De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Het is op en top een '83-er. Dus met het spijltje, zonder VW logo in de achterplaat en met kleine uitsparing rond de uitlaat. Daarnaast heeft hij ook een schakelindicator.
 
Pedigreepaul zei:
Vanmiddag gezien in Dieren: blauwe Volvo 343 77-PU-49, als ie er morgen nog staat gaat ie op de plaat!

Hu? Ik heb ooit een reportage met die auto gedaan en toen was hij knalgeel.

Volvolores.jpg
 
Phoenixrood74 zei:
GolfGTIG60 zei:
Misschien is het ook leuk om in dit topic op zoek te gaan naar oude auto's van de 1e eigenaar. Ik heb hier bijvoorbeeld PJ-08-ZH, een Golf GTD van 04-04-1986, van de 1e eigenaar nog steeds, iets in de zin van de oudste van de 1e eigenaar...
Arme D.Elzinga als hij dit ook nog allemaal moet gaan bijhouden.:cry:;) In mijn Passat-register komt de GB-23-DY voor, sinds 18 juli 1980 in handen van de eerste eigenaar!

Maar sinds 12-11-2010 is de GB-23-DY in handen van een nieuwe eigenaar. Zo zie je maar, ook dat is interessant om bij te houden.

Hier dan nog eentje : DH-VX-90, een 205 GTI 1.9 vanaf 03-12-1991 in handen van de eerste eigenaar.
 
MatrArjon zei:
Jongste nog rijdende Matra Bagheera (origineel NL)? DV-98-XZ 03-05-1979.

Deze, origineel NL, (eerste toelating & eerste afgifte NL), GL-29-XK, is bijna 1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] jaar jonger.

Renault Fuego: oudste overgebleven origineel NL: GH-73-ND, jongste overgebleven origineel NL: PR-80-VV

Ford Capri:
Oudste overgebleven Capri I origineel NL: 54-90-HR;
Oudste overgebleven Capri II origineel NL: 36-BM-09;
Oudste overgebleven Capri III origineel NL: 57-UP-23.

Niet origineel NL vind ik niet interessant, opgegeven bouwjaar wijkt nog wel eens af (zoals bij Renault 15,s van 1970 ----> bijv bij de DE-94-60).
En wanneer de exacte datum van eerste afgifte in het buitenland niet meer bekend en te achterhalen is wordt de datum op midden in het jaar gezet, oftewel op 30-06, wat dan alleen een administratieve datum is.

En in plaats van de jongste vind ik de oudste van het opvolgende model een stuk interessanter, geeft veel beter de modelwissel aan in plaats van een (heel) laat geleverde.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de oudste Volvo 850. M'n broertje heeft een met kenteken FB, maar je ziet ze ook nog wel met D- kentekens. Ik let er al een poosje op maar geloof niet dat ze bestaan van de oudere kentekenserie ll-cc-LK. De 940 zie je wel af en toe met kentekens uit die serie.

Ik geloof dat ik zelf de jongste Ritmo's Cabrio 1 heb, maar daarvan zijn er ook maar een stuk of 10 in NL en allemaal import aangezien ze hier niet werden geleverd. Die van mij heeft eerste toelating mei 1983 terwijl toen al de Cabrio 2 gebouwd werd, als ik me niet vergis.
 
Wat betreft de oudst overgebleven Capri III: is deze niet ouder? Of is dit een type II ?

5001461205_ff4d6e06ec_z.jpg
 
Kan er een nieuwe discussie gestart worden over langste (eerste) eigenaarschap? Anders gaat het wel heel erg door elkaar lopen. Overigens ken ik een Taunus van wie de (tweede) eigenaar 'm al sinds 1977 in het bezit heeft.

Wat betreft de 850. Ik meen ooit een DH of DL gezien te hebben. Gisteren zag ik nog een 850 Estate met GR, dus dat was ook een heel vroege.

Hihi, wat zijn we toch een stelletje nerds ;)
 
Audi80Coupé zei:
Dionysus zei:
Wel even de originele achterlampen monteren Audi80Coupé. Dan is-ie af.

Was dat het enige maar, vader denkt iets anders over originaliteit op details. Zo zit er een nieuw model grill in, 16V onderlip en interieur. Niet mijn smaak.

Het geitenwollen interieur, originele grill, onderlip en achterlichten liggen overigens wel gewoon op zolder.
Schande!
 
Rob013 zei:
Kan er een nieuwe discussie gestart worden over langste (eerste) eigenaarschap? Anders gaat het wel heel erg door elkaar lopen. Overigens ken ik een Taunus van wie de (tweede) eigenaar 'm al sinds 1977 in het bezit heeft.

Wat betreft de 850. Ik meen ooit een DH of DL gezien te hebben. Gisteren zag ik nog een 850 Estate met GR, dus dat was ook een heel vroege.

Hihi, wat zijn we toch een stelletje nerds ;)


Zie vorige pagina.
 
De dealerdemo's van de 850, in de meeste gevallen rood, hadden een DH-kenteken.
 
@Rob013: Het lijkt mij een leuk idee om dat te starten, maar dan moeten er wel een aantal voorwaarden aan vast hangen:
-De minimale leeftijd van de auto. (Ik dacht aan zo een 15 a 20 jaar)
-Indien geval geen 1e eigenaar, dan iemand die een bepaald model al heel lang in bezit heeft. Zeg: 1e tenaamstelling + 2 jaar.
-Andere voorwaarden??

Als ik nog dingen over het hoofd zie, hoor ik het graag. Dan kan het topic geopend worden.
Wie weet wat er nog allemaal rondrijdt met de 1e eigenaar, wat zou de oudste auto van de 1e eigenaar in NL zijn?
 
Goeie vraag. Ik weet dat er laatst een Ritmo van 79 van de eerste eigenaar is opgedoken maar die is nu te koop. Oranje en in perfecte staat, letterlijk van oud vrouwtje. Waanzinnig dat dat soort dingen gebeurt. :D
 
Vandaag in Venlo een vroege Nissan 200SX gezien uit augustus 1989 (kenteken XP-94-SY) en een vroege Peugeot 806 uit mei 1995 (kenteken LN-..-..).
 
Oudste Swift 2 bij mij bekend, YF-76-GB, destijds nog met eendagskentekenplaten, witte platen, opgehaald bij de importeur vanwege stakingen bij RDW oid.
Type 1.3 GS, mijn broer kocht de auto nieuw.
 
Die Swiftjes waren er ook met X-nummers. Een oom van mij heeft er ooit een gehad en daarvan begon het kenteken met een X (de rest van de combinatie weet ik niet meer).
 
grensrijder zei:
Die Swiftjes waren er ook met X-nummers. Een oom van mij heeft er ooit een gehad en daarvan begon het kenteken met een X (de rest van de combinatie weet ik niet meer).

Zelfs met T-nummers.
 
Idranor zei:
Goeie vraag. Ik weet dat er laatst een Ritmo van 79 van de eerste eigenaar is opgedoken maar die is nu te koop. Oranje en in perfecte staat, letterlijk van oud vrouwtje. Waanzinnig dat dat soort dingen gebeurt. :D
Heb je foto's?
 
Rob013 zei:
Een zeer jonge ZX Break, uit 1998 geloof ik.

De getoonde ZX betreft een 1996-model (eerste toelating volgens RDW: januari 1996). Voor modeljaar 1997 kregen luxere versies, zoals onderhavige, grotere in kleur gespoten bumpers.
 
Nu zie ik het inderdaad op de site van de RDW ja. Ik ging er niet van uit dat iemand een ZX zou willen importeren....
 
Ik heb zelf in een ZX 1.9 turbo diesel uit 1994 gereden met een kenteken van 1996. Eerste eigenaar was een Duitser die in 1996 in Nederland ging wonen. Was een 'luxe' ZX voorzien van ABS en een airbag, bijzonder voor een 1994-model.
 
929V6 zei:
@0LDTIMER,

Dat weet je nooit, maar dat houdt tenminste dit topic levend.

@Dattoman,

Wow! (y):eek:
Aha, maar waaraan kan je zien in een kenteken dat de ene auto ouder is dan de andere? de combinatie van cijfers en letters of hoe moet ik het zien?
 
Mijn toenmalige werkgever heeft me ooit voorzien van een ZX als leaseauto, dat was een van de eersten in Nederland. Het kenteken begon met ZX-..., helaas ben ik de rest vergeten.
 
grensrijder zei:
Pedigreepaul zei:
Vanmiddag gezien in Dieren: blauwe Volvo 343 77-PU-49, als ie er morgen nog staat gaat ie op de plaat!

Hu? Ik heb ooit een reportage met die auto gedaan en toen was hij knalgeel.

Volvolores.jpg

Er is ook nog een 57-MH-14, nog een stukje ouder dus! Deze rijdt momenteel alleen niet, maar is nog zeker niet rijp voor de sloop!

foto.php
 
Klassiekerrijder zei:
Mijn toenmalige werkgever heeft me ooit voorzien van een ZX als leaseauto, dat was een van de eersten in Nederland. Het kenteken begon met ZX-..., helaas ben ik de rest vergeten.

De eerste ZX'en die werden verkocht hadden voornamelijk ZX-kentekens. Ik heb er een stuk of 30 gezien, waarvan enkele op foto.
Als ik het goed heb begrepen, heeft Citroën een hoop ZX-kentekens "gereserveerd" voor de eerste ZX'en op de Nederlandse markt.

Deze is echter wat ouder, en is een van de persauto's geweest.

ZN-96-BD

5868053868_7736c0e454_o.jpg

(foto gevonden op internet)
 
Hier nog een volvo.
Achter het stuur Joost Prinssen.
Foto-ZNLXYR4Q-D.jpg
[/img]
Deze is van 1976, mijn c1 kadett had namelijk ook ME in het midden
 
0LDTIMER zei:
929V6 zei:
@0LDTIMER,

Dat weet je nooit, maar dat houdt tenminste dit topic levend.

@Dattoman,

Wow! (y):eek:
Aha, maar waaraan kan je zien in een kenteken dat de ene auto ouder is dan de andere? de combinatie van cijfers en letters of hoe moet ik het zien?

Klik! En als je een kenteken invoert in het gele vakje rechts bovenaan de AW-site, kun je aan de "datum eerste toelating" zien hoe oud de auto (ongeveer) is.

Die 57-MH-14 verdient het wel om opgeknapt te worden, unieke kleur/interieur combinatie! (y)

edit: Het lijstje in de link is niet helemaal nauwkeurig geloof ik, maar geeft iig een indicatie.
 
Mijn toenmalige werkgever kocht één van de eerste Omega's (uit de folder, wat viel dat tegen zonder proefrit) en die had een RL-kenteken. Inderdaad een late Rekord dus.
 
Net op de snelweg zag ik een uiterst gevoelig voor export vw passat van 1996 met PT op het kenteken,een hele vroege dus en...nog niet rijdend in het buitenland.
 
Zojuist een e34 gezien met Y-kenteken en een e39 met N-kenteken, en een Citroen Evasion met LD-kenteken.
 
Vauxhall Chevette
Oudste: 51-PG-95 Datum eerste toelating 16-05-1977
Jongste: 80-RV-35 Datum eerste toelating 27-09-1977


De auto is van 1975 tot 1984 geproduceerd dus het zou kunnen zijn dat er nog jongere of oudere modellen in Nederland zijn. Dit zijn echter de enige die ik ben tegengekomen maar volgens mij zijn er ook niet zo gek veel meer van in Nederland :p

Is het ook nog de bedoeling dat er foto's bij geplaatst worden?
 
@Tinman,

Als je foto's hebt, leuk! Ik denk dat er inderdaad nog wel oudere en jongere zullen zijn, ik meen me te herinneren ooit een '75-er op Markplaats gezien te hebben.
 
Vauxhall Chevette
Oudste: 33-he-45 Datum eerste toelating 07-11-1975
PICT2234.JPG



Jongste: 80-RV-35 Datum eerste toelating 27-09-1977
kw03.jpg


Tijdens het zoeken op de vauxhallclub website kwam ik inderdaad die van 1975 ook nog tegen :T Nu ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoeveel er nog van op kenteken staan!
 
Jongste Ford Mondeo MK1 van Nederland denk ik:

31-GS-FD (heb helaas geen plaatje)

istorie
Datum eerste toelating

Datum aanvang laatste tenaamstelling
27-06-2011
Datum eerste afgifte Nederland
01-03-2001

Mk2 kwam in 2000.
 
Ik zag vandaag een Mercedes 190D van 30-06-1982, de eerste afgifte in Nederland is echter 24-05-1983. Kenteken is JS-05-FF. Dit lijkt me de oudste 190 tot nu toe in dit topic bekend?
 
Klassiekerrijder zei:
Mijn toenmalige werkgever kocht één van de eerste Omega's (uit de folder, wat viel dat tegen zonder proefrit) en die had een RL-kenteken. Inderdaad een late Rekord dus.

Er waren zelfs al Omega's met een RK-kenteken.
 
grensrijder zei:
Klassiekerrijder zei:
Mijn toenmalige werkgever kocht één van de eerste Omega's (uit de folder, wat viel dat tegen zonder proefrit) en die had een RL-kenteken. Inderdaad een late Rekord dus.

Er waren zelfs al Omega's met een RK-kenteken.

RG kan ik me zelfs herinneren.
 
929V6 zei:
grensrijder zei:
Er waren zelfs al Omega's met een RK-kenteken.

RG kan ik me zelfs herinneren.
Hij had een GLS besteld, ik kan me ook herinneren dat hij not amused was dat zijn auto zo lang op zich liet wachten en dat hij in een 'verouderde' Rekord moest rijden. Ik hoor er nog een foto van te hebben, maar geen digitale... als ik heel diep in mijn geheugen graaf is het RL-90-FG of RL-70-FG.
 
Terug
Bovenaan