De Openlucht Garage: Van Bruin naar Blauw naar Rood. Het leven met een E-Kadett.

Stephan 5 Pitter

Startmotor
Hoi mede-liefhebbers,

Na al lange tijd mee te lezen op het forum en vooral te kijken naar de rubrieken 'mijn auto' en 'bijzonders gespot' heb ik besloten dat het tijd wordt om mijn auto's te introduceren, en zo nu en dan wat te plaatsen over hetgeen ik meemaak tijdens het onderhouden en verbeteren van de auto's. Ik zal jullie eerste en korte introductie van mijzelf geven en vervolgens mijn auto's voorstellen.

Mijn naam is Stephan (34...) en ik werk in de zorg.
Ik ben al zo lang ik mij kan herinneren autoliefhebber (eerste woordje 'auto', alle merken en types kennen op je vierde, Peugeot 205 T16 dekbed als kind, etc. etc.)
Ik heb niet hele uitgesproken voorkeuren maar ik merk dat mijn aandacht toch altijd naar het jaren 80, 90 en ook steeds vaker het (vroege) jaren 00 spul wordt getrokken. Oké, binnen deze categorie heb ik natuurlijk ook wel auto's die mij meer of minder aanspreken maar wat dan precies de criteria zijn ben ik nog niet exact achter. Ik denk enerzijds de absolute basis, heerlijk hoe kaal een jaren 80 auto kan zijn (ik vind een Testarossa met alleen een linker buitenspiegel écht fantastisch), en anderzijds het wat 'dikkere' spul.
Daarnaast kan ik auto's die onopvallend ogen maar die toch over veel vermogen beschikken erg waarderen. Bijvoorbeeld mijn eigen Volvo (hierover zometeen meer) of een E34 M5, bijvoorbeeld. Maar ook een Visa vind ik geweldig, of een Hyundai Pony.

Oh, en vierkante vormen en veel knopjes spreken me ook erg aan :D Heerlijk, dat toenmalig 'futuristische'.

Ik ben niet persé merkvast, maar ik merk dat ik oude Opels en Volvo's op de één of andere manier wel heel leuk vind en om er één te zien rijden maakt mij altijd wel éxtra vrolijk. Ik heb in totaal vijf Volvo's (740, 244, 245, 940 en 850) gehad, en drie Kadett's (C, D en E).

Nadat ik ongeveer 30 (ZEER uiteenlopende auto's in bezit heb gehad) bestaat het huidige bestand uit een Opel Kadett E (1.3 S) in de basis 'LS' uitvoering en een Volvo 850 T-5R.

Ik doe praktisch alles zelf aan beide auto's en zoals eerder gezegd is het doel van dit topic om de dingen die ik meemaak hier te vereeuwigen, omdat ik dat zelf leuk vind en omdat ik denk dat het sommigen van jullie ook wellicht aanspreekt.

Opel Kadett E 1.3S LS
Fabriek verlaten op 18 april 1985, op Nederlands kenteken gezet op 24 mei 1985.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Ik heb deze Kadett in bezit vanaf oktober 2016. De auto had destijds aantoonbaar 116000 kilometer gelopen. Ik heb deze auto gevonden in een schuur bij een oude man, deze was de tweede eigenaar (vanaf 1993 uit mijn hoofd). De beste heer was niet meer in staat om zelf te rijden (is in 2016 tevens helaas overleden) en ik heb de auto over genomen. De familie van de man die het verkoopgesprek deden hadden de opdracht gekregen om te achterhalen of de koper een liefhebber was die goed voor de auto zou zorgen. Tot op de dag van vandaag doe ik mijn best :D

Zo trof ik de auto aan:
540.jpg


540.jpg


Het verhaal gaat dat de man zo zuinig op zijn Kadett was, dat hij met slecht weer ging fietsen, en met mooi weer de auto nam.

540.jpg


540.jpg


Dit soort dingen vind ik dus écht heel leuk om erbij te hebben. Dit maakt het af naar mijn mening. Wanneer zie je dit nog?

De Kadett is mijn dagelijks vervoer. Dit betekent dat ik in tegenstelling tot de vorige eigenaar wél door de regen en sneeuw rijd. De huidige kilometerstand is 191000, dit betekent dat ik er toch zo'n 13000 kilometer per jaar mee rijd. Geloof me, ik heb echt geprobeerd om andere auto's als dagelijks vervoer te proberen maar op de één of andere manier biedt de Kadett precies het juiste comfort, beleving en rijplezier die ik zoek in een dagelijkse auto (niemand snapt dit). Vrijwillig in een 'oude roestbak' rijden, hoe dan? Tja.

540.jpg


Omdat ik er redelijk veel mee rijd is de kans op een ongeluk ook aanwezig. Helaas is in 2019 (geloof ik) een auto tegen mijn rechterkant gereden. Meneer had mij over het hoofd gezien op een rotonde. Ik zal wel in zijn A-stijl gezeten hebben denk ik.

540.jpg


540.jpg


Enorm balen natuurlijk, en dan is de schade toch groter dan je denkt:

540.jpg


Het spatbord vond ik nog niet zo'n probleem, maar dat de carrosserie erachter ook krom was én de bumper gescheurd (onvindbaar in het 'bruin/grijs' dat op de (zeer) vroeger Kadett E is geleverd, vanaf 1986 zijn ze 'blauw/grijs' tot aan de E2 facelift) vond ik wel erg balen.

Imitatiespatborden passen voor geen meter, dus opzoek naar een gebruikte, het liefst in de kleur rood. De oplettende kijker had dit al gezien op de eerste foto, deze zit er nu nog steeds op. Helaas kan ik die sticker met geen mogelijkheid verwijderen. Uiteindelijk is de carrosserie netjes gerepareerd zodat het spatbord weer te monteren was.

540.jpg


En zo komt het dat er rechtsvoor een ander spatbord gemonteerd zit. De bumper is helaas nog steeds gescheurd, maar dit vind ik een betere optie dan een onjuiste bumper monteren dus tot ik de juiste vind blijft dit zo.

Ik zal de aankomende tijd nog meer dingen laten zien van de Kadett, voor wat betreft de introductie was dit denk ik wel het belangrijkste.

Naast mijn dagelijkse auto heb ik sinds afgelopen jaar één van mijn all-time droomauto's kunnen kopen: Volvo 850 T-5R in de fan-tas-tische kleur Dark Olive Pearl. Het is er één van 1911 exemplaren wereldwijd geleverd in deze kleur.

540.jpg


540.jpg


540.jpg

Fantastisch toch?

Ik heb deze auto gekocht omdat ik al langer rondliep met het idee om van 'een' Volvo een 'sleeper' te maken. Het volgens velen suffige uiterlijk in combinatie met veel vermogen vond ik altijd een leuk idee. Na een aantal wilde (en onhaalbare) plannen te hebben gehad met andere Volvo's (omdat ik altijd dacht dat een T-5R qua aanschaf voor mij voorlopig te hoog gegrepen zou zijn) liep ik deze tegen het lijf voor een erg aantrekkelijke vraagprijs. Deze auto combineert de Volvo look met een al aanwezige pitte krachtbron. Precies mijn straatje dus! Waarom dan moeilijk gaan doen en een auto 'verpesten'?

Direct gebeld, proefrit gemaakt en... tja dan weet iedereen wel hoe het gaat. Het geluid van de vijf cilinder is écht ongeëvenaard in mijn optiek. En wat een trekkracht, fenomenaal. Zeker als je uit een Kadett komt.
De voor een T-5R wat lagere aanschafprijs kwam ook wel met een reden: 524000 kilometer gelopen, oude banden, niet meer het mooist in de lak, blauwe rook uit de uitlaat en een automaat (4 bak). Volgens de verkoper allemaal zaken die simpel op te lossen waren. en wél een T-5R! Meenemen dus die hap, want rationele argumenten verliezen het altijd bij mij in dergelijke gevallen. Dit is misschien ook wel herkenbaar voor sommigen.

Hieronder zijn foto's van hoe ik hem aantrof:
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Net zoals de Kadett beschikt ook de Volvo over (zelfs twee) dikke mappen met historie vanaf nieuw. Er zullen vast zaken missen, maar veel belangrijke zaken zitten erin.

En na overschrijving gelijk langs de pomp, wat een plaatje. Écht fantastisch.
540.jpg


Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en staat de Volvo op de kriksteunen. Het is een uit de hand gelopen project geworden omdat er toch VEEL meer onderhoud aan zat dan ik in eerste instantie verwacht had. Vanwege ouderdom, kilometrage en gebruik, maar ook vanwege prutswerk en beunhazerij in het verleden.
In de aankomende tijd zal ik hier updates plaatsen tot dat alles weer helemaal bij is.

Oh, en de titel. Openlucht garage? Tja, werk nou eenmaal vanaf de oprit zonder overkapping :p

Groeten,

Stephan
 
Laatst bewerkt:
Een setje leuke auto's. Zo rond de jaren '90 zijn naar mijn idee de beste auto's. Ouder brengt vaak veel roest, nieuwer zit vol electronica.

Ik merk dat ik iets meer "op stand" leef omdat ik onder de carport kam sleutelen. En soms in xe garage maar met zo'n Volvo is er geen ruimte meer om nog fatsoenlijk te werken.

En vooral genieten van het sleutelen, en van de voldoening dat je het zelf hebt gedaan.
 
Leuk, een E-Kadett met een NG-VY-kenteken. Een toenmalige collega had er een uit die serie als zakelijk vervoer. Geen idee wat de cijfers waren.
 
Vooral de Kadett E vind ik erg leuk. Zeker het model voor de facelift zie je nagenoeg nooit meer. Laatst zag ik er toch weer 1 in het wild en ik werd er meteen enthousiast van.
 
speedtouch: Nee, deze zijn al een keer gelast en zijn in principe bijna voor een tweede keer aan de beurt. Dit is denk ik iets voor volgend voorjaar om op te pakken. Je ziet dat er onder de lak iets aan het roesten is.

Janneman: Bedankt, ik ben het met je eens voor wat betreft de auto’s rond de 90s.
Wat betreft het openlucht gedeelte: we zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis momenteel, wellicht wordt het dan anders :p En voldoening geeft het zeker, iets zelf fixen.

FW Ta 183 Huckebein I: Bedankt!

Klassiekerrijder: Leuk, toevallig!

Total Loss: Klopt, als je erin zit is het nog leuker.

Mechanix: Ik ben er in de bijna zes jaar dat ik er nu dagelijks mee rijdt één tegen gekomen, een witte sedan. Ik zwaaide nog en seinde met de lampen, maar de bestuurder keek alsof hij een spook zag, helaas.

406c: Bedankt, ik zal mijn best doen om te beginnen met het schetsen van een goed beeld. Het is inmiddels nogal een hoop.




Ik ben naast autoliefhebber ook een liefhebber van schoon. Een schone auto vind ik dan ook erg fijn.

Zoals te zien in de openingspost was de Kadett erg vuil na toen 31 jaar. Hier kan ik dan echt van genieten.
540.jpg


540.jpg


Omdat bij de laatste APK bleek dat er 'overmatige lekkage' aanwezig was en het advies meekreeg om dit op te lossen, ben ik aan de slag gegaan. Het bleek te gaan om een lekkende radiateur (de originele nog) en carterpan. Via een oud magazijn aan een mooie OEM radiateur gekomen.

540.jpg


Tevens de ophangbeugeltjes even van een nieuw laagje verf voorzien.

540.jpg


Dit vind ik dus echt genieten, die kleine details die het hem doen.

Carterpan eraf:
540.jpg

Dit was een vervelende klus, vooral vanwege het goed verwijderen van de achtergebleven pakkingsresten. Dat betekend op de rug liggen, peuteren en krabben en meerdere malen je gezicht schoonvegen. Maar we hebben het er allemaal voor over.

Omdat er in de carterpan toch wel de nodige afzetting te zien was heb ik deze naar een revisiebedrijf gebracht waar deze in de ultrasoon is gereinigd (tezamen met de olieaanzuigbuis). Hiermee verdween ook de laklaag en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook dit weer netjes te maken. Dit moest toch vroeg of laat gebeuren omdat het mij niet aanstond in welke staat deze was, toch wat beschadigingen in de loop der tijd.

540.jpg


540.jpg


Nadat alles gemonteerd is bleek het nog lekvrij te zijn ook :p

Hier nog wat leuke detailfoto's voor de liefhebber:

540.jpg


540.jpg


Ik houd enorm van originaliteit, juist de details. Deze radio is geen originele, maar in dit geval vind ik dat geen probleem. Ik geloof dat deze uitvoering af-fabriek überhaupt niet is geleverd met een radio, en vanwege het eerbetoon aan de vorige eigenaar laat ik de door hem geplaatste radio dan ook zitten. Het heeft wel wat, dat gekraak terwijl je naar jaren 80 hits luistert onderweg, en het storen van de zender bij onweer. Ik zie geen reden om met USB radio's, of moderne radio's in het dashboardkastje te gaan werken. Maar ieder z'n ding natuurlijk.

Dan wat betreft de Volvo: bij aanschaf zaten er de Amerikaanse richtingaanwijzers op. Dit betekent een oranje reflector en lampen die constant branden. Ze knipperen dan uit bij het aandoen van de richtingaanwijzer. Ziet er best leuk uit vind ik, maar ik wilde toch de originele look hebben en ben opzoek gegaan naar de Europese variant. Origineel nieuw niet te vinden en imitatie zag ik niet zitten. De beste gebruikte set die ik kon vinden gekocht. Deze zaten vol met alg, mos en allerlei narigheid achter de randjes.
De glaasjes (plastic) voorzichtig opengebroken en helemaal schoongemaakt. Vervolgens weer voorzichtig dichtlijmen, en voila: nieuwe originele knipperlichten.

540.jpg


360.jpg

Handig, zo'n spuitje van de kaakchirurg. Ideaal om lijm mee aan te brengen.

540.jpg


En dan het resultaat:
360.jpg

Gelijk oranje zijknipperlichten gemonteerd, deze waren wit bij aanschaf.
Ik ben erg blij met het resultaat. En ze zijn nog waterdicht ook o_O

En nieuwe kentekenplaten gemonteerd, de vorige waren verkleurd en gebogen. Wat een design heeft zo'n Volvo 850 toch. Het bewijs dat al die (fake) luchthappers en rare hoeken en plooien op moderne auto's zo ontzettend overbodig zijn... :rolleyes:

540.jpg


En uiteraard het interieur een goede beurt gegeven:
Voor:
540.jpg


Na:
540.jpg

Oogt toch allemaal wat frisser.

De bestuurderstoel was echter flink beschadigd en doorgezakt. Ik wilde hier wat mee. Geheel toevallig kwam er een advertentie voorbij op Marktplaats waarin een Italiaanse T-5R in onderdelen werd verkocht. Ik heb geen moment geaarzeld en het interieur opgehaald vanuit Friesland (zo'n 2 uur heen en 2 uur terug). Dan is een estate ideaal:

540.jpg


En onderweg in Harlingen even gestopt voor een leuke foto, als je er toch bent dan maar even de toerist uithangen:
540.jpg


Niet nieuw, maar dat vind ik ook niet passen bij een auto met de nodige gebruikssporen en meer dan vijf ton op de teller. Het is in ieder geval een heel stuk beter, en passend bij de rest van de auto:

540.jpg


Omdat de auto bij aanschaf op uitgedroogde winterbanden stond heb ik ook besloten om dit zo snel mogelijk aan te pakken. Ik ben na wat afwegen en vergelijken voor de Michelin Pilot Sport 4 gegaan. Met een likje bandenzwart geeft dit toch een hele mooie uitstraling en een goed weggedrag, want dat was echt belabberd. Bij het minste of geringste gripverlies. Dat was nu een stuk beter.

540.jpg


Wordt vervolgd!
 
Lekker bezig hoor! Je bent goed bezig met die details. De volvo knapt goed op met dat interieur!
 
Mooi bezig. Motorruimte van de Kadett spiegelt mij tegemoet. (y)

Als je in zes jaar slechts één keer een andere Kadett (E) bent tegengekomen, dan rijd je wel in heel exclusieve hoek in het land.
An sich rijden ze best nog wel wat rond, in Leusden staat zelfs een vers geïmporteerde Caravan.
 
uwbuurman en Durashift bedankt voor de reacties! We doen ons best :)

Update II van de T-5R. Het begint nu toch wel een serieus project te worden.

Inmiddels heeft de T-5R een grote beurt gehad waarbij het (beruchte) PCV systeem compleet is vernieuwd en waarbij ik gelijk van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om het gehele inlaattraject ultrasoon te laten reinigen. Deze was volledig vervuild met dikke plakkerige olieresten, mede door een verstopt PCV systeem. Een verstopt PCV systeem kenmerkt zich naast een vette olie bende ook door enorme blow-by uit bijvoorbeeld de oliepeilstok en de olievulopening. Bij vollast vloog mijn oliepeilstok omhoog uit de houder. Dat betekende dat er actie nodig was, en snel. Doorrijden kan tot gevolg hebben dat de keerringen uit de motor springen, bijvoorbeeld.

540.jpg

Close up van de (ultra)schone gasklep

540.jpg

Inlaatspruitstuk vrij van olie en aanslag

En het spruitstuk van binnen, voor en na:
540.jpg


540.jpg


Alles netjes schoon terug gemonteerd met nieuwe vacuümleidingen en pakkingen. Dat heb ik goed voor elkaar, dacht ik... Maar al heel snel bleek dat de carterdruk en blow-by problemen nog steeds aanwezig waren. Na een compressietest bleek dat de zuigerveren heel slecht waren. De motor zou dus op ten duur gereviseerd moeten worden. Dit is iets dat sowieso al op de planning stond, maar dit gegeven maakte dat het misschien eerder moest dan ik in eerste instantie had gehoopt.

Het was na ongeveer 2000 kilometer te hebben gestuurd dat ik het gevoel kreeg dat ik toch wat miste. Het is natuurlijk een automaat en hoewel tegenwoordig veel mensen hierbij zweren vond ik toch dat deze ouderwetse trage vierbak geen recht deed aan de auto die een T-5R eigenlijk hoort te zijn. De versnellingen wisselen ook in sport stand (welliswaar pas rond de 6000 toeren in plaats van 5400 toeren in 'economy' bij vol gas) traag en tevens zijn ze erg lang.

De T-5R is door Volvo geïntroduceerd om het grijze stoffige imago wat op te poetsen. Hoezo deze auto dan überhaupt leverbaar maken met een dergelijke automaat? Hoe dan ook. Ik besloot om er zelf wat aan te gaan doen. Jammer, zeggen de puristen, dan is het niet meer origineel. Klopt. Aan het chassisnummer is af te leiden dat het af-fabriek om een automaat gaat maar dan nog. Uiteindelijk denk ik dat het om het rijplezier gaat dat ik als bestuurder beleef, en dat de manier waarop de ombouw gedaan wordt het geheel maakt of breekt.

Via allerlei bronnen heb ik een lijst gemaakt met benodigde onderdelen en ik kwam tot de ontdekking dat een dergelijke ombouw goed te doen is, veel onderdelen nog nieuw én origineel leverbaar zijn (mag wat kosten) maar dat een aantal specifieke T-5R Handbak onderdelen, zoals de middenconsole en de pookknop HEEL zeldzaam en HEEL duur zijn. Zo bleek dat als je ze al kan vinden, €600,- voor een pookknop 'T-5R Walnut' hele normale bedragen zijn. Tja, maar gewoon beginnen en zien waar het schip strandde. Ik wilde wel perse de originele uitstraling en geen willekeurige pookknop of de middenconsole van een automaat erin.

Bij puur toeval stond de volgende dag op Marktplaats een T-5R middenconsole te koop voor een handgeschakelde T-5R. Gelijk gereageerd en de volgende avond de rit naar Brabant afgelegd.

540.jpg

Links: middenconsole handbak
Rechts: middenconsole automaat

Het verschil zit hem in het knopje voor de rijstand van de automaat, en om één of andere reden is het opbergvakje van een 'handgeschakelde middenconsole' dieper.

Deze vondst betekende dat ik het knopje van de automatische versnellingsbak niet hoefde te laten zitten, of af te dekken met een kapje, maar dat ik gewoon een mooie strakke houtinleg op die plek had, zoals iedere af-fabriek handgeschakelde T-5R het ook heeft :)

Vervolgens, ook niet geheel onbelangrijk ben ik opzoek gegaan naar een versnellingsbak. Na enig speurwerk heb ik gekozen voor een M56H, deze zouden het sterkst zijn.
Omdat ik niet van half werk houdt is de bak volledig gereviseerd na aankoop zodat ik zeker weet dat er fatsoenlijk spul in de auto zit.

360.jpg


360.jpg


540.jpg


540.jpg


360.jpg


De revisie is uitgevoerd door een goede vriend die in de revisie zit en erg behendig is op het gebied van dit soort dingen. Overigens is hij voor zichzelf bezig met een complete transformatie van een Opel Rekord C (CIH 16v engine build op FaceBook, voor de geïntresseerden: https://www.facebook.com/Opelcih16vproject ). Passie en vakwerk.

Met alleen een tunnel en een bak ben je er niet. Ik kom ook nog een pedaal en een schakelkabel tekort. Ook deze heb ik via Marktplaats kunnen vinden en gelijk voorzien van de nodige upgrades:

540.jpg

Blijkbaar was deze schakelpook gebruikt in een cross auto, want de corrosie op het aluminium duidt op blootstelling aan de elementen, iets wat normaal gesproken niet aan de orde is bij een straatauto.
Hoewel ik niks van deze opbouw terug zie als de auto uiteindelijk klaar is, wilde ik toch niet zo'n verweerd ding in de auto maken. Tevens wilde ik dat de mechaniek gewoon helemaal in orde was zodat ik straks gewoon strak en fatsoenlijk kan schakelen, alsof de auto nieuw is.

540.jpg

De nodige onderdelen gekocht ter behoeve van het schakelmechanisme.

540.jpg

Oud en nieuw

540.jpg

Ik houdt van details

540.jpg

En een nieuwe balzitting, zodat alles weer lekker strak gaat straks.

En na een hele zoektocht, wereldwijd, vond ik uiteindelijk de heilige graal in T-5R termen: de pookknop. Wat denk je, op een steenworp afstand van m'n woonplaats. Ik was als een kind zo blij!

540.jpg


Ondertussen reed ik nog gewoon met de auto, terwijl ik de onderdelen aan het verzamelen was. Tot dat ik op een gegeven moment een harde knal hoor, gevolgd door een enorme mistbank in de cockpit:

540.jpg

Ik dacht in eerste instantie dat het de turbo was maar al gauw bleek dat de kachelradiateur was ontploft, de hele cockpit vulde zich met koelvloeistof en op de ramen zat een vieze vettige laag van koelvloeistof condens.

540.jpg


Dit was enorm balen, alle koelvloeistof over de matten en op straat. Gelukkig was ik dichtbij huis, en heb nadat de motor was afgekoeld de wagen voorzichtig naar huis gereden (2 kilometer).

De volgende dag ben ik begonnen met het lostrekken van het interieur, dit moest toch al gebeuren voor de ombouw tot handbak, dus in principe vond ik dit geen probleem. Het was echter wel balen dat alle isolatie volgezogen zat met koelvloeistof.

540.jpg

Begonnen met het strippen van het interieur.

540.jpg


540.jpg


Alle isolatie verwijderd, en dit was geen overbodige luxe. Het was ook één grote smeerzooi eronder, na 526000 kilometer en 27 jaar aan gebruik.

540.jpg

Het kwartje van kok gevonden, krijg ik die toch nog terug!

Van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles lekker schoon en droog te maken:
540.jpg


540.jpg


En uiteindelijk de boosdoener eruit getrokken:
540.jpg


Deze is vervangen door een mooi fris exemplaar. De klus viel mij opzich mee, er was makkelijker bij te komen dan ik had verwacht, en dan in sommige andere auto's waar het op een echt onmogelijke plek achter het dashboard zit verstopt.
Helaas was de externe versterker ook getroffen door rondvliegend koelvloeistof en moesten we concluderen dat deze was overleden.

540.jpg

Gelukkig snel een nieuwe kunnen vinden via een bekende Volvo audio zaak.

Omdat alles toch open lag heb ik besloten om gelijk door te pakken met de ombouw naar handbak. Ik ben begonnen waar ik geëindigd was met de vorige klus, namelijk de aanpassingen aan het interieur doen. Ik ben als eerst begonnen met het verwijderen van het schakelmechanisme, en het installeren van de nieuwe. Ondertussen ook nieuwe originele isolatie geïnstalleerd en de vloerbedekking met een water extractor gereinigd. Letterlijk als nieuw weer.

540.jpg

Van één naar twee kabels: één voor de beweging van Noord naar Zuid, en één voor de beweging van West naar Oost.

En dan ziet het er zo uit met de gereviseerde 'shift boot' geïnstalleerd:
540.jpg


De passagierstoel en achterbank, alsmede de tunnel weer op hun plek. De pookhoes wordt nog vervangen voor een grijs alcantara exemplaar, zoals dat op een T-5R hoort.
Het geeft al wel een goede indruk van het nieuwe geheel.

540.jpg


540.jpg

Er is gelijk gezorgd dat alle lampjes en knoppen van raambediening etc. ook weer werken. Dit gaf een goed gevoel. Alles moet natuurlijk wel gewoon werken.

Dan de pedalen. Hiervoor heb ik een pedalenbox van een handgeschakelde Volvo 850 gekocht. Het verschil zit hem, vanaf de foto gezien links. Hier komt het koppelingspedaal in de veer en kun je een extra cruise control sensor installeren. Omdat ik wil dat de cruise control gewoon op de rem en op de koppeling reageert (zoals het hoort) heb ik hier ook een sensor voor bij gekocht.

540.jpg


Alles schoongemaakt en samen met een nieuwe hoofdkoppelingscilinder van ATE (deze gebruikt Volvo af-fabriek ook) geïnstalleerd.

540.jpg


En dan heb je opeens dit uitzicht:

540.jpg

De voetrust en gaspedaal moeten nog even worden schoongemaakt, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.

Het (bijna) eindresultaat: alleen de pookhoes en pookknop moeten nog worden gemonteerd, maar dit bewaar ik symbolisch tot het laatst o_O

540.jpg


Al met al een intensief werkje maar wel één waar ik veel voldoening uit gehaald heb. De binnenkant is nu zover klaar. Nu was het tijd om me te richten op het gedeelte onder de motorkap....

Wordt vervolgd!
 
Geweldig, wat een verhaal (y)

Wat mij dan direct opvalt dat als het interieur en de matten weg zijn het na al die jaren en kilometers geen roestbende is, klasse auto.

Enne, als je tijd over hebt en graag poetst altijd welkom, daar heb ik nou weer niks mee.
 
Wat een heerlijk topic en wat een fijne auto's. Zo'n Volvo vind ik echt gaaf. Waanzinnig geluid en gewoon een heel gaaf model. Prachtig hoe je m zelf aanpakt en zelfs ombouwt naar handbak!
Weet nog dat ik eens meereed in een handgeschakelde S70 T5-R. Zo gaaf!
 
Mooi hoor!! Tja, ik denk dat je de juiste stap voor rijplezier zet, maar de investering versus de waarde, dat komt niet meer goed. Dus destemeer mijn diepe buiging voor je goede, gedegen aanpak! Want dit is de enige manier om het echt goed te doen, met een volledige bakrevisie.

Qua interieur raad ik je aan nog iets met de stoelen te doen, colourlock erop of in ieder geval reinigen en in het leervet te zetten. Is echt een behoud, zodat heg leer op je nieuwe stoelen ook nog een poos heel blijft.

Succes met de volgende stappen! Op naar die rammelende zuigers.
 
Wat een mooi topic om te volgen dit, Stephan! Een grappige combinatie van dagelijkse auto en hobbywagen - veel mensen zouden 'm misschien andersom verwachten. Voor mij helemaal een leuke combi, mijn vader reed in de jaren '90 ook een rode E Kadett (een iets latere Expression) en mijn oom precies zo'n groene 850 T-5R. Succes met het opknappen en vergeet niet lekker te rijden tussendoor :)
 
Wat een fantastisch werk aan de 850 zeg!
Ik ben gek op (snelle) stations en dit is dan natuurlijk wel een van de meest interessante. Je mag trots zijn op dat je dit allemaal zelf aan kan pakken.
Heel benieuwd naar de volgende updates. (y)
 
Mooi werk allemaal zo! Mijn eerste auto was een 1984 Kadett-E (een 1.2N) maar thuis hadden we ook jaren lang een Kadett-E (een sedan 1.3E). Die pre-facelift modellen blijf ik leuk vinden en er komt er vast nog ooit eentje.

Mooi poetswerk en sleutelwerk ook aan beide auto's. Ik had ook altijd alleen een oprit tot mijn beschikking en heb de restauratie van mijn Alfa 164 vrijwel geheel op de oprit uitgevoerd. Het is pas sinds een 2 jaar dat ik meer heb dan alleen een winteropslag.
 
Mooi verhaal en wat een gaaf werk. En dat gewoon op de oprit gedaan.
Respect. Succes met beide auto's, allebei erg leuk!
 
Mooi werk! Kleine dingetjes zoals lampjes etc geeft idd voldoening , dan is alles weer fris.

Wat het af zou maken is een nieuw stuurtje (y)
 
Allemaal hartelijk dank voor de vele positieve reacties! Erg leuk om te lezen dat dit project velen aanspreekt, en ook om verschillende redenen. Dank.

Zoals gezegd was de binnenkant zo goed als klaar. Hoewel alleen de bestuurdersstoel momenteel van de nieuwe set afkomstig is. De achterbank en passagierstoel staan op zolder, te wachten tot een goed moment om het te installeren. Omdat er ook weleens (regelmatig) kinderen mee zullen gaan rijden op de achterbank voel ik nog niet de noodzaak om dit nu over te zetten.

Onder de motorkap is het echter een heel ander verhaal. Hier is zeker de noodzaak om het één en ander over te zetten. Ik heb voor dat ik begon met de operatie een duidelijke lijst gemaakt met dingen die ik wil aanpakken. Dit heb ik gedaan omdat het gevaar is dat je van het één en het ander raakt, en voor je het weet heb je de hele auto in 10.000 onderdelen liggen.

- Motor, bak en subframe demonteren
- Motor en bak scheiden
- Totale motorrevisie en upgraden waar nodig:
- Cilinderkoprevisie compleet
- Turbo upgraden naar een Mitsubishi TD04HL-20T
- Cilinders honen, nieuwe drijfstanglagers, drijfstangen en zuigerveren
- Ultrasoon reinigen overige onderdelen
- Krukas met nieuw vliegwiel balanceren
- Subframe en stuurinrichting reviseren en opnieuw opbouwen

Ik heb voor deze uitgebreide aanpak gekozen omdat ik A: niet van half werk houd (wat heeft het voor nut om voor een handgeschakelde auto te gaan als de wegligging helemaal beroerd is door een uitgeput onderstel) en B: Al deze punten op korte of wat langere termijn zeker aandacht nodig hebben en nu kan ik er toch bij. Het gaat wat langer duren op deze manier maar uiteindelijk is het plezier achteraf hierdoor ook groter denk ik, wetende dat alles goed is.
Zoals al eerder gezegd had deze motor veel last van overdruk in het carter en verloor ik koelvloeistof. Hierboven is te zien hoe ik de inlaat helemaal heb schoongemaakt en uit elkaar heb gehad. Dames en heren: 500 kilometer later:
540.jpg

Je kijkt hier via de inlaat vanaf de intercooler naar de gasklep. En nee, het is geen mayonaise machine…

540.jpg

En dit is de koele lucht uitlaat van de intercooler. Tja. Dan weet je dat de motor niet meer werkt zoals Volvo het ooit heeft bedacht.

En los van de sludge was de hele inlaat ook wederom één vettige zooi geworden.
540.jpg


Tijd voor actie dus.

Lang leve het tijdperk van internet. Ik heb nog nooit een motor uit een auto getakeld en ik kan me makkelijkere eerste keren voorstellen (Kadett bijvoorbeeld). Maar met een superfijne community en goed gedocumenteerde handleidingen van lotgenoten moest het lukken, dus maar gewoon beginnen. Er is altijd wel iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, dus als ik ergens vastloop zie ik wel weer verder, zo dacht ik.

540.jpg


540.jpg

Hier zitten we al een tijdje in het proces. Alle bekabeling losgehaald, luchtfilter, intercoolerbuizen, inlaat, motorsteunen aan de bovenkant etc. weggehaald. Dit was op zich een makkelijke klus omdat het eigenlijk gewoon dom nadoen is wat er in de handleiding staat. En de inlaat had ik er al eens afgehad, dus dat was herhaling.

Wat vooral een lastige klus was dat was het losmaken van de steekassen en de motorsteunen onder de auto, aan het subframe. Dit zat echt onmogelijk vast, zelfs een slagmoersleutel kreeg geen beweging in de asmoer. Maar uiteindelijk hebben we dit voor elkaar gekregen, al met al duurde de voorbereiding voor demontage van de motor zo’n 8,5 uur.

De meeste tijd zat hem in goed kijken, alles vastleggen, ordenen en weer door om straks de montage weer makkelijker te maken.

En met alles uit de weg kon het grote feest beginnen.
540.jpg


Hier heb ik mij wel even op verkeken. Ik dacht dat het een kwestie was van even naar boven takelen, alleen dit kwam wel nauwer dan dat. Continu balanceren, naar boven, omhoog, naar achter, omhoog, weer iets naar voor, omhoog, iets schuiner, omhoog, iets rechter, omhoog, niet naar rechts, omhoog, etc.

540.jpg


540.jpg


En daar is ‘tie dan!

540.jpg


540.jpg

Eindelijk verlost van de automaat onder toeziend oog van de Kadett.

Vervolgens heb ik de motor aan de motorbok geschroefd en alle aanbouwdelen gecontroleerd en gedemonteerd.
540.jpg


Ik ben begonnen met de cilinderkop te demonteren omdat ik dit uitbesteed aan dezelfde vriend die ook mijn versnellingsbak heeft gereviseerd. Terwijl hij zich daarover ontfermt kan ik dan beginnen aan het subframe.

Bij het demonteren van de cilinderkop werd ik onaangenaam verrast.
540.jpg

Er was duidelijk al eens eerder aan gewerkt en hoe…
De vorige klusser heeft de kleppendeksel met dikke badkamerkit weer op de cilinderkop gedrukt met als gevolg dat deze kit is gaan uitharden en zich ook heeft verspreid in de oliekanalen voor de nokkenassmering. Volgens de officiële instructie dient de vloeibare pakking, en dus geen kit, met een verfroller dun aangebracht te worden. Daarnaast heeft de originele pakking de eigenschap dat deze oplost in olie, en dus nooit deze schade kan veroorzaken.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Dus de cilinderkop maar gedemonteerd en weggebracht en er het beste maar van hopen, of deze nog te redden valt.

540.jpg

Helaas bleek dat de kop té krom was en de lagerschalen te ver ingevreten door het gebrek aan olie. De kop reviseren zou kunnen, maar met heel veel ‘misschienen’ en ‘hopen’ en ‘zou er om spannen’.

Hierop besloten een andere cilinderkop aan te schaffen.

Voor een mooie prijs ééntje in de buurt kunnen vinden, deze zag er schoon uit maar had toch ook wel de nodige slijtage sporen in de lagerschalen. Ter plekke de gok genomen en mee teruggenomen naar huis waar de keurmeester klaar stond (die voet is overigens van mij o_O)

540.jpg


Ondertussen had ik ook nieuwe afdichtingen voor de cilinderkop besteld. Zoveel mogelijk origineel van Volvo, geeft mij toch een beter gevoel en als het beschikbaar is, waarom niet? Nou ja, de prijs misschien. Maar goed. Anderen zitten weer drie dagen per week in het café, kost ook een hoop.

540.jpg


Daarnaast heb ik ook andere nokkenassen gekocht. Dit was op voorhand al de bedoeling, omdat deze set een langere duratie en een betere lift heeft. Dit wil zeggen, de kleppen staan dus langer en verder open, waardoor er meer brandstof en meer lucht in de cilinder komt. Dit betekent in theorie meer vermogen.

540.jpg

De nokkenassen zijn zogenaamde ‘GLT Nokkenassen’, afkomstig van de turbo-loze 850 20 kleppers. Dit is een populaire upgrade in T-5 land.

Inmiddels was het werk aan de cilinderkop begonnen:
540.jpg

Als eerst ultrasoon gereinigd

540.jpg


540.jpg

Kleppen gecontroleerd en waar nodig geslepen.

Ondertussen bleek dat de door mij aangekochte cilinderkop een probleem had met de schroefdraad van de kleppendeksel boutjes. Deze draaiden stuk voor stuk dol bij 10 Nm terwijl ze normaal gesproken 17 Nm moeten hebben. Tja, nog meer werk aan de winkel dus.

540.jpg

Nieuwe draadbussen in de dolgedraaide gaten tappen

540.jpg


Hier is de kop zo goed als klaar om dichtgemaakt te worden, met de scherpere GLT nokkenassen op hun plek. De nokkenassen zijn tevens afgeslepen zodat deze ook weer zo glad als nieuw zijn.

540.jpg


Op dit moment ben ik aan het wachten tot de juiste pakking van Volvo binnen is. Op dat moment kan de cilinderkop écht dichtgemaakt worden en neem ik hem weer mee naar huis.

De volgende keer laat ik jullie zien wat er aan de Kadett is gebeurd in tussentijd en hoe het verder afloopt met de revisie van de Volvo. Want er moet nog een hoop… een hele hoop gebeuren.

Fijne middag!
 
Gaaf, mooie stappen aan die motor! Ik lees iok veel over R drijfstangen, die toch nog wel een stukje dikker en steviger zijn dat de T5 drijfstangen. Veel vermogen kan je uit die motoren trekken, maar dan zijn dus die drijfstangen de zwakke plek. Heb je daar over nagedacht, of zie je dat anders? Nu je zo lekker bezig bent, is alles te overwegen, toch?

En wat een prutsers, die die motor de vorige keer hebben gedaan. Zo zie je wat onkunde kan verpesten...
 
Beste klus. Gaaf dat je dit zelf zo aanpakt en ook zo goed op de foto zet en beschrijft!
 
Dat ziet er prachtig uit! Minder leuk wat je tegen komt maar straks is het weer helemaal zoals het ooit bedoeld was.
 
Goed bezig!
Dat kitten van kleppendekselpakkingen zie je helaas maar al te vaak. Ik hoop dat het geen verdere gevolgschade heeft anders dan hetgeen je nu al bent tegengekomen.
 
@uwbuurman: De drijfstangen zijn inderdaad de eerste zwakke plek. Ik ben van plan om H-profiel drijfstangen te gaan gebruiken. Deze zouden met een goede afstelling cilinderdruk behorende bij een vermogen van 800 krukas pk's aan moeten kunnen. Daar gaan we écht niet in de buurt komen, dus dat is safe. Na de drijfstangen zijn de cilinderwanden een zwakke plek, maar sleeves plaatsen gaat mij voor dit project te ver dus houd ik het bij H-profiel drijfstangen met sputterlagers voor dit project. Ruim voldoende voor mijn doelen.

@Barri: Thanks!

@Nico GTR: Klopt, ach met een aanschafprijs waarmee deze T-5R de absoluut goedkoopste van Nederland was en een kilomterstand van 524000 bij aanschaf moet je op alles voorbereid zijn :p

@406c: Dat hoop ik ook niet. Ik ben een beetje bang voor de krukas, maar dat moet ik nog ontdekken. De cilinders zijn in ieder geval wel licht bekrast, verticaal. Moet dit nog laten controleren door een specialist. In het ergste geval boren en overmaatse zuigers erin. Als we dan de boot in gaan dan maar goed ook o_O
 
Wat een geweldig topic. Ook al ben ik op de uitkijk voor een P2 V70r de 850 blijft toch mijn favourite, wat een prachtding is dat toch en heerlijk om te lezen wat je er allemaal aan doet.

Succes met het her-opbouwen!
 
Sketcher zei:
Wat een geweldig topic. Ook al ben ik op de uitkijk voor een P2 V70r de 850 blijft toch mijn favourite, wat een prachtding is dat toch en heerlijk om te lezen wat je er allemaal aan doet.

Succes met het her-opbouwen!

Bedankt voor het compliment! Een P2 vind ik ook een mooie auto. Qua design vind ik dat écht een geslaagd model, zeker in R uitmonstering (en dan in Sonic Blue of dat donkergrijs). Ik vind 1800+ kg toch net wat te gortig. Heb er overigens nooit in één gereden, maar mijn P80 voelt al 'zwaar' aan met zijn 1517 kg, ondanks 241 pk. Het is echt een logge boot op dijkwegen o_O Geen idee of dat bij een P2 beter is.

Dan nu even wat aandacht voor de Kadett. Momenteel ben ik bezig met de revisie van het subframe van de 850 en ik wil dit in één keer laten zien als het straks achter de rug is.
Dat zal in een volgend bericht zijn.

540.jpg

Op deze wat oudere foto is te zien dat de gelaste dorpel nog niet in kleur gespoten is. Uiteindelijk heb ik 2 jaar zo rondgereden, en vond het toch maar eens tijd worden om dit aan te pakken, voordat er opnieuw een dorpel ingezet moest worden.

540.jpg


540.jpg


Als eerst alle reeds opgedoken oxidatie verwijderd en gewoon met een motip spuitbus de dorpel roodgemaakt. Nou ja gewoon, ik heb wel écht de moeite gedaan om het zo mooi mogelijk voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk de finishing touch en een stuk bescherming gegeven met een anti-steenslag laag aan de onderkant. Al met al een strak resultaat, al zeg ik het zelf.

540.jpg


Daarnaast heb ik ook wat oude, roestige remschijven vervangen. Deze waren te ver heen volgens de APK keurmeester. Oeps.

540.jpg


540.jpg


Toch altijd jammer dat de nieuwigheid er na één regenbui weer af is, maar voor nu lijkt het toch wel weer lekker fris. Direct de remblokken meegepakt en de remklauw weer gangbaar gemaakt uiteraard. Oh, en de remvloeistof ververst. Geeft toch weer een fijn gevoel.

Over regenbui gesproken, na een hevige zomeravondbui merkte ik dat de vloerbedekking aan de bestuurderskant nat was. Ik kon in eerste instantie niet ontdekken waar het vandaan kwam, na een test bleek het deurrubber gewoon goed te zijn. Het bleek via het raam naar binnen te komen, en dan langs de binnenkant van de deur.

540.jpg

Onderaan zie je mijn reparatie, hier was de lijm opgelost en kwam (spat)water naar binnen. Het is niet de mooiste fix, maar ja. Functioneel is het wel.
Gelijk nieuwe clipjes besteld om het deurpaneel weer vast te klikken en de loszittende bekleding (provisorisch) met tape vastgezet aan het deurpaneel. Het is functioneel zullen we maar zeggen, en je ziet er niets van. Prima in dit geval.

540.jpg


540.jpg



Ik doe eigenlijk nooit echt tourritten of evenementen met de Kadett, ik houd er normaal gesproken niet echt van. Ik ben liever bezig of zo. Maar afgelopen maand was het dan zover, bij ons in de buurt was een tourrit met barbecue, van oorsprong een evenement voor luchtgekoelde Volkswagens. Een vriend van mij was door een collega uitgenodigd, en vroeg of ik ook mee ging. Er kwamen inmiddels meer dan alleen luchtgekoelde Volkswagens, dus ik dacht: 'ach, waarom niet'.

540.jpg

Daar staat 'ie dan, met één wieldop eraf... :rolleyes:

En wat shots van de opkomst:
540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


Het was een hartstikke leuk evenement met een leuke tourrit, of rally zoals zij het zelf noemde. Ik kan me voorstellen dat ik dit vaker ga doen :)

En tot slot heb ik nog een leuke flyer op de kop getikt. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk brochures en reclamemateriaal van 'mijn auto' te hebben, en het toeval wil dat Opel vaak met een rode Kadett adverteerde.

540.jpg

Tja, nu snappen jullie wel dat ik ook verstralers op mijn Kadett wil :D Ziet er supervet uit vind ik, en had het nog nooit gezien op een 'E'. De zoektocht naar een set is begonnen...
 
ginkelvanmichiel zei:
Mist die wieldop? Misschien heb ik er nog een liggen.

Ik heb ze alle vier, alleen twee zijn niet helemaal lekker meer, ze klemmen niet goed.
Als je er eentje hebt houd ik me aanbevolen. Er zijn verschillende uitvoeringen van dit model. Bij mij gaat het om de ongespoten, kaal grijs plastic variant in maat 4,5J :D
 
Stephan 5 Pitter zei:
ginkelvanmichiel zei:
Mist die wieldop? Misschien heb ik er nog een liggen.

Ik heb ze alle vier, alleen twee zijn niet helemaal lekker meer, ze klemmen niet goed.
Als je er eentje hebt houd ik me aanbevolen. Er zijn verschillende uitvoeringen van dit model. Bij mij gaat het om de ongespoten, kaal grijs plastic variant in maat 4,5J :D

Ik zal even voor je kijken! Ik heb zover ik weet nog twee doppen van mijn ex-Kadett liggen:
DSC-0829.jpg
 
ginkelvanmichiel zei:
Stephan 5 Pitter zei:
ginkelvanmichiel zei:
Mist die wieldop? Misschien heb ik er nog een liggen.

Ik heb ze alle vier, alleen twee zijn niet helemaal lekker meer, ze klemmen niet goed.
Als je er eentje hebt houd ik me aanbevolen. Er zijn verschillende uitvoeringen van dit model. Bij mij gaat het om de ongespoten, kaal grijs plastic variant in maat 4,5J :D

Ik zal even voor je kijken! Ik heb zover ik weet nog twee doppen van mijn ex-Kadett liggen

Zo op het oog lijken deze zilvergrijs gespoten te zijn (kan het mis hebben). Tot aan, ik geloof mei of juni 1985 zijn ze geleverd met ongespoten, kaal plastic wieldoppen.

540.jpg


Zoals deze. Indien ze wel ongespoten zijn heb ik interesse. Een extra setje gespoten wieldoppen van dit type heb ik al liggen :D
 
Leuk topic om te lezen: je teksten lezen lekker weg icm de foto's! Bedankt voor het delen (y)
 
Ik heb voor je gekeken, die wieldoppen zijn inderdaad gelakt.
Ik ontdekte ook nog een set voor een GLS. Die zaten eerst op mijn Kadett, maar ik heb ze bewaard :)
 
Stephan 5 Pitter zei:
Zoals deze. Indien ze wel ongespoten zijn heb ik interesse. Een extra setje gespoten wieldoppen van dit type heb ik al liggen :D
Zijn de gelakte anders dan de ongelakte wanner je ze ontdoet van hun lak?
 
Hoi Stephan,

Met veel aandacht heb ik je posts gelezen. Ik heb je even een PM gestuurd met een vraag over je T5R waar ik de rest niet mee wil vermoeien.

Met vriendelijke groet,
Tijs de Jong
 
Ik meen dat dit wel de juiste, ongespoten doppen zijn!

https://www.facebook.com/groups/1728782377414803/permalink/2930058600620502/?sale_post_id=2930058600620502
 
Langere tijd geleden dat ik iets geplaatst heb. Michiel, deze wieldoppen ken ik. Ik heb weleens contact met die beste man, alleen ze zijn de verkeerde 'J' o_O Ook dat nog... maar bedankt voor de oplettendheid!

Ik was de afgelopen tijd druk met voornamelijk niet auto gerelateerde zaken. 25 juli j.l. ben ik voor de tweede keer vader geworden en we zijn al anderhalf jaar bezig met het bouwen van een huis. Met de huidige ontwikkelingen brengt dit soms uitdagingen met zich mee. Tussendoor toch nog wat tijd gevonden om met de Volvo aan de gang te zijn, hoewel het tempo er vanzelfsprekend al wel uit is. Maar goed, voor het grotere goed zullen we maar zeggen. :)

De motor is er dus uit en de cilinderkop is gereviseerd. Deze kan pas in elkaar worden gezet wanneer deze op de motor wordt gemonteerd omdat deze uit diverse delen bestaat die stuk voor stuk aan de kopbouten ‘geregen’ moeten worden. Deze ligt dus voor nu stil.
De motor zelf pak ik als laatst aan. Deze staat al een tijd in de garage.
Ik heb mij eerst op het subframe gefocust. In principe is dit niet persé een vereiste maar omdat de motor er toch uit is, is dit dé kans om ook dit eens even goed aan te pakken. Want na bijna 5,5 ton is er het nodige aan rubbers uitgedroogd en onderdelen verroest…
Het subframe demonteren betekent ook dat de auto niet meer te verplaatsen is. Dus voorafgaand aan het demonteren de auto nog één keer naar voren gedrukt om deze goed in het avondzonnetje te wassen. Ook gelijk goed het effect op de veerring te zien wanneer het gewicht van de motor en bak er niet op drukt. Ik kreeg tijdens het wassen meerdere malen de vraag of ik er een terreinwagen van ging maken… :confused:

540.jpg


Vervolgens de plastic overzet dorpels eraf gehaald omdat ik anders geen kriksteun kan plaatsen zonder deze helemaal kapot te drukken… verrassing! :T

540.jpg


Tja, hier moet ik echt keuzes maken en een streep trekken. Dit ga ik voor nu niet aanpakken. Aan mijn plan houden. Het subframe en de motor. Het gevaar van dit soort projecten is altijd dat je van het één in het ander valt en als je geen grens trekt wordt het een eeuwig project. De dorpels komen écht nog wel aan de beurt, maar niet nu.

540.jpg


Ach, het houtje doet z’n werk denk ik dan maar.
Voordat het subframe los geschroefd kan worden moeten eerst de verbindingen met de wielnaaf los geschroefd worden. Dit ging rechts écht significant moeilijker dan links. Veel meer roest. Ik denk zelf dat dit komt omdat dit toch de kant is die vaker de berm in stuurt op dijkwegen. De auto heeft in Friesland en Overijssel gereden voordat ik hem kocht dus ik denk zelf dat dit een oorzaak kan zijn. De asmoer zat rechts ook VEEL vaster dan links.
Met als idee om toch alles te vernieuwen had ik ook geen zin in gedoe, dus na een paar keer proberen zonder succes alles maar doorgeslepen.

540.jpg


Nu kon in ieder geval het subframe eronderuit, en kon ik op een ander tijdstip de vastzittende onderdelen aan de wielnaaf en veerpoot op mijn gemak loskrijgen.
Nadat alle verbindingen los waren kon ik de vier bouten die het subframe vasthielden met een slagmoersleutel makkelijk loskrijgen. Omdat ik alleen was heb ik een stapeltje bakstenen onder het frame gezet waar deze op kon rusten en niet abrupt naar beneden viel. Uiteindelijk werkte dit prima.

540.jpg


Daar is ‘tie dan! Ik heb er voor gekozen om het stuurhuis inclusief stuurpomp te laten zitten en deze past te demonteren op het moment dat het subframe los van de auto is vanwege het simpele feit dat er nu veel makkelijker bij te komen is.
Ik heb wat close-ups gemaakt van de staat van alle onderdelen. Of u nog twijfelde of dit nu wel zo nodig was?

Stabilisatorstang… Die stabiliseert weinig meer met deze rubbers.
540.jpg


En voor de rest is het gewoon allemaal vies en doorleeft. Het stuurhuis:

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Hier de hydrosteun van de voorkant: dit was nog de originele. Kon onmogelijk nog z’n werk doen met zulk droog rubber.

540.jpg


Het lijkt de oprit van Johnny Flodder wel na zo’n klus:

540.jpg


Nadat het subframe helemaal kaal was heb ik deze met de hogedruk eens flink onderhanden genomen en vervolgens met dasty zo vetvrij als mogelijk gemaakt. Ziet er toch al weer anders uit.

540.jpg


Hier bleek ook maar weer hoe ver van ideaal de wegligging van de Volvo inmiddels was geworden. Het subframe droeg het hele gewicht van de motor en bak met vier oude, gescheurde en verdroogde rubbers uit jawel… 1995. Het bouwjaar van de auto. Je kunt je voorstellen dat hierdoor veel (zijdelingse) speling ontstond.

540.jpg


Nadat ik de oude rubbers eruit had geboord was het hele subframe kaal. Ik heb gezocht naar de beste manier om deze op te knappen en mijn voorkeur ging uit naar stralen en poedercoaten. De bedrijven die deze particuliere klus überhaupt aannemen (dat zijn er niet veel) rekenen tarieven die ik iets te gortig vond gaan, dus ik heb besloten om het zelf te doen. Nog leuker en bevredigender ook. En je leert nog eens iets bij.
Onder de oude tectyl zat een mooie zinklaag.

540.jpg


Dit betekende dat het opknappen zich maar hoefde te beperken tot het cosmetische gedeelte.

540.jpg


Begonnen met het verwijderen van de oude tectyl. Met wasbenzine en een staalborstel ging dit aardig maar door de grote oppervlakte en vele hoeken toch de nodige avonduren aan gespendeerd.
Intussen heb ik mij verdiept in alle benodigde nieuwe onderdelen. Eenmaal uitgestald op tafel ziet het er toch wel lekker uit. Het idee dat straks alles helemaal nieuw en fris is doet me goed.

540.jpg


Op de foto valt gelijk de nieuwe koppeling op. Deze heb ik ook vast mee besteld. Dit betreft een versterkte Sachs koppeling, goed tot 475 Nm. Hierover meer in een toekomstige update.

Ik heb gekozen voor Powerflex bussen voor de draagarmen en het subframe, zoals op de foto te zien is. Dit omdat ik de intentie heb om weleens het circuit te bezoeken met de auto. en deze daarnaast alleen recreatief te gaan gebruiken. Powerflex zorgt voor een directer gedrag met als keerzijde dat er wat comfort wordt opgeofferd. Dat neem ik dus in dit geval voor lief. Daarnaast heb ik voor stabilisatorstangen van ‘IPD’ gekozen. IPD is een Amerikaans Volvo upgrade merk waar ik veel goede verhalen over hoor. Deze stangen zijn hoogwaardiger dan Volvo origineel, en een stuk dikker. Ook dit komt het stuurgedrag ten goede.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Nadat ik ondertussen het hele subframe had ontdaan van tectyl heb ik met zinkspray een extra beschermlaag over de bestaande verzinking gebracht en vervolgens met verschillende lagen primer en zwarte kleurlak bespoten. Als laatste is het subframe voorzien van 3 lagen hoogwaardige 2K coating.

540.jpg


En gelijk ook de nieuwe onderdelen meegenomen. Die fabrieksverflaag zag er niet uit alsof die lang mooi bleef eerlijk gezegd.

540.jpg


540.jpg


Toch net dat verschil, al zeg ik het zelf.
Daarnaast ook allerlei andere onderdelen van het onderstel gelijk maar meegenomen.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


En zelfs de stangetjes gelijk maar even meegenomen met de 2K… Als we toch bezig zijn. Dan wordt de zwarte lak ook niet dof na één winter.

540.jpg


Overigens zijn de draagarmen geheel nieuwen omdat de fuseekogels niet los te vervangen zijn. Ook deze heb ik gelijk in de 2K gezet zodat ze mooi blijven.
Ook het stuurhuis is helemaal schoongemaakt. Ik heb er voor gekozen om de leidingen niet opnieuw in kleur te lakken. Ik vind dit mooi genoeg zo, het geeft net die frisse inkijk onder de motorkap straks als je er naar opzoek gaat. Wel heb ik het stuurhuis ook in 2K gezet ter behoud. Hier aan voorafgaand heb ik uiteraard het aluminium met een borsteltje opgelapt.

540.jpg


Nadat alles strak in de lak stond kon het opnieuw monteren beginnen. Om de nieuwe rubbers in het subframe te plaatsen heeft Volvo een speciaal stuk gereedschap, met een Volvo prijs. Omdat dit redelijk makkelijk zelf op te lossen is met een constructie heb ik zelf wat gemaakt. Nou ja zelf, ik heb het staal aangeleverd en een goede vriend heeft het in elkaar gelast.

540.jpg


540.jpg


Overigens heeft hij zelf een soortgelijk project als de mijne, maar dan met een (inmiddels zeer zeldzame) Renault Megane Coupé 2.0 16V. Voor de liefhebbers van dergelijke topics: http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=22322.0

540.jpg


Netjes op de plek en voorzien van wat siliconenspray voor een goede start. Vervolgens de powerflex rubbers erin gedrukt. Dit zorgt ervoor dat de rubbers als een ‘massief blok’ gaan werken waardoor er 0 speling ontstaat. Dit veroorzaakt uiteraard wel meer motortrillingen in de cockpit, maar dat vind ik niet erg.

540.jpg


540.jpg


En de draagarmbussen van Powerflex op hun plek.

540.jpg


En dan begint het er weer aardig op te lijken!

540.jpg


Hier kan ik erg van genieten, haast jammer om mee te rijden. En ja, ik werk inderdaad op een handdoek omdat ik geen krassen wil. o_O :p

Dit was het voor nu, ik ben voornemend om aanstaande week (als het nog mooi weer is) het subframe weer onder de auto te monteren. Dan zal ik ook het stuurhuis terugplaatsen. Voor het zover is wil ik eerst alles onder de motorkap helemaal schoonmaken zodat ook hier alles helemaal fris is. Omdat ik tegenwoordig nog maar 24 uur werk (luxe positie) denk ik dat ik hier vast wel tijd voor heb. Maar zoals gezegd in het begin, spelen er natuurlijk ook andere belangrijke(re) zaken.
Ondertussen is de turbo ook gereviseerd en voorzien van wat leuks… maar dat is weer voor een volgende update!
 
Allereerst wat veel belangrijker is dan wat blik, gefeliciteerd met je zoon.

Ik zie dat je een heel andere weg inslaat dan ik ooit zou doen. Dat is geen verwijt hoor.

Ik zie mijn Volvo toch vooral als comfortabel vervoer. Voor mij ook het dagekijks vervoer of ik moet met de Aygo van mijn vrouw. Hoewel die ook prima rijdt is de keuze helemaal niet noeilijk.

Maar daarom geen modificaties aan het onderstel. Uk heb wel eens met zo'n aangepaste Volvo gereden. Stugger, harder, minder comfortabel en nog steeds een dweil (nou ja een stuggere dweil).

Ieder zijn keuze natuurlijk maar verwacht geen wonderen.
 
Mooie stappen, heerlijk om nieuwe en verse spullen te monteren, wat kan ik daar ook van genieten, zelfs het zien van jouw foto's maakt me blij.

2 dingen, 1 heb je dat stuurhuis ook laten reviseren? Relatief goedkoop en zeker een aanrader na een half miljoen kilometers. Je hebt het nu losliggen. Ik ga altijd naar Rini in Veenendaal, maar er zijn er meer die dat kunnen. Niks is lulliger dat je na alles gemonteerd en vers te hebben, in eens een lekkend stuurhuis hebt. Of vaag sturend. Dat laatste valt straks pas op, dat heb je niet gemerkt met al die gare rubbers.

2, die roestige dorpel, je zegt dat je er niks aan gaat doen, maar zou je het dan niet even afborstelen en in de hamerite oid smeren? Nu is het metaal te redden, maar voor je het weet vallen de gaten erin. Mooi dik in de hamerite dan kun je weer een paar jaar vooruit. Is beter dan niks doen....

Just my two cents. Prachtig project, kom maar door met de foto's!
 
@Janneman: Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik inderdaad een hele andere weg in sla, dan de meesten zouden doen o_O Er komt nog veel meer 'moois' aan :) Wat betreft het onderstel, e.e.a. hangt erg af van hoe dit wordt gedaan en met welke onderdelen maar op comfort lever je altijd in.
Een vriend van mij is bezig met een voor zijn auto speciaal op maat gemaakte ophanging door de firma Intrax uit Oss (bekend van onder andere de Dutch Supercar Challenge). Het idee is om voor mijn 850 ook zoiets te doen, maar voor een setje waarbij alles instelbaar is zit je dan al gauw op een eurotje of 5000. Dus dat is voorlopig nog even toekomstmuziek.

@uwbuurman: Dat stuurhuis, daar zeg je wat belangrijks. Ik ga hier maandag direct achteraan, je hebt helemaal gelijk. Het zou doodsonde zijn als dit straks niet in orde is ;) Heb even op de website van die beste Rini gekeken, ziet er keurig uit.
En wat betreft de dorpel, ik heb deze inderdaad even voorzien van een snelle beschermlaag, wat zwarte hammerite uit een spuitbuis. Ik doelde meer op het netjes en goed aanpakken hiervan :)
Op ten duur wil ik er sowieso hele nieuwen in laten lassen aan beide kanten omdat hier in het verleden al eens aan gewerkt is en dit is echt niet mooi gedaan. Daarnaast zit er links ook een soort curve in vanwege een slecht geplaatste krik. Met de sierdorpels gemonteerd zie je er niks van, maar dit moet gewoon onderhuis ook perfect zijn. Vandaar dat ik me nu niet écht bekommer om de dorpels, hier komen met de tijd hele nieuwe in.

540.jpg

Dit vind ik nergens op slaan zo :p
 
Ja Intrax levert mooi spul voor een ook mooie prijs. Toen het bedrijf nog in Volkel zat kwam ik er wekelijks wel een keer langs, stond vaak aardig spul klaar voor aanpassing.
 
Terug
Bovenaan