben ik er gauw klaar mee. Ik sluit me verder aan bij wat Joël zegt.

"Of je stemt op mij, of ik brand je huis af"

Dat is geen democratie. Maar nogmaals, voordat je helemaal op je pik getrapt bent, ik begrijp het gewoon. Ik vind het jammer bij sommige auto's, maar ik begrijp het.

Kandidaat voor de jongste Suzuki Swift mk2

suzuki-swift-1-3-16v-summum-3-drs-airco-7757468-4.jpg

56-LP-FK

Datum eerste toelating 27-03-2003(11,0 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 15-03-2014(13 dagen)
Datum eerste afgifte Nederland 27-03-2003(11,0 jaar)
Status kenteken Geldig

Pedigreepaul zei:
Hier ook blij toe. Totaal niet interessant hoe oud de oudste Golf 17 is. Oudere modellen zijn interessanter
Dat kan niet, Pedigreepaul. De Golf 17 bestaat helemaal niet.

In het overzicht staat dat de oudste NSU Ro80 de 08-34-HV is. De RDW snapt blijkbaar niet veel van NSU's, want die geeft een bouwjaar van 1971 aan, terwijl de HV-serie toch echt in 1969 is uitgegeven.

Ik zou dan denken dat de 04-14-HE ouder is. Qua kenteken althans, want ook hier snapt de RDW het niet. Zij geven namelijk 12-11-1970 als datum van eerste toelating, terwijl de HE-serie in 1968 is uitgegeven.

Aangezien er nog geen jongste Ro80 vermeld staat, zou ik graag deze willen aanbrengen:

Kenteken: 75-GD-85
Datum eerste toelating: 13-06-1975

Nu ik toch even in de NSU's zit, bij deze een oudste en jongste Prinz. Uiteraard zijn deze voor verbetering vatbaar. ;)

Oudste:

Kenteken: 12-48-MK
Datum eerste toelating: 30-01-1970

Jongste:

Kenteken: 32-69-RL
Datum eerste toelating: 20-07-1971

@XBXG: dank voor de aanvullingen en correcties. De 08-34-HV is mijn eerste Ro 80, die gebouwd is in november 1968. De RDW-gegevens kloppen inderdaad niet. Zowel de HV als de HE hebben (blijkbaar) eerst een kenteken gekregen en pas veel later een tenaamstelling.

Edit: de kleine NSU'tjes moeten wel in meerdere types worden onderverdeeld, want de twee types hierboven zijn verschillend. Ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd, maar je hebt onder andere de 1000 TT, de 1200 TT, de 1200 C en zo zijn er nog wel wat meer.

Zoals ik het zie, kun je de kleine modellen van NSU als volgt onderverdelen:

Korte wielbasis - Prinz 4
Middellange wielbasis - Prinz 1000/1000 C, TT, TTS
Lange wielbasis - Typ 110, 1200 C

En dan heb je verder alleen nog de oudere Prinz-modellen, de Sportprinz, de Wankel Spyder en de RO80, de NSU-Fiats even buiten beschouwing gelaten.

In het overzicht kon ik geen oudste Fiat 500 vinden.
Ik heb deze gespot:
19-39-GX
Datum eerste toelating: 27-09-1968

Verder de volgende suggesties:
Buick Electra
18-UR-45
Datum eerste toelating: 29-03-1978

Lada 111
36-HV-BT
Datum eerste toelating: 31-12-2001

Ik ben zelf best slecht met autotype's
is dit een kadett A,B of nog nieuwer?
Foto650-MYR7NS6M.jpg

De datum eerste toelating is 01-07-1968.

@XBXG,
Kijk, zo zie je maar dat het loont om eens door die lijst te lopen, aangezien dat er nog geen oudste bekend was.

@929V6: dat lijkt me een mooie onderverdeling, al vraag ik me af of de Typ 110 en 1200 C ook een langere wielbasis hadden of alleen een verlengde voorkant.

@JD: waarom post je de Kadett als je niet weet wat voor type het is? Niet vervelend bedoeld, hoor, maar ik zie het nut ervan niet zo.

Phoenixrood74 zei:
@JD: waarom post je de Kadett als je niet weet wat voor type het is? Niet vervelend bedoeld, hoor, maar ik zie het nut ervan niet zo.

Om er achter te komen welk type het is natuurlijk...8-)
De aanvullende info kan er dan alvast maar staan, toch?

Phoenixrood74 zei:
@929V6: dat lijkt me een mooie onderverdeling, al vraag ik me af of de Typ 110 en 1200 C ook een langere wielbasis hadden of alleen een verlengde voorkant.

Het verschil in wielbasis zit hem juist in de langere neus, kijk maar naar de plaats van het voorwiel t.o.v. het portier.

@JD,

Het is een B, zit een beetje in het midden van de bouwperiode (1965-1973).

Gisteren een donkerblauwe Mitsubishi Carisma met het kenteken LZ-nog wat gezien. Lijkt mij een zeer oud exemplaar. Als ik hem nog eens zie maak ik een foto.

In het overzicht staat de LT-XL-91 uit augustus 1995. Op gaspedaal.nl staan er 4 uit 1995 waaronder de LT-RF-87 die is dus nog ietsje ouder.

mitsubishi-carisma-1-6-glx-7247287-1.jpg

mitsubishi-carisma-1-6-glx-7247287-2.jpg

Datum eerste toelating 24-07-1995(18,7 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 17-12-2013(3 mndn/15 dgn)
Datum eerste afgifte Nederland 24-07-1995(18,7 jaar)
Status kenteken Geldig

Terug
Bovenaan