Stephan 5 Pitter
Startmotor
Hoi mede-liefhebbers,
Na al lange tijd mee te lezen op het forum en vooral te kijken naar de rubrieken 'mijn auto' en 'bijzonders gespot' heb ik besloten dat het tijd wordt om mijn auto's te introduceren, en zo nu en dan wat te plaatsen over hetgeen ik meemaak tijdens het onderhouden en verbeteren van de auto's. Ik zal jullie eerste en korte introductie van mijzelf geven en vervolgens mijn auto's voorstellen.
Mijn naam is Stephan (34...) en ik werk in de zorg.
Ik ben al zo lang ik mij kan herinneren autoliefhebber (eerste woordje 'auto', alle merken en types kennen op je vierde, Peugeot 205 T16 dekbed als kind, etc. etc.)
Ik heb niet hele uitgesproken voorkeuren maar ik merk dat mijn aandacht toch altijd naar het jaren 80, 90 en ook steeds vaker het (vroege) jaren 00 spul wordt getrokken. Oké, binnen deze categorie heb ik natuurlijk ook wel auto's die mij meer of minder aanspreken maar wat dan precies de criteria zijn ben ik nog niet exact achter. Ik denk enerzijds de absolute basis, heerlijk hoe kaal een jaren 80 auto kan zijn (ik vind een Testarossa met alleen een linker buitenspiegel écht fantastisch), en anderzijds het wat 'dikkere' spul.
Daarnaast kan ik auto's die onopvallend ogen maar die toch over veel vermogen beschikken erg waarderen. Bijvoorbeeld mijn eigen Volvo (hierover zometeen meer) of een E34 M5, bijvoorbeeld. Maar ook een Visa vind ik geweldig, of een Hyundai Pony.
Oh, en vierkante vormen en veel knopjes spreken me ook erg aan
Heerlijk, dat toenmalig 'futuristische'.
Ik ben niet persé merkvast, maar ik merk dat ik oude Opels en Volvo's op de één of andere manier wel heel leuk vind en om er één te zien rijden maakt mij altijd wel éxtra vrolijk. Ik heb in totaal vijf Volvo's (740, 244, 245, 940 en 850) gehad, en drie Kadett's (C, D en E).
Nadat ik ongeveer 30 (ZEER uiteenlopende auto's in bezit heb gehad) bestaat het huidige bestand uit een Opel Kadett E (1.3 S) in de basis 'LS' uitvoering en een Volvo 850 T-5R.
Ik doe praktisch alles zelf aan beide auto's en zoals eerder gezegd is het doel van dit topic om de dingen die ik meemaak hier te vereeuwigen, omdat ik dat zelf leuk vind en omdat ik denk dat het sommigen van jullie ook wellicht aanspreekt.
Opel Kadett E 1.3S LS
Fabriek verlaten op 18 april 1985, op Nederlands kenteken gezet op 24 mei 1985.
Ik heb deze Kadett in bezit vanaf oktober 2016. De auto had destijds aantoonbaar 116000 kilometer gelopen. Ik heb deze auto gevonden in een schuur bij een oude man, deze was de tweede eigenaar (vanaf 1993 uit mijn hoofd). De beste heer was niet meer in staat om zelf te rijden (is in 2016 tevens helaas overleden) en ik heb de auto over genomen. De familie van de man die het verkoopgesprek deden hadden de opdracht gekregen om te achterhalen of de koper een liefhebber was die goed voor de auto zou zorgen. Tot op de dag van vandaag doe ik mijn best
Zo trof ik de auto aan:
Het verhaal gaat dat de man zo zuinig op zijn Kadett was, dat hij met slecht weer ging fietsen, en met mooi weer de auto nam.
Dit soort dingen vind ik dus écht heel leuk om erbij te hebben. Dit maakt het af naar mijn mening. Wanneer zie je dit nog?
De Kadett is mijn dagelijks vervoer. Dit betekent dat ik in tegenstelling tot de vorige eigenaar wél door de regen en sneeuw rijd. De huidige kilometerstand is 191000, dit betekent dat ik er toch zo'n 13000 kilometer per jaar mee rijd. Geloof me, ik heb echt geprobeerd om andere auto's als dagelijks vervoer te proberen maar op de één of andere manier biedt de Kadett precies het juiste comfort, beleving en rijplezier die ik zoek in een dagelijkse auto (niemand snapt dit). Vrijwillig in een 'oude roestbak' rijden, hoe dan? Tja.
Omdat ik er redelijk veel mee rijd is de kans op een ongeluk ook aanwezig. Helaas is in 2019 (geloof ik) een auto tegen mijn rechterkant gereden. Meneer had mij over het hoofd gezien op een rotonde. Ik zal wel in zijn A-stijl gezeten hebben denk ik.
Enorm balen natuurlijk, en dan is de schade toch groter dan je denkt:
Het spatbord vond ik nog niet zo'n probleem, maar dat de carrosserie erachter ook krom was én de bumper gescheurd (onvindbaar in het 'bruin/grijs' dat op de (zeer) vroeger Kadett E is geleverd, vanaf 1986 zijn ze 'blauw/grijs' tot aan de E2 facelift) vond ik wel erg balen.
Imitatiespatborden passen voor geen meter, dus opzoek naar een gebruikte, het liefst in de kleur rood. De oplettende kijker had dit al gezien op de eerste foto, deze zit er nu nog steeds op. Helaas kan ik die sticker met geen mogelijkheid verwijderen. Uiteindelijk is de carrosserie netjes gerepareerd zodat het spatbord weer te monteren was.
En zo komt het dat er rechtsvoor een ander spatbord gemonteerd zit. De bumper is helaas nog steeds gescheurd, maar dit vind ik een betere optie dan een onjuiste bumper monteren dus tot ik de juiste vind blijft dit zo.
Ik zal de aankomende tijd nog meer dingen laten zien van de Kadett, voor wat betreft de introductie was dit denk ik wel het belangrijkste.
Naast mijn dagelijkse auto heb ik sinds afgelopen jaar één van mijn all-time droomauto's kunnen kopen: Volvo 850 T-5R in de fan-tas-tische kleur Dark Olive Pearl. Het is er één van 1911 exemplaren wereldwijd geleverd in deze kleur.
Fantastisch toch?
Ik heb deze auto gekocht omdat ik al langer rondliep met het idee om van 'een' Volvo een 'sleeper' te maken. Het volgens velen suffige uiterlijk in combinatie met veel vermogen vond ik altijd een leuk idee. Na een aantal wilde (en onhaalbare) plannen te hebben gehad met andere Volvo's (omdat ik altijd dacht dat een T-5R qua aanschaf voor mij voorlopig te hoog gegrepen zou zijn) liep ik deze tegen het lijf voor een erg aantrekkelijke vraagprijs. Deze auto combineert de Volvo look met een al aanwezige pitte krachtbron. Precies mijn straatje dus! Waarom dan moeilijk gaan doen en een auto 'verpesten'?
Direct gebeld, proefrit gemaakt en... tja dan weet iedereen wel hoe het gaat. Het geluid van de vijf cilinder is écht ongeëvenaard in mijn optiek. En wat een trekkracht, fenomenaal. Zeker als je uit een Kadett komt.
De voor een T-5R wat lagere aanschafprijs kwam ook wel met een reden: 524000 kilometer gelopen, oude banden, niet meer het mooist in de lak, blauwe rook uit de uitlaat en een automaat (4 bak). Volgens de verkoper allemaal zaken die simpel op te lossen waren. en wél een T-5R! Meenemen dus die hap, want rationele argumenten verliezen het altijd bij mij in dergelijke gevallen. Dit is misschien ook wel herkenbaar voor sommigen.
Hieronder zijn foto's van hoe ik hem aantrof:
Net zoals de Kadett beschikt ook de Volvo over (zelfs twee) dikke mappen met historie vanaf nieuw. Er zullen vast zaken missen, maar veel belangrijke zaken zitten erin.
En na overschrijving gelijk langs de pomp, wat een plaatje. Écht fantastisch.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en staat de Volvo op de kriksteunen. Het is een uit de hand gelopen project geworden omdat er toch VEEL meer onderhoud aan zat dan ik in eerste instantie verwacht had. Vanwege ouderdom, kilometrage en gebruik, maar ook vanwege prutswerk en beunhazerij in het verleden.
In de aankomende tijd zal ik hier updates plaatsen tot dat alles weer helemaal bij is.
Oh, en de titel. Openlucht garage? Tja, werk nou eenmaal vanaf de oprit zonder overkapping
Groeten,
Stephan
Na al lange tijd mee te lezen op het forum en vooral te kijken naar de rubrieken 'mijn auto' en 'bijzonders gespot' heb ik besloten dat het tijd wordt om mijn auto's te introduceren, en zo nu en dan wat te plaatsen over hetgeen ik meemaak tijdens het onderhouden en verbeteren van de auto's. Ik zal jullie eerste en korte introductie van mijzelf geven en vervolgens mijn auto's voorstellen.
Mijn naam is Stephan (34...) en ik werk in de zorg.
Ik ben al zo lang ik mij kan herinneren autoliefhebber (eerste woordje 'auto', alle merken en types kennen op je vierde, Peugeot 205 T16 dekbed als kind, etc. etc.)
Ik heb niet hele uitgesproken voorkeuren maar ik merk dat mijn aandacht toch altijd naar het jaren 80, 90 en ook steeds vaker het (vroege) jaren 00 spul wordt getrokken. Oké, binnen deze categorie heb ik natuurlijk ook wel auto's die mij meer of minder aanspreken maar wat dan precies de criteria zijn ben ik nog niet exact achter. Ik denk enerzijds de absolute basis, heerlijk hoe kaal een jaren 80 auto kan zijn (ik vind een Testarossa met alleen een linker buitenspiegel écht fantastisch), en anderzijds het wat 'dikkere' spul.
Daarnaast kan ik auto's die onopvallend ogen maar die toch over veel vermogen beschikken erg waarderen. Bijvoorbeeld mijn eigen Volvo (hierover zometeen meer) of een E34 M5, bijvoorbeeld. Maar ook een Visa vind ik geweldig, of een Hyundai Pony.
Oh, en vierkante vormen en veel knopjes spreken me ook erg aan
Ik ben niet persé merkvast, maar ik merk dat ik oude Opels en Volvo's op de één of andere manier wel heel leuk vind en om er één te zien rijden maakt mij altijd wel éxtra vrolijk. Ik heb in totaal vijf Volvo's (740, 244, 245, 940 en 850) gehad, en drie Kadett's (C, D en E).
Nadat ik ongeveer 30 (ZEER uiteenlopende auto's in bezit heb gehad) bestaat het huidige bestand uit een Opel Kadett E (1.3 S) in de basis 'LS' uitvoering en een Volvo 850 T-5R.
Ik doe praktisch alles zelf aan beide auto's en zoals eerder gezegd is het doel van dit topic om de dingen die ik meemaak hier te vereeuwigen, omdat ik dat zelf leuk vind en omdat ik denk dat het sommigen van jullie ook wellicht aanspreekt.
Opel Kadett E 1.3S LS
Fabriek verlaten op 18 april 1985, op Nederlands kenteken gezet op 24 mei 1985.



Ik heb deze Kadett in bezit vanaf oktober 2016. De auto had destijds aantoonbaar 116000 kilometer gelopen. Ik heb deze auto gevonden in een schuur bij een oude man, deze was de tweede eigenaar (vanaf 1993 uit mijn hoofd). De beste heer was niet meer in staat om zelf te rijden (is in 2016 tevens helaas overleden) en ik heb de auto over genomen. De familie van de man die het verkoopgesprek deden hadden de opdracht gekregen om te achterhalen of de koper een liefhebber was die goed voor de auto zou zorgen. Tot op de dag van vandaag doe ik mijn best
Zo trof ik de auto aan:


Het verhaal gaat dat de man zo zuinig op zijn Kadett was, dat hij met slecht weer ging fietsen, en met mooi weer de auto nam.


Dit soort dingen vind ik dus écht heel leuk om erbij te hebben. Dit maakt het af naar mijn mening. Wanneer zie je dit nog?
De Kadett is mijn dagelijks vervoer. Dit betekent dat ik in tegenstelling tot de vorige eigenaar wél door de regen en sneeuw rijd. De huidige kilometerstand is 191000, dit betekent dat ik er toch zo'n 13000 kilometer per jaar mee rijd. Geloof me, ik heb echt geprobeerd om andere auto's als dagelijks vervoer te proberen maar op de één of andere manier biedt de Kadett precies het juiste comfort, beleving en rijplezier die ik zoek in een dagelijkse auto (niemand snapt dit). Vrijwillig in een 'oude roestbak' rijden, hoe dan? Tja.

Omdat ik er redelijk veel mee rijd is de kans op een ongeluk ook aanwezig. Helaas is in 2019 (geloof ik) een auto tegen mijn rechterkant gereden. Meneer had mij over het hoofd gezien op een rotonde. Ik zal wel in zijn A-stijl gezeten hebben denk ik.


Enorm balen natuurlijk, en dan is de schade toch groter dan je denkt:

Het spatbord vond ik nog niet zo'n probleem, maar dat de carrosserie erachter ook krom was én de bumper gescheurd (onvindbaar in het 'bruin/grijs' dat op de (zeer) vroeger Kadett E is geleverd, vanaf 1986 zijn ze 'blauw/grijs' tot aan de E2 facelift) vond ik wel erg balen.
Imitatiespatborden passen voor geen meter, dus opzoek naar een gebruikte, het liefst in de kleur rood. De oplettende kijker had dit al gezien op de eerste foto, deze zit er nu nog steeds op. Helaas kan ik die sticker met geen mogelijkheid verwijderen. Uiteindelijk is de carrosserie netjes gerepareerd zodat het spatbord weer te monteren was.

En zo komt het dat er rechtsvoor een ander spatbord gemonteerd zit. De bumper is helaas nog steeds gescheurd, maar dit vind ik een betere optie dan een onjuiste bumper monteren dus tot ik de juiste vind blijft dit zo.
Ik zal de aankomende tijd nog meer dingen laten zien van de Kadett, voor wat betreft de introductie was dit denk ik wel het belangrijkste.
Naast mijn dagelijkse auto heb ik sinds afgelopen jaar één van mijn all-time droomauto's kunnen kopen: Volvo 850 T-5R in de fan-tas-tische kleur Dark Olive Pearl. Het is er één van 1911 exemplaren wereldwijd geleverd in deze kleur.



Fantastisch toch?
Ik heb deze auto gekocht omdat ik al langer rondliep met het idee om van 'een' Volvo een 'sleeper' te maken. Het volgens velen suffige uiterlijk in combinatie met veel vermogen vond ik altijd een leuk idee. Na een aantal wilde (en onhaalbare) plannen te hebben gehad met andere Volvo's (omdat ik altijd dacht dat een T-5R qua aanschaf voor mij voorlopig te hoog gegrepen zou zijn) liep ik deze tegen het lijf voor een erg aantrekkelijke vraagprijs. Deze auto combineert de Volvo look met een al aanwezige pitte krachtbron. Precies mijn straatje dus! Waarom dan moeilijk gaan doen en een auto 'verpesten'?
Direct gebeld, proefrit gemaakt en... tja dan weet iedereen wel hoe het gaat. Het geluid van de vijf cilinder is écht ongeëvenaard in mijn optiek. En wat een trekkracht, fenomenaal. Zeker als je uit een Kadett komt.
De voor een T-5R wat lagere aanschafprijs kwam ook wel met een reden: 524000 kilometer gelopen, oude banden, niet meer het mooist in de lak, blauwe rook uit de uitlaat en een automaat (4 bak). Volgens de verkoper allemaal zaken die simpel op te lossen waren. en wél een T-5R! Meenemen dus die hap, want rationele argumenten verliezen het altijd bij mij in dergelijke gevallen. Dit is misschien ook wel herkenbaar voor sommigen.
Hieronder zijn foto's van hoe ik hem aantrof:



Net zoals de Kadett beschikt ook de Volvo over (zelfs twee) dikke mappen met historie vanaf nieuw. Er zullen vast zaken missen, maar veel belangrijke zaken zitten erin.
En na overschrijving gelijk langs de pomp, wat een plaatje. Écht fantastisch.

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en staat de Volvo op de kriksteunen. Het is een uit de hand gelopen project geworden omdat er toch VEEL meer onderhoud aan zat dan ik in eerste instantie verwacht had. Vanwege ouderdom, kilometrage en gebruik, maar ook vanwege prutswerk en beunhazerij in het verleden.
In de aankomende tijd zal ik hier updates plaatsen tot dat alles weer helemaal bij is.
Oh, en de titel. Openlucht garage? Tja, werk nou eenmaal vanaf de oprit zonder overkapping
Groeten,
Stephan
Laatst bewerkt: